HOVERS Constructie Tilburg | |
Antoon Hovers en Jan van de Schoot richten in 1904 Machinefabriek A. Hovers Tilburg op, in oktober van dat jaar hebben ze een werkplaats die plaats bied aan een twintigtal arbeiders, hun werk, ijzerbouw in algemene zin zoals licht smeedwerk en goederenliften, echter de hoofdzaak betreft de vervaardiging droogplaatjes voor bakstenen en van een verbeterd model steenpers voor de baksteenindustrie. |
|
0001 Antoon Hovers en Jan van der Schoot |
|
0501 Droogplaatjes voor de baksteenindustrie |
|
Al snel komt er vraag naar nieuwe grotere en modernere machines waarvan de Excvavateur toch de belangrijkste is, deze worden afgezet bij steen, cement en pannenfabrieken in binnen en buitenland, maar ook bij aannemers van grond en kanaalwerken, in 1907 word de eerste afgeleverd. | |
0701 De eerste gebouwde excavateur word geleverd aan de Opijnensche Steenfabriek in Opijnen a/d Waal Max graafdiepte 5 meter, aandrijving elektrisch en capaciteit 200 M3 / dag 1907 |
|
0901 Artikel Tilburgsche Courant 1909 |
|
Naast de excavateurs bouwt men los- laad en transportinrichtingen voor
klei, grind en zand en worden er vanaf 1911 voor de Staatsmijnen in Limburg o.a. schudgoten en mijnwagens gebouwd. |
|
1101 Schudgoten jaren '10 |
|
1102 Mijnwagens Jaren '10 |
|
De productie word snel opgevoerd mede door belangrijke opdrachtgevers
zoals de Staatsmijnen in Limburg, de Waterstaat, de Nederlandse Koloniën
en later ook particuliere Steenkolenmijnen, de omvangrijkheid van de
orders maken belangrijke uitbreidingen van de gebouwen en inrichting
noodzakelijk. Goederenwagens voor spoor en tramwegen worden bij honderdtallen, mijnwagens en schudgoten worden met duizendtallen geleverd. Ook worden enkele voet- en spoorbruggen gebouwd. |
|
1401 Briefhoofd 1914 |
|
1405 Catalogus Excavateurs jaren '10 |
|
1406 Catalogus Excavateurs jaren '10 |
|
1407 Catalogus Excavateurs jaren '10 |
|
1410 Catalogus Excavateurs jaren '10 |
|
2001 Briefhoofd jaren '20 |
|
2101 Ophaalbrug voor het Wilhelminakanaal begin jaren '20 Regionaal archief Tilburg |
|
2102 Ophaalbrug voor het Wilhelminakanaal begin jaren '20 Regionaal archief Tilburg |
|
2103 Draaibrug voor het Wilhelminakanaal begin jaren '20 |
|
2401 Advertentie jaren '20 |
|
2402 Dubbele excavateur jaren '20 |
|
2403 Excavateur jaren '20 |
|
2404 Excavateur Ook de smalspoorkipwagens worden door Hovers gebouwd jaren '20 |
|
Catalogus Excavateurs klik HIER of op bovenstaande foto | |
2601 Advertentie jaren '20 |
|
2801 Losinstallatie voor zand en grind met een transporteur van 40m lengte capaciteit 80m3 per uur, geleverd aan L.Muyers te Sittard 1928 |
|
2901 Bouw van een gashouder voor een gemeentelijk energiebedrijf Eind jaren '20 |
|
2901 Bouw van een gashouder voor een gemeentelijk energiebedrijf Eind jaren '20 |
|
Na de Eerste Wereldoorlog (+/- 1918) word de export van de machines naar
België problematisch door de hoge tolkosten, om de Belgische klant te
blijven behouden besluit men in 1929 een dochterfabriek op te richten in
Turnhout onder de naam Constructiewerkhuizen en Gieterijen van Turnhout
(Ateliers de Construction et Fonderies de Turnhout) ofwel ATELFOND. (
voor de geschiedenis van ATELFOND klik
HIER
) In Tilburg spreekt men nu van de N.V. Tilburgsche Constructiewerkplaatsen en Machinefabriek v.h. A. Hovers. Ondanks aanloopproblemen werkt de fabriek in Turnhout bevredigend en met Belgisch kapitaal en een Belgische Directie volledig zelfstandig. |
|
3001 Briefhoofd 1930 |
|
Rond 1930 hebben in Nederland en België de fabriekshallen en opslagterreinen een oppervlakte van 12.000M2 werken er 100 - 150 arbeiders en word er jaarlijks 2,5 tot 3,5 miljoen kilo staal verwerkt. | |
3005 Losinstallatie met loopkat lengte ca. 100 meter, geleverd aan de N.C.B. te Breda 1930 |
|
3006 Losinstallatie met loopkat lengte ca. 100 meter, geleverd aan de N.C.B. te Breda 1930 |
|
3010 Advertentie jaren '30 |
|
3101 Transportinstallatie voor klei met grijper bij een steenfabriek jaren '30 |
|
3102 Transportinstallatie voor klei met grijper bij een steenfabriek jaren '30 |
|
3103 Overslag grijper jaren '30 |
|
3104 Grijper jaren '30 |
|
3105 Overslag grijper jaren '30 |
|
Catalogus 1930 klik HIER of op bovenstaande foto | |
3301 De leden van de Kleivereniging voor een demonstratie op fabrieksbezoek 1933 |
|
3503 Kraan voor het plaatsen van betonnen rioleringbuizen jaren '30 |
|
3504 Kraan voor het plaatsen van betonnen rioleringbuizen jaren '30 |
|
3505 Kraan voor het plaatsen van betonnen rioleringbuizen jaren '30 |
|
3506 Laadmachine op rupsen jaren '30 |
|
3510 Excavateur met verstelbare ladder jaren '30 |
|
3511 Excavateur jaren '30 |
|
3512 Excavateur jaren '30 |
|
3514 Excavateur jaren '30 |
|
3601 Brugkraan met grijper jaren '30 |
|
3602 Losinstallatie voor Cokes bij een gasfabriek jaren '30 |
|
3603 Elektrische Rail (haven) kraan jaren '30 |
|
In 1937 word de eerste dragline gebouwd, het ontwerp is van Toon Hovers
een volle neef van Antoon Hovers de machine word op de markt gebracht
als type 350 wat gebaseerd is op de bakinhoud (in liters) echter de
meesten hadden een bak van 320 liter. Tot 1941 worden er in totaal 9 stuks van gebouwd |
|
3701 Type 350 Nog voor de eerste gebouwd was werd deze advertentie kaart verspreid onder de mogelijke afnemers. jaren '30 |
|
3702 Type 350 jaren '30 |
|
3703 Type 350 jaren '30 |
|
3704 Type 350 De machine voor de Gebr. Heijnen werd geleverd met een 400 liter bak jaren '30 |
|
3705 Type 350 jaren '30 |
|
4001 Fabriekcomplex jaren '30 |
|
4002 Fabriekcomplex jaren '30 |
|
4005 Advertentie Electrische hijschkraan Jaren '40 |
|
4006 Elektrische hijskraan voor de Sonsche Steenfabriek Jaren '40 |
|
Over de jaren 1940 tot 1945 is niet veel bekend de fabrieken bleven
nagenoeg ongeschonden en de productie van de machines verliep natuurlijk
vertraging op. In het eerste oorlogsjaar word de dragline type 350 vervangen door het type 380 er kwam een grotere bak aan te hangen, de onderwagen wer en de cabine werd veranderd wat tot gevolg had dat het zicht naar rechts verdween, de onderwagen werd verlengt met 20 cm. De 380 blijft productie tot het jaar 1955 uiteindelijk zijn er dan 96 stuks van dit type gebouwd. |
|
4101 Tilburg Montage van Type 380 Jaren '40 |
|
Type 380 : Ten opzichte van de 350 is de onderwagen met 20cm verlengd en komt er een grotere bak aan te hangen. - Gewicht : 9.5 ton - Bakinhoud 380 liter |
|
4102 Tilburg Type 380 Met rechte cabine en constructie giek Jaren '40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|