Mourik

Groot Ammers

 
   

 

 

 
 
In 1921 begon de toen 19-jarige Johannes Mourik een elektriciteitszaak in Groot-Ammers met een startkapitaal van 400 gulden.
De erste werkzaamheden bestonden uit het aanleggen van elektriciteitskabels, eerst bovengronds, maar later ook ondergronds. De ervaring opgedaan met het graven van kabelsleuven resulteerde vervolgens in het aannemen van werk voor de aanleg van water- en gasleidingen en telefoonkabels. Op 12 mei 1933 werd Joh. Mourik & Co's Aanneming Mij. N.V. ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Dordrecht, maar bestond reeds sinds 1929.
De technische evolutie werd voortgezet in de jaren dertig toen Mourik begon met wegenbouwactiviteiten. De beschikbare expertise op het gebied van grondverzet en wegenbouw kwam goed van pas eind jaren 50 toen Mourik een cruciale rol speelde bij het bouwrijp maken van terreinen voor de petrochemische industrie in de Botlek.
De stap naar dienstverlening aanvankelijk civiel, daarna cleaning en mechanisch - was alleen maar logisch. In de laatste 25 jaar zijn er veel nieuwe loten aan de stam gegroeid.

Toen Joh. Mourik en J.C. Mourik het bedrijf Mourik startten, konden zij niet bevroeden dat in het begin van de 21ste eeuw een bedrijf met een omzet van ruim 400 miljoen euro en vestigingen over de gehele wereld het gevolg zou zijn. 

 

5001

Rotterdam - Europoort.

NORDEST dragline op een MACK truck.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Ad Gevers

 

 
5002

Rotterdam - Europoort.

NORDEST dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Ad Gevers

 

 

 
5003

Rotterdam - Europoort.

CATERPILLAR D 4 bulldozer.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Ad Gevers

 

 

 
5004

Rotterdam - Europoort.

G.M.C. kipper met kraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Ad Gevers

 

 

 
5005

Rotterdam - Europoort.

Een INTERNATIONAL en veel G.M.C's.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Ad Gevers

 

 

 
6001

De "eerste spade" van een project met een CAT D 6 bulldozer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Ad Gevers

  
   
6002

Mourik bouwde ook zelf dragline's, onder de merknaam M.G.A. (Mourik Groot Ammers) werden er in de periode 1953 tot 1960 9 stuks gebouwd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Martijn de Bruijn.
 

   
6003

De M.G.A. dragline ingezet voor het vullen van doseurs van een beton of asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Martijn de Bruijn.
 

   
6004

De M.G.A. dragline werd uitgerust met een DAF motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Martijn de Bruijn.

   
6101

Rotterdam - Europoort. 

 

 

 

 

 

 

1961

Nederlands foto archief.

   
6102

Rotterdam - Europoort.

Magirus kippers worden geladen met links een MGA en rechts een NCK  dragline. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1961

Nederlands foto archief.

   
6103

Rotterdam - Europoort.

MGA dragline. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1961

Nederlands foto archief.

   
6105

 

Een nieuwe CATERPILLAR D 7 met een getrokken scraper.

 

 

 

 

begin jaren '60

Archief Gerrit te Pas.

   
6106

 

CATERPILLAR D 7 met een getrokken scraper.

 

 

 

 

 

begin jaren '60

Archief Gerrit te Pas.

   
6107

 

CATERPILLAR D 7 met een getrokken scraper.

 

 

 

 

 

begin jaren '60

Archief Gerrit te Pas.

   
6108

 

CATERPILLAR D 7 met een getrokken scraper.

 

 

 

 

 

begin jaren '60

Archief Gerrit te Pas.

   
6109

 

CATERPILLAR D 7 met een getrokken scraper.

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

Archief Gerrit te Pas.

   
6110

 

CATERPILLAR D 7 met een getrokken scraper.

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

Archief Gerrit te Pas.

   
6111

 

Overleg met de fotograaf !

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

Archief Gerrit te Pas.

   
6112

Een cabine van cabinebouwer De Jong uit Groot Ammers op een CATERPILLAR  D 7  bulldozer.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Arie de Graaf

   
6113

Een cabine van cabinebouwer De Jong uit Groot Ammers op een CATERPILLAR  D 6  bulldozer.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Arie de Graaf

   
7001

Vijf MAGIRUS DEUTZ kippers.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70

Archief Ad Gevers

  
   
7002

Een hele colonne materieel, waarschijnlijk voor een opening van een wegtrace.

 

 

 

 

 

 

jaren '70

Archief Ad Gevers

   
7003

DAF kipper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70

Archief Ad Gevers

 
   
  Begin jaren '80 zie je de machines van Van MOURIK regelmatig in de kranten en op de TV.
In 1980 kwam namelijk in Nederland het gifschandaal in Lekkerkerk aan het licht.
Een hele nieuwbouwwijk, Lekkerkerk West met 300 woningen, bleek gebouwd op sterk verontreinigde grond.
De vervuiling kwam aan het licht nadat een waterleidingbuis brak die aangetast was door de inwerking van agressieve chemische stoffen. Het was de eerste grote bodemvervuilingsaffaire in Nederland.
Van MOURIK krijgt de opdracht het terrein te saneren.
De kosten voor het verwijderen van deze bodemverontreiniging bedroegen uiteindelijk 188 miljoen gulden. De verontreiniging, die zich via het grondwater verspreide, bestond onder andere uit tolueen en xyleen.
Om dit te verwijderen moest de grond afgegraven worden rondom en onder de huizen,er werden ongeveer 1651 vaten met chemisch afval uit de bodem verwijderd.
Men graaft in totaal 126.900 M3 vervuilde grond af waarvan 155.000 ton per schip word afgevoerd naar de AVR in Rotterdam.
   
8001

Lekkerkerk.

AKERMAN H 16 B. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8002

Lekkerkerk.

voor het verwijderen van de grond onder de woningen werd een speciale graafmachine gekocht, een KOEHRING BANTAM C 744. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8003

Lekkerkerk.

De KOEHRING BANTAM C 744 haalt de vervuilde grond onder de woningen weg een LINKBELT LS 78 met grijper laad de kippers die het afvoeren naar een loswal waar het word overgeslagen op een binnnenvaartschip. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8004

Lekkerkerk.

KOEHRING BANTAM C 744. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8005

Lekkerkerk.

AKERMAN H 16 B. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8006

Lekkerkerk.

KOEHRING BANTAM C 744. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8007

Lekkerkerk.

KOEHRING BANTAM C 744 en een FIAT ALLIS wiellader. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8008

Lekkerkerk.

LINKBELT LS 78. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8009

Lekkerkerk.

KOEHRING BANTAM C 744 onder winterse omstandigheden. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8010

Lekkerkerk.

KOEHRING BANTAM C 744. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8011

Lekkerkerk.

FIAT ALLIS S 15. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8012

Lekkerkerk.

FIAT ALLIS S 15. 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8013

Lekkerkerk.

Een CATERPILLAR D 6 C bulldozer spreid het nieuw aangevoerd lavazand. 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8014

Lekkerkerk.

Een ATLAS 1302.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8015

Lekkerkerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gahetna.nl

   
8201

 

Een TRAMAC trilrolwals. 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80

Archief gahetna.nl

   
8202

Roosendaal.

Uitgraven van een bouwput met de LINK BELT LS 78. 

 

 

 

 

 

 

 

1980

Archief gemeente Roosendaal.

   
 
huidig adres : Mourik Groot Ammers
Voorstraat  67
2964 AJ   Groot-Ammers
Postbus  2
2964 ZG    Groot-Ammers
T: +31 184 667200

W: www.mourik.com         E: mga@mourik.com