M.G.A. Groot- Ammers |
||
Foto's en informatie Ad Gevers |
||
M.G.A. ofwel Mourik Groot Ammers een van de grote aannemers in de grond-
weg en waterbouw, begon zoals dat in de periode na de tweede
wereldoorlog wel meer voorkwam , met de bouw van een eigen materieel,
dit als stopwerk voor het personeel dat in rustige periodes
overtollig dreigde te worden. Zo werd in het jaar 1953 de eerste dragline ontworpen en gebouwd en tot 1960 zijn er elf stuks uit de werkplaats gerold. De technische leiding was in handen van de heer Knop. De gegoten onderdelen waren merendeel afkomstig van Bakker uit Ridderkerk, ze werden bij Van Mourik in eigen beheer bewerkt en het contragewicht werd daardoor een ware eye-catcher met de letters M.G.A. erin verwerkt. De gehele vormgeving was erg opvallend en zeker in die tijd vooruitstrevend te noemen, zo kon de machinist door een achterruit zelfs zien wat er achter de machine gebeurde. Aanvankelijk waren de machines (negen stuks) voorzien van een normaal loopwerk een onderwagen met dragline rupsen zonder kettingen, de laatste twee machines hadden meteen een tractorloopwerk (Cat D6B) met 80 cm brede rupsplaten, na 1965 werden als de machine in de werkplaats kwam voor reparatie, onderhoud of revisie er een nieuwe onderwagen gemonteerd. |
||
0005 Bouwtekening jaren '50 |
||
0006 Onderwagen jaren '50 |
||
0007 Onderwagen. jaren '50 |
||
0008 Lierwerk en fairlead. jaren '50 |
||
0009 Bovenwagen. jaren '50 |
||
0013 GARDNER motor en overbrenging naar de lieren. jaren '50 |
||
0014 jaren '50 |
||
0015 Hier is de ombouw deels aangebracht. jaren '50 |
||
0016 Cabine. jaren '50 |
||
0017 jaren '50 |
||
Bouwtijd van een dragline bedroeg +/- 1 jaar. De toegepaste motor was een 100 PK sterke 6 cilinder GARDNER later werden DAF motoren gemonteerd. Gewicht +/- 25 Ton, gieklengte standaard 12 meter, te verlengen met verlengstukken van 1,5 en 4 meter. 150 liter diesel tank en een draglinebak met een inhoud van 800 liter. |
||
0018 Voor de afbouw eerst proefdraaien. jaren '50 |
||
0019 Proefdraaien. jaren '50 |
||
0020 De eerste bak word vol getrokken. jaren '50 |
||
0021 Op transport naar een Van Mourik project ! jaren '50 |
||
0022 Aan het werk op een raffinaderij in Europoort Rotterdam. jaren '50 |
||
0023 Ingezet als kraan. jaren '50 |
||
0024 Met grijper. jaren '50 |
||
0026 Als dragline. jaren '50 |
||
0027 jaren '50 Foto M. de Bruijn |
||
0028 jaren '50 |
||
Vanaf 1964 werden de laatste twee draglines voorzien van een geheel nieuwe onderwagen met CAT D6B componenten, dit zijn ook tevens de laatste gebouwde draglines in de werkplaats van Van Mourik. | ||
0030 Onderwagen in aanbouw. jaren '50 |
||
0032 Onderwagen met draaikrans. jaren '50 |
||
0033 Machinevloer op zijn kant. jaren '50 |
||
0034 De machinevloer word op de onderwagen geplaatst. jaren '50 |
||
0035 De machinevloer word op de onderwagen geplaatst. jaren '50 |
||
0036 jaren '50 |
||
Mensen die betrokken waren bij de bouw van de draglines in de periode
1953 tot 1966 : * G. Middelkoop - chef werkplaats * G. den Breesen - tekenaar * G. Rietveld - voorman nieuwbouw * A. Boer - monteur (v.a.1956) * W. Kortlever - monteur (v.a.1956) * M. v.d. Heuvel - monteur (v.a.1960) * P. de Jong - monteur (v.a.1964) * L. de Jong - monteur (v.a.1965) * J. den Leeuw - monteur (1953 tot 1960) * W. Hak - bankwerker * G. de Kruik - bankwerker * T. Asinl - bankwerker * A. Tukker - bankwerker * A. Smid - lasser. * L. Jongeneel - lasser De monteurs : Boer, Kortlever, v.d. Heuvel en de Jong werden na 1964 speciaal ingezet voor de revisie en reparatie van de MGA's, maar werkten ook aan de RUSTON's 10, 19, 20, 22 en 30RB. de LINK-BELT's 78, 98, 108 en 316 en de LANDSVERK KL. |
||
0037 Met verlengde giek. jaren '60 |
||
0038 jaren '60 Foto M. de Bruijn |
||
0039 jaren '60 |
||
0040 jaren '60 |
||
0041 Inzet als kraan bij het leggen van een zinker. jaren '60 |
||
0042 Leggen van rioolbuizen, altijd weer een uitdaging voor de machinist. jaren '60 |
||
0043 Met verlengde giek. jaren '70 |
||
0044 In de jaren zeventig moest de dragline steeds meer plaats maken voor de hydraulische graafmachine, de MGA's werden daarom ingezet als kraan en voor het aanbrengen van verticale drainage. jaren '70 Archief Rien Eegdeman |
||
0045 jaren '70 Archief Rien Eegdeman |
||
0046 Tot ver in de jaren tachtig bleven er machines in gebruik bij Van Mourik jaren '70 Archief Rien Eegdeman. |
||
0050 De enige overgebleven MGA in gebruik op de werf van een sloper in de jaren negentig. 1990 |
||
0051 1990 |
||
0052 1990 |
||
0053 1990 |
||
0054 1990 |
||
0055 1990 |
||
0056 1990 |
||