M.G.A.
Groot Ammers
 
   
 
Foto's en informatie
Ad Gevers
 
   
  M.G.A. ofwel Mourik Groot Ammers een van de grote aannemers in de grond- weg en waterbouw, begon zoals dat in de periode na de tweede wereldoorlog wel meer voorkwam , met de bouw van een eigen materieel, dit als stopwerk voor het personeel dat in rustige periodes overtollig dreigde te worden.
Zo werd in het jaar 1953 de eerste dragline ontworpen en gebouwd en tot 1960 zijn er elf stuks uit de werkplaats gerold.
De technische leiding was in handen van de heer Knop.
De gegoten onderdelen waren merendeel afkomstig van  Bakker uit Ridderkerk, ze werden bij Van Mourik in eigen beheer bewerkt en het contragewicht werd daardoor een ware eye-catcher met de letters M.G.A. erin verwerkt.
De gehele vormgeving was erg opvallend en zeker in die tijd vooruitstrevend te noemen, zo kon de machinist door een achterruit zelfs zien wat er achter de machine gebeurde.
Aanvankelijk waren de machines (negen stuks) voorzien van een normaal loopwerk een onderwagen met dragline rupsen zonder kettingen,  de laatste twee machines hadden meteen een tractorloopwerk (Cat D6B) met 80 cm brede rupsplaten, na 1965 werden als de machine in de werkplaats kwam voor reparatie,  onderhoud of revisie er een nieuwe onderwagen gemonteerd.
   
0005



Bouwtekening
















jaren '50
   
0006



Onderwagen
















jaren '50
   
0007



Onderwagen.
















jaren '50
   
0008



Lierwerk en fairlead.
















jaren '50
   
0009



Bovenwagen.
















jaren '50
   
0013



GARDNER motor en overbrenging naar de lieren.














jaren '50
   
0014

















jaren '50
   
0015



Hier is de ombouw deels aangebracht.















jaren '50
   
0016



Cabine.





















jaren '50
   
0017


























jaren '50
   
  Bouwtijd van een dragline bedroeg +/- 1 jaar.
De toegepaste motor was een 100 PK sterke 6 cilinder GARDNER later werden DAF motoren gemonteerd.
Gewicht +/- 25 Ton, gieklengte standaard 12 meter, te verlengen met verlengstukken van 1,5 en 4 meter.
150 liter diesel tank en een draglinebak met een inhoud van 800 liter.
   
0018



Voor de afbouw eerst proefdraaien.



















jaren '50
   
0019



Proefdraaien.

















jaren '50
   
0020



De eerste bak word vol getrokken.















jaren '50
   
0021



Op transport naar een Van Mourik project !












jaren '50
   
0022



Aan het werk op een raffinaderij in Europoort Rotterdam.












jaren '50
   
0023


Ingezet als kraan.
















jaren '50
   
0024



Met grijper.













jaren '50
   
0026



Als dragline.



















jaren '50
   
0027























jaren '50

Foto M. de Bruijn
   
0028


















jaren '50
   
  Vanaf 1964 werden de laatste twee draglines voorzien van een geheel nieuwe onderwagen met CAT D6B componenten, dit zijn ook tevens de laatste gebouwde draglines in de werkplaats van Van Mourik.
   
0030

Onderwagen in aanbouw.


















jaren '50
   
0032



Onderwagen met draaikrans.















jaren '50
   
0033


Machinevloer op zijn kant.















jaren '50
   
0034



De machinevloer word op de onderwagen geplaatst.












jaren '50
   
0035



De machinevloer word op de onderwagen geplaatst.












jaren '50
   
0036















jaren '50
   
  Mensen die betrokken waren bij de bouw van de draglines in de periode 1953 tot 1966 :
* G. Middelkoop - chef werkplaats
* G. den Breesen - tekenaar
* G. Rietveld - voorman nieuwbouw
* A. Boer - monteur (v.a.1956)
* W. Kortlever - monteur (v.a.1956)
* M. v.d. Heuvel - monteur (v.a.1960)
* P. de Jong - monteur (v.a.1964)
* L. de Jong - monteur (v.a.1965)
* J. den Leeuw - monteur (1953 tot 1960)
* W. Hak - bankwerker
* G. de Kruik - bankwerker
* T. Asinl - bankwerker
* A. Tukker - bankwerker
* A. Smid - lasser.
* L. Jongeneel - lasser
De monteurs : Boer, Kortlever, v.d. Heuvel en de Jong werden na 1964 speciaal ingezet voor de revisie en reparatie van de MGA's, maar werkten ook aan de RUSTON's 10, 19, 20, 22 en 30RB. de LINK-BELT's 78, 98, 108 en 316 en de LANDSVERK KL.
   
0037



Met verlengde giek.














jaren '60
   
0038




















jaren '60

Foto M. de Bruijn
   
0039



















jaren '60
   
0040


















jaren '60
   
0041



Inzet als kraan bij het leggen van een zinker.













jaren '60
   
0042



Leggen van rioolbuizen, altijd weer een uitdaging voor de machinist.













jaren '60
   
0043



Met verlengde giek.














jaren '70
   
0044



In de jaren zeventig moest de dragline steeds meer plaats maken voor de hydraulische graafmachine, de MGA's werden daarom ingezet als kraan en voor het aanbrengen van verticale drainage.














jaren '70

Archief Rien Eegdeman
   
0045




















jaren '70

Archief Rien Eegdeman
   
0046



Tot ver in de jaren tachtig bleven er machines in gebruik bij Van Mourik












jaren '70

Archief Rien Eegdeman.
   
0050



De enige overgebleven  MGA in gebruik op de werf van een sloper in de jaren negentig.












1990
   
0051


















1990
   
0052



















1990
   
0053




























1990
   
0054




























1990
   
0055



























1990
   
0056


















1990