Koninklijke Maatschappij Wegenbouw Utrecht |
|
|
|
Tekst deels uit het boek :
Waar een wil is is een weg, van de K.W.S. |
|
De Maatschappij Wegenbouw N.V. word opgericht in 1922, het bedrijf
ontstaat door het samengaan van de ondernemingen : Stoomwalsenbedrijf
v/h H. Boesewinkel uit Zutphen (opgericht in 1901) en Bitumenweg uit Utrecht
(opgericht in 1921). In dat jaar 1922 kwam de Bataafse Petroleum Maatschappij met asfaltproducten op de markt de Mij. Wegenbouw was de eerste die ze toepaste, aanvankelijk alleen voor oppervlakte behandelingen, het petroleumasfalt werd in een teermolentje gemengd met steenslag, dit apparaat was niet geschikt om de mengsels die in Engeland en Amerika toegepast werden te produceren, dat kon alleen met een asfaltmenginstallatie, echter de aanschaf daarvan was alleen verantwoord als er een opdracht was, die kwam in 1923 van de gemeente Amsterdam en de Mij. Wegenbouw importeerde een MILLAR asfaltinstallatie, de eerste op het vaste land van Europa deze werd opgebouwd op het uit te voeren werk op de Nassaukade. De Materialen werden met de hand in de machine gestort als alles vlot verliep kon er 8 ton asfalt per uur verwerkt worden. In 1926 werd door de gemeente Amsterdam een vijfjarig asfalt-contract afgesloten met de Mij. Wegenbouw. Naast asfalt werd in 1923 de eerste betonweg gemaakt voor Rijkswaterstaat in de gemeente Heumen. Tot 1940 kwam je de namen Boesewinkel en Bitumenweg nog tegen op het materieel, klik hier voor hun historie en foto's. |
|
2301 Amsterdam De eerste MILLARS asfaltinstallatie in Nederland op de Nassaukade september 1923 archief VBW |
|
2302 Amsterdam - Nassaukade Van heinde en verre kwamen vakgenoten de installatie bewonderen september 1923 archief Weg & Bouw museum |
|
2501 Nederlands oudste wals de 4711 Oorspronkelijk gekocht in 1901door Stoomwalsenbedrijf v/h H. Boesewinkel jaren '20 archief stoomwalsenclub |
|
2502 Utrecht - Oude Kerkhof 1925 archief VBW |
|
2701 Utrecht Asfaltmolen 1927 archief VBW |
|
2702 Utrecht - Maliesingel Twee tandemwalsen 1927 archief VBW |
|
2705 Amsterdam - Lairestraat 1927 archief VBW |
|
2802 Aanbrengen gietasfalt in een fabriekshal jaren '20 archief VBW |
|
2901 Soesterberg Aanleg Rijks-straatweg naar Amersfoort Links een wals van de H.B.M. rechts een 10 tons MARCHAL wals van de MIJ. WEGENBOUW
1929 archief Reinier Brugman |
|
3001 Advertentie 1930 |
|
3101 Utrecht - Catherijnesingel 1931 archief Utrecht |
|
3102 Utrecht - Catherijnesingel 1931 archief Utrecht |
|
3103 Utrecht - Catherijnesingel 1931 archief Utrecht |
|
3104 Utrecht - Catherijnesingel 1931 archief Utrecht |
|
3201 Bussum - Brinklaan 1932 archief VBW |
|
3301 jaren '30 archief VBW |
|
3401 Advertentie 1934 |
|
3601 Amsterdam
1936 archief gemeente Amsterdam |
|
3602 Amsterdam
1936 archief gemeente Amsterdam |
|
3603 Amsterdam
1936 archief gemeente Amsterdam |
|
3604 Amsterdam
1936 archief gemeente Amsterdam |
|
3605
jaren '30 archief VBW |
|
3701 Amsterdam
1937 archief gemeente Amsterdam |
|
3702 Amsterdam
1937 archief gemeente Amsterdam |
|
3705 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3706 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3707 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3708 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3709 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3710 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3711 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3712 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3713 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3714 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3715 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam Asfaltmolen 1937 archief RWS |
|
3716 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam Asfaltmolen 1937 archief RWS |
|
3717 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3718 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
3719 Delft Aanleg Rijksweg 13 Delft - Rotterdam
1937 archief RWS |
|
In 1936 voerde men 95 werken uit, riolering, grondwerk en klinker, beton
en asfaltverhardingen, zo'n 700.000 m3 asfaltwegdek in dat jaar liep in
het werkseizoen het aantal arbeiders op tot bijna 2000 man. Na een sterke groei van de omzet in de begin jaren duikelde de omzet tijdens de crisisjaren dertig omlaag van 4,8 miljoen gulden in 1930 naar 1,7 miljoen gulden in 1938, men kwam deze zwarte periode maar net door, de problemen ontstonden door te lage materieelafschrijvingen, te hoge uitkeringen aan de directie en onverantwoorde buitenlandse avonturen, met name de uitgevoerde werken in Italië, men legde in die jaren o.a. de asfaltweg voor de scheve toren van Pisa aan en voerde werken uit in Milaan, Florence en Genua. Aandeelhouder Kaarsenfabriek Gouda-Apollo zorgde ervoor dat in 1938 het bedrijf financieel werd gesaneerd, de Duitse Basalt A.G. werd uitgekocht, daarmee startte een nieuwe periode van opbouw en zuinig beheer. De Mij. Wegenbouw investeerde halverwege de jaren dertig als eerste aannemer in Nederland in een laboratorium waar naast analyses ook plaats was voor wetenschappelijk onderzoek. |
|
3801
1938 archief weg & bouw museum |
|
3802 Amsterdam Asfalt op de Amstellaan
1938 archief weg & bouw museum |
|
3805
Mobiele asfaltmolen voor reparatiewerk
jaren '30 archief weg & bouw museum |
|
4001 Utrecht - Catherijnensingel
1940 archief Utrecht |
|
4201 Utrecht Een tons Aveling & Barford wals voor het inwalsen van vluchtstroken met schrale beton op een werk van de HBM
1929 |
|
De tweede wereldoorlog zorgt ervoor dat aan de ontwikkeling en
verbetering van het Nederlandse wegennet een abrupt een einde komt, de
Mij Wegenbouw zat gedurende de oorlogsjaren nooit zonder werk, dit
dankzij gemeenten die toen al vaste klant waren, het regenereren van oud
asfalt en werk in de nieuwe Noordoostpolder.
In 1944 was de omzet tot een historisch dieptepunt gedaald: 364,000,-
maar omdat er niets kon geďnvesteerd bleef zelfs dat jaar een kleine
winst over. Na de oorlog was er nauwelijks geld voor de aanleg van nieuwe wegen, alle aandacht werd aanvankelijk gericht op het herstellen van de bestaande wegen. In die tijd had de Mij. Wegenbouw al een asfaltrecyclingsmachine ontwikkeld, de zo genaamde "doodskist" daarmee werd het asfalt dat vrijkwam van o.a. in de bezettingstijd gebouwde start-en landingsbanen weer in nieuwe of te herstellen wegen toegepast. Een in Zutphen gebouwde mengtrommel werd verwarmd met hogedrukstoom die werd geproduceerd door een stoomwals, het op gebroken asfalt werd hierdoor verwarmd en daarna opnieuw gemengd met een oude betonmolen. |
|
4501 Amsterdam - Schiphol Herstel start en landingsbanen RUSTON 10 RB
1945 archief weg & bouw museum |
|
4502 Amsterdam - Schiphol Herstel start en landingsbanen
1945 archief weg & bouw museum |
|
4503 Amsterdam - Schiphol Herstel start en landingsbanen
1945 archief weg & bouw museum |
|
4601 De "doodskist " een asfalt recyclingmachine
1946 |
|
4602 De "doodskist " een asfaltrecyclingmachine
1946 |
|
4801
RUSTON 10 RB op transport
jaren '40 archief weg & bouw museum |
|
Na de oorlog werd asfalt ook gebruikt voor het bekleden van dijken en
havendammen, aanvankelijk bleef het werk beperkt tot het ingieten van
steen glooiingen, de Mij. Wegenbouw herstelde op die manier in een hoog
tempo de kapot gebombardeerde dijk bij Westkapelle. In 1948 werd asfalt voor het eerst op grote schaal toegepast bij de bouw van de havendammen van Harlingen, de Mij Wegenbouw beklede deze met zandasfalt, kort daarop volgden de zelfde werken bij de nieuwe Marinehaven in Den Helder. |
|
4802 Harlingen of Den Helder ? MILLAR asfaltmolen 1948 archief weg & bouw museum |
|
4803 Harlingen of Den Helder ? MILLAR asfaltmolen Let op de aanvoer van het benodigde zand met de hand en via transportbanden1948 archief weg & bouw museum |
|
4804 Harlingen of Den Helder ? MILLAR asfaltmolen 1948 archief weg & bouw museum |
|
4805 Harlingen of Den Helder ? MILLAR asfaltmolen 1948 archief weg & bouw museum |
|
4806 Harlingen of Den Helder ? MILLAR asfaltmolen 1948 archief weg & bouw museum |
|
4807 Harlingen of Den Helder ? MILLAR asfaltmolen 1948 archief weg & bouw museum |
|
4810 Advertentie vakblad "Wegen" 1948 |
|
Na de oorlog werd de wegenbouw in een snel tempo gemechaniseerd, in 1949
neemt de Mij. Wegenbouw als eerste aannemer in Nederland een asfalt spreid-en afwerkmachine in
bedrijf een BARBER GREENE OLDING een dure investering. De machine had een capaciteit van 3000 tot 6000 M2 per dag een hele vooruitgang bij het herstellen van wegen dat tot nu toe handmatig werd gedaan met langdurige wegafzettingen tot gevolg. In 1950 had Nederland zo'n 75 miljoen vierkante meter asfalt wegdek, 20 % hiervan was door de Mij. Wegenbouw aangelegd. |
|
4901 Amsterdam. De eerste BARBER GREENE op Nederlandse bodem aan het werk 1949 archief weg & bouw museum |
|
4902
Millar asfaltmolen jaren '40 archief weg & bouw museum |
|
4903
Millar asfaltmolen jaren '40 archief weg & bouw museum |
|
|
|
4904
Millar asfaltmolen jaren '40 archief weg & bouw museum |
|
|
|
4910 Amsterdam - Haarlemmerweg BARBER GREENE OLDING 1949 archief Amsterdam |
|
4911 Amsterdam Veel bekijks voor de eerste asfaltspreidmachine in Nederland jaren '40 Archief VBW |
|
4915 Amsterdam - Haarlemmerweg 1949 Archief VBW |
|
4920 Advertentie 1949 |
|
5001 Dordrecht Een stoomwals op de Oranjelaan1950 Archief VBW |
|
5005 Amsterdam Asfalt rondom het Olympisch stadion1950 Archief VBW |
|
5012 Rhenen - Achterberg MILLAR asfaltmolen1950 Archief Utrecht |
|
5013 Rhenen - Achterberg MILLAR asfaltmolen1950 Archief Utrecht |
|
5014 Rhenen - Achterberg BARBER GREENE OLDING asfaltafwerkmachine en INVICTA wals1950 Archief Utrecht |
|
5015 Amsterdam 1950 Archief Amsterdam |
|
5020 Advertentie 1950 |
|
De Mij. Wegenbouw was de oorlogsjaren relatief goed doorgekomen, het
bedrijf was erin geslaagd om buiten schot te blijven en had geen
opdrachten voor de bezetter uitgevoerd, Reden voor de directie om het predicaat "Koninklijk" aan te vragen ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan in 1951. Bij het toekennen van het predicaat werd de datum waarop Boesewinkel zijn eerste stoomwals de 4711 kocht als uitgangspunt genomen. |
|
5101 Artikel 1951 het vrije volk |
|
5101 Artikel 1951Nieuwsblad van het Noorden
|
|
5102 Utrecht Stoomwals "Pluisje" op de werf aan de Groenewoudsedijk1951 |
|
|
|
5103 Utrecht Asfalt leggen met de BARBER GREENE OLDING op de Groenewoudsedijk jaren '50 archief VBW |
|
|
|
5104 Utrecht - Smakkelaarsbrug Asfalt leggen met de BARBER GREENE OLDING, zonder afzetting ! jaren '50 archief VBW |
|
5105 Utrecht - Smakkelaarsbrug Asfalt leggen met de BARBER GREENE OLDING, zonder afzetting ! jaren '50 archief VBW |
|
5106 Utrecht - Smakkelaarsbrug Asfalt leggen met de BARBER GREENE OLDING, zonder afzetting ! jaren '50 archief VBW |
|
5107 Utrecht Asfalt leggen met de BARBER GREENE OLDING jaren '50 archief Utrecht |
|
5110 Utrecht - Oudenoord Asfalt leggen met de BARBER GREENE OLDING 1951 archief Utrecht |
|
5111 Utrecht - Oudenoord Asfalt leggen met de BARBER GREENE OLDING 1951 archief Utrecht |
|
|
|
5203 Utrecht - Vleutenseweg Aanbrengen puinfundatie1952 archief Utrecht |
|
5204 Utrecht - Vleutenseweg Puinfundatie ingewassen met leem en verdicht met een wals 1951 archief Utrecht |
|
Op 1 februari 1953 schrikt Nederland wakker, de dijken in Zeeland
blijken niet bestand te zijn tegen de storm en springvloed die nacht. In de maanden na die rampzalige nacht moeten de dijken in een razend tempo worden hersteld, dit geschied ook met de toepassing van waterbouwasfalt, het asfaltmengsel hoeft in tegenstelling tot bij wegen, niet erg stabiel te zijn een mengsel van zand en bitumen voldeed in het begin, bij taluds met een flinke golfslag werd een tot veertig centimeter dikke laag aangebracht. Bij het herstel op Goeree werden twee lagen asfalt aangebracht, het asfalt werd verdicht met een wals die op eigen kracht reed, of met een lier op en neer werd gehaald op de taluds, bij het verwerken van gebitumineerd zand werd deze met stampers aangestampt. |
|
5301 Goeree Asfaltmolens op de dijk 1953 Nationaal archief |
|
5302 Goeree Asfaltmolens op de dijk 1953 archief weg & bouw museum |
|
5303 Goeree Verdichten van op de dijk aangebracht gebitumineerd zand met planken en stampers 1953 archief weg & bouw museum |
|
5304 Goeree Afwalsen met de hand van het aangebrachte gebitumineerde zand 1953 archief weg & bouw museum |
|
De Kon. Mij. Wegenbouw werkte op Goeree samen met de Hollandsche Beton
Maatschappij, alle beschikbare asfaltmolens zijn toen verzameld en naar
dit werk gebracht om voldoende productie te hebben, men was namelijk
tijdens de uitvoering afhankelijk van de getijden. Toen werd pijnlijk duidelijk dat de installaties behoorlijk verouderd waren, met een kapitaalinjectie van Van Hattum & Blankevoort kon de K.M.W. nieuwe installaties aanschaffen. Van Hattum & Blankevoort werd hierdoor grootaandeelhouder van de K.M.W. |
|
5305 Goeree Asfaltmolens onder aan de dijk 1953 archief watersnoodmuseum |
|
5306 Goeree Asfaltmolens onder aan de dijk 1953 archief watersnoodmuseum |
|
5307 Goeree Asfaltmolens onder aan de dijk 1953 archief watersnoodmuseum |
|
5501 Dordrecht - Krispijnseweg 1955 Archief Dordrecht |
|
5502 Dordrecht - Krispijnseweg Spreiden van het asfalt met de hand1955 Archief Dordrecht |
|
5503 Dordrecht - Krispijnseweg 1955 Archief Dordrecht |
|
5504 Dordrecht - Krispijnseweg Links een tandemwals rechts een drieroller1955 Archief weg en bouw museum |
|
5505 Dordrecht - Krispijnseweg 1955 Archief weg en bouw museum |
|
5510 Eindhoven - Willemstraat Asfalt leggen BARBER GREENE OLDING en JOHS MOLLERS wals1955 archief gemeente Eindhoven |
|
5511 Deense JOHS MOLLERS wals een zeer moderne wals voor die tijd 1955 archief VBW |
|
5512 Utrecht1955 archief VBW |
|
5521 Utrecht - Nachtegaalstraat Opbreken wegdek met een CATERPILLAR D6 rupslader1955 Archief Utrecht |
|
5522 Utrecht - Nachtegaalstraat Opbreken wegdek met een CATERPILLAR D4 rupslader met ripper1955 Archief Utrecht |
|
5523 Utrecht - Nachtegaalstraat Opbreken wegdek met een CATERPILLAR D6 rupslader1955 Archief Utrecht |
|
5524 Utrecht - Nachtegaalstraat Opbreken wegdek met een CATERPILLAR D4 rupslader met ripper1955 Archief Utrecht |
|
5525 Utrecht - Nachtegaalstraat Opbreken wegdek met een CATERPILLAR D6 rupslader1955 Archief Utrecht |
|
5526 Utrecht - Nachtegaalstraat CATERPILLAR D4 rupslader met dozerblad en ripper1955 Archief Utrecht |
|
5530 Eindhoven - Mathildelaan Asfalt leggen nabij het station 1955 archief gemeente Eindhoven |
|
5540
CATERPILLAR 955 rupslader 1955 Caterpillar activiteiten |
|
5541 Utrecht - Kanaleneiland CATERPILLAR 955 rupslader in de problemen 1955 Archief Utrecht |
|
5601 Eindhoven - Mathildelaan
1956 archief gemeente Eindhoven |
|
5605 1956 archief VBW |
|
5610 Advertentie
1956 |
|
5615 Amsterdam - Olympisch stadion1956 archief VBW |
|
5620 Rotterdam - ZestienhovenAsfalt op de taxibanen 1956 archief VBW |
|
5630 Duivendrecht - MolenkadeDe eerste vaste automatische asfaltinstallatie in Nederland 1956 archief VBW |
|
5701 Rotterdam In de jaren vijftig werden de eerste werken buiten de landsgrenzen uitgevoerd, hier word een CATERPILLAR bulldozer met laadframe ingescheept voor een reis naar Suriname jaren '50 archief weg & bouw museum |
|
5702 Rotterdam Inschepen van een JOHS MOLLERS wals jaren '50 archief weg & bouw museum |
|
6001 Moordrecht AMMANN asfaltinstallatie 1960 archief weg en bouw museum |
|
6002 Moordrecht AMMANN asfaltinstallatie 1960 archief weg en bouw museum |
|
6003 Moordrecht AMMANN asfaltinstallatie Bedieningspaneel in de commando cabine1960 archief weg en bouw museum |
|
6004 Moordrecht AMMANN asfaltinstallatie Monitor paneel voor de materiaalstromen1960 archief weg en bouw museum |
|
6005 Dordrecht - Dubbeldamseweg 1960 archief weg en bouw museum |
|
6006 Amsterdam - Haarlemseweg 1960 archief weg en bouw museum |
|
6007 Amsterdam - Leidsestraat
1960 archief weg en bouw museum |
|
6010 1960 archief weg en bouw museum |
|
In 1961 bereikte de Koninklijke Maatschappij Wegenbouw een omzet van 36 Miljoen gulden, de KMW had dat jaar ruim 20 procent van de totale asfaltmarkt in Nederland. | |
6101 Deltawerken - Veersedam 1961 archief vbw |
|
6102 Deltawerken - Veersedam Drie asfaltinstallaties op een rij1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6103 Deltawerken - Veersedam 1961 archief vbw |
|
6104 Deltawerken - Veersedam 1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6110 Deltawerken - Veersedam 1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6111 Deltawerken - Veersedam 1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6112 Deltawerken - Veersedam 1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6113 Deltawerken - Veersedam 1961 archief VBW |
|
6120 Deltawerken - Grevelingendam Vullen van de doseurs met de grijper1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6121 Deltawerken - Grevelingendam BARBER GREENE asfaltinstallatie1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6125 Deltawerken - Grevelingendam 1961 archief Rijkswaterstaat |
|
6130 BARBER GREENE asfaltinstallatie 1961 archief VBW |
|
6150 Amsterdam - Buitenveldert - Europabaan BLAW-KNOX asfaltafwerkmachine op banden1961 archief VBW |
|
6160 Duivendrecht 1961 archief VBW |
|
6201 Utrecht - Julianaparkweg Asfalt leggen met de BLAW-KNOX asfaltafwerkmachine op banden1962 archief VBW |
|
6202 Utrecht - Julianaparkweg Asfalt leggen met de BLAW-KNOX asfaltafwerkmachine1962 archief VBW |
|
6203 Utrecht - Julianaparkweg Asfalt leggen met de BLAW-KNOX asfaltafwerkmachine1962 archief VBW |
|
6204 Utrecht - Julianaparkweg Asfalt leggen met de BLAW-KNOX asfaltafwerkmachine1962 archief VBW |
|
6205 Utrecht - Julianaparkweg Asfalt leggen met de BLAW-KNOX asfaltafwerkmachine1962 archief VBW |
|
6210 BLAW-KNOX asfaltafwerkmachine 1962 archief VBW |
|
6215 Krimpen a/d IJssel - Tiendweg 1962 archief VBW |
|
6216 Krimpen a/d IJssel - Tiendweg 1962 archief VBW |
|
6217 Krimpen a/d IJssel - Tiendweg 1962 archief VBW |
|
6220 Advertentie 1962 Vrije Volk |
|
6301 Utrecht Sneeuwruimer voor het station met een Tractomotive TL 12 wiellader 1963 archief weg en bouw museum |
|
6302 Utrecht Tractomotive TL 12 wiellader Tractomotive is later overgenomen door Allis-Chalmers1963 archief weg en bouw museum |
|
6305 Utrecht - Artileriestraat 1962 archief VBW |
|
6306 Utrecht - Artileriestraat 1962 archief VBW |
|
6307 Utrecht - Artileriestraat 1962 archief VBW |
|
6310 Utrecht - Artileriestraat INVICTA wals 1962 archief VBW |
|
6315 Achthuizen Aanleg Provincialeweg 1963 archief VBW |
|
6316 Achthuizen Aanleg Provincialeweg 1963 archief VBW |
|
6401 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6402 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6403 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6404 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6405 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6406 Utrecht Aanleg RW 22 Eerste inzet BARBER GREENE SA 40 met verbreedbare balk1964 archief VBW |
|
6407 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6408 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6409 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6410 Utrecht - Berekuil
1964 archief VBW |
|
6411 Utrecht Aanleg RW 22 1964 archief VBW |
|
6420 Deltawerken - Grevelingendam Aanleg RW 59 1964 archief Rijkswaterstaat |
|
6421 Deltawerken - Grevelingendam Aanleg RW 59 1964 archief Rijkswaterstaat |
|
6430 Deltawerken - Brouwersdam BARBER GREENE asfaltinstallatie 1964 archief VBW |
|
6431 Deltawerken - Brouwersdam BARBER GREENE asfaltinstallatie 1964 archief VBW |
|
6432 Deltawerken - Brouwersdam BARBER GREENE asfaltinstallatie 1964 archief VBW |
|
6501 Amsterdam AMMANN asfaltinstallatie 1965 archief weg en bouw museum |
|
6502 Amsterdam Salonwagens op het terrein van de asfaltinstallatie 1965 archief weg en bouw museum |
|
6503 Utrecht- Groenewoudse Dijk Veel asfalt werk in het midden van het land vraagt om een grote fabricage capaciteit, dus drie AMMANN asfaltinstallaties bij elkaar 1965 archief weg en bouw museum |
|
6504
AMMANN asfaltinstallatie 1965 archief weg en bouw museum |
|
6505 Kats Aanleg toegangsweg naar het werkterrein van de Oosterschelde brug 1965 archief weg en bouw museum |
|
6506
BARBER GREENE SA 41
1965 archief weg en bouw museum |
|
6507 Amsterdam Werkzaamheden op een kruispunt
1965 archief VBW |
|
6510
POCLAIN TC 45
1965 archief weg en bouw museum |
|
6511
JOHS MOLLERS wals
1965 archief VBW |
|
6512
AMMANN asfaltinstallatie
1965 archief VBW |
|
6515 Deltawerken - Brouwersdam
BARBER GREENE asfaltinstallatie
1965 archief VBW |
|
6520 Utrecht Aanleg riolering RUSTON BUCYRUS 19RB
1965 archief weg & Bouw Museum |
|
6521 Utrecht Aanleg riolering RUSTON BUCYRUS 19RB
1965 archief weg & Bouw Museum |
|
6522 Utrecht
1965 archief VBW |
|
6530
Opbouw AMMANN asfaltinstallatie met assistentie van een LE TOURNEAU RG SC-5 kraan
jaren '60 archief VBW |
|
6531
Opbouw AMMANN asfaltinstallatie
jaren '60 archief VBW |
|
6532
Opbouw AMMANN asfaltinstallatie Eindsilo
jaren '60 archief VBW |
|
6533
Opbouw AMMANN asfaltinstallatie
jaren '60 archief VBW |
|
6534
Opbouw AMMANN asfaltinstallatie Bitumentanks
jaren '60 archief VBW |
|
6535
Opbouw AMMANN asfaltinstallatie
jaren '60 archief VBW |
|
6540
Afzetting
jaren '60 archief VBW |
|
6540
Afzetting
jaren '60 archief VBW |
|
Verkeersplein Oudenrijn was uitgegroeid tot een hinderlijk obstakel in het doorgaande verkeer, in 1965 werd het omgebouwd tot "stuiver" en in 1968 tot klaverblad en werk van de KMW. | |
6601 Utrecht. Aanbrengen zand / cement stabilisatie op het verkeersplein Oudenrijn / RW 12. Vögele BVM 2 stabilisatiefrees.1966 archief weg en bouw museum |
|
6602 Utrecht. Verkeersplein Oudenrijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. REO bulk / cementspreider.1966 archief weg en bouw museum |
|
6603 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6604 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6605 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6606 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6607 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6608 Utrecht. Het oude verkeersplein Oude Rijn voor de ombouw naar klaverblad. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6609 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. Verplaatsen van de Vögele BVM 2.1966 archief weg en bouw museum |
|
6610 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6611 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. Afwalsen met een RICHIER bandenwals.1966 archief weg en bouw museum |
|
6612 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6613 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6614 Utrecht. Verkeersplein Oude Rijn / RW 12. Aanbrengen zand / cement stabilisatie. 1966 archief weg en bouw museum |
|
6701
AMMANN asfaltinstallatie. 1967 archief weg en bouw museum |
|
6702
AMMANN asfaltinstallatie. 1967 archief weg en bouw museum |
|
6703
AMMANN asfaltinstallatie. 1967 archief weg en bouw museum |
|
6704 Schoonebeek. Asfaltinstallatie. 1967 archief weg en bouw museum |
|
6705 Schoonebeek. AMMANN asfaltinstallatie. 1967 archief weg en bouw museum |
|
6706 Schoonebeek. AMMANN asfaltinstallatie. 1967 archief weg en bouw museum |
|
In 1968 bestaat het materieelpark van de KMW uit : * 29 Asfaltinstallaties * 26 Asfaltroerketels * 27 Asfaltafwerkmachines * 94 Walsen * 8 Betoninstallaties * 8 Betonspreiders en trilmachines (betontreinen) * 5 Stabilisatiemachines * 50 Grondverzetmachines De omzet bedraagt dat jaar 130 miljoen gulden, Te Siepe is inmiddels een volledige dochter geworden met behoud van de eigen identiteit. Grote werken in die tijd : Amsterdamse Metro, Vliegveld Zestienhoven, Uitbreiding Schiphol, haven IJmuiden. |
|
6801
ABG TITAN 300 asfaltafwerkmachine. 1968 archief weg en bouw museum |
|
6802
Twee AMMANN asfaltinstallaties. 1968 archief weg en bouw museum |
|
6803
REO bulk / cement spreider. 1968 archief hans de ruiter |
|
6804
Vögele BVM 1 stabilisatiefrees en een BLAW KNOX bandenwals van Te Siepe. 1968 archief hans de ruiter |
|
6805
Vögele BVM 1 stabilisatiefrees. 1968 archief hans de ruiter |
|
6806 Leeuwarden. AMMANN asfaltinstallatie. 1968 archief weg en bouw museum |
|
6807 Leeuwarden. AMMANN asfaltinstallatie. 1968 archief weg en bouw museum |
|
6808 Leeuwarden. AMMANN asfaltinstallatie. 1968 archief weg en bouw museum |
|
6809 Leeuwarden. AMMANN asfaltinstallatie. 1968 archief weg en bouw museum |
|
In 1969 gaat de KMW definitief samenwerken met Te Siepe er vind een aandelenruil plaats zodat de bedrijven in feite geďntegreerd worden, doel een kostenbesparing door gezamenlijk te zorgen voor research, productie-en kwaliteitscontrole, computertoepassing en inkoop van materiaal en materieel. | |
6901
ABG TITAN 300 asfaltafwerkmachine. 1969 archief weg en bouw museum |
|
6902
ABG TITAN 300 asfaltafwerkmachine. 1969 archief weg en bouw museum |
|
6903
ABG TITAN 300 asfaltafwerkmachine. 1969 archief weg en bouw museum |
|
6904
ABG TITAN 300 asfaltafwerkmachine en RICHIER bandenwals. 1969 archief weg en bouw museum |
|
6905
ABG TITAN 300 asfaltafwerkmachine. 1969 archief weg en bouw museum |
|
7001
Stoomwals 4711 op een evenement. 1970 archief weg en bouw museum |
|
7005 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie, vervangt op deze locatie drie oude installaties.
1970 archief weg en bouw museum |
|
7006 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie
1970 archief weg en bouw museum |
|
7007 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie
1970 archief weg en bouw museum |
|
7008 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie
1970 archief weg en bouw museum |
|
7009 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie
1970 archief weg en bouw museum |
|
7010 Utrecht. Op deze foto goed te zien dat het eigenlijk twee installaties zijn die samengebouwd worden.
1970 archief weg en bouw museum |
|
7011 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie De buitenbeplating is nog niet helemaal aangebracht maar het eerste proefmengsel word bereid in de eerste van de twee installaties.
1970 archief weg en bouw museum |
|
7012 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie Het eerste zand en grind in de doseurs.
1970 archief weg en bouw museum |
|
7013 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie Het bedieningspaneel van de tweede installatie in de commandocabine is nog niet helemaal afgemonteerd.
1970 archief weg en bouw museum |
|
7014 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie
1970 archief weg en bouw museum |
|
7015 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie
1970 archief weg en bouw museum |
|
7016 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie De eerste vrachtwagens onder de voorrraadsilo. 1970 archief weg en bouw museum |
|
7017 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie Installatie in bedrijf ! 1970 archief weg en bouw museum |
|
7018 Utrecht. Bouw nieuwe stationaire AMMAN asfaltinstallatie
1970 archief weg en bouw museum |
|
7101 ? Excursie naar de asfaltinstallatie.
1971 archief weg en bouw museum |
|
7102
Asfaltploeg in ruste op RW 2.
1971 archief weg en bouw museum |
|
7301
Advertentie.
1973 Nieuwsblad van het Noorden |
|
In 1973 is er opeens de STEVIN Groep, dit na een "vijandige" overname
van KMW en Te Siepe door deze STEVIN Groep, welke in 1970 was ontstaan
door een fusie van : Van Hattum en Blankevoort, Boele & van Eesteren en
Van Splunder. De STEVIN Groep kocht de aandelen KMW op en kreeg daardoor de meerderheid van de aandelen in zijn bezit zodat KMW overgenomen kon worden zonder dat men er iets tegen kon doen, eerder dat jaar had de STEVIN Groep Offringa al ingelijfd, Te Siepe behoorde al tot de KMW en dus werden deze drie bedrijven onder gebracht in de nieuwe divisie van de groep : Wegen en Asfalt. |
|