Van der Valk & Nieuwdorp  

 

 
 
Informatie en foto's van Ad Gevers  
  De afkorting V. & N. staan voor Van der Valk & Nieuwdorp, de heer L. van der Valk geboren in de provincie Zeeland vestigde zich als aannemer van grondwerken in  Heemstede, mede door zijn Zeeuwse achtergrond was hij vertrouwd met het verzetten van zware klei en wist hij als geen ander aan welke eisen een dragline bak hiervoor moest voldoen.
Naast zijn aannemersbedrijf verhuurde hij ook draglines welke werden gerepareerd en onderhouden in de eigen werkplaats waar hij ook revisie werkzaamheden uitvoerde voor andere bedrijven.
Om zijn eigen personeel ook in slappe tijden aan het werk te houden besloot hij in 1938 om een eigen dragline te gaan bouwen.
Dit werd het type 1, welke onder leiding van een Duitse technicus werd gebouwd, deze kwam naar Nederland in de tijd dat V & N dealer was van O & K.
De eerste machines waren geluidarm daar de overbrenging van het vliegwiel naar het lierwerk was uigevoerd in een gesloten wormkast in een oliebad.
   
001

VALK Type 1



















1941
   
002

VALK Type 1

































1941
   
003

VALK Type 1

Foto van Arie Schaapman uit "de Machinist".


















   
004

VALK Type 1

Strak werk en dat zonder laser !

















   
005

VALK Type 1

Foto uit "de Machinist".

   
006

VALK Type 1

Hondsbossche Zeewering

Deze VALK van het type 1 werd door de fabriek ingeruild en omgebouwd tot mobiele dragline en verkocht aan het Hoogheemraadschap NoordHollands Noorderkwartier.

 

 

   
007
   
  Ergens begin jaren '50 werd VALK type 2 geïntroduceerd, deze machine draaide aanzienlijk sneller maar dat ging wel gepaard met heel wat meer lawaai omdat de overbrenging nu via een ketting geschiedde.
Het op traktorrupsen staande onderstel van deze machine had twee rijsnelheden tot zijn beschikking en in de hoogste gang was een snelheid van zo'n tien kilometer per uur haalbaar, met name in ruilverkavelingen was dit een aanzienlijk voordeel in verband met de regelmatig voorkomende verplaatsingen.
De bediening van deze machines liep via een GMC hoofdremcilinder.
   
008

VALK Type 2

   
009

VALK Type 2

Een kopie van de enige folder die VALK heeft uitgebracht.
   
010

VALK Type 2

   
011

VALK Type 2

   
012

VALK Type 2

   
013
   
  In 1959 werd Type drie op de markt gezet een dragline op een onderstel van een REO truck.
Deze machine, met buitengewoon veel zicht rondom moest het gaan maken, hij was voorzien van een drie-cilinder Perkins motor met als toenmalige nieuwigheid een roterende brandstofpomp.
De machine trok destijds nog sterk de aandacht tijdens de Utrechtse Jaarbeurs.
Maar helaas de markt voor de dragline-verhuur zakte in als gevolg van een overcapaciteit van deze machines en al in 1960 werd gestopt met de zelfbouw.
   
014

VALK Type 3

Hondsbossche Zeewering

Toen VALK dit type uitbracht aarzelde het Hoogheemraadschap niet om tot aanschaf over te gaan, gezien de goede ervaringen met de eerste machine.
   
015

VALK bak.
   
016

Een daar VALK ontworpen en gebouwde taludbak.
   
018

VALK Type 2

Machine met een aangepaste raampartij.





















1966
   
019

VALK Type 2

Machine van Van Kaathoven uit Nijnsel.




















1966
   
020

VALK Type 2

Het laden en lossen van de machine gaf weleens problemen door de hoge rijsnelheid.






















1966
   
021

Relatiegeschenk.
   
023

Een door van de Valk gebouwde tandemwals hier bij een machinehandelaar maar voorheen gedraaid bij de Later uit Venlo.