HOLLAND SALVE

Beverwijk

 

 

 

 

In 1972 strandde een schip een schip op het strand van Castricum, de berging verliep niet zo voorspoedig, dit kon anders en makkelijker vond Jaap Hofland.

Hij richte HOLLAND SALVE op en ontwierp en bouwde de eerste SALAMANDER een zandzuiger op rupsen waarmee je een eind het water in kon rijden eind 1976 was hij operationeel en werden er bergingen uitgevoerd in : Nederland, Denemarken, Duitsland, Algerije, Mexico, Portugal, Iran, Frankrijk en Rusland, ook werd de SALAMANDER ingezet voor het graven van leidingsleuven in zee voor pijpleidingen.

Er stranden nu nauwelijks schepen meer dit door satelliet navigatie en strengere wet en regelgeving aan bemanning enz.

   
Foto's en informatie van Jaap Hofland, De Groot Nijkerk en Ad Gevers  
   

8301

Texel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

   

 

De SALAMANDERS verplaatsten 600 M3 zand per uur (2000 M3 mengsel zand en water), de eerste machine was uitgerust met een machinekamer die onderwater ging, en met torens voor de lucht in - en uitlaat en bediening, deze machine is geheel in eigen beheer gebouwd.
   

8302

Texel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

   
  Op 17 Januari 1983 strandde de trawler KW 149 uit Katwijk ter hoogte van paal 15 op de Texelse kust, in het Molengat kreeg deze 33 meter lange "Marry Martin" van H.Ouweland een motorstoring, hulp van de KW 51 en de sleper Elisabeth mocht niet meer baten, de vijfkoppige bemanning werd bij zeer slecht weer veilig van boord gehaald door de K.N.Z.H.R.M. uit de Koog.
   

8303

Texel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   

8304

Texel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   
  De SALAMANDER werd ingezet om een flinke geul te baggeren en daarna was het voor de slepers "Dolfijn" van Smit-Tak en de " Elisabeth" van Leo Visser uit Oudeschild een koud kunstje om de trawler vlot te trekken, wat op 10 februari 1983 geschiedde.
   

8305

Texel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   

8306

Texel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   

8307

Texel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   

8310

Portugal - Algarve.

Berging van de vrachtvaarder "Gunes Mete".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   

8311

Portugal - Algarve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   

8312

Portugal - Algarve.

 

 

 

 

 

 

 

1983

 

   

8401

Duitsland.

De SALAMANDER word per schip aangevoerd.

 

 

 

 

 

 

 

1984

 

   

8402

Duitsland.

 

 

 

 

 

 

 

 

1984

 

   

8403

Duitsland.

 

 

 

 

 

 

 

 

1984

 

   

8404

Duitsland.

Hier moest een gestrande ponton worden vrijgegraven.

 

 

 

 

 

 

 

1984

 

   

8405

Duitsland.

 

 

 

 

 

 

 

 

1984

 

   

8406

Woeste golven trotserend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

8407

Graven van een leidingsleuf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

8408

Graven van een leidingsleuf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

8409

Vrij graven van een schip.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

8701

 

 

 

 

 

 

 

1987

Foto de Groot Nijkerk

 

   
 
Water in de machinekamer en gewichtsvermindering door het opdrijvend vermogen, hinderlijk bij hogere golfslag waren in 1987 de aanleiding om een nieuw ontwerp te bouwen, alle aandrijvingen werden hydraulisch en de motor unit met bediening werden op een toren boven de waterlijn geplaatst.

De waterdiepte waarin gewerkt kon worden was 10 meter, verdere technische gegevens : een gewicht van 60 ton een lengte van 60 meter, rupsen met een lengte van 6,50 m. en rupsplaatbreedte van 1,20 meter, motorvermogen 48 PK en een rijsnelheid van 3 km/u.

De SALAMANDER II was demontabel tot normale vervoersmaten werd vervoerd met 3 semidiepladers en kon met behulp van een telekraan en 4 man in 12 tot 14 uur operationeel zijn.

De SALAMDER II werd voor een spoedklus in het Midden Oosten in record tempo gebouwd, een rupsonderstel van een nieuwe hydraulische machine werd via Interparts geleverd en De Groot Nijkerk verzorgde de pomptechniek.

   

8702

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1987

Foto de Groot Nijkerk

 

   

8703

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1987

Foto de Groot Nijkerk

 

   

8704

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

8705

 

 

 

 

 

 

   

8706

 

 

 

 

 

 

   

8707

 

 

 

 

 

 

   

8708

 

 

 

 

 

 

   

8709

 

 

 

 

 

 

   

8710

 

 

 

 

 

 

   

8711

 

 

 

 

 

 

   

8712

 

 

 

 

 

 

   

8713

 

 

 

 

 

 

   

8714