EEKELS Amsterdam |
|
Informatie en Foto's van Ferdinand Eekels en Jo de Poorter. Met medewerking van Ad Gevers. |
|
|
1914 het begin van de onderneming EEKELS opgericht door Adolf F. Eekels in Weert, maar eigenlijk gaat de geschiedenis van het technisch handelsbedrijf Eekels nog verder terug, hiervan is een model van een stoommachine de getuige deze is gedateerd "Helmond 1882" en is gemaakt door de vader van Adolf, Anton.J.B.Eekels ook hij was al actief in de technische handel. |
0001 Ketelbouw in Weert. |
|
0002 Model stoommachine . |
|
0003 Model Stoommachine. |
|
Terug naar 1 juni 1914 toen werd bij de kamer van koophandel in Roermond
"Adolf F.Eekels Technisch bureau en machinehandel" ingeschreven, Dolf
(Adolf Ferdinand) was toen 34 jaar en had daarvoor bij een aannemer
gewerkt, die echter zijn activiteiten beëindigde en aan Dolf vroeg om
alle machinerieën te veilen, deze veiling moet een groot succes zijn
geweest gezien het feit dat Dolf verder ging in de technische handel. Men handelde in o.a. locomobielen,smalspoormaterieel, spoorrails, bielzen, stoomketels en pompen. in 1918 verhuisde men naar Amsterdam, de vestiging Weert werd nog enkele jaren aangehouden. |
|
0004 Folders |
|
0005 Folders |
|
0007 Folders |
|
0008 Catalogus |
|
Op de "roaring twenties"volgde de moelijke crisis-periode jaren dertig,
het moet dan ook niet makkelijk geweest zijn om als klein familie
bedrijf het hoofd boven water te houden, wel ontstond in 1936 het eerste
directe contact met de Boomsche Metaalwerken in België, het geen een
belangrijke wending in de geschiedenis van het bedrijf markeert. Na enig geharrewar, waarbij de fabriek ook nog zelf de Nederlandse markt wil bewerken, mondt dit uit in een op 26 september 1938 ondertekende overeenkomst met de Boomsche Metaalwerken. Kort hierna, nog in 1938 overlijd op 58 jarige leeftijd Adolf F.Eekels en mede door de oorlogsdreiging heeft het tot de wederopbouw-jaren na de tweede wereldoorlog geduurd voor dit contract met BOOM tot ontplooiing kwam. Na het overlijden van Adolf werd de leiding over de onderneming overgenomen door diens zoon Anton (werd aangesproken met AJB). |
|
0009 Anton Eekels. |
|
0010 Briefhoofd. |
|
De wederopbouw-jaren na de oorlog brachten een golf van bouw
activiteiten, wat later gevolgd door grote ruilverkavelings-projecten en
in de zestiger jaren de aanleg van Aardgas pijpleidingen. Eekels werd importeur van BOOM en naast het leveren van dat merk zette men een eigen verhuurbedrijf op voor o.a. draglines, welke veelal werden verhuurd met machinist. Hoewel het leveringsprogramma naast draglines ook bestond uit walsen, wielladers van ZETTELMEYER, trilplaten en pompen, waren het toch vooral de BOOMSCHE draglines, mede door hun omvang en oranje kleur het gezicht naar de markt, op het hoogte punt was er een dragline verhuurvloot van meer dan 100 machines en daarnaast vonden vele machines hun weg via verkoop naar talloze tevreden gebruikers. Voor de eigen huurmachines had men eigen machinisten in dienst die met hun gezin in salonwagens bij het werk ergens in Nederland woonden. |
|
4801 BOOM BM 13 eind jaren '40 |
|
4802 BOOM BM 13 verkocht aan E.Blok. eind jaren '40 |
|
4803 BOOM BM 13 eind jaren '40 |
|
4803 BOOM BM 13 eind jaren '40 |
|
4805 BOOM BM 13 eind jaren '40 |
|
4806 Reclamefolder op basis van bovenstaande foto. eind jaren '40 archief Ad Gevers. |
|
4807 Bronzen schild dat op iedere dragline te vinden was. eind jaren '40 archief Albert van der Hilst |
|
4901 Een vreemde eend in de bijt was de Amerikaanse INSLEY dragline, enkele van deze machines waren aangekocht na een bezoek van Anton in 1948 en 1950 aan de fabriek in Amerika. Deze machines waren voorzien van brede rupsen dus zeer geschikt voor natte grond, in Amerika werd ook gesproken van "Swamp - Cats" (moeras katten) 1949 |
|
In 1951 word het gebouw te Amsterdam betrokken, tot die tijd was men gevestigd in een aantal loodsen die gehuurd werden van firma De Waal (palen) . | |
5101 Kantoor en werkplaats in Amsterdam. 1951 |
|
5102 Voor een grote rioolklus in Amsterdam werd deze dieplepel uitrusting in eigen werkplaats gebouwd. jaren '50 |
|
5103 BOOM BM 13 dieplepel. jaren '50 |
|
Februari 1953 de provincie Zeeland word zwaar getroffen door de
stormramp vele draglines en salonwagens van EEKELS stonden op dat moment
op Schouwen Duiveland en verdwenen in de golven, gelukkig vielen er geen
slachtoffers onder het personeel. Om de vele kapotte dijken te herstellen waren ze natuurlijk hard nodig, er werden drijvende bokken en schepen ingezet om de draglines uit het water te vissen en op het droge te krijgen, ze werden naar de werkplaats in Amsterdam getransporteerd waar ze weer werkend werden gemaakt. |
|
5301 Water zo ver je kon kijken. februari 1953 |
|
5302 Bergen van de draglines. februari 1953 |
|
5303 Een RUSTON 10 RB in de takels. februari 1953 |
|
5304 Bergen van een BOOM dragline. februari 1953 |
|
5305 februari 1953 |
|
5306 februari 1953 |
|
5307 februari 1953 |
|
5308 februari 1953 |
|
5309 februari 1953 |
|
5310 februari 1953 |
|
5311 februari 1953 |
|
5312 Een van de salonwagens wacht op de berging. februari 1953 |
|
5313 februari 1953 |
|
5314 AJB Eekels was natuurlijk ook ter plekke om de reddingsoperatie te coördineren en zijn mensen een hart onder de riem te steken. Februari 1953 |
|
5315 |
|
5316 Hulp van onze Oosterburen in de vorm van mannen van de Technischen Hilfs Werk die met veel hulpmaterieel en zware pompen ons te hulp kwamen, zoals de "THW Einsatz - Chronik" laat zien. februari 1953 |
|
5317 Het bergen van een BOOM dragline door de mannen van de T.H.W. 1953 |
|
5320 Utrecht. EEKELS op de Bouwbeurs. 1953 |
|
5401 Amsterdam. Nico en Cees van der Hilst met hun nieuw gekochte INSLEY dragline voor het pand van EEKELS. begin jaren '50. Archief Albert van der Hilst |
|
5501 Artikel uit het Nieuwsblad van het Noorden. 1955 |
|
5502 s'Gravenhage. Aanleg waterleiding met behulp van een BM 40 dieplepel. 1955 |
|
5503 BOOM BM 9. jaren '50 |
|
5504 BOOM BM 9 en op de achtergrond een BM 13. jaren '50 |
|
5505 Advertentie. jaren '50 |
|
5506 jaren '50 |
|
5507 jaren '50 |
|
5601 Een nieuwe BOOM BM 13 arriveert vanuit België. jaren '50 |
|
5602 Het was nog een hele opgave om de BOOM te schranken, er moest aan de onderwagen een rups worden uitgeschakeld en de rem erop gedraaid dat gebeurde vanuit de cabine door de machinist met een verlengde sleutel. jaren '50 |
|
5701 Tholen. Een Aluminium draglinebak word hier uitgetest. 1957 |
|
5702 Tholen. Test Aluminium bak. 1957 |
|
5703 Tholen. 1957 |
|
5705 Briefhoofd. |
|
5801 Een BOOM DR 23 in de problemen. jaren '50 |
|
5802 Bijna gered. jaren '50 |
|
5804 Een van de Salonwagens men had er zo'n 50 stuks. jaren '50 |
|
5805 Salonwagen. jaren '50 |
|
5810 Utrecht. EEKELS stand op de Bouwbeurs. 1958 |
|
5811 Utrecht. Bouwbeurs. 1958 |
|
5901 Soms ging het echt fout met een BOOM zoals hier het geval was. De chef werkplaats legde dit soort ongevallen vast. jaren '50 |
|
5902 jaren '50 |
|
5903 Het EEKELS "ongevallenteam" gaat aan het werk. jaren '50 |
|
5904 jaren '50 |
|
5905 Eerst maar eens het water wegpompen. jaren '50 |
|
5906 De machine weer rechtop. jaren '50 |
|
5907 Slechts geringe schade. jaren '50 |
|
5908 Rest nog om hem uit de put te trekken. jaren '50 |
|
5909 Weer op de kant nu de schade inspecteren en herstellen. jaren '50 |
|
5910 jaren '50 |
|
5911 Salonwagens kennen we maar dit exemplaar van de regionaal service chef Piet Oostwijn is wel heel bijzonder, met een garage !!! De garage was voor de servicewagen en opslag van onderdelen. 1959 |
|
5912 De servicewagen. 1959 |
|
6001 Amsterdam. Een nieuwe BM 13 word geladen. jaren '60 |
|
6101 Veel draglines werden in België verhuurd aan Agrotechniec een zusterbedrijf van "onze"Heidemij. 1961 |
|
6102 Lunteren. Laden kipkarren. 1961 |
|
6103 1961 |
|
6104 BM 13. 1959 |
|
6201 DR 28 in de problemen. 1962 |
|
6202 Het ging niet altijd fout met de dragline, ook de dieplader kon verzakken. jaren '60 |
|
6203 jaren '60 |
|
6205 jaren '60 |
|
6208 Weer terug op zijn rupsen. jaren '60 |
|
6210 Utrecht. Eekels stand op de Bouwbeurs. 1962 |
|
6211 Utrecht. BOOM BM 16 met tractorrijwerk. 1962 |
|
6215 Speldje. jaren '60 |
|
6216 jaren '60 |
|
6301 Trilplaat. jaren '60 |
|
6401 Amsterdam. De eerste BM 23 met tractorrijwerk. 1964 |
|
6402 Amsterdam. De eerste BM 23 met tractorrijwerk met achter de handels Piet Oortwijn.. 1964 |
|
6403 Amsterdam. BM 23 . 1964 |
|
6404 Amsterdam. Het tractorrijwerk. 1964 |
|
6405 Amsterdam. 1964 |
|
6501 Amsterdam - Werkplaats. De Hr.Bakker aan de motoren proefstand met op de stand een ABC dieselmotor. 1965 |
|
6502 Amsterdam - werkplaats. 1965 |
|
6503 Amsterdam - werkplaats. Revisie van een onderwagen. 1965 |
|
6505 Utrecht - Jaarbeurs. Eekels stand met naast BOOM draglines ook Zettelmeijer walzen en wielladers en Bergtechnik rupsladers. 1965 |
|
6506 Utrecht - Jaarbeurs. 1965 |
|
6507 Utrecht - Jaarbeurs. BOOM BM 16 en BM 23. 1965 |
|
6510 1965 |
|
6511 |
|
6515 Dolf Eekels gaf leiding aan de afdeling compressoren en hydrauliek, hiermee startte hij begin jaren '60 en dit werd in korte tijd een bloeiende afdeling. De hoofdmerken die men vertegenwoordigden waren het Duitse Sauer en het Zweedse Hägglund. 1965 |
|
6601 Amsterdam. BOOM BM 40 op transport. 1966 |
|
6602 Amsterdam. 1966 |
|
6603 Jo de Poorter met "zijn" Boomsche BM 40. 1966 |
|
6604 Overslag van zand. 1966 |
|
6605 A.J.B. Eekels ging in principe elke woensdag op bezoek bij een werk in uitvoering, hier brengt hij een bezoek aan Jo de Poorter en "zijn" Boomsche BM 40. 1966 |
|
6606 Een pomp in de verhuur. Links een P & H dragline. 1966 |
|
6607 BOOM BM 23. 1966 |
|
6608 Een nieuwe BOOM BM 16 geleverd aan Janssen Middelburg met machinist Joop Cijsouw. Deze machine werd gebruikt voor de foto's in de folder van de nieuwe BM 16. 1966 |
|
6610 Elke machinist bij Eekels ontving bij het in dienst treden het "machinistenboekje" met hierin informatie, huisregels en tips. 1966 |
|
6611 Machinistenboekje. 1966 |
|
6612 Machinistenboekje. 1966 |
|
6613 Machinistenboekje. 1966 |
|
6614 Machinistenboekje. 1966 |
|
6615 Machinistenboekje. 1966 |
|
6801 Aanleg van een golfbaan ergens in Frankrijk samen met Jac. Rijk. 1968 |
|
6802 Het verhuren van draglines beperkte zich niet tot Nederland en België, zelfs in Afrika kwam je materieel van Eekels tegen zoals deze INSLEY. De krijger met speer staat er niet om de foto op te leuken maar was de nachtwacht de plaatselijke bevolking zagen in de draglines een bedreiging voor de werkgelegenheid en werden vaak vernield. 1968 |
|
Eind 1968 komt na zijn studie economie te hebben afgerond Ferdinand
Eekels in het bedrijf, er werd al spoedig duidelijk dat het roer om
moest, want ondanks dat de Boomse dragline een snelle machine was, al
zou je dat aan het uiterlijk niet direct aflezen, maar BOOM werd
ingehaald door de hydraulische machines en raakte ook op achterstand
doordat er geen derde lierwerk in zat, geschikt om te hijsen b.v. bij
heiwerk, ook uitschuifbare rupsonderstellen waren niet leverbaar, de
Boomse machines werden nog volop ingezet bij ruilverkavelingswerken
vooral in Drenthe en Zeeland maar ook die werken liepen af en de prijzen
werden snel slechter. Er werd besloten om de draglinevloot te verkopen, aan de machinisten werd een koopoptie voorgelegd, met bankgarantie, enkele hebben hiervan gebruik gemaakt. |
|
6805 Ferdinand Eekels 1968 |
|
6901 Zelfgebouwde afstandhouder aan een BM 23 voor de heistelling. 1969 |
|
6902 1969 |
|
6903 Een BOOM aan het werk in het MVV voetbalstadion in Maastricht. 1969 |
|
6904 De monteurs op cursus op de Zettelmeyer fabriek in het Duitse Konz. |
|
Het van de verkoop van de draglinevloot vrijkomende geld werd geïnvesteerd in de opbouw van
een pompverhuurvloot met vier vestigingen in Nederland, de eerste in
1971 in Barendrecht later nog twee
in België en een in Duitsland, naast verhuur werden de pompen verkocht,
aan aannemers maar ook o.a. voor zuiveringsinstallaties. Het leveringsprogramma bevatte ook zandpompen. |
|
7001 |
|
7002 Proefopstelling bij Eekels in Weert om de aannemers te overtuigen dat de Eekels pompen daadwerkelijk op die diepte meteen aanzuigen. 1969 |
|
7003 Proefopstelling te Weert. 1969 |
|
7004 Een batterij pompen aan het werk. jaren '70 |
|
7005 Een batterij pompen aan het werk. jaren '70 |
|
7101 Kantoor en werkplaats in Barendrecht. 1970 |
|
7102 In de werkplaats worden de pompen en (elektro) motoren samengebouwd op een frame. 1970 |
|
7103 Test van een zandpomp opgebouwd op een Priestman dragline van Bruil Apeldoorn Ede. De Eekels RH 4 zandpomp word op draairichting gecontroleerd, voor de energie zorgt een 300KVA aggregaat. 1971 |
|
7104 Om de persleiding die ca. vijftien meter achter de dragline uitsteekt op te houden is er een juk met spankabels gemonteerd. 1971 |
|
7105 Er word met twee hijsdraden gewerkt een voor de pomp en een voor de slangen en elektrakabel. Bij de opbouw assisteert een GROVE kraan. 1971 |
|
7106 De installatie gereed voor gebruik, rechts de winning, links het depot. 1971 |
|
7107 De pomp in werking, de machinist moet goed op de Amperémeter letten, schoon water word opgepompt met 170 A met zand mag dit 200 A zijn. Verder is het zaak de twee hijsdraden goed in het oog te houden. 1971 |
|
7108 De pomp verpompt zilverzand en de uurproductie bedraagt ca. 300 M3. Op de vrachtwagen links staat het aggregraat. 1971 |
|
7109 Overzicht van de winlocatie, er zal hier +/- 1.000.000 M3 zand op deze manier gewonnen worden. 1971 |
|
7201 TOYO onderwaterzandpomp gemonteerd aan een HY- MAC 580 hydraulische graafmachine. jaren '70 |
|
7202 TOYO onderwaterzandpomp. jaren '70 |
|
7401 Bouw van een nieuwe sluis voor de Marine haven in Den Helder, een werk van Van Hattum en Blankevoort. Hier werden twee putten van 20 x 30 meter omringd door damwand worden leeggezogen. 1974 |
|
7402 EEKELS zette voor dit werk de TOYO DP100BL pomp in . Het zand word via een korte persleiding in splijtbakken gespoten die vlak naast de te maken bouwput konden worden afgemeerd. 1974 |
|
7403 1974 |
|
7501 CALLENS bronbemalingspomp. 1975 |
|
7501 WHISPER geluidgedempte bronbemalingspomp. 1975 |
|
7511 Dit glimmend voorwerp is een as van een loopwiel van de rupsonderwagen van een BOOM BM 13, totaal weggesleten maar de machine kwam rijdend de werkplaats in !!! De as is zo'n 13 cm lang en werd nog jaren gebruikt op het kantoor als presse-paper ! |
|
Bij gebrek aan opvolging word het familiebedrijf EEKELS in 2000 door de
toenmalige directeur / eigenaar Ferdinand Eekels verkocht aan GEVEKE,
welke in 2003 werd overgenomen door PON Holdings NV, PON was echter
alleen geïnteresseerd in de Caterpillar activiteiten en een groep van 20
bedrijven waaronder Eekels werden ondergebracht bij Nimpon trade. Heden ten dage bestaat EEKELS pompen B.V. nog steeds met hun hoofdkantoor in Barendrecht. |
|