L.A.G.
Bree
 
   
 
Uit het archief van :
Ad Gevers
 
 

Arnold Geusens (geboren Bree, 1 oktober 1913) begon zijn loopbaan in de bescheiden smidse van zijn stiefvader Josef Mevis, een hoefsmid, die aan de Zuid-Willemsvaart ook wagenwielen maakte, Arnold leerde hier de eerste kneepjes van het vak. In 1933 startte hij een klein bedrijfje met vijf werknemers in Bree, tijdens de tweede wereldoorlog ( Krijgsgevangene 1940-1945 ) ontdekte hij in Duitsland het industriële wegvervoer en zag daar toekomst in.

Na de tweede wereldoorlog verzamelde hij restanten van legervoertuigen om daar weer een nieuw voertuig of aanhanger van te maken. De smidse werd al snel te klein voor de 45 personen die er werkten en in 1947 startte hij samen met zijn broer met de productie van aanhangwagens en later van aluminium tankopleggers onder de naam L.A.G. wat staat voor Lambert en Arnold Geusens. Al snelde groeide het bedrijf uit tot wat vandaag een van de grootste werkgevers in Bree is, de inwoners eerden Arnold dan ook als diegene die brood op de plank bracht bij honderden gezinnen in Bree. L.A.G. kende zijn grote doorbraak in de transportsector met de productie van de eerste aluminium tankoplegger voor het vervoer van petroleumproducten. Naast de productie van brandstofwagens, opleggers, kippers, bulkwagens, aanhangwagens en zelfs vliegtuigtankers werden er ook bussen geproduceerd.

Veel van het materiaal werd aangevoerd per schip en moest met de hand worden gelost, begin jaren vijtig werd er een Fuchs kraan aangeschaft om te lossen en Arnold zag daar wel wat in, hij kopieerde de Fuchs in 1954 en hiermee startte de afdeling kranen zoals dit bij LAG werd genoemd.

 

 

0001

Briefhoofd
   
5501

Type 25

Dragline
 

 

 

LAG 25

Gewicht 5,5 Ton, Gieklengte 7 meter, bak inhoud 250-300 liter, motor 15-20 PK.

   
5502

Type 25

Hooglepel
   
5503

Type 25

Dieplepel
   
  Het type No. van de machine komt tot stand door de diameter van de hijs trommel in centimeters, type 25 had dus een trommel diameter van 25 cm.
   
5504

Type 25

Truckkraan
   
0004

Naambord
   
6001

Type 30

Dragline
   
 

LAG  30

Gewicht 8,5 Ton, gieklengte 8-9 meter, bakinhoud 250-400 liter, Motor Deutz Diesel  26 - 32  PK.

   
6002

Type 30

Dragline op GMC truck.
   
6003

Type 30

Hijskraan
   
6004

Type 30

   
6301

Machines gereed voor afname.
   
6501

Type 40

Op REO truck
   
 

LAG 40

Gewicht 11,5 Ton, gieklengte 8-10 meter, bak inhoud 250-500 liter, motorvermogen 20 - 45 PK.

   
6502

Type 40

Onderstel
   
6503

Type 40

Onderstel
   
6504

Type 40

Hijstrommels
   
6505

Type 40

   
6506

Type 40

   
6510

Type 50

Op REO truck
   
 

LAG 50

Giek lengte 7 - 11 meter.

   

6511

Type 50

met 3-assige onderwagen

   
6512

Type 50

   
6520

Type 60

   
 

LAG 60

Giek lengte 7-12 meter

   
6530

Type 320

   
 

LAG L320  ( opvolger van de LAG 30 )

Gewicht 7 Ton, giek lengte 8 - 9 meter, bakinhoud 250 - 300 liter, motorvermogen 22 - 25 PK

   
6530

Type 320

Op GMC truck
   
6901

Fabriek complex eind jaren zestig.
   
 

Rond 1970 kregen de ingenieurs opdracht een moderne lucht bediende kraan te ontwerpen en te bouwen, hiervoor werd het type 50 uitgerust met Graubremse componenten om de gehele bediening op lucht uit te voeren en kwam er een nieuwe onderwagen onder.

   
7001

Type 50

Prototype.
   
7002

Type 50

Prototype.
   
7003

Type 50

Prototype.
   
7004

Type 50

Prototype.
   
 
   
 

Toen deze nieuw ontwikkelde kraan klaar was en er werd berekend wat de kosten waren is men er meteen mee gestopt, hij viel veel te duur uit. De laatste LAG kraan werd gebouwd in 1978, er waren er toen ± 500 kranen gefabriceerd.

In die tijd werkte er meer dan 800 man bij LAG, daarvoor moest natuurlijk meer en meer afzet worden gezocht, er werden al trailers verkocht in de DDR en om er daar meer te verkopen moesten ze machines vanuit de DDR terug kopen.

Zo kwam het contact met Takraf tot stand en bij LAG ging men vanaf 1978 de machines van Nobas en Zemag importeren en leveren in België en Luxemburg.

   
7801

NOBAS 1500
   
 

De Nobas UB 1212 werd bij LAG omgebouwd en hier verkocht als Nobas 1500, hier werd ook de Caterpillar D333C dieselmotor gemonteerd.

De machinisten konden hier niet zo overweg met de nukkige oost Duitse bediening en konden er niet vlug en nauwkeurig mee werken vandaar dat er een compleet nieuwe luchtbediening met Graubremse onderdelen werd ingebouwd, ook de onderwagen werd verlengt tot 8 onderrollen, de benodigde boven - onderrollen - loopwielen -sprokets - kettingen en rupsplaten werden geleverd door Verhoeven uit Nederland.

   
7802

NOBAS 1500
   
 

Nobas 1500

Gewicht 32 Ton, giek lengte 8 - 10 meter, bak inhoud 1500 liter, motor Caterpillar D333C 150 PK

   
7803

NOBAS 1500
   
7804

NOBAS 1500
   
7805

NOBAS 1500
   
7806

NOBAS 1500
   
7807

NOBAS 1500
   
7810

Advertentie
   
7825

Fabriekscomplex in de jaren zeventig.
   
7901

ZEMAG S 2500
   
  De ZEMAG S 1500 kwam als type UB 1412 zonder motor en onderwagen naar België, LAG bouwde er een grotere onderwagen onder en plaatste naar gelang de klant wenste een CATERPILLAR 3406 of DAF DKSE 1160 motor.
   
7902

ZEMAG S 2500
   
7903

ZEMAG S 2500
   
 
   
 

Vanaf 1980 werden de machines verkocht onder de naam LACTAVER.

   
8001

NOBAS UB 1252
   
 

Nobas UB1252 Was de eerste hydraulische dragline met toch klassieke draadtrommels, de kraan rijd zwenkt met hydro motoren en word de giek met een aparte hydro lier aangedreven voor het op en af toppen.

Gewicht ± 30 Ton, giek lengte 16 meter, bak inhoud 1500 liter, motoren standaard DAF DK1160A 197 maar ook CATERPILLAR 3304 165 PK.

   
8002

NOBAS UB 1252
   
8003

NOBAS UB 1252
   
8004

NOBAS UB 1252
   
8005

NOBAS 1500 S
   
 

De Nobas 1500S  was in enkele uren om te bouwen van dragline naar dieplepel is dus dezelfde machine als de UB 1252 - UB 1232 maar geleverd met beide uitrustingen.

   
8005

NOBAS UB 1232
   
 
   

 

In 1996 werd LAG overgenomen door Burg Industries en men stopte met het importeren van de NOBAS en ZEMAG machines.
In de loop der jaren groeide het bedrijf uit tot een worldperformer die aanhangwagens, opleggers en tankwagens maakt, ook voor het leger.
De fabriek is momenteel in Chinese handen.