ATELFOND Turnhout |
|
Uit het archief van Ad Gevers | |
Eind 1929 werd ATELFOND opgericht door 11 aandeelhouders waaronder Louis Maes, grootste aandeelhouder was het Nederlandse HOVERS Constructie uit Tilburg, samen met Franciscus Houtmeyers geeft Louis leiding aan de onderneming. De naam ATELFOND is de afkorting van : ATElier de Construction et FONDerie de Turnhout. Dat de naam in het Frans werd gekozen was voor die tijd heel normaal, de steenkoolmijnen en Hoogovenbedrijven in Wallonië en Belgisch Limburg waren immers grote klanten. ATELFOND bestond uit twee afdelingen : een ijzergieterij en een metaalconstructie werkplaats, in de eerste jaren was de bouw van stoomketels erg belangrijk, pure machinebouw minder. |
|
3001 Emmerkettinggraafmachine jaren '30 |
|
3002 Emmerkettinggraafmachine jaren '30 |
|
3501 Hijskraan jaren '30 |
|
Alle onderdelen werden volledig in eigen huis geproduceerd en
samengebouwd, men had zelfs een eigen gieterij, deze werd in 1942
verkocht aan staalgieterij Foundry Allard, ook in Turnhout, dit
omdat er tijdens de tweede wereldoorlog maar een beperkt aantal
gieterijen mocht blijven bestaan, een goede beslissing, werken in een
gieterij waar ovens werden gestookt was immers zwaar en vuile arbeid,
het spoor van de NMBS lip tot in de gieterij voor de aanvoer van de
kolen en het ijzererts.
Direct na de tweede
wereldoorlog werd gestart met de bouw van kranen en graafmachines in de
constructieafdeling werden toen ook voetgangersbruggen (passerelles),
overbruggingen in fabriekshallen, silo’s en portaalkranen gebouwd.
Nagenoeg alle bruggen over het Kempisch kanaal zijn door Atelfond na de
oorlog opnieuw gebouwd, alle onderdelen, met uitzondering van de
motoren, werden in het bedrijf zelf vervaardigd. De eerste kraanontwerpen kwamen van de Nederlandse Hovers Constructie in Tilburg, om de kraan van Atelfond een eigen gezicht te geven, gaf men de bovenbouw een ander uiterlijk. Toen de bouw van de kranen eenmaal voorspoedig liep werden er drie constructeurs in dienst genomen voor de verdere ontwikkeling van nieuwe modellen. |
|
4801 Advertentie jaren '40 |
|
5001 Type 45B mobiele grijperkraan jaren '50 |
|
5005 Advertentie jaren '50 |
|
Helaas is het precieze aantal gebouwde machines niet
bekend, alle boekhouding van het oude kantoor is verloren gegaan. Een
oude werknemer zegt dat er vijf tot tien machines per jaar werden
gebouwd, in de hoogtijdagen tussen 1953 en 1955 was dit vaak één Atelfond werden dus niet alleen in België verkocht, de
machines voor de Nederlandse markt werden verkocht door Hovers
Constructie in Tilburg. In het Hovers-verkoop-kaartsysteem De machines werden veelal in de kleur groen met
rode lijnen geleverd, ze waren niet gespoten maar door een vriendelijke
huisschilder die in de straat woonde met de hand in de avond
geschilderd, hij was een echte professional. |
|
5010 Turnhout Fabriekscomplex jaren '50 |
|
0012 | |
5301 Afleveringsbon voor HOVERS jaren '60 |
|
0011 | |
De eerste machines werden gebouwd volgens
oude type 380 tekeningen
van Hovers, maar vanaf het begin werden ze iets aangepast door de
Atelfond constructeurs. Met modellen op een onderstel op wielen ging Atelfond
zijn eigen weg, want Hovers leverde zoiets nauwelijks of niet, deze
kleine mobiele kranen werden gebruikt voor laden en lossen op de kade
langs de vele kanalen in
België. Om een beter overzicht te krijgen voor de loskranen,
ontwierp Atelfond een andere cabine en die werd toen ook "De Nieuwe
cabine ” genoemd, zodat de klant wist dat het een heel nieuw concept
was. |
|
0013 | |
6501 Type 28R jaren '60 |
|
Model 28 - 28B : In die tijd was dit model uiterst modern en
toonaangevend waarvan dertig exemplaren zijn gebouwd. Alle delen van de
lier en aandrijflijn, Assen, tandwielen, etc. worden opgeslagen in een
olie dichte kast en daardoor slijtage werd teruggebracht tot vrijwel
nul. De 28 en 28B hadden een hydraulische bediening en alle
bewegingen kunnen tegelijkertijd worden uitgevoerd. De 28R was een 28B op rupsonderwagen, de zwenkwielen
in het onderstel waren gemonteerd wat ze 'boggies' noemde. In een "boggie"
waren er twee onder rollen gecombineerd met een toprol, zoals in O & K -
rupsgraafmachines. Dus een 28 had twee toprollen en vier looprollen. Alle versnellingen en koppelingen in het onderstel waren gehuisvest in een oliedichte kast. (foto 6507) Met hydraulische besturing werd gemakkelijk
de hele machine bediend. (foto 6508) de cabine was los van de
mechanische onderdelen en de motor gemonteerd, dankzij de grote ramen
had de graafmachinist een goed zicht. Giek lengte 9 meter Draglinebak en knijper 450 liter Werkgewicht ± 10 ton |
|
6502 Type 28R jaren '60 |
|
6503 Type 28R jaren '60 |
|
6504 Type 28R dieplepel jaren '60 |
|
6505 Type 28R jaren '60 |
|
6506 Type 28R jaren '60 |
|
6507 Type 28R Tandwielkast / remtrommels jaren '60 |
|
6508 Type 28R Dashbord jaren '60 |
|
6510 Type 28B jaren '60 |
|
6511 Type 28B jaren '60 |
|
6512 Type 28B jaren '60 |
|
6513 Type 28B jaren '60 |
|
6514 Type 28B jaren '60 |
|
6515 Type 28B jaren '60 |
|
6701 Type 110B jaren '60 |
|
Model 110B : De 110B Hijskraan was een 125R op een 6x4 onderstel, standaard met een 12 meter giek die met 6 meter tussenstukken kon worden verlengt, er kon een grijper aan met een inhoud van 1100 liter. Aandrijving : Deutz 6 cilinder 85 pk Snelheid : 5 km / uur Totaalgewicht : 32 ton |
|
6702 Type 110B jaren '60 |
|
6703 Type 110B jaren '60 |
|
6704 Type 110B jaren '60 |
|
6705 Type 110B jaren '60 |
|
6706 Type 110B Geparkeerd bij Armand Lowie |
|
6707 Type 110B |
|
6720 Type 14500 jaren '60 |
|
6721 Type 14500 1964 |
|
Type 14500 :
( gebouwd in 1964 ) Deze machine is en blijft uniek omdat er maar één werd
gebouwd voor het Belgische leger, om ingezet te worden bij het onderhoud
aan de tanks. Deze kraan is geplaatst op een 6x6 onderstel dat ook bij Atelfond is gebouwd met een 165 PK sterke DAF diesel motor erin voor de aandrijving. Hijsvermogen : 28 ton. Gieklengte : 10 meter.
De aandrijving van de lieren was hydraulisch voor de
aandrijving van de pompen was er een Deutz motor van 38pk gemonteerd. Het contragewicht van ± 3500 kg kon tijdens transport
over de weg afgekoppeld worden achter de cabine van de onderwagen
hiervoor waren 2 ingebouwde hydraulische cilinders gemonteerd. |
|
6722 Type 14500 jaren '60 |
|
6801 Type 40-60 jaren '60 |
|
6802 Type 40-60 Dragline jaren '60 |
|
6803 Type 40-60 Grijperkraan jaren '60 |
|
6804 Type 40-60 jaren '60 |
|
6805 Type 40-60 Dieplepel jaren '60 |
|
6806 Type 40-60 Hooglepel jaren '60 |
|
6807 Type 40-60 jaren '60 |
|
6810 Type 40-60 |
|
6811 Type 40-60 jaren '60 |
|
6812 Type 40-60 jaren '60 |
|
6813 Type 40-60 Nieuwe machine geleverd door HOVERS is van de dieplader gevallen. jaren '60 |
|
6814 Type 40-60 jaren '60 |
|
6815
|
|
Model 45 - 60 - 45B - 60B : Model 45 was eigenlijk dezelfde kraan als Model 60,
alleen de 60 was hier en daar een beetje zwaarder, zodat een grotere
grijper of draglinebak kon worden bevestigd, model 45 werkte met een 450
liter bak en model 60 met een 580 liter bak. Voor de modellen stond de "B" voor "band" , de mobiele
machines, dus 45B en 60B waren nooit beschikbaar als
dragline-graafmachine maar hoofdzakelijk als grijpkraan, zij werden
gebruikt in havens en kade's in heel België. De lengte van de giek was 9 meter, tussenstukken van
1- 1,5 - 3 en 4 meter tot 10 - 10,5 - 12 - 13 meter. Lengte van de rupsen was op de 45, 3 meter en de 60, 3.45 meter. De 45 had een rupsonderwagen met een breedtye van 2,50m en rupsen van 0,55 m breed, bij de 60 was de onderwagen 2,50m breed en waren de rupsen 0,60 m. De 45 en 45B beschiktenover een GM twee-cilinder motor
van 46 pk, de 60 en 60B hadden een drie-cilinder GM motor van 60 pk. |
|
6820
|
|
6821
|
|
6822 Type 40B-60B jaren '60 |
|
6823 Type 40B-60B jaren '60 |
|
6824 Type 40B-60B jaren '60 |
|
6825 Type 40B-60B jaren '60 |
|
6826 Type 40B-60B jaren '60 |
|
6901 Type 75-100-125 Hooglepel jaren '60 |
|
Model 75 - 100 - 125 : Dit model was precies hetzelfde als de kleinere
modellen, het was een basismachine, maar met aanpassingen werd een
grotere model gemaakt. Dus de 100 en 125 waren eigenlijk een Model 75, maar
versterkte constructie, zodat ze met een inhoud van 1000 liter of 1250
liter draglinebak kunnen werken, het totale gewicht van een 125 was 30
ton. |
|
6902 Type 75-100-125 Dieplepel jaren '60 |
|
6903 Type 75-100-125 Hijskraan jaren '60 |
|
6904 Type 75-100-125 Dragline jaren '60 |
|
6905 Type 75-100-125 Grijperkraan jaren '60 |
|
6906 Type 75-100-125 Hooglepel jaren '60 |
|
6911 Type 125R Grijperkraan jaren '60 |
|
Model 125R : Deze machine is ontwikkeld uit de serie 75 - 100 -
125, maar is grotendeels gemodificeerd, zo kreeg een groter onderstel en
een Deutz 8cilinder A8L of een DAF 515 turbodiesel motor. Giek lengte : 12 meter knijper : 1100 tot 1500 liter. Draglinebak : 1250 liter Hooglepel : 1250 liter Werkgewicht : ± 30 ton |
|
6912 Type 125R Dragline jaren '60 |
|
6913 Type 125R Dragline jaren '60 |
|
6914 Type 125R Hooglepel jaren '60 |
|
6915 Type 125R Hooglepel jaren '60 |
|
6916 Type 125R jaren '60 |
|
7001 Type 150 jaren '70 |
|
Hydrokraan : In de jaren zestig werd de dollar goedkoper en de
Amerikaanse machines waren veel goedkoper en veel bouwbedrijven Bij Atelfond vond men de oplossing en het bleek dat de
wereld er op wachtte, een volledig hydraulische graafmachine, maar niet
zoals de andere kraanbouwers die hydraulische pompen en motoren
inkochten bij toeleveranciers, nee bij Atelfond dacht men dat je
deze componenten zelf in huis kon maken, dit resulteerde in een op
maat ontworpen kraan voor zowel hijs werkzaamheden als graafwerk. Het bleef echter bij een machine, men is nog wel
begonnen aan een tweede, daarvan werd alleen het onderstel is afgebouwd,
de machine bleek te duur om in productie te nemen ! |
|
7002 Type 150 Onderwagen jaren '70 |
|
7003 Type 125R Dragline op een spoor-onderwagen jaren '70 |
|
Graafmachines en hijskranen op spoor : De dragline op spoor werkte op een kade waar schepen
met grind werden gelost, deze schepen waren onderlossers, de
lading werd langs de kade gelost en als het schip weg voer om de
volgende lading te halen, kon de dragline de grind uit het water
scheppen, zo was er een minimale wachttijd ! |
|
7004 Type 125R Dragline op een spooronderwagen jaren '70 |
|
7005 Type 125R Dragline op een spooronderwagen jaren '70 |
|
In de jaren zestig komen ook de twee zonen van Louis, Jef en Paul in het bedrijf en als Louis Maes in 1985 overlijd nemen zij samen met Jean Paul een zoon van Frans Houtmeyers de leiding van de onderneming over. Het
personeelsbestand liep in de gouden jaren vijftig en zestig op tot meer
dan 100 werknemers. In het loonboek uit de beginperiode worden een
aantal merkwaardige beroepen vermeld : ·
Soudeur = lasser
·
Mouleur = maker van de
houten mallen
·
traçeur = tekenaar
met de kraspen in metaal
·
ajusteur = eindafwerker
·
kapper =
afkapper van braam
Een
noyateur en een vuurwerker, beroepen waarvan we de inhoud niet exact
kunnen verklaren. Er werden
bij Atelfond uitzonderlijke producten gemaakt. Hier volgen enkele
voorbeelden: ·
De kraan achter het Amerikaans paviljoen op Expo ’58.
·
De silo’s en de losbrug van de voormalige Anco gebouwen.
·
De rangeerlocomotieven voor het toenmalige Belgisch Congo.
·
Een torenkraan met 2 masten voor de firma Gillis in Brussel, getoond in
het populaire Belgische TV programma Echo. ·
De kooien en installaties voor zeppelins van het Belgische en het Thaise
leger van waaruit para’s hun eerste parachutesprong deden. ·
Een bestelling van 150 kranen voor Rusland waarvan er door het uitbreken
van WOII slechts 50 gebouwd werden. Telkens er een kraan klaar stond
kwam de Russische ambassadeur op de kade in Antwerpen met cash geld
betalen.
·
Inox mengkuipen voor de aanmaak van siliconen bij Soudal.
-
Een ijstaartsnijmachine voor kerststronken. Een klant had met de
hand een kerststronk gemaakt en bracht deze mee naar Atelfond in een
koelbox. Hij zette deze stronk op de onderhandelingstafel en vroeg
een offerte voor een machine om dit product machinaal te maken, te
versieren en te snijden. Natuurlijk smolt het ijs en na een half
uurtje zat iedereen met een bordje ijs voor zich. De machine werd
ontworpen en verkocht aan o.m. Het IJsboerke en andere grote
ijsproducenten in Europa.
Naast de
reeds vermelde klanten leverde Atelfond ook bij Sidmar Gent, BASF,
Hessenatie, Dredging, Volvo, Daf enz… Ook de lokale industrie
zoals Brepols, Heinz, Red Band…. maakte regelmatig gebruik van de kennis
van Atelfond om technische hoogstaande zaken op maat te laten maken.
|
|
0010 | |
20601 Turnhout Ingang fabriek 2006 |
|
In 2006 ging Ad Gevers voor de tweede keer naar Turnhout om de Atelfond fabriek te bezoeken, tot zijn verbazing trof hij buiten de directeur Jef Maes bijna geen werknemers meer aan, de fabriek ging sluiten en de gehele inventaris werd verkocht, de directeur had nog wel tijd voor een rondleiding en aan het einde hiervan zei hij : "Nu zal ik je nog eens laten watertanden " en hij opende de deur naar een naastgelegen loods waar nog twee splinternieuwe draglines uit 1970 stonden die nooit verkocht waren ! een type 28R en 125R.
Ad belde meteen zijn beste BM-vriend en samen zijn ze de
volgende dag terug gereden en de 2 draglines werden
gekocht.
De 2 kranen werden zo vlug als mogelijk opgehaald omdat
de loods leeg moet worden gemaakt, in Vinkel zijn ze
opgebouwd en zijn ze getest. Het fabriekcomplex is gesloopt en heeft plaats gemaakt voor woningbouw. |
|
20602 Turnhout 2006 |
|
20603 Turnhout Type 28R 2006 |
|
20604 Turnhout Type 125R 2006 |
|
20605 Turnhout Type 125R 2006 |
|
20606 Vinkel Type 125R en 28R 2006 |
|
20607 Vinkel Type 125R 2006 |
|
20608 Vinkel Type 125R 2006 |
|
20609 Vinkel Type 125R 2006 |
|
20610 Den Bosch Type 125R Op transport per binnenschip naar Roemenië. 2006 |
|
20620 |
|
20621 |
|
20622 |
|
20623 |
|
0015 Briefopener |
|
0016 | |