H. WIJNMAN B.V.
Noord-Scharwoude
 

 

 
Tekst en foto's van Rob Wijman
   
 

Na zijn ambachtsschool (opleiding metaal) besloot Henk Wijman uit Krommenie op 22-jarige leeftijd voor zijn eigen te beginnen in de Grond-  Weg- en Waterbouw. Hij behaalde zijn aannemersdiploma, en liet zich met een startkapitaal van 200 gulden inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens schafte hij voor 110 gulden gereedschap aan en werden de mouwen opgestroopt. Henk’s oudere broer Fred verrichte in de avonduren de boekhoudkundige werkzaamheden. Zo kon Henk zich richten op het aannemen- en uitvoeren van werk. 

Met zijn Renault 4 en aanhanger nam hij vaak aan ’t einde van zijn werkdag ook oud  ijzer mee vanaf de bouwplaats. Van de opbrengst hiervan kon hij de kas van z’n bedrijf weer spekken. Eén van zijn eerste grote opdrachtgevers was Hollebeek & Vens uit Zaandam. De opdracht betrof de aanleg van hoofdriolering inclusief aansluitingen en straatwerk in de omgeving van Zaandam. Ook J.G. Nelis wist Wijman al snel te vinden als onderaannemer voor het aan elkaar koppelen van spuitbuizen in Purmerend-Overwhere. Daar kwam een nieuwe uitbreiding en moest er ca. 70cm zand worden opgespoten. Daarom werd al gauw extra personeel aangetrokken en grondverzetmaterieel aangeschaft. 

   
6301

Purmerend

Aanleg persleiding in onderaanneming voor J.G.Nelis















1963
   
6302

Purmerend

Aanleg riolering in onderaanneming voor J.G.Nelis










1963
   
6303

Alkmaar

Aanleg Geestsingel

























1963
   
6401



Storten van beton


































1964
   
6402



Storten van beton


































1964
   
6501

Bergen

Rioleringswerk met een ingehuurde ATLAS van H.A. Punt uit Heiloo
































1965
   
6502

Bergen

ATLAS van H.A. Punt uit Heiloo






















1965
   
6601



Riool woonhuisaansluiting, natuurlijk handwerk






















1966
   
 

Na zijn verhuizing naar Noord-Scharwoude kocht Henk in 1967 zijn eerste mobiele bouwkraan, een Sennebogen SK5. Deze kraan was multifunctioneel inzetbaar en hiermee kon vanaf grondwerk, betonstorten en opbouw van staalconstructies de bouw volledig tot dienst zijn. Uiteraard werden ook de nodige bestratingswerkzaamheden verricht door Hijsspecialisten en Aannemers H. Wijman en Co. En als mobiele dragline kon de Sennebogen SK5 rekenen op veel bekijks tijdens de uitvoering van concullega aannemers. In Rotterdam Ahoy moest destijds de tribunes overeind worden gezet en lichtbakken worden opgehangen. Henk liet hierbij zijn veelal grotere concurrerende hijsbedrijven het nazien met zijn lage inschrijving. Hij had van te voren de nauwe afmetingen van ingang Ahoy goed op het netvlies genomen en alles nauwkeurig ingemeten. Vervolgens zijn calculatie gemaakt en ingediend en kwam als laagste “uit de bus”. Maar hoe zou “dat aannemertje uit Langedijk” nu toch dat werk klaren? Toen de Sennebogen van Wijman met ingevouwen giek ter plekke kwam werden de buitenste banden van de machine geschroefd, en kon deze vervolgens op enkellucht gemakkelijk naar binnen. De kraan was daarna binnen korte tijd bedrijfsklaar om te kunnen hijsen. Dat is Henk ten voeten uit: “Praktisch blijven denken en niet teveel fratsen”.

   
6701

Bergen.

SENNEBOGEN SK 5 nog in helemaal nieuw.





















1967
   
6702

Bergen.

Uitklappen van de (top) giek.

































1967
   
6703

Bergen.

SENNEBOGEN SK 5 hijs klaar !
































1967
   
6704

Bergen.

Bericht uit de plaatselijke krant.

































1967
   
6705

Bergen.

Links op de foto Henk Wijman.

































1967
   
6706

Bergen.


































1967
   
6707

Bergen.



































1967
   
6708

Heiloo.

Bericht in het Noord Hollands dagblad.

































1967
   
6709

Heiloo.

Hijsen van stalen balken.
























1967
   
6801

Groet / Schoorl.





















1968
   
6802

Petten.

De SENNEBOGEN ingezet als dragline.
































1968
   
6803

Velsen -Teerfabriek.

Afvoeren van de grond met een GMC kipper van P.J.Brugman uit Petten.















1968
 
Aanvulling op bovenstaande foto door Bertus Land :

Ik kan mij deze kipper nog herinneren. Pieter Jan Brugman was een zelfstandig vervoerder in voornamelijk grondverzet en heeft meerdere GMC ‘s gehad en had later ook een chauffeur in dienst, Piet Zwaan uit Schagerbrug. Pieter Jan Brugman was een schoonzoon van Dirk Kuiper van de Firma Kuiper en Leeuwenkamp uit Petten en Monster. In latere jaren reed P.J. Brugman met RAM's  voor de IJmond vervoerscombinatie in de bekende creme/grijze kleuren combinatie, veelal op het terrein van de Hoogovens te Ijmuiden.

   
6804



In graven van een brandstoftank.





































1968
   
6805

























1968
   
6806






















1968
   
6807


Storten van een werkvloer.





















1968
   
6808

Velzen.

Hijsen van tanks voor de teerfabriek, met een ingehuurde WEHRHAHN W 4000 kraan.




















1968

 

 
6809

Velzen.
























1968

 

 
6810

Sluizencomplex dijk enkhuizen - Lelystad.

FIAT rupslader laad een FORD 5000 met kipkar.





















1968

 

 
6811

Sluizencomplex dijk enkhuizen - Lelystad.

FIAT rupslader laad een FORD 5000 met kipkar.



















1968
   
6901

Zaandam.

Aanbrengen klinkers op de taluds onder een viaduct.

















1969
   
6902

Zaandam.

Afwerken taluds.





















1969
   
6903

Zaandam.

Afwerken taluds.





















1969
   
6905



Plaatsen staalconstructie.





















1969
   
6906

Noord Scharwoude.

Storten van een fundering voor woningen.



















1969
   
6907

Noord Scharwoude.

Met het gebruik van een extra trekkabel aan de kubel worden rugklachten voorkomen.



















1969
   
6908

Noord Scharwoude.

Vullen van de kubel met beton onder de voorraadsilo.




















1969
   
  Rond 1970 werden ook vrachtauto’s, tractoren en grondverzetmachines aangeschaft. Inmiddels was ook een eigen kantoor en werkplaats gebouwd waarbij het materieel in eigen beheer werd onderhouden.
   
7001


DAF V1600 kipper word geladen door een FORD Dextra tractor met ATLAS grijperkraan.





















1970
   
7002

Heerhugowaard.

Een nieuwe SENNEBOGEN SK 9 word in gebruik genomen.































Alkmaarsche courant

1970
   
7003



































Alkmaarsche courant

1970
   
7004

Oudkarspel.

De nieuwe SENNEBOGEN SK 9 aan het werk bij de Allemanskerk.
































1970
   
7005

Oudkarspel.

Houten spanten hijsen bij de Allemanskerk.























1970
   
7006

Oudkarspel.

Allemanskerk.
































1970
   
7007

Oudkarspel.















1970
   
7101

Noord Scharwoude.

De Gebr. Wijman (Links Henk, rechts Fred) op het kantoor.















1971
   
7102

Noord Scharwoude.

Bestraten van het schoolplein van de PaulusMavo.





















1971
   
7103

Zuid Scharwoude.

Aanvullen van een bouwput met de FIAT rupslader.














1971
   
7104

Noord Scharwoude.

Uitgraven van een bouwput met de SENNEBOGEN S 667 graafmachine.


















1971
   
7105

Marken - Binnen.

Storten van een betonvloer.























1971
   
7106

Callantsoog.

Plaatsen van een staalconstructie.


















1971
   
7107

Callantsoog.

Plaatsen van een staalconstructie.
















1971
   
7108

Bergen aan Zee.

Storten van een fundering voor een vakantiewoning.


















1971
   
7109

Alkmaar.

De SENNEBOGEN SK 9 ingezet op een werk van aannemer P.Bot uit Heerhugowaard.




















1971
   
7110



SENNEBOGEN S 667 laad een kipper van H.A.Punt uit Heiloo.



















1971
   
7111



SENNEBOGEN S 667 .





















1971
   
7112



SENNEBOGEN S 667 .





































1971
   
7113

Zuid Scharwoude.

Plaatsen van een voetgangersbrug.





















1971
   
7114



Plaatsen staalconstructie met de SENNEBOGEN SK 9.





















1971
   
7201

Noord Scharwoude.

Maken van een duiker bestaande uit rioolbuizen met behulp van een YUMBO graafmachine.





















1972
   
7202

Noord Scharwoude.

YUMBO graafmachine.





















1972
   
7203

Zaandam.

Aanvoer zand met de GINAF 6x6 kipper.

































1972
   
7204

Zaandam.

Slopen van een betonnen fundatie met de SENNEBOGEN S 667, erachter een ATLAS COPCO compressor.


















1972
   
7205

Heerhugowaard.

De FIAT rupslader moet in een binnentuin aan het werk, dus word een GROVE TM 800 kraan ingehuurd.




















1972
   
7206

Heerhugowaard.






















1972
   
7207

Heerhugowaard.

De FIAT rupslader in de stroppen.
































1972
   
7208

Heerhugowaard.

De FIAT arriveert in de binnentuin.






















1972
   
7209

Koedijk.

De Sennebogen SK 9 en de McCormink tractor met Atlas kraan aan het werk bij de restauratie van een boerderij.

























1972
   
 

Veel aanzien kreeg Henk in 1973 met de (mede zelf ontwikkelde) Telerups op basis van een Bantam 450. Er is tijdens de ontwikkeling van deze telekraan intensief contact geweest tussen importeur HOLLAND TECHNO NV uit Haarlem en Amerika waar deze kraan oorspronkelijk vandaan kwam.                                                                     De Amerikanen konden zich een telekraan op rupsen niet echt voorstellen, maar werd uiteindelijk toch “groen licht” gegeven om de kraan aan te passen aan de wenen van Henk.

De kraan werd in maart 1973 afgeleverd, voorzien van een DD575A DAF dieselmotor, op zijn eerste klus in Schoorl van Smit’s Bouwbedrijf uit Beverwijk kwamen regelmatig buitenlandse ingenieurs kijken naar deze bijzondere telekraan, vanaf een Duitse bouwmachinebeurs kwam zelfs een keer een bus met chinezen op 't werk om de kraan te bewonderen, dat vond de machinist natuurlijk prachtig !

   
7301

Broek op Langedijk.

Beton storten met de BANTAM 450 telerups.





















1973
   
7302

Broek op Langedijk.

De BANTAM 450 telerups.






















1973
   
7303

Alkmaarse Courant.










































1973
   
7304

Cobouw 119.




































1973
   
7305

Machinepark 8.

Advertentie van importeur Holland Techno.








































1973
   
7306

Noord Scharwoude.

Betonstorten met de BANTAM 450 telerups.






















1973
   
7307

Noord Scharwoude.

BANTAM 450 telerups.






























1973
   
7308a+b

Folder van Wijman van de telerups.























1973
   
7308c+d





















1973
   
7309

Alkmaar.

Verplaatsen van een standbeeld.





















1973
   
7310

Alkmaar.

Verplaatsen van een standbeeld.


















1973
   
7310A



Visitekaartje.














1973
   
7311

Alkmaar.























1973
   
7312

Oudorp (NH).

Voor het verwijderen van de spits van de kerk werd een DEMAG van Van Santen ingehuurd.






























1973
   
7313

Oudorp (NH).

































1973
   
7314

Oudorp (NH).



































1973
   
7315

Oudorp (NH).



























1973
   
7316

Oudorp (NH).























1973
   
7317

Oudorp (NH).

































1973
   
7318

Noord Scharwoude.

Voorzijde kantoor en werkplaats aan de spoorstraat.






















1973
   
7319

Noord Scharwoude.

De werkplaats met op de inrit de BANTAM telerups en rechts een FORD Dextra tractor met Atlas kraan.





















1973
   
7320

Noord Scharwoude.

Gadegeslagen door de hele familie van de eigenaar van de boot.



















1973
   
7321

Noord Scharwoude.























1973
   
7322

Noord Scharwoude.

Nog een ander bootje de Vitalis.



















1973
   
7323

Noord Scharwoude.

Zonder schrammetje op de trailer.



















1973
   
7324

Noord Scharwoude.

De Telerups in de weer met een scheepje in de haven.






























1973
   
7325

Noord Scharwoude.























1973
   
7401



Alkmaarsche Courant van 14 april
























1974
   
7402



Noord Hollands dagblad van 14 april





































1974
   
7403

Oudkarspel.

Verplaatsen van een houten loods.






















1974
   
7404

Noord Scharwoude.

De telerups op transport met een dieplader van S & S transport uit Ursum.




















1974
   
7601

Noord Scharwoude.

Sloop van de kerk met de BANTAM telerups.
































1976
   
7602

Noord Scharwoude.

De torenspits in de stroppen.































1976 
   

8101

Noord Scharwoude.

Een nieuwe FIAT ALLIS FL 4C rupslader komt de vloot versterken.



















1981 
   
8102

Noord Scharwoude.

FIAT ALLIS FL 4C




















1981  
   
  De Fiat rupsshovels kon Henk regelmatig inzetten voor diverse grondwerken. Ook de grotere aannemers uit de Grond- Weg- en Waterbouw wisten hem te vinden: “Bent u die aannemer met van die kleine rupsshovels" ?
Zelfs onder het concertgebouw te Amsterdam werd een rupsshovel ingezet om tussen de funderingspalen door grondwerk te verrichten.
   
8103

Zuid Scharwoude.

Een ingehuurde asfaltploeg krijgt instructie van Henk.






























1981  
   
8104

Zuid Scharwoude.

HAMM wals van Min uit Bergen.






















1981   
   
8105

Zuid Scharwoude.

BARBER GREEN SA 144 asfaltmachine van Min uit Bergen.




















1981   
   
8106

Zuid Scharwoude.





















1981    
   
8107

Zuid Scharwoude.

Ingehuurde asfaltploeg van Ooms Averhorn.
























1981    
   
8108

Zuid Scharwoude.

Wachten op asfalt op de balk van een DEMAG DF 10.
























1981    
   
8201

Noord Scharwoude.

De werf met o.a. een Super Dextra tractor.





















1981    
   
8301

Noord Scharwoude.

Ingehuurde M.A.N. kipper.




















1983     
   
8302

Noord Scharwoude.

O & K  MH 4.

























1983     
   
8303

Noord Scharwoude.

O & K  MH 4.

























1983      
   
8304

Noord Scharwoude.

O & K  MH 4.

























1983      
   
8305

Noord Scharwoude.

O & K  MH 4.

























1983      
   
 

Henk had steeds nieuwe ideeën en ontwikkelingen, stilstand was immers achteruitgang. Daarom kocht Henk ook aangrenzende grond op om zijn bedrijf in de toekomst veilig te stellen voor uitbreiding en ontwikkelingen.

Doordat er meer kraanverhuurbedrijven kwamen en de concurrentie “moordend” werd besloot Henk met hijswerkzaamheden te stoppen, en veranderde de naam in H. Wijman BV, Grond-, Weg- en Waterbouwkundige werken. De Telerups werd als laatste hijskraan verkocht, en schafte hij naast het al in bezit zijnde grondverzetmaterieel een “dikke” O&K RH9LC hydraulische graafmachine aan voor veel uiteenlopende grond- en rioolwerken. Deze 30-tonner stond tevens veel in de verhuur groot grondverzetwerk te verrichten, o.a. voor Seignette uit Assendelft en Ooms uit Avenhorn.

   
8306

Noord Scharwoude.

Slaan van de "laatste paal" voor de nieuwbouw van het kantoor en werkplaats met Fred en Henk op de rups van de heistelling.






























1983       
   
8307

Noord Scharwoude.

N.C.K. heistelling van Groenleer.

























1983       
   
8308

Noord Scharwoude.

De heistelling weer op transport.
























1983       
   
8401

Noord Scharwoude.

Fundering van het kantoor met de intussen in de huiskleur gespoten BANTAM.
























1984        
   
8402

Noord Scharwoude.

De vloer van het kantoor gereed voor de stort.























1984         
   
8403

Noord Scharwoude.

Een deel van het materieel op de werf tijdens de "bouwvak".













1984         
   
 

Rond 1985 startte Henk naast het aannemersbedrijf ook met de verkoop van Sullair compressoren middels BV Compressoren- en Persluchttechniek.

   
 
   
8501

Noord Scharwoude.

Grond laden op het depot van Wijman.























1985         
   
8502

Noord Scharwoude.

De O & K RH 6LC op transport met Schot uit Alkmaar..





























1985        
   
8503

Noord Scharwoude.

O & K RH 6LC.































1985         
   
8504

Noord Scharwoude.

O & K RH 6LC.




















1985          
   
8505

Noord Scharwoude.

De GINAF 6x6 kipper met een gebroken schommelas word afgeleverd op de werf door een F.T.F. bergingstruck van Renses uit Heerhugowaard.



















1985          
   
8506

Noord Scharwoude.

MERCEDES 307D overgespoten in"Wijman" blauw.



















1985          
   
8507

Noord Scharwoude.

Revisie van de FIAT ALLIS FL 4C in de eigen werkplaats.



















1985          
   
8508

Noord Scharwoude.

FIAT ALLIS FL 4C .

































1985          
   
 

Met inmiddels zo’n 35 vaste personeelsleden wist het aannemersbedrijf menig aangenomen project tot een goed einde te brengen. In die tijd was de Nederlandse Spoorwegen (NS) ook een grote opdrachtgever. Doordat er steeds langere treinen moesten worden ingezet werden door het aannemersbedrijf van vele stations de perrons verlengd met keerwanden en RVS- onderhoudspaden gerealiseerd. Daar werd soms ook samengewerkt met Strukton, en die wist Henk regelmatig weer te vinden. Zo ook voor het grond- en asfaltwerk voor de aanleg van een toegangstunnel in de dijk Enkhuizen-Lelystad voor het Zuiderzeemuseum.

Het aannemersbedrijf fleurde nog steeds op, en met de uitbreiding van het nieuwe kantoor en - de werkplaats kon men goed uit de voeten. Later zorgde Henk dat hij tot de eerste vijf KIWA-gecertificeerde aannemers in Nederland behoorde voor het saneren van ondergrondse olietanks. Deze heeft Wijman Milieutechniek vele jaren door geheel Nederland verwijderd met bijbehorende werkzaamheden o.a. tijdens actie Tankslag (subsidieregeling).

   
8701

Enkhuizen.

Bouw van een tunnel voor de bezoekers van het Zuiderzeemuseum, in onderaanneming voor Strukton verzorgt Wijman hier het grondwerk.































1987          
   
8702

Enkhuizen.

Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum.

Uitgraven bouwput met de O & K's RH 6 LC en RH 9 LC.





















1987          
   
8703

Enkhuizen.

Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum.

Van Seumeren plaatst de tunneldelen met een LIEBHERR LT 1300.

























1987          
   
8704

Enkhuizen.

Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum.

Plaatsen tunnelelementen.























1987          
   
8705

Enkhuizen.

Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum.

O & K RH 6 LC.























1987          
   
8706

Enkhuizen.

Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum.

O & K RH 9 LC.


















1987          
   
8707

Enkhuizen.

Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum.

O & K RH 6 LC.
































1987          
   
8708

Enkhuizen.

Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum.

Aanvullen bouwput.






















1987          
   
8801

Noord Scharwoude.

Materieel op de werf tijdens de bouwvak.



















1987          
   
8802

Noord Scharwoude.

Grond laden op het depot.

















1987          
   
8803

Noord Scharwoude.

DAF kipper met Henk zelf achter het stuur.

















1987          
   
8901

Noord Scharwoude.

Asfalt leggen op het eigen terrein met een DEMAG DF 10 van Ooms, Henk kijkt toe.






















1989          
   
8902

Noord Scharwoude.

Asfalt leggen op het eigen terrein.



















1989          
   
8903

Noord Scharwoude - gronddepot.

Laden van een STEYR kipper van Schot Alkmaar.
















1989          
   
8904

Noord Scharwoude - werf.

Ingehuurde Mercedes kipper van J.Broers uit Breezand.




















1989          
   
8905

Noord Scharwoude - gronddepot.

FIAT FL 4-C rupslader op de NETAM aanhangdieplader.






















1989          
   
8906

Noord Scharwoude - werf

O & K  RH 9 LC rijd van een dieplader van Schot uit Alkmaar.





















1989          
   
8907

Noord Scharwoude.

O & K RH 9 LC bij de aanleg van een riolering.





















1989          
   
8908

Noord Scharwoude - werf.

Tweemaal een GINAF kipper.


















1989          
   
8909

Noord Scharwoude - grondepot.

GINAF met NETAM aanhangdieplader met als lading een FORD 5000 tractor en een KOMATSU PC 35 minigraver.
















1989          
   
8910



FORD Transit pick-up bij een nachtelijke tanksanering voor de Nederlandse Spoorwegen.



















1989          
   
9001

Noord Scharwoude.

FAUN kraan van Peter van Muijen uitSchagen aan het werk op de werf van Wijman.



















1990          
   
9002

Noord Scharwoude.

ALHMANN AS 7 en O & K RH 6 LC op de werf.



















1990          
   
9003

Noord Scharwoude.

FIAT ALLIS FL 4-C rupslader.



















1990          
   
9004

Noord Scharwoude.

Uitbreiding R.K. begraafplaats.



















1990          
   
9005

Eindhoven.

Aanleg supportersperron bij het PSV-stadion.


































1990          
   
9101

Hoorn.

Onderhoudspad spoorwegcomplex gerealiseerd door Wijman.































1991          
   
9102

Santpoort.

Materiaaldepot N.S.



















1990          
   
9103

Haarlem.

Aanleg parkeerterrein voor de N.S.































1991          
   
9104

Santpoort.

Tijdelijke verlenging van het perron.































1991          
   
9105

Noord Scharwoude.

GINAF 6x6 kipper met Atlas kraan.


















1990          
   
9106

Noord Scharwoude.

Nieuwe KOMATSU PC 45 minigraver.



















1991          
   
9107

Noord Scharwoude.

DAF 2100 met multilift-systeem.

















1991          
   
9201

Noord Scharwoude.

Verwijderen olietank met behulp van een ATLAS 1302 mobiele graafmachine.






















1992          
   
9202

Anna Paulowna.

Tanksanering in de nacht op het N.S. station.



















1992          
   
9203

Noord Scharwoude.

Kantoor en werkplaats.















1992          
   
 

Vanaf 1992 vielen de één-op-één opdrachten terug en miste Henk in die tijd enkele grote aanbestedingen. Toen ook de bank de geldkraan dichtdraaide in 1994 gebeurde het onvermijdelijke: H. Wijman BV ging failliet en raakte Henk zijn bedrijf inclusief woonhuis kwijt. Henk had echter weinig schuldeisers, want hij wilde altijd dat iedereen tot de laatste cent zijn geld kreeg.

Maar stilzitten kon Henk niet, de compressoren BV was leeg en kon deze nieuw leven worden ingeblazen als Emergo BV (van “Luctor et Emergo”, vertaald “Ik worstel en kom boven”. Enige jaren later werd toch weer de naam Wijman BV doorgevoerd i.v.m. de naamsbekendheid. Als ZZP-er heeft Henk vervolgens vanaf 1996 weer actief als aannemer diverse werken aangenomen zowel één op één als in concurrentie. Veelal betrof dit kleinschalig grond- straat- en rioolwerk voor o.a. bouwbedrijven, woningbouwverenigingen en stichting scholen.

   
9701

Oud karspel.

DAF V 1600 promotietruck bouwjaar 1965.



















1997          
   

 

Vanwege zijn gezondheid heeft Henk Wijman in 2013 op 74 jarige echter het besluit moeten nemen om zijn bedrijf langzaam af te bouwen.