Noord Nederlandse Wegenbouw maatschappij
Harlingen
 

 

 
 
   
Tekst en foto's uit het boek : 65 jaar Noord Nederlandse Wegenbouw Maatschappij B.V.  
   
  De geschiedenis van de N.N.W. begint ergens begin vorige eeuw bij bij Dirk van Drooge, een werkzame man die 's winters de schouwburg exploiteerde en 's zomers  de baas was van het zwembad op de zeedijk bij Harlingen.
Ook was hij stadsomroeper, bootwerker en bemoeide zich met de binnenschippers, stadsschutterij etc.   
De papieren beginnen in 1923 te spreken over Van Drooge handelsmij. een bedrijf dat Dirk samen met 4 van zijn 7 zonen runde, vanuit de handel ontstonden vele contacten met diverse gemeenten in het Noorden, bijzonder was de relatie met de gemeente Loppersum waar Jan Benninga de directeur van de gemeentewerken was.
In een brief uit 1927 aan de firma D. van Drooge en zonen maakt hij duidelijk dat er een nauwe samenwerking moest komen tussen de handel en de wegenbouw, dit resulteert in de oprichting van de afdeling wegenbouw, waarvan de heer Benninga 's morgens de technisch leider was en 's middags was hij directeur gemeentewerken !
Een mooie combinatie die natuurlijk niet te handhaven was en zo werd in 1930 de afdeling wegenbouw van D. van Drooge en Zoon overgedaan aan de N.V. Noord Nederlandse Wegenbouw welke alle voorraden, bedrijfsmiddellen, reserves en schulden heeft overgenomen.
De firma D. van Drooge kreeg hiervoor 12.000 gulden aandelen in eigendom verdeeld onder de 3 firmanten, Dirk en zijn zoons Jelle en Leen.
Overige aandeelhouders werden Jan Benniga en Tamme van Hoorn beide ook voor 12.000 gulden.
   
0005

Dirk van Drooge
   
3001
   
  Na een proef periode volgde vanaf 1930 de "echte" werken in de provincies Groningen en Friesland omzet dat eerste jaar 162.000 gulden, in 1931 werd het werkterrein uitgebreid naar Zeeland, NWM was de laagste inschrijver voor de weg Yzendijke - Pyramide op Zeeuws Vlaanderen, het eerste asfaltwerk werd uitgevoerd in 1935 de weg Bolsward - Workum in dat jaar worden dan ook twee AMMANN asfaltmolens aangeschaft, voor die tijd maakte men met een speciale menger  koudasfalt dus walsen en ander materieel waren er al toen de stap naar warm asfalt werd gemaakt.
In 1937 werd begonnen met het maken van betonwegen in de provincie Noord Brabant, voor Rijkswaterstaat werd een weg op St.Philipsland aangenomen voor  172.870  gulden, hiervoor werd er voor 11.000 gulden materieel aangekocht, twee betonmolens, twee doseurs, twee stampers en een aggregaat, geen verwerkingsmachines want dat ging met handkracht.
   
3101

Harlingen

Verzwaren zeedijk





















1931
   
3201



Menginstallatie, walsen en de verwerkingsploeg voor het maken en verwerken van Goudalite een bitumen emulsie waarvan men sinds 1927 de vertegenwoordiger is in de drie noordelijke provincies.













1932
   
3501

Workum - Bolsward

Aanleg puinfundatie.
















1935
   
3502

Workum - Bolsward

Verwerken asfalt met de hand.



















1935
   
3601

Uithuizen

Spreiden van het asfalt.





















1936
   
3602

Uithuizen

Een van de twee AMMANN asfaltinstallaties.























1936
   
3701

St.Philipsland

Betonmolens zo dichtmogelijk bij het te maken werk.
















1937
   
3702

St.Philipsland

Aanvoer beton per trein bestaande uit kipkarren.













1937
   
3801

Afsluitdijk

Artikel uit : Het Volksblad voor Friesland.















1938
   
  In 1939 werden grote werken aangenomen de rijkswegen : Rotterdam - Dordrecht, Utrecht - Vreeswijk, Groningen - Damsterdiep, echter de tweede wereld oorlog zorgde ervoor dat de uitvoering van deze mooie werken werd vertraagd, gedurende deze periode werden weinig nieuwe werken aangenomen, het boekjaar 1945 werd afgesloten met een fors verlies.
Men pakte de draad echter snel op, de asfaltinstallaties verhuisden naar Goor en er werden weer "teerwegen"aangelegd, nog steeds handwerk ! In 1947 werden drie nieuwe walsen gekocht twee SKODA's en een AVELING BARFORD.
In 1949 werd gestart met het machinaal sproeien van slijtlagen, en het machinaal verwerken van de steenslag.
een jaar later werd een nieuwe dragline gekocht en een Little FORD sproeiwagen.
   
4701



SKODA wals.





















1947
   
4801

Genemuiden























1948

   
5001



De sproeiploeg met twee nieuwe MACK's met bitumentanks en sproeiinstallatie.
















1950
   
5002

Harlingen

De sproeiploeg.













1950
   
5003



Bitumen sproeien.
















1950
   
5004

Harlingen

Aanbrengen splitlaag.






















1950
   
  In de jaren '50 groeide het bedrijf gestaag een van de werken was de aanleg van het wegvak : Zeedijk - Kievietshorne, en op dat werk werd in 1952  de eerste asfaltafwerkmachine in gebruik genomen, een ALFELDER aanschafprijs 69.000 gulden een primeur de eerste afwerkmachine in het noorden van ons land en natuurlijk leverde dat veel bekijks op vele opdrachtgevers en opzichters kwamen de machine bekijken.
   
5101

Zeedijk - Kievitshorne

Uitgraven wegtracé met een BOOM dragline.



















1951
   
5201

Zeedijk - Kievitshorne

Machinaal aanbrengen van asfalt met de ALFELDER afwerkmachine.

Er bleef echter nog veel handwerk nodig, zie de kant waarvoor planken voor moesten worden gelegd, ook konden de zijkanten van de hopper niet kantelen waardoor met de hand het asfalt naar het midden worden geschept.

Ook een groot nadeel was de aanvoertransportband naar de balk, deze was een geheel en dus vrij moeilijk te regelen.












1952
   
   
5202



Reclame.
   
5301

Garsthuizen - Westerende


























1953
   
5302

Garsthuizen - Westerende






















1953
   
5401

Hellendoorn.

CATERPILLAR rupslader.























1954
   
5501

Nijverdal.

Aanbrengen asfalt.























1955
   
5502

Nijverdal.

Aveling Barford wals.




















1955
   
  In 1954 werd een UNIT dragline gekocht voor 66.000 gulden, in 1956 een AMMANN splitstrooier en een VÖGELE asfaltafwerkmachine, voor de aanleg van de Rijksweg Marum tot de grens met Friesland werd in 1957 een betonverdeelmachine en betonverdichters gekocht een investering van 100.000 gulden.
   
5701

Groningen.

Betonverdichter.




















1957
   
5702

Groningen.

Betonspreider.
























1957
   
5703

Groningen.

Betonspreider.




















1957
   
5704

Nieuwe Pekela
























1957
   
5801

Appingedam

AMMANN asfaltmolen.



























1958
   
5802

Appingedam

Hier waren beide AMMANN molens opgebouwd.



























1958
   
5803

Groningen

Betonmenginstallatie.





















1958
   
5804

Groningen

Aanvoer van de cement per trein.





















1958
   
5805

Groningen - Delfzijl

ALFELDER asfaltafwerkmachine.

























1958
   
5806

Groningen - Delfzijl


























1958
   
5807

Groningen - Delfzijl


CATERPILLAR rupslader.























1958
   
5808

Groningen - Delfzijl

Verdichten puinfundatie.









































1958
   
5809

Hijum


Plaatsen van elementen voor een duiker met de UNIT.























1958
   
5810

St. Annaparochie






















1958
   
5901


In 1959 werd door Wijnmalen & Hausman een nieuwe BARBER GREENE asfaltinstallatie geleverd, prijs 220.000 gulden, eerste standplaats Alteveer, de twee AMMANN installaties werden gesloopt.
















































1959
   
5902

Harlingen

De nieuwe installatie word aangevoerd via de haven van Harlingen, hier word hij met een drijvende bok op de kade gezet.

































1959
   
5903

Harlingen






















1959
   
5904

Alteveer

Opbouw van de asfaltinstallatie.
























1959
   
5905

Alteveer























1959
   
5906

Alteveer
























1959
   
5907

Alteveer

Genodigde kijken toe hoe de eerste tonnen asfalt worden geproduceerd.




















1959
   
5908

Nijverdal

Nog dat zelfde jaar word de installatie verplaatst.




















1959
   
5909

Nijverdal

Geen asfalt-voorraadsilo.































1959
   
5910

Nijverdal

De asfaltinstallatie in vol bedrijf.

























1959
   
6001



Faktuur nieuwe wiellader.














































1960
In 1960 verschijnt bij de N.N.W. kwam de eerste echte wiellader een CLARK MICHIGAN prijs 56.700 gulden.
   
  In 1961 werd een wegenbestek in de ruilverkaveling Grolloo aangenomen, de asfaltinstallatie verhuisde naar die plaats en een RUSTON 10 RB en Unit dragline werden aangeschaft.
   
  In 1963 werd voor het werk : wegvak Haaksbergen - Hengevelde een nieuwe AMMANN asfaltinstallatie in gebruik genomen capaciteit 50 ton per uur en een aanschafprijs van 332.000 gulden eerste standplaats Hengevelde ook werden  hier een nieuwe CLARK MICHIGAN wiellader en een nieuwe asfaltafwerkmachine in gebruik genomen.
   
6301

Nijverdal

UNIT dragline.





















1963
   
6501

Nijverdal

CATERPILLAR 955 rupslader.

























1965
   
In 1967 word de BARBER GREENE asfaltinstallatie uit 1959 gesloopt, hiervoor in de plaats komt een AMMANN asfaltinstallatie capaciteit 80 ton/uur, deze word per trein aangevoerd en opgebouwd in Harlingen waar hij in het voorjaar van 1968 in gebruik word genomen.
Ook word een nieuwe BARBER GREENE asfaltafwerkmachine in gebruik genomen, kostprijs 81.500 gulden.
   
6801

Harlingen

Opbouw AMMANN asfaltinstallatie.


















1968
   
6802

Harlingen

De AMMANN asfaltinstallatie in vol bedrijf.








































1968
   
  De orderportefeuille voor 1970 had een record asfaltwerk, van hoofdaannemer  Van Hattum en Blankevoort werd het maken van de talud bekleding met asfalt aangenomen op de zeedijk tussen Koehool en Westhoek (3 km lengte), hier werd 33.000 ton op het talud en 7100 ton op de wegen verwerkt, al het asfalt op het talud werd met een LINKBELT rupskraan met een grijper van 600 liter aangebracht en met de hand verwerkt.
Het asfalt werd met verdicht met een wals verbonden met een lier aan een tractor, en daarna met een duo-wals, zo werd er zo'n 600 ton asfalt per dag verwerkt, de gehele talud verharding werd in 11 weken tijd aangebracht.
   
7001

Loppersum

Kantoor.























1970
   
7002

Koehool - Westhoek

Aanbrengen asfalt op de zeedijk.



















1970
   
7003

Koehool - Westhoek

Verwerken van het asfalt met de hand.


















1970
   
7004

Koehool - Westhoek

























1970
   
7005

Koehool - Westhoek

Aanbrengen bitumenemulsie.



















1970
   
7006

Koehool - Westhoek

Aanbrengen split op de zeedijk.

















1970
   
7201



Opdrachtbevestiging aankoop P & H dragline.

















































1972
   
7202



P & H 320 dragline.



















1972
   
  Op 1 januari 1977 worden de aandelen van de N.N.W. overgenomen door De Moel Wegenbouw uit Alkmaar.
   
8001

Workum

Aanbrengen asfalt met een Vögele S 1602 asfaltmachine.


























1980
   
8201

Harlingen.

Aanbrengen asfalt op de zeedijk.



















1982
   
8401

Afsluitdijk.

Aanbrengen asfalt met een Vögele S 1602 en een HOES asfaltafwerkmachine.




















1984
   
  In 1986 word het verzwaren van de zeedijk Harlingen - Koehool  aangenomen voor 10.361.000 gulden, lengte werk 10 km, 500.000 m3 grondverzet, leveren en verwerken van 80.000 ton asfalt.
   
8601

Harlingen.

Opspuiten terrein voor Petroland.
























1986
   
8602

Harlingen - Koehool

Opspuiten terrein Petroland.
















1986
   
8603

Harlingen - Petroland

Maken van een wegprofiel met een FRISCH grader van de MOEL.

























1986
   
8604

Harlingen - Petroland

Aanbrengen asfalt.




























1986
   
  In 1987 verhuisd het hoofdkantoor en werkplaats naar Surhuisterveen, op een terrein aan de dalweg verreist het nieuwe onderkomen.
   
8701

Harlingen - Koehool

Het in profiel brengen van het dijk talud.
























1987
   
8702

Harlingen - Koehool

Aanbrengen asfaltbekleding van de dijk.

















1987
   
8703

Harlingen - Koehool

Aanbrengen bitumen voor de slijtlaag.



















1987
   
8701

Harlingen - Koehool

Aanbrengen split.



















1987
   
8801

Groningen

Saneren terrein van een gasfabriek.























1988
   
  Op 1 januari 1989 worden de aandelen van  de Moel Wegenbouw overgenomen door de Ballast Nedam groep B.V. uiteraard geld dit ook voor de werkmaatschappij de N.N.W.
   
  In 1991 verdwijnt de naam Noord Nederlandse wegenbouw maatschappij en men gaat verder als Ballast Nedam Wegenbouw regio Noord-Oost.
   
9401

Nijverdal

Asfalt materieel in de grijs-blauwe kleuren van Ballast Nedam.




















1994