Noord Nederlandse Wegenbouw maatschappij Harlingen |
|
|
|
Tekst en foto's uit het boek : 65 jaar Noord Nederlandse Wegenbouw Maatschappij B.V. | |
De geschiedenis van de N.N.W. begint ergens begin vorige eeuw bij bij
Dirk van Drooge, een werkzame man die 's winters de schouwburg
exploiteerde en 's zomers de baas was van het zwembad op de
zeedijk bij Harlingen. Ook was hij stadsomroeper, bootwerker en bemoeide zich met de binnenschippers, stadsschutterij etc. De papieren beginnen in 1923 te spreken over Van Drooge handelsmij. een bedrijf dat Dirk samen met 4 van zijn 7 zonen runde, vanuit de handel ontstonden vele contacten met diverse gemeenten in het Noorden, bijzonder was de relatie met de gemeente Loppersum waar Jan Benninga de directeur van de gemeentewerken was. In een brief uit 1927 aan de firma D. van Drooge en zonen maakt hij duidelijk dat er een nauwe samenwerking moest komen tussen de handel en de wegenbouw, dit resulteert in de oprichting van de afdeling wegenbouw, waarvan de heer Benninga 's morgens de technisch leider was en 's middags was hij directeur gemeentewerken ! Een mooie combinatie die natuurlijk niet te handhaven was en zo werd in 1930 de afdeling wegenbouw van D. van Drooge en Zoon overgedaan aan de N.V. Noord Nederlandse Wegenbouw welke alle voorraden, bedrijfsmiddellen, reserves en schulden heeft overgenomen. De firma D. van Drooge kreeg hiervoor 12.000 gulden aandelen in eigendom verdeeld onder de 3 firmanten, Dirk en zijn zoons Jelle en Leen. Overige aandeelhouders werden Jan Benniga en Tamme van Hoorn beide ook voor 12.000 gulden. |
|
0005 Dirk van Drooge |
|
3001 | |
Na een proef periode volgde vanaf 1930 de "echte" werken in de
provincies Groningen en Friesland omzet dat eerste jaar 162.000
gulden, in 1931 werd het werkterrein uitgebreid naar Zeeland, NWM was de
laagste inschrijver voor de weg Yzendijke - Pyramide op Zeeuws
Vlaanderen, het
eerste asfaltwerk werd uitgevoerd in 1935 de weg Bolsward - Workum in
dat jaar worden dan ook twee AMMANN asfaltmolens aangeschaft, voor die
tijd maakte men met een speciale menger koudasfalt dus walsen en
ander materieel waren er al toen de stap naar warm asfalt werd gemaakt. In 1937 werd begonnen met het maken van betonwegen in de provincie Noord Brabant, voor Rijkswaterstaat werd een weg op St.Philipsland aangenomen voor 172.870 gulden, hiervoor werd er voor 11.000 gulden materieel aangekocht, twee betonmolens, twee doseurs, twee stampers en een aggregaat, geen verwerkingsmachines want dat ging met handkracht. |
|
3101 Harlingen Verzwaren zeedijk 1931 |
|
3201 Menginstallatie, walsen en de verwerkingsploeg voor het maken en verwerken van Goudalite een bitumen emulsie waarvan men sinds 1927 de vertegenwoordiger is in de drie noordelijke provincies. 1932 |
|
3501 Workum - Bolsward Aanleg puinfundatie. 1935 |
|
3502 Workum - Bolsward Verwerken asfalt met de hand. 1935 |
|
3601 Uithuizen Spreiden van het asfalt. 1936 |
|
3602 Uithuizen Een van de twee AMMANN asfaltinstallaties. 1936 |
|
3701 St.Philipsland Betonmolens zo dichtmogelijk bij het te maken werk. 1937 |
|
3702 St.Philipsland Aanvoer beton per trein bestaande uit kipkarren. 1937 |
|
3801 Afsluitdijk Artikel uit : Het Volksblad voor Friesland. 1938 |
|
In 1939 werden grote werken aangenomen de rijkswegen : Rotterdam -
Dordrecht, Utrecht - Vreeswijk, Groningen - Damsterdiep, echter de
tweede wereld oorlog zorgde ervoor dat de uitvoering van deze mooie
werken werd vertraagd, gedurende deze periode werden weinig nieuwe
werken aangenomen, het boekjaar 1945 werd afgesloten met een fors
verlies. Men pakte de draad echter snel op, de asfaltinstallaties verhuisden naar Goor en er werden weer "teerwegen"aangelegd, nog steeds handwerk ! In 1947 werden drie nieuwe walsen gekocht twee SKODA's en een AVELING BARFORD. In 1949 werd gestart met het machinaal sproeien van slijtlagen, en het machinaal verwerken van de steenslag. een jaar later werd een nieuwe dragline gekocht en een Little FORD sproeiwagen. |
|
4701 SKODA wals. 1947 |
|
4801 Genemuiden 1948 |
|
5001 De sproeiploeg met twee nieuwe MACK's met bitumentanks en sproeiinstallatie. 1950 |
|
5002 Harlingen De sproeiploeg. 1950 |
|
5003 Bitumen sproeien. 1950 |
|
5004 Harlingen Aanbrengen splitlaag. 1950 |
|
In de jaren '50 groeide het bedrijf gestaag een van de werken was de aanleg van het wegvak : Zeedijk - Kievietshorne, en op dat werk werd in 1952 de eerste asfaltafwerkmachine in gebruik genomen, een ALFELDER aanschafprijs 69.000 gulden een primeur de eerste afwerkmachine in het noorden van ons land en natuurlijk leverde dat veel bekijks op vele opdrachtgevers en opzichters kwamen de machine bekijken. | |
5101 Zeedijk - Kievitshorne Uitgraven wegtracé met een BOOM dragline. 1951 |
|
5201 Zeedijk - Kievitshorne Machinaal aanbrengen van asfalt met de ALFELDER afwerkmachine. Er bleef echter nog veel handwerk nodig, zie de kant waarvoor planken voor moesten worden gelegd, ook konden de zijkanten van de hopper niet kantelen waardoor met de hand het asfalt naar het midden worden geschept. Ook een groot nadeel was de aanvoertransportband naar de balk, deze was een geheel en dus vrij moeilijk te regelen. 1952 |
|
5202 Reclame. |
|
5301 Garsthuizen - Westerende 1953 |
|
5302 Garsthuizen - Westerende 1953 |
|
5401 Hellendoorn. CATERPILLAR rupslader. 1954 |
|
5501 Nijverdal. Aanbrengen asfalt. 1955 |
|
5502 Nijverdal. Aveling Barford wals. 1955 |
|
In 1954 werd een UNIT dragline gekocht voor 66.000 gulden, in 1956 een AMMANN splitstrooier en een VÖGELE asfaltafwerkmachine, voor de aanleg van de Rijksweg Marum tot de grens met Friesland werd in 1957 een betonverdeelmachine en betonverdichters gekocht een investering van 100.000 gulden. | |
5701 Groningen. Betonverdichter. 1957 |
|
5702 Groningen. Betonspreider. 1957 |
|
5703 Groningen. Betonspreider. 1957 |
|
5704 Nieuwe Pekela 1957 |
|
5801 Appingedam AMMANN asfaltmolen. 1958 |
|
5802 Appingedam Hier waren beide AMMANN molens opgebouwd. 1958 |
|
5803 Groningen Betonmenginstallatie. 1958 |
|
5804 Groningen Aanvoer van de cement per trein. 1958 |
|
5805 Groningen - Delfzijl ALFELDER asfaltafwerkmachine. 1958 |
|
5806 Groningen - Delfzijl 1958 |
|
5807 Groningen - Delfzijl CATERPILLAR rupslader. 1958 |
|
5808 Groningen - Delfzijl Verdichten puinfundatie. 1958 |
|
5809 Hijum Plaatsen van elementen voor een duiker met de UNIT. 1958 |
|
5810 St. Annaparochie 1958 |
|
5901 In 1959 werd door Wijnmalen & Hausman een nieuwe BARBER GREENE asfaltinstallatie geleverd, prijs 220.000 gulden, eerste standplaats Alteveer, de twee AMMANN installaties werden gesloopt. 1959 |
|
5902 Harlingen De nieuwe installatie word aangevoerd via de haven van Harlingen, hier word hij met een drijvende bok op de kade gezet. 1959 |
|
5903 Harlingen 1959 |
|
5904 Alteveer Opbouw van de asfaltinstallatie. 1959 |
|
5905 Alteveer 1959 |
|
5906 Alteveer 1959 |
|
5907 Alteveer Genodigde kijken toe hoe de eerste tonnen asfalt worden geproduceerd. 1959 |
|
5908 Nijverdal Nog dat zelfde jaar word de installatie verplaatst. 1959 |
|
5909 Nijverdal Geen asfalt-voorraadsilo. 1959 |
|
5910 Nijverdal De asfaltinstallatie in vol bedrijf. 1959 |
|
6001 Faktuur nieuwe wiellader. 1960 |
In 1960 verschijnt bij de N.N.W. kwam de eerste echte wiellader een CLARK MICHIGAN prijs 56.700 gulden. |
In 1961 werd een wegenbestek in de ruilverkaveling Grolloo aangenomen, de asfaltinstallatie verhuisde naar die plaats en een RUSTON 10 RB en Unit dragline werden aangeschaft. | |
In 1963 werd voor het werk : wegvak Haaksbergen - Hengevelde een nieuwe AMMANN asfaltinstallatie in gebruik genomen capaciteit 50 ton per uur en een aanschafprijs van 332.000 gulden eerste standplaats Hengevelde ook werden hier een nieuwe CLARK MICHIGAN wiellader en een nieuwe asfaltafwerkmachine in gebruik genomen. | |
6301 Nijverdal UNIT dragline. 1963 |
|
6501 Nijverdal CATERPILLAR 955 rupslader. 1965 |
|
In 1967 word de BARBER GREENE asfaltinstallatie uit 1959 gesloopt,
hiervoor in de plaats komt een AMMANN asfaltinstallatie capaciteit 80
ton/uur, deze word per trein aangevoerd en opgebouwd in Harlingen waar
hij in het voorjaar van 1968 in gebruik word genomen. Ook word een nieuwe BARBER GREENE asfaltafwerkmachine in gebruik genomen, kostprijs 81.500 gulden. |
|
6801 Harlingen Opbouw AMMANN asfaltinstallatie. 1968 |
|
6802 Harlingen De AMMANN asfaltinstallatie in vol bedrijf. 1968 |
|
De orderportefeuille voor 1970 had een record asfaltwerk, van
hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort werd het maken van de
talud bekleding met asfalt aangenomen op de zeedijk tussen Koehool en
Westhoek (3 km lengte), hier werd 33.000 ton op het talud en 7100 ton op
de wegen verwerkt, al het asfalt op het talud werd met een LINKBELT
rupskraan met een grijper van 600 liter aangebracht en met de hand
verwerkt. Het asfalt werd met verdicht met een wals verbonden met een lier aan een tractor, en daarna met een duo-wals, zo werd er zo'n 600 ton asfalt per dag verwerkt, de gehele talud verharding werd in 11 weken tijd aangebracht. |
|
7001 Loppersum Kantoor. 1970 |
|
7002 Koehool - Westhoek Aanbrengen asfalt op de zeedijk. 1970 |
|
7003 Koehool - Westhoek Verwerken van het asfalt met de hand. 1970 |
|
7004 Koehool - Westhoek 1970 |
|
7005 Koehool - Westhoek Aanbrengen bitumenemulsie. 1970 |
|
7006 Koehool - Westhoek Aanbrengen split op de zeedijk. 1970 |
|
7201 Opdrachtbevestiging aankoop P & H dragline. 1972 |
|
7202 P & H 320 dragline. 1972 |
|
Op 1 januari 1977 worden de aandelen van de N.N.W. overgenomen door De Moel Wegenbouw uit Alkmaar. | |
8001 Workum Aanbrengen asfalt met een Vögele S 1602 asfaltmachine. 1980 |
|
8201 Harlingen. Aanbrengen asfalt op de zeedijk. 1982 |
|
8401 Afsluitdijk. Aanbrengen asfalt met een Vögele S 1602 en een HOES asfaltafwerkmachine. 1984 |
|
In 1986 word het verzwaren van de zeedijk Harlingen - Koehool aangenomen voor 10.361.000 gulden, lengte werk 10 km, 500.000 m3 grondverzet, leveren en verwerken van 80.000 ton asfalt. | |
8601 Harlingen. Opspuiten terrein voor Petroland. 1986 |
|
8602 Harlingen - Koehool Opspuiten terrein Petroland. 1986 |
|
8603 Harlingen - Petroland Maken van een wegprofiel met een FRISCH grader van de MOEL. 1986 |
|
8604 Harlingen - Petroland Aanbrengen asfalt. 1986 |
|
In 1987 verhuisd het hoofdkantoor en werkplaats naar Surhuisterveen, op een terrein aan de dalweg verreist het nieuwe onderkomen. | |
8701 Harlingen - Koehool Het in profiel brengen van het dijk talud. 1987 |
|
8702 Harlingen - Koehool Aanbrengen asfaltbekleding van de dijk. 1987 |
|
8703 Harlingen - Koehool Aanbrengen bitumen voor de slijtlaag. 1987 |
|
8701 Harlingen - Koehool Aanbrengen split. 1987 |
|
8801 Groningen Saneren terrein van een gasfabriek. 1988 |
|
Op 1 januari 1989 worden de aandelen van de Moel Wegenbouw overgenomen door de Ballast Nedam groep B.V. uiteraard geld dit ook voor de werkmaatschappij de N.N.W. | |
In 1991 verdwijnt de naam Noord Nederlandse wegenbouw maatschappij en men gaat verder als Ballast Nedam Wegenbouw regio Noord-Oost. | |
9401 Nijverdal Asfalt materieel in de grijs-blauwe kleuren van Ballast Nedam. 1994 |
|