KRAAL
Utrecht
 

 

 
 
Foto's en informatie van Cees Kraal (tenzij anders vermeld) met medewerking van Rien Eegdeman.  
  Arie Kraal begint in 1936 zijn bedrijf als aannemer van sloopwerken en een handelsmaatschappij in zand en grind.
Zijn kantoor was destijds gevestigd bij zijn woning op de Mr. Tripkade 21 in Utrecht.
Na de tweede wereldoorlog begint hij met het aannemen van grond- en rioleringswerken.
Inmiddels waren op het terrein achter zijn woning bedrijfsruimten gebouwd voor de opslag van materiaal en materieel.
   
0005

Arie Kraal (1907-1975)
   
3901


Een van de eerste vrachtwagens een CHEVROLET kipper.













1939
   
3902


Een splinternieuwe FORD kipper komt de onderneming versterken.















1939
   
3903


Laden van een truck met een trechter welke word gevuld door een P & H 255A dragline
.























1939
   
3904


Laden van een truck met de schop.

















1939
   
3905


G.M.C. kipper met houtgasgenerator achter de cabine
















1939
   
3906


FORD kipper













1939
   
4001

Utrecht

Sloopwerkzaamheden















1940
   
4801

Utrecht

Advertentie





















1948
   
4901

Roermond

Een P & H 255A dragline laad een GMC kipper
























1949
   
4902

Roermond

Een P & H 255A dragline laad GMC kippers


















1949
   
4903

Roermond

Een P & H 255A dragline laad GMC kippers



















1949
   
4904

Roermond

Een RUSTON BUCYRUS 10 RB dragline





















1949
   
5001



Een ingehuurde RUSTON BUCYRUS 10 RB dragline laad een FORD kipper
















1950
   
5002



Een ingehuurde RUSTON BUCYRUS 10 RB dragline en kipper


















1950
   
5003



Ook speciaal transport werd aangenomen hiervoor had men een uit de dump afkomstige DAIMOND T trekker met dieplader












1950
   
5004

Utrecht

Zelfgebouwde trechters op de kade aan de Jekerstraat












1950
   
5005



Opladen van een transportband












1950
   
5006



Gereed voor transport achter de DAIMOND T












1950
   
  In de jaren vijftig zette de groei van de onderneming door, er werd geïnvesteerd in materieel en er werden grondwerken uitgevoerd voor de aanleg van wegen en spoorlijnen.
   
5401

Leiden

Verbreden van de spoorbaan

Op de voorgrond een HANOMAG KD 48 met MENCK dozerinstallatie









1954
   
5402

Leiden

Verbreden van de spoorbaan

ALLIS CHALMERS HD 7 bulldozer









1954
   
5403

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan

Keet op het werk











1954
   
5404

Vaassen.

Graven van een sloot met een KOEHRING 304 dragline






























1954
   
5405

Naarden

Krantartikel uit de Volkskrant over de aanleg van RW 1












































1954
   
5406

Naarden.

Aanleg RW 1 vanuit de lucht.

Links op de foto een PASAL dragline op een GMC truck












1954
   
5407

Naarden.

Aanleg RW 1 vanuit de lucht



















1954
   
5408

Leiden

Verbreden van de spoorbaan

RAPIER 410 dragline, de giek op de voorgrond behoort aan een RUSTON 10 RB toe






















1954

 

 
5409

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan



















1954

 

 
5410

Leiden

Verbreden van de spoorbaan





















1954

 

 
5411

Leiden

Verbreden van de spoorbaan













1954

 

 
5412

Leiden

Verbreden van de spoorbaan



















1954
   
5413

Utrecht

Officiële start van de aanleg van het industrieterrein Lage Weide, de HD 7 werd voorzien van een bordes voor de de Burgemeester en Wethouders die zo gezamenlijk de eerste grond voor het project  verzetten



1954
   
5414

Utrecht

"Eerste spade" voor het industrieterrein Lage Weide


















1954
   
5501



Zand laden, KOERHING 304 en GMC

















1955
   
5502

Wateringen

Aanbrengen bronnering voor de aanleg van een riool





















1955
   
5503

Wateringen

Aanbrengen bronnering met een driepoot















1955
   
5504

Wateringen

Graven van de sleuf voor het riool met de P & H 255A





























1955
   
5505

Wateringen

Plaatsen van de betonnen Ei-vormige rioolbuizen




























1955
   
5506

Wateringen

Duidelijk te zien de Insteekhaak en de z.g. kloot aan de hijsdraad zodat de draad ook zonder buis (gewicht) goed afloopt



























1955
   
5507

Wateringen

Aanleg riool,  uitzetten peil






















1955
   
5508

Wateringen

Aanleg open bemaling
















1955
   
5601

Velzen

Krantartikel

 




























1956
   
5602

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

 


















1956
   
5603

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

RUSTON BUCYRUS 10RB en ALLIS CHALMERS HD 6

 

 














1956
   
5604

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

ALLIS CHALMERS HD 6 rupslader met machinist Toon Bosch

 

 













1956
   
5605

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

S.G.M.E. betoninstallatie 

Weekend dus met de hele familie op het werk gaan kijken !












1956
   
5606

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

Salonwagen van de familie Buijs op het molenterrein 










1956

Foto Gijs Buijs
   
5607

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

Salonwagen van de familie Buijs op het molenterrein rechts een HUBER wals 










1956

Foto Gijs Buijs
   
5608

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

Een prachtig speelterrein voor de kinderen in het weekend 













1956

Foto Gijs Buijs
   
5609

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

De kinderen in de ALLIS CHALMERS HD 6









1956

Foto Gijs Buijs
   
5610

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

Zand en grind laden met een KOEHRING 304 














1956

Foto Gijs Buijs
   
5611

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

KOEHRING 304 met machinist Gijs Buijs














1956

Foto Gijs Buijs
   
5612

Velzen

Rijbaanverdubbeling RW 9

HOVERS duo-wals





















1956
   
5613

Velzen

HOVERS duo-wals en een CAT HT 4 Traxcavator










1956
   
5614

Utrecht

N.C.K. 304 op de werf























1956

Archief Gijs Buijs
   
5620

Heemstede - Aerdenhout

Verbreden spoorlijn

N.C.K. 304



















1956

   
5701

Utrecht

Het bedrijf groeit uit zijn jasje en er word een nieuw kantoor gebouwd aan de Jekerstraat

Hier word de eerste steen gelegd met rechts de heer Arie Kraal






















1957
 

 

5702

Utrecht

Plaatsen houten spanten voor de nieuwe werkplaats aan de Jekerstraat










1957

Archief Gijs Buijs
   
5703

Santpoort - Rijksweg 9

Koehring 304 dragline
















1957

Archief Gijs Buijs
   
5710

Santpoort  - Rijksweg 9

CATERPILLAR D6 Traxcavator










1957

Archief Fotopersbureau de Boer
   
5711

Santpoort  - Rijksweg 9












1957

Archief Fotopersbureau de Boer
   
5712

Santpoort  - Rijksweg 9
















1957

Archief Fotopersbureau de Boer
   
5802

Velsen  - Rijksweg 9

Opbreken oude verharding met de CAT D6 Traxcavator














1958

Archief Fotopersbureau de Boer
   
5901

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)















1959

Foto Nationaal archief
   
5902

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)















1959

Foto Nationaal archief
   
5903

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

















1959

Foto Nationaal Archief
   
5904

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Aanbrengen puinfundering met de CATERPILLAR D6 traxcavator














1959

Foto Nationaal Archief
   
5905

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)
















1959

Foto Nationaal Archief
   
5906

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opbreken oud wegdek, let op de mooie bak van de D6 traxcavator











1959

Foto Nationaal Archief
   
5907

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)














1959

Foto Nationaal Archief
   
5908

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Mooie weg afzetting !












1959

Foto Nationaal Archief
   
5909

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)














1959

Foto Nationaal Archief
   
5910

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)
















1959

Foto Nationaal Archief
   
5911

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Uitgraven tracé nieuwe rijbaan















1959

Foto Nationaal Archief
   
5912

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)
















1959
Foto Nationaal Archief
   
5913

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

















1959

Foto Nationaal Archief
   
5914

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft
)















1959

Foto Nationaal Archief
   
5915

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)














1959

Foto Nationaal Archief
   
5916

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Asfaltinstallatie van Hoogenbirk Laren












1959
   
5917

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening vernieuwde rijksweg door Minister Drs. H.A. Korthals













1959

Foto Nationaal Archief
   
5918

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening Rijksweg, verwijderen oud verkeersbord
























1959

Foto Nationaal Archief
   
5919

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening Rijksweg, verwijderen borden snelheidsbeperking met een MICHIGAN wiellader







1959
   
5920

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening, parade van bouwvoertuigen






1959
   
5921

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening, zelfs de draglines rijden mee in de parade !













1959

Foto Nationaal Archief
   
5922

Rijswijk

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening, Uitnodiging feestelijk diner voor de bouwers.


1959
   
5923

Rijswijk

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening, feestelijk diner

Op een mooi en tijdig opgeleverd werk, Proost bouwers !












1959
   
5924

Delft

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft)

Opening, feestelijk diner

Een feest niet alleen voor de "hoge heren" maar voor iedereen die aan het project had meegewerkt vond Arie Kraal








1959
   
5925

Beesd

N.C.K. 304 in het grondverzet
























1959
   
5926

Culemborg

Een Koehring 304 dragline word afgevoerd














1959

Archief Gijs Buijs
   
5927

Culemborg

Een nieuwe N.C.K. 304 dragline word afgeleverd












1959

Archief Gijs Buijs
   
5928

Culemborg

De bak er nog aan en dan geld verdienen voor de baas !
















1959

Archief Gijs Buijs
   
5929

Culemborg

Een nieuwe N.C.K. 304 dragline aan het werk














1959

Archief Gijs Buijs
   
5930

Culemborg

Drie stuks NCK 304 bezig met het in den droge afgraven van zand ter voorbereiding van aanleg zwembad De Welborn











1959

Archief Gijs Buijs
   
5931

Culemborg

Afgraven van zand ter voorbereiding van aanleg zwembad De Welborn
















1959

Archief Gijs Buijs
   
6001

Zeist

Aanleg RW 28

Een Franse CONTINENTAL CD8 bulldozer, een demo machine van importeur Rotim uit Maassluis op het werk van Kraal












1960

Foto Joop Vellinga
   
6002

Zeist

Aanleg RW 28

CONTINENTAL CD8 bulldozer















1960

Foto Joop Vellinga
   
6003

Zeist

Aanleg RW 28

CONTINENTAL CD8 bulldozer


















1960

Foto Joop Vellinga
   
6004

Zeist

Aanleg RW 28

CONTINENTAL rupslader

De bulldozers zijn in Frankrijk wel verkocht, de rupslaadschop echter ook niet. Uiteindelijk heeft het Franse leger er maar een partij van gekocht



















1960

Foto Joop Vellinga
   
6010

Arnhem - Koningsstraat

Opbreken asfaltverharding met de CAT D6 Traxcavator



















1960

Foto Gelders archief
   
6011

Arnhem - Koningsstraat




























1960

Foto Gelders archief
   
6011

Arnhem - Koningsstraat




























1960

Foto Gelders archief
   
6101

Utrecht

Kunstwerk aangeboden door het personeel bij het 25 jarig jubileum van het bedrijf














1959
   
6102

Zeist

Aanleg RW 28

Asfaltinstallatie van de partner aannemer Gebr. Hogenbirk uit Laren, die de verharding voor zijn rekening nam






1961
   
6103

Zeist

Aanleg RW 28

Betonmeng installatie, geplaatst in de nabijheid van het spoor voor de aanvoer van zand, grind en cement per trein













1961
   
6104

Zeist

Aanleg A 28

Afrijden van de zandbaan
















1961
   
6105

Zeist

 Afvoer van een flinke boomstronk op een FORDSON power major met kipper

















1961
   
6106

Amersfoort

Aanleg Stichtse rotonde









1961
   
6107

Zeist

Aanleg RW 28

CATERPILLAR 977 rupslader, destijds een enorme machine














1961

Foto Joop Velinga
   
6201

Zeist

Aanleg RW 28

Storten rijdek van een viaduct
GMC betonmixer









1962
   
6202

Zeist

Aanleg RW 28

Storten rijdek van een viaduct













1962
   
6203

Zeist

Aanleg RW 28

Het rijdek moet in een keer gestort worden, dat word natuurlijk nachtwerk !











1962
   
6204

Amersfoort

krantartikel



















1962
   
6205

Beesd

Aanleg Betuwestrand, drieroller op de voorgrond is een uit de Amerikaanse legerdump afkomstige HUBER, bouwjaar 1943










1962
   
 

Omdat men bij Kraal steeds vaker zand ging winnen in het natte besloot men zelf een zuiger te kopen. De eerste zuiger werd gebruikt gekocht van Gebr. Schouls uit Leiden en kreeg als naam JACMA 1. JACMA stond voor de eerste letter van de voornamen van A. Kraal zijn 5 kinderen.

   
6206

Beesd

Aanleg Betuwestrand, met de zuiger Jacma 1













1962
   
6207

Beesd

Aanleg Betuwestrand, met de zuiger Jacma 1













1962
   
6208

Zeist

Aanleg RW 28

Demonstratie nieuw model waterpasinstrument op het werk












1962
   
6209


Graven van een bouwput met een Garwood dragline














1962

 

   
6301

Aanvoer zand met een GMC kipper










1962
   
 

Omdat het bedrijf behoorlijk uit zijn jasje begon te groeien, men had in die tijd een flink machine en wagenpark  en i.v.m. uitbreiding van de woningbouw door de gemeente Utrecht werd er uitgekeken naar een andere en vooral ook ruimere locatie.

Die werd in 1965 gevonden aan de Jekerstraat 100 eveneens in Utrecht, deze locatie lag op een industrieterrein en tevens aan het Merwede kanaal zodat het zand en grind per schip kon worden aan gevoerd en direct via zelf gemaakte houten trechters gelost kon worden.

Grote uitgevoerde werken tot 1965 waren :

1954                       Rijksweg 1  Naarden – Muiden

1956                       Toegangswegen tot De Velsertunnel

1958 – 1961          Rijksweg 26 nu A2 verdubbeling rijbanen traject Hagestein – Beesd

1960 – 1962          Rijksweg 28 Rondweg Amersfoort

1961                       Rijksweg 12 Zevenaar – Duitse grens

1962 – 1967          Rijksweg 13 bij Delft  1e fase

1963 – 1968          Rijksweg 28 gedeelte Hoevelaken – Nul                                  1964                       Provinciale weg Nijkerk – Flevo Polder

   
6501


Laden van een GMC kipper met een INTERNATIONAL HOUGH 70 Payloader

















1965
   
6502


Laden van een GMC kipper met een INTERNATIONAL HOUGH 70 Payloader







1965

 

   
6503

Beesd

Zand in het depot spuiten














1965
   
6504


Opbreken asfaltwegdek met de CATERPILLAR D6 traxcavator
















1965
   
6505

Vlak zetten weg fundatie bestaande uit slakken met een ALLIS CHALMERS rupslader













1965
   
6506

LORAIN ML 200 A wiellader bezig met het uitbreken van puinverharding













1965
   
6507

Beesd

Een van de twee CATERPILLAR D6B bulldozers aan het werk













1965
   
6508


Ingersoll – Rand compressor t.b.v. werkzaamheden aan een viaduct

















1965
   
6509


Een NCK 304 ingezet als hijskraan bij de bouw van een viaduct
















1965
   
6510


CATERPILLAR 955 traxcavator.






















1965
   
6512



Zandzuiger van het Duitse fabrikaat Marheine.
Voor het oog geen mooie zuiger, eigenlijk waren het twee pontons met daarop de bovenbouw met machineruimte en kajuit







1965
   
6513



Koehring 304 dragline


 








1965
   
6514



Koehring 304 dragline










1965
   
6515



Koehring 304 dragline

 









1965
   
6516



N.C.K. 304 dragline laad GMC kippers







 









1965
   
6517

Utrecht

Brievenbus Kantoor Jekerstraat 100














1965
   
6518

Utrecht

Vijf van dit type schilderijen sierden de wanden van het kantoor ( kunstenaar Jan Makkes 1935-1999 )











1965
   
6601

Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk

Grondverzet met een HANOMAG K 60 E Bulldozer t.b.v. een wegcunet









 









1966
   
6602


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk

Een RUSTON 22RB in de problemen





 









1966

 

   
6603


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk

Rechts een BRØYT X2 in het moeras, tot ver boven de onderwagen, dit was één van de weinige hydraulische machines die Kraal in gebruik had

 










1966
   
6604


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk

BRØYT X2 in het moeras











1966
   
6605


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk

Na eerst een schottenbaan gelegd te hebben kan de BRØYT gered worden door een NCK 304
















1966
   
6606


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk

NCK 304












1966
   
6607


Beesd.

Diverse machines aan het werk, de Gele wiellader links is één van de twee LORAIN's  ML 200A die men aan het werk had














1966
   
6701


De Meern

Een voormalige zand-winningsplas wordt gedempt met allerlei materialen ( het milieu speelde toen nog geen rol ) en dan kon het gebeuren dat er brand uit brak

Op de voorgrond een Deutz rupslader, let op het grote oliebadluchtfilter achter de cabine




















1967

   
6702


Culemborg

De Jacma 2 in de zandput van A. van Santen aan de Rietveldseweg

 

 













1967

Archief Rinie Piek
   
6703


Culemborg

De Jacma was uitgerust met een Deutz AM 528 dieselmotor die 290 PK leverde bij 790 omw. / min

 

 

 



















1967

Archief Rinie Piek
   
6704


Culemborg

De Jacma 2 werd afgeleverd met een baggerpomp van het Duitse fabrikaat Schreiner, doch die bleek niet slijtvast genoeg voor scherp zand

Om die reden werd de pomp later vervangen door een uit Australië afkomstige Simonacco Warman die een veel hogere Brinell waarde ( hardheid ) had

















1967

Archief Rinie Piek

   
6705


Culemborg

De Jacma 2





















1967

Archief Rinie Piek
   
 

In 1970 verhuisde het bedrijf naar Beesd, voor deze locatie werd gekozen omdat daar door de zandwinning t.b.v. uitvoering van de rijbaanverdubbeling gedeelte A2 en de aanleg van een industrieterrein een recreatiegebied was ontstaan.

   
0002


Logo








   
7001


Beesd

Het nieuwe kantoor aan de Meinte












1970
   
7501


Beesd

Greens DRX drieroller bouwjaar 1956






















1975
   
 

In 1975 kwam dhr. Kraal op de leeftijd van 68 jaar plotseling te overlijden en is het aannemersbedrijf in de periode 1980 – 1985 afgebouwd, zijn zoons zijn door gegaan met de verdere uitbouw van het recreatiecentrum en de exploitatie van het industrieterrein

Inmiddels worden zowel het recreatiecentrum Betuwestrand als het industrieterrein aan De Meinte door zijn kleinzoons geëxploiteerd.  

   
0004


Relatiegeschenk rolmaat.
   
0005


Relatiegeschenk sigarettendoos
   
0006

Bronzen plaqette