P.C. ZANEN N.V.

Heemstede - Tilburg 

 
   
 

   
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst deels uit het boek : Bouwen op mensen van de H.B.G.

Voor de voorgeschiedenis van P.C. ZANEN moeten we terug gaan naar het eind van de negentiende eeuw, in het gebied van de grote rivieren was toen een aantal grondwerk-aannemers actief, waaronder de vader van Henk en Piet Zanen.

In het begin van de twintigste eeuw begonnen de werken in omvang toe te nemen, echter te groot en te riskant voor één aannemer, dit werkte de vorming van combinaties in de hand, we komen daarbij de naam van ZANEN en ook die van VERSTOEP herhaaldelijk tegen, deze combinatie kreeg de opdracht het Wilhelminakanaal te graven, het project slaagde, ondanks het feit dat in die tijd praktisch nog handwerk was en men bijvoorbeeld zonder bronbemaling bouwputten voor sluizen moest zien droog te houden, door dit werk moet een vaste samenwerking zijn ontstaan tussen ZANEN en VERSTOEP, naast Dirk Verstoep werkten Henk en Piet Zanen, ze waren o.a. in de twintiger jaren samen werkzaam in Noord Frankrijk bij het herstel van de oorlogsschade aan het kanalenstelsel, de combinatie ZANEN & VERSTOEP ging het vanaf de start van de samenwerking voor de wind maar men ging steeds meer van de droge naar de natte grondwerken.

In 1922 besluit Piet Zanen voor zichzelf te beginnen, er was geen sprake van een familie-conflct, evenmin lag het in de bedoeling elkaar te gaan beconcurreren, het was het jaar van de oprichting van het aannemingsbedrijf P.C.ZANEN met eigen geld en toen nog met een bescheiden staf, naast Piet Zanen de Heer J.F.T. van der Ree in Tilburg werd een kantoor en werf in gebruik genomen.

Men hoefde zich over het snelle succes van het bedrijf niet te verbazen, wie bij ZANEN werkte had de hogeschool van de wegenbouw doorlopen !

Piet Zanen wenste voor alles baas in eigen in eigen huis te zijn, ook het kantoor bevond zich nabij zijn huis een hoogst uitzonderlijke, merkwaardige man, voorzien van een grote dosis vak-en mensenkennis, doorzettingsvermogen en gezag, een voorbeeld van een man die moest slagen, hij wist feilloos wat er onder zijn mensen leefde en werd door hen gerespecteerd.

   
0005

Pieter Cornelis Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
2201

Tilburg

De eerste ENSINK asfaltmolen in vol bedrijf

 

 

 

 

 

jaren '20

 

   
2901

Artikel

 

Rotterdamsche Courant

1929

   
3001

 

Aanleg betonweg

 

 

 

 

 

jaren '30

   
3002

 

Aanleg betonweg

 

 

 

 

 

jaren '30

   
3101

Donkerbroek - Ooststellingerwerf

ENSINK asfaltmolen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1931

Archief VBW

   
3401

Wezep

ENSINK asfaltmolen

 

 

 

 

1934

Archief VBW

   
3402

Wezep

ENSINK asfaltmolen aangedreven door een stoom locomobiel

 

 

 

1934

Archief VBW

   
3501

Groningen

ENSINK asfaltmolen met ervoor de kippers van de Gebr. Plantinga

 

 

 

 

1935

Archief VBW

   
3502

Vianen

Zand opspuiten voor de op- en afritten van de brug over de Lek

 

 

 

 

 

 

1935

Folder P.C. Zanen 

   
3701

Artikel

 

 

1937

De Banier

   
3801

 

 

 

 

 

 

1938

Archief VBW

 

   
  In 1928 word de onderneming een Naamloze Vennootschap en in 1938 word de hoofd zetel verplaatst naar Heemstede, in dat jaar word op een werk 100.000 M2 asfaltverharding in 10 weken tijd gelegd een topprestatie voor die tijd.
   
3805

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1938

De Telegraaf

   
4001

Bolsward

Een van de eerste draglines van Zanen een P & H type 150

 

 

1940

Archief Jan van Zanten

   
4005

Artikel

 

1940

Tilburgsche Courant

   
4101

Kolhorn

P & H type 150 met machinist Huib van Zanten

 

 

 

 

 

1941

Archief Jan van Zanten

   
4102

Kolhorn

P & H type 150

 

 

 

 

1941

Archief Jan van Zanten

   
4401

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1944

Het Volk

   
 
De tweede wereldoorlog was tijdelijk een rem voor het bedrijf, Piet Zanen zocht en vond mogelijkheden om z'n mensen aan het werk te houden, als er dan geen wegen te bouwen waren, wat weerhield hem ervan samen met een collega-aannemer een bruinkoolmijn in het buurtschap Haanrade (Kerkrade Zuid Limburg)  "Anna" genaamd open te leggen.

Samen met aannemer W. van Maanen uit Arnhem werd een overeenkomst gesloten voor de ontginning van maximaal 400.000 ton bruinkool, op 20 december 1943 werd begonnen met de aanvoer van ondernemersmateriaal, gepland was de inzet van 5 smalspoorlocomotieven, 1 'gewone' stoomlocomotief, circa 80 kipwagens, 3 draglines en 1 stoomexcavateur.

Nadat men de bovengrond en leemlaag tot een diepte van 35 meter had verwijderd kon de eigenlijke bruinkool worden gewonnen een laag van 20 meter een 140 tons dragline laadde dagelijks 50 spoorwagons

Op 24 mei 1944 werden de eerste bruinkolen uit de 'Anna' geleverd, de overeenkomst eindigde in 1948.

Het bleef niet bij bruinkool Piet Zanen zag zelfs kans om een aantal van zijn mensen tot het maken van klompen te inspireren !.

   
4601

Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4602

Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4603

Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4604

Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4605

Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4801

Amsterdam - Schiphol

Aanleg start - landingsbaan 

 

eind jaren '40

Folder P.C. Zanen  Archief Rien Eegdeman

   
4805

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Vakblad wegen

   
4806

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Vakblad wegen

   
  In 1949  word in Pretoria Zuid Afrika een nevenvestiging geopend : P.C. Zanen S.A. Ltd.  (welke in 1964 word overgedragen aan een onder de zelfde naam werkende Afrikaanse onderneming).
   
4901

 

Salonwagen op transport op de plattewagen met een G.M.C. ervoor

Chauffeur Willem Warmerdam

 

 

 

 

jaren '40

De Mijlpaal  P.C. Zanen

   
4902

 

Asfaltmolen op transport 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

De Mijlpaal P.C. Zanen

   
4903

 

RUSTON 10 RB op transport 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

De Mijlpaal P.C. Zanen

   
4905

 

BOOM Dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4906

 

BOOM Dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4907

 

BOOM Dragline met machinist Tjeerd van der Zee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
4908

 

Draglinebak van de BOOM Dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

Foto Tjeerd van der Zee

   
5001

Deil

Aanleg verkeersknooppunt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5003

Dijkbekleding met asfalt

 

 

 

 

jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5004

Maarn

Opstelling betonmolens 

 

 

jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5005

Rijbaan verdubbeling 

 

 

 

 

jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5010

 

CATERPILLAR D6 bulldozer 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief gemeente Amsterdam

   
5011

 

CATERPILLAR D6 bulldozer 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief gemeente Amsterdam

   
5020

Tilburg

Asfaltmolen 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief gemeente Tilburg

   
5021

Tilburg - Broekhovenseweg

Verdichten puin fundering met de stoomwals 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief gemeente Tilburg

   
5025

Nieuw Schoonerbeek

BOOM dragline 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief weg- en Bouwmuseum

   
5030

Abbenes - aanleg RW 44

BOOM dragline in een benarde positie 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Oud Abbenes

   
5050

 

Betonmolens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Weg- en Bouw museum

   
5051

 

Betonmolens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Weg- en Bouw museum

   
5052

 

Aanvoer cement met een FORD kipper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief RWS

   
5201

 

BOOM Dragline

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5202

 

Graven afwateringskanaal

BOOM Dragline

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5203

 

Graven afwateringskanaal

BOOM Dragline

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5204

 

Graven afwateringskanaal

BOOM Dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5205

 

Graven afwateringskanaal

BOOM Dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5206

 

Graven afwateringskanaal

Machinist Tjeerd van der Zee in de cabine van "zijn" BOOM Dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5207

 

Graven afwateringskanaal

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5301

Zeeland

Dichten doorgebroken dijken na de stormvloedramp

 

 

 

 

 

 

 

1953

Foto Tjeerd van der Zee

   
5305

Tilburg  Lovense Kanaaldijk

Het nieuwe districtskantoor welk in 1953 in gebruik word genomen  

 

 

 

 

 

 

1953

Folder P.C. Zanen 

   
5401

Tilburg - Bosscheweg

Bouw van de ophaalbrug over het Wilhelminakanaal 

Op de achtergrond in het midden van de brug het districtskantoor met daarachter de werf en opslagplaats aan de Lovense kanaaldijk 

 

 

 

1954

Folder P.C. Zanen 

   
5402

Tilburg - Bosscheweg

Bouw ophaalbrug

 

 

 

 

1954

Folder P.C. Zanen 

   
5405

Enschede

Grondverzet voor de bouw van het Diekmanstadion met een van de smalspoor Loc's  van PCZ, Marijnke fabricaat O & K bouwjaar 1928.

De Boom dragline is in de "Schiphol " kleuren, destijds daar verplicht als je daar een werk uitvoerde

 

1954

Foto Archief Stoomtrein Katwijk-Leiden

   
5501

Tilburg

ENSINK asfaltmolen op transport met een INTERNATIONAL met oplegger van Gebr. Heijnen

 

 

1955

Foto Fons Heijnen

 

   
5502

s' Hertogenbosch

BOOM dragline bij werkzaamheden in "de Bossche Broek"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1955

Foto Fons Heijnen

 

   
5503

Enschede

Aanbrengen asfalt met een BARBER GREENE afwerkmachine 

 

jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5505

Tilburg - Bosscheweg

Feestelijke ingebruikname van de ophaalbrug

 

 

 

 

1954

Folder P.C. Zanen 

   
5506

Hillegom

In 1955 word een nieuwe werkplaats in gebruik genomen

verder op de overzichtsfoto  de opslagplaatsen en de betonfabriek "de Ringvaart" 

 

 

 

 

1955

Folder P.C.Zanen 

   
5507

Hillegom

Een kijkje in de werkplaats

 

 

 

 

 

1955

Folder P.C. Zanen 

   
5510

Advertentie

Rijksweg Amsterdam - Utrecht

 

 

1955

 

   
5520

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5521

Tilburg

Graafwerk aan de oevers van de rivier de Leij

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5522

Tilburg

Graafwerk aan de oevers van de rivier de Leij

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5523

Tilburg - Hilvarenbeekseweg

Op de achtergrond de textielfabriek van Pieter van Dooren

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5524

Tilburg - Hilvarenbeekseweg

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5525

Tilburg - Hilvarenbeekseweg

Even de diepte van de sleuf pijlen !

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5526

Tilburg - Hilvarenbeekseweg

Even de diepte van de sleuf pijlen !

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5527

Tilburg - Hilvarenbeekseweg

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5601

 

Tewaterlating van de zandzuiger ZABA

 

 

jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5602

Tilburg


Opbouw AMMANN Asfaltmenginstallatie 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5603

 

BOOM dragline op transport 

 

 

 

 

 

midden jaren '50

Folder P.C. Zanen 

 

 

5604

 

BLAW KNOX type Goliath scraper opgeduwd door een FIAT 50 of 60 bulldozer

 

 

 

midden jaren '50.

Folder P. C.Zanen 

   
 

DE BLAW KNOX Goliath had een AEC motor van 150 PK gewicht 19 ton en een laadvermogen van 9 - 12 M3 en een topsnelheid van 30 km/uur. ( info Joop Vellinga )

   
5605

Een BARBER GREENE OLDING 879A asfaltafwerkmachine  

 

 

 

midden jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5606

Tilburg  - RW 63 

Brug over het Wilhelminakanaal in RW 63 Tilburg - Eindhoven toen nog uitgevoerd als een enkelbaans weg

Midden jaren '50

Folder P.C. Zanen 

   
5610

Tilburg  -  Paleisring

Een AVELING & PORTER Stoomwals en een ZETTELMEIJER wals op de puinfundatie voor het gemeentehuis  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1956

Archief Tilburg

   
5615

Artikel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Staatkundig Dagblad

1956

   
5620

Den Bosch - Bossche Broek

RUSTON 10 RB  

 

 

 

 

 

1956

B.H.I.C.

   
5621

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
 
In 1957 maakt P.C. Zanen deel uit de combinatie "N.V. Haringvliet" voor de aanleg van de bouwput voor de Spuisluizen, dit met de partners REEF N.V. Oldenzaal, OOSTERWIJK N.V. Rotterdam en BOLTJE & Zonen N.V. Zwolle.

In een jaar tijd word er 4000 m dijklichaam aangelegd waarin werd verwerkt  :

- 3.000.000 M3 zand

- 200.000 M2 zinkstukken

- 300.000 ton stortsteen

- 70.000 ton asfalt voor de dijk bekleding 

   
5701

Artikel

 

 

 

 

 

1957

De Tijd

   
5702

Haringvliet

Aanleg werkeiland

 

 

 

 

 

 

 

1957

 

   
5703

Haringvliet

 

 

 

 

 

 

 

1957

 

   
5704

Haringvliet

Asfaltmolens van REEF (voorgrond) en P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5705

Haringvliet

AMMANN asfaltmolen van P.C. Zanen 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5706

Haringvliet

AMMANN asfaltmolen van P.C. Zanen 

 

 

 

 

 

1957

Archief VBW

   
5707

Haringvliet

Verwerken asfalt op het dijklichaam 

 

 

 

 

 

1957

Archief VBW

   
5708

Haringvliet

Verwerken asfalt op het dijklichaam 

 

 

 

 

1957

Archief VBW

   
5720

Tilburg - Willem 2 straat

Aanbrengen asfaltverharding 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5721

Tilburg - Willem 2 straat

Aanbrengen asfaltverharding 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5722

Tilburg - Willem 2 straat

Tweemaal ZETTELMEIJER wals 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5723

Tilburg - Willem 2 straat

BARBER GREENE 879A 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5724

Tilburg - Willem 2 straat

Aanbrengen asfaltverharding 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5725

Tilburg - Willem 2 straat

Aanbrengen asfaltverharding 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5726

Tilburg - Willem 2 straat

Aanbrengen asfaltverharding 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5727

Tilburg - Willem 2 straat

Aanbrengen asfaltverharding 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5728

Tilburg - Willem 2 straat

Tweemaal ZETTELMEIJER wals 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Archief Gemeente Tilburg

   
5750

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

1957

 

   
5751

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5752

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5753

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5754

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5755

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5756

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5757

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

1957

   
5758

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5759

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5760

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

 

1957

   
5762

 

Folder P.C. Zanen

 

 

 

 

 

 

1957

   
5801

Hardenberg

Lossen zand en grind bij de asfaltinstallatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5802

Hardenberg

WERKLUST OL 501 Overheadloader

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5803

Hardenberg

Vullen van de Doseurs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5804

Hardenberg

AMMANN asfaltinstallatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5805

Hardenberg

Droogtrommel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5806

Hardenberg

ophaalbak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5807

Hardenberg

Eindsilo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5808

Hardenberg

AMMANN asfaltinstallatie

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5809

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Aanbrengen zandichaam

ALLIS CHALMERS rupslader

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5810

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Bevochtigen zandpakket voor betere verdichting

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5811

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Verdichten zandbed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5812

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Egaliseren en in profiel brengen van het zandbed

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5813

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Verdichten na het in profiel brengen van het zandbed

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5814

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5815

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Aanbrengen asfalt met de BARBER GREENE OLDING 879A

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5816

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Aanbrengen asfalt met de BARBER GREENE OLDING 879A

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5817

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5818

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Aanbrengen asfalt met de BARBER GREENE OLDING 879A

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5819

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5820

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Verdichten asfaltwegdek met een tandemwals

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5821

Hardenberg

Verharden landbouwwegen

Wegdek gereed 

 

 

 

 

 

 

1958

Archief Heidemij

   
5901

Geffen

WERKLUST OL 501 Overheadloader

 

 

 

 

 

 

1959

Archief gemeente Oss

   
5902

Geffen

WERKLUST OL 501 Overheadloader

 

 

 

 

 

 

1959

Archief gemeente Oss

   
5910

Helvoirt

Rijbaan verdubbeling N 65 Tilburg - Vught

Verdichten wegfundatie met een ZETTELMEIJER wals 

 

 

 

 

1959

Archief VBW

   
5921

Deil

Bergen van de gezonken zandzuiger ZABA

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5922

Deil

Bergen van de gezonken zandzuiger ZABA

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
5923

Deil

Bergen van de gezonken zandzuiger ZABA

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto Tjeerd van der Zee

   
  In 1960 word in Brisbane Australië een nevenvestiging P.C.Zanen Pty. ltd. geopend, eerder waren er al vestigingen in Zuid Afrika (1948).
   
6001

Haarlem - Aanleg Randweg West

 

 

 

 

 

1960

Fotopersbureau de Boer

   
6002

Haarlem - Aanleg Randweg West

 

 

 

 

1960

Fotopersbureau de Boer

   
6003

Haarlem - Aanleg Randweg West

BOOM dragline

 

 

 

 

1960

Fotopersbureau de Boer

   
6004

Haarlem - Aanleg Randweg West

BOOM dragline

 

 

 

 

 

 

 

1960

Fotopersbureau de Boer

   
6005

Haarlem - Aanleg Randweg West

BOOM dragline

 

 

 

 

 

 

1960

Fotopersbureau de Boer

   
6006

Haarlem - Aanleg Randweg West

BOOM dragline

 

 

 

 

1960

Fotopersbureau de Boer

   
6010

Haringvliet

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief RWS

   
6020

Helvoirt

Rijbaanverdubbeling rijksweg 65

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief VBW

   
6021

Helvoirt

Rijbaanverdubbeling rijksweg 65

BARBER GREENE en ZETTELMEIJER

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief VBW

   
6022

Helvoirt

Rijbaanverdubbeling rijksweg 65

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief VBW

   
6023

Helvoirt

Rijbaanverdubbeling rijksweg 65

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief VBW

   
6024

Helvoirt

Rijbaanverdubbeling rijksweg 65

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief VBW

   
6025

Helvoirt

Rijbaanverdubbeling rijksweg 65

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief VBW

   
6026

Helvoirt

Rijbaanverdubbeling rijksweg 65

BARBER GREENE en JOHS MOLLERS wals

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief VBW

   
6031

 

NCK 205 dragline

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Tjeerd van der Zee

   
6032

 

NCK 205 dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Tjeerd van der Zee

   
6033

 

NCK 205 dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Tjeerd van der Zee

   
6034

 

NCK 205 dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Tjeerd van der Zee

   
6101

Grevelingendam

AMMANN Asfaltinstallatie

 

 

 

 

 

 

1961

Foto archief VBW

   
6102

Grevelingendam

AMMANN Asfaltinstallatie

 

 

 

 

 

 

1961

Foto archief VBW

   
6104

Grevelingendam

Bekleden dijklichaam

 

 

 

 

1961

Foto archief VBW

   
6105

Grevelingendam

Bekleden dijklichaam

 

 

 

 

1961

Foto archief VBW

   
6110

Haarlem - Aanleg Randweg West

 

 

 

 

 

1961

Fotopersbureau de Boer

   
6111

Haarlem - Aanleg Randweg West

 

 

 

 

 

1961

Fotopersbureau de Boer

   
6112

Haarlem - Aanleg Randweg West

 

 

 

 

 

1961

Fotopersbureau de Boer

   
6113

Haarlem - Aanleg Randweg West

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1961

Fotopersbureau de Boer

   
6115

Haarlem - Aanleg Randweg West

ZETTELMEIJER wals

 

 

 

 

 

 

 

1961

Fotopersbureau de Boer

   
6201

Schiphol

Betonmeng en asfaltinstallaties

 

 

 

 

1962

 

   
  Sinds 1961 werkt PC. Zanen aan het het "Schiphol van de toekomst" in de aannemerscombinatie S.L.S. Samenwerking Luchthaven Schiphol naast de collega's Kon. Mij. Wegenbouw en Amsterdamse Ballast Mij. deze samenwerking zal duren tot de oplevering van de nieuwe luchthaven in 1967.
   
6205

Vught

Salonwagen van de familie van der Zee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1962

Foto Tjeerd van der Zee

   
6300

Het bedrijfsorgaan van P.C. Zanen "De Mijlpaal" dat 6x per jaar verschijnt

 

 

 

 

 

   
6301

Heesch

Aanleg RW 55 Den Bosch - Oss.

De winter 1962-1963 was uitzonderlijk streng de zandzuiger in deze zandput zat weken lang vastgevroren

 

 

 

 

 

 

 

 

1963

De Mijlpaal

 

 

   
6302

Heesch.

Bespreking "op het water" naast de zuiger

 

 

 

 

 

1963

De Mijlpaal

 

 

   
6303

Heesch

Aanleg RW 55 Den Bosch - Oss

Betonmenginstallatie

 

 

 

 

 

1963

De Mijlpaal

 

 

   
6304

Heesch

Aanleg RW 55 Den Bosch - Oss

Betonmenginstallatie in de sneeuw

 

 

 

 

1963

De Mijlpaal

 

6305

Grollo

Asfaltmenginstallatie in de sneeuw

 

 

 

1963

De Mijlpaal

   
6306

Tiel - Kesteren Aanleg RW 15

INTERNATIONAL TD15 met machinist Theo de Longte

Op dit werk is ook gebruikgemaakt van een aanhangscraper achter de TD15

 

 

 

1963

De Mijlpaal

   
6310

Haarlem - Schoterweg

INTERNATIONAL rupslader

Aanbrengen puinfundatie

 

 

 

 

1963

Fotopersbureau de Boer

   
6311

Haarlem - Schoterweg

Verdichten puinfundatie met de Stoomwals

 

 

 

 

 

 

1963

Fotopersbureau de Boer

   
6312

Haarlem - Schoterweg

Verdichten puinfundatie met de Stoomwals

 

 

 

 

 

 

1963

Fotopersbureau de Boer

   
6315

Heemstede

Op het Hoofdkantoor doet de automatisering zijn intrede !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1963

De Mijlpaal

 

   
6310

Tilbug

IZETTELMEIJER wals

 

 

 

 

jaren '60

 

 

   
  Na de vondst van aardgas kreeg men in Nederland behoefte aan een hoofd-aardgas-leiding-netwerk, het ging om zo'n 400 km buisleiding waarvoor naast Nederlandse ook buitenlandse aannemers konden inschrijven, ZANEN vormde met TROOST Pernis en het Franse SOCEA uit Parijs de combinatie S.T.Z. en hun werd een van de vier bestekken toegewezen, 110 km pijpleiding met de verplichting van het leggen van één kilometer leiding per dag.
   
6401

Wezep

Pijpleiding Ommen naar Utrecht

Een karavaan van 100 machines van in totaal 20.000 PK en 600 mensen trekt door het land

 

 

 

 

 

 

1964

De Mijlpaal

 

   
6402

Wezep

Pijpleiding Ommen naar Utrecht

De bronbemaling draait maar toch stort een deel van de sleuf in voordat de pijpleiding gelegd kan worden met de grijper word de sleuf weer op diepte gemaakt

 

 

 

 

 

 

1964

De Mijlpaal

 

   
6403

Wezep

Pijpleiding Ommen naar Utrecht.

CATERPILLAR "pipelayers" in de modder

 

 

 

1964

De Mijlpaal

 

   
6404

Wezep

Pijpleiding Ommen naar Utrecht

 

 

 

 

 

 

1964

De Mijlpaal

 

 

 
6405

Wezep

Pijpleiding Ommen naar Utrecht

Waar het terrein zeer slap was worden draglineschotten gelegd zo'n vierhonderd waren er in de werkplaatsen van TROOST en ZANEN gemaakt, hier is een CATERPILLAR D6 rupstractor voorzien van een kraan ze aan het leggen

 

 

 

1964

De Mijlpaal

 

   
6410

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

De Mijlpaal

   
6420
   
  In december 1964 is men aangevangen met de rijbaanverdubbeling van Rijksweg 63 deel Moergestel - Oirschot onderdeel van de weg Tilburg - eindhoven, naast de bestaande betonweg word een nieuwe rijbaan aangelegd met een breedte van 7,35 meter ook met betonverharding en een vluchtstrook uitgevoerd in grindasfalt.
   
6501

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6502

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

Uitgraven tracé

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6503

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

Zandzuiger ZABA

 

1965

De Mijlpaal

   
6504

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

Zandzuiger ZABA wint voor dit werk 60.000 M3 zand

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6505

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

Opspuiten zandlichaam

 

 

1965

De Mijlpaal

   
  Een groot belangrijk project word begin 1965 aangenomen, de aanleg van de E8 de Holland - Twenthe route het contract zal lopen tot 1970.
Gestart word met de eerste fase het tracé Hoevelaken - Terschuur inclusief het verkeersknooppunt Hoevelaken.
Samen met de Firma Krikke die de 24 kunstwerken in het project bouwt word de combinatie A.C.H.T. gevormd, Aannemers Combinatie Holland Twenthe.
   
6506

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

De eerste fase Hoevelaken - Terschuur

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6507

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Zandput Hoevelaken

Opstellen transportband

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
  Om bij het zandtransport van de zandput (ing. Juliusput) naar het werk het drukke spoor- en wegverkeer te mijden word een transportband opgesteld met een lengte van 800 meter welke vervolgens een landweggetje, spoorlijn Esvelderbeek en rijksweg overbrugt.
   
6508

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Zandput Hoevelaken

Opstellen transportband

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6509

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Zandput Hoevelaken

Opstellen transportband rechts de verrijdbare hopper

1965

De Mijlpaal

   
6510

Enschede - uitbreidingsplan Wesselerbrink

CATERPILLAR D6

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6511

Enschede - uitbreidingsplan Wesselerbrink

N.C.K. dragline

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6512

Enschede - uitbreidingsplan Wesselerbrink

CATERPILLAR D6 met kraan

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6513

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Verwijderen bovengrond

CATERPILLAR D8 en D9G

 

 

 

Oktober 1965

De Mijlpaal

   
  Fase 2 van de Holland - Twenthe route welke in uitvoering word genomen is het tracé Stroe - Assel
   
6514

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Verwijderen bovengrond

 

 

 

 

Oktober 1965

De Mijlpaal

   
  Voor het uitgraven van het tracé onder Stroe werden scrapers en bulldozers ingehuurd van Nieuwenhuijse & De Braal uit Kruiningen.
   
6515

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Verwijderen bovengrond

3x CATERPILLAR DW21 en 1x 631A scrapers 

 

 

Oktober 1965

De Mijlpaal

   
6516

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

Betonmenginstallatie welke bestaat uit 2 1500 liter KAISER molens

 

 

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
  P.C. Zanen heeft met lange onderbrekingen gewerkt aan de Rijksweg 63 Tilburg - Eindhoven, gestart in 1947/48 met 2 kilometer weg en de brug over het Wilhelminakanaal in Tilburg, in 1953 2 kilometer weg en een viaduct onder Moergestel, in 1957/58 7 kilometer dubbelbaansweg tussen Oirschot en het Beatrixkanaal alsmede de brug over het Wilhelminakanaal in Oirschot, het verdubbellen van 10 kilometer weg tussen Moergestel en Oirschot in 1964/65 en het aanleggen van vluchtstroken tussen Oirschot en Eindhoven in 1965
   
6517

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

Betontrein bestaande uit VÖGELE verdeel en afwerkmachines

 

 

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6518

Moergestel - Oirschot

Baanverdubbeling RW 63

Betontrein bestaande uit VÖGELE verdeel en afwerkmachines

Naast 75.000 M2 betonverhardingen word er ook 48.000 ton asfalt verwerkt hiervoor word een tweede asfaltinstallatie in Tilburg opgesteld 

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6519

Schiphol - nieuwe luchthaven

Nieuwe CHARROIJ Betonmenginstallatie met een mengmolen van 4000 liter capaciteit 100 M3 per uur

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6520

Schiphol - nieuwe luchthaven

Viaduct Schipholweg

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
  Als onderdeel van de combinatie S.L.S. bouwt P.C. Zanen op het nieuwe Schiphol aan start- en landingsbanen, platforms, wegen en viaducten.
   
6521

Schiphol - nieuwe luchthaven

Viaduct Schipholweg

Betonstort met behulp van betonpompen

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6522

Schiphol - nieuwe luchthaven

Viaduct Schipholweg

Betonstort met behulp van betonpompen

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6523

Schiphol - nieuwe luchthaven

Viaduct Schipholweg

Betonstort met behulp van betonpompen

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6524

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Transportband zandput

1965

De Mijlpaal

   
  Nadat er een mondelinge toestemming was verkregen van de Nederlandse spoorwegen startte de bouw van de transportband met een lengte van 800 meter vanaf de zandput over de spoorlijn, rijksweg 29, Esvelderbeek en landbouwweg, de overspanning over de spoorlijn werd s'nachts geplaatst
   
6525

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Plaatsen van een juk voor de transportband door een IMH kraan van Overdorp met assistentie van een NCK 205 van Zanen

 

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6526

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Terwijl de NCK het juk overeind houd hijst de IMH kraan de overspanning op zijn plaats 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6527

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Montage overspanning met de NCK en een ingehuurde RUSTON 30RB

 

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6528

Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route

Gehele transportbrug bijna gereed

 

1965

De Mijlpaal

   
6529

Barneveld - E8 Holland Twenthe route

Het kantoorcomplex van de Aannemers Combinatie Holland Twenthe

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6530

Schelluinen - Aanleg RW 15

Demonstratie met een SCHEID 36.0 bandenwals waarvan er later een word aangeschaft 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6531

Schelluinen - Aanleg RW 15

SCHEID 36.0 bandenwals

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6532

Hillegom - werf

BOOM 112-14 welke in eigen werkplaats compleet is gereviseerd 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

De Mijlpaal

   
6550

 

AMMANN asfaltinstallatie 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Franco Beerendonk

   
6551

 

AMMANN asfaltinstallatie 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Franco Beerendonk

   
6553

 

AMMANN asfaltinstallatie 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto Franco Beerendonk

   
6560

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Cementsilo´s voor de stabilisatie met railaansluiting voor de aanvoer van cement via treinwagons

 

 

 

 

1965

Foto archief VBW

   
6561

Stroe - E8 Holland Twenthe route

 

 

 

 

 

 

 

1965

Foto archief VBW

   
6562

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Opbouw transport en opslaginstallatie voor steenslag en grind voor de asfaltinstallatie

 

 

 

 

 

 

1965

Foto archief VBW

   
6563

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Een nieuwe AMMANN asfalfaltinstallatie, al eerder werd ook een nieuwe AMMANN geplaatst voor dit werk bij Hoevelaken

 

 

 

 

1965

Foto archief VBW

   
6564

Stroe - E8 Holland Twenthe route

 

 

 

 

 

 

1965

Foto archief VBW

   
6565

Stroe - E8 Holland Twenthe route

 

 

 

 

 

 

1965

Foto archief VBW

   
6566

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Voorbereiding voor het plaatsen van de ruim 60 meter lange transportbanden

 

 

 

 

 

1965

Foto archief VBW

   
6567

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Plaatsen van de ruim 60 meter lange transportband m.b.v. 3 kranen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

Foto De Mijlpaal

   
6568

Stroe - E8 Holland Twenthe route

Montage van de transportband op 10 meter hoogte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

Foto De Mijlpaal

   
6570

Tilburg - Heuvel / NS plein

Aanleg wegen onder het nieuwe hoogspoor

 

 

 

 

1965

Foto De Mijlpaal

   
6571

Tilburg - Ringbaan Oost

Aanbrengen asfalt met een BARBER GREENE SA-35 en een SA-40

 

 

 

 

 

 

1965

Foto De Mijlpaal

   
6572

Tilburg - Ringbaan Oost

Aanbrengen asfalt met een BARBER GREENE SA-35 en een SA-40

 

 

 

 

 

 

1965

Foto De Mijlpaal

   
   
   
   
6801

Aanleg E 8 / A 1

L.M.G schoepenwielgraafmachine en 2 INTERNATIONAL PAYHAULER PH 180 dumptrucks

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Archief : Harry Broekhuis

   
6802

Aanleg E 8 / A1.

 

 

 

Eind jaren '60.

Archief : Harry Broekhuis

   
6803

Aanleg E 8 / A1.

Op dit werk draaiden 2  L.M.G  schoepenwielmachine's en reden 11 INTERNATIONAL dumptrucks.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Archief : Harry Broekhuis

   
6804

Aanleg E 8 / A1.

 

 

 

Eind jaren '60.

Archief : Harry Broekhuis

   
6805

Aanleg E 8 / A1.

INTERNATIONAL HOUGH Paydozer D 120C. Motorvermogen 293 pk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Archief : Harry Broekhuis

   
6806

Aanleg E 8 / A1.

INTERNATIONAL HOUGH   H 400 Paylouder.   

Bakbreedte 4.3m, bakinhoud 7 m3.

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Foto : j.van Essen

   
6807

Aanleg E 8 / A 1.

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Foto : J.van Essen

   
6808

Aanleg E 8 / A1.

 

 

 

 

 

Foto : J.van Essen

   
6809

Aanleg E 8 / A 1.

INTERNATIONAL PAYHAULER PH 140        cap. 33 ton            vermogen 396 pk.

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Foto : J.van Essen

   
6810

Aanleg E 8 / A1.

INTERNATIONAL HOUGH Paydozer.

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Foto : J.van Essen

   
6811

Aanleg E 8 / A1.

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Foto : J.van Essen

   
6812

Aanleg E 8 / A1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Foto : J.van Essen

   
6813

Aanleg E 8 / A1.

INTERNATIONAL dumptrucks geladen door een DEMAG of NOBAS dragline.

 

 

 

 

Eind jaren '60.

Archief : Harry Broekhuis

 

   
6815

Aanleg E 8 / A1 :

Afscheid van een deel van het materieel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief : Harry Broekhuis

 

   
7101

Aanleg verkeersplein "het laar" in Tilburg.

INTERNATIONAL E 200 ladderscraper.

 

 

 

 

29-01-1971

Foto Huub van Dijk

   
7102

Aanleg "het Laar"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

08-04-1971

Foto Huub van Dijk

   
7103

Aanleg "het laar".

F.W.D. Terracruser cementstrooier en een Vögele BVM 2 stabilisatiemachine.

 

 

 

 

 

 

29-06-1971

Foto Huub van Dijk

   
7104

AMANN asfalltinstallatie op industrieterrein noord te Tilburg.

Cap.100 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

03-08-1971

Foto Huub van Dijk

   
7105

Aanleg "het laar"

BARBER GREENE SA 41 asfaltmachine.

 

 

 

 

10-08-1971

Foto Huub van Dijk

   
7106

Aanleg "het laar"

F.W.D. Terracruser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18-08-1971

Foto Huub van Dijk

   
7107

Aanleg "het Laar".

De stabilisatieploeg aan het werk een INTERNATIONAL HOUGH H 65 zet het zandlichaam vlak .

 

 

 

 

2-11-1971

Foto Huub van Dijk

 

   
7108

Aanleg "het Laar".

 

 

 

 

 

 

02-11-1971

Foto Huub van Dijk