Koninklijke

Nederlandse

Heidemaatschappij

Arnhem

 
   
 

   
Foto's en informatie van de Koninklijke Nederlandse Heidemaatschappij te Arnhem tenzij anders vermeld.  
 
Aan het einde van de 19e eeuw heerste er een landbouwcrisis, boeren en grondbezitters staken de koppen bij elkaar en naar Deens voorbeeld werd op 5 januari 1888 werd de Nederlandse Heidemaatschappij opgericht met als doelstelling het adviseren  en het stimuleren van de ontginning van woeste gronden, het aanleggen en in stand houden van bossen en het aanleggen en onderhouden van bevloeiing en grondverbeteringwerken.

Al snel breidden de werkzaamheden zich uit naar het uitvoeren van de werken, zo ontstond een ideële vereniging met een commercieel functionerend werkapparaat welke in 1972 formeel - juridisch van elkaar werden gescheiden.

In begin van de jaren '70 breidde het bedrijf sterk uit door overnames en deelnemingen, echter in de tweede helft van de jaren '70 ging het snel bergafwaarts en in 1982 kwam de klap, een sterfhuisconstructie kon een deel van het bedrijf redden, men ging zich uitsluitend richten op de kernactiviteiten.

Meer informatie op de website : www.knhm.nl

   
6001

Utrecht  -  Bouwbeurs.

CATERPILLAR D 8 H bestemd voor de Heidemij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1960

Foto Joop Vellinga.

   
6002

Utrecht - Bouwbeurs.

CATERPILLAR D 8 H.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1960

Foto Joop Vellinga.

   
6101

Ploegen met de toolbarploeg, met een CAT D 6 van firma D.Vroegindewey, en twee CAT D 7 bulldozers van de Heidemij.

De toolbarploeg was speciaal ontwikkeld voor het ploegen in veengebieden.

 

 

 

 

 

 

+/- 1961

 

   
6102

Ploegen met de toolbarploeg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+/- 1961

 

   
6103

Universele ploeg echter niet voor in het veen.

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6104

CAT D 7 met verbrede rupsen van 92 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6105

CAT D 7 met mengploeg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6106

Graven van sloten met de dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6107

Vriezeveen

CATERPILLAR D 8 H met tot 97 cm verbrede rupsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6108

Horst.

Ploegen met een ALLIS CHALMERS HD 7. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Fons Heijnen

   
6109

Horst.

ALLIS CHALMERS HD 7. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Fons Heijnen

   
6110

Horst.

CATERPILLAR D 6.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Fons Heijnen

   
6111

Horst.

Diepploegen met een CATERPILLAR D 6. 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Fons Heijnen

   
6112

Tilburg.

ALLIS CHALMERS HD 7. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Fons Heijnen

   
6201

Aanbrengen van zand cementstabilisatie met de hand.

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6202

Het aanbrengen van een asfaltlaag  over de stabilisatielaag met een Barber Greene afwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6203

Afwalsen van de asfaltlaag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

 

   
6204

En gereed is de weg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60 

 

 
  Voor het verbeteren van gronden, ontwikkelde de K.N.H.M. de Mengrotor, deze machine gemonteerd op een tractor kan vergeleken worden met een zeer diep werkende frees, de werkdiepte en voortbeweging zijn traploos regelbaar, deze machine werd o.a. toegepast voor :

 * De droogtebestrijding door verbreking en onderling mengen van gelaagde bodemprofielen, waardoor diepere beworteling mogelijk word.
 * Verbetering van de bewerkbaarheid, de beweidbaarheid en verruiming van de gewassenkeuze door het op de juiste wijze verschralen van de bovengrond.

De mengrotor werd "Cerejec"genoemd en had een max. werkdiepte van 0,65 m. en een werkbreedte van 0,35m.
   
6205

De Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1962

archief C. van Beek

   
6206

De Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1962 

archief C. van Beek

   
6301

Een zandpad voor aanpak door de Heidemij .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60 

 

   
6302

De stabilisatietrein bestaande uit een rupstrekker, frees, en waterwagen .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60 

 

   
6303

Bijvullen van de waterwagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60 

 

   
6303

Het cement word met de hand toegevoegd in 50 kg zakken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60 

 

   
6304

Hier is de waterwagen uitgerust met een trilplaat voor het extra verdichten van de stabilisatielaag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6306

Afwalsen en besproeien met bitumen.

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6307

En de weg is gereed voor gebruik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '60

 

   
6401

De stabilisatietrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60 

   
6402

De rupstrekker is intussen voorzien van een kraan voor het hijsen van de cementzakken.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60 

   
6501

In profiel brengen van de weg met een scraperbak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60 

   
6701

Een van Janssen & de Jong uit Horst ingehuurde BARBER GREENE zelfrijdende menginstallatie voor het aanbrengen van bitumenstabilisatie.

Voorkant is een Barber-Greene loader (jacobsladder) die een ril zand, waarop reeds met zakken cement was aangebracht, oplaadt en in de erachter gekoppelde menger laadt. De menger is uitgerust met een watertank en een bitumenemulsietank. Het mengsel van de continumenger  kon eventueel in de hopper van een achter deze combinatie rijdende 879B finisher van Barber Greene opgevangen worden, zodat in één werkgang een compleet afgewerkt wegdek van zand/cement/bitumen klaarlag. Hierop kon eventueel een enkele of dubbele slijtlaag worden aangebracht. Dit systeem is onder andere toegepast in ruilverkavelingen in de Ospelse Peel en in Grootegast (Groningen).

 info Pad Janssen.

 

midden jaren '60  

   
6702

Drainage machine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60  

   
6801

Bergeijk.

Proef met gewapend asfalt wegdek.

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60  

   
6802

Bergeijk.

Vlak voor de asfaltmachine word het kunststof wapeningsnet aangebracht.

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60  

   
6803

Bergeijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60  

   
6804

Bergeijk.

Aanbrengen asfalt met een BARBER GREENE SA 35 van Heijmans.

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60  

   
 
   
6805

F.W.D. Terracruser cementstrooier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '60  

 

 
6806

F.W.D. Terracruser cementstrooier en waterwagen.

Deze machines waren door de Heidemij voorzien van een andere cabine en DAF motoren.

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '60

 

 

 
6807

F.W.D. Terracruser cementstrooier .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '60 

 

 
6808

BROS diepmenger .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '60  

 

 
6809

Verdichten van de zand-cementstabilisatie met een DINGLER bandenwals.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '60  

 

 
6810

MBU G 3 grader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '60  

 

 
6901



BROS menger en DINGLER bandenwals.

.

 

 

 

 

 

eind jaren '60 

 

 
6902

MBU G 3 grader hier voorzien van een cabine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '60  

   
6910

STEIGER tractor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '60

Foto Douwe Bouma  

 

   
6911

STEIGER tractor op transport.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '60

Foto Douwe Bouma  

 

   
6912

STEIGER tractor aangekocht voor ploegwerkzaamheden maar voldeed niet echt  in de Hollandse grond.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaren '60

Foto Douwe Bouma  

 

   
6913

STEIGER tractor hier ingezet als trekker voor een trailer met drainagebuizen.

 

 

 

 

 

 

 

Jaren '60

Foto Douwe Bouma  

 

   
  Eind jaren '60 werd een nieuwe kleine Mengrotor ontwikkeld met een werkdiepte van 0.90m. en een werkbreedte van 0.55m, deze werd gemonteerd aan een tractor met een motorvermogen van 85 PK.
De capaciteit van deze mengrotor was 25 uur per een hectaar.
   
7001

De Kleine Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7002

De Kleine Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7003

De Kleine Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7004

De Kleine Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7005

De Kleine Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7006

De Kleine Mengrotor op transport.

De Mengrotor is hier gemonteerd op een nieuwe Fiat 750 tractor.

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
  Begin jaren '70 werd de "Grote Mengrotor" ontwikkeld.
WERKLUST bouwde op basis van een FWD Terracruser onderwagen deze machine, met een werkdiepte van 1.25m. en werkbreedte van 1.50m.
De 9 ton zware machine werd uitgerust met een 250PK motor en de diameter van de rotor bedroeg 2.40m.
Door de zes brede banden waarvan vier hydraulisch aangedreven waren, kon de machine op zeer weinig draagkrachtige grond werken met een minimale kans op structuur bederf.
De capaciteit bedroeg 1,5 tot 2 Ha. per dag.
   
7101

De Grote Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7102

De Grote Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7103

De Grote Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7104

De Grote Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7105

De Grote Mengrotor op transport.

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7106

Maastricht

De Grote Mengrotor aan het werk bij de ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek

   
7107

De Grote Mengrotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

begin jaren '70

archief C. van Beek