Reinier Brugman |
|
Alle foto's en informatie van Reinier Brugman. | |
|
Het verhaal over het werkzame leven
als machinist van Reinier Brugman begint twee jaar na zijn geboorte
(13-11-1924) als zijn vader word aangenomen als machinist op een
stoomwals van de Hollandsche Beton Maatschappij te Den Haag, voor die
tijd had vader Brugman o.a. gewerkt op een stoomlocomotief bij een
steenfabriek.
Na het eerste werk in Deil aan de rijksstraatweg kreeg men de beschikking over een salonwagen die van een kermisexploitant was geweest, zo geschiedde het dat in het voorjaar van 1927 de familie brugman bestaande uit vader, moeder, dochter en Reinier vertrokken van Brummen (Gld) naar Noordwijkerhout. |
|
|
2601 Deil. Eerste werk van vader Brugman het verdichten van de onderbaan van Rijksstraatweg met een 13 ton zware AVELING & PORTER wals.
1926 |
|
|
|
2701 Amsterdam. Aanbrengen van asfalt op de Nieuwerzijds Voorburgwal.
1927 |
|
|
|
2702 Den Haag - Sassenheim. Links de A & P met vader Brugman, rechts een RUTHEMEIJER van BOESEWINKEL.
1927 |
|
|
|
2703 Den Haag - Sassenheim. Aanvoer van steen voor de "paklaag".
1927
|
|
2801 Tilburg. Aanleg weg naar Moergestel met Links een PIONEER en rechts de A & P.
1928
|
|
2801 Tilburg. Aanleg weg naar Moergestel .
1928
|
|
In 1929 verhuisde de familie na een gezinsuitbreiding met een tweede dochter met de salonwagen van Wassenaar naar Soesterberg, een hele onderneming zo'n verhuizing, moeder Brugman was dan altijd wat nerveus, een salonwagen met houten wielen was niet geveerd en de wegen bestonden veelal uit kinderkoppen, dus het servies en glaswerk moest worden ingepakt, de schilderijen moesten van de wand, in kasten mocht er tijdens de tocht niets omvallen, andere breekbare spullen werden op het bed gelegd en de meubels werden vastgezet daarna werd de wals voor de salonwagen gezet met daarachter een wegploeg en daarachter nog een waterwagen met 1000 liter al met al een hele combinatie ! | |
2901 Soesterberg. Aanleg Rijks-straatweg naar Amersfoort. Rechts een 10 tons MARCHAL wals van de MAATSCHAPPIJ WEGENBOUW UTRECHT.
1929
|
|
2902 Soesterberg. Aanleg Rijks-straatweg naar Amersfoort. Opbreken van de oude macadamweg met een (buiten beeld) 5 tons wegploeg.
1929
|
|
2903 Den Bosch. Aanleg weg naar St.Michielsgestel. Met Leem en water word de onderbaan ingewassen en met de wals verdicht. Let op de waterkar met paard ervoor achter de wals !Rechts voor de rails voor de tram van Den Bosch naar Eindhoven.
1929
|
|
Na met de salonwagen in diversen
Brabantse dorpen te hebben gestaan moest voor een nieuw werk verhuisd
worden naar Friesland, een afstand die te groot was om over de weg af te
leggen dus moest het hele gebeuren naar Den Bosch om geladen te worden
op spoorwagons, een spannend en moeilijk karwei, op de wagonvloer werd
voor en achter de wielen een kruishout gespijkerd en de salonwagen werd
muurvast gezet, een hele reis naar Gorredijk waar alles werd gelost en
daarna over de weg naar Ureterp de familie was uiteindelijk daar beland
na een tocht van 34 dagen !
In Ureterp ging Reinier voor het eerst naar school, echter niet lang want men bleef verhuizen, naar Olterterp, Besterswaag en Kortezwaag waar de derde dochter word geboren. |
|
3001 Ureterp. Opbreken van de oude macadamweg met de wegploeg.
1930
|
|
3101 Kortezwaag. Overslag aan de Opsterlandse Compagnonsvaat. De vrachtwagen is een CHEVROLET met aanhanger.
1931
|
|
3102 Kortezwaag. Aanleg weg naar Gorredijk de wals is een MARCHAL uit 1927.
1931
|
|
3201 Pernis. Hier moest op het terrein van SHELL de wegen worden aangelegd, de salonwagen kreeg een platsje net buiten de poorten van de raffinaderij.
1932
|
|
3202 Pernis. Het hele gezin in de woonwagen met aan tafel vader en moeder Brugmanen en rond hen Reinier en zijn drie zusjes. Voor het eerst had men hier elektriciteit in de salonwagen !
1932
|
|
3501 Rotterdam. Een PIONEER / AVELING BARFORD motorwals aan het werk.
1935
|
|
In de dertiger jaren sloeg de
werkeloosheid toe, vader Brugman werd echter niet ontslagen maar werd op
wachtgeld gezet, 10 gulden in de week ! er werd geen honger geleden in
het gezin maar elke cent werd wel twee keer omgedraaid voor dat hij werd
uitgegeven !
In 1937 braken er betere tijden aan en verhuisde men naar Enspijk voor de aanleg van een rijkssnelweg. |
|
3801 Enspijk. Aanleg van Rijksweg 15. DEMAG dragline.
1938
|
|
3802 Enspijk. Aanleg van Rijksweg 15. O & K stoomloc met kiepkarren, in totaal werd er per rit zo'n 75 M3 zand vervoerd.
1938
|
|
In 1939 verhuisde de familie Brugman
naar Meteren Reinier was inmiddels 14 jaar oud en had er de schooltijd
opzitten, dus dan maar aan het werk, dat kon hij bij de H.B.M. als
ijzervlechter met een weekloon van 2,50 gulden !
Het was bovendien winter dus het koude ijzer verwerken was geen pretje, maar toen het weer verbeterde mocht hij de uitzetters helpen, wat later in het voorjaar verhuisde de familie naar Medemblik waar de H.B.M. werk aan de weg Amsterdam - Leeuwarden had aangenomen, had aangenomen hier werd Reinier ingezet bij het leggen van het smalspoor voor de stoomloc's en kipkarren, op een van de zes loc's die daar werden ingezet werd hij stoker, echter dat duurde niet zo lang de arbeidsinspectie kwam op het werk en Reinier bleek te jong voor het zware stokersvak en werd naar de uitvoerder gestuurd voor ander werk. Die had een oplossing," Je vader is in Middenmeer bezig met het walsen van de onderbaan, neem van hem de Aveling maar over, dan kan hij daar de leiding krijgen" en zo was Reinier met zijn vijftien jaar zelfstandig walsmachinist ! |
|
4001 Middenmeer. Grond verdichten met een DELMAG stamper met een gewicht van 1000 KG. Hier had men voor het eerst stromend water in de salonwagen.
1940
|
|
4002 Medemblik - Hoorn. Aanbrengen van de slijtlaag met teer en split.
1940 |
|
4003 Medemblik - Hoorn. Aanbrengen van de slijtlaag met teer en split. Een vies werkje de wind blies de teer alle kanten uit, je moest je behoorlijk inpakken om niet zo zwart als de weg te worden !
1940 |
|
In Mei 1940 brak de tweede wereld oorlog uit, al snel was er geen dieselolie meer te krijgen en werd het werk stop gezet na een werkonderbreking werd het werk voortgezet met een schop en kiepkar, uiteindelijk verhuist de familie naar Utrecht waar de H.B.M. werkte aan de Rijksweg 12 van Bunnik naar Oudenrijn, hier werd Reinier stoker op een van de vier stoomloc's. | |
4101 Bunnik - Oudenrijn. Aanleg RW 12. JUNG loc met een gewicht van 6 ton met rechts Reinier.
1941
|
|
4102 Bunnik - Oudenrijn. Aanleg RW 12. O.& K. loc met Rein naast machinist David Ottens.
1941 |
|
4201 Bunnik - Oudenrijn. Aanleg RW 12. Toen een van de machinisten op deze 8 tons O.& K. loc ontslag nam, zei de uitvoerder tegen Reinier " jij hebt intussen zoveel stoomervaring,neem hem maar over" ! en zo staat hij hier (links) trots op zijn eerste "eigen" loc.
1942 |
|
4202 Utrecht. Een ingehuurde 8 tons Aveling & Barford wals voor het inwalsen van vluchtstroken met schrale beton. Uiterst rechts vader Brugman.
1942 |
|
In 1943 moest Reinier gedwongen
afscheid nemen van familie en collega's, hij werd door de bezetters als
dwangarbeider overgebracht naar Frankfurt am Main in Duitsland, hier
werkte hij twee ellendige jaren lang in een fabriek maar gelukkig keerde
hij aan het eind van de oorlog in 1945 ongeschonden terug bij zijn
familie die intussen verhuisd was naar Amsterdam.
Reinier kon meteen aan het werk bij zijn oude werkgever de H.B.M. en kwam terecht op Schiphol waar de zwaar beschadigde start-en landingsbanen hersteld moesten worden, de bezetters hadden aan het eind van de oorlog in elke rioolput een bom tot ontploffing gebracht wat voor enorme bomkraters zorgde. Voor het herstel van de banen werden 26 walsen van diversen bedrijven ingezet, Reinier werd machinist op een 16 tons Aveling wals, zijn vader was ook op Schiphol werkzaam die draaide op een Priestman dragline en haalde samen met de mijnopruimingsdienst niet ontplofte bommen uit de grond. |
|
4501 Schiphol. Herstel start-en landingsbanen. Reinier op de Aveling stoomwals.
1945 |
|
Na de werken op Schiphol kwam Reinier voor de H,B.M. te werken in Amsterdam waar veel klinkerwegen vervangen moesten worden door asfalt, maar Reinier kreeg een beter aanbod van aannemer Van Der Steen uit Nieuwerbrug, die had een 8 tons Aveling & Barford wals die echter wel eerst door hem opgeknapt moest worden ! dat geschiedde en Reinier ging aan het werk op RW 12 Oudenrijn naar Den Haag. | |
4701 Oudenrijn - Den Haag. Aanleg RW 12. Aveling & Barford wals bouwjaar 1922..
1947 |
|
4702 Oudenrijn - Den Haag. Aanleg RW 12. Aveling & Barford wals.
1947 |
|
|
|
4801 Oudenrijn - Den Haag. Aanleg RW 12. Aveling & Barford wals inwalsen van de vluchtstroken.
1948 |
|
4801 Oudenrijn - Den Haag. Aanleg RW 12. Inwalsen van macadam onder Gouda.
1948
|
|
4803
1948
|
|
|
|
Zowat elk weekend kwam vader Brugman of de uitvoerder van de H.B.M. vragen of Reinier alsjeblieft weer terug wilde komen op hun wals, ook van Hogenbirk kreeg hij een aanbod maar hij besloot uiteindelijk toch terug te keren bij de H.B.M. na een jaar gewerkt te hebben bij Van Der Steen. | |
4804
1948
|
|
4805 Amsterdam. Met de collega's van de H.B.M. aan het werk in de Oosterparkbuurt.
1948 |
|
4806 Amsterdam. Aan het werk in de Oosterparkbuurt.
1948 |
|
4807 Amsterdam. Aan het werk in de Oosterparkbuurt.
1948 |
|
Op 21 Okt. 1948 trouwt Reinier, de collega's hadden zijn wals die als trouwwagen moest fungeren reeds voor 6 uur s'ochtends versiert het was de bedoeling om zo het aanstaande echtpaar naar het stadhuis te rijden echter de hoofduitvoerder zag daar aanvankelijk niets in, maar de asfaltploeg gaf hem een flinke borrel en hij ging alsnog akkoord en werd het een fijne feestdag. | |
4808 Amsterdam. Het jonge paar op de feestelijk versierde wals.
1948 |
|
In 1949 werd Reinier lid van Het Zwarte Korps, , en daar er geen walsmachinist in het bestuur van de vakvereniging zat werd Reinier meteen in het hoofdbestuur opgenomen. | |
4901 De eerste contributiekaart van de H.Z.C.
1949 |
|
4902 In 1949 stopt Reinier's vader met werken i.v.m. de gezondheids toestand van zijn vrouw. Maar zoals Reinier onder aan het getuigschrift schrijft was dit van korte duur hij treed weer opnieuw in dienst bij de H.B.M. echter als chefmonteur / macinist met als vaste standplaats Amsterdam, dit na 18 jaar reizen.
1949 |
|
5001
1950 |
|
5101 Amsterdam. Oosterparkbuurt met de AVELING & PORTER wals van de H.B.M.
1951 |
|
5102 Amsterdam. Oosterparkbuurt.
1951 |
|
5103 Amsterdam. In de Jan Evertsenstraat word de laatste asfalt aangebracht een reden voor een feestje, de winkeliers zetten de wals van Reinier in de bloemen en er worden foto's gemaakt voor in de krant.
1951 |
|
5104 Amsterdam. Jan Evertsenstraat. Met een versierde wals worden de laatste meters asfalt afgewerkt.
1951 |
|
5105 Amsterdam. Krantartikel.
1951 |
|
5106 Amsterdam. Krantartikel.
1951 |
|
5201 Amsterdam. Reiniers vader aan het werk bij de H.B.M. Hij zou in 1960 overlijden ten gevolgen van tragisch bedrijfsongeval.
1952 |
|
Het stoomtijdperk loopt ten einde en Reinier besluit om draglinemachinist te worden hij neemt in Juli 1952 ontslag bij de Hollandsche Beton Maatschappij en treed in dienst bij Nico van der Hilst. | |
5202 Amsterdam. Getuigschrift Reinier van de H.B.M.
1952 |
|
5203 Amsterdam. Een van de eerste werken voor Reinier palen trekken op een scheepswerf met de RAPIER 410 eerst als hulp van Nico van der Hilst maar zo nu en dan kreeg hij de gelegenheid om te oefenen op de machine.
1952 |
|
5204 Amsterdam. Op transport van Amsterdam naar Austerlitz.
1952 |
|
5205 Austerlitz. Hier moest een stuk bosgrond bouwrijp worden gemaakt voor de bouw van een ziekenhuis, de bak werd aan de RAPIER gehangen en Reinier laadde zijn eerste GMC kipper !
1952 |
|
5206 Austerlitz. De eerste avond had Reinier door de inspanning flinke spierpijn, baas Nico was echter dik tevreden en zei : "jij red het wel " !
1952 |
|
5207 Nijkerk. Bermen afwerken in de eerste sneeuw van dat jaar.
1952 |
|
5301 Amersfoort. Graven van een sleuf voor een stamriool.
1953 |
|
5302 Amersfoort Een gezellige ploeg collega's van de bronbemaling die voor droge sleuven zorgden.
1952 |
|
5303 Ossendrecht. Ook Reinier en "zijn" RAPIER werden ingezet voor het herstellen van de schade door de stormvloedramp van januari 1953. Hier is hij grond aan het egaliseren rondom een nieuwe sluis.
1953
|
|
5304 Ossendrecht.
1953
|
|
5305 Ossendrecht.
1953
|
|
5306 Ossendrecht.
1953
|
|
5401 Laag Keppel. Hier moest een enorme berg zand worden afgegraven de RAPIER werd op de berg geplaatst.
1954 |
|
5403 Laag Keppel.
1954
|
|
5404 Laag Keppel. Laden van een CHEVROLET in een winters landschap.
1954
|
|
5405 Laag Keppel.
1954 |
|
5406 Laag Keppel. GMC kipper deze voldeed in het terrein beter als de enkelassers welke nogal eens vast kwamen te zitten.
1954 |
|
5407 Laag Keppel. De hele goede ploeg op de foto, samen hadden ze hier veel lol.
1954
|
|
5408 Laag Keppel. En natuurlijk moest de "kostjuf"ook op de foto.
1954
|
|
5501 IJsselstein. In het voorjaar verhuist Reinier naar IJsselstein voor het uitgraven van een bouwput voor een gebouw van de Wereldomroep. Op de achtergrond een PASAL 41.
1955
|
|
5502 IJsselstein. Enorme vette klei moest tussen de heipalen worden weggraven, een hele klus !
1955
|
|
5503 IJsselstein.
1955
|
|
5504 IJsselstein.
1955
|
|
5505 Helmond. Voor de Firma Klomp moest hier een dertig jaar oude en zeven meter dikke vuilnisbelt worden afgegraven. Voor het laden van de trommelzeef moest de giek met een meter verlengd worden.
1955
|
|
5506 Helmond. Een kipper onder de trommelzeef.
1955
|
|
5507 Helmond. Poseren met zijn allen voor een MACK truck met aanhanger die zo'n veertig ton compost kon vervoeren.
1955
|
|
5508 Helmond.
1955
|
|
5509 Helmond. Het werk op de vuilnisbelt liep ten einde echter Piet Klomp zag wel wat in de PRIESTMAN dragline en kocht hem van Van der Hilst maar wel met de voorwaarde dat de machinist op de machine bleef draaien en zo kwam Reinier in dienst bij Klomp die ook een nieuwe salonwagen liet bouwen bij de Meeuw in Oirschot.
1955 |
|
5510 Helmond. Ook werd er een smeerjongen aangenomen die ook op de PRIESTMAN moest leren draaien.
1955 |
|
5511 Helmond. Uigraven van een bouwput voor de woningbouw.
1955 |
|
5512 Herten. Transport naar een grindwinning voor JANSEN uit Horst die zorgde ook voor het vervoer.
1955 |
|
|
|
5513 Herten.
1955 |
|
|
|
5514 Herten.
1955
|
|
5515 Helmond. Het gaat de firma Klomp voor de wind en een nieuwe dragline word gekocht een Italiaanse FIORENTINI FB 50. De machine arriveert per trein en hier rolt hij het perron af van het station in Helmond.
1955
|
|
5516 Helmond. Onder grote belangstelling word hij op een te kleine dieplader geladen.
1955
|
|
5517 Helmond. De dieplader is zo klein dat de onderwagen er dwars op moet.
1955
|
|
5518 Helmond.
1955
|
|
5519 Helmond. Gereed voor transport.
1955
|
|
5520 Stiphout. De FIORENTINI op zijn eerste werk, dat was wennen voor Reinier deze machine had luchtbediening !
1955
|
|
5601 Weurt. Afgraven van de bovengrond voor de winning van klei.
1956 |
|
5602 Weurt. De kippers met chauffeurs.
1956
|
|
5603 Weurt. In de middag schaft werd er even een duik genomen in de Waal.
1956
|
|
5604 Weurt. Op dit werk kreeg Rein een nieuwe salonwagen, die de Heer Klomp in Oirschot had laten bouwen.
1956
|
|
5605 Heteren. De Rein en de Fiorentini verhuurd Heijmans Rosmalen voor het graven van sloten en egaliseerwerk.
1957
|
|
5606 Heteren. Graven van sloten.
1957
|
|
5607 Heteren. Graven van sloten.
1957
|
|
5608 Heteren. Op dit werk werden ook foto's gemaakt die later op een folder van importeur LINDETEVES kwamen te staan.
1957
|
|
5609 Heteren. Een CAT D 6 bulldozer van Heijnen kwam hier vast te zitten, met behulp van vele machines kon hij tenslotte worden losgetrokken.
1957
|
|
5701 Helmond. Maar het kan ook wel eens fout lopen tussen werkgever en werknemer !!!
1957
|
|
Eind 1957 gaat het fout met de Firma
Klomp, een faillissement volgde en na een flinke ruzie moest Reinier met
zijn gezin de salonwagen binnen 14 dagen verlaten.
Op een bestuursvergadering van de HZC hoorde Reinier dat er machinisten gevraagd werden bij Sanders-Jansen in Roermond, Reinier werd aangenomen en zijn nieuwe baas zorgde voor tijdelijk onderdak in een oud kasteeltje. En de nieuwe machine voor Rein werd ......een RAPIER 410 ! |
|
5702 Susteren. Opschonen van watergangen.
1957
|
|
5703 Susteren. Het klikte meteen met de nieuwe baas en deze liet in Amsterdam een nieuwe salonwagen bouwen en na zeven weken " kasteelheer" te zijn geweest verhuisde Reinier weer naar een salonwagen.
1957
|
|
5801 Susteren. Ook was Reinier een nieuwe dragline beloofd die hij zelf mocht uitzoeken op de Jaarbeurs in Utrecht, het werd een RAPIER 414.
1958
|
|
5802 Beek (L). Leggen van rioolbuizen op een diepte van 5 meter.
1958
|
|
5803 Beek (L).
1958
|
|
6001 Nieuwstad. Opschonen van een sloot.
1960
|
|
6002 Beek (L).
1958
|
|
Reinier werkte met veel plezier tot in
februari 1962 dan gaat het ook met de Firma Sanders fout, de RAPIER word
opgeladen door POLYTEX met de mededeling dat zijn baas failliet was.
Reinier kon nu bij de firma KAUFELD uit Rotterdam beginnen op een PRIESTMAN Wolf en inmiddels had hij van de curator de toestemming gekregen om uit het faillissement van Sanders de woonwagen te kopen, en dat deed zijn nieuwe werkgever voor hem. Na enige tijd kreeg Reinier onenigheid met de bedrijfsleider van KAUFELD die geen kennis had van dragline werk, juist in die periode kreeg Reinier contact met Jan van der Valk die hem vroeg om op een van hun machines te komen draaien, de keuze was snel gemaakt de salonwagen kon worden overgenomen en hij werd machinist op een VALK 450. |
|
6201 Sittard. De VALK 450 komt aan op het werk, hier moesten betonnen rijwielplaten worden gebeukt met een sloopkogel.
1962
|
|
6202 Sittard. De VALK 450 verkeerde in slechte toestand en gaat hier voor revisie terug naar Van De Valk in Haarlem, waar er een week of zes aan gewerkt werd, toen hij terug kwam was hij dan ook als nieuw.
1962
|
|
6501 Nieuwstad. Na zeven jaar prima gewoont te hebben in Nieuwstad vertrekt Reinier in 1965 naar Heveskes bij Delfzijl. De salonwagen word getrokken door een UNIC truck.
1965
|
|
6502 Heveskes. De salonwagen staat weer op zijn plek, op de achtergrond het industriegebied van Delfzijl.
1965
|
|
6503 Oterdum. Aanleg van een dijk om het industrieterrein van Delfzeil.
1965
|
|
6601 Doetinchem. De VALK dragline steekt een verharde weg over.
1966
|
|
6602 Doetinchem. Om beschadiging aan het wegdek te voorkomen worden planken op het wegdek gelegd.
1966
|
|
Reinier werkte met veel plezier bij Jan van der Valk, maar helaas zijn werkgever bouwde langzaam zijn bedrijf af, van de 30 man bleef alleen Reinier als machinist over met twee machines de VALK dragline en een DEUTZ rupslader waarop hij beurtelings draaide, uiteindelijk werden de machines verkocht aan Van Kaathoven uit St.Oederode en Reinier.....die ging natuurlijk weer mee ! | |
6603 De laatste machines van Jan van der Valk staan te koop.
1966
|
|
6604 Nijnsel. Aankomst van de VALK 450 bij de werf van Van Kaathoven in Nijnsel.
1966
|
|
6605 Nijnsel.
1966
|
|
6701 Nijnsel. De DEUTZ rupslader word voorzien van een nieuwe motor.
1967
|
|
6701 Nijnsel. De DEUTZ rupslader word door Reinier opnieuw in de verf gezet.
1967
|
|
6702 Geldrop. Bij de sloop van een oud ziekenhuis werd deze WAYNE kraan van MARCON uit Born ingezet.
1966
|
|
6801 Nijnsel. Hier arriveert een door Van Kaathoven gekochte gebruikte RUSTON RB 22.
1968
|
|
6802 Nijnsel. De RUSTON RB 22 word grondig opgeknapt.
1968
|
|
6901 Nijnsel. REINIER op de De RUSTON RB 22 .
1969
|
|
6902 Eindhoven. REINIER uitgeleend aan de Firma Doesselaere uit Eindhoven als machinist op een CAT D4 D
1969
|
|
7001 Nijnsel. Na 39 jaar intensief werken wilde Reinier er mee stoppen, maar na enkele weken kwam zijn oude baas Van Kaathoven langs hij had een CAT D6 bulldozer gekocht en vroeg aan Reinier of hij hierop nog twee jaar zou willen draaien, en zo gebeurde het dat hij er nog twee jaren aan vastknoopte in totaal had hij nu 9 jaar voor Van Kaathoven gewerkt. Hier word de CAT D6 afgevoerd naar de sloop.
1970
|
|
Na 42 jaar kwam er een einde aan de loopbaan van Reinier en hij ging definitief met zijn 56e met vervroegd pensioen, van zijn werkgever Van Kaathoven mocht hij met zijn vrouw Toos blijven wonen in de salonwagen die een mooi plaatsje had gekregen in een rustig landweggetje tegen over een boerderij in Nijnsel. | |
1997 Zijtaart. Ook na zijn pensioen kan Reinier het niet nalaten om zo nu en dan in een cabine van een dragline te kruipen, we zien hem hier op een machineshow in een RUSTON 19 RB.
1997
|
|
Nijnsel. En nu anno 2011 .......... woont Reinier nog steeds in de zijn salonwagen, samen met zijn vriendin want zijn vrouw Toos is inmiddels overleden.
|
|
Home |