WERKLUST
Apeldoorn
 
   
 
   
Foto's en info uit de archieven van WERKLUST met medewerking van Henk van den Hoofdakker en Ad Gevers.  
   

 

De heer P.M. de Goey, bedrijfsleider van een Eindhovense machinefabriek, ging na een productieve dag ergens eind 1946 huiswaarts, na het avondeten las hij nog enkele vakbladen door waarbij zijn oog viel op een vrij onopvallende advertentie in een van deze bladen : SMEDERIJ TE KOOP te Vaassen.
De avondrust was meteen verstoord, dat leek hem wel wat, terstond maakte hij een afspraak om de smederij te bezoeken, dat moest op een zondag gebeuren dit in verband met de drukte op de werkdagen.
De reis per trein en bus werd volbracht en de smederij gekocht, deze bleek nog te dateren uit de 16e eeuw, toen het functioneerde als hoefsmederij van het tegenoverliggende kasteel "De Cannenburgh".
Er werden wat tegenslagen overwonnen en in januari 1947 kon met de werkzaamheden worden begonnen.
   
4701

Vaasssen.

De Smederij met bedrijfswoning waar het allemaal begon.

















jaren '50
   
  Een vast product was er uiteraard nog niet maar in die tijd naar de tweede wereldoorlog was er behoefte aan van alles dus werd alle werk dat verricht kon worden met een oude draaibank, aambeeld en vooroorlogse boormachine aangenomen.
Hoofdschotel vormde assen voor landbouwwagens en machines waar men met acht werknemers de handen vol aanhad.
Er bestond bij de landbouwers een enorme behoefte aan ploegen, greppelsnijders e.d. in deze behoefte kon de smederij voorzien en kreeg snel naam in de omgeving.
In deze tijd begin jaren vijftig kreeg de Dienst der Zuiderzeewerken behoefte aan greppelploegen, de zgn. "spekhaken" de smederij werd aangezocht de zeer grote ploegen te ontwikkelen en te vervaardigen, de perfecte greppelploeg was het resultaat, hiermee konden de drainageplannen in de nieuwe polders vlot worden uitgevoerd, vervolgens had men in de polders zeer zware diepploegen nodig die tot 1.90 meter diepte konden werken, ook deze kwamen er, getrokken door twee of drie rupstractoren deden ze hun werk, een van de polder-pioniers merkte daar enthousiast op dat het een lust was om mee te werken, dat was de geboorte van de merknaam WERKLUST.
   
5001





















jaren '50
   
5002





















jaren '50
   
5003





















jaren '50
   
5004





















jaren '50
   
5005



























jaren '50
   
5006





















jaren '50
   
5007





















jaren '50
   
5008

























jaren '50
   
5009

























jaren '50
   
5010
























jaren '50
   
5011
























jaren '50
   
5012

Ploegen in de nieuwe polders.

















jaren '50
   
5013


























jaren '50
   
5014


























jaren '50
   
5015





















jaren '50
   
5016





















jaren '50
   
5017





















jaren '50
   
5018









































jaren '50
   
5019


Advertentie









































jaren '50
   
5020





















jaren '50
   
5021





















jaren '50
   
5022

Achter een ALLIS CHALMERS bulldozer.





















jaren '50
   
5023



















jaren '50
   
5024









































jaren '50
   

5025

 

 

 


















jaren '50

   
5026





























jaren '50
   
5027




























jaren '50
   
  De talrijke buitenlandse bezoekers, die onze polders in aanleg bezochten ontdekte de WERKLUST producten op en weldra kon er in Vaassen een unieke postzegelverzameling worden aangelegd, verscheping van de Werklust-producten vonden al snel plaats naar o.a. Noord Amerika, Guatemala, Egypte, Soedan enz.
   
5028


Een Werklust-ploeg achter een CATERPILLAR D 6 in de suikerrietplantage ergens in Noord Amerika.






















jaren '50
   
5029




























jaren '50
   
5030


Een ploeg in een Arabisch land.



















jaren '50
   
5031
























jaren '50
   
5032








































jaren '50
   
5033


Drainage werkzaamheden.












jaren '50
   
5034




























jaren '50
   
  Een groeiende vraag naar bulldozers zette de leiding van Werklust opnieuw aan het denken, importvergunningen voor bulldozers werden nog maar mondjesmaat uitgegeven.
Dit bracht de bezitters van rupstractoren er toe hun machines bij Werklust te brengen met de opdracht er een bulldozer van te construeren, hierbij werd nog meer kennis van hydrauliek vereist dan bij de vervaardiging van diepploegen, eveneens begon men in die tijd hydraulische laad apparatuur op rups en wieltractoren te ontwikkelen.
De eerste kantoorbediende verscheen en kort daarna een eigen constructietekenaar, trok deze laatste zijn tekenbord op dan moest de kantoorbediende snel bukken om het bord niet op zijn hoofd te krijgen, het pand in Vaassen werd dus te klein, er waren daar ook geen expansie mogelijkheden, dat noodzaakte de leiding uit te zien naar andere mogelijkheden.
Deze werden gevonden in het naburige Apeldoorn, waar men in 1953 een voormalige gemeente-garage met een oppervlakte van 2300 M2 kocht, die uitstekend kon worden ingericht als machinefabriek en ruim plaats bood aan de 25 medewerkers die het bedrijf intussen telde.
   
5301


Het nieuwe pand in Apeldoorn.
















1953
   
5302

Folder.






















jaren '50
   
5303

Folder.






















jaren '50
   
5304

Folder.






















jaren '50
   
5304a

Folder.






















jaren '50
   
5304b

Folder.






















jaren '50
   
5305


Folder.

































jaren '50
   
5306


Folder.

































jaren '50
   
  Vanaf het jaar 1952 werden de eerste FORDSON Major industrietractoren voorzien van een laadframe, en wat later werden ook de eerste tractoren voorzien van een "overdekop" mechanisme men bouwde naast het laadframe hiervoor ook de cabine en de hydraulica .
   
5307

WERKLUST laadframe op een FORDSON tractor.





















jaren '50
   
5308
























jaren '50
   
5309

FORDSON tractor met blad.

















jaren '50
   
5310

Een "overdekop" laadframe op een FORDSON Major tractor.




















jaren '50
   
  Toch was het in die jaren vijftig nog niet de wiellader die de markt veroverde maar de rupslader !
De eerste machine die in serie gemaakt werd was de 55 LIF, dit was een overlader gebouwd op een FIAT industrietrekker met een motorvermogen van 55 PK, we kunnen wel stellen dat met deze machine de victorie voor WERKLUST begonnen is, want nauwelijks was de productie van deze rupslader gestart en men ontving van de Nederlandse regering een opdracht voor het leveren van 60 van deze machines.
   
5319

FIAT 55 L rupstrekker.




























jaren '50
   
5320

FIAT 55 LIF met WERKLUST "overdekop" laadframe.































jaren '50
   
5321

FIAT 55 LIF.

























jaren '50
   
5322

FIAT 55 LIF.






















jaren '50
   
5323

FIAT 55 LIF.



















jaren '50
   
5324

FIAT 55 LIF.


















jaren '50
   
5325

FIAT 55 LIF.






















jaren '50
   
5326

FIAT 55 LIF.


































jaren '50
   
5327

FIAT 55 LIF, foto waarschijnlijk gebruikt voor het maken van een folder..
























jaren '50
   
5328

FIAT 55 L.





















jaren '50
   
5329

FIAT 55 L.























jaren '50
   
5330

FIAT 55 LIF in een zandput.

























jaren '50
   
5331

FIAT 55 LIF.























jaren '50
   
5332

FIAT 55 LIF.

























jaren '50
   
5333

FIAT 55 LIF.

























jaren '50
   
5334

FIAT 55 LIF.

























jaren '50
   
5335

Detail Laadframe.





















jaren '50
   
5336

FIAT 55 LIF met aangepast rijwerk.























jaren '50
   
5337

Detail rupsrijwerk.






















jaren '50
   
5338

Detail rups-rijwerk.






















jaren '50
   
5339

Een FIAT 55 LIF in de takels voor te worden geplaatst in een scheepsruim.
































jaren '50
   
5340

HANOMAG K 55 met WERKLUST laadframe.
































jaren '50
   
5350

HANOMAG K 55 met een hydraulische graafmachine opbouw.





















jaren '50
   
  Naast laadframe's werden er ook bulldozerbladen gefabriceerd veelal voor de FIAT rupstractoren maar ook voor CATERPILLAR, ALLIS CHALMERS, DEUTZ, HANOMAG en CLETRAC.
   
5351

FIAT 55 met bulldozerblad op transport.





















jaren '50
   
5352

ALLIS CHALMERS met bulldozerblad.






















jaren '50
   
5353

CATERPILLAR D 6.





















jaren '50
   
5354

CATERPILLAR D 6 met blad.




















jaren '50
   
5355

CATERPILLAR D 6.


















jaren '50
   
5356

CATERPILLAR D 8.

















jaren '50
   
5357

CLETRAC met blad.





















jaren '50
   
5358

CLETRAC.





















jaren '50
5359

CLETRAC.


















jaren '50
   
5360

COUNTY Mark 2.

















jaren '50
   
5361

DEUTZ met blad en laadbak.






























jaren '50
   
5362

FIAT 11 C met blad.





















jaren '50
   
5363

FIAT 25 C met frees.





















jaren '50
   
5364

FIAT 25 C met blad.





















jaren '50
   
5365

FIAT 25 C met blad.




















jaren '50
   
5366

FIAT 25 C.

















jaren '50
   
5367

FIAT 25 C met blad en laadbak.





















jaren '50
   
5368

FIAT 55 L.



























jaren '50
   
5369

FIAT 55 met blad.


























jaren '50
   
5370

Detail bevestiging blad van de FIAT 55 .































jaren '50
   
5371

FIAT 55 optransport.



























jaren '50
   
5372

FIAT 55 L met blad.





















jaren '50
   
5373

FIAT 55 L met blad.





















jaren '50
   
5374

FIAT 55 L met blad.





















jaren '50
   
5375

FIAT 55 L met blad.




















jaren '50
   
5376

FIAT 55 L met blad.





















jaren '50
   
5377

FIAT 55 L met blad.



















jaren '50
   
5378

FIAT 55 L met blad en laadtrame.





















jaren '50
   
5379

FIAT 55 L met blad en laadframe.





















jaren '50
   
5380


FIAT 55 L met blad en laadframe.





















jaren '50
   
5381

FIAT 55 L met blad en laadtrame.





















jaren '50
   
5382

FIAT 55 L met blad en laadframe.























jaren '50
   
5383

FIAT 60 CI met blad.





















jaren '50
   
  Intussen werd er in de ontwikkelingsafdeling een modernere rupslader gebouwd de OL 703, dit was een machine met alles erop en eraan, hoewel het een 100% voorlader was kon hij ook overladen.
Ook deze machine werd een succes, hoewel er weinig aan particulieren zijn verkocht, want direct na het gereed komen van het prototype kreeg men een opdracht voor het leveren van 200 stuks aan Oost Duitsland, hieraan had men een tijd de handen vol zeker toen er nog een opdracht voor nog eens 106 machines achteraan kwam.
   
5405

Stuntwerk in de fabriek.























jaren '50
   
5407

Een zelf ontwikkelde rupslader de OL 703.
























jaren '50
   
5408


OL 703






















jaren '50
   
5409


OL 703





















jaren '50
   
5410


OL 703





















jaren '50
   
5411

OL 703




















jaren '50
   
5412

0L 703

















jaren '50
   
5413

0L 703

















jaren '50
   
5414

0L 703






















jaren '50
   
5415

Detail hydraulica van de FIAT 60 CA.



























jaren '50
   
5416

























jaren '50
   
5418


























jaren '50
   
5419


























jaren '50
   
5420

























jaren '50
   
5425

WERKLUST machines bij een Oostenrijkse dealer.






















jaren '50
   
5426

Potentiële kopers van  een rupslader op de fabriek.
























jaren '50
   
  Om ook met de wiellader een voorsprong op de concurrentie te krijgen bouwde men begin jaren vijftig de eerste "overdekoplader" op een FORDSON Super Major dit werd de OL 501.
Deze machine laadde aan de achterzijde en loste aan de voorzijde, de eerste machines waren tweewiel aangedreven later kwamen de vierwiel aangedreven machines, zij het dat deze nog ongelijk van grootte waren.
In deze tijd kwam ook de eerste automatische transmissie op de markt een aantal OL 501 machines zijn nog hiervan voorzien.
De machine bleef in productie tot 1961.
   
5501

0L 501

































jaren '50
   
5502

0L 501


































jaren '50
   
5503

0L 503


































jaren '50
   
5504

0L 501


































jaren '50
   
5505

0L 501

























jaren '50
   
5506

0L 501











































jaren '50
   
5507

0L 501


























jaren '50
   
5508

0L 501


































jaren '50
   
5509

0L 501


























jaren '50
   
5510

0L 501























jaren '50
   
5511

0L 501



















jaren '50
   
5513

0L 501






















jaren '50
   
5514

0L 501























jaren '50
   
5515

0L 501


































jaren '50
   
5516

0L 501


































jaren '50
   
5517

Aanbouw haak voor de 0L 501.





















jaren '50
   
5518

Dozerblad voor de 0L 501.






















jaren '50
   
5601

Van deze Unions getrokken scraper werden er enkele gebouwd .

















jaren '50
   
5602

Unions getrokken scraper.

















jaren '50
   
5603

FIAT 25C bulldozer / rupslader met zijdelings kantelende bak.

































jaren '50
   
5604

FIAT 55 bulldozer / rupslader.





















jaren '50
   
  Aan bijna elke Europese machinebeurs werd deelgenomen, hierdoor de naam  Werklust een grote bekendheid kreeg op de binnenlands- en de exportmarkt.
Tengevolge daarvan steeg de vraag naar machines en daar weer een gevolg van was dat het fabriekspand aan het kanaal Noord na enkele jaren al weer te klein bleek.
In 1956 werd de knoop doorgehakt en men besloot een geheel nieuwe fabriek te bouwen op het fabrieksterrein aan de Marchantstraat, hoek kanaal Zuid, in mei 1957 werd de fabriek feestelijk in gebruik genomen, nu kon de wens, het bouwen van een compleet eigen wiellader in vervulling gaan.
   
5701

De nieuwe fabriek in Apeldoorn.

















1957
   
  Rond 1960 waren de plannen gereed voor de ontwikkeling van de allereerste Werklust wiellader, medio 1961 was het prototype klaar, bekend geworden als de OL 507, uitgerust met een 57 PK FORD dieselmotor.
Het gewicht was ca.6400 KG en voorzien van vierwiel aandrijving was deze aanvankelijke machine gebaseerd op een Majoor Fordson. Nochthans verwijderde men de vooras en verving deze door assen achter gelaten door het leger van de V.S. welke waren opgeslagen na de tweedewereldoorlog in depots.
Werklust ontwikkelde de definitieve aandrijflijn, maakte een nieuwe cabine en een laadframe en het hydraulische systeem toe en verkocht er zo'n 50 stuks per jaar in Nederland vanaf 1961 tot 1966.
De machine had een hefcap. van 2400kg en verzette 70 tot 80 M3 grond per uur, in 1962 stond hij voor  39.000,00 gulden in de showroom.
Deze zgn. kombilader kon men inzetten als voorlader en overdekoplader.
   
6101

WERKLUST  OL 507.

































jaren '60
   
6102

WERKLUST  OL 507.

































jaren '60
   
6103

WERKLUST  OL 507.

































jaren '60
   
6104

WERKLUST  OL 507.

































jaren '60
   
6105

WERKLUST  OL 507.

































jaren '60
   
6106

WERKLUST  OL 507.

































jaren '60
   
6107

WERKLUST  OL 507.

























jaren '60
   
6108

WERKLUST  OL 507.





















jaren '60
   
6109

WERKLUST  OL 507.
























jaren '60
   
6110

WERKLUST  OL 507.

Laadframe.































jaren '60
   
6111

WERKLUST  OL 507.

As.















jaren '60
   
6112

WERKLUST  OL 507.

Luxe cabine.































jaren '60
   
6113

WERKLUST  OL 507.

Op een Italiaanse machinebeurs.



















jaren '60
   
6114

WERKLUST  OL 507.

Op een Italiaanse machinebeurs.

























jaren '60
   
6115

WERKLUST  OL 507.

Leveringsprogramma voor de fabriek begin jaren zestig.













jaren '60
   
6201

WERKLUST  OL 1300.


































jaren '60
   
6202

WERKLUST  OL 1300.


































jaren '60
   
6205

WERKLUST  VL 528.


































jaren '60
   
6206

WERKLUST  VL 528.


































jaren '60
   
6207

WERKLUST  VL 528.























jaren '60
   
  Hoewel de OL 507 zakelijk een succesvolle machine was, werd het spoedig duidelijk dat de overdekop lader geen toekomst had. Het veiligheidsaspect werd steeds belangrijker en in het midden van de jaren zestig was er een toename van de vraag naar voorladers.
Met dit gegeven startte Werklust de ontwikkeling van zijn eerste voorlader op wielen, deze werd niet meer gebaseerd op een Fordson Majoor, mar een eigen machine werd compleet nieuw ontwikkeld en werd bekend als de VL-serie, het eerste model werd de VL 1300, een machine die aangedreven werd met een DEUTZ motor van 139 PK, had een gewicht van 9 ton, was voorzien van eigen Werklust assen, had vierwielaandrijving en vierwiel besturing wat een noviteit was voor die tijd.
Er was zelfs een Britse inbreng aangezien een Twin Disc Powershift deel uit maakte van de aandrijflijn.
Deze machine bood een hefkracht van 2400 KG en koste 50.000 gulden.
De productie startte in 1963 en gemiddeld dertig machines werden er per jaar geproduceerd.
   
6301

WERKLUST  VL 1300.


































jaren '60
   
6302

WERKLUST  VL 1300.


































jaren '60
   
6303

NECKAR WERKLUST  VL 1300.

Uitgerust met een FIAT motor voor de Duitse markt.































jaren '60
   
6304

NECKAR WERKLUST  VL 1300.
































jaren '60
   
  Hoewel men bij Werklust spoedig realiseerde dat het typy VL de toekomst had, was het duidelijk dat een uitbreiding van de modellen nodig was.
Rond 1965 werd de VL 1300 geleidelijk minder verkocht ten gunste van een viertal nieuwe modellen in de VL-serie te weten de VL 900, VL 1200, VL 1500 en de VL 1800, variërend in de bakcapaciteiten van 2.200, 2.800 en 3.400 KG voor respectievelijk de VL 1200, 1500 en 1800 allen aangedreven door een zes cilinder DAF motor van 85, 105 en 115 PK de eigen gewichten bedroegen 7.200, 8.810 en 10.160 KG
De Alison Powershift, de hydraulische pomp en DAF motor werden ingekocht voor het overige deel werden de machines compleet zelf geproduceerd.
Interessant was dat de VL 900 werd gemaakt op verzoek van het Nederlandse Ministerie van Defensie, echter verder als een prototypestadium kwam het model niet een militaire order is het destijds dan ook niet geworden, de VL serie hielp Werklust wel om te groeien, per jaar werden rond de 100 machines verkocht voornamelijk in Nederland en Duitsland in de periode 1965 tot 1972.
Het populairste model was de VL 1500.
   
6501

WERKLUST  VL 900.

















jaren '60
   
6502

WERKLUST  VL 900.

In aanbouw in de fabriek.
























jaren '60
   
6503

WERKLUST  VL 900 (voorgrond)

















jaren '60
   
6504

WERKLUST  VL 900.

Een afwijkend type met zijn enkele bak cilinder en uit het midden geplaatste cabine.






























jaren '60
   
6505

WERKLUST  VL 900.
























jaren '60
   
6510

WERKLUST  VL 1200.


































jaren '60
   
6511

WERKLUST  VL 1200.































jaren '60
   
6511a

WERKLUST  VL 1200.


















jaren '60
   
6512

WERKLUST  VL 1200.























jaren '60
   
6513

WERKLUST  VL 1200.



















jaren '60
   
6514

WERKLUST  VL 1200.

Uitgerust met een buizenklem.

















jaren '60
   
6515

WERKLUST  VL 1200.






















jaren '60
   
6516

WERKLUST  VL 1200.



















jaren '60
   
6517

WERKLUST  VL 1200.




















jaren '60
   
6518

WERKLUST  VL 1200.
















jaren '60
   
6520

WERKLUST  VL 1000.
































jaren '60
   
6521

WERKLUST  VL 1000.
































jaren '60
   
6522

WERKLUST  VL 1000.

























jaren '60
   
6523

WERKLUST  VL 1000.





















jaren '60
   
6524

WERKLUST  VL 1000.

100 PK DAF motor.
























jaren '60
   
6525

WERKLUST  VL 1000.

Speciaal hulpstuk voor het bijsnijden van wegkanten.



























jaren '60
   
6526

WERKLUST  VL 1000.
































jaren '60
   
6527

WERKLUST  VL 1000.

met dieplepel hulpstuk.
















jaren '60
   
6528

WERKLUST  VL 1000.

















jaren '60
   
6701

WERKLUST  VL 1500.



















jaren '60
   
6702

WERKLUST  VL 1500.

































jaren '60
   
6703

WERKLUST  VL 1500.

































jaren '60
   
6704

WERKLUST  VL 1500.




















jaren '60
   
6705

WERKLUST  VL 1500.

Door de vierwielbesturing een zeer kleine draaicirkel.















jaren '60
   
6706

WERKLUST  VL 1500.



















jaren '60
   
6707

WERKLUST  VL 1500.



















jaren '60
   
6708

WERKLUST  VL 1500.



















jaren '60
   
6709

WERKLUST  VL 1500.



















jaren '60
   
6710

WERKLUST  VL 1500.



















jaren '60
   
6711

WERKLUST  VL 1500.

















jaren '60
   
6712

WERKLUST  VL 1500.
















jaren '60
   
6713

WERKLUST  VL 1500.





















jaren '60
   
6801

De fabriek in de jaren zestig.










jaren '60
   
6803

WERKLUST  VL 1800.


















jaren '60
   
6804

WERKLUST  VL 1800.
































jaren '60
   
6805

WERKLUST  VL 1800.

































jaren '60
   
6806

WERKLUST  VL 1800.






























jaren '60
   
6807

WERKLUST  VL 1800.

























jaren '60
   
6808

WERKLUST  VL 1800.


















jaren '60
   
6809

WERKLUST  VL 1800.





















jaren '60
   
6810

WERKLUST  VL 1800.


















jaren '60
   
6811

WERKLUST  VL 1800.
















jaren '60
   
  Eind jaren zestig besloot men om vrachtwagens te gaan ontwikkelen en bouwen, er verschenen twee types op de markt, allebei met een 6x6 chassis en DAF 6 cilinder dieselmotor de W8 met een 120 PK motor en een laadvermogen van 9700 kg en de W 11 met een motorvermogen van 138 PK en een laadvermogen van 11.000 kg.
   
6901

WERKLUST  W 11
































eind jaren '60
   
6902

WERKLUST  W 11
































eind jaren '60
   
6903

WERKLUST  W 8 en W 11
































eind jaren '60
   
6904

WERKLUST  W 8









































eind jaren '60
   
6905

WERKLUST  W 11









































eind jaren '60
   
6906

Logo WERKLUST wat op het front prijkte.




















eind jaren '60
   
6907

WERKLUST  W 8/W11 met Netam kipper.















eind jaren '60
   
6908

WERKLUST  W 8/W 11 met Netam kipper en laadkraan.






















eind jaren '60
   
6909

WERKLUST  W 8/W 11 met Netam kipper.






















eind jaren '60
   
6910

WERKLUST  W 8/W 11 chassis gereed op het fabrieksterrein.


















eind jaren '60
   
6911

WERKLUST  W 8/W 11 met Netam kipper en ATLAS laadkraan van Rijkswaterstaat.
























eind jaren '60
   
6912

WERKLUST  W 8/W 11 met kolkenzuiger opbouw.

















eind jaren '60
   
6913

WERKLUST  W 8/W 11 met een opbouwkraan, gebouwd voor een staalconstructeur.






















eind jaren '60
   
6914

WERKLUST  W 8/W 11 uitgevoerd als brandweerwagen voor de gemeente Oldebroek.

















eind jaren '60
   
6920

WERKLUST  op de beurs.






















eind jaren '60
   
6921

WERKLUST  op de beurs.

Intussen is men ook importeur van  HYDOMAC hydraulische graafmachines geworden, men was voornemens om een complete lijn bouwmachines te kunnen leveren.















eind jaren '60
   
6922

WERKLUST  op de beurs.

HYDROMAC HG 75.




















eind jaren '60
   
6923

WERKLUST  op de beurs.

HYDROMAC H 115.































eind jaren '60
   
7001

WERKLUST  VL 5.


































Begin jaren '70
   
7002

WERKLUST  VL 5.


































Begin jaren '70
   
7003

WERKLUST  VL 5.

Als graaflaadcombinatie.












Begin jaren '70
   
7004

WERKLUST  VL 5.

















Begin jaren '70
   
7010

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7011

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7012

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7013

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7014

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7015

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7016

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7017

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7018

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7019

Advertentie.



































Begin jaren '70
   
7101

Voor de HEIDEMIJ bouwde de afdeling Speciale Producten deze mengwoeller op een basis van een FWD terracruzer.














1971
   
7102

WERKLUST mengwoeller.






















1971
   
  Hoewel de VL-serie populair was kon WERKLUST de nieuwe tendens naar knikbestuurde wielladers die begon in 1970, niet negeren. Dit leidde tot de ontwikkeling van een aantal knik gestuurde machines, die naast de wielgestuurde VL-series een aantal jaren werd aangeboden.
Als eerste werden de knikgestuurde type's VL 2500 en VL 4000 op de markt gebracht  met een gewicht van rep. 15 en 21 ton en met een bakinhoud van 1500 en 4000 liter.
Inderdaad met nog de aanduiding VL die later zou worden vervangen door WG.
   
7105

WERKLUST nieuws.

Introductie VL 2500 en VL 4000.















































1971
   
7106

WERKLUST nieuws.



















































1971
   
7107

WERKLUST nieuws.


















































1971
   
7108

WERKLUST VL 4000.

De grootste wiellader die men tot dan toe had gebouwd.


















1971
   
7109

WERKLUST VL 4000.




















1971
   
7110

WERKLUST VL 4000.

























1971
   
7111

WERKLUST VL 4000.



















1971
   
7112

WERKLUST VL 4000.






















1971
   
7113

WERKLUST VL 4000.






















1971
   
  Sinds eind jaren zestig worden de WERKUST machines in Duitsland op de markt gebracht door de oude gerenommeerde fabrikant van zwenkladers AHLMANN, die vond de WERKLUST voorladers zo goed dat hij naast zijn eigen zwenklader programma niet tot de productie van een eigen voorlader overging maar de Nederlandse machines als aanvulling op zijn programma koos.
   
7130

WERKLUST wielladers op een beurs in Duitsland onder de naam AHLMANN.























1971
   
7131






















1971
   
7132

WERKLUST wielladers op de BAUMA in München onder de naam AHLMANN.






















1971
   
7133

De wielladers werden per trein naar Duitsland getransporteerd.












1971
   
7134

Met een nieuwe wiellader de grens over.

















1971
   
  Eind jaren zestig ging men bij WERKLUST zich beraden over het uitbreiden van het grondverzet-programma, besloten werd om geen hydraulische dieplepel te gaan bouwen, maar de machines van WESERHÜTTE in het leveringsprogramma op te nemen, met voorop de Hydrowolf, maar ook het uitgebreide dragline-programma waarmee deze fabriek uit het Duitse Bad Oeynhausen van oudsher naam had gemaakt.
Ook werd men importeur van DYNAPAC (trilwalsen) en AHLMANN.
   
7150

WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht.

Het leveringsprogramma is uitgebreid met o.a. WESERHÜTTE machines.















1971
   
7151

WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht.
















1971
   
7152

WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht.

En ook voor trilrolwalsen van DYNAPAC kan men bij Werklust terecht.

















1971
   
7153

WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht.




















1971
   
7154

WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht.






















1971
   
7155

WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht.



















1971
   
7201

25 jarig jubileum.
















1972
   
7202

25 jarig jubileum.



































1972
   
7203

25 jarig jubileum.



































1972
   
7204


In het jubileumjaar word het model 2300 geintroduceerd.
De letters VL bij de type aanduiding verdwijnen.

















1972
   
7205

Deze speciale tot boomverplantmachine omgebouwde WERKLUST 4000 werd geleverd aan Van Iersel uit Udenhout.






















1972
   
7206

WERKLUST 4000 boomverplantmachine.





















1972
   
7207

WERKLUST 4000 boomverplantmachine.





















1972
   
7208

WERKLUST 4000 boomverplantmachine.





















1972
   
7209

WERKLUST 4000 boomverplantmachine.





















1972
   
7210

WERKLUST 4000 boomverplantmachine.





















1972
   
7215

WERKLUST 1700

























1972
   
7216

WERKLUST 3300
























1972
   
7217

WERKLUST 3300



























1972
   
7301






















1973
   
7302

De samenwerking met WESERHÜTTE word uitgebreid in Duitsland worden de machines voortaan verkocht onder hun naam.





























1973
   
7303




































1973
   
7304




































1973
   
7305


WESERHÜTTE 3300.

























1973
   
7306
























1973
   
   
   
7601


WERKLUST  WG 7.



































1976
   
7602


WERKLUST  WG 10



































1976
   
7603


WERKLUST  WG 10



































1976
   
7604


WERKLUST  WG 10























1976
   
7605


WERKLUST  WG 15



































1976
   
7606


WERKLUST  WG 15



































1976
   
7607


WERKLUST  WG 15























1976
   
7608


WERKLUST  WG 20



































1976
   
7609


WERKLUST  WG 30



































1976
   
7610


WERKLUST  WG 30



































1976
   
7611


WERKLUST  WG 30




















1976
   
7612


WERKLUST  WG 40



































1976
   
7613


WERKLUST  WG 40



































1976
   
7614


WERKLUST  WG 50



































1976
   
7615


WERKLUST  WG 50



































1976
   
7616


WERKLUST  WG 50


















1976
   
7701


Gereed voor transport door Van de Vlist.




















1977
   
7702

















1977
   
7703

















1977
   
7801


WERKLUST  WG 16



































jaren´70
   
7802


WERKLUST  WG 16



































jaren´70
   
7803


WERKLUST  WG 16



































jaren´70
   
7804


WERKLUST  WG 16























jaren´70
   
7805


WERKLUST  WG 16




















jaren´70
   
7806


WERKLUST  WG 16




















jaren´70
   
7807


WERKLUST  WG 16


































jaren´70
   
7808


WERKLUST  WG 16



































jaren´70
   
7809


WERKLUST  WG 16



































jaren´70
   
7810


WERKLUST  WG 16






























jaren´70
   
7811


WERKLUST  WG 16


















jaren´70
   
7812


WERKLUST  WG 16
























jaren´70
   
7813


WERKLUST  WG 16

















jaren´70
   
7814


WERKLUST  WG 16





















jaren´70
   
7815


WERKLUST  WG 18


































jaren´70
   
7816


WERKLUST  WG 18


































jaren´70
   
7817


WERKLUST  WG 18


































jaren´70
   
7818


WERKLUST  WG 18



















jaren´70
   
7819


WERKLUST  WG 18


















jaren´70
   
7820


WERKLUST  WG 25


































jaren´70
   
7821


WERKLUST  WG 25


































jaren´70
   
7822


WERKLUST  WG 25



















jaren´70
   
7823


WERKLUST  WG 25




















jaren´70
   
7824


WERKLUST  WG 25




























jaren´70
   
7825


WERKLUST  WG 25



















jaren´70
   
7826


WERKLUST  WG 25

























jaren´70
   
7830


WERKLUST  WG 35


















jaren´70
   
7831


WERKLUST  WG 35

















jaren´70
   
7832


WERKLUST  WG 35






















jaren´70
   
7833


WERKLUST  WG 45
















jaren´70
   
7835


WERKLUST  WG 55


































jaren´70
   
7836


WERKLUST  WG 55


































jaren´70
   
7837


WERKLUST  WG 55


































jaren´70
   
7838


WERKLUST  WG 55


































jaren´70
   
7820


WERKLUST  WG 55
















jaren´70
   
   
  Word vervolgt