WERKLUST Apeldoorn |
|
Foto's en info uit de archieven van WERKLUST met medewerking van Henk van den Hoofdakker en Ad Gevers. | |
|
De
heer P.M. de Goey, bedrijfsleider van een Eindhovense machinefabriek,
ging na een productieve dag ergens eind 1946 huiswaarts, na het
avondeten las hij nog enkele vakbladen door waarbij zijn oog viel op een
vrij onopvallende advertentie in een van deze bladen : SMEDERIJ TE KOOP
te Vaassen. De avondrust was meteen verstoord, dat leek hem wel wat, terstond maakte hij een afspraak om de smederij te bezoeken, dat moest op een zondag gebeuren dit in verband met de drukte op de werkdagen. De reis per trein en bus werd volbracht en de smederij gekocht, deze bleek nog te dateren uit de 16e eeuw, toen het functioneerde als hoefsmederij van het tegenoverliggende kasteel "De Cannenburgh". Er werden wat tegenslagen overwonnen en in januari 1947 kon met de werkzaamheden worden begonnen. |
4701 Vaasssen. De Smederij met bedrijfswoning waar het allemaal begon. jaren '50 |
|
Een vast product was er uiteraard nog niet maar in die tijd naar de
tweede wereldoorlog was er behoefte aan van alles dus werd alle werk dat
verricht kon worden met een oude draaibank, aambeeld en vooroorlogse
boormachine aangenomen. Hoofdschotel vormde assen voor landbouwwagens en machines waar men met acht werknemers de handen vol aanhad. Er bestond bij de landbouwers een enorme behoefte aan ploegen, greppelsnijders e.d. in deze behoefte kon de smederij voorzien en kreeg snel naam in de omgeving. In deze tijd begin jaren vijftig kreeg de Dienst der Zuiderzeewerken behoefte aan greppelploegen, de zgn. "spekhaken" de smederij werd aangezocht de zeer grote ploegen te ontwikkelen en te vervaardigen, de perfecte greppelploeg was het resultaat, hiermee konden de drainageplannen in de nieuwe polders vlot worden uitgevoerd, vervolgens had men in de polders zeer zware diepploegen nodig die tot 1.90 meter diepte konden werken, ook deze kwamen er, getrokken door twee of drie rupstractoren deden ze hun werk, een van de polder-pioniers merkte daar enthousiast op dat het een lust was om mee te werken, dat was de geboorte van de merknaam WERKLUST. |
|
5001 jaren '50 |
|
5002 jaren '50 |
|
5003 jaren '50 |
|
5004 jaren '50 |
|
5005 jaren '50 |
|
5006 jaren '50 |
|
5007 jaren '50 |
|
5008 jaren '50 |
|
5009 jaren '50 |
|
5010 jaren '50 |
|
5011 jaren '50 |
|
5012 Ploegen in de nieuwe polders. jaren '50 |
|
5013 jaren '50 |
|
5014 jaren '50 |
|
5015 jaren '50 |
|
5016 jaren '50 |
|
5017 jaren '50 |
|
5018 jaren '50 |
|
5019 Advertentie jaren '50 |
|
5020 jaren '50 |
|
5021 jaren '50 |
|
5022 Achter een ALLIS CHALMERS bulldozer. jaren '50 |
|
5023 jaren '50 |
|
5024 jaren '50 |
|
5025
|
|
5026 jaren '50 |
|
5027 jaren '50 |
|
De talrijke buitenlandse bezoekers, die onze polders in aanleg bezochten ontdekte de WERKLUST producten op en weldra kon er in Vaassen een unieke postzegelverzameling worden aangelegd, verscheping van de Werklust-producten vonden al snel plaats naar o.a. Noord Amerika, Guatemala, Egypte, Soedan enz. | |
5028 Een Werklust-ploeg achter een CATERPILLAR D 6 in de suikerrietplantage ergens in Noord Amerika. jaren '50 |
|
5029 jaren '50 |
|
5030 Een ploeg in een Arabisch land. jaren '50 |
|
5031 jaren '50 |
|
5032 jaren '50 |
|
5033 Drainage werkzaamheden. jaren '50 |
|
5034 jaren '50 |
|
Een groeiende vraag naar bulldozers zette de leiding van Werklust
opnieuw aan het denken, importvergunningen voor bulldozers werden nog
maar mondjesmaat uitgegeven. Dit bracht de bezitters van rupstractoren er toe hun machines bij Werklust te brengen met de opdracht er een bulldozer van te construeren, hierbij werd nog meer kennis van hydrauliek vereist dan bij de vervaardiging van diepploegen, eveneens begon men in die tijd hydraulische laad apparatuur op rups en wieltractoren te ontwikkelen. De eerste kantoorbediende verscheen en kort daarna een eigen constructietekenaar, trok deze laatste zijn tekenbord op dan moest de kantoorbediende snel bukken om het bord niet op zijn hoofd te krijgen, het pand in Vaassen werd dus te klein, er waren daar ook geen expansie mogelijkheden, dat noodzaakte de leiding uit te zien naar andere mogelijkheden. Deze werden gevonden in het naburige Apeldoorn, waar men in 1953 een voormalige gemeente-garage met een oppervlakte van 2300 M2 kocht, die uitstekend kon worden ingericht als machinefabriek en ruim plaats bood aan de 25 medewerkers die het bedrijf intussen telde. |
|
5301 Het nieuwe pand in Apeldoorn. 1953 |
|
5302 Folder. jaren '50 |
|
5303 Folder. jaren '50 |
|
5304 Folder. jaren '50 |
|
5304a Folder. jaren '50 |
|
5304b Folder. jaren '50 |
|
5305 Folder. jaren '50 |
|
5306 Folder. jaren '50 |
|
Vanaf het jaar 1952 werden de eerste FORDSON Major industrietractoren voorzien van een laadframe, en wat later werden ook de eerste tractoren voorzien van een "overdekop" mechanisme men bouwde naast het laadframe hiervoor ook de cabine en de hydraulica . | |
5307 WERKLUST laadframe op een FORDSON tractor. jaren '50 |
|
5308 jaren '50 |
|
5309 FORDSON tractor met blad. jaren '50 |
|
5310 Een "overdekop" laadframe op een FORDSON Major tractor. jaren '50 |
|
Toch was het in die jaren vijftig nog niet de wiellader die de markt
veroverde maar de rupslader ! De eerste machine die in serie gemaakt werd was de 55 LIF, dit was een overlader gebouwd op een FIAT industrietrekker met een motorvermogen van 55 PK, we kunnen wel stellen dat met deze machine de victorie voor WERKLUST begonnen is, want nauwelijks was de productie van deze rupslader gestart en men ontving van de Nederlandse regering een opdracht voor het leveren van 60 van deze machines. |
|
5319 FIAT 55 L rupstrekker. jaren '50 |
|
5320 FIAT 55 LIF met WERKLUST "overdekop" laadframe. jaren '50 |
|
5321 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5322 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5323 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5324 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5325 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5326 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5327 FIAT 55 LIF, foto waarschijnlijk gebruikt voor het maken van een folder.. jaren '50 |
|
5328 FIAT 55 L. jaren '50 |
|
5329 FIAT 55 L. jaren '50 |
|
5330 FIAT 55 LIF in een zandput. jaren '50 |
|
5331 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5332 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5333 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5334 FIAT 55 LIF. jaren '50 |
|
5335 Detail Laadframe. jaren '50 |
|
5336 FIAT 55 LIF met aangepast rijwerk. jaren '50 |
|
5337 Detail rupsrijwerk. jaren '50 |
|
5338 Detail rups-rijwerk. jaren '50 |
|
5339 Een FIAT 55 LIF in de takels voor te worden geplaatst in een scheepsruim. jaren '50 |
|
5340 HANOMAG K 55 met WERKLUST laadframe. jaren '50 |
|
5350 HANOMAG K 55 met een hydraulische graafmachine opbouw. jaren '50 |
|
Naast laadframe's werden er ook bulldozerbladen gefabriceerd veelal voor de FIAT rupstractoren maar ook voor CATERPILLAR, ALLIS CHALMERS, DEUTZ, HANOMAG en CLETRAC. | |
5351 FIAT 55 met bulldozerblad op transport. jaren '50 |
|
5352 ALLIS CHALMERS met bulldozerblad. jaren '50 |
|
5353 CATERPILLAR D 6. jaren '50 |
|
5354 CATERPILLAR D 6 met blad. jaren '50 |
|
5355 CATERPILLAR D 6. jaren '50 |
|
5356 CATERPILLAR D 8. jaren '50 |
|
5357 CLETRAC met blad. jaren '50 |
|
5358 CLETRAC. jaren '50 |
|
5359 CLETRAC. jaren '50 |
|
5360 COUNTY Mark 2. jaren '50 |
|
5361 DEUTZ met blad en laadbak. jaren '50 |
|
5362 FIAT 11 C met blad. jaren '50 |
|
5363 FIAT 25 C met frees. jaren '50 |
|
5364 FIAT 25 C met blad. jaren '50 |
|
5365 FIAT 25 C met blad. jaren '50 |
|
5366 FIAT 25 C. jaren '50 |
|
5367 FIAT 25 C met blad en laadbak. jaren '50 |
|
5368 FIAT 55 L. jaren '50 |
|
5369 FIAT 55 met blad. jaren '50 |
|
5370 Detail bevestiging blad van de FIAT 55 . jaren '50 |
|
5371 FIAT 55 optransport. jaren '50 |
|
5372 FIAT 55 L met blad. jaren '50 |
|
5373 FIAT 55 L met blad. jaren '50 |
|
5374 FIAT 55 L met blad. jaren '50 |
|
5375 FIAT 55 L met blad. jaren '50 |
|
5376 FIAT 55 L met blad. jaren '50 |
|
5377 FIAT 55 L met blad. jaren '50 |
|
5378 FIAT 55 L met blad en laadtrame. jaren '50 |
|
5379 FIAT 55 L met blad en laadframe. jaren '50 |
|
5380 FIAT 55 L met blad en laadframe. jaren '50 |
|
5381 FIAT 55 L met blad en laadtrame. jaren '50 |
|
5382 FIAT 55 L met blad en laadframe. jaren '50 |
|
5383 FIAT 60 CI met blad. jaren '50 |
|
Intussen werd er in de ontwikkelingsafdeling een modernere rupslader
gebouwd de OL 703, dit was een machine met alles erop en eraan, hoewel
het een 100% voorlader was kon hij ook overladen. Ook deze machine werd een succes, hoewel er weinig aan particulieren zijn verkocht, want direct na het gereed komen van het prototype kreeg men een opdracht voor het leveren van 200 stuks aan Oost Duitsland, hieraan had men een tijd de handen vol zeker toen er nog een opdracht voor nog eens 106 machines achteraan kwam. |
|
5405 Stuntwerk in de fabriek. jaren '50 |
|
5407 Een zelf ontwikkelde rupslader de OL 703. jaren '50 |
|
5408 OL 703 jaren '50 |
|
5409 OL 703 jaren '50 |
|
5410 OL 703 jaren '50 |
|
5411 OL 703 jaren '50 |
|
5412 0L 703 jaren '50 |
|
5413 0L 703 jaren '50 |
|
5414 0L 703 jaren '50 |
|
5415 Detail hydraulica van de FIAT 60 CA. jaren '50 |
|
5416 jaren '50 |
|
5418 jaren '50 |
|
5419 jaren '50 |
|
5420 jaren '50 |
|
5425 WERKLUST machines bij een Oostenrijkse dealer. jaren '50 |
|
5426 Potentiële kopers van een rupslader op de fabriek. jaren '50 |
|
Om ook met de wiellader een voorsprong op de concurrentie te krijgen
bouwde men begin jaren vijftig de eerste "overdekoplader" op een FORDSON
Super Major dit werd de OL 501. Deze machine laadde aan de achterzijde en loste aan de voorzijde, de eerste machines waren tweewiel aangedreven later kwamen de vierwiel aangedreven machines, zij het dat deze nog ongelijk van grootte waren. In deze tijd kwam ook de eerste automatische transmissie op de markt een aantal OL 501 machines zijn nog hiervan voorzien. De machine bleef in productie tot 1961. |
|
5501 0L 501 jaren '50 |
|
5502 0L 501 jaren '50 |
|
5503 0L 503 jaren '50 |
|
5504 0L 501 jaren '50 |
|
5505 0L 501 jaren '50 |
|
5506 0L 501 jaren '50 |
|
5507 0L 501 jaren '50 |
|
5508 0L 501 jaren '50 |
|
5509 0L 501 jaren '50 |
|
5510 0L 501 jaren '50 |
|
5511 0L 501 jaren '50 |
|
5513 0L 501 jaren '50 |
|
5514 0L 501 jaren '50 |
|
5515 0L 501 jaren '50 |
|
5516 0L 501 jaren '50 |
|
5517 Aanbouw haak voor de 0L 501. jaren '50 |
|
5518 Dozerblad voor de 0L 501. jaren '50 |
|
5601 Van deze Unions getrokken scraper werden er enkele gebouwd . jaren '50 |
|
5602 Unions getrokken scraper. jaren '50 |
|
5603 FIAT 25C bulldozer / rupslader met zijdelings kantelende bak. jaren '50 |
|
5604 FIAT 55 bulldozer / rupslader. jaren '50 |
|
Aan bijna elke Europese machinebeurs werd deelgenomen, hierdoor de naam
Werklust een grote bekendheid kreeg op de binnenlands- en de
exportmarkt. Tengevolge daarvan steeg de vraag naar machines en daar weer een gevolg van was dat het fabriekspand aan het kanaal Noord na enkele jaren al weer te klein bleek. In 1956 werd de knoop doorgehakt en men besloot een geheel nieuwe fabriek te bouwen op het fabrieksterrein aan de Marchantstraat, hoek kanaal Zuid, in mei 1957 werd de fabriek feestelijk in gebruik genomen, nu kon de wens, het bouwen van een compleet eigen wiellader in vervulling gaan. |
|
5701 De nieuwe fabriek in Apeldoorn. 1957 |
|
Rond 1960 waren de plannen gereed voor de ontwikkeling van de
allereerste Werklust wiellader, medio 1961 was het prototype klaar,
bekend geworden als de OL 507, uitgerust met een 57 PK FORD dieselmotor. Het gewicht was ca.6400 KG en voorzien van vierwiel aandrijving was deze aanvankelijke machine gebaseerd op een Majoor Fordson. Nochthans verwijderde men de vooras en verving deze door assen achter gelaten door het leger van de V.S. welke waren opgeslagen na de tweedewereldoorlog in depots. Werklust ontwikkelde de definitieve aandrijflijn, maakte een nieuwe cabine en een laadframe en het hydraulische systeem toe en verkocht er zo'n 50 stuks per jaar in Nederland vanaf 1961 tot 1966. De machine had een hefcap. van 2400kg en verzette 70 tot 80 M3 grond per uur, in 1962 stond hij voor 39.000,00 gulden in de showroom. Deze zgn. kombilader kon men inzetten als voorlader en overdekoplader. |
|
6101 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6102 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6103 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6104 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6105 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6106 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6107 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6108 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6109 WERKLUST OL 507. jaren '60 |
|
6110 WERKLUST OL 507. Laadframe. jaren '60 |
|
6111 WERKLUST OL 507. As. jaren '60 |
|
6112 WERKLUST OL 507. Luxe cabine. jaren '60 |
|
6113 WERKLUST OL 507. Op een Italiaanse machinebeurs. jaren '60 |
|
6114 WERKLUST OL 507. Op een Italiaanse machinebeurs. jaren '60 |
|
6115 WERKLUST OL 507. Leveringsprogramma voor de fabriek begin jaren zestig. jaren '60 |
|
6201 WERKLUST OL 1300. jaren '60 |
|
6202 WERKLUST OL 1300. jaren '60 |
|
6205 WERKLUST VL 528. jaren '60 |
|
6206 WERKLUST VL 528. jaren '60 |
|
6207 WERKLUST VL 528. jaren '60 |
|
Hoewel de OL 507 zakelijk een succesvolle machine was, werd het spoedig
duidelijk dat de overdekop lader geen toekomst had. Het
veiligheidsaspect werd steeds belangrijker en in het midden van de jaren
zestig was er een toename van de vraag naar voorladers. Met dit gegeven startte Werklust de ontwikkeling van zijn eerste voorlader op wielen, deze werd niet meer gebaseerd op een Fordson Majoor, mar een eigen machine werd compleet nieuw ontwikkeld en werd bekend als de VL-serie, het eerste model werd de VL 1300, een machine die aangedreven werd met een DEUTZ motor van 139 PK, had een gewicht van 9 ton, was voorzien van eigen Werklust assen, had vierwielaandrijving en vierwiel besturing wat een noviteit was voor die tijd. Er was zelfs een Britse inbreng aangezien een Twin Disc Powershift deel uit maakte van de aandrijflijn. Deze machine bood een hefkracht van 2400 KG en koste 50.000 gulden. De productie startte in 1963 en gemiddeld dertig machines werden er per jaar geproduceerd. |
|
6301 WERKLUST VL 1300. jaren '60 |
|
6302 WERKLUST VL 1300. jaren '60 |
|
6303 NECKAR WERKLUST VL 1300. Uitgerust met een FIAT motor voor de Duitse markt. jaren '60 |
|
6304 NECKAR WERKLUST VL 1300. jaren '60 |
|
Hoewel men bij Werklust spoedig realiseerde dat het typy VL de toekomst
had, was het duidelijk dat een uitbreiding van de modellen nodig was. Rond 1965 werd de VL 1300 geleidelijk minder verkocht ten gunste van een viertal nieuwe modellen in de VL-serie te weten de VL 900, VL 1200, VL 1500 en de VL 1800, variërend in de bakcapaciteiten van 2.200, 2.800 en 3.400 KG voor respectievelijk de VL 1200, 1500 en 1800 allen aangedreven door een zes cilinder DAF motor van 85, 105 en 115 PK de eigen gewichten bedroegen 7.200, 8.810 en 10.160 KG De Alison Powershift, de hydraulische pomp en DAF motor werden ingekocht voor het overige deel werden de machines compleet zelf geproduceerd. Interessant was dat de VL 900 werd gemaakt op verzoek van het Nederlandse Ministerie van Defensie, echter verder als een prototypestadium kwam het model niet een militaire order is het destijds dan ook niet geworden, de VL serie hielp Werklust wel om te groeien, per jaar werden rond de 100 machines verkocht voornamelijk in Nederland en Duitsland in de periode 1965 tot 1972. Het populairste model was de VL 1500. |
|
6501 WERKLUST VL 900. jaren '60 |
|
6502 WERKLUST VL 900. In aanbouw in de fabriek. jaren '60 |
|
6503 WERKLUST VL 900 (voorgrond) jaren '60 |
|
6504 WERKLUST VL 900. Een afwijkend type met zijn enkele bak cilinder en uit het midden geplaatste cabine. jaren '60 |
|
6505 WERKLUST VL 900. jaren '60 |
|
6510 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6511 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6511a WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6512 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6513 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6514 WERKLUST VL 1200. Uitgerust met een buizenklem. jaren '60 |
|
6515 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6516 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6517 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6518 WERKLUST VL 1200. jaren '60 |
|
6520 WERKLUST VL 1000. jaren '60 |
|
6521 WERKLUST VL 1000. jaren '60 |
|
6522 WERKLUST VL 1000. jaren '60 |
|
6523 WERKLUST VL 1000. jaren '60 |
|
6524 WERKLUST VL 1000. 100 PK DAF motor. jaren '60 |
|
6525 WERKLUST VL 1000. Speciaal hulpstuk voor het bijsnijden van wegkanten. jaren '60 |
|
6526 WERKLUST VL 1000. jaren '60 |
|
6527 WERKLUST VL 1000. met dieplepel hulpstuk. jaren '60 |
|
6528 WERKLUST VL 1000. jaren '60 |
|
6701 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6702 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6703 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6704 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6705 WERKLUST VL 1500. Door de vierwielbesturing een zeer kleine draaicirkel. jaren '60 |
|
6706 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6707 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6708 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6709 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6710 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6711 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6712 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6713 WERKLUST VL 1500. jaren '60 |
|
6801 De fabriek in de jaren zestig. jaren '60 |
|
6803 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6804 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6805 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6806 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6807 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6808 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6809 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6810 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
6811 WERKLUST VL 1800. jaren '60 |
|
Eind jaren zestig besloot men om vrachtwagens te gaan ontwikkelen en bouwen, er verschenen twee types op de markt, allebei met een 6x6 chassis en DAF 6 cilinder dieselmotor de W8 met een 120 PK motor en een laadvermogen van 9700 kg en de W 11 met een motorvermogen van 138 PK en een laadvermogen van 11.000 kg. | |
6901 WERKLUST W 11 eind jaren '60 |
|
6902 WERKLUST W 11 eind jaren '60 |
|
6903 WERKLUST W 8 en W 11 eind jaren '60 |
|
6904 WERKLUST W 8 eind jaren '60 |
|
6905 WERKLUST W 11 eind jaren '60 |
|
6906 Logo WERKLUST wat op het front prijkte. eind jaren '60 |
|
6907 WERKLUST W 8/W11 met Netam kipper. eind jaren '60 |
|
6908 WERKLUST W 8/W 11 met Netam kipper en laadkraan. eind jaren '60 |
|
6909 WERKLUST W 8/W 11 met Netam kipper. eind jaren '60 |
|
6910 WERKLUST W 8/W 11 chassis gereed op het fabrieksterrein. eind jaren '60 |
|
6911 WERKLUST W 8/W 11 met Netam kipper en ATLAS laadkraan van Rijkswaterstaat. eind jaren '60 |
|
6912 WERKLUST W 8/W 11 met kolkenzuiger opbouw. eind jaren '60 |
|
6913 WERKLUST W 8/W 11 met een opbouwkraan, gebouwd voor een staalconstructeur. eind jaren '60 |
|
6914 WERKLUST W 8/W 11 uitgevoerd als brandweerwagen voor de gemeente Oldebroek. eind jaren '60 |
|
6920 WERKLUST op de beurs. eind jaren '60 |
|
6921 WERKLUST op de beurs. Intussen is men ook importeur van HYDOMAC hydraulische graafmachines geworden, men was voornemens om een complete lijn bouwmachines te kunnen leveren. eind jaren '60 |
|
6922 WERKLUST op de beurs. HYDROMAC HG 75. eind jaren '60 |
|
6923 WERKLUST op de beurs. HYDROMAC H 115. eind jaren '60 |
|
7001 WERKLUST VL 5. Begin jaren '70 |
|
7002 WERKLUST VL 5. Begin jaren '70 |
|
7003 WERKLUST VL 5. Als graaflaadcombinatie. Begin jaren '70 |
|
7004 WERKLUST VL 5. Begin jaren '70 |
|
7010 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7011 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7012 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7013 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7014 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7015 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7016 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7017 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7018 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7019 Advertentie. Begin jaren '70 |
|
7101 Voor de HEIDEMIJ bouwde de afdeling Speciale Producten deze mengwoeller op een basis van een FWD terracruzer. 1971 |
|
7102 WERKLUST mengwoeller. 1971 |
|
Hoewel de VL-serie populair was kon WERKLUST de nieuwe tendens naar
knikbestuurde wielladers die begon in 1970, niet negeren. Dit leidde tot
de ontwikkeling van een aantal knik gestuurde machines, die naast de
wielgestuurde VL-series een aantal jaren werd aangeboden. Als eerste werden de knikgestuurde type's VL 2500 en VL 4000 op de markt gebracht met een gewicht van rep. 15 en 21 ton en met een bakinhoud van 1500 en 4000 liter. Inderdaad met nog de aanduiding VL die later zou worden vervangen door WG. |
|
7105 WERKLUST nieuws. Introductie VL 2500 en VL 4000. 1971 |
|
7106 WERKLUST nieuws. 1971 |
|
7107 WERKLUST nieuws. 1971 |
|
7108 WERKLUST VL 4000. De grootste wiellader die men tot dan toe had gebouwd. 1971 |
|
7109 WERKLUST VL 4000. 1971 |
|
7110 WERKLUST VL 4000. 1971 |
|
7111 WERKLUST VL 4000. 1971 |
|
7112 WERKLUST VL 4000. 1971 |
|
7113 WERKLUST VL 4000. 1971 |
|
Sinds eind jaren zestig worden de WERKUST machines in Duitsland op de markt gebracht door de oude gerenommeerde fabrikant van zwenkladers AHLMANN, die vond de WERKLUST voorladers zo goed dat hij naast zijn eigen zwenklader programma niet tot de productie van een eigen voorlader overging maar de Nederlandse machines als aanvulling op zijn programma koos. | |
7130 WERKLUST wielladers op een beurs in Duitsland onder de naam AHLMANN. 1971 |
|
7131 1971 |
|
7132 WERKLUST wielladers op de BAUMA in München onder de naam AHLMANN. 1971 |
|
7133 De wielladers werden per trein naar Duitsland getransporteerd. 1971 |
|
7134 Met een nieuwe wiellader de grens over. 1971 |
|
Eind jaren zestig ging men bij WERKLUST zich beraden over het uitbreiden
van het grondverzet-programma, besloten werd om geen hydraulische
dieplepel te gaan bouwen, maar de machines van WESERHÜTTE in het
leveringsprogramma op te nemen, met voorop de Hydrowolf, maar ook het
uitgebreide dragline-programma waarmee deze fabriek uit het Duitse Bad
Oeynhausen van oudsher naam had gemaakt. Ook werd men importeur van DYNAPAC (trilwalsen) en AHLMANN. |
|
7150 WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht. Het leveringsprogramma is uitgebreid met o.a. WESERHÜTTE machines. 1971 |
|
7151 WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht. 1971 |
|
7152 WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht. En ook voor trilrolwalsen van DYNAPAC kan men bij Werklust terecht. 1971 |
|
7153 WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht. 1971 |
|
7154 WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht. 1971 |
|
7155 WERKLUST op de Bouwbeurs in Utrecht. 1971 |
|
7201 25 jarig jubileum. 1972 |
|
7202 25 jarig jubileum. 1972 |
|
7203 25 jarig jubileum. 1972 |
|
7204 In het jubileumjaar word het model 2300 geintroduceerd. De letters VL bij de type aanduiding verdwijnen. 1972 |
|
7205 Deze speciale tot boomverplantmachine omgebouwde WERKLUST 4000 werd geleverd aan Van Iersel uit Udenhout. 1972 |
|
7206 WERKLUST 4000 boomverplantmachine. 1972 |
|
7207 WERKLUST 4000 boomverplantmachine. 1972 |
|
7208 WERKLUST 4000 boomverplantmachine. 1972 |
|
7209 WERKLUST 4000 boomverplantmachine. 1972 |
|
7210 WERKLUST 4000 boomverplantmachine. 1972 |
|
7215 WERKLUST 1700 1972 |
|
7216 WERKLUST 3300 1972 |
|
7217 WERKLUST 3300 1972 |
|
7301 1973 |
|
7302 De samenwerking met WESERHÜTTE word uitgebreid in Duitsland worden de machines voortaan verkocht onder hun naam. 1973 |
|
7303 1973 |
|
7304 1973 |
|
7305 WESERHÜTTE 3300. 1973 |
|
7306 1973 |
|
7601 WERKLUST WG 7. 1976 |
|
7602 WERKLUST WG 10 1976 |
|
7603 WERKLUST WG 10 1976 |
|
7604 WERKLUST WG 10 1976 |
|
7605 WERKLUST WG 15 1976 |
|
7606 WERKLUST WG 15 1976 |
|
7607 WERKLUST WG 15 1976 |
|
7608 WERKLUST WG 20 1976 |
|
7609 WERKLUST WG 30 1976 |
|
7610 WERKLUST WG 30 1976 |
|
7611 WERKLUST WG 30 1976 |
|
7612 WERKLUST WG 40 1976 |
|
7613 WERKLUST WG 40 1976 |
|
7614 WERKLUST WG 50 1976 |
|
7615 WERKLUST WG 50 1976 |
|
7616 WERKLUST WG 50 1976 |
|
7701 Gereed voor transport door Van de Vlist. 1977 |
|
7702 1977 |
|
7703 1977 |
|
7801 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7802 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7803 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7804 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7805 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7806 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7807 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7808 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7809 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7810 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7811 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7812 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7813 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7814 WERKLUST WG 16 jaren´70 |
|
7815 WERKLUST WG 18 jaren´70 |
|
7816 WERKLUST WG 18 jaren´70 |
|
7817 WERKLUST WG 18 jaren´70 |
|
7818 WERKLUST WG 18 jaren´70 |
|
7819 WERKLUST WG 18 jaren´70 |
|
7820 WERKLUST WG 25 jaren´70 |
|
7821 WERKLUST WG 25 jaren´70 |
|
7822 WERKLUST WG 25 jaren´70 |
|
7823 WERKLUST WG 25 jaren´70 |
|
7824 WERKLUST WG 25 jaren´70 |
|
7825 WERKLUST WG 25 jaren´70 |
|
7826 WERKLUST WG 25 jaren´70 |
|
7830 WERKLUST WG 35 jaren´70 |
|
7831 WERKLUST WG 35 jaren´70 |
|
7832 WERKLUST WG 35 jaren´70 |
|
7833 WERKLUST WG 45 jaren´70 |
|
7835 WERKLUST WG 55 jaren´70 |
|
7836 WERKLUST WG 55 jaren´70 |
|
7837 WERKLUST WG 55 jaren´70 |
|
7838 WERKLUST WG 55 jaren´70 |
|
7820 WERKLUST WG 55 jaren´70 |
|
Word vervolgt | |