Van der Valk & Nieuwdorp | |
|
|
Informatie en foto's van Ad Gevers | |
De afkorting V. & N. staan voor Van der Valk & Nieuwdorp, de heer L. van
der Valk geboren in de provincie Zeeland vestigde zich als aannemer van
grondwerken in Heemstede, mede door zijn Zeeuwse achtergrond was
hij vertrouwd met het verzetten van zware klei en wist hij als geen
ander aan welke eisen een dragline bak hiervoor moest voldoen. Naast zijn aannemersbedrijf verhuurde hij ook draglines welke werden gerepareerd en onderhouden in de eigen werkplaats waar hij ook revisie werkzaamheden uitvoerde voor andere bedrijven. Om zijn eigen personeel ook in slappe tijden aan het werk te houden besloot hij in 1938 om een eigen dragline te gaan bouwen. Dit werd het type 1, welke onder leiding van een Duitse technicus werd gebouwd, deze kwam naar Nederland in de tijd dat V & N dealer was van O & K. De eerste machines waren geluidarm daar de overbrenging van het vliegwiel naar het lierwerk was uigevoerd in een gesloten wormkast in een oliebad. |
|
001 VALK Type 1 1941 |
|
002 VALK Type 1 1941 |
|
003 VALK Type 1 Foto van Arie Schaapman uit "de Machinist". |
|
004 VALK Type 1 Strak werk en dat zonder laser ! |
|
005 VALK Type 1 Foto uit "de Machinist". |
|
006 VALK Type 1 Hondsbossche Zeewering Deze VALK van het type 1 werd door de fabriek ingeruild en omgebouwd tot mobiele dragline en verkocht aan het Hoogheemraadschap NoordHollands Noorderkwartier.
|
|
007 | |
Ergens begin jaren '50 werd VALK type 2 geïntroduceerd, deze machine
draaide aanzienlijk sneller maar dat ging wel gepaard met heel wat meer
lawaai omdat de overbrenging nu via een ketting geschiedde. Het op traktorrupsen staande onderstel van deze machine had twee rijsnelheden tot zijn beschikking en in de hoogste gang was een snelheid van zo'n tien kilometer per uur haalbaar, met name in ruilverkavelingen was dit een aanzienlijk voordeel in verband met de regelmatig voorkomende verplaatsingen. De bediening van deze machines liep via een GMC hoofdremcilinder. |
|
008 VALK Type 2 |
|
009 VALK Type 2 Een kopie van de enige folder die VALK heeft uitgebracht. |
|
010 VALK Type 2 |
|
011 VALK Type 2 |
|
012 VALK Type 2 |
|
013 | |
In 1959 werd Type drie op de markt gezet een dragline op een onderstel
van een REO truck. Deze machine, met buitengewoon veel zicht rondom moest het gaan maken, hij was voorzien van een drie-cilinder Perkins motor met als toenmalige nieuwigheid een roterende brandstofpomp. De machine trok destijds nog sterk de aandacht tijdens de Utrechtse Jaarbeurs. Maar helaas de markt voor de dragline-verhuur zakte in als gevolg van een overcapaciteit van deze machines en al in 1960 werd gestopt met de zelfbouw. |
|
014 VALK Type 3 Hondsbossche Zeewering Toen VALK dit type uitbracht aarzelde het Hoogheemraadschap niet om tot aanschaf over te gaan, gezien de goede ervaringen met de eerste machine. |
|
015 VALK bak. |
|
016 Een daar VALK ontworpen en gebouwde taludbak. |
|
018 VALK Type 2 Machine met een aangepaste raampartij. 1966 |
|
019 VALK Type 2 Machine van Van Kaathoven uit Nijnsel. 1966 |
|
020 VALK Type 2 Het laden en lossen van de machine gaf weleens problemen door de hoge rijsnelheid. 1966 |
|
021 Relatiegeschenk. |
|
023 Een door van de Valk gebouwde tandemwals hier bij een machinehandelaar maar voorheen gedraaid bij de Later uit Venlo. |
|