Gijs Schot | |
Gijs Schot bouwde in zijn woonplaats Alkmaar in 1955 / 56 zijn eerste dragline naar het voorbeeld van een kraan die zijn vader al jaren geleden had geconstrueerd. | |
Foto's en informatie van Ad Gevers | |
0001 De eigenbouw dragline van de vader van Gijs. |
|
0002 | |
0003 | |
In eerste instantie maakte hij gebruik van een 4 x 4 rijwerk maar na
herhaaldelijk vastrijden werd toch maar uitgezien naar een 6 x 6
onderstel. Toen de kraan van zijn vader aan vervanging toe was bouwde Gijs een complete nieuwe bovenwagen. De halftrack en de giek bleven echter gehandhaafd evenals de KROMHOUT motor van 68 PK die omdat hij al zolang in de familie was, Gijs heeft de motor nog steeds in bezit, inmiddels heeft deze in allerlei voertuigen zijn diensten bewezen, oorspronkelijk was het de krachtbron van een Minerva truck, daarna lag hij in een bulldozer, vervolgens in twee draglines en sloot zijn carrière af als aandrijfunit voor een generator. De draaikrans was afkomstig van de draaikoepel van een kanon en werd bediend door een wormaandrijving maar dat voldeed volgens Gijs helemaal niet, bij zijn neef eigenaar van machinefabriek L & S bestelde hij daarom een nieuwe pennekrans en een compleet nieuw lierstel. |
|
0004 De nieuwe dragline in aanbouw. |
|
0005 KROMHOUT Motor, overbrenging en lierwerk |
|
0006 De fairline. |
|
Daar het vin de lijn lag dat Gijs zelf op de dragline zou gaan draaien
werd de machine van alle gemakken voorzien, zo draaiden de handels om
kogellagers en werden alleen stofdichte lagers toegepast. En via de zwenkkoppeling kon de mast worden op- of afgetopt |
|
0007 | |
0008 | |
Toen de machine gedeeltelijk gereed was werd er een buizenframe omheen gelast waarop later de beplating kon worden aangebracht, nadat als contragewicht een betonbak was geplaatst kon de machine aan het werk. | |
0009 | |
0010 Bijzondere vorm van de cabine. |
|
0011 | |
0012 Dubbellucht op de vooras van de halftrack een typisch Nederlandse vinding. |
|
0013 | |