OLBO
Bakkum
 

 

 
Informatie en foto's van Ad Gevers.  
 
   
  Olaf Borst was de naam van de eigenaar van een constructiewerkplaatsje in het Noord-Hollandse Bakkum waar na de oorlog reparaties werden uitgevoerd aan draglines.
In het begin van de vijftiger jaren heeft hij meer als hobby een drietal draglines verbouwd, hierbij bijgestaan door een aantal neven.
Van het een kwam het ander en bij wijze van stopwerk werd er in de winter van 1965 begonnen met de bouw van een eigen dragline.
Er werden er in totaal vier van gebouwd, twwe stuks werden afgeleverd op een REO onderstel en de andere twee op een halftrack uit de dump.
Zeer opmerkelijk voor een fabriekje van dergelijke geringe afmetingen is dat de cabine zowel links- als rechts gemonteerd leverbaar was bij een OLBO.
Vol goede moed werd begonnen aan een tweetal draglines maar deze werden nooit meer verkocht.
   
5001


Een door Olaf Borst verbouwde dragline waarvan het oorspronkelijke fabrikaat niet meer van te achterhalen is.



















jaren '50
   
5002


Door Olaf Borst verbouwde dragline.






















jaren '50
   
6001


Onder het wakend oog van Olaf Borst word hier de laatste hand gelegd aan een gebouwde giek.
































jaren '50
   
6002


Een OLBO dragline op halftrack gereed voor aflevering.






























jaren '60
   
6003


Dragline met rechtse cabine.






















jaren '60
   
6004


Dragline op een halftrack.






















jaren '60
   
6005


Een door Olaf Borst tot bulldozer omgebouwde halftrack.
















jaren '60
   
6006


OLBO dragline op een REO onderstel.
















jaren '60
   
6007


OLBO dragline op een REO onderstel.



















jaren '60
   
6008


OLBO dragline op een REO onderstel.


























jaren '60
   
  De twee laatst gebouwde draglines werden niet meer verkocht,
een van de twee kwam nog helemaal af , compleet met cabine, giek en bak, terwijl de andere niet verder geraakte dan de machinevloer en het lierwek.
De overblijfselen uit een roemrucht verleden staan anno 1995 nog steeds achter de werkplaats die inmiddels word gerund door een zoon van Olaf.
   
9001


De bovenwagen achter de werkplaats.





















1995
   
9002
























1995
   
9003
























1995
   
9004
























1995
   
9005























1995
   
9006























1995