L & S Schoorldam |
|
Informatie en foto's van Ad Gevers | |
De vader van Joop Laarkamp had een kleine smederij in Schoorldam, in
1953 kreeg hij een enorme opdracht van Johan Schot, het bouwen van een
dragline, Joop Laarkamp was destijds werkzaam bij Stork Kranenbouw en
maakte de benodigde tekeningen. Deze eerste dragline werd gebouwd in de kleine smederij en moest buiten worden samengesteld. |
|
5301 | |
De dragline was voorzien van een illegale motor afkomstig uit een Duitse legertruck, verborgen gehouden na de afloop van de tweede wereldoorlog. | |
5302 | |
5303 | |
Tijd om proef te draaien was er niet de machine werd meteen ingezet voor het herstellen van dijken en duinen die vernield waren door de watersnood. | |
5304 | |
Met de bouw van de eerste machine werd de samenwerking van Johan
Laarkamp en Johan Schot bevestigd met de oprichting van Machinefabriek L
& S in 1954. Er werden voornamelijk draglines gebouwd voor de aannemers in de omgeving van Alkmaar. De eerste machine kreeg het type nummer 400 en stond op rupsen hiervan werden er 10 gebouwd van de L (Lucht) versie in totaal 22 stuks. Liep men tegen problemen aan bij de ontwikkeling, dan ging men in het weekend de polder in om de constructie te bekijken bij draglines van een ander merk die daar aan het werk waren. |
|
5501 Type 400 L (Lucht) |
|
5502 | |
5510 Schafttijd op de fabriek, tweede van rechts is Joop Laarkamp |
|
5601 type 400L |
|
5602 type 400L op GMC onderwagen |
|
5603 type 400L op GMC onderwagen |
|
5604 type 400L De vergrendeling van de wielen welke bij het graven kan worden geactiveerd |
|
5605 type 400L |
|
0102 | |
5606 type 400L op GMC onderwagen Gieklengte 8 meter Bakinhoud 350 liter |
|
5607 type 400L op GMC onderwagen |
|
5608 type 400L op GMC onderwagen |
|
5609 type 400L op GMC onderwagen |
|
0102 | |
5610 type 400L op CHEVROLET onderwagen Van de onderwagen werd de cabine gehalveerd om bij het transport de giek niet te hoeven demonteren |
|
5611 type 400L op CHEVROLET onderwagen en verbeterde cabine op de dragline |
|
0104 | |
5612 type 400L voor de NBM Met vernieuwde cabine en 30 PK PETTER motor |
|
In 1960 werd het bedrijf verkocht aan aannemer Daalder uit Alkmaar die
daar alle belang bij had daar hij verschillende L&S draglines had
draaien, de fabriek ging verder onder de naam Machinefabriek Daalder en
Joop Laarkamp behield de technische leiding. Na de overname kwam de productie van de 400 met rups onderwagen op gang. |
|
6001 type 400 rups |
|
6002 type 400 rups Duidelijk zichtbaar de contragewichten onder de handels, dit zorgde voor een soepeler bediening |
|
6003 type 400 rups |
|
De draglines werden voorzien van FORD of PETTER motoren | |
6005 type 400 rups De trotse bouwers ! |
|
6006 type 400 rups Geheel luchtbediend getuige de aan de onderzijde van de bovenwagen gemonteerde luchtketel |
|
6007 type 400 rups |
|
6008 type 400 rups Van de rupsversie werden 10 machines gebouwd |
|
6009 type 600/800 rups Hiervan werd er slechts één exemplaar gebouwd Deze 600 heeft een uitgebouwde cabine om wat meer ruimte bij het lierwerk te verkrijgen |
|
6010 type 600/800 rups De eerste machine volledig luchtbediend |
|
6101 type 1000 rups Ook hiervan werd er maar één stuks gebouwd |
|
6102 type 1000 rups |
|
6103 type 1000 Op transport en bestemd voor aannemer Daalder zelf |
|
De types 600 en 1000 werden ingezet bij aannemer Daalder zelf de 600 was
aan de trage kant maar de 1000 presteerde prima. Er is nog een poging ondernomen om samen met Machinefabriek Alkmaar machines te gaan produceren, maar vanwege de hoge productiekosten besloot men om hier vanaf te zien. Hierdoor kwam men bij Daalder voor de keuze te staan, verder gaan met bouwen van L&S machines en dan ook een service-apparaat op zetten of te stoppen en zich allen te richten op de Aannemerij, men koos voor het laatste. In 1964 werd nog wel begonnen aan een speciale dragline het type 1250 voor de firma Koopman te Bergen. |
|
6401 type 1250 rups Ook slechts één stuks gebouwd Om het rond tollen van de knijper tegen te gaan werd een extra poelie op de lieras gemonteerd |
|
6402 type 1250 rups |
|
6403 type 1250 rups Uitgerust met een zeer lange onderwagen |
|
6404 type 1250 rups Bedieningspaneel duidelijk zichtbaar de luchtrbediening |
|
6405 type 1250 rups |
|
6406 type 1250 rups |
|
6407 type 1250 rups |
|
6408 type 1250 rups Zwaar geconstrueerde fairlaine |
|
De 1250 een oerdegelijke machine, er werd door de toeleveringsbedrijven
alleen top producten geleverd, zo werd gebruik gemaakt van TIMKEN lagers
en WESTINGHOUSE luchtventielen en kranen. Een zescilinder 120 PK DORMAN dreef een ALLISON Converter aan en om deze combinatie te testen bond men de trekdraad om een boom, deze werd zonder moeite met bestrating en al uit de grond getrokken. |
|
6409 type 1250 rups |
|
6410 type 1250 rups De 1250 literbak met op gelaste schotten, geen probleem voor de 120 PK sterke DORMAN motor |
|
6411 type 1250 rups De radiator kan worden afgesloten met een luik |
|
6412 type 1250 rups Uitgerust als heistelling |
|
0102 | |
6415 type 1250 rups In bedrijf bij aannemer Koopman |
|
6416 type 1250 rups |
|
6417 type 1250 rups |
|
6418 type 1250 rups |
|
6601 400L Jo Lute JR (rechts) |
|
6601 400L Inzet bij Lute B.V. |
|
9501 1250 De giek is reeds tot schroot verwerkt |
|
In 1995 vind Ad Gevers de 1250 terug op een bouwmachine kerkhof in het Limburgse Weert onder een stapel van zo'n driehonderd vrachtwagenbanden, na twee uur zwoegen kon Ad met eigen ogen zien hoe buiten gewoon degelijk de inmiddels in deplorabele toestand verkeerde dragline gebouwd was. | |
9502 1250 De extra uitbouw van de bovenwagen is in de loop van de jaren gedemonteerd |
|
9503 1250 De giek is reeds tot schroot verwerkt |
|
9504 1250 |
|
9505 1250 |
|
|