L & S
Schoorldam
 
   
 
Informatie en foto's van Ad Gevers  
  De vader van Joop Laarkamp had een kleine smederij in Schoorldam, in 1953 kreeg hij een enorme opdracht van Johan Schot, het bouwen van een dragline, Joop Laarkamp was destijds werkzaam bij Stork Kranenbouw en maakte de benodigde tekeningen.
Deze eerste dragline werd gebouwd in de kleine smederij en moest buiten worden samengesteld.
   
5301
   
  De dragline was voorzien van een illegale motor afkomstig uit een Duitse legertruck, verborgen gehouden na de afloop van de tweede wereldoorlog.
   
5302
   
5303
   
  Tijd om proef te draaien was er niet de machine werd meteen ingezet voor het herstellen van dijken en duinen die vernield waren door de watersnood.
   
5304
   
  Met de bouw van de eerste machine werd de samenwerking van Johan Laarkamp en Johan Schot bevestigd met de oprichting van Machinefabriek L & S in 1954.
Er werden voornamelijk draglines gebouwd voor de aannemers in de omgeving van Alkmaar.
De eerste machine kreeg het type nummer 400 en stond op rupsen hiervan werden er 10 gebouwd van de L (Lucht) versie in totaal 22 stuks.
Liep men tegen problemen aan bij de ontwikkeling, dan ging men in het weekend de polder in om de constructie te bekijken bij draglines van een ander merk die daar aan het werk waren.
   
5501

Type 400 L (Lucht)
   
5502
   
5510

Schafttijd op de fabriek, tweede van rechts is Joop Laarkamp
   
5601

type 400L
   
5602

type 400L op GMC onderwagen
   
5603

type 400L op GMC onderwagen
   
5604

type 400L

De vergrendeling van de wielen welke bij het graven kan worden geactiveerd
   
5605

type 400L
   
0102
   
5606

type 400L op GMC onderwagen

Gieklengte 8 meter
Bakinhoud 350 liter
   
5607

type 400L op GMC onderwagen
   
5608

type 400L op GMC onderwagen
   
5609

type 400L op GMC onderwagen
   
0102
   
5610

type 400L op CHEVROLET onderwagen

Van de onderwagen werd de cabine gehalveerd om bij het transport de giek niet te hoeven demonteren
   
5611

type 400L op CHEVROLET onderwagen en verbeterde cabine op de dragline
   
0104
   
5612

type 400L  voor de NBM

Met vernieuwde cabine en 30 PK PETTER motor

   
  In 1960 werd het bedrijf verkocht aan aannemer Daalder uit Alkmaar die daar alle belang bij had daar hij verschillende L&S draglines had draaien, de fabriek ging verder onder de naam Machinefabriek Daalder en Joop Laarkamp behield de technische leiding.
Na de overname kwam de productie van de 400 met rups onderwagen op gang.
   
6001

type 400 rups
   
6002

type 400 rups

Duidelijk zichtbaar de contragewichten onder de handels, dit zorgde voor een soepeler bediening
   
6003

type 400 rups
   
  De draglines werden voorzien van FORD of PETTER motoren
   
6005

type 400 rups

De trotse bouwers !
   
6006

type 400 rups

Geheel luchtbediend getuige de aan de onderzijde van de bovenwagen gemonteerde luchtketel
   
6007

type 400 rups
   
6008

type 400 rups

Van de rupsversie werden 10 machines gebouwd
   
6009

type 600/800 rups

Hiervan werd er slechts één exemplaar gebouwd

Deze 600 heeft een uitgebouwde cabine om wat meer ruimte bij het lierwerk te verkrijgen
   
6010

type 600/800 rups

De eerste machine volledig luchtbediend
   
6101

type 1000 rups

Ook hiervan werd er maar één stuks gebouwd
   
6102

type 1000 rups
   
6103

type 1000

Op transport en bestemd voor aannemer Daalder zelf
   
  De types 600 en 1000 werden ingezet bij aannemer Daalder zelf de 600 was aan de trage kant maar de 1000 presteerde prima.
Er is nog een poging ondernomen om samen met Machinefabriek Alkmaar machines te gaan produceren, maar vanwege de hoge productiekosten besloot men om hier vanaf te zien.
Hierdoor kwam men bij Daalder voor de keuze te staan, verder gaan met bouwen van L&S machines en dan ook een service-apparaat op zetten of te stoppen en zich allen te richten op de Aannemerij, men koos voor het laatste.
In 1964 werd nog wel begonnen aan een speciale dragline het type 1250 voor de firma Koopman te Bergen.
   
6401

type 1250 rups

Ook slechts één stuks gebouwd

Om het rond tollen van de knijper tegen te gaan werd een extra poelie op de lieras gemonteerd
   
6402

type 1250 rups
   
6403

type 1250 rups

Uitgerust met een zeer lange onderwagen
   
6404

type 1250 rups

Bedieningspaneel duidelijk zichtbaar de luchtrbediening
   
6405

type 1250 rups
   
6406

type 1250 rups
   
6407

type 1250 rups
   
6408

type 1250 rups

Zwaar geconstrueerde fairlaine
   
  De 1250 een oerdegelijke machine, er werd door de toeleveringsbedrijven alleen top producten geleverd, zo werd gebruik gemaakt van TIMKEN lagers en WESTINGHOUSE luchtventielen en kranen.
Een zescilinder 120 PK DORMAN dreef een ALLISON Converter aan en om deze combinatie te testen bond men de trekdraad om een boom, deze werd zonder moeite met bestrating en al uit de grond getrokken.
   
6409

type 1250 rups
   
6410

type 1250 rups

De 1250 literbak met op gelaste schotten, geen probleem voor de 120 PK sterke DORMAN motor
   
6411

type 1250 rups

De radiator kan worden afgesloten met een luik
   
6412

type 1250 rups

Uitgerust als heistelling
   
0102
   
6415

type 1250 rups

In bedrijf bij aannemer Koopman
   
6416

type 1250 rups
   
6417

type 1250 rups
   
6418

type 1250 rups
   
6601

400L

Jo Lute JR (rechts)
   
6601

400L

Inzet bij Lute B.V.
   
9501

1250

De giek is reeds tot schroot verwerkt
   
  In 1995 vind Ad Gevers de 1250 terug op een bouwmachine kerkhof in het Limburgse Weert onder een stapel van zo'n driehonderd vrachtwagenbanden, na twee uur zwoegen kon Ad met eigen ogen zien hoe buiten gewoon degelijk de inmiddels in deplorabele toestand verkeerde dragline gebouwd was.
   
9502

1250

De extra uitbouw van de bovenwagen is in de loop van de jaren gedemonteerd
   
9503

1250

De giek is reeds tot schroot verwerkt
   
9504

1250
   
9505

1250