JOGRO
Groot-Ammers
 
   
 
Foto's en deel tekst Cor de Jong  
  Omstreeks het jaar 1904 begint in Groot-Ammers de heer Huibert Bouter in een kleine werkruimte naast zijn woning een wagenmakerij.
Het bedrijf groeit voorspoedig en in 1930 word er aan de buitenzijde van de rivierdijk van de Lek een grotere werkplaats met woonhuis gebouwd. (zie onderstaand)
   
3001

Groot-Ammers

Woonhuis met werkplaats

















1930




   
  In 1937 gaat Huibert Bouter een samenwerking aan met Pieter de Jong
   
3701

Groot-Ammers

Overeenkomst samenwerking



























1937

   
3801


Briefhoofd



1938
   
  In 1941 tijdens de tweede wereldoorlog zet Pieter de Jong zelfstandig het bedrijf voort en word de werkplaats verbouwd.
   
4101


















1941
   
0001
   
4201

Groot-Ammers

Houten wagens met houten wielen













jaren '40
   
4203

Groot-Ammers

Houten kruiwagen









jaren '40
   
4204

Groot-Ammers

Houten krik









jaren '40
   
  Direct na de oorlog worden er landbouwagens gebouwd met een stalen onderframe, houten opbouw en voorzien van luchtbanden.
   
4802

Groot-Ammers

Landbouwwagens voor achter een paard.


















jaren '40
   
4803



Landbouwwagens op een beurs












jaren '40
   
0003
   
5001

Groot-Ammers

Lassen van as





















jaren '50
   
  Begin jaren vijftig kwam de levering van nieuwe vrachtwagens goed op gang, de meesten werden bij carrosseriebedrijven aangeleverd zonder cabine (vaak alleen met een moter-omkapping of alleen een grille met embleem bij een frontbesturing).
Nederlandse truckmerken toen : Kromhout, Hogra, Daf.
Engelse truckmerken : Guy, Austin, Foden, Bedford.
Amerikaanse truckmerken : GMC, REO, De Soto, Fargo.
Bij De Jong werden deze trucks voorzien van de cabines en/of opbouw.
   
5401

Groot-Ammers

GUY truck met De Jong cabine

















jaren '50
   
5402

Groot-Ammers

De GUY truck compleet afgebouwd met een tankopbouw








jaren '50
   
  In februari 1953 vond de watersnood plaats, het buiten de rivierdijk gevestigde bedrijf van P. de Jong werd in een nacht tijd vrijwel geheel verwoest, een nieuwe opstart was mogelijk dankzij de financiŽle hulp en credieten van de vaste toeleveranciers, tot 1961 werd er geÔmproviseerd doorgewerkt op de locatie.
   
5501



CATERPILLAR D4 met de eerste cabine van De Jong.























jaren '50
   
  Eind vijftiger jaren werden meer en meer trucks standaard door de fabriek voorzien een cabine en besluit P. de Jong om de cabine-productie voort te zetten voor o.a. bouwmachines daar die nog steeds veelal geleverd werden zonder cabine, de eerste was voor een CATERPILLAR D4 van MOURIK Groot-Ammers.
   
5502



CATERPILLAR D4 met De Jong cabine























jaren '50
   
5503



CATERPILLAR D4 met De Jong cabine










Foto archief Ad Gevers

jaren '50
   
5510



CATERPILLAR D6 met De Jong cabine























jaren '50
   
5511



CATERPILLAR D6 met De Jong cabine























jaren '50
   
5512



CATERPILLAR D6 met De Jong cabine










Foto archief Ad Gevers

jaren '50
   
0004
   
5515



FRISCH rupslader voorzien van een De Jong cabine, met importeur KlŲckner Bamaco.










Foto archief Ad Gevers

jaren '50
   
5601



CATERPILLAR D7 met De Jong cabine























jaren '50
   
5602



CATERPILLAR D7 met De Jong cabine























jaren '50
   
5605



CATERPILLAR D8 met De Jong cabine






















jaren '50
   
5606



CATERPILLAR D8 met De Jong cabine








Foto archief Ad Gevers

jaren '50
   
  Eind jaren vijftig werden vele cabines geleverd voor machines van Van Mourik Groot-Ammers.
   
0007
   
5610



CATERPILLAR No.12 grader van Van Mourik met De Jong cabine
















jaren '50
   
5611



CATERPILLAR No.12 grader van Van Mourik met De Jong cabine
















jaren '50
   
5801



Order van importeur Wynmalen & Hausmann voor levering van een cabine voor een DEUTZ bulldozer



















1958
   
5802

Utrecht - Bouwbeurs

DEUTZ 60PS bulldozers met De Jong cabine, geleverd voor importeur Wijnmalen & Hausmann




















jaren '50
   
5803

Utrecht - Bouwbeurs

DEUTZ 60PS bulldozers met De Jong cabine, geleverd voor importeur Wijnmalen & Hausmann


















jaren '50
   
5805

Utrecht - Bouwbeurs

CATERPILLAR D6 (rechts) met De Jong cabine geleverd voor importeur Geveke


















jaren '50
   
5810


Opdracht van aannemer E. BLOK voor het leveren van een cabine met ruitenwissers ! voor een CATERPILLAR D6 bulldozer






















1958
   
  CATERPILLAR cabine leveringen aan importeur Geveke, eerst voor de vestiging Amsterdam, later Papendrecht. Een tiental cabines werden geleverd aan de Rijksdienst voor de IJselmeerpoders voor materieel dat werd gebruikt voor de drooglegging van de polders waaronder cabines voor Clayson maaidorsers.
Eind jaren vijftig zien we ook de merknaam JOGRO op de cabines verschijnen.
   
5901

Groot-Ammers

Cabine voor een CATERPILLAR 955 rupslader




















jaren '50
   
5902

Groot-Ammers

Cabine voor een CATERPILLAR 955 rupslader




















jaren '50
   
0008
   
  De cabines werden vervaardigd zoals de vrachtwagen cabines, een stalen frame bekleed met dun plaatstaal met ronde vormgevingen, allemaal handmatig plaat en buigwerk, het dak afgewerkt met "hemelstof" welke werd bevestigd met baleinen vervaardigd door mevr. de Jong !
De wanden werden afgewerkt met beklede panelen.
Deze constructie vergde echter nogal veel arbeidsuren en dus moest er worden overgeschakeld naar eenvoudigere montage methoden.
   
5903

Groot-Ammers

Cabine gemonteerd op de CATERPILLAR 955 rupslader



















jaren '50
   
5905

Groot-Ammers

Tropen Cabine voor een CATERPILLAR bulldozer



















jaren '50
   
5906

Groot-Ammers

Tropen Cabine voor een CATERPILLAR bulldozer



















jaren '50
   
6101



Cor de Jong op een TROJAN 134A wiellader met De Jong cabine


















jaren '50
   
6102



Cor de Jong op een TROJAN 134A wiellader met De Jong cabine


















jaren '50
   
  De werkplaats aan de rivierdijk was al tijden veel te klein en in 1961 werd een nieuw bedrijfspand betrokken op het plaatselijke industrieterrein aan de rand van het dorp.
   
6103

Groot-Ammers - Irenestraat

De eerste paal voor de nieuwbouw














1961
   
6104

Groot-Ammers - Irenestraat

De staalconstructie staat overeind


















1961
   
6105

Groot-Ammers

Het machinepark word verhuisd naar de nieuwe werkplaats aan de Irenestraat










1961
   
6110

Groot-Ammers

De oude en nieuwe werkplaats


















1961
   
6115

Groot-Ammers

Uitnodiging in gebruikstelling nieuw bedrijfspand














1961
   
6201



Commandowagen voor een asfaltinstallatie











jaren '60
   
  In september 1963 komt Cor de Jong in dienst bij de onderneming, broer Arie volgt enkele jaren later.
   
6405

Groot-Ammers

In Nederland zeldzame EIMCO model 105 bulldozer voorzien van De Jong cabine

EIMCO bulldozers werden gebouwd in Salt Lake City in de staat UTAH van de U.S.A.










jaren '60
   
6406

Groot-Ammers

EIMCO model 105 bulldozer voorzien van De Jong cabine















jaren '60
   
6410

Groot-Ammers

De Jong cabine op een Argenterio getrokken landbouw kraan












jaren '60
   
6411
Groot-Ammers

De Jong cabine op een Argenterio getrokken landbouw kraan





















jaren '60
   
6415



Daf met De Jong kipper











jaren '60
   
6501

Bouwbeurs - Utrecht

CATERPILLAR machines voorzien van De Jong cabines












jaren '60
   
6502

Bouwbeurs - Utrecht

CATERPILLAR 922B wiellader voorzien van De Jong cabine












jaren '60
   
6503

Bouwbeurs - Utrecht

CATERPILLAR 988 wiellader voorzien van De Jong cabine












jaren '60
   
6504

Bouwbeurs - Utrecht

CATERPILLAR 988, 950 en 922B wielladers












jaren '60
   
6510

Bouwbeurs - Utrecht

CATERPILLAR D6B bulldozer voor Verlouw Ammerzoden












jaren '60
   
6512



Demonstratie met een CATERPILLAR D9G en 657 scraper beide met een De Jong cabine van Curfs





jaren '60
   
  In 1966 word een tweede bedrijfshal in gebruik genomen.
Een jaar later stopt P. de Jong met zijn arbeid voor de onderneming dit vanwege een chronische ziekte.
   
6601

Groot-Ammers

Opening na verbouwing en uitbreiding tweede bedrijfshal












1966
   
6602

Groot-Ammers

Opening na verbouwing en uitbreiding tweede bedrijfshal







1966
   
6610

Groot-Ammers

CATERPILLAR 922B met De Jong cabine



















jaren '60
   
6615

Groot-Ammers

CATERPILLAR 941 met De Jong cabine













jaren '60
   
6616

Groot-Ammers

CATERPILLAR 941 met De Jong cabine






















jaren '60
   
  In de zestiger jaren werden de cabineconstructies gewijzigd en ook werd de vormgeving simpeler voor het verkrijgen van een lagere kostprijs, alleen het dak en buitenhoeken werden soms afgerond, het dak soms uitgevoerd in polyester.
Talloze CATERPILLER machines voor : Jac. Rijk, Verlouw, Nieuwenhuijse & De Braal enz. werden geleverd met een cabine van De Jong.
   
6701



BROS stabilisatiefrees met De Jong cabine van de Heidemij













jaren '60
   
6702



BROS stabilisatiefrees met De Jong cabine van de Heidemij













jaren '60
   
6705



Cabine op een FWD Terra Cruser cementspreider voor de Heidemij






















jaren '60
   
6706



Cabine op een FWD Terracruser cementspreider voor de Heidemij






















jaren '60
   
6801



AMPHIROL Moerasvoertuig van de Heidemij voor transport in de Flevopolders hier nog zonder cabine







jaren '60
   
6802



AMPHIROL Moerasvoertuig van de Heidemij met De Jong cabine uitgevoerd in RVS


















jaren '60
   
6803



AMPHIROL Moerasvoertuig van de Heidemij met De Jong cabine uitgevoerd in RVS


















jaren '60
   
6901



Met de cabine naar de machine toe, montage op het werk !








jaren '60
   
6902



Cabine gemonteerd, weer een tevreden machinist !








jaren '60
   
6910



FWD Terracruser kipper met De Jong cabine van de Heidemij










jaren '60
   
6911



FWD Terracruser kipper met De Jong cabine van de Heidemij op een demonstratie



















jaren '60
   
6920

Amsterdam

CATERPILLAR D4D op het demoterrein van Geveke













jaren '60
   
6921

Amsterdam

CATERPILLAR D4D op het demoterrein van Geveke













jaren '60
   
6922

Amsterdam

CATERPILLAR D4D op het demoterrein van Geveke













jaren '60
   
7001

Utrecht - Bouwbeurs

CASE 450 bulldozer












jaren '70
   
7101

Groot-Ammers

CASE graaf / laad combinatie

















jaren '70
   
7102

Groot-Ammers

CASE graaf / laad combinatie

















jaren '70
   
7110

Groot-Ammers

INTERNATIONAL E 200 Payscraper






















jaren '70
   
7120



MERCEDES bus voor vervoer personeel in het Botlek havengebied De Jong verzorgde het gehele interieur











jaren '70
   
7121



MERCEDES bus voor vervoer personeel in het Botlek havengebied De Jong verzorgde het gehele interieur









jaren '70
   
7201

Groot-Ammers



















jaren '70
   
7210

Groot-Ammers

INTERNATIONAL Hough paylloader H65






















jaren '70
   
0006
   
7220



FIAT ALLIS 14C bulldozer











jaren '70
   
  FIAT ALLIS cabines werden geleverd aan importeur Leonard Lang en FAT ALLIS Heilbron (D).
   
7221



FIAT ALLIS 14C bulldozer











jaren '70
   
7222



FIAT AD4 bulldozer











jaren '70
   
7225



FIAT ALLIS 65 grader






















jaren '70
   
7226



FIAT ALLIS FL10 B rupslader













jaren '70
   
7227



FIAT ALLIS FL10 B rupslader













jaren '70
   
7228



FIAT ALLIS 605B wiellader













jaren '70
   
7229



FIAT ALLIS 605B wiellader













jaren '70
   
7230



FIAT ALLIS 14 bulldozer











jaren '70
   
7231



FIAT ALLIS 14 bulldozer











jaren '70
   
7235



FIAT ALLIS 645B wiellader













jaren '70
   
7236



FIAT ALLIS 645B wiellader













jaren '70
   
7240



FIAT ALLIS FL14 B rupslader













jaren '70
   
  Naast cabines voor bouwmachines werden ook cabines gebouwd voor :
- RAVO veegmachines (seriematig)
- RANSOMES grasmaai machines
- POWER BOSS veegmachines
- Draineermachines
   
7250



CATERPILLAR D6C bulldozer






















jaren '70
   
7251



CATERPILLAR D6C bulldozer





















jaren '70
   
7255



CATERPILLAR D6C bulldozer


















jaren '70
   
7260



Roll bar






















jaren '70
   
7261



Tropen cabine (dak)
















jaren '70
   
7301



CATERPILLAR 910 wiellader



















jaren '70
   
7302



CATERPILLAR 920 wiellader















jaren '70
   
7303



CATERPILLAR 955L rupslader











jaren '70
   
7304



CATERPILLAR D5 bulldozer


















jaren '70
   
7305



RAY GO stabilisatiefrees

















jaren '70
   
7306



TEREX wiellader













jaren '70
   
7310



BUFFALO BOMAG BW 210 trilwals


















jaren '70
   
7311



BOMAG BW 211 trilwals















jaren '70
   
  Diverse cabines voor BOMAG walsen, cabines en motor-omkastingen voor TEREX 72-61 wielladers voor TEREX Schotland, cabines voor WIRTGEN stabilisatiemachines.
Maar ook cabines voor scheepskranen van NMF Hamburg en KRUPP Lubeck.
   
7315



FIAT ALLIS FR20 wiellader













jaren '70
   
7320



ZETTELMEYER ZD 3000 wieldozer













jaren '70
   
7401



CATERPILLAR 988B wiellader













jaren '70
   
7402



DRESSER 545 wiellader













jaren '70
   
7403



KAELBLE SL25B wiellader














jaren '70
   
  Voor ZETTELMEYER wielladers ZL 501/601 werden de cabines seriematig vervaardigd.
   
7404



ZETTELMEYER ZL 601 wiellader














jaren '70
   

7405



JOHN DEERE 644 C wiellader














jaren '70

   
7406



Cabine voor een JOHN DEERE graafmachine














jaren '70
   
7407



FIAT ALLIS FA 200 bulldozer
















jaren '70
   
7408



TERBERG Pipe Carrier
















jaren '70
   
7410


Cabine voor een WERKLUST wiellader in aanbouw














jaren '70
   
7411


WERKLUST WG35 wiellader
















jaren '70
   
7412


Cabine voor CATERPILLAR D8K bulldozer























jaren '70
   
  Moeilijke tijden braken aan halverwege de jaren tachtig, door de ingestorte markt van bouwmachines, maar ook door diverse faillissementen en overnames van BM - fabrikanten zoals, ZETTELMEYER, TEREX en o.a. BOMAG ging zijn cabines zelf bouwen.
In 1990 start C. de Jong samen met twee compagnons een nieuw cabine-productiebedrijf onder de naam METAGRO, Metaalbouw Groot-Ammers, na de een korte periode van productie in een huurpand word een eigen bedrijfspand betrokken, na enkele jaren word een tweede bedrijfspand in gebruik genomen.
Meer en meer worden cabines zelf door de BM-fabrikanten gebouwd, de markt voor toeleveranciers verdwijnt.
Wel worden er nog cabines gebouwd voor :
- THW WOLTMAN naast cabines ook omkastingen
- GEHLMAX cabine en aanbouwdelen voor schrankladers
- VERMEER cabines voor trenchers en horizontale boormachines
- WIRTGEN mijnbouwmachines
- Cabines voor drainagemachines, slootreinigingsvaartuigen en stuurhuizen voor   baggermaterieel,veegmachines en grasmaaiers
Grotere serieproductie voor speciale voertuigen zoals TERBERG terminaltrekkers, soms wel 20 stuks per week.

In 2008 word METAGRO verkocht aan de DUBBELMAN groep welke oorspronkelijk is gevestigd in Hardinxveld met een schadebedrijf en spuiterij voor trucks en bussen, later word een efficiŽnt bedrijfspand in Schelluinen gebouwd met een grote hal voor de METAGRO cabine productie.
   
 
Huidig adres : Rietweg 5  4290 DA  Schelluinen
+31 85 4843900      info@metagro.nl      www.metagro.nl