JOGRO Groot-Ammers |
|
Foto's en deel tekst Cor de Jong | |
Omstreeks het jaar 1904 begint in Groot-Ammers de heer Huibert Bouter in
een kleine werkruimte naast zijn woning een wagenmakerij. Het bedrijf groeit voorspoedig en in 1930 word er aan de buitenzijde van de rivierdijk van de Lek een grotere werkplaats met woonhuis gebouwd. (zie onderstaand) |
|
3001 Groot-Ammers Woonhuis met werkplaats 1930 |
|
In 1937 gaat Huibert Bouter een samenwerking aan met Pieter de Jong | |
3701 Groot-Ammers Overeenkomst samenwerking 1937 |
|
3801 Briefhoofd 1938 |
|
In 1941 tijdens de tweede wereldoorlog zet Pieter de Jong zelfstandig het bedrijf voort en word de werkplaats verbouwd. | |
4101 1941 |
|
0001 | |
4201 Groot-Ammers Houten wagens met houten wielen jaren '40 |
|
4203 Groot-Ammers Houten kruiwagen jaren '40 |
|
4204 Groot-Ammers Houten krik jaren '40 |
|
Direct na de oorlog worden er landbouwagens gebouwd met een stalen onderframe, houten opbouw en voorzien van luchtbanden. | |
4802 Groot-Ammers Landbouwwagens voor achter een paard. jaren '40 |
|
4803 Landbouwwagens op een beurs jaren '40 |
|
0003 |
|
5001 Groot-Ammers Lassen van as jaren '50 |
|
Begin jaren vijftig kwam de levering van nieuwe vrachtwagens goed op
gang, de meesten werden bij carrosseriebedrijven aangeleverd zonder
cabine (vaak alleen met een moter-omkapping of alleen een grille met
embleem bij een frontbesturing). Nederlandse truckmerken toen : Kromhout, Hogra, Daf. Engelse truckmerken : Guy, Austin, Foden, Bedford. Amerikaanse truckmerken : GMC, REO, De Soto, Fargo. Bij De Jong werden deze trucks voorzien van de cabines en/of opbouw. |
|
5401 Groot-Ammers GUY truck met De Jong cabine jaren '50 |
|
5402 Groot-Ammers De GUY truck compleet afgebouwd met een tankopbouw jaren '50 |
|
In februari 1953 vond de watersnood plaats, het buiten de rivierdijk gevestigde bedrijf van P. de Jong werd in een nacht tijd vrijwel geheel verwoest, een nieuwe opstart was mogelijk dankzij de financiële hulp en credieten van de vaste toeleveranciers, tot 1961 werd er geïmproviseerd doorgewerkt op de locatie. | |
5501 CATERPILLAR D4 met de eerste cabine van De Jong. jaren '50 |
|
Eind vijftiger jaren werden meer en meer trucks standaard door de fabriek voorzien een cabine en besluit P. de Jong om de cabine-productie voort te zetten voor o.a. bouwmachines daar die nog steeds veelal geleverd werden zonder cabine, de eerste was voor een CATERPILLAR D4 van MOURIK Groot-Ammers. | |
5502 CATERPILLAR D4 met De Jong cabine jaren '50 |
|
5503 CATERPILLAR D4 met De Jong cabine Foto archief Ad Gevers jaren '50 |
|
5510 CATERPILLAR D6 met De Jong cabine jaren '50 |
|
5511 CATERPILLAR D6 met De Jong cabine jaren '50 |
|
5512 CATERPILLAR D6 met De Jong cabine Foto archief Ad Gevers jaren '50 |
|
0004 | |
5515 FRISCH rupslader voorzien van een De Jong cabine, met importeur Klöckner Bamaco. Foto archief Ad Gevers jaren '50 |
|
5601 CATERPILLAR D7 met De Jong cabine jaren '50 |
|
5602 CATERPILLAR D7 met De Jong cabine jaren '50 |
|
5605 CATERPILLAR D8 met De Jong cabine jaren '50 |
|
5606 CATERPILLAR D8 met De Jong cabine Foto archief Ad Gevers jaren '50 |
|
Eind jaren vijftig werden vele cabines geleverd voor machines van Van Mourik Groot-Ammers. | |
0007 | |
5610 CATERPILLAR No.12 grader van Van Mourik met De Jong cabine jaren '50 |
|
5611 CATERPILLAR No.12 grader van Van Mourik met De Jong cabine jaren '50 |
|
5801 Order van importeur Wynmalen & Hausmann voor levering van een cabine voor een DEUTZ bulldozer 1958 |
|
5802 Utrecht - Bouwbeurs DEUTZ 60PS bulldozers met De Jong cabine, geleverd voor importeur Wijnmalen & Hausmann jaren '50 |
|
5803 Utrecht - Bouwbeurs DEUTZ 60PS bulldozers met De Jong cabine, geleverd voor importeur Wijnmalen & Hausmann jaren '50 |
|
5805 Utrecht - Bouwbeurs CATERPILLAR D6 (rechts) met De Jong cabine geleverd voor importeur Geveke jaren '50 |
|
5810 Opdracht van aannemer E. BLOK voor het leveren van een cabine met ruitenwissers ! voor een CATERPILLAR D6 bulldozer 1958 |
|
CATERPILLAR cabine leveringen aan importeur Geveke, eerst voor de
vestiging Amsterdam, later Papendrecht. Een tiental cabines werden
geleverd aan de Rijksdienst voor de IJselmeerpoders voor materieel dat
werd gebruikt voor de drooglegging van de polders waaronder cabines voor
Clayson maaidorsers. Eind jaren vijftig zien we ook de merknaam JOGRO op de cabines verschijnen. |
|
5901 Groot-Ammers Cabine voor een CATERPILLAR 955 rupslader jaren '50 |
|
5902 Groot-Ammers Cabine voor een CATERPILLAR 955 rupslader jaren '50 |
|
0008 | |
De cabines werden vervaardigd zoals de vrachtwagen cabines, een stalen
frame bekleed met dun plaatstaal met ronde vormgevingen, allemaal
handmatig plaat en buigwerk, het dak afgewerkt met "hemelstof" welke
werd bevestigd met baleinen vervaardigd door mevr. de Jong ! De wanden werden afgewerkt met beklede panelen. Deze constructie vergde echter nogal veel arbeidsuren en dus moest er worden overgeschakeld naar eenvoudigere montage methoden. |
|
5903 Groot-Ammers Cabine gemonteerd op de CATERPILLAR 955 rupslader jaren '50 |
|
5905 Groot-Ammers Tropen Cabine voor een CATERPILLAR bulldozer jaren '50 |
|
5906 Groot-Ammers Tropen Cabine voor een CATERPILLAR bulldozer jaren '50 |
|
6101 Cor de Jong op een TROJAN 134A wiellader met De Jong cabine jaren '50 |
|
6102 Cor de Jong op een TROJAN 134A wiellader met De Jong cabine jaren '50 |
|
De werkplaats aan de rivierdijk was al tijden veel te klein en in 1961 werd een nieuw bedrijfspand betrokken op het plaatselijke industrieterrein aan de rand van het dorp. | |
6103 Groot-Ammers - Irenestraat De eerste paal voor de nieuwbouw 1961 |
|
6104 Groot-Ammers - Irenestraat De staalconstructie staat overeind 1961 |
|
6105 Groot-Ammers Het machinepark word verhuisd naar de nieuwe werkplaats aan de Irenestraat 1961 |
|
6110 Groot-Ammers De oude en nieuwe werkplaats 1961 |
|
6115 Groot-Ammers Uitnodiging in gebruikstelling nieuw bedrijfspand 1961 |
|
6201 Commandowagen voor een asfaltinstallatie jaren '60 |
|
In september 1963 komt Cor de Jong in dienst bij de onderneming, broer Arie volgt enkele jaren later. | |
6405 Groot-Ammers In Nederland zeldzame EIMCO model 105 bulldozer voorzien van De Jong cabine EIMCO bulldozers werden gebouwd in Salt Lake City in de staat UTAH van de U.S.A. jaren '60 |
|
6406 Groot-Ammers EIMCO model 105 bulldozer voorzien van De Jong cabine jaren '60 |
|
6410 Groot-Ammers De Jong cabine op een Argenterio getrokken landbouw kraan jaren '60 |
|
6411 Groot-Ammers De Jong cabine op een Argenterio getrokken landbouw kraan jaren '60 |
|
6415 Daf met De Jong kipper jaren '60 |
|
6501 Bouwbeurs - Utrecht CATERPILLAR machines voorzien van De Jong cabines jaren '60 |
|
6502 Bouwbeurs - Utrecht CATERPILLAR 922B wiellader voorzien van De Jong cabine jaren '60 |
|
6503 Bouwbeurs - Utrecht CATERPILLAR 988 wiellader voorzien van De Jong cabine jaren '60 |
|
6504 Bouwbeurs - Utrecht CATERPILLAR 988, 950 en 922B wielladers jaren '60 |
|
6510 Bouwbeurs - Utrecht CATERPILLAR D6B bulldozer voor Verlouw Ammerzoden jaren '60 |
|
6512 Demonstratie met een CATERPILLAR D9G en 657 scraper beide met een De Jong cabine van Curfs jaren '60 |
|
In 1966 word een tweede bedrijfshal in gebruik genomen. Een jaar later stopt P. de Jong met zijn arbeid voor de onderneming dit vanwege een chronische ziekte. |
|
6601 Groot-Ammers Opening na verbouwing en uitbreiding tweede bedrijfshal 1966 |
|
6602 Groot-Ammers Opening na verbouwing en uitbreiding tweede bedrijfshal 1966 |
|
6610 Groot-Ammers CATERPILLAR 922B met De Jong cabine jaren '60 |
|
6615 Groot-Ammers CATERPILLAR 941 met De Jong cabine jaren '60 |
|
6616 Groot-Ammers CATERPILLAR 941 met De Jong cabine jaren '60 |
|
In de zestiger jaren werden de cabineconstructies gewijzigd en ook werd
de vormgeving simpeler voor het verkrijgen van een lagere kostprijs,
alleen het dak en buitenhoeken werden soms afgerond, het dak soms
uitgevoerd in polyester. Talloze CATERPILLER machines voor : Jac. Rijk, Verlouw, Nieuwenhuijse & De Braal enz. werden geleverd met een cabine van De Jong. |
|
6701 BROS stabilisatiefrees met De Jong cabine van de Heidemij jaren '60 |
|
6702 BROS stabilisatiefrees met De Jong cabine van de Heidemij jaren '60 |
|
6705 Cabine op een FWD Terra Cruser cementspreider voor de Heidemij jaren '60 |
|
6706 Cabine op een FWD Terracruser cementspreider voor de Heidemij jaren '60 |
|
6801 AMPHIROL Moerasvoertuig van de Heidemij voor transport in de Flevopolders hier nog zonder cabine jaren '60 |
|
6802 AMPHIROL Moerasvoertuig van de Heidemij met De Jong cabine uitgevoerd in RVS jaren '60 |
|
6803 AMPHIROL Moerasvoertuig van de Heidemij met De Jong cabine uitgevoerd in RVS jaren '60 |
|
6901 Met de cabine naar de machine toe, montage op het werk ! jaren '60 |
|
6902 Cabine gemonteerd, weer een tevreden machinist ! jaren '60 |
|
6910 FWD Terracruser kipper met De Jong cabine van de Heidemij jaren '60 |
|
6911 FWD Terracruser kipper met De Jong cabine van de Heidemij op een demonstratie jaren '60 |
|
6920 Amsterdam CATERPILLAR D4D op het demoterrein van Geveke jaren '60 |
|
6921 Amsterdam CATERPILLAR D4D op het demoterrein van Geveke jaren '60 |
|
6922 Amsterdam CATERPILLAR D4D op het demoterrein van Geveke jaren '60 |
|
7001 Utrecht - Bouwbeurs CASE 450 bulldozer jaren '70 |
|
7101 Groot-Ammers CASE graaf / laad combinatie jaren '70 |
|
7102 Groot-Ammers CASE graaf / laad combinatie jaren '70 |
|
7110 Groot-Ammers INTERNATIONAL E 200 Payscraper jaren '70 |
|
7120 MERCEDES bus voor vervoer personeel in het Botlek havengebied De Jong verzorgde het gehele interieur jaren '70 |
|
7121 MERCEDES bus voor vervoer personeel in het Botlek havengebied De Jong verzorgde het gehele interieur jaren '70 |
|
7201 Groot-Ammers jaren '70 |
|
7210 Groot-Ammers INTERNATIONAL Hough paylloader H65 jaren '70 |
|
0006 | |
7220 FIAT ALLIS 14C bulldozer jaren '70 |
|
FIAT ALLIS cabines werden geleverd aan importeur Leonard Lang en FAT ALLIS Heilbron (D). | |
7221 FIAT ALLIS 14C bulldozer jaren '70 |
|
7222 FIAT AD4 bulldozer jaren '70 |
|
7225 FIAT ALLIS 65 grader jaren '70 |
|
7226 FIAT ALLIS FL10 B rupslader jaren '70 |
|
7227 FIAT ALLIS FL10 B rupslader jaren '70 |
|
7228 FIAT ALLIS 605B wiellader jaren '70 |
|
7229 FIAT ALLIS 605B wiellader jaren '70 |
|
7230 FIAT ALLIS 14 bulldozer jaren '70 |
|
7231 FIAT ALLIS 14 bulldozer jaren '70 |
|
7235 FIAT ALLIS 645B wiellader jaren '70 |
|
7236 FIAT ALLIS 645B wiellader jaren '70 |
|
7240 FIAT ALLIS FL14 B rupslader jaren '70 |
|
Naast cabines voor bouwmachines werden ook cabines gebouwd voor : - RAVO veegmachines (seriematig) - RANSOMES grasmaai machines - POWER BOSS veegmachines - Draineermachines |
|
7250 CATERPILLAR D6C bulldozer jaren '70 |
|
7251 CATERPILLAR D6C bulldozer jaren '70 |
|
7255 CATERPILLAR D6C bulldozer jaren '70 |
|
7260 Roll bar jaren '70 |
|
7261 Tropen cabine (dak) jaren '70 |
|
7301 CATERPILLAR 910 wiellader jaren '70 |
|
7302 CATERPILLAR 920 wiellader jaren '70 |
|
7303 CATERPILLAR 955L rupslader jaren '70 |
|
7304 CATERPILLAR D5 bulldozer jaren '70 |
|
7305 RAY GO stabilisatiefrees jaren '70 |
|
7306 TEREX wiellader jaren '70 |
|
7310 BUFFALO BOMAG BW 210 trilwals jaren '70 |
|
7311 BOMAG BW 211 trilwals jaren '70 |
|
Diverse cabines voor BOMAG walsen, cabines en motor-omkastingen voor
TEREX 72-61 wielladers voor TEREX Schotland, cabines voor WIRTGEN
stabilisatiemachines. Maar ook cabines voor scheepskranen van NMF Hamburg en KRUPP Lubeck. |
|
7315 FIAT ALLIS FR20 wiellader jaren '70 |
|
7320 ZETTELMEYER ZD 3000 wieldozer jaren '70 |
|
7401 CATERPILLAR 988B wiellader jaren '70 |
|
7402 DRESSER 545 wiellader jaren '70 |
|
7403 KAELBLE SL25B wiellader jaren '70 |
|
Voor ZETTELMEYER wielladers ZL 501/601 werden de cabines seriematig vervaardigd. | |
7404 ZETTELMEYER ZL 601 wiellader jaren '70 |
|
7405
|
|
7406 Cabine voor een JOHN DEERE graafmachine jaren '70 |
|
7407 FIAT ALLIS FA 200 bulldozer jaren '70 |
|
7408 TERBERG Pipe Carrier jaren '70 |
|
7410 Cabine voor een WERKLUST wiellader in aanbouw jaren '70 |
|
7411 WERKLUST WG35 wiellader jaren '70 |
|
7412 Cabine voor CATERPILLAR D8K bulldozer jaren '70 |
|
Moeilijke tijden braken aan halverwege de jaren tachtig, door de
ingestorte markt van bouwmachines, maar ook door diverse faillissementen
en overnames van BM - fabrikanten zoals, ZETTELMEYER, TEREX en o.a.
BOMAG ging zijn cabines zelf bouwen. In 1990 start C. de Jong samen met twee compagnons een nieuw cabine-productiebedrijf onder de naam METAGRO, Metaalbouw Groot-Ammers, na de een korte periode van productie in een huurpand word een eigen bedrijfspand betrokken, na enkele jaren word een tweede bedrijfspand in gebruik genomen. Meer en meer worden cabines zelf door de BM-fabrikanten gebouwd, de markt voor toeleveranciers verdwijnt. Wel worden er nog cabines gebouwd voor : - THW WOLTMAN naast cabines ook omkastingen - GEHLMAX cabine en aanbouwdelen voor schrankladers - VERMEER cabines voor trenchers en horizontale boormachines - WIRTGEN mijnbouwmachines - Cabines voor drainagemachines, slootreinigingsvaartuigen en stuurhuizen voor baggermaterieel,veegmachines en grasmaaiers Grotere serieproductie voor speciale voertuigen zoals TERBERG terminaltrekkers, soms wel 20 stuks per week. In 2008 word METAGRO verkocht aan de DUBBELMAN groep welke oorspronkelijk is gevestigd in Hardinxveld met een schadebedrijf en spuiterij voor trucks en bussen, later word een efficiënt bedrijfspand in Schelluinen gebouwd met een grote hal voor de METAGRO cabine productie. |
|
Huidig adres : |
Rietweg 5 4290 DA Schelluinen +31 85 4843900 info@metagro.nl www.metagro.nl |