Hollandsche IJssel
Oudewater
 

 

 
Foto's en informatie uit het archief van
Ad Gevers en Hollandsche Yssel.
 
   
 
   
 
Ir. Gerrit Johan Wilhelm de Jongh werkte aanvankelijk voor de Nationale Spoorwegmaatschappij in Haarlem,
Maar de opkomende baggerindustrie en daarmee ook de vraag naar machines deed hem besluiten om in 1872 in Oudewater een fabriek te bouwen voor baggermaterieel "Machinefabriek De Jongh & Co" later omgedoopt in :
"N.V. Machinefabriek De Hollandsche IJssel"

De opvolger van Ir.G.J.W. de Jongh was zijn jongste zoon Ir. Arend de Jongh welke het bedrijf tot halverwege de vorige eeuw leidde.
In 1948 na een korte maar zeer intensieve technische studie aan de Technische Universiteit Delft werd de leiding overgenomen door Ir. J.B. Legemaate , onder zijn leiding groeide en bloeide het bedrijf en werden orders binnen gehaald van over de hele wereld.

Naast baggermaterieel werd er de eerste helft van de vorige eeuw ook materieel voor de droge grondverzet gebouwd : Jacobsladders, (stoom) grijperkranen, excavateurs  en ook draglines.
De eerste dragline werd gebouwd in 1938 voor een klant in Turkije.

Na de tweede wereldoorlog heeft men zich uitsluitend gericht op de bouw van baggermaterieel, tot de dag van vandaag worden er hoogwaardige profiel-en cutterzuigers, hopperzuigers en ander specialistisch bagger materieel gebouwd.
   
Ir. Gerrit Johan Wilhelm de Jongh
   
0010

Excavateur.
   
0011

Excavateur.
   
0012

Excavateur.
   
0013

Excavateur voor het graven van sloten.
   
0015

Jacobsladder.
   
0016

Jacobsladder.
   
0020

Hijskraan.
   
0021

Hijskraan.
   
0022

Hijskraan.
   
0025

Stoomgrijper overslagkraan.
   
  In 1938 heeft men voor een klant in Turkije twee 600 liter draglines gebouwd, welke betaald werden met krenten en rozijnen die men hier maar weer moest zien door te verkopen.
De derde 600 L werd gebouwd voor het Departement van KoloniŽn in 1939 en werd geleverd met een dragline giek en hooglepelmast, als aandrijving had deze kraan een elektromotor.
De vierde en laatste 600L is gebouwd in 1941 voor Volker uit Rotterdam.
   
0030

600 L

Bijzonder is de opstap via het contragewicht.
   
0031

600 L
   
0032

600 L
   
0033

600 L met grijper.
   
0034

Onderstel van de 600 L met boven de rupsen gemonteerde "kleischrapers"
   
0035

600 L Hooglepel waarvan de aandrijving geschiedde met een draaistroommotor.
   
  Na de 600 L is men in 1941 een kleinere dragline gaan bouwen de  400 L de eerste voor de N.V. Mij. Wegenbouw uit Utrecht.
In 1942 zijn de laatste twee 400 L gebouwd, tijdens de bouw van deze laatste machines is de cabine nog aangepast en werd de constructie giek vervangen door een vakwerkgiek.
Voor zover bekend werd een van de machines afgeleverd aan Versloot uit Bodegraven maar bij aankomst op de werf werd hij in beslag genomen door de Duitsers en afgevoerd.
   
   
0040

400 L
   
0041

400 L
   
0042

De eerste 400 L  met constructie giek.
   
0043

Twee 400 L's op de werf.
   
0044

400 L .

 

 
0045

400 L  met vakwerk giek tijdens het proefdraaien.

 

 
0046

400 L  op transport.

 

 
0047

Twee stuks 400 L.

 

 
 

 

 
0050

Een stoomkraan met grijper gemomteerd op een open ponton.
   
0051

Eendraad grijpers met een inhoud van 1.25, 0.8 en 0.6 M3.
   
0052

Zelfvarende grijper kraan.
   
0053

Zelfvarende grijper kraan.
   
0054

Zelfvarende stoom grijper kraan.
   
0055

Zelfvarende stoom grijper kraan.
   
0056

Zelfvarende stoom grijper kraan.
   
0060

Cutterzuiger.
   
0061

Baggermolen.
   
 
huidig adres : Hollandsche Yssel Internationaal
Westerwal   17   3421 BX                               Postbus  18    3420 DA 
OUDEWATER
info@ hollandscheijssel.nl                           www.hollandscheijssel.nl