HOLLAND SALVE Beverwijk |
|
|
|
|
In 1972 strandde een schip een schip
op het strand van Castricum, de berging verliep niet zo voorspoedig, dit
kon anders en makkelijker vond Jaap Hofland.
Hij richte HOLLAND SALVE op en ontwierp en bouwde de eerste SALAMANDER een zandzuiger op rupsen waarmee je een eind het water in kon rijden eind 1976 was hij operationeel en werden er bergingen uitgevoerd in : Nederland, Denemarken, Duitsland, Algerije, Mexico, Portugal, Iran, Frankrijk en Rusland, ook werd de SALAMANDER ingezet voor het graven van leidingsleuven in zee voor pijpleidingen. Er stranden nu nauwelijks schepen meer dit door satelliet navigatie en strengere wet en regelgeving aan bemanning enz. |
Foto's en informatie van Jaap Hofland, De Groot Nijkerk en Ad Gevers | |
8301 Texel.
1983 |
![]() |
|
De SALAMANDERS verplaatsten 600 M3 zand per uur (2000 M3 mengsel zand en water), de eerste machine was uitgerust met een machinekamer die onderwater ging, en met torens voor de lucht in - en uitlaat en bediening, deze machine is geheel in eigen beheer gebouwd. |
8302 Texel.
1983 |
![]() |
Op 17 Januari 1983 strandde de trawler KW 149 uit Katwijk ter hoogte van paal 15 op de Texelse kust, in het Molengat kreeg deze 33 meter lange "Marry Martin" van H.Ouweland een motorstoring, hulp van de KW 51 en de sleper Elisabeth mocht niet meer baten, de vijfkoppige bemanning werd bij zeer slecht weer veilig van boord gehaald door de K.N.Z.H.R.M. uit de Koog. | |
8303 Texel.
1983
|
![]() |
8304 Texel.
1983
|
![]() |
De SALAMANDER werd ingezet om een flinke geul te baggeren en daarna was het voor de slepers "Dolfijn" van Smit-Tak en de " Elisabeth" van Leo Visser uit Oudeschild een koud kunstje om de trawler vlot te trekken, wat op 10 februari 1983 geschiedde. | |
8305 Texel.
1983
|
![]() |
8306 Texel.
1983
|
![]() |
8307 Texel.
1983
|
![]() |
8310 Portugal - Algarve. Berging van de vrachtvaarder "Gunes Mete".
1983
|
![]() |
8311 Portugal - Algarve.
1983
|
|
8312 Portugal - Algarve.
1983
|
![]() |
8401 Duitsland. De SALAMANDER word per schip aangevoerd.
1984
|
![]() |
8402 Duitsland.
1984
|
![]() |
8403 Duitsland.
1984
|
![]() |
8404 Duitsland. Hier moest een gestrande ponton worden vrijgegraven.
1984
|
![]() |
8405 Duitsland.
1984
|
![]() |
8406 Woeste golven trotserend.
|
![]() |
8407 Graven van een leidingsleuf.
|
![]() |
8408 Graven van een leidingsleuf.
|
![]() |
8409 Vrij graven van een schip.
|
![]() |
8701
1987 Foto de Groot Nijkerk
|
![]() |
Water in de machinekamer en
gewichtsvermindering door het opdrijvend vermogen, hinderlijk bij hogere
golfslag waren in 1987 de aanleiding om een nieuw ontwerp te bouwen,
alle aandrijvingen werden hydraulisch en de motor unit met bediening
werden op een toren boven de waterlijn geplaatst.
De waterdiepte waarin gewerkt kon worden was 10 meter, verdere technische gegevens : een gewicht van 60 ton een lengte van 60 meter, rupsen met een lengte van 6,50 m. en rupsplaatbreedte van 1,20 meter, motorvermogen 48 PK en een rijsnelheid van 3 km/u. De SALAMANDER II was demontabel tot normale vervoersmaten werd vervoerd met 3 semidiepladers en kon met behulp van een telekraan en 4 man in 12 tot 14 uur operationeel zijn. De SALAMDER II werd voor een spoedklus in het Midden Oosten in record tempo gebouwd, een rupsonderstel van een nieuwe hydraulische machine werd via Interparts geleverd en De Groot Nijkerk verzorgde de pomptechniek. |
|
8702
1987 Foto de Groot Nijkerk
|
|
8703
1987 Foto de Groot Nijkerk
|
![]() |
8704
|
![]() |
8705
|
![]() |
8706
|
![]() |
8707
|
![]() |
8708
|
![]() |
8709
|
![]() |
8710
|
![]() |
8711
|
![]() |
8712
|
![]() |
8713
|
![]() |
8714
|
![]() |
|