G.H.T. Tilburg |
|
|
|
Foto's en informatie van Ad Gevers. | |
De letters G.H.T. staan voor Gebr. Heijnen Tilburg, een aannemersbedrijf
die zelf machines bouwde en verbouwde, zo bestelde een van de
gebroeders, Kees Heijnen, in 1938 twee draglines bij Hovers Constructie die net met
de bouw van deze machines waren gestart, zo werden de nummers zes en
zeven in 1939 bij Heijnen afgeleverd, gevolgd door de nummers elf en
twaalf in 1939, men werd een goede klant bij plaatsgenoot Hovers. In 1943 vertrok Heijnen met zijn draglines naar de polder en al snel diende zich problemen aan die men van de Brabantse zandgrond niet kenden, zo voldeed de onderwagen niet en Kees Heijnen ervaarde dat P&H op dat gebied een veel betere onderwagen kon leveren. Heijnen bouwde in de eigen werkplaats de onderwagen van P&H na en monteerde die onder een Hovers 380. Op deze manier gemodificeerd werden de machines tot laat in de jaren zestig ingezet al spreekt het vanzelf dat er in de loop der jaren nog talloze wijzigingen en verbeteringen zijn doorgevoerd. In 1948 werd gestart met de eerste complete dragline waarvan er in totaal vier van gemaakt zijn, allemaal in een verschillende uitvoering daar elk nieuw idee in de volgende machine verwerkt werd. Zo hadden de eerste twee exemplaren geen rem op het rijwerk en de indertijd bij elke machine aanwezige grondwerker werd geacht zorg te dragen voor een zogenaamd doodsbed dat na elke verplaatsing klaar gelegd werd, het bestond uit een wig constructie gemaakt van twee balken die de kraan op de juiste plaats tot stoppen moest dwingen. Constructies die voldeden werden op een volgende machine gehandhaafd zoals ondermeer de onderrollen en kettingen van Caterpillar D4, D6, of D7, de tandwielen en raderkasten kwamen van de Tilburgse tandwielenfabriek August Bierens en de tandkrans kwam van Hovers. De draglinebak en giek werden in de eigen werkplaats geproduceerd, zelfs de rupsplaten werden zelf geperst. In de volgende jaren bleef men verbouwen en zo kon het gebeuren dat een machine na een grondige revisie de werkplaats in een geheel andere hoedanigheid verliet dan dat hij er was binnengereden. |
|
4001 De eerste zelf gebouwde dragline de 450. eind jaren '40. |
![]() |
De G.H.T. 450 Motor + koppeling : Kromhout 3LW Radarkast : Bierens Rupskettingen : HD7 Tandkrans : Hovers Giek : GHT Bak : GHT inhoud 500 liter |
|
4002 De eerste zelf gebouwde dragline de 450. eind jaren '40. |
![]() |
4003 De eerste zelf gebouwde dragline de 450. eind jaren '40. |
![]() |
4004 450. Al heel snel werd de rechterkant afgeschuind om het zicht van de machinist te verbeteren. eind jaren '40. |
![]() |
4005 450. In 1955 zou deze machine nog een nieuwe GHT onderwagen krijgen. eind jaren '40. |
![]() |
4006 450. eind jaren '40. |
![]() |
4007 450. Na vele draaiuren is deze machine uiteindelijk in 1973 gesloopt. eind jaren '40. |
![]() |
4008 GHT 500 machine No. 9 - 19. eind jaren '40. |
![]() |
GHT 500 / 9-19 Dragline naar een ontwerp van Hovers met P & H onderwagen Motor : DAF / Leyland DA475A Koppeling : Barth Raderkast : Bierens Rupskettingen : D4 Tandkrans : Hovers Giek : GHT Bak : GHT inhoud 500 liter Gewicht : +/- 14 ton |
|
4009 GHT 500 machine No. 9 - 19. eind jaren '40. |
![]() |
4010 GHT 500 machine No. 9 - 19. eind jaren '40. |
![]() |
5102 Dragline in aanbouw in de eigen werkplaats in Tilburg. jaren '50. |
![]() |
5103 Wielen bestemd voor een onderwagen naar het ontwerp van P & H. jaren '50. |
![]() |
5104 Onderwagen naar het ontwerp van P & H. jaren '50. |
![]() |
5105 Onderwagen naar het ontwerp van P & H. jaren '50. |
![]() |
5106 Onderwagen naar het ontwerp van P & H. jaren '50. |
![]() |
5107 Onderwagen gemonteerd onder de machine. jaren '50. |
![]() |
5108 Onderwagen gemonteerd onder de machine. jaren '50. |
![]() |
5109 GHT 500 machine No. 7-15. jaren '50. |
![]() |
GHT 500 / 7-15 Dragline naar een ontwerp van Hovers met P & H onderwagen Motor : DAF / Leyland DA475A Koppeling : Barth Raderkast : Bierens Rupskettingen : D4 Tandkrans : Hovers Giek : GHT Bak : GHT inhoud 500 liter Gewicht : +/- 14 ton |
|
5201 GHT 500 In 1952 word deze machine ingescheept voor de klus van Heijnen in Haïti. 1952. archief Fons Heijnen |
![]() |
5202 GHT 500 Aan het werk in Haïti. 1952. foto nationaal archief |
![]() |
5203 GHT 500 In Haïti in bedrijf als heistelling. Volgens de stamkaart keerde deze machine in 1955 in erbarmelijke toestand terug in Nederland en is toen geheel gedemonteerd en gereviseerd. 1952. |
![]() |
5401 GHT 500 machine No. 7-15. jaren '50. |
![]() |
5402 GHT 500 machine No. 7-15. jaren '50. foto nationaal archief |
![]() |
|
|
5403 GHT 500 machine No. 7-15. jaren '50. foto nationaal archief |
![]() |
|
|
5404 GHT 600 machine No. 10-23. jaren '50. |
![]() |
|
|
GHT 600 / 10-23 Dragline naar een ontwerp van P & H Motor : GM diesel 3-71 Koppeling : Allis Chalmers HD7 Raderkast : Renold Rupskettingen : D6 Tandkrans : constructeur uit België Giek : GHT Bak : GHT inhoud 600 liter |
|
|
|
5405 GHT 600 machine No. 10-23. jaren '50. |
![]() |
|
|
5406 GHT 600 machine No. 10-23. jaren '50. |
![]() |
5407 GHT 600 machine No. 10-23. Op transport met de INTERNATIONAL KB 11 als trekker. jaren '50. |
![]() |
5408 GHT 600 machine No. 10-23 (rechts). jaren '50. |
![]() |
5410 GHT 750 machine No. 12-34. In 1954 bestelde men bij Hovers een type 600, maar zonder motor, giek, rupskettingen en rupsplaten. jaren '50. |
![]() |
GHT type 750 / 12-34 Motor : Kromhout 5T 117 Koppeling : Hovers Raderkast : Hovers Rupskettingen : D6 Rupsplaten : Traxcavator Tandkrans : Een prototype van Hovers met binnenvertanding Giek : GHT uitgevoerd met vierkante buis lengte 13,42 m. Bak : GHT inhoud 750 liter Gewicht : 25,9 ton + extra contragewicht 2x450 kg. |
|
5411 GHT 750 machine No. 12-34. jaren '50. |
![]() |
5412 GHT 750 machine No. 12-34. Uitgerust met een zelfbouw grijper. jaren '50. |
![]() |
5501 GHT 500 De machine geheel gereviseerd na het avontuur in Haïti. jaren '50. |
![]() |
5502 GHT 500 jaren '50. |
![]() |
5601 GHT 380 machine No. 4-12 In de jaren vijftig werden vijf oude Hovers 380 draglines omgebouwd. Ze kregen een nieuwe giek, en de linkerkant werd afgeschuind voor beter zicht. De zwenkbeweging werd omgebouwd volgens ontwerp van Ir. Heijsse en de tandwielen in de raderkasten werden voorzien van een schuine vertanding. jaren '50. |
![]() |
GHT type 380 / 4-12 Motor : DAF / Leyland DA475A Koppeling : Barth Raderkast : Hovers (omgebouwd) Rupskettingen : D4 sprockets Heijnen Giek : GHT lengte 9,75 m. Bak : GHT inhoud 450 liter Gewicht : 25,9 ton + extra contragewicht 2x450 kg. |
|
5602 GHT 380 jaren '50. |
![]() |
5603 GHT 380 jaren '50. foto archief René van der Steen |
![]() |
In de jaren vijftig en zestig werden verschillende Lima 34 dragline
gekocht via de dumphandel, deze werden naar eigen inzichten aangepast en
omgebouwd. Ze werden allen voorzien van een GHT giek en GHT rijwerk, ook werd doorgaans de cabine geheel of gedeeltelijk aangepast. |
|
5604 GHT Lima type 34 Machine No. 11-25 Deze Lima werd in 1956 gekocht op een USA dump in België, de machine werd gangbaar gemaakt en was in goede staat. In 1963 werd de machine geheel gedemonteerd en gereviseerd in 1967 werd er een complet nieuwe onderwagen onder gezet met D6 onderdelen. jaren '50. foto archief René van der Steen |
![]() |
GHT Lima type 34 / 11-25 Motor : Büssing T 5000 Koppeling : Lima Raderkast : Lima ketting overbrenging Rupskettingen : D6 sprockets GHT Rupsplaten : Hovers breedte 65cm Tandkrans : Lima met binnenvertanding en vangrollen Giek : Lima Bak : inhoud 750 liter |
|
5605 GHT Lima type 34 Machine No. 11-25 jaren '50. foto archief René van der Steen |
![]() |
6001 Van elke machine was er een logboek waar nauwkeurig alle mutaties werden genoteerd. jaren '60. |
![]() |
6301 GHT 750 Machine No. 12-25 In de winter van 1963 werd de onderwagen van deze machine verlengt met twee onderrollen en de zes contragewichten werden bij Hovers afgeschaafd er werd 260 kg gewicht aan de zijkanten aangebracht. jaren '60. |
![]() |
6302 GHT 750 Machine No. 12-25 jaren '60. |
![]() |
6303 GHT 750 Machine No. 12-25 jaren '60. |
![]() |
6401 GHT Lima type 34 Machine No. 5-25 Deze machine werd in 1964 gekocht bij een USA dump in het Duitse Kaiserslautern, de machine was in nieuwstaat maar kreeg toch een nieuwe onderwagen met Cat D7 rupsen en life time onderrollen die kwamen van bulldozer 10-35, verder werd de cabine gemoderniseerd. jaren '60. |
![]() |
6801 GHT Lima type 34 Machine No. 5-25 jaren '60. |
![]() |
GHT Lima type 34 / 5-25 Motor : GM diesel 3-71 Koppeling : GM Raderkast : Lima ketting overbrenging Rupskettingen : D7 en life time onderrollen Rupsplaten : breedte 66cm Tandkrans : Lima met binnenvertanding Giek : GHT lengte 12m. Bak : GHT inhoud 750 liter |
|
6802 GHT Lima type 34 Machine No. 5-25 jaren '60. |
![]() |
8401 GHT Lima type 34 Machine No. 9-25 Deze machine had ondermeer een aangepaste cabine en een zelfgebouwd A-frame. jaren '80. |
![]() |
8401 GHT Lima type 34 Machine No. 9-25 Hier geparkeerd op de werf aan de Jules Verneweg in Tilburg. jaren '80. |
![]() |
In 1984 zijn de laatste zelfbouw draglines gesloopt en als oud ijzer
afgevoerd. Tot het bedrijf ophield te bestaan in 2005 had men nog een tweetal draglines aan het werk van het merk NCK. |
|