G.H.T.
Tilburg
 

 

 
Foto's en informatie van Ad Gevers.  
  De letters G.H.T. staan voor Gebr. Heijnen Tilburg, een aannemersbedrijf die zelf machines bouwde en verbouwde, zo bestelde een van de gebroeders, Kees Heijnen, in 1938 twee draglines bij Hovers Constructie die net met de bouw van deze machines waren gestart, zo werden de nummers zes en zeven in 1939 bij Heijnen afgeleverd, gevolgd door de nummers elf en twaalf in 1939, men werd een goede klant bij plaatsgenoot Hovers.
In 1943 vertrok Heijnen met zijn draglines naar de polder en al snel diende zich problemen aan die men van de Brabantse zandgrond niet kenden, zo voldeed de onderwagen niet en Kees Heijnen ervaarde dat P&H op dat gebied een veel betere onderwagen kon leveren.
Heijnen bouwde in de eigen werkplaats de onderwagen van P&H na en monteerde die onder een Hovers 380.
Op deze manier gemodificeerd werden de machines tot laat in de jaren zestig ingezet al spreekt het vanzelf dat er in de loop der jaren nog talloze wijzigingen en verbeteringen zijn doorgevoerd.
In 1948 werd gestart met de eerste complete dragline waarvan er in totaal vier van gemaakt zijn, allemaal in een verschillende uitvoering daar elk nieuw idee in de volgende machine verwerkt werd.
Zo hadden de eerste twee exemplaren geen rem op het rijwerk en de indertijd bij elke machine aanwezige grondwerker werd geacht zorg te dragen voor een zogenaamd doodsbed dat na elke verplaatsing klaar gelegd werd, het bestond uit een wig constructie gemaakt van twee balken die de kraan op de juiste plaats tot stoppen moest dwingen.
Constructies die voldeden werden op een volgende machine gehandhaafd zoals ondermeer de onderrollen en kettingen van Caterpillar D4, D6, of D7, de tandwielen en raderkasten kwamen van de Tilburgse tandwielenfabriek August Bierens en de tandkrans kwam van Hovers.
De draglinebak en giek werden in de eigen werkplaats geproduceerd, zelfs de rupsplaten werden zelf geperst.
In de volgende jaren bleef men verbouwen en zo kon het gebeuren dat een machine na een grondige revisie de werkplaats in een geheel andere hoedanigheid verliet dan dat hij er was binnengereden.
   
4001


De eerste zelf gebouwde dragline de 450.



















eind jaren '40.
   
  De G.H.T. 450
Motor + koppeling  : Kromhout 3LW
Radarkast : Bierens
Rupskettingen : HD7
Tandkrans : Hovers
Giek : GHT
Bak : GHT inhoud 500 liter
   
4002


De eerste zelf gebouwde dragline de 450.

























eind jaren '40.
   
4003


De eerste zelf gebouwde dragline de 450.




















eind jaren '40.
   
4004


450.

Al heel snel werd de rechterkant afgeschuind om het zicht van de machinist te verbeteren.










eind jaren '40.
   
4005


450.

In 1955 zou deze machine nog een nieuwe GHT onderwagen krijgen.











eind jaren '40.
   
4006


450.














eind jaren '40.
   
4007


450.

Na vele draaiuren is deze machine uiteindelijk in 1973 gesloopt.





















eind jaren '40.
   
4008


GHT 500 machine No. 9 - 19.




















eind jaren '40.
   
  GHT 500 / 9-19
Dragline naar een ontwerp van Hovers met P & H onderwagen
Motor : DAF / Leyland DA475A
Koppeling : Barth
Raderkast : Bierens
Rupskettingen : D4
Tandkrans : Hovers
Giek : GHT
Bak : GHT inhoud 500 liter
Gewicht : +/- 14 ton
   
4009


GHT 500 machine No. 9 - 19.






















eind jaren '40.
   
4010


GHT 500 machine No. 9 - 19.















eind jaren '40.
   
5102


Dragline in aanbouw in de eigen werkplaats in Tilburg.














jaren '50.
   
5103


Wielen bestemd voor een onderwagen naar het ontwerp van P & H.












jaren '50.
   
5104


Onderwagen naar het ontwerp van       P & H.

















jaren '50.
   
5105

Onderwagen naar het ontwerp van       P & H.





























jaren '50.
   
5106


Onderwagen naar het ontwerp van       P & H.































jaren '50.
   
5107


Onderwagen gemonteerd onder de machine.



















jaren '50.
   
5108


Onderwagen gemonteerd onder de machine.














jaren '50.
   
5109


GHT 500 machine No. 7-15.



















jaren '50.
   
  GHT 500 / 7-15
Dragline naar een ontwerp van Hovers met P & H onderwagen
Motor : DAF / Leyland DA475A
Koppeling : Barth
Raderkast : Bierens
Rupskettingen : D4
Tandkrans : Hovers
Giek : GHT
Bak : GHT inhoud 500 liter
Gewicht : +/- 14 ton
   
5201


GHT 500

In 1952 word deze machine ingescheept voor de klus van Heijnen in Ha´ti.









1952.

archief Fons Heijnen
   
5202


GHT 500

Aan het werk in Ha´ti.












1952.

foto nationaal archief
   
5203


GHT 500

In Ha´ti in bedrijf als heistelling.

Volgens de stamkaart keerde deze machine in 1955 in erbarmelijke toestand terug in Nederland en is toen geheel gedemonteerd en gereviseerd.













1952.
   
5401


GHT 500 machine No. 7-15.






























jaren '50.
   
5402


GHT 500 machine No. 7-15.



















jaren '50.

foto nationaal archief

 

 
5403


GHT 500 machine No. 7-15.















jaren '50.

foto nationaal archief

 

 
5404


GHT 600 machine No. 10-23.


















jaren '50.

 

 
  GHT 600 / 10-23
Dragline naar een ontwerp van P & H
Motor : GM diesel 3-71
Koppeling : Allis Chalmers HD7
Raderkast : Renold
Rupskettingen : D6
Tandkrans : constructeur uit BelgiŰ
Giek : GHT
Bak : GHT inhoud 600 liter

 

 
5405


GHT 600 machine No. 10-23.















jaren '50.

 

 
5406


GHT 600 machine No. 10-23.

























jaren '50.
   
5407


GHT 600 machine No. 10-23.

Op transport met de INTERNATIONAL KB 11 als trekker.


















jaren '50.
   
5408


GHT 600 machine No. 10-23 (rechts).




















jaren '50.
   
5410


GHT 750 machine No. 12-34.

In 1954 bestelde men bij Hovers een type 600, maar zonder motor, giek, rupskettingen en rupsplaten.













jaren '50.
   
  GHT type 750 / 12-34
Motor : Kromhout 5T 117
Koppeling : Hovers
Raderkast : Hovers
Rupskettingen : D6
Rupsplaten : Traxcavator
Tandkrans : Een prototype van Hovers met binnenvertanding
Giek : GHT uitgevoerd met vierkante buis lengte 13,42 m.
Bak : GHT inhoud 750 liter
Gewicht : 25,9 ton + extra contragewicht 2x450 kg.
   
5411


GHT 750 machine No. 12-34.
































jaren '50.
   
5412


GHT 750 machine No. 12-34.

Uitgerust met een zelfbouw grijper.





















jaren '50.
   
5501


GHT 500


De machine geheel gereviseerd na het avontuur in Ha´ti.












jaren '50.
   
5502


GHT 500



















jaren '50.
   
5601


GHT 380 machine No. 4-12

In de jaren vijftig werden vijf oude Hovers 380 draglines omgebouwd.
Ze kregen een nieuwe giek, en de linkerkant werd afgeschuind voor beter zicht.
De zwenkbeweging werd omgebouwd volgens ontwerp van Ir. Heijsse en de tandwielen in de raderkasten werden voorzien van een schuine vertanding.




jaren '50.
   
  GHT type 380 / 4-12
Motor : DAF / Leyland DA475A
Koppeling : Barth
Raderkast : Hovers (omgebouwd)
Rupskettingen : D4  sprockets Heijnen
Giek : GHT lengte 9,75 m.
Bak : GHT inhoud 450 liter
Gewicht : 25,9 ton + extra contragewicht 2x450 kg.
   
5602


GHT 380































jaren '50.
   
5603


GHT 380



















jaren '50.

foto archief RenÚ van der Steen
   
  In de jaren vijftig en zestig werden verschillende Lima 34 dragline gekocht via de dumphandel, deze werden naar eigen inzichten aangepast en omgebouwd.
Ze werden allen voorzien van een GHT giek en GHT rijwerk, ook werd doorgaans de cabine geheel of gedeeltelijk aangepast.
   
5604


GHT Lima type 34 Machine No. 11-25

Deze Lima werd in 1956 gekocht op een USA dump in BelgiŰ, de machine werd gangbaar gemaakt en was in goede staat.

In 1963 werd de machine geheel gedemonteerd en gereviseerd in 1967 werd er een complet nieuwe onderwagen onder gezet met D6 onderdelen.





jaren '50.

foto archief RenÚ van der Steen
   
  GHT Lima type 34  / 11-25
Motor : BŘssing T 5000
Koppeling : Lima
Raderkast : Lima ketting overbrenging
Rupskettingen : D6  sprockets GHT
Rupsplaten : Hovers breedte 65cm
Tandkrans : Lima met binnenvertanding en vangrollen
Giek : Lima
Bak :  inhoud 750 liter
   
5605


GHT Lima type 34 Machine No. 11-25
















jaren '50.

foto archief RenÚ van der Steen
   
6001


Van elke machine was er een logboek waar nauwkeurig alle mutaties werden genoteerd.










































jaren '60.
   
6301


GHT 750 Machine No. 12-25

In de winter van 1963 werd de onderwagen van deze machine verlengt met twee onderrollen en de zes contragewichten werden bij Hovers afgeschaafd er werd 260 kg gewicht aan de zijkanten aangebracht.









jaren '60.
   
6302


GHT 750 Machine No. 12-25




















jaren '60.
   
6303


GHT 750 Machine No. 12-25



















jaren '60.
   
6401


GHT Lima type 34  Machine No. 5-25


Deze machine werd in 1964 gekocht bij een USA dump in het Duitse Kaiserslautern, de machine was in nieuwstaat maar kreeg toch een nieuwe onderwagen met Cat D7 rupsen en life time onderrollen die kwamen van bulldozer 10-35, verder werd de cabine gemoderniseerd.






jaren '60.
   
6801


GHT Lima type 34  Machine No. 5-25





















jaren '60.
   
  GHT Lima type 34  / 5-25
Motor : GM diesel 3-71
Koppeling : GM
Raderkast : Lima ketting overbrenging
Rupskettingen : D7  en life time onderrollen
Rupsplaten :  breedte 66cm
Tandkrans : Lima met binnenvertanding
Giek : GHT lengte 12m.
Bak : GHT inhoud 750 liter
   
6802


GHT Lima type 34  Machine No. 5-25


















jaren '60.
   
8401


GHT Lima type 34  Machine No. 9-25

Deze machine had ondermeer een aangepaste cabine en een zelfgebouwd A-frame.









jaren '80.
   
8401


GHT Lima type 34  Machine No. 9-25


Hier geparkeerd op de werf aan de Jules Verneweg in Tilburg.











jaren '80.
   
  In 1984 zijn de laatste zelfbouw draglines gesloopt en als oud ijzer afgevoerd.
Tot het bedrijf ophield te bestaan in 2005 had men nog een tweetal draglines aan het werk van het merk NCK.