HOVERS

Constructie

Tilburg

 

   
Foto's en gegevens uit  het archief van Ad Gevers.

Tenzij anders vermeld.

 
 
   
Briefhoofd
   
 

   
Embleem Hovers Beerse (België).

   
 

   
Embleem Hovers Beerse (België).

   
 
   
 
   
 

   
De oprichters :

Antoon Hovers (links)

en

Jan van de Schoot.

   
Bron :            

"De Nederlandse Dragline"      

van Ad Gevers.

Hovers Constructie Tilburg werd in 1904 opgericht door Antoon Hovers en Jan van de Schoot , zij begonnen met de productie van een kleipers voor de baksteenindustrie. 

Later werden voor de kleiwinning van de baksteenfabrieken excavatoren gebouwd.   

Het duurde nog tot 1937 voor de eerste dragline gebouwd werd, deze werd ontwikkeld door Toon Hovers een neef van Antoon.                                                                                        

De eerste dragline kreeg als typeaanduiding 350 (gebaseerd op de bakinhoud) , wat echter al snel 380 werd, en na de oorlog groeide de vraag naar zwaardere machines wat in 1945 resulteerde in de 600.   

In 1949 werd de vijftigste dragline afgeleverd.  

De ontwikkeling ging door , in 1955 met de 450 een verzwaarde 380 en in1956 een stapje terug met de 400, vrijwel meteen erna een compleet nieuwe machine de 500, gevolgd door de 600 en 750, een vijftal van de laatste werden op een Kromhout-chassis gemonteerd en als kraanwagen verkocht met als bijzonderheid dat de wagen kon worden bestuurd vanuit de kraancabine, voor die tijd revolutionair.

In 1959 werd begonnen met een serie van tien 1000 liter draglines terwijl op de ontwikkelingsafdeling de MH 23 vorm kreeg, ontworpen als een 900 liter machine die al snel werd aangepast o.a. een verhoogd juk zodat er een 1000 literbak kon gemonteerd worden. 

Het Tilburgse bedrijf maakte geen lopende band producten maar alles kon op wens van de klant aangepast worden zo kon menkiezen uit zes merken motoren, de Nederlandse Kromhout en DAF maar ook een Caterpillar,Perkins,Deutz of G.M. behoorde tot de mogelijkheden. 

Als onderstel kon je kiezen uit rups - luchtbanden of kraanwielen,  de  bovenwagen was leverbaar als ,dragline, kraan, heistelling, dieplepel, hooglepel of planeerschop. 

De stuwende kracht achter de ontwikkelingen was Ir.Van de Velden, door zijn toedoen deed de hydrauliek zijn intrede bij Hovers, eerst met een hydraulische cilinder op een slotenbak, maar later had hij een volledig hydraulische heistelling op de tekentafel staan met als basismachine de MH 23. 

In 1967 werden de eerste contacten gelegd met het Japanse HITACHI, die de Hovers heistelling in zijn programma opnam en werden geleverd onder de naam HOVERS HITACHI. 

Later werden als basis machine's de HITACHI U 106  en U 112 gebruikt. In licentie bouwde Hovers  de HITACHI hydraulische graafmachine's UH 03 en UH 06 en voor de Amerikaanse HUBER de graders H 100, D 1100 en D 1300.   

In 1972 viel het doek voor HOVERS Constructie Tilburg

   
0021

De fabriek in Tilburg.

De excavateurs werden op bestelling gebouwt en konden worden uitgerust met een stoom, benzine of electromotor.

Ook werden de bijbehorende smalspoorkipkarren gemaakt

   
0025

Een elektrische diepbagger voor een diepte van 7,5 meter.

Capaciteit 250m3 per dag.

   
0026

Elektrische diepbagger voor een diepte van 5 meter .

Capaciteit 200 m3 per dag.

   
0027

Elektrische hoogbagger graafhoogte 10 meter.

Capaciteit 300 m3 per dag.

   
0028

Een dubbele excavateur graaft de klei tot een diepte van 5 meter en het zand tot een hoogte van 2,5 meter het zand word door de transportband in de kleiput gestort.

30 m3 klei per uur kan geladen worden op twee sporen.

   
0029

Excavateur met stoomaandrijving en korte ladder voor het afgraven van veengrond.

Cap. 1500 m3 per dag. ( een werkdag was toen 11 uur ! )

   
0030

Een excavateur op rupsen en met dieselmotor op een terrein van een kalkzandsteenfabriek is verstelbaar voor een hoogte of diepte van 4,5 meter.

Het zand word in een roterende zeef gestort en beland vervolgens in de kipkarren.

Dit was de laatste excavateur en werd in 1954 geleverd aan Kalkzandsteenfabriek R.Roelfschema  in Hoogersmilde.

   
0031
   
0032
   
0033

Verlaadmachine voor Cokes en grind.

   
0034

Overslag kraan.

   
0035

Ook werden kleine kranen gebouwd voor het leggen van rioolbuizen.

Deze werkten op handkracht of met een klein motortje.

   
0036
   
 

De eerste dragline van Hovers kreeg als type 350 mee.

Voor de tweede wereldoorlog zijn tien van deze machines gebouwd.

De meeste hiervan hadden een 320 liter bak.

   
3001

Nog voor dat de dragline gebouwd hadden werd deze advertentiekaart rond gestuurd.

 

 

 

 

 

 

 

 

   
3002

Opmerkelijk bij deze 350 was het goede zicht vanuit de cabine.

   
3003

350

 

   
3004

350

   
3005

Ook de Gebr.Heijnen uit Tilburg had een 350, maar wel met een 400 liter bak !

   
3006

350

   
3007

Ook dit is een 350 (no.4 uit 1938) maar is door Hovers in de jaren '50 verbouwd tot een 380 nadat hij was ingeruild.

De Diamond truck werd door firma Van Haandel uit Boekel zelf toegeleverd.

   
 

Vanaf +/- 1940 is de 350 vervangen door de 380, niet alleen kwam er een grotere bak aan te hangen, maar onbegrijpelijk de cabine werd veranderd waardoor het zicht naar rechts bijna nul werd !

In totaal zijn er 115 van dit type gebouwd , rond 1950 is hij opgewaardeerd en werd hij uitgerust met een 400 /450 liter bak, werd de giek versterkt, de onderwagen met 20 cm verlengd en werd de machinevloer aan de motorzijde 10 cm breder nu kon een 3 cilinder Kromhout geplaatst worden.

Het type heette nu "verzwaarde 380".

   
4001

Fabricage van de "oude" 380.

   
4002

De eerste 380 met rechte cabine.

   
4003

De eerste 380 met rechte cabine.

 
   
4004

380

De eerste machines werden nog met een constructie giek uitgevoerd.

 
   
4005

380

 

 
4006

380

Later werd de vakwerkgiek toegepast.

 
   
4007

380

 

 
   
4008

380

Ook werden er hooglepel uitvoeringen gebouwd waarvan sommige in Limburg zijn ingezet.

 
   
4009

380

Hooglepel aan het werk in de groeve "Wambach" van steenfabriek N.V. Russel Tiglia in Tegelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Hay van Rhee

   
 

Tijdens de tweede wereldoorlog werd een elevatorkraan ontwikkeld, het was een kruising tussen een excavator en een dragline.

Hij was voorrnamelijk gebouwd voor het laden en lossen van losgestorte goederen zoals zand, grind en steenkool, maar ook op de bouw kon hij als hijskraan voor het hijsen van stenen specie enz. worden ingezet.

De mast was heel flexibel, zo kon hij onder het maaiveld komen voor het lossen van schepen.

   
4101

Elevatorkraan.

   
4102

Elevatorkraan.

 

   
4103

Elevatorkraan.

Presentatie op de Bouwbeurs.

 

   
4104

Elevatorkraan.

Helaas waren er geen kopers voor te vinden en begin jaren '50 is hij omgebouwd tot hooglepel.

Hij werd gepresenteerd op buitenlandse beurzen maar ook daar zag men er niets in.

 

   
4105

Elevatorkraan.

In 1955 is de bovenwagen van het kraantje gemonteerd op een ponton en voorzien van een giek van zeven meter en met een 250 literbak.

Zo is hij uiteindelijk toch nog verkocht !

   
 

Het kon natuurlijk niet uitblijven er moest een grotere dragline komen.

Net na de oorlog nog in 1945 werd de eerste machine van het type 600 afgeleverd, met een 600 liter bak aan een 12 tot 15 meter giek.

Van dit type zijn er maar +/- 15 gebouwd.

   
4501

600

De eerste van het type 600.

 

   
4502

600

Machine van Gebr. Coppelmans uit Eindhoven.

 

   
4503

600

Machine van Gebr. Heijnen uit Tilburg.

 

   
4504

600

Een wel heel speciale 600 gebouwd als overslagkraan voor een betonfabriek.

 

   
 

250

De kleinste kraan van Hovers, oorspronkelijk ontworpen als haven / werf kraan vanaf 1956 zijn er 7 van gebouwd.

Toch bouwde men er 3 als dragline op rups en een als opbouw voor een half-track.

Gieklengte 8 meter, bakinhoud 250/285 liter en een gewicht van 8,5 ton.

Als boomlier werd een liertje van een betonmolen gebruikt welke ook in het leveringsprogramma zat.

   
5001

250

Op deze kade stonden er in totaal 3 stuks.

 

   
5002

250

Op deze kade stonden er in totaal 3 stuks.

 

   
5003

250

Inzet  een scheepswerf.

   
5004

250

Opbouw op een halftrack.

tijdens het draaien moest de stoel van de halftrack wegens plaatsgebrek worden weggeklapt.

   
5005

250

Opbouw op een halftrack.

 

   
5006

250

De enige foto van de rupsuitvoering.

In de kreukels want deze foto zat 30 jaar in de portefeuille van de trotse machinist !!!

 

   
 

380 nieuw

Vanaf eind 1952 werden de dragline's geleverd met een nieuwe cabine, ook de rupsbreedte ging van 400 naar 450 mm.

Van de nieuwe 380 werden er 108 gebouwd in de beste jaren van Hovers. (1953-1955)

   
5010

380

   
5011

380

Een machine voor Dirk Verstoep word geladen.

   
5012

380

 

   
5013

380

 

   
5014

380

Dieplepel.

 

   
5015

380

Dieplepel op het "testterrein" achter de fabriek.

 

   
5016

380

Een hooglepel in aanbouw in de fabriek.

 
   
5017

380

Uitvoering op een truckchassis.

 

   
5018

380

Uitvoering als kraan met topgiek.

 

   
 

400

Toen Hovers in 1956 met het type 500 uitkwam wilde men toch een kleiner type dragline in het leveringsprogramma hebben.

Zo werd de 380-500 voorzien van een 400 literbak en aangeboden als type 400, in totaal werden dit type 19 maal verkocht, de laatste werd in 1961 gebouwd.

Opmerkelijk bij deze en het type 450 was, dat dit de laatste kleine dragline bij Hovers was, de meeste werden op een vrachtwagenonderstel geplaatst.

   
5020

400

   
5021

400

 
   
5022

Type 400 op een vrachtwagenonderstel.

 
   
 

450

Vanaf 1955 werd de typeaanduiding van de 380 vervangen door 450 er kwam dus een 450 liter bak aan te hangen en de machine werd uitgerust met een 4 cilinder Kromhout motor van 60 PK.

Uiterlijk is niet te zien of het een type 380 - 400 of 500 is, maar in het archief van Hovers waar alle gebouwde machines zijn vermeld is het na te gaan voor wie er een 450 is geleverd.

Van de 450 zijn er 15 gebouwd.

   
5030

450

 
   
5031

450

 
 

600 nieuw

De nieuwe 600 werd in 1951 uitgevoerd met een nieuwe cabine en was het paradepaardje van Hovers in de jaren '50.

Van de 72 gebouwde machines zijn er verschillende verkocht aan het buitenland.

Gewicht 19 ton en 12/13m gieklengte, als krachtbron een 4, 5 of 6 cilinder motor van Kromhout met 60, 75 en 90 PK, bakinhoud 600 tot 800 liter.

Extra's : Peilglas op de brandstoftank, looplamp en een eikenhouten omloop om de cabine !

   
5050

600

We schrijven 1954 als Elshout & de Bont een nieuwe 600 met 750 liter bak in gebruik neemt.

   
5051

600

 

   
5052

600

Onderweg in Damascus (Syrië)

   
5053

600

Aankomst op het strand in Nieuw Guinea........

   
5054

600

......waar de machine zich meteen vast rijd in het mulle zand.

   
5055

600

Geen H.T.C. 600 maar een H.C.T. 600 of wel een Heijnen Constructie Tilburg 600,

Heijnen bouwde niet alleen zijn eigen onderwagen , giek en bak maar kwam ook de motor brengen bij de opbouw van de machine in de fabriek.

   
5056

600

Met de opkomst van de hydraulische graafmachine werd de dragline steeds meer op de achtergrond gedrongen.

   
5057

600

Elke fabrikant van dragline's had een  Skimmer in zijn leveringsprogramma, dus kon men bij Hovers niet achterblijven al was het maar om een foto in je folder te hebben.

Er werd een stuks van verkocht.

   
 

Van de Bataafse Petroleum Maatschappij, die al een goede klant was van voornamelijk draglines kwam de vraag om een zware truckkraan te bouwen.

Hovers liet bij Kromhout een onderwagen bouwende V6D 6x6, hierop werd een type 600 geplaatst, het hijsvermogen was 25 ton.

De B.P.M. heeft uiteindelijk drie van deze truckkranen gekocht.

   
5101

Truckkraan.

Zo werd de onderwagen door Kromhout in Tilburg afgeleverd.

   
5102

Truckkraan.

De machinevloer is geplaatst.

 

   
5103

Truckkraan.

Gereed voor de eerste testen.

   
5104

Truckkraan.

 

 

   
5105

Truckkraan.

Deze stunt werd herhaaldelijk opgevoerd op machineshows.

Een type 380 dragline in de haak en dan rijden met last, bestuurd vanuit de kraancabine, erg inventief in die tijd !

 

   
5106

Spoorkraan.

Ook is er een kraan van het type 750 op een spoorwagon gebouwd.

Dit voor een Spaanse klant.

   
 

Duo Wals

De Duowals is een uitvinding van een buitengewoon inventieve timmerman en uitvinder de heer Klaas Revers.

Het was een wals met een horizontaal verstelbare middenrol waardoor er met een variërend drukvermogen bij oneffenheden in het te walsen oppervlakte kon worden gewerkt, hierdoor was de wals bij uitstek geschikt voor asfalt omdat er geen golven achterblijven in het wegdek.

Op deze uitvinding werd in 1945 octrooi aangevraagd en in 1948 verleend, binnen drie jaar werd in negen Europese landen en in de V.S. octrooi aangevraagd en verleend, op 2 april 1948 werd een demonstratie gegeven met de "eerste Nederlandse Wegwals" op het luchtvaartterrein Schiphol, HOVERS heeft de Duowals in 1953 in productie genomen, in totaal zijn er 10 stuks gebouwd, waarvan er een bewaard is gebleven.

   
5301

Duo Wals

Ontwerp tekening.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Ton Revers

   
5302

Duo Wals

Octrooi document.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Ton Revers

   
5303

Duo Wals

Schaalmodel van de wals gebouwd door zijn uitvinder Klaas Revers.

  

   
5304

Duo Wals

Het prototype met Klaas Revers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Ton Revers

   
5305

Duo Wals

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Ton Revers

   
5306

Duo Wals

Interieur.

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Ton Revers

   
5307

Duo Wals

 

   
5308

Duo Wals

 

   
5309

Duo Wals

 

   
5310

Duo Wals

 

   
5311

Duo Wals

 

   
5312

Duo Wals

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Ton Revers

   
5313

Duo Wals

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief Ton Revers

   
 

Bever Trilplaat

Een andere verdichting machine die Hovers fabriceerde was de Bever trilplaat, er werden er 133 van gebouwd.

De meeste zijn verkocht aan buitenlandse aannemers, zo importeerde de Zwitserse dealer Robert Aebi er zelfs 44 stuks.

   
5320

Trilplaat

   
5321

Trilplaat

 

   
 

Smalspoorlocomotieven

Al vanaf het begin van zijn activiteiten bouwde Hovers voor de Limburgse steenkoolmijnen.

Zo werden er ook mijn - loc's en bijbehorende wagons gebouwd.

Ook werden deze smalspoorloc's  met kipkarren ingezet bij kleiputten en ruilverkavelingswerken.

Gedurende de periode 1950 tot 1961 zijn er 8 voor de steenindustrie en 18 voor de steenkoolmijnen gebouwd.

   
5501

Smalspoorloc. op een beurs.

   
5502

Smalspoorloc. onder het wakend oog van Onze Lieve Heer.

   
5503

Smalspoorloc. in de fabriek.

 

   
5504

Smalspoorloc. op een beurs.

 

   
5505

Smalspoorloc. voor in de steenkoolmijn.

   
5506

Smalspoorloc. voor in de steenkoolmijn.

 

   
5507

Smalspoorloc. in de steenkoolmijn met passagierwagons.

 

   
5508

Jubileumwagon.

 

   
 

Aluminium draglinebak

In 1958 kwam Hovers met een lichtmetalen draglinebak.

Deze werd door Scheepswerf "de Schelde" uit Vlissingen gemaakt voor wat het lichtmetalen gedeelte betreft en werd dan afgebouwd bij Hovers met de evenaar, trekkettingen en de baktanden.

Met deze lichtmetalen bak had de dragline natuurlijk een grotere capaciteit, er zijn er 24 van gebouwd.

   
5801

Aluminium draglinebak.

   
5802

Aluminium draglinebak.

 

   
5803

Aluminium draglinebak.

 

   
 

500

Dit type van Hovers was erg populair in Nederland, van 1956 tot 1970 zijn er dan ook 126 van gebouwd.

Uitgerust met een 500 literbak maar er zijn ook bakken geleverd waar schotjes op moesten worden gelast zodat het een 600 literbak werd.

De standaard rupsbreedte was 570mm maar er waren ook 900mm platen, wel had men dan een speciale onderwagen waar die brede naar binnenstonden zodat de transportbreedte niet te groot werd.

Rond 1965 kwamen er bulldozerrupsen onder de kraan, de onderwagen werd dan door de eigenaar zelf aangeleverd.

Na 1965 was de verkoop van de Hovers machines in de handen van Van der Spek .

   
6001

500

Uit de folder.

   
6002

500

Twee 500's de rechtse splinternieuw.

 

   
6003

500

Graven in Suriname.

 

   
6004

500

Tekening met speciale onderwagen.

   
6004

500

Met speciale onderwagen en brede rupsplaten.

 

   
6006

500

Een hooglepel op een beurs in Brazilië.

   
6007

500

Een dieplepeluitvoering .

   
6008

500

Dieplepeluitvoering.

 

   
6009

500

Met een tractorrupsonderwagen van LAINBO uit Boxtel.

   
6010

Op de SOMA kregen de leerlingen les met een draglinesimulator van Hovers, de eerste type's werkte met lampjes en een bel.

 

   
6011

Dragline simulator.

 

   
6012

De opvolger had een beeldscherm met een filmpje van de bak.

 

   
6013

500

Heel bijzonder is wel de 500 met dubbele bediening die men voor de Machinistenschool bouwde.

 

   
6014

500

Stamkaart van bovenstaande machine uit het Hovers archief.

   
 

750

De eerste in 1952 gebouwde machine was een speciale machine namelijk een hooglepel uitvoering voor een klant in Spanje.

In 1955 bestelde Verachtert de tweede machine als dragline met een gieklengte van 14 meter, het grote verschil met het type 600 was de draaikrans met vangrollen die nu aan de buitenkant waren gemonteerd.

Tot 1961 werden er vier hooglepels en voor de " Ballast "  vier dragline's gebouwd. 

   
6020

750

Dragline van Verachtert  met nog geen "Verachtert" bak.

 

   
6021

750

Dragline van de "Ballast".

 

   
6022

750

Een hooglepel in een groeve in Spanje.

 

   
6023

750

Een hooglepel in een groeve in Spanje.

 

   
6024

750

Een hooglepel in Zwitserland.

 

   
6025

750

 
   
6026

750

 
   
6027

750

 
 

 

 

1000

Van dit type zijn er maar acht stuks gebouwd in de periode van april 1959 tot juli 1960.

Kort na de introductie van de 1000 had men de MH 23 op de tekentafel staan welke nog een grotere capaciteit had.

Drie stuks type 1000 zijn gebouwd als hijskraan voor de B.P.M.

   
6030

1000

Folder.

   
6031

1000

 

 

   
6032

1000

Met een asfaltbak voor het aanbrengen van een dijkbekleding.

   
6033

1000

De 1000 van de D.I.C.C. op transport in de woestijn van Perzie (Iran)

 

   
6034

1000

De zelfde 1000 als boven echter bij de aanleg van een diepriool ergens in Nederland.

De kraan is nog voorzien van het tropendak.

 

   
6035

1000

Geen Ruston maar een echte 1000 met uitgebouwde cabine.

 

   
6036

1000

Op transport via het water toen heel normaal.

   
6037

1000

Niet van de schuit gevallen maar door de rem gegaan bij de aanleg van een dijk.

 

   
 

LH 20

In 1967 werd het type 500 opgewaardeerd en uitgerust met volledige luchtbediening net als bij zijn grote broer de MH 23, ook werd de cabine gemoderniseerd en werd op de markt gezet als LH 20.

Volgens de aannemer die er jaren mee draaide geen slechte machine, toch is er maar een van gebouwd terwijl de mechanische 500 tot 1970 werd gebouwd.

Gewicht 16 ton, Gieklengte 11 tot 25 meter, bakinhoud 650 liter, motor DAF DD 575A van 62 PK, persluchtbediening van Westinghouse.

   
6040

LH 20

Uit de folder.

 

 

   
6041

LH 20

Van de tekentafel.

 

   
6042

LH 20

Van Rattingen uit Venraij de enige eigenaar van de machine.

 

   
6043

LH 20

 

 

   
6043

Voor de S.O.M.A. is later een 500 uitgevoerd met luchtbediening zodat de leerlingen vertrouwd werden met deze "moderne" techniek.

Hier is echter de giek een beetje te ver opgetopt !!

 

   
 

MH 23

Begin jaren '60 werd een nieuwe dragline ontworpen, voor het type nummer werd gekozen voor MH 23,    

23 omdat net een cijfer meer was als de grote concurrent RB 22 van Ruston.

De machine was geheel luchtbediend.

De MH 23 is 130 keer gebouwd in Tilburg en na het faillissement zijn er nog twee stuks gebouwd in Beerse, België.

Gewicht 24 ton, 12 - 18 meter giek, 800/1000 liter bak, persluchtbediening van Westinghouse.

   
6101

MH 23

Ontwerp van de universele machine.

   
6102

MH 23

Frame van de onderwagen op de boortafel.

   
6103

MH 23

Montage van de onderrollen op de onderwagen.

 

   
6104

MH 23

Sprocketwiel met rupsspaninrichting.

   
6105

MH 23

Montage van de rupsen

 

   
6106

MH 23

Laswerk aan het tussenstuk.

   
6107

MH 23

Tussenstuk met de draaikrans op de onderwagen.

   
6108

MH 23

Laswerkzaamheden aan de machinevloer.

   
6109

MH 23

De bovenwagen word op de onderwagen geplaatst.

 

   
6110

MH 23

De krachtbron is geplaatst een DAF DS 575.

   
6111

MH 23

Het FAWICK AIRFLEX luchtbediening systeem.

   
6112

MH 23

De rupseinden worden aan elkaar gemaakt.

   
6113

MH 23

De machine is nu mechanisch compleet en kan proefdraaien.

 

   
6114

MH 23

 

   
6115

MH 23

Een nieuwe MH 23 verlaat het HOVERS fabriekterrein.

   
6116

MH 23

MH 23 in vol bedrijf.

 

   
6117

MH 23

Drie MH 23 machine's aan het werk bij de aanleg van de Beekse Bergen de achterste is van de Gebr. Kolen uit Tilburg.

 

   
6118

MH 23

De semi hydraulische dieplepel, de hydrauliek deed zijn intrede bij HOVERS.

Bij deze machine erg belangrijk om de bak in verticale positie te houden bij het trekken van sloten.

 

   
6119

MH 23

 

   
6120

MH 23

Er is een hooglepel uitvoering gebouwd maar volgens de archiefkaarten nooit verkocht.

   
6121

MH 23

Machine van de Gebr. Heijnen in gebruik als kraan bij het leggen van riolering.

   
6122

MH 23

Maar in deze uitvoering zag je hem het meest aan het werk.

 

   
6123

MH 23

Als overslagkraan met grijper en verhoogde cabine.

   
6124

MH 23

Verstelbare onderwagen voor o.a. de heistelling uitvoering.

 

   
6125

MH 23

Verstelbare onderwagen.

 

   
6126

MH 23

Verstelbare onderwagen.

 

 

   
6127

MH 23

Eind jaren '60 werd er zelfs een compleet nieuwe onderwagen met tractorrijwerk gebouwd.

   
6128

MH 23

Machine met een onderwagen met tractorrijwerk verlaat de fabriekspoort.

 

   
 

HUBER

Begin jaren '60 werden bij HOVERS de contracten getekend voor het in licentie bouwen van HUBER graders.Deze Amerikaanse fabrikant zocht al geruime tijd naar een mogelijkheid om de dure dollarkoers en de verschepingskosten te drukken, bij HOVERS kon men het extra werk goed gebruiken.                                             In 1961 verliet de eerste grader type 10D de fabriek en werden ook enkele type's 9D en 11D gebouwd, het verschil in deze type's betrof enkel het motorvermogen en het gewicht.                                                              Vanaf 1967 is het type 1000 gefrabriceerd.                                                                                                                       Maar enkele graders zijn in Nederland verkocht, de meesten vonden hun weg elders in Europa en zelfs in het Midden Oosten.

Overzicht aantal gebouwde graders :

-  15 stuks H 100

-     8 stuks 9 D

- 138 stuks 10 D

-  12 stuks  11 D

-   26 stuks 1100

- 106 stuks 1300

-   29 stuks 1700

In totaal dus 334 graders.                                                                                                                                             

   
6201

Type 10D

   
6202

Type 10D

 

   
6203

Montagelijn graders.

   
6204

Montagelijn graders.

 

   
6205

Een type 10D verlaat de fabriek.

 

   
6206

Vervoer van een grote order per spoor voor de African en Eastern trading company.

   
6207

Type 10D.

 

   
6208

Type 10D.

   
6209

Type 10D geleverd in Duitsland, let op de het extra zitje en beugel aan de voorzijde tijdens het transport over de weg moest hier iemand zitten die bij het oprijden van de weg kon zien of deze vrij was !

 

   
6210

Type 11D en de kleinere H 100.

 

   
6211

Mooi compact type deze H 100.

   
6212

Type H 100.

 

   
6213

Type H 100.

 

   
6215

Een type 1700 gefotografeerd in Marion, Ohio USA.

 

   
6216

Type 1300 bij een demonstratie bij Van der Spek, uitgerust met Goodrich lagedrukbanden waardoor deze uitermate geschikt was voor werk in spuit zand.

 

   
6217

Type 1100 aan het werk in Belgie.

   
 

C 1244

In 1970 werd een hydraulische kraan gebouwd, of zoals ze hem bij HOVERS noemden een "schuifkraan".

Deze ruwterrein kraan had een gewicht van 11 ton.

Er zijn er zeven stuks van gebouwd.

   
6220

Type C 1244 in de folder.

 
   
6221

Een van de kranen bleef in Tilburg.

 
   
6222

C 1244.

 
   
  YALE - TROJAN

Midden jaren '60 was HOVERS een tijdje de importeur voor YALE-TROJAN wielladers,
de aanleiding was dat de COMBINATIE  IJMUIDEN voor hun project , de havendammen bij IJmuiden, twee stuks grote wielladers zocht voor de overslag van stortsteen deze werden geleverd via HOVERS.
Aan diverse Nederlandse aannemers werden nadien kleinere wielladers verkocht.
   
6501

Een van de twee TROJAN type 404 van de COMBINATIE IJMUIDEN aan het werk.

   
6502

De machines kregen de namen "buffel" en "olifant".

   
6503

Laden van een steenstorter.

   
6504

 

   
6505

Een kleiner type de TROJAN 124 op een bedrijven-beurs in Tilburg.

   
6506

 

   
 

HOVERS HYDRAULISCHE HEISTELLING

In 1967 presenteerde HOVERS op de Uterchtse Jaarbeurs de eerste volledig hydraulisch verstelbare heistelling in Nederland.

Als basis had men gekozen voor de MH 23 waarvan de onderwagen was verlengt tot 4,33 m. en was voorzien van 70 cm brede rupsplaten, de rupsstellen konden voor transport worden afgenomen, de 29 ton zware machine kon palen tot 22 m. lengte heien, standaard werd de machine geleverd met een DELMAG D 22 dieselblok maar de makelaar kon ook voor andere blokken worden aangepast, van deze stelling werden er vijf stuks gebouwd.

Later werden op basis van de HOVERS HITACHI U 106 negen stuks en op basis van de HOVERS HITACHI U 112  slechts een stuks hijstelling gebouwd.

   
6701

MH 23.

   
6702

MH 23.

   
6703

MH 23.

   
6705

U 106 ASL.

   
6706

U 106 ASL.

   
6707

U 106 ASL.

   
6708

U 106 ASL.

   
6710

U 112 L.

   
6711

U 112 L.

   
6712

U 112 L.

   
   
 

HOVERS  HITACHI

In 1968 werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Japanse Hitachi, Hovers ging in licentie Hydraulische graafmachines bouwen en verkopen in Europa.

Uiteindelijk zijn dit maar enkele machines geworden.

De hydraulische machines die hier gebouwd werden waren voorzien van een Hovers onderwagen en hadden een DAF krachtbron.

Van het type UH 03 zijn er zeven gebouwd, van de UH 06 een stuk of drie.

   
6801

UH 03

De eerste bij Hovers gebouwde UH 03 staat voor de schouwburg in Tilburg in afwachting van een hoge delegatie uit Japan die dit exemplaar kwam keuren.

 
   
6802

UH 03

Montagelijn van de UH 03.

 
   
6803

UH 03

 

   
6804

UH 03

 

   
6805

UH 06

 
   
6806

UH 06 op het fabrieksterrein.

 

   
6807

UH 06

 
   
6808

UH 06

 

   
6809

UH 03

Erg bijzonder was deze mobiele machine, daar Hitachi destijds niet in het programma had.

Men bouwde deze in het zusterbedrijf in het Belgische Beerse.

Maar ook deze machine bleek onverkoopbaar.

 

   
6810

UH 03

 
   
6811

UH 03

 
   
6811

UH 03

Na het faillissement ging in Beerse de productie beperkt door, de UH 03 is later verkocht aan een loonbedrijf maar de naam HITACHI werd wel uit het contragewicht geslepen en vervangen door BEERSE !