HOVERS Constructie Tilburg |
|
Foto's en gegevens uit het
archief van Ad Gevers. Tenzij anders vermeld. |
|
Briefhoofd | |
|
|
Embleem Hovers Beerse (België). |
|
|
|
Embleem Hovers Beerse (België). |
|
|
|
De oprichters : Antoon Hovers (links) en Jan van de Schoot. |
|
Bron : "De Nederlandse Dragline" van Ad Gevers. |
Hovers Constructie Tilburg werd in 1904 opgericht door Antoon Hovers en Jan van de Schoot , zij begonnen met de productie van een kleipers voor de baksteenindustrie. Later werden voor de kleiwinning van de baksteenfabrieken excavatoren gebouwd. Het duurde nog tot 1937 voor de eerste dragline gebouwd werd, deze werd ontwikkeld door Toon Hovers een neef van Antoon. De eerste dragline kreeg als typeaanduiding 350 (gebaseerd op de bakinhoud) , wat echter al snel 380 werd, en na de oorlog groeide de vraag naar zwaardere machines wat in 1945 resulteerde in de 600. In 1949 werd de vijftigste dragline afgeleverd. De ontwikkeling ging door , in 1955 met de 450 een verzwaarde 380 en in1956 een stapje terug met de 400, vrijwel meteen erna een compleet nieuwe machine de 500, gevolgd door de 600 en 750, een vijftal van de laatste werden op een Kromhout-chassis gemonteerd en als kraanwagen verkocht met als bijzonderheid dat de wagen kon worden bestuurd vanuit de kraancabine, voor die tijd revolutionair. In 1959 werd begonnen met een serie van tien 1000 liter draglines terwijl op de ontwikkelingsafdeling de MH 23 vorm kreeg, ontworpen als een 900 liter machine die al snel werd aangepast o.a. een verhoogd juk zodat er een 1000 literbak kon gemonteerd worden. Het Tilburgse bedrijf maakte geen lopende band producten maar alles kon op wens van de klant aangepast worden zo kon menkiezen uit zes merken motoren, de Nederlandse Kromhout en DAF maar ook een Caterpillar,Perkins,Deutz of G.M. behoorde tot de mogelijkheden. Als onderstel kon je kiezen uit rups - luchtbanden of kraanwielen, de bovenwagen was leverbaar als ,dragline, kraan, heistelling, dieplepel, hooglepel of planeerschop. De stuwende kracht achter de ontwikkelingen was Ir.Van de Velden, door zijn toedoen deed de hydrauliek zijn intrede bij Hovers, eerst met een hydraulische cilinder op een slotenbak, maar later had hij een volledig hydraulische heistelling op de tekentafel staan met als basismachine de MH 23. In 1967 werden de eerste contacten gelegd met het Japanse HITACHI, die de Hovers heistelling in zijn programma opnam en werden geleverd onder de naam HOVERS HITACHI. Later werden als basis machine's de HITACHI U 106 en U 112 gebruikt. In licentie bouwde Hovers de HITACHI hydraulische graafmachine's UH 03 en UH 06 en voor de Amerikaanse HUBER de graders H 100, D 1100 en D 1300. In 1972 viel het doek voor HOVERS Constructie Tilburg |
0021 De fabriek in Tilburg. De excavateurs werden op bestelling gebouwt en konden worden uitgerust met een stoom, benzine of electromotor. Ook werden de bijbehorende smalspoorkipkarren gemaakt |
|
0025 Een elektrische diepbagger voor een diepte van 7,5 meter. Capaciteit 250m3 per dag. |
|
0026 Elektrische diepbagger voor een diepte van 5 meter . Capaciteit 200 m3 per dag. |
|
0027 Elektrische hoogbagger graafhoogte 10 meter. Capaciteit 300 m3 per dag. |
|
0028 Een dubbele excavateur graaft de klei tot een diepte van 5 meter en het zand tot een hoogte van 2,5 meter het zand word door de transportband in de kleiput gestort. 30 m3 klei per uur kan geladen worden op twee sporen. |
|
0029 Excavateur met stoomaandrijving en korte ladder voor het afgraven van veengrond. Cap. 1500 m3 per dag. ( een werkdag was toen 11 uur ! ) |
|
0030 Een excavateur op rupsen en met dieselmotor op een terrein van een kalkzandsteenfabriek is verstelbaar voor een hoogte of diepte van 4,5 meter. Het zand word in een roterende zeef gestort en beland vervolgens in de kipkarren. Dit was de laatste excavateur en werd in 1954 geleverd aan Kalkzandsteenfabriek R.Roelfschema in Hoogersmilde. |
|
0031 | |
0032 | |
0033 Verlaadmachine voor Cokes en grind. |
|
0034 Overslag kraan. |
|
0035 Ook werden kleine kranen gebouwd voor het leggen van rioolbuizen. Deze werkten op handkracht of met een klein motortje. |
|
0036 | |
De eerste dragline van Hovers kreeg als type 350 mee. Voor de tweede wereldoorlog zijn tien van deze machines gebouwd. De meeste hiervan hadden een 320 liter bak. |
|
3001 Nog voor dat de dragline gebouwd hadden werd deze advertentiekaart rond gestuurd.
|
|
3002 Opmerkelijk bij deze 350 was het goede zicht vanuit de cabine. |
|
3003 350
|
|
3004 350 |
|
3005 Ook de Gebr.Heijnen uit Tilburg had een 350, maar wel met een 400 liter bak ! |
|
3006 350 |
|
3007 Ook dit is een 350 (no.4 uit 1938) maar is door Hovers in de jaren '50 verbouwd tot een 380 nadat hij was ingeruild. De Diamond truck werd door firma Van Haandel uit Boekel zelf toegeleverd. |
|
Vanaf +/- 1940 is de 350 vervangen door de 380, niet alleen kwam er een grotere bak aan te hangen, maar onbegrijpelijk de cabine werd veranderd waardoor het zicht naar rechts bijna nul werd ! In totaal zijn er 115 van dit type gebouwd , rond 1950 is hij opgewaardeerd en werd hij uitgerust met een 400 /450 liter bak, werd de giek versterkt, de onderwagen met 20 cm verlengd en werd de machinevloer aan de motorzijde 10 cm breder nu kon een 3 cilinder Kromhout geplaatst worden. Het type heette nu "verzwaarde 380". |
|
4001 Fabricage van de "oude" 380. |
|
4002 De eerste 380 met rechte cabine. |
|
4003 De eerste 380 met rechte cabine. |
|
4004 380 De eerste machines werden nog met een constructie giek uitgevoerd. |
|
4005 380 |
|
|
|
4006 380 Later werd de vakwerkgiek toegepast. |
|
4007 380
|
|
4008 380 Ook werden er hooglepel uitvoeringen gebouwd waarvan sommige in Limburg zijn ingezet. |
|
4009 380 Hooglepel aan het werk in de groeve "Wambach" van steenfabriek N.V. Russel Tiglia in Tegelen.
Archief Hay van Rhee |
|
Tijdens de tweede wereldoorlog werd een elevatorkraan ontwikkeld, het was een kruising tussen een excavator en een dragline. Hij was voorrnamelijk gebouwd voor het laden en lossen van losgestorte goederen zoals zand, grind en steenkool, maar ook op de bouw kon hij als hijskraan voor het hijsen van stenen specie enz. worden ingezet. De mast was heel flexibel, zo kon hij onder het maaiveld komen voor het lossen van schepen. |
|
4101 Elevatorkraan. |
|
4102 Elevatorkraan.
|
|
4103 Elevatorkraan. Presentatie op de Bouwbeurs.
|
|
4104 Elevatorkraan. Helaas waren er geen kopers voor te vinden en begin jaren '50 is hij omgebouwd tot hooglepel. Hij werd gepresenteerd op buitenlandse beurzen maar ook daar zag men er niets in.
|
|
4105 Elevatorkraan. In 1955 is de bovenwagen van het kraantje gemonteerd op een ponton en voorzien van een giek van zeven meter en met een 250 literbak. Zo is hij uiteindelijk toch nog verkocht ! |
|
Het kon natuurlijk niet uitblijven er moest een grotere dragline komen. Net na de oorlog nog in 1945 werd de eerste machine van het type 600 afgeleverd, met een 600 liter bak aan een 12 tot 15 meter giek. Van dit type zijn er maar +/- 15 gebouwd. |
|
4501 600 De eerste van het type 600.
|
|
4502 600 Machine van Gebr. Coppelmans uit Eindhoven.
|
|
4503 600 Machine van Gebr. Heijnen uit Tilburg.
|
|
4504 600 Een wel heel speciale 600 gebouwd als overslagkraan voor een betonfabriek.
|
|
250 De kleinste kraan van Hovers, oorspronkelijk ontworpen als haven / werf kraan vanaf 1956 zijn er 7 van gebouwd. Toch bouwde men er 3 als dragline op rups en een als opbouw voor een half-track. Gieklengte 8 meter, bakinhoud 250/285 liter en een gewicht van 8,5 ton. Als boomlier werd een liertje van een betonmolen gebruikt welke ook in het leveringsprogramma zat. |
|
5001 250 Op deze kade stonden er in totaal 3 stuks.
|
|
5002 250 Op deze kade stonden er in totaal 3 stuks.
|
|
5003 250 Inzet een scheepswerf. |
|
5004 250 Opbouw op een halftrack. tijdens het draaien moest de stoel van de halftrack wegens plaatsgebrek worden weggeklapt. |
|
5005 250 Opbouw op een halftrack.
|
|
5006 250 De enige foto van de rupsuitvoering. In de kreukels want deze foto zat 30 jaar in de portefeuille van de trotse machinist !!!
|
|
380 nieuw Vanaf eind 1952 werden de dragline's geleverd met een nieuwe cabine, ook de rupsbreedte ging van 400 naar 450 mm. Van de nieuwe 380 werden er 108 gebouwd in de beste jaren van Hovers. (1953-1955) |
|
5010 380 |
|
5011 380 Een machine voor Dirk Verstoep word geladen. |
|
5012 380
|
|
5013 380
|
|
5014 380 Dieplepel.
|
|
5015 380 Dieplepel op het "testterrein" achter de fabriek.
|
|
5016 380 Een hooglepel in aanbouw in de fabriek. |
|
5017 380 Uitvoering op een truckchassis.
|
|
5018 380 Uitvoering als kraan met topgiek.
|
|
400 Toen Hovers in 1956 met het type 500 uitkwam wilde men toch een kleiner type dragline in het leveringsprogramma hebben. Zo werd de 380-500 voorzien van een 400 literbak en aangeboden als type 400, in totaal werden dit type 19 maal verkocht, de laatste werd in 1961 gebouwd. Opmerkelijk bij deze en het type 450 was, dat dit de laatste kleine dragline bij Hovers was, de meeste werden op een vrachtwagenonderstel geplaatst. |
|
5020 400 |
|
5021 400 |
|
5022 Type 400 op een vrachtwagenonderstel. |
|
450 Vanaf 1955 werd de typeaanduiding van de 380 vervangen door 450 er kwam dus een 450 liter bak aan te hangen en de machine werd uitgerust met een 4 cilinder Kromhout motor van 60 PK. Uiterlijk is niet te zien of het een type 380 - 400 of 500 is, maar in het archief van Hovers waar alle gebouwde machines zijn vermeld is het na te gaan voor wie er een 450 is geleverd. Van de 450 zijn er 15 gebouwd. |
|
5030 450 |
|
5031 450 |
|
600 nieuw De nieuwe 600 werd in 1951 uitgevoerd met een nieuwe cabine en was het paradepaardje van Hovers in de jaren '50. Van de 72 gebouwde machines zijn er verschillende verkocht aan het buitenland. Gewicht 19 ton en 12/13m gieklengte, als krachtbron een 4, 5 of 6 cilinder motor van Kromhout met 60, 75 en 90 PK, bakinhoud 600 tot 800 liter. Extra's : Peilglas op de brandstoftank, looplamp en een eikenhouten omloop om de cabine ! |
|
5050 600 We schrijven 1954 als Elshout & de Bont een nieuwe 600 met 750 liter bak in gebruik neemt. |
|
5051 600
|
|
5052 600 Onderweg in Damascus (Syrië) |
|
5053 600 Aankomst op het strand in Nieuw Guinea........ |
|
5054 600 ......waar de machine zich meteen vast rijd in het mulle zand. |
|
5055 600 Geen H.T.C. 600 maar een H.C.T. 600 of wel een Heijnen Constructie Tilburg 600, Heijnen bouwde niet alleen zijn eigen onderwagen , giek en bak maar kwam ook de motor brengen bij de opbouw van de machine in de fabriek. |
|
5056 600 Met de opkomst van de hydraulische graafmachine werd de dragline steeds meer op de achtergrond gedrongen. |
|
5057 600 Elke fabrikant van dragline's had een Skimmer in zijn leveringsprogramma, dus kon men bij Hovers niet achterblijven al was het maar om een foto in je folder te hebben. Er werd een stuks van verkocht. |
|
Van de Bataafse Petroleum Maatschappij, die al een goede klant was van voornamelijk draglines kwam de vraag om een zware truckkraan te bouwen. Hovers liet bij Kromhout een onderwagen bouwende V6D 6x6, hierop werd een type 600 geplaatst, het hijsvermogen was 25 ton. De B.P.M. heeft uiteindelijk drie van deze truckkranen gekocht. |
|
5101 Truckkraan. Zo werd de onderwagen door Kromhout in Tilburg afgeleverd. |
|
5102 Truckkraan. De machinevloer is geplaatst.
|
|
5103 Truckkraan. Gereed voor de eerste testen. |
|
5104 Truckkraan.
|
|
5105 Truckkraan. Deze stunt werd herhaaldelijk opgevoerd op machineshows. Een type 380 dragline in de haak en dan rijden met last, bestuurd vanuit de kraancabine, erg inventief in die tijd !
|
|
5106 Spoorkraan. Ook is er een kraan van het type 750 op een spoorwagon gebouwd. Dit voor een Spaanse klant. |
|
Duo Wals De Duowals is een uitvinding van een buitengewoon inventieve timmerman en uitvinder de heer Klaas Revers. Het was een wals met een horizontaal verstelbare middenrol waardoor er met een variërend drukvermogen bij oneffenheden in het te walsen oppervlakte kon worden gewerkt, hierdoor was de wals bij uitstek geschikt voor asfalt omdat er geen golven achterblijven in het wegdek. Op deze uitvinding werd in 1945 octrooi aangevraagd en in 1948 verleend, binnen drie jaar werd in negen Europese landen en in de V.S. octrooi aangevraagd en verleend, op 2 april 1948 werd een demonstratie gegeven met de "eerste Nederlandse Wegwals" op het luchtvaartterrein Schiphol, HOVERS heeft de Duowals in 1953 in productie genomen, in totaal zijn er 10 stuks gebouwd, waarvan er een bewaard is gebleven. |
|
5301 Duo Wals Ontwerp tekening.
Archief Ton Revers |
|
5302 Duo Wals Octrooi document.
Archief Ton Revers |
|
5303 Duo Wals Schaalmodel van de wals gebouwd door zijn uitvinder Klaas Revers.
|
|
5304 Duo Wals Het prototype met Klaas Revers.
Archief Ton Revers |
|
5305 Duo Wals
Archief Ton Revers |
|
5306 Duo Wals Interieur.
Archief Ton Revers |
|
5307 Duo Wals
|
|
5308 Duo Wals
|
|
5309 Duo Wals
|
|
5310 Duo Wals
|
|
5311 Duo Wals
|
|
5312 Duo Wals
Archief Ton Revers |
|
5313 Duo Wals
Archief Ton Revers |
|
Bever Trilplaat Een andere verdichting machine die Hovers fabriceerde was de Bever trilplaat, er werden er 133 van gebouwd. De meeste zijn verkocht aan buitenlandse aannemers, zo importeerde de Zwitserse dealer Robert Aebi er zelfs 44 stuks. |
|
5320 Trilplaat |
|
5321 Trilplaat
|
|
Smalspoorlocomotieven Al vanaf het begin van zijn activiteiten bouwde Hovers voor de Limburgse steenkoolmijnen. Zo werden er ook mijn - loc's en bijbehorende wagons gebouwd. Ook werden deze smalspoorloc's met kipkarren ingezet bij kleiputten en ruilverkavelingswerken. Gedurende de periode 1950 tot 1961 zijn er 8 voor de steenindustrie en 18 voor de steenkoolmijnen gebouwd. |
|
5501 Smalspoorloc. op een beurs. |
|
5502 Smalspoorloc. onder het wakend oog van Onze Lieve Heer. |
|
5503 Smalspoorloc. in de fabriek.
|
|
5504 Smalspoorloc. op een beurs.
|
|
5505 Smalspoorloc. voor in de steenkoolmijn. |
|
5506 Smalspoorloc. voor in de steenkoolmijn.
|
|
5507 Smalspoorloc. in de steenkoolmijn met passagierwagons.
|
|
5508 Jubileumwagon.
|
|
Aluminium draglinebak In 1958 kwam Hovers met een lichtmetalen draglinebak. Deze werd door Scheepswerf "de Schelde" uit Vlissingen gemaakt voor wat het lichtmetalen gedeelte betreft en werd dan afgebouwd bij Hovers met de evenaar, trekkettingen en de baktanden. Met deze lichtmetalen bak had de dragline natuurlijk een grotere capaciteit, er zijn er 24 van gebouwd. |
|
5801 Aluminium draglinebak. |
|
5802 Aluminium draglinebak.
|
|
5803 Aluminium draglinebak.
|
|
500 Dit type van Hovers was erg populair in Nederland, van 1956 tot 1970 zijn er dan ook 126 van gebouwd. Uitgerust met een 500 literbak maar er zijn ook bakken geleverd waar schotjes op moesten worden gelast zodat het een 600 literbak werd. De standaard rupsbreedte was 570mm maar er waren ook 900mm platen, wel had men dan een speciale onderwagen waar die brede naar binnenstonden zodat de transportbreedte niet te groot werd. Rond 1965 kwamen er bulldozerrupsen onder de kraan, de onderwagen werd dan door de eigenaar zelf aangeleverd. Na 1965 was de verkoop van de Hovers machines in de handen van Van der Spek . |
|
6001 500 Uit de folder. |
|
6002 500 Twee 500's de rechtse splinternieuw.
|
|
6003 500 Graven in Suriname.
|
|
6004 500 Tekening met speciale onderwagen. |
|
6004 500 Met speciale onderwagen en brede rupsplaten.
|
|
6006 500 Een hooglepel op een beurs in Brazilië. |
|
6007 500 Een dieplepeluitvoering . |
|
6008 500 Dieplepeluitvoering.
|
|
6009 500 Met een tractorrupsonderwagen van LAINBO uit Boxtel. |
|
6010 Op de SOMA kregen de leerlingen les met een draglinesimulator van Hovers, de eerste type's werkte met lampjes en een bel.
|
|
6011 Dragline simulator.
|
|
6012 De opvolger had een beeldscherm met een filmpje van de bak.
|
|
6013 500 Heel bijzonder is wel de 500 met dubbele bediening die men voor de Machinistenschool bouwde.
|
|
6014 500 Stamkaart van bovenstaande machine uit het Hovers archief. |
|
750 De eerste in 1952 gebouwde machine was een speciale machine namelijk een hooglepel uitvoering voor een klant in Spanje. In 1955 bestelde Verachtert de tweede machine als dragline met een gieklengte van 14 meter, het grote verschil met het type 600 was de draaikrans met vangrollen die nu aan de buitenkant waren gemonteerd. Tot 1961 werden er vier hooglepels en voor de " Ballast " vier dragline's gebouwd. |
|
6020 750 Dragline van Verachtert met nog geen "Verachtert" bak.
|
|
6021 750 Dragline van de "Ballast".
|
|
6022 750 Een hooglepel in een groeve in Spanje.
|
|
6023 750 Een hooglepel in een groeve in Spanje.
|
|
6024 750 Een hooglepel in Zwitserland.
|
|
6025 750 |
|
6026 750 |
|
6027 750 |
|
|
|
1000 Van dit type zijn er maar acht stuks gebouwd in de periode van april 1959 tot juli 1960. Kort na de introductie van de 1000 had men de MH 23 op de tekentafel staan welke nog een grotere capaciteit had. Drie stuks type 1000 zijn gebouwd als hijskraan voor de B.P.M. |
|
6030 1000 Folder. |
|
6031 1000
|
|
6032 1000 Met een asfaltbak voor het aanbrengen van een dijkbekleding. |
|
6033 1000 De 1000 van de D.I.C.C. op transport in de woestijn van Perzie (Iran)
|
|
6034 1000 De zelfde 1000 als boven echter bij de aanleg van een diepriool ergens in Nederland. De kraan is nog voorzien van het tropendak.
|
|
6035 1000 Geen Ruston maar een echte 1000 met uitgebouwde cabine.
|
|
6036 1000 Op transport via het water toen heel normaal. |
|
6037 1000 Niet van de schuit gevallen maar door de rem gegaan bij de aanleg van een dijk.
|
|
LH 20 In 1967 werd het type 500 opgewaardeerd en uitgerust met volledige luchtbediening net als bij zijn grote broer de MH 23, ook werd de cabine gemoderniseerd en werd op de markt gezet als LH 20. Volgens de aannemer die er jaren mee draaide geen slechte machine, toch is er maar een van gebouwd terwijl de mechanische 500 tot 1970 werd gebouwd. Gewicht 16 ton, Gieklengte 11 tot 25 meter, bakinhoud 650 liter, motor DAF DD 575A van 62 PK, persluchtbediening van Westinghouse. |
|
6040 LH 20 Uit de folder.
|
|
6041 LH 20 Van de tekentafel.
|
|
6042 LH 20 Van Rattingen uit Venraij de enige eigenaar van de machine.
|
|
6043 LH 20
|
|
6043 Voor de S.O.M.A. is later een 500 uitgevoerd met luchtbediening zodat de leerlingen vertrouwd werden met deze "moderne" techniek. Hier is echter de giek een beetje te ver opgetopt !!
|
|
MH 23 Begin jaren '60 werd een nieuwe dragline ontworpen, voor het type nummer werd gekozen voor MH 23, 23 omdat net een cijfer meer was als de grote concurrent RB 22 van Ruston. De machine was geheel luchtbediend. De MH 23 is 130 keer gebouwd in Tilburg en na het faillissement zijn er nog twee stuks gebouwd in Beerse, België. Gewicht 24 ton, 12 - 18 meter giek, 800/1000 liter bak, persluchtbediening van Westinghouse. |
|
6101 MH 23 Ontwerp van de universele machine. |
|
6102 MH 23 Frame van de onderwagen op de boortafel. |
|
6103 MH 23 Montage van de onderrollen op de onderwagen.
|
|
6104 MH 23 Sprocketwiel met rupsspaninrichting. |
|
6105 MH 23 Montage van de rupsen
|
|
6106 MH 23 Laswerk aan het tussenstuk. |
|
6107 MH 23 Tussenstuk met de draaikrans op de onderwagen. |
|
6108 MH 23 Laswerkzaamheden aan de machinevloer. |
|
6109 MH 23 De bovenwagen word op de onderwagen geplaatst.
|
|
6110 MH 23 De krachtbron is geplaatst een DAF DS 575. |
|
6111 MH 23 Het FAWICK AIRFLEX luchtbediening systeem. |
|
6112 MH 23 De rupseinden worden aan elkaar gemaakt. |
|
6113 MH 23 De machine is nu mechanisch compleet en kan proefdraaien.
|
|
6114 MH 23
|
|
6115 MH 23 Een nieuwe MH 23 verlaat het HOVERS fabriekterrein. |
|
6116 MH 23 MH 23 in vol bedrijf.
|
|
6117 MH 23 Drie MH 23 machine's aan het werk bij de aanleg van de Beekse Bergen de achterste is van de Gebr. Kolen uit Tilburg.
|
|
6118 MH 23 De semi hydraulische dieplepel, de hydrauliek deed zijn intrede bij HOVERS. Bij deze machine erg belangrijk om de bak in verticale positie te houden bij het trekken van sloten.
|
|
6119 MH 23
|
|
6120 MH 23 Er is een hooglepel uitvoering gebouwd maar volgens de archiefkaarten nooit verkocht. |
|
6121 MH 23 Machine van de Gebr. Heijnen in gebruik als kraan bij het leggen van riolering. |
|
6122 MH 23 Maar in deze uitvoering zag je hem het meest aan het werk.
|
|
6123 MH 23 Als overslagkraan met grijper en verhoogde cabine. |
|
6124 MH 23 Verstelbare onderwagen voor o.a. de heistelling uitvoering.
|
|
6125 MH 23 Verstelbare onderwagen.
|
|
6126 MH 23 Verstelbare onderwagen.
|
|
6127 MH 23 Eind jaren '60 werd er zelfs een compleet nieuwe onderwagen met tractorrijwerk gebouwd. |
|
6128 MH 23 Machine met een onderwagen met tractorrijwerk verlaat de fabriekspoort.
|
|
HUBER Begin jaren '60 werden bij HOVERS de contracten getekend voor het in licentie bouwen van HUBER graders.Deze Amerikaanse fabrikant zocht al geruime tijd naar een mogelijkheid om de dure dollarkoers en de verschepingskosten te drukken, bij HOVERS kon men het extra werk goed gebruiken. In 1961 verliet de eerste grader type 10D de fabriek en werden ook enkele type's 9D en 11D gebouwd, het verschil in deze type's betrof enkel het motorvermogen en het gewicht. Vanaf 1967 is het type 1000 gefrabriceerd. Maar enkele graders zijn in Nederland verkocht, de meesten vonden hun weg elders in Europa en zelfs in het Midden Oosten. Overzicht aantal gebouwde graders : - 15 stuks H 100 - 8 stuks 9 D - 138 stuks 10 D - 12 stuks 11 D - 26 stuks 1100 - 106 stuks 1300 - 29 stuks 1700 In totaal dus 334 graders. |
|
6201 Type 10D |
|
6202 Type 10D
|
|
6203 Montagelijn graders. |
|
6204 Montagelijn graders.
|
|
6205 Een type 10D verlaat de fabriek.
|
|
6206 Vervoer van een grote order per spoor voor de African en Eastern trading company. |
|
6207 Type 10D.
|
|
6208 Type 10D. |
|
6209 Type 10D geleverd in Duitsland, let op de het extra zitje en beugel aan de voorzijde tijdens het transport over de weg moest hier iemand zitten die bij het oprijden van de weg kon zien of deze vrij was !
|
|
6210 Type 11D en de kleinere H 100.
|
|
6211 Mooi compact type deze H 100. |
|
6212 Type H 100.
|
|
6213 Type H 100.
|
|
6215 Een type 1700 gefotografeerd in Marion, Ohio USA.
|
|
6216 Type 1300 bij een demonstratie bij Van der Spek, uitgerust met Goodrich lagedrukbanden waardoor deze uitermate geschikt was voor werk in spuit zand.
|
|
6217 Type 1100 aan het werk in Belgie. |
|
C 1244 In 1970 werd een hydraulische kraan gebouwd, of zoals ze hem bij HOVERS noemden een "schuifkraan". Deze ruwterrein kraan had een gewicht van 11 ton. Er zijn er zeven stuks van gebouwd. |
|
6220 Type C 1244 in de folder. |
|
6221 Een van de kranen bleef in Tilburg. |
|
6222 C 1244. |
|
YALE - TROJAN Midden jaren '60 was HOVERS een tijdje de importeur voor YALE-TROJAN wielladers, de aanleiding was dat de COMBINATIE IJMUIDEN voor hun project , de havendammen bij IJmuiden, twee stuks grote wielladers zocht voor de overslag van stortsteen deze werden geleverd via HOVERS. Aan diverse Nederlandse aannemers werden nadien kleinere wielladers verkocht. |
|
6501 Een van de twee TROJAN type 404 van de COMBINATIE IJMUIDEN aan het werk. |
|
6502 De machines kregen de namen "buffel" en "olifant". |
|
6503 Laden van een steenstorter. |
|
6504
|
|
6505 Een kleiner type de TROJAN 124 op een bedrijven-beurs in Tilburg. |
|
6506
|
|
HOVERS HYDRAULISCHE HEISTELLING In 1967 presenteerde HOVERS op de Uterchtse Jaarbeurs de eerste volledig hydraulisch verstelbare heistelling in Nederland. Als basis had men gekozen voor de MH 23 waarvan de onderwagen was verlengt tot 4,33 m. en was voorzien van 70 cm brede rupsplaten, de rupsstellen konden voor transport worden afgenomen, de 29 ton zware machine kon palen tot 22 m. lengte heien, standaard werd de machine geleverd met een DELMAG D 22 dieselblok maar de makelaar kon ook voor andere blokken worden aangepast, van deze stelling werden er vijf stuks gebouwd. Later werden op basis van de HOVERS HITACHI U 106 negen stuks en op basis van de HOVERS HITACHI U 112 slechts een stuks hijstelling gebouwd. |
|
6701 MH 23. |
|
6702 MH 23. |
|
6703 MH 23. |
|
6705 U 106 ASL. |
|
6706 U 106 ASL. |
|
6707 U 106 ASL. |
|
6708 U 106 ASL. |
|
6710 U 112 L. |
|
6711 U 112 L. |
|
6712 U 112 L. |
|
HOVERS HITACHI In 1968 werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Japanse Hitachi, Hovers ging in licentie Hydraulische graafmachines bouwen en verkopen in Europa. Uiteindelijk zijn dit maar enkele machines geworden. De hydraulische machines die hier gebouwd werden waren voorzien van een Hovers onderwagen en hadden een DAF krachtbron. Van het type UH 03 zijn er zeven gebouwd, van de UH 06 een stuk of drie. |
|
6801 UH 03 De eerste bij Hovers gebouwde UH 03 staat voor de schouwburg in Tilburg in afwachting van een hoge delegatie uit Japan die dit exemplaar kwam keuren. |
|
6802 UH 03 Montagelijn van de UH 03. |
|
6803 UH 03
|
|
6804 UH 03
|
|
6805 UH 06 |
|
6806 UH 06 op het fabrieksterrein.
|
|
6807 UH 06 |
|
6808 UH 06
|
|
6809 UH 03 Erg bijzonder was deze mobiele machine, daar Hitachi destijds niet in het programma had. Men bouwde deze in het zusterbedrijf in het Belgische Beerse. Maar ook deze machine bleek onverkoopbaar.
|
|
6810 UH 03 |
|
6811 UH 03 |
|
6811 UH 03 Na het faillissement ging in Beerse de productie beperkt door, de UH 03 is later verkocht aan een loonbedrijf maar de naam HITACHI werd wel uit het contragewicht geslepen en vervangen door BEERSE ! |
|