De Groot Nijkerk |
|
Foto's en informatie uit het bedrijfsarchief van De Groot Nijkerk met medewerking van Ad Gevers. | |
|
|
Bij het zoeken naar de wortels van DE
GROOT Nijkerk belanden we in de bakermat van de Nederlandse
baggerindustrie Sliedrecht , in de jaren '70 van de 19e eeuw waren hier
de grote aannemers gevestigd die met hun baggermolens werkzaam waren met
het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg, in deze omgeving namelijk in het
nabij gelegen Giessendam groeide Bastiaan Pieter de Groot op, het was
dan ook niet verwonderlijk dat hij ook activiteiten op het gebied
van grond-en baggerwerken ontplooide en zijn eigen bedrijf stichtte.
Zijn zoon C.J.(cornelis) De Groot die in 1913 werd geboren werkte hard mee in het bedrijf van zijn vader, zo hard dat hij de toekomst in de bagger wereld niet zag zitten en na de H.B.S. wiskunde en wijsbegeerte ging studeren aan de Universiteit, toen Cornelis 20 jaar oud was vroeg zijn vader of hij wilde helpen bij een werk in Arnhem waar wat problemen waren ontstaan, Cornelis onderbrak zijn studie en ging het karwei voortvarend te lijf , de oplossingen voor de problemen die hij aandroeg waren dusdanig inventief dat hij van zichzelf versteld stond, na het voltooien van de klus ging hij bij zijn vader in het bedrijf werken en liet zijn studie voor wat het was. Tot 1940 was de samenwerking tussen vader en zoon naar behoren, maar zoon Cornelis intussen 36 jaar oud ontwikkelde eigen ideeën over de toekomst van het bedrijf waarover meningsverschillen ontstonden met zijn vader, deze trok zijn conclusies en trok zich op 62 jarige leeftijd terug uit het bedrijf, wat onder leiding van Cornelis op 15 april 1940 verder ging onder de naam C. de Groot en zich vestigde in Utrecht. Een beroerdere tijd om een eigen bedrijf te beginnen had Cornelis zich niet kunnen bedenken , want een maand na de start van zijn onderneming vielen de Duitsers Nederland binnen, en de grote baggerwerken kwamen stil te liggen, na een intensieve reclame campagne in de plaatselijke dagbladen ontving hij toch een opdracht in de Alblasserwaard , om het werk te kunnen uitvoeren kocht hij een oude veen-baggermolen welke hij ombouwde tot zandzuiger, met deze ombouw legde hij de fundamenten voor het bedrijf waarmee hij uiteindelijk groot zou worden namelijk het onderhoud en bouw van baggermaterieel. De bevrijding in 1945 betekende voor Cornelis en zijn bedrijf een nieuwe start , de wederopbouw zorgde voor veel werk probleem in die tijd was ook niet het aanbod van werk maar het verkrijgen van voldoende onderdelen om het materieel draaiende te houden, door inventiviteit en vindingrijkheid wist Cornelis zij vloot draaiende te houden , zij grootste bron van inkomsten vormde het werk in de voormalige Zuiderzeehavens , de hoeveelheid materieel nam echter enorm toe en hij ging op zoek naar een eigen werf waar hij onderhoud en herstelwerkzaamheden kon uitvoeren in 1952 vond hij een perfecte locatie voor de bouw van een zo'n werf in Nijkerk , deze werf zou een ommekeer betekenen in de activiteiten van De Groot. |
|
4001 Alblasserwaard. De omgebouwde veen-baggermolen.
1940 |
|
4002 Alblasserwaard. De omgebouwde veen-baggermolen.
1940 |
|
4003 Alblasserwaard. De omgebouwde veen-baggermolen.
1940 |
|
4201
Zandzuiger "Corry" .
1942 |
|
5001
Zandzuiger .
jaren '50 |
|
5002
Geen dikke CAT bulldozer op het stort maat pure mankracht !!
jaren '50 |
|
5003
Een baggermolen op de wal.
jaren '50 |
|
5004
Zandzuiger "Benjamin" .
jaren '50 |
|
5005
Verwijderen stortsteen met een dragline op een dekschuit.
jaren '50 |
|
5006
Zandzuiger "Corry" op transport met een mooie combinatie van STOOF Breda. De truck is een vooroorlogse DIAMOND of FEDERAL de oplegger is een DAF pendelasser. (info Bertus Land)
jaren '50 |
|
5007
Zandzuiger transport met een KROMHOUT trekker en oplegger.
jaren '50 |
|
5008
De gehele dorpsjeugd helpt mee om een zuiger naar de kant te krijgen.
jaren '50 |
|
5009
De zuiger word met behulp van een drijvende bok op de opleggercombinatie geplaatst.
jaren '50 |
|
5010
Zuigertransport. De trekker is een ex US Army DIAMOND T 980 gebruikt in de tweede wereldoorlog. (info Bertus Land)
jaren '50 |
|
5011
Een zuiger word de kant en vervolgens op een opleggercombinatie gelierd.
jaren '50 |
|
5012 De trekker is een ex US Arny MACK 6x6 . Zelfs de kleding van veel mensen komt uit de het leger !
jaren '50 |
|
5013 Er zijn wat extra PaardeKrachten nodig om de zuiger over de smalle landweggetjes te krijgen, voor de Mack word de DIAMOND T 980 geplaatst.
jaren '50 |
|
5014
Zuiger transport over het opgespoten weg-tracé, de 40 ton zware zuiger word over ingevette bielsen gelierd.
jaren '50 |
|
5015
Zuiger transport een drijvende bok plaatst de zuiger op een aanhangdieplader van WANSINK uit Amersfoort . De dieplader is een ROGERS M 19 welke in de tweede wereldoorlog werd gebruikt voor het transporteren van tanks. (info Bertus Land)
jaren '50 |
|
5016
Zuiger transport door WANSINK Amersfoort .
jaren '50 |
|
5017
Gereed om weer te water te worden gelaten op een nieuwe lokatie.
jaren '50 |
|
5018
jaren '50 |
|
5019
jaren '50 |
|
5020 Laden van de baggerladder.
jaren '50 |
|
Inmiddels was de personeelsomvang
gegroeid tot veertien man en nam de aannemerij een groot deel van de
omzet voor haar rekening , maar de onderhouds en reparatieactiviteiten
groeiden gestaag, men kocht oude draglines en andere apparatuur op
knapte deze op en verkocht ze met een kleine winst op deze manier hield
hij de mensen op de werf aan het werk terwijl ze een breed scala aan
vaardigheid ontwikkelden.
Begin jaren '60 ging het echter mis met de onderneming, de werf was eigenlijk niet meer als een oude schuur met enkele machines erin, het materieel bestond uit een bakkenzuiger (De Bellifans) en een baggermolen (De Waterlan) In deze omstandigheden had De Groot de grootste moeite om het bedrijf draaiende te houden en werd voor het merendeel van de mensen ontslag aangezegd, er bleven drie mensen over en er moest echt iets gebeuren om de situatie te verbeteren. De Groot zag dat er in die tijd behoefte was om snel zand over grote afstanden te verplaatsen, en er niet altijd de mogelijkheid was om een zandput met zandzuiger erin te maken, de ideale situatie zou zijn dat het zand rechtstreeks via een pijp naar zijn bestemming kon worden gepompt, tezamen met zijn werknemers ontwikkelde hij de zogenaamde Grondpersinstallatie welke het zand met een capaciteit van 300 tot 500 M3 per uur naar de plaats van bestemming konden pompen, in korte tijd ontwikkelde men de types GP40 en GP50 eerst stationair maar later ook op rupsen waardoor de machines zichzelf konden verplaatsen. De GP's werden o.a. ingezet bij de aanleg van de snelwegen Antwerpen-Brussel, Antwerpen-Luik en later ook in Nederland bij de aanleg van de A 10 . Het succes van de GP's leverden ook problemen op het terrein aan de Zeedijk werd snel te klein en in 1966 werd een terrein van een hectare aan de Ankervaart, drie jaar later werd het uitgebreid met het aangrenzende kavel van 2,5 HA het terrein moest wel worden opgehoogd maar dat was geen punt met eigen materieel werd het terrein opgespoten en in 1969 verhuisde eerst het kantoor en later de fabriek naar de Westkadijk. |
|
6001 Principetekening Grondpers : A = Waterpomp B = Stortbunker C = Grondperspomp
|
|
6002 | |
6003 | |
Er werden vier types Grondperspompen
gebouwd, de GP 20, GP 30, GP 40 en GP 50 de getallen geven hierbij de
diameter van de persleiding aan, de installaties waren eigenlijk
zandzuigers in den droge en waren uitermate geschikt voor
grondtransporten over moeilijk begaanbaar terrein waar kippers niet
mogelijk, of niet wenselijk waren in verband met overlast bij woonwijken
e.d.
De Grondpers-installatie bestond uit drie hoofddelen, de trechter op rupsen met een inhoud van zo'n 40 M3 en bedieningscabine, de grondpomp op rupsen aangedreven door een CATERPILLAR motor en de waterpomp. De werkwijze was eenvoudig, met een dragline of later een hydraulische graafmachine werd de grond in de trechter geladen, met een waterjet word water toegevoegd en het mengsel word met een baggerpomp door de persleidingen naar het stort gepompt, de capaciteit varieerde naar het type grond, veen of zand en de in te zetten type pomp tussen de 150 en 1500 M3 per uur over afstanden tot 2500 meter, bij grotere afstanden werden tussenstations geplaatst. |
|
6401 Maasbracht. Deze (stationaire) installatie word geladen met kippers. De rechter kipper is een DIAMOND T 969 Carco uit de dump en ex WO 2 in opdracht van het Canadese leger. (Bertus Land)
begin jaren '60 |
|
6402 Maasbracht. De installatie is verdiept opgesteld zodat de kippers vanaf het maaiveld hun lading in de trechter kunnen kippen. De rechtse kipper is een DAF DO met slaapcabine, rechts een WHITE 666, BROCKWAY B666 of CORBIT 50SD6, deze trucks werden specifiek voor de genie van de US Army gebouwd, voorzien van zware assen en een Hercules HXD 6 cil. benzinemotor van 202 PK de modellen waren nagenoeg gelijk. (Bertus Land)
begin jaren '60 |
|
6403 Deze installatie staat op een slee en word geladen door O & K dragline's.
begin jaren '60 |
|
6501 De eerste mobiele grondpers in aanbouw.
1965 |
|
6502 De eerste meters in het terrein.
1965 |
|
6503 De waterpomp op slee met een CATERPILLAR D 342 motor.
1965 |
|
6504 De waterpomp voorzien van behuizing.
1965 |
|
6601 Verplaatsen 1 : Allereerst word de persleiding, zoals bij een zandzuiger gevuld met water.
jaren '60 |
|
6602 Verplaatsen 2 : De druk word van de persleiding afgehaald..
jaren '60 |
|
6603 Verplaatsen 3 : De Grondpersinstallatie word losgekoppeld van de pers-en waterleiding.
jaren '60 |
|
6604 Verplaatsen 4 : Loskoppelen van de leidingen.
jaren '60
|
|
6605 Verplaatsen 5 : De installatie rijd een stukje terug.
jaren '60
|
|
6606 Verplaatsen 6 : Met een dragline worden de nodige pers-en waterleidingen verwijderd.
jaren '60
|
|
6607 Verplaatsen 7 : Losgekoppelde installatie.
jaren '60
|
|
6608 Verplaatsen 8 : Verrijden van de installatie.
jaren '60
|
|
6609 Verplaatsen 9 : De pers- en waterleidingen worden weer aangekoppeld en men kan verder met ontgraven.
jaren '60
|
|
6701 Laden van een GP door een LIMA en AMERICAN dragline.
jaren '60 |
|
6702 De dragline machinisten moesten natuurlijk goed op elkaar ingespeeld zijn.
jaren '60 |
|
6703 Hier word zware klei verpompt.
jaren '60 |
|
6704
jaren '60 |
|
6705
jaren '60 |
|
6706 De GP's konden bijna bij alle weersomstandigheden door werken echter de vorst is de enige vijand !
jaren '60 |
|
6712 Laden met een MICHIGAN wiellader.
jaren '60 |
|
6713 Duitsland. Afgraven van de bovengrond door twee O & K R 12 draglines de CATERPILLAR D 6 schuift de grond bij.
jaren '60 |
|
6714 Aankoppelen van de leidingen.
jaren '60 |
|
6715 Elke aannemer had weer zijn eigen oplossing voor het laden van de GP hier is een helling gemaakt voor het laden met kippers.
jaren '60 |
|
6716
jaren '60 |
|
6717
jaren '60 |
|
6718 Stortbunker in aanbouw.
jaren '60 |
|
6801 GP 4 in aanbouw.
jaren '60 |
|
6802 Nijkerk. De GP 5 in aanbouw in de werkplaats, rechts een GP 3 die word voorzien van een nieuw onderstel.
jaren '60 |
|
7001 Graven van een kanaal. v.l.n.r. P & H , AMERICAN, LANDSVERK.
1970 |
|
7002 Graven van een kanaal.
1970 |
|
7003 Een prachtige LANDSVERK KL-250 dragline.
1970 |
|
7004 Proefdraaien met een GP 5.
1970 |
|
7005 Een GP opgesteld op een beurs.
jaren '70 |
|
7006 Stand van De Groot op een beurs.
jaren '70
|
|
|
|
7007 Schaalmodel van de GP.
jaren '70 |
|
|
|
7101 Laden van een GP met een POCLAIN hydraulische graafmachine en een PPM dragline.
jaren '70 |
|
|
|
7102
jaren '70 |
|
|
|
7103 De waterpomp is geplaatst in het reeds uit gegegraven wegtracé dat vol water is komen te staan.
jaren '70 |
|
|
|
7104 Afrika. Een GP in een ander continent aan het werk , word geladen door twee POCLAIN HC 300 hooglepels.
jaren '70
|
|
7105 Afrika.
jaren '70
|
|
7106 Nijkerk. Proefopstelling van de GP 6.
jaren '70
|
|
7107 Nijkerk. Proefopstelling van de GP 6.
jaren '70
|
|
7108 Nijkerk. Proefopstelling van de GP 6.
jaren '70
|
|
7109 Nijkerk. Grondperspomp aangedreven door een CATERPILLAR motor.
jaren '70
|
|
7110 Nijkerk. De Biber 3 voor een Duitse aannemer.
jaren '70
|
|
7111 Nijkerk. GP gereed voor transport met een dieplader van Looms & Alberts.
jaren '70
|
|
7201 Hoorn. GP geladen door een P & H en AMERICAN dragline twee CATERPILLAR D 6 bulldozers schuiven de grond bij.
jaren '70
|
|
7202 Beets.
jaren '70 |
|
7801 Eind jaren '70 waren er nog plannen voor nog grotere grondpersen echter deze zijn nooit meer gebouwd.
jaren '70
|
|
7802 Ontwerptekening.
jaren '70
|
|
9001 Schaalmodel van de Grondpers.
|
|
Eind jaren '60 werden de aannemerij en
de machinefabriek verschillende bedrijfsonderdelen met een gescheiden
boekhouding, C. de Groot Baggermaterieel en Machinefabriek N.V. zoals
het bedrijf sinds 1963 heette pikte ook op de internationale markt een
graantje mee, steeds meer ging het bedrijf zich toeleggen op de bouw van
allerhande baggermaterieel, de grondpers-installaties vormden halverwege
de jaren '60 de eerste aanzet hiertoe, maar op de nieuwe locatie aan de
Westkadijk kwamen er vanuit de tekenkamer steeds meer succesvolle
ontwerpen tot stand.
Een van die ontwerpen in 1970 zorgde voor een innovatie in de branche op de Internationale beurs EUROPORT, verbaast men vriend en vijand met de introductie van de dubbelwandige (zand)pomp, de tot dan toe in gebruik zijnde plaatstalen pompen sleten enorm snel door het opgezogen zand en stenen wat leidde tot een niet gewenste "stil-ligtijd", daarom bedacht men bij De Groot pompen die bestonden uit een slijtvaste binnenpomp en een plaatstalen buitenpomp, dit bleek het ei van Columbus en na de introductie vonden ze gretig aftrek. Enige jaren later werd er vanuit deze succesvolle pomp op verzoek van een klant die dieper wilde baggeren dan 25 meter een onderwaterpomp ontwikkeld, sinds die tijd werden er steeds meer van deze onderwaterpompen gebouwd en is het bedrijf in deze techniek gespecialiseerd. |
|
7010 De onderdelen van de dubbelwandige-pomp.
|
|
7011 De dubbelwandige-pomp gemonteerd. |
|
Met de komst van de heer Lubbert in
1970 had Cornelis de Groot al laten doorschemeren dat deze degene was
die het bedrijf te zijner tijd zou overnemen, dat geschiedde in de
tweede helft van de jaren '70, na 37 jaar ging het bedrijf door zonder
grondlegger.
In 1972 werd een nieuwe bedrijfshal gebouwd van 600 M2 en een hoogte van 5 meter, die voldoende ruimte moest bieden aan de nieuwbouw van baggermaterieel, op de tekentafel verschenen in die tijd de eerste voorzichtige schetsen van complete zuigers en men legde zich toe op het ontwerpen van kleinere type zuigers dat door de kleinere zandwinbedrijven werd gebruikt. Iedere zuiger was in feite "custom made" en door de smalle doorgang in de sluis was men genoodzaakt de zuigers in aparte componenten te bouwen (pontons) die op werk werden samengebouwd, door deze constructie waren de zuigers ook makkelijk per truck of schip te vervoeren, de eerste zuiger ging naar een aannemer in Apeldoorn. De eerste cutterzuiger werd verkocht aan de firma Piel te Rouveen, in 1974 werd een kleine zuiger verkocht in Ethiopië voor de aanleg van irrigatiekanalen op suikerrietplantage's. |
|
7020 Advertentie.
|
|
7021 Profielzuiger Lilliput Pz 150.
begin jaren '70 |
|
7022 Profielzuiger Lilliput Pz 150.
begin jaren '70 |
|
7125
begin jaren '70
|
|
7126
begin jaren '70
|
|
7205
begin jaren '70
|
|
7206
begin jaren '70
|
|
7301 Type Pz 200 van Van De Mispel op transport met LOOMS & ALBERTS.
1973 |
|
7302 Type Pz 200 van Van De Mispel te water.
1973
|
|
7303 Type Pz 200 compleet samengebouwd met een zuigbuis van 20m lengte.
1973
|
|
7305
jaren '70
|
|
7401 Te water laten van een groter type zuiger de "Nijkerk V" met een PINGUELY truckkraan van LOOMS & ALBERTS.
jaren '70
|
|
7402
jaren '70
|
|
7403
jaren '70
|
|
7404
jaren '70
|
|
7405
jaren '70
|
|
7406 Nijkerk. Een aantal zuigers in aanbouw op de werf.
jaren '70
|
|
8001
jaren '80
|
|
8002
jaren '80
|
|
8003
jaren '80
|
|
8004
jaren '80
|
|
8005
jaren '80
|
|
7015 Tussenstation op een ponton.
jaren '70
|
|
7016 Twee tussenstations op het droge.
jaren '70
|
|
7017 Tussenstation zonder ombouw.
jaren '70
|
|
8010 Tussenstation.
jaren '80
|
|
8011 Tussenstation.
jaren '80
|
|
8012 Tussenstation voor HEUVELMAN IBIS op een rupsonderwagen.
jaren '80
|
|
8015 De MR een verrijdbare munitiereiniger.
jaren '80 |
|
Eigenaar Lubbert wilde aan het eind
van de jaren '80 zijn bedrijf verkopen, net als de oprichter Cornelis De
Groot had hij geen geschikte opvolger in zijn familie.
In 1988 was het DAMEN Shipyards uit Gorinchem een bedrijf waarmee men al veelvuldig samenwerkte die het bedrijf overnam. |
|
9001 | |
DAMEN Shipyards
stelde Rikke van Berk aan als opvolger van Directeur Lubbert, Van Berk
was een jonge ingenieur die op de TU Delft voortdurend bezig was geweest
met het ontwikkelen en verbeteren van baggermethoden, zijn stokpaardje
was een onbemand apparaat dat onder water een bepaald gebied uitbaggerde, en
futuristisch idee dat op tal van praktische bezwaren stuitte, maar door
doorzettingsvermogen en samenwerking zijn docent ing. J. Brouwer kwam
Van Berk tot een originele oplossing, het duo stelde voor het zandzuigen
te gaan doen vanaf een ponton dat diep onder het zeeoppervlak (dus
buiten het geweld van de golven) lag, een soort onbemande zandzuigende
duikboot, ze stelde voor de zuigbuis te verlengen en dat eind stevig in
de zandbodem te steken zodat plaats en hoogte van de zandafvoer in het
vervolg gefixeerd waren. Ze bouwden een schaalmodel 1:10 van de zuigpoot die redelijk bleek te functioneren en onder de indruk van hun eigen vernuft vroegen ze in 1981 octrooi aan, eerst in Nederland en in 1982 zelfs wereldwijd. Na de octrooiaanvraag zocht het duo de samenwerking op met het bedrijfsleven, die vond men bij De Groot Nijkerk en bij aannemer J.G. Nelis Haarlem (IJmuiden). In 1985 werd een compleet schaalmodel 1:10 gebouwd en vervolgens met succes beproefd en met het zicht op een EG-subsidie kwam het in 1988 zelfs tot de beproeving van een losse poot op ware grootte. Het zou tot 1991 duren voor het eerste prototype gedoopt met de naam PUNAISE de PN 250 gebouwd en beproefd kon worden, dit in de buitenhaven van IJmuiden, echter dit type bleek eigenlijk te klein en was eigenlijk alleen geschikt voor het opzuigen en verpompen van slib. In 1993 word het type PN 400 gebouwd en in gebruik genomen een 95 ton zwaar apparaat waar J.G. Nelis het eerste echte werk mee uitvoerd een strandsuppletie tussen Zandvoort en Bloemendaal en dat ondanks een kleine tegenslag, de Punaise sloeg los door een storm en belande op het strand, naar behoren werd uitgevoerd. Na de introductie verwachte men in Nijkerk veel van deze nieuwe gepatenteerde vinding, hoewel het apparaat uitstekend functioneerde lagen economische belangen ten grondslag aan de beperkte toepassing van de PUNAISE het patent was opgesplitst in een gebruikersdeel en een fabricagedeel, De Groot bezat het alleenrecht om de PUNAISE te produceren en de aannemer bezat het deel van het gebruik, door tegenstrijdige belangen van beide partijen bleef grootschalig gebruik van de PUNAISE uit. |
|
9002 De PUNAISE een onbemande zandzuiger die vanuit een op de wal geplaatste commandocabine word bedient.
|
|
9003 Type PN 400
|
|
9004 Type PN 400 |
|
9005 De beide PUNAISE's de eerst gebouwde PN 250 (inzet) en de grotere PN 400. |
|
9006
|
|
9007 De PUNAISE PN 400 op zijn demonstratie project in de buitenhaven van IJmuiden. |
|
Werking
PUNAISE : Het onderwaterponton is een geheel van zware ballast- trim- penetratie en ankettanks die naar believen met water of lucht zijn te vullen, in essentie is het een duikboot die men op met afstandbesturing op zijn stalen poot (zuigbuis) op de zeebodem kan laten zakken. Een opklapbare snorkel voor de aanvoer van ballastwater uit de hoge waterlagen, want er mag natuurlijk geen zand in de tanks komen. Aan de onderzijde van de zuigpoot bevinden zich krachtige waterjets die water onder een druk van 6 bar naar buiten kunnen spuiten, in een kwartier blazen ze een gat van vier meter diep in de bodem, uiteraard is het belangrijk dat de poot hierbij horizontaal moet blijven, het trimmen van de ballast tanks geschied met besturing/controle van een computer. Halverwege de buis zijn inlaten aangebracht om het zand in te nemen, door deze werkwijze raakt de Punaise stevig in de zeebodem verankerd, bovendien ontstaat rond het apparaat een winkuil die steeds volgestort kan worden met zand bijvoorbeeld aangevoerd door een hopperzuiger, de Punaise zuigt dan het zand op en perst dit middels een afgezonken persleiding naar de wal, geen hinder voor de scheepvaart dus. De Punaise is middels een kabel gekoppeld aan de de op een hefeiland geplaatste energievoorziening, compressor en centrale apparatuur de bediening gaat middels een computer welke staat staat opgesteld in een commandopost. Het geheel dus Commandopost , energievoorziening, compressor en centrale apparatuur kunnen ook aan de wal geplaatst worden. |
|
9008 In de commandocabine bediening middels een PC. |
|
9009 | |
9010 Schaalmodel van de PUNAISE in het kantoor van DAMEN. De originele PUNAISE ligt ergens in een loods van een Nederlandse baggerraar opgeslagen. |
|
Creatief denken
resulteerde ook in andere vindingen, aannemer Ballast Nedam werd bij de
bouw van de Schipholtunnel geconfronteerd met het uitdiepen van smalle
putten die waren voorzien van heipalen, hiervoor was geen apparatuur
beschikbaar De Groot / DAMEN ontwikkelde hiervoor de DOP (dompelpomp) het
apparaat kan aan een hijskraan of hydraulische graafmachine gehangen die
de DOP naar beneden kan laten waar het op grote diepte slib of zand naar
boven kan pompen.
In Noorwegen werd de DOP later toegepast bij het leggen van pijpleidingen op een diepte van 350 Meter ! |
|
9015 De Standard zuigers zoals ze nu nog door DAMEN gebouwd worden. |
|
9016
|
|
Sinds de jaren '90 veranderde DE
GROOT Nijkerk in een bedrijf dat zich meer en meer ging toeleggen op
innovatie van baggerapparatuur en het produceren van componenten, zo
maakt men het hele scala van apparatuur om een sleephopperzuiger mee uit
te rusten, niet alleen de pompen e.d. maar ook de elektronische
apparatuur en soft-ware.
De nieuwe DE GROOT Nijkerk is na 60 jaar geëvolueerd van een pure aannemer op baggergebied tot een veelzijdig "hightech" bedrijf ! |
|
huidig adres : |
DAMEN DREDGING EQUIPMENT Edisonstraat 32 Postbus 1021 3861 NB NIJKERK T +31 33 2474040 F +31 33 2474060 |