B & S Bakker Sleeuwijk |
|
0001
Foto's en informatie uit het archief van Ad Gevers |
|
|
B & S in de volksmond was deze
afkorting bekend als Beter Sneller, maar de echte betekenis is Bakker
Sleeuwijk.
Cor Bakker zoon van een aannemer werd machinist op een RAPIER 410 en later op een BOOM dragline, deze laatste heeft model gestaan voor zij eerste zelf gebouwde dragline. De eerste twee machines verlieten de werkplaats in 1940 en 1942, het eerste exemplaar werd gebouwd in samenwerking met de firma Deppe in Rotterdam, de tweede machine werd gebouwd bij Kooymans te Sliedrecht, in die oorlogstijd had Cor al zijn bouwtekeningen dubbel afgedrukt en op verschillende plaatsen ondergebracht, dit met het oog op eventuele bombardementen, er werd allen gebouwd aan de machines als er in het grondwerk geen werk was te vinden. In 1950 werd voor het eerst een dragline gebouwd in de eigen werkplaats en 1953 waren er zelfs twee machines in aanbouw. Eind jaren 50 is Cor Bakker nog begonnen aan zijn zesde machine maar deze is nooit afgemaakt en wat gereed was is gebruikt als reserveonderdelen voor de andere machines. Tot 1970 is in eigen beheer met vijf machines gedraaid, na die tijd werden vier machines en de loodsen verkocht aan de firma Koek welke in 1981 de machines wilde inruilen voor een nieuwe N.C.K. dragline, maar de oude machines bleken niet verkoopbaar en zo zijn ze aan stukken gesneden en op de schroothoop beland. |
|
|
0002 |
|
|
|
0003 |
|
|
|
3401 De eerste door de vader van Cor gekochte dragline een RAPIER 410.
1934 |
|
|
|
3402 RAPIER 410.
1934 |
|
|
|
3601 De tweede dragline een BOOM.
Jaren '30. |
|
|
|
4001 De eerste machine in aanbouw bij de werf van De Deppe in Rotterdam, hier worden de loopwielen gemonteerd.
1940 |
|
|
|
4002
1940 |
|
|
|
4003 De motor van de eerste machine word geplaatst.
1940 |
|
|
|
4004
1940 |
|
|
|
4005 Drie machinebouwers bij de dragline in aanbouw.
`
1940 |
|
4006 De eerste B & S in vol bedrijf, bij de bouw van een dijk.
1940
|
|
4007
1940
|
|
4201 De tweede machine in aanbouw bij Kooymans in Sliedrecht.
1942
|
|
4202 Proefrijden op de openbare weg !
1942
|
|
4203
1942
|
|
4204 Cor , de zesde van rechts, met de trotse bouwers van de tweede machine, de medewerkers van Kooymans.
1942
|
|
4205 Toen de tweede machine gereed was, ontstond het idee om de machines te gaan verkopen en werden deze professionele foto's gemaakt die als verkoopfolder dienden.
1942
|
|
4206
1942
|
|
5001 Machine nummer zes in de problemen.
Jaren '50. |
|
5002 Wat boomstammen onder de rupsen en de giek omlaag als contragewicht !
Jaren '50.
|
|
5003
|
|
5004
Jaren '50.
|
|
5005 Werkendam. Ruiverkaveling in de Vervoornepolder.
1950 Archief Jan Ottevanger
|
|
5006 Werkendam. Ruiverkaveling in de Vervoornepolder.
1950 Archief Jan Ottevanger
|
|
5007 Werkendam. Ruiverkaveling in de Vervoornepolder.
1950 Archief Jan Ottevanger
|
|
5201 Twee machines tegelijk in aanbouw.
1952 |
|
5202 De machinevloer.
1952
|
|
5203 Tussenstuk.
1952
|
|
5204 Tussenstuk.
1952
|
|
5205 De motor arriveert, een GM uit de dump.
1952
|
|
5206 B & S No.7 aan het werk.
Jaren '50.
|
|
5207 Het overgeven van grond met twee dragline's ook wel "haken" genoemd werd alleen voor de foto gedaan.
Jaren '50
|
|
5301 Tijdens de watersnoodramp in 1953 kwam ook een van de B & S dragline's in het water te staan.
1953
|
|
5501
Jaren '50
|
|
5502
Jaren '50
|
|
5503
Jaren '50
|
|
5504 Bij de uitvoering van een werk op Tholen was de dijkdoorgang te smal voor de machine en moesten de rupsen gedemonteerd worden.
Jaren '50
|
|
6501 Cor bleef zijn machines verbeteren en moderniseren hier werden de ramen vervangen.
1965
|
|
6502 In de eigen werkplaats werden ook machines van derden gerpareerd en gereviseerd.
Jaren '60. |
|
6503
Jaren '60.
|
|
6504 Hier word gewekt aan een PRIESTMAN TIGER.
Jaren '60.
|
|
6505 Revisie van een PRIESTMAN TIGER.
Jaren '60.
|
|
7101 Afscheid nemen van de machines viel Cor zwaar, hier staan de machines geparkeerd op de werf.
1971. |
|
|
|
7601
1976. |
|
|
|