EEKELS
Amsterdam
 
   
Informatie en Foto's van Ferdinand Eekels
en Jo de Poorter.
Met medewerking van Ad Gevers.
 
   

 

1914 het begin van de onderneming EEKELS opgericht door Adolf F. Eekels in Weert, maar eigenlijk gaat de geschiedenis van het technisch handelsbedrijf Eekels nog verder terug, hiervan is een model van een stoommachine de getuige deze is gedateerd "Helmond 1882" en is gemaakt door de vader van Adolf, Anton.J.B.Eekels ook hij was al actief in de technische handel.
   
0001

Ketelbouw in Weert.
























   
0002

Model stoommachine .
   
0003

Model Stoommachine.
   
  Terug naar 1 juni 1914 toen werd bij de kamer van koophandel in Roermond "Adolf F.Eekels Technisch bureau en machinehandel" ingeschreven, Dolf (Adolf Ferdinand) was toen 34 jaar en had daarvoor bij een aannemer gewerkt, die echter zijn activiteiten beŽindigde en aan Dolf vroeg om alle machinerieŽn te veilen, deze veiling moet een groot succes zijn geweest gezien het feit dat Dolf verder ging in de technische handel.
Men handelde in o.a. locomobielen,smalspoormaterieel, spoorrails, bielzen, stoomketels en pompen.
in 1918 verhuisde men naar Amsterdam, de vestiging Weert werd nog enkele jaren aangehouden.
   
0004

Folders
   
0005

Folders
   
0007

Folders
   
0008

Catalogus
   
  Op de "roaring twenties"volgde de moelijke crisis-periode jaren dertig, het moet dan ook niet makkelijk geweest zijn om als klein familie bedrijf het hoofd boven water te houden, wel ontstond in 1936 het eerste directe contact met de Boomsche Metaalwerken in BelgiŽ, het geen een belangrijke wending in de geschiedenis van het bedrijf markeert.
Na enig geharrewar, waarbij de fabriek ook nog zelf de Nederlandse markt wil bewerken, mondt dit uit in een op 26 september 1938 ondertekende overeenkomst met de Boomsche Metaalwerken.
Kort hierna, nog in 1938 overlijd op 58 jarige leeftijd Adolf F.Eekels en mede door de oorlogsdreiging heeft het tot de wederopbouw-jaren na de tweede wereldoorlog geduurd voor dit contract met BOOM tot ontplooiing kwam.
Na het overlijden van Adolf werd de leiding over de onderneming overgenomen door diens zoon Anton (werd aangesproken met AJB).
   
0009

Anton Eekels.
   
0010

Briefhoofd.
   
  De wederopbouw-jaren na de oorlog brachten een golf van bouw activiteiten, wat later gevolgd door grote ruilverkavelings-projecten en in de zestiger jaren de aanleg van Aardgas pijpleidingen.
Eekels werd importeur van BOOM en naast het leveren van dat merk zette men een eigen verhuurbedrijf op voor o.a. draglines, welke veelal werden verhuurd met machinist.
Hoewel het leveringsprogramma naast draglines ook bestond uit walsen, wielladers van ZETTELMEYER, trilplaten en pompen, waren het toch vooral de BOOMSCHE draglines, mede door hun omvang en oranje kleur het gezicht naar de markt, op het hoogte punt was er een dragline verhuurvloot van meer dan 100 machines en daarnaast vonden vele machines hun weg via verkoop naar talloze tevreden gebruikers.
Voor de eigen huurmachines had men eigen machinisten in dienst die met hun gezin in salonwagens bij het werk ergens in Nederland woonden.
   
4801

BOOM BM 13
























eind jaren '40
   
4802

BOOM BM 13 verkocht aan E.Blok.



















eind jaren '40
   
4803

BOOM BM 13




















eind jaren '40
   
4803

BOOM BM 13























eind jaren '40
   
4805

BOOM BM 13

































eind jaren '40
   
4806

Reclamefolder op basis van bovenstaande foto.
































eind jaren '40

archief Ad Gevers.
   
4807

Bronzen schild dat op iedere dragline te vinden was.

















eind jaren '40

archief Albert van der Hilst
   
4901

Een vreemde eend in de bijt was de Amerikaanse INSLEY dragline, enkele van deze machines waren aangekocht na een bezoek van Anton in 1948 en 1950 aan de fabriek in Amerika.
Deze machines waren voorzien van brede rupsen dus zeer geschikt voor natte grond, in Amerika werd ook gesproken van "Swamp - Cats" (moeras katten)











1949
   
  In 1951 word het gebouw te Amsterdam betrokken, tot die tijd was men gevestigd in een aantal loodsen die gehuurd werden van firma De Waal (palen) .
   
5101

Kantoor en werkplaats in Amsterdam.























1951
   
5102

Voor een grote rioolklus in Amsterdam werd deze dieplepel uitrusting in eigen werkplaats gebouwd.























jaren '50
   
5103

BOOM BM 13 dieplepel.




















jaren '50
   
  Februari 1953 de provincie Zeeland word zwaar getroffen door de stormramp vele draglines en salonwagens van EEKELS stonden op dat moment op Schouwen Duiveland en verdwenen in de golven, gelukkig vielen er geen slachtoffers onder het personeel.
Om de vele kapotte dijken te herstellen waren ze natuurlijk hard nodig, er werden drijvende bokken en schepen ingezet om de draglines uit het water te vissen en op het droge te krijgen, ze werden naar de werkplaats in Amsterdam getransporteerd waar ze weer werkend werden gemaakt.
   
5301

Water zo ver je kon kijken.




























februari 1953
   
5302

Bergen van de draglines.



































februari 1953
   
5303

Een RUSTON  10 RB in de takels.



































februari  1953
   
5304

Bergen van een BOOM dragline.



































februari 1953
   
5305




































februari 1953
   
5306




































februari 1953
   
5307




































februari 1953
   
5308




































februari 1953
   
5309






















februari 1953
   
5310


































februari 1953
   
5311


































februari 1953
   
5312

Een van de salonwagens wacht op de berging.































februari 1953
   
5313

































februari 1953
   
5314

AJB Eekels was natuurlijk ook ter plekke om de reddingsoperatie te coŲrdineren en zijn mensen een hart onder de riem te steken.






















Februari 1953
   
5315



















   
5316

Hulp van onze Oosterburen in de vorm van mannen van de Technischen Hilfs Werk die met veel hulpmaterieel en zware pompen ons te hulp kwamen, zoals de "THW Einsatz - Chronik" laat zien.

























































februari 1953
   
5317

Het bergen van een BOOM dragline door de mannen van de T.H.W.



























































1953
   
5320

Utrecht.

EEKELS op de Bouwbeurs.
























1953
   
5401

Amsterdam.

Nico en Cees van der Hilst met hun nieuw gekochte INSLEY dragline voor het pand van EEKELS.




























begin jaren '50.

Archief Albert van der Hilst
   
5501

Artikel uit het Nieuwsblad van het Noorden.


































1955
   
5502

s'Gravenhage.

Aanleg waterleiding met behulp van een BM 40 dieplepel.





















1955
   
5503

BOOM BM 9.

























jaren '50
   
5504

BOOM BM 9 en op de achtergrond een BM 13.


















jaren '50
   
5505

Advertentie.
































jaren '50
   
5506












jaren '50
   
5507


















jaren '50
   
5601

Een nieuwe BOOM BM 13 arriveert vanuit BelgiŽ.



















jaren '50
   
5602

Het was nog een hele opgave om de BOOM te schranken, er moest aan de onderwagen een rups worden uitgeschakeld en de rem erop gedraaid dat gebeurde vanuit de cabine door de machinist met een verlengde sleutel.












jaren '50
   
5701

Tholen.

Een Aluminium draglinebak word hier uitgetest.



























1957
   
5702

Tholen.

Test Aluminium bak.






























1957
   
5703

Tholen.

































1957
   
5705

Briefhoofd.







   
5801

Een BOOM DR 23 in de problemen.





















jaren '50
   
5802

Bijna gered.
























jaren '50
   
5804

Een van de Salonwagens men had er zo'n 50 stuks.















jaren '50
   
5805

Salonwagen.























jaren '50
   
5810

Utrecht.

EEKELS stand op de Bouwbeurs.






















1958
   
5811

Utrecht.

Bouwbeurs.































1958
   
5901

Soms ging het echt fout met een BOOM zoals hier het geval was.
De chef werkplaats legde dit soort ongevallen vast.























jaren '50
   
5902




























jaren '50
   
5903

Het EEKELS "ongevallenteam" gaat aan het werk.



























jaren '50
   
5904
































jaren '50
   
5905

Eerst maar eens het water wegpompen.
































jaren '50
   
5906

De machine weer rechtop.






























jaren '50
   
5907

Slechts geringe schade.

































jaren '50
   
5908

Rest nog om hem uit de put te trekken.
































jaren '50
   
5909

Weer op de kant nu de schade inspecteren en herstellen.






























jaren '50
   
5910




























jaren '50
   
5911

Salonwagens kennen we maar dit exemplaar van de regionaal service chef Piet Oostwijn is wel heel bijzonder, met een garage !!!

De garage was voor de servicewagen en opslag van onderdelen.















1959
   
5912

De servicewagen.




















1959
   
6001

Amsterdam.

Een nieuwe BM 13 word geladen.















jaren '60
   
6101

Veel draglines werden in BelgiŽ verhuurd aan Agrotechniec een zusterbedrijf van "onze"Heidemij.































1961
   
6102

Lunteren.

Laden kipkarren.

























1961
   
6103


































1961
   
6104

BM 13.






















1959
   
6201

DR 28 in de problemen.

















1962
   
6202

Het ging niet altijd fout met de dragline, ook de dieplader kon verzakken.




















jaren '60
   
6203






















jaren '60
   
6205

























jaren '60
   
6208

Weer terug op zijn rupsen.



















jaren '60
   
6210

Utrecht.

Eekels stand op de Bouwbeurs.




























1962
   
6211

Utrecht.

BOOM BM 16 met tractorrijwerk.






























1962
   
6215

Speldje.







jaren '60
   
6216



































jaren '60
   
6301

Trilplaat.

























jaren '60
   
6401


Amsterdam.

De eerste BM 23 met tractorrijwerk.

























1964
   
6402


Amsterdam.

De eerste BM 23 met tractorrijwerk met achter de handels Piet Oortwijn..


























1964
   
6403


Amsterdam.

BM 23 .




























1964
   
6404


Amsterdam.

Het tractorrijwerk.
























1964
   
6405


Amsterdam.










































1964
   
6501


Amsterdam - Werkplaats.

De Hr.Bakker aan de motoren proefstand met op de stand een ABC dieselmotor.




























1965
   
6502


Amsterdam - werkplaats.
































1965
   
6503


Amsterdam - werkplaats.

Revisie van een onderwagen.










































1965
   
6505


Utrecht - Jaarbeurs.

Eekels stand met naast BOOM draglines ook Zettelmeijer walzen en wielladers en Bergtechnik rupsladers.



















1965
   
6506


Utrecht - Jaarbeurs.
























1965
   
6507


Utrecht - Jaarbeurs.

BOOM BM 16 en BM 23.






















1965
   
6510












































1965
   
6511



























   
6515


Dolf Eekels gaf leiding aan de afdeling compressoren en hydrauliek, hiermee startte hij begin jaren '60 en dit werd in korte tijd een bloeiende afdeling.

De hoofdmerken die men vertegenwoordigden waren het Duitse Sauer en het Zweedse Hšgglund.
















1965
   
6601

Amsterdam.

BOOM BM 40 op transport.
































1966
   
6602


Amsterdam.






























1966
   
6603


Jo de Poorter met "zijn" Boomsche BM 40.








































1966
   
6604


Overslag van zand.



































1966
   
6605


A.J.B. Eekels ging in principe elke woensdag op bezoek bij een werk in uitvoering, hier brengt hij een bezoek aan Jo de Poorter en "zijn" Boomsche BM 40.























1966
   
6606


Een pomp in de verhuur.

Links een P & H dragline.




















1966
   
6607


BOOM BM 23.




























1966
   
6608


Een nieuwe BOOM BM 16 geleverd aan Janssen Middelburg met machinist Joop Cijsouw.

Deze machine werd gebruikt voor de foto's in de folder van de nieuwe BM 16.























1966
   
6610


Elke machinist bij Eekels ontving bij het in dienst treden het "machinistenboekje" met hierin informatie, huisregels en tips.




































1966
   
6611


Machinistenboekje.



































1966
   
6612


Machinistenboekje.





































1966
   
6613


Machinistenboekje.






































1966
   
6614


Machinistenboekje.





































1966
   
6615


Machinistenboekje.







































1966
   
6801


Aanleg van een golfbaan ergens in Frankrijk samen met Jac. Rijk.


















1968
   
6802

Het verhuren van draglines beperkte zich niet tot Nederland en BelgiŽ, zelfs in Afrika kwam je materieel van Eekels tegen zoals deze INSLEY.
De krijger met speer staat er niet om de foto op te leuken maar was de nachtwacht de plaatselijke bevolking zagen in de draglines een bedreiging voor de werkgelegenheid en werden vaak vernield.




 














1968
   
  Eind 1968 komt na zijn studie economie te hebben afgerond Ferdinand Eekels in het bedrijf, er werd al spoedig duidelijk dat het roer om moest, want ondanks dat de Boomse dragline een snelle machine was, al zou je dat aan het uiterlijk niet direct aflezen, maar BOOM werd ingehaald door de hydraulische machines en raakte ook op achterstand doordat er geen derde lierwerk in zat, geschikt om te hijsen b.v. bij heiwerk, ook uitschuifbare rupsonderstellen waren niet leverbaar, de Boomse machines werden nog volop ingezet bij ruilverkavelingswerken vooral in Drenthe en Zeeland maar ook die werken liepen af en de prijzen werden snel slechter.
Er werd besloten om de draglinevloot te verkopen, aan de machinisten werd een koopoptie voorgelegd, met bankgarantie, enkele hebben hiervan gebruik gemaakt.
   
6805


Ferdinand Eekels





















1968
   
6901

Zelfgebouwde afstandhouder aan een BM 23 voor de heistelling.






























1969
   
6902































1969
   
6903

Een BOOM aan het werk in het MVV voetbalstadion in Maastricht.


























1969
   
6904

De monteurs op cursus op de Zettelmeyer fabriek in het Duitse Konz.


















   
  Het van de verkoop van de draglinevloot vrijkomende geld werd geÔnvesteerd in de opbouw van een pompverhuurvloot met vier vestigingen in Nederland, de eerste in 1971 in Barendrecht later nog twee in BelgiŽ en een in Duitsland, naast verhuur werden de pompen verkocht, aan aannemers maar ook o.a. voor zuiveringsinstallaties.
Het leveringsprogramma bevatte ook zandpompen.
   
7001















   
7002


Proefopstelling bij Eekels in Weert om de aannemers te overtuigen dat de Eekels pompen daadwerkelijk op die diepte meteen aanzuigen.
































1969
   
7003


Proefopstelling te Weert.








































1969
   
7004

Een batterij pompen aan het werk.





























jaren '70
   
7005

Een batterij pompen aan het werk.





























jaren '70
   
7101

Kantoor en werkplaats in Barendrecht.





















1970
   
7102

In de werkplaats worden de pompen en (elektro) motoren samengebouwd op een frame.




























1970
   
7103

Test van een zandpomp opgebouwd op een Priestman dragline van Bruil Apeldoorn Ede.

De Eekels RH 4 zandpomp word op draairichting gecontroleerd, voor de energie zorgt een 300KVA aggregaat.



































1971
   
7104

Om de persleiding die ca. vijftien meter achter de dragline uitsteekt op te houden is er een juk met spankabels gemonteerd.




























1971
   
7105

Er word met twee hijsdraden gewerkt een voor de pomp en een voor de slangen en elektrakabel.

Bij de opbouw assisteert een GROVE kraan.








































1971
   
7106

De installatie gereed voor gebruik, rechts de winning, links het depot.





















1971
   
7107

De pomp in werking, de machinist moet goed op de Amperťmeter letten, schoon water word opgepompt met 170 A met zand mag dit 200 A zijn.
Verder is het zaak de twee hijsdraden goed in het oog te houden.


















1971
   
7108

De pomp verpompt zilverzand en de uurproductie bedraagt ca. 300 M3.
Op de vrachtwagen links staat het aggregraat.






















1971
   
7109

Overzicht van de winlocatie, er zal hier +/- 1.000.000 M3 zand op deze manier gewonnen worden.




















1971
   
7201

TOYO onderwaterzandpomp gemonteerd aan een HY- MAC 580 hydraulische graafmachine.

















jaren '70
   
7202

TOYO onderwaterzandpomp.





































jaren '70
   
7401

Bouw van een nieuwe sluis voor de Marine haven in Den Helder, een werk van Van Hattum en Blankevoort.

Hier werden twee putten van 20 x 30 meter omringd door damwand worden leeggezogen.




















1974
   
7402

EEKELS zette voor dit werk de TOYO DP100BL pomp in .

Het zand word via een korte persleiding in splijtbakken gespoten die vlak naast de te maken bouwput konden worden afgemeerd.























1974
   
7403































1974
   
7501

CALLENS bronbemalingspomp.





























1975
   
7501

WHISPER geluidgedempte bronbemalingspomp.


























1975
   
7511

Dit glimmend voorwerp is een as van een loopwiel van de rupsonderwagen van een BOOM BM 13, totaal weggesleten maar de machine kwam rijdend de werkplaats in !!!

De as is zo'n 13 cm lang en werd nog jaren gebruikt op het kantoor als presse-paper !

























   
  Bij gebrek aan opvolging word het familiebedrijf EEKELS in 2000 door de toenmalige directeur / eigenaar Ferdinand Eekels verkocht aan GEVEKE, welke in 2003 werd overgenomen door PON Holdings NV, PON was echter alleen geÔnteresseerd in de Caterpillar activiteiten en een groep van 20 bedrijven waaronder Eekels werden ondergebracht bij Nimpon trade.
Heden ten dage bestaat EEKELS pompen B.V. nog steeds met hun hoofdkantoor in Barendrecht.