L.A.G. Bree |
|
![]() |
|
Uit het archief van : Ad Gevers |
|
Arnold Geusens (geboren Bree, 1 oktober 1913) begon zijn loopbaan in de bescheiden smidse van zijn stiefvader Josef Mevis, een hoefsmid, die aan de Zuid-Willemsvaart ook wagenwielen maakte, Arnold leerde hier de eerste kneepjes van het vak. In 1933 startte hij een klein bedrijfje met vijf werknemers in Bree, tijdens de tweede wereldoorlog ( Krijgsgevangene 1940-1945 ) ontdekte hij in Duitsland het industriële wegvervoer en zag daar toekomst in. Na de
tweede wereldoorlog verzamelde hij restanten van legervoertuigen om daar
weer een nieuw voertuig of aanhanger van te maken. De smidse werd al
snel te klein voor de 45 personen die er werkten en in 1947 startte hij
samen met zijn broer met de productie van aanhangwagens en later van
aluminium tankopleggers onder de naam L.A.G. wat staat voor Lambert en
Arnold Geusens. Al snelde groeide het bedrijf uit tot wat vandaag een
van de grootste werkgevers in Bree is, de inwoners eerden Arnold dan ook
als diegene die brood op de plank bracht bij honderden gezinnen in Bree.
L.A.G. kende zijn grote doorbraak in de transportsector met de productie
van de eerste aluminium tankoplegger voor het vervoer van
petroleumproducten. Naast de productie van brandstofwagens, opleggers,
kippers, bulkwagens, aanhangwagens en zelfs vliegtuigtankers werden er
ook bussen geproduceerd. Veel van
het materiaal werd aangevoerd per schip en moest met de hand worden
gelost, begin jaren vijtig werd er een Fuchs kraan aangeschaft om
te lossen en Arnold zag daar wel wat in, hij kopieerde de Fuchs in 1954
en hiermee startte de afdeling kranen zoals dit bij LAG werd genoemd. |
|
|
|
0001 Briefhoofd |
![]() |
5501 Type 25 Dragline |
|
|
|
LAG 25 Gewicht
5,5 Ton |
|
5502 Type 25 Hooglepel |
|
5503 Type 25 Dieplepel |
|
Het type No. van de machine
komt tot stand door de diameter van de hijs trommel in centimeters, type
25 had dus een trommel diameter van 25 cm. |
|
5504 Type 25 Truckkraan |
|
0004 Naambord |
![]() |
6001 Type 30 Dragline |
|
LAG
30 Gewicht
8,5 Ton |
|
6002 Type 30 Dragline op GMC truck. |
|
6003 Type 30 Hijskraan |
|
6004 Type 30 |
|
6301 Machines gereed voor afname. |
|
6501 Type 40 Op REO truck |
|
LAG 40 Gewicht
11,5 Ton |
|
6502 Type 40 Onderstel |
|
6503 Type 40 Onderstel |
|
6504 Type 40 Hijstrommels |
|
6505 Type 40 |
|
6506 Type 40 |
|
6510 Type 50 Op REO truck |
|
LAG 50 Giek
lengte 7 - 11 meter |
|
6511 |
|
6512 Type 50 |
|
6520 Type 60 |
|
LAG 60 Giek
lengte 7-12 meter |
|
6530 Type 320 |
|
LAG L320
( opvolger van de LAG 30 Gewicht 7
Ton |
|
6530 Type 320 Op GMC truck |
|
6901 Fabriek complex eind jaren zestig. |
|
Rond 1970
kregen de ingenieurs opdracht een moderne lucht bediende kraan te
ontwerpen en te bouwen, hiervoor werd het type 50 uitgerust met
Graubremse componenten om de gehele bediening op lucht uit te voeren en
kwam er een nieuwe onderwagen onder. |
|
7001 Type 50 Prototype. |
|
7002 Type 50 Prototype. |
|
7003 Type 50 Prototype. |
|
7004 Type 50 Prototype. |
|
![]() |
|
Toen deze nieuw
ontwikkelde kraan klaar was en er werd berekend wat de kosten waren is
men er meteen mee gestopt, hij viel veel te duur uit. De laatste LAG
kraan werd gebouwd in 1978, er waren er toen ± 500 kranen gefabriceerd In die tijd werkte er meer dan 800 man bij LAG, daarvoor moest natuurlijk meer en meer afzet worden gezocht, er werden al trailers verkocht in de DDR en om er daar meer te verkopen moesten ze machines vanuit de DDR terug kopen. Zo kwam het
contact met Takraf tot stand en bij LAG ging men vanaf 1978 de machines
van Nobas en Zemag importeren en leveren in België en Luxemburg. |
|
7801 NOBAS 1500 |
|
De Nobas
UB 1212 werd bij LAG omgebouwd en hier verkocht als Nobas 1500, hier
werd ook de Caterpillar D333C dieselmotor gemonteerd. De machinisten
konden hier niet zo overweg met de nukkige oost Duitse bediening en
konden er niet vlug en nauwkeurig mee werken vandaar dat er een compleet
nieuwe luchtbediening met Graubremse onderdelen werd ingebouwd, ook
de onderwagen werd verlengt tot 8 onderrollen, de benodigde boven
- onderrollen - loopwielen -sprokets - kettingen en rupsplaten werden
geleverd door Verhoeven uit Nederland. |
|
7802 NOBAS 1500 |
|
Nobas
1500 Gewicht
32 Ton |
|
7803 NOBAS 1500 |
|
7804 NOBAS 1500 |
|
7805 NOBAS 1500 |
|
7806 NOBAS 1500 |
|
7807 NOBAS 1500 |
|
7810 Advertentie |
|
7825 Fabriekscomplex in de jaren zeventig. |
|
7901 ZEMAG S 2500 |
|
De ZEMAG S 1500 kwam als type UB 1412 zonder motor en onderwagen naar België, LAG bouwde er een grotere onderwagen onder en plaatste naar gelang de klant wenste een CATERPILLAR 3406 of DAF DKSE 1160 motor. | |
7902 ZEMAG S 2500 |
|
7903 ZEMAG S 2500 |
|
![]() |
|
Vanaf
1980 werden de machines verkocht onder de naam LACTAVER. |
|
8001 NOBAS UB 1252 |
|
Nobas
UB1252 Was de eerste hydraulische dragline met toch klassieke
draadtrommels, de kraan rijd zwenkt met hydro motoren en word de
giek met een aparte hydro lier aangedreven voor het op en af toppen. Gewicht ±
30 Ton |
|
8002 NOBAS UB 1252 |
|
8003 NOBAS UB 1252 |
|
8004 NOBAS UB 1252 |
|
8005 NOBAS 1500 S |
|
De Nobas 1500S
was in enkele uren om te bouwen van dragline naar dieplepel is
dus dezelfde machine als de UB 1252 - UB 1232 maar geleverd met beide
uitrustingen. |
|
8005 NOBAS UB 1232 |
|
![]() |
|
|
In 1996 werd LAG overgenomen door Burg Industries en men stopte met het
importeren van de NOBAS en ZEMAG machines. In de loop der jaren groeide het bedrijf uit tot een worldperformer die aanhangwagens, opleggers en tankwagens maakt, ook voor het leger. De fabriek is momenteel in Chinese handen. |
|