FEVERBOOM
Boom
 
   
 
Foto's en gegevens Archief Ad Gevers  
 

Kamiel Verhoeven komt in 1919 als werknemer in dienst bij de pas opgerichte Boomsche Metaalwerken. Op een foto van deze firma uit 1921 vinden wij hem terug als hulpje van de traceurs en staat naast de Alfons Femont die hem later zal vragen om met hem samen te gaan werken. 

Deze Alfons Femont trok de stoute schoenen aan en begon voor zichzelf, hij richtte een werkplaats op in de Bassinstraat in Boom en werd een toeleverancier die onderelen fabriceerde voor de Boomsche Metaalwerken. Op die manier stond hij op een avond zijn oude bekende van de Boomsche, waarmee hij nog had gewerkt, op te wachten met de vraag of hij met hem samen verder wilde werken in zijn nieuwe ondernemeing. 

Kamiel Verhoeven was ondertussen een gevestigde kracht geworden in het ontwerpbureel van de Boomsche en de leiding van dit bedrijf zag hem niet graag vertrekken. 

De samenwerking tussen Femont en Verhoeven liep zeer vlot. Beiden vulden elkaar perfect aan: de ene op commercieel gebied, de andere op technisch gebied, zodat er een “ P.V.B.A. Bagger en Kranenbouw Femont &Verhoeven ”  te Boom werd opgericht. Beide vennoten hadden elk de helft van de aandelen.

Van klein materieel voor de baksteenindustrie, zoals decauvillewagonnetjes en locomotieven, naar groter materiaal, excavateurs, kranen, draglines, kolenladers, snijmachines voor de baksteenindustrie, was voor de firma geen enkel probleem want het technisch bureel onder leiding van Verhoeven was gevoelig versterkt en het werkhuis met een aantal knappe stielmannen kon alles aan. Femont ging alle woensdagen naar de beurs in Brussel en kwam bijna wekelijks met een of meerdere opdrachtren naar huis.  

   
3001



Baggerkraan constructie bestaat voor een groot deel uit hout















Jaren '30
   
3002



Baggerkraan


De aandrijving van de kraan is op een klein motortje voor het zwaarste werk handarbeid





















Jaren '30
   
0005
   
 

Door de werken in verband met de aanleg van het Albertkanaal van Antwerpen naar Luik kregen de Rupskranen in België een grote belangstelling van de burgerlijke bouwkunde.  De meest gekende leveranciers waren van het Duitse fabricaat Menck en Weserhütte, deze laatste was ook zeer gekend als leverancier in de Rupelstreek van baksteen productie machines. 

Kamiel Verhoeven en zijn tekenaars kregen op een gegeven moment de gelegenheid ‘s nachts en tijdens het weekend van een bevriende klant een volledige rupskraan van Menck na te tekenen. Boomsche Metaalwerken had in die tijd een Duits ingenieur afkomstig van de Weserhütte Werke, Lohmann, in dienst genomen die voor hen het de "BM" types ontwierp en bouwden, Femont & Verhoeven was echter sneller en begin 1935 werkte de rupskraan nr. 1 te Klein-Willebroek op de werf van Prosper Govaerts, die de concessie van de vuilophaling van de stad Brussel had en die met zijn kraan de binnenschepen met vuil op de landtong van Klein-Willebroek loste.

   
3501



Type 1

Motor 55 pk

hefvermogen 3 ton
















 






Jaren '30
   
3502



Type 1
















Jaren '30
   
3503



Type 1
 

















Jaren '30
   
3504



Type 1

Grijperkraan

Overslag van huisvuil














Jaren '30
   
3505



Type 1

Dragline
















Jaren '30
   
3506



Type 1

Grijperkraan














Jaren '30
   
3507



Type 1

Hooglepel



 

















Jaren '30
   
3508



Type 1

Nieveleerschop












Jaren '30
   
0006
   
3901



Reclame op de hoofdtribune van F.C. Boom












Jaren '30
   
  Al snel verschijnt op het gebouwde materieel de naam FEVERBOOM een samenvoeging van de name FEMOND, VERHOEVEN en de vestigingsplaats BOOM.
   
4601



Type 400

Motor 43 pk

Bakinhoud 350 liter (dragline)

Hefvermogen 3 ton




















Jaren '40
   
4602



Type 400

















Jaren '40
   
4603



Type 400



























Jaren '40
   
4604



Type 400

Dragline















Jaren '40
   
4605



Type 400

Grijperkraan


















Jaren '40
   
4606



Type 400

Hooglepel

















Jaren '40
   
4701



Excavateur












Jaren '40
   
4702



Excavateur












Jaren '40
   
4703



Excavateur
















Jaren '40
   
0007
   
4801



Excavateur












Jaren '40
   
4802



Smalspoor Locomotief te leveren met electro of diesel motor

Gewicht 3 Ton
Motorvermogen 15 PK
Snelheid 10 km/u












Jaren '40
   
4803



Smalspoor Locomotief











Jaren '40
   
4805



Heistelling op ponton met stoomheiblok














Jaren '40
   
4806



Heistelling op ponton met stoomheiblok






















Jaren '40
   
4807



Heistelling met valblok























Jaren '40
   
4901



Excavateur in steenfabriek













Jaren '40
   
0008
   
5101



Type 400 en grijpers op een vakbeurs












Jaren '50
   
5102



1000 liter grijper




















Jaren '50
   
5103



300 liter grijper




















Jaren '50
   
5104



325 liter overslaggrijper voor havenkranen




















Jaren '50
   
5105



375 liter overslaggrijper voor een havenkraan


















Jaren '50
   
5106



Demomodel grijper























Jaren '50
   
5201



Overslag  grijper


















Jaren '50
   
5202



Grijper






















Jaren '50
   
5203



Poliep  grijper





















Jaren '50
   
5204



Poliep grijper gemonteerd aan een dekkraan op een schip

















Jaren '50
   
5205



Grijpers op transport naar een klant















Jaren '50
   
0009
   
5501



Grijperkraan gemonteerd op een binnenschip













Jaren '50
   
5502



Grijperkraan gemonteerd op een binnenschip






















Jaren '50
   
5503



kranen voor montage op schepen ingepakt voor transport






















Jaren '50
   
5504



Kraan gemonteerd op een ponton

Erachter een bijzonder geconstrueerde cutterzuiger




















Jaren '50
   
5505



Kraan gemonteerd op een ponton















Jaren '50
   
5701



Type 5 (rups) & 51 (banden)

Motor 52 pk

Gewicht 14 ton

Giek lengte 10 meter



















Jaren '50
   
5702



Type 5

















Jaren '50
   
5703



Type 5






















Jaren '50
   
5704



Type 5
















Jaren '50
   
5705



Type 5




















Jaren '50
   
5706



Type 5

Dragline bakinhoud 350 / 400 liter





















Jaren '50
   
5707



Type 5

Grijperkraan


Grijper inhoud 350 liter ( zand en grind )
700 liter ( kolen )



















Jaren '50
   
5708



Type 5

Hooglepel


Bak inhoud 350 liter























Jaren '50

 

 
5709



Type 5

Dieplepel


Bak inhoud 350 liter





























Jaren '50

 

 
5710


Feverboom aanhangwagen met een type 5 als lading














Jaren '50
   
5711


Feverboom aanhangwagen met een type 5 als lading

















Jaren '50
   
5712


Feverboom aanhangwagen met een type 5 als lading















Jaren '50
   
5801



Type 51

Overslag bandenkraan

Hefvermogen 3 ton

Giek lengte 10 meter





























Jaren '50
   
5802



Type 51














Jaren '50
   
5803



Type 51

















Jaren '50
   
5804



Type 51














Jaren '50
   
5805



Type 51






















Jaren '50
   
 

De kipper op bovenstaande foto is een CMP (Canadian Military Pattern) C60S / CMP F60S Fabricage door Chevrolet Canada en Ford Canada, tijdens de 2e wereldoorlog ingezet op bijna alle fronten.  (info Bertus Land)

   
5806



Type 51

Met bietengrijper






















Jaren '50
   
5807



Type 51

Hooglepel op banden














Jaren '50
   
5808



Type 51

Schraper

Ontwerp, waarschijnlijk nooit gebouwd







Jaren '50
   
0010
   
 

Type 52 : Bandenkraan identiek aan Type 51 maar dan met een onderwagen met vierwiel aandrijving  

   
5901



Type 55

Truckkraan op een MACK onderwagen




















Jaren '50
   
 

Op bovenstaande foto, Mack NR, fabricage volgens de laatste ontwikkelingen. (In die tijd)Gedurende de 2e wereldoorlog in gebruikt vanaf Ledo Road in Burma tot aan de Red Ball Express aan toe, Motor, Mack Diesel EN volgens het Lanova principe. (info Bertus Land)

   
5902



Type 55

Truckkraan












Jaren '50
   
 

Onderwagen op basis van een Leyland Hippo Mk2, 6X4, Classe 10 ton Motor, Leyland Diesel, 6 cilinder, 100pk In gebruik bij de British Army en de RAF 1944 tot begin jaren 50. (info Bertus Land) 

   
5903



Type 55

Truckkraan









Jaren '50
   
5904



Type 55

Truckkraan









Jaren '50
   
0011
   
  De machines Type 61, Type 61M en Type 62 zijn de opvolgers van de Types 5 en 51 met aanpassingen in de techniek waardoor de prestaties werden verbeterd
   
6001



Type 61

Grijperkraan
















Jaren '60
   
6002



Type 61

Grijperkraan














Jaren '60
   
6005



Type 61M

kraan














Jaren '60
   
6006



Type 61M

kraan





















Jaren '60
   
6007



Type 61M

Grijperkraan met rail-onderwagen




















Jaren '60
   
6101



Type 62

Grijperkraan

Motor 65 pk

Gewicht 15 ton

Hefvermogen 5 ton.

Giek 10 meter

Dragline 600 liter






Jaren '60
   
6102


Type 62

Dragline 600 liter




























Jaren '60
   
0012
   
6103


Type 62

Grijperkraan

 

 

 




























Jaren '60
   
6104


Type 62

Grijperkraan

 

 




























Jaren '60
   
 

Er waren in de gemeente Breendonk (1962/1963) nieuwe werkplaatsen gebouwd, daar men in Boom niet meer kon uitbreiden, iIn gemeenschappelijk overleg werd er dan besloten dat ieder voor eigen rekening ging werken.  De familie Femont koos voor Breendonk (nu Willebroek) en Verhoeven bleef gevestigd in de oude werkplaatsen in Boom. 

In Boom werd dan een nieuwe firma gesticht : de N.V. Verhoeven, met als uithangbord “Boom Cranes” naar een idee van de expert-boekhouder de Heer Hendrik Dhont.  Op die manier werd een punt gezet achter de firma Bagger en Kranenbouw Femont & Verhoeven, er verdween een stuk uit de geschiedenis van Boom en werd een nieuw stuk bijgevoegd. 

   
6201


Type 63 ?

Van deze machine is geen type of verdere informatie bekend.

Is wel de grootste machine die geproduceerd werd bij Feverboom


















Jaren '60
   
6202


Type 63 ?








































Jaren '60
   
 

In 1972 bleken de gebouwen in Boom ook te klein geworden en werd een nieuw bedrijfsgebouw opgericht op de Boomse steenweg in Aartselaar omdat de hefwerktuigen steeds groter werden en voor de uitrit te Boom niet meer haalbaar waren. 

Vader Verhoeven  nam slechts in 1977 zijn pensioen, nadat de firma Boom Cranes N.V. Verhoeven overgedragen werd aan een Nederlandse holding, die het er verre van goed afbracht, in 1985 de boeken neerlegde en in failliet werd verklaard. 

Femont bouwt nog tot 2014 loopkat en containerkranen tot dat ze in dat jaar failliet werden verklaard.

   
0014


   
0015
   
20031


De leegstaande werkplaatsen in 2003