FEVERBOOM Boom |
|
![]() |
|
Foto's en gegevens Archief Ad Gevers | |
Kamiel
Verhoeven komt in 1919 als
werknemer in dienst bij de pas opgerichte Boomsche Metaalwerken. Op een
foto van deze firma uit 1921 vinden wij hem terug als hulpje van de
traceurs en staat naast de Alfons Femont die hem later zal vragen om met
hem samen te gaan werken. Deze Alfons Femont trok de stoute schoenen aan en begon voor zichzelf, hij richtte een werkplaats op in de Bassinstraat in Boom en werd een toeleverancier die onderelen fabriceerde voor de Boomsche Metaalwerken. Op die manier stond hij op een avond zijn oude bekende van de Boomsche, waarmee hij nog had gewerkt, op te wachten met de vraag of hij met hem samen verder wilde werken in zijn nieuwe ondernemeing. Kamiel Verhoeven was ondertussen
een gevestigde kracht geworden in het ontwerpbureel van de Boomsche en
de leiding van dit bedrijf zag hem niet graag vertrekken. De samenwerking
tussen Femont en Verhoeven liep zeer vlot. Beiden vulden elkaar perfect
aan: de ene op commercieel gebied, de andere op technisch gebied, zodat
er een “ P.V.B.A. Bagger en Kranenbouw Femont &Verhoeven ”
te Boom werd opgericht. Beide vennoten hadden elk de helft van de
aandelen. Van klein
materieel voor de baksteenindustrie, zoals decauvillewagonnetjes en
locomotieven, naar groter materiaal, excavateurs, kranen, draglines,
kolenladers, snijmachines voor de baksteenindustrie, was voor de firma
geen enkel probleem want het technisch bureel onder leiding van
Verhoeven was gevoelig versterkt en het werkhuis met een aantal knappe
stielmannen kon alles aan. Femont ging alle woensdagen naar de beurs in
Brussel en kwam bijna wekelijks met een of meerdere opdrachtren naar
huis. |
|
3001 Baggerkraan constructie bestaat voor een groot deel uit hout Jaren '30 |
|
3002 Baggerkraan De aandrijving van de kraan is op een klein motortje voor het zwaarste werk handarbeid Jaren '30 |
|
0005 |
![]() |
Door de
werken in verband met de aanleg van het Albertkanaal van Antwerpen naar
Luik kregen de Rupskranen in België een grote belangstelling van de
burgerlijke bouwkunde. De meest gekende leveranciers waren van het
Duitse fabricaat Menck en Weserhütte, deze laatste was ook zeer gekend
als leverancier in de Rupelstreek van baksteen productie machines. Kamiel
Verhoeven en zijn tekenaars kregen op een gegeven moment de gelegenheid
‘s nachts en tijdens het weekend van een bevriende klant een
volledige rupskraan van Menck na te tekenen. Boomsche Metaalwerken had
in die tijd een Duits ingenieur afkomstig van de Weserhütte Werke,
Lohmann, in dienst genomen die voor hen het de "BM" types ontwierp en
bouwden, Femont & Verhoeven was echter sneller en begin 1935 werkte de
rupskraan nr. 1 te Klein-Willebroek op de werf van Prosper Govaerts, die
de concessie van de vuilophaling van de stad Brussel had en die met zijn
kraan de binnenschepen met vuil op de landtong van Klein-Willebroek
loste. |
|
3501 Type 1 Motor
55 pk
hefvermogen Jaren '30 |
|
3502 Type 1 Jaren '30 |
|
3503 Type 1 Jaren '30 |
|
3504 Type 1 Grijperkraan Overslag van huisvuil Jaren '30 |
|
3505 Type 1 Dragline Jaren '30 |
|
3506 Type 1 Grijperkraan Jaren '30 |
|
3507 Type 1 Hooglepel Jaren '30 |
|
3508 Type 1 Nieveleerschop Jaren '30 |
|
0006 |
![]() |
3901 Reclame op de hoofdtribune van F.C. Boom Jaren '30 |
|
Al snel verschijnt op het gebouwde materieel de naam FEVERBOOM een samenvoeging van de name FEMOND, VERHOEVEN en de vestigingsplaats BOOM. | |
4601 Type 400
Motor 43 pk
Bakinhoud 350 liter
Hefvermogen Jaren '40 |
|
4602 Type 400 Jaren '40 |
|
4603 Type 400 Jaren '40 |
|
4604 Type 400 Dragline Jaren '40 |
|
4605 Type 400 Grijperkraan Jaren '40 |
|
4606 Type 400 Hooglepel Jaren '40 |
|
4701 Excavateur Jaren '40 |
|
4702 Excavateur Jaren '40 |
|
4703 Excavateur Jaren '40 |
|
0007 |
![]() |
4801 Excavateur Jaren '40 |
|
4802 Smalspoor Locomotief te leveren met electro of diesel motor Gewicht 3 Ton Motorvermogen 15 PK Snelheid 10 km/u Jaren '40 |
|
4803 Smalspoor Locomotief Jaren '40 |
|
4805 Heistelling op ponton met stoomheiblok Jaren '40 |
|
4806 Heistelling op ponton met stoomheiblok Jaren '40 |
|
4807 Heistelling met valblok Jaren '40 |
|
4901 Excavateur in steenfabriek Jaren '40 |
|
0008 |
![]() |
5101 Type 400 en grijpers op een vakbeurs Jaren '50 |
|
5102 1000 liter grijper Jaren '50 |
|
5103 300 liter grijper Jaren '50 |
|
5104 325 liter overslaggrijper voor havenkranen Jaren '50 |
|
5105 375 liter overslaggrijper voor een havenkraan Jaren '50 |
|
5106 Demomodel grijper Jaren '50 |
|
5201 Overslag grijper Jaren '50 |
|
5202 Grijper Jaren '50 |
|
5203 Poliep grijper Jaren '50 |
|
5204 Poliep grijper gemonteerd aan een dekkraan op een schip Jaren '50 |
|
5205 Grijpers op transport naar een klant Jaren '50 |
|
0009 |
![]() |
5501 Grijperkraan gemonteerd op een binnenschip Jaren '50 |
|
5502 Grijperkraan gemonteerd op een binnenschip Jaren '50 |
|
5503 kranen voor montage op schepen ingepakt voor transport Jaren '50 |
|
5504 Kraan gemonteerd op een ponton Erachter een bijzonder geconstrueerde cutterzuiger Jaren '50 |
|
5505 Kraan gemonteerd op een ponton Jaren '50 |
|
5701 Type 5 (rups) & 51 (banden)
Motor 52 pk Gewicht 14 ton Giek lengte 10 meter Jaren '50 |
|
5702 Type 5 Jaren '50 |
|
5703 Type 5 Jaren '50 |
|
5704 Type 5 Jaren '50 |
|
5705 Type 5 Jaren '50 |
|
5706 Type 5 Dragline bakinhoud 350 / 400 liter Jaren '50 |
|
5707 Type 5 Grijperkraan Grijper inhoud 350 liter ( zand en grind ) 700 liter ( kolen ) Jaren '50 |
|
5708 Type 5 Hooglepel Bak inhoud 350 liter Jaren '50 |
|
|
|
5709 Type 5 Dieplepel Bak inhoud 350 liter Jaren '50 |
|
|
|
5710 Feverboom aanhangwagen met een type 5 als lading Jaren '50 |
|
5711 Feverboom aanhangwagen met een type 5 als lading Jaren '50 |
|
5712 Feverboom aanhangwagen met een type 5 als lading Jaren '50 |
|
5801 Type 51 Overslag bandenkraan Hefvermogen 3 ton Giek lengte 10 meter Jaren '50 |
|
5802 Type 51 Jaren '50 |
|
5803 Type 51 Jaren '50 |
|
5804 Type 51 Jaren '50 |
|
5805 Type 51 Jaren '50 |
|
De kipper op bovenstaande foto is een CMP (Canadian
Military Pattern) C60S / CMP F60S Fabricage door Chevrolet Canada en
Ford Canada, tijdens de 2e wereldoorlog ingezet op bijna alle
fronten |
|
5806 Type 51 Met bietengrijper Jaren '50 |
|
5807 Type 51 Hooglepel op banden Jaren '50 |
|
5808 Type 51 Schraper Ontwerp, waarschijnlijk nooit gebouwd Jaren '50 |
|
0010 |
![]() |
Type 52 :
Bandenkraan identiek aan Type 51 maar dan met een onderwagen met
vierwiel aandrijving
|
|
5901 Type 55 Truckkraan op een MACK onderwagen Jaren '50 |
|
Op bovenstaande foto, Mack NR, fabricage volgens de
laatste ontwikkelingen. (In die tijd)Gedurende de 2e
wereldoorlog in gebruikt vanaf Ledo Road in Burma tot aan de Red Ball
Express aan toe, Motor, Mack Diesel EN volgens het Lanova principe. |
|
5902 Type 55 Truckkraan Jaren '50 |
|
Onderwagen op basis van een Leyland Hippo Mk2, 6X4,
Classe 10 ton Motor, Leyland Diesel, 6 cilinder, 100pk In gebruik bij de
British Army en de RAF 1944 tot begin jaren 50. |
|
5903 Type 55 Truckkraan Jaren '50 |
|
5904 Type 55 Truckkraan Jaren '50 |
|
0011 |
![]() |
De machines Type 61, Type 61M en Type 62 zijn de opvolgers van de Types 5 en 51 met aanpassingen in de techniek waardoor de prestaties werden verbeterd | |
6001 Type 61 Grijperkraan Jaren '60 |
|
6002 Type 61 Grijperkraan Jaren '60 |
|
6005 Type 61M kraan Jaren '60 |
|
6006 Type 61M kraan Jaren '60 |
|
6007 Type 61M Grijperkraan met rail-onderwagen Jaren '60 |
|
6101 Type 62 Grijperkraan Motor
65 pk Gewicht
15 ton
Hefvermogen 5 ton. Giek 10
meter
Dragline 600 liter Jaren '60 |
|
6102 Type 62
Dragline 600 liter Jaren '60 |
|
0012 |
![]() |
6103 Type 62 Grijperkraan
Jaren '60 |
|
6104 Type 62 Grijperkraan
Jaren '60 |
|
Er waren
in de gemeente Breendonk (1962/1963) nieuwe werkplaatsen gebouwd, daar
men in Boom niet meer kon uitbreiden, iIn gemeenschappelijk overleg werd
er dan besloten dat ieder voor eigen rekening ging werken. De
familie Femont koos voor Breendonk (nu Willebroek) en Verhoeven bleef
gevestigd in de oude werkplaatsen in Boom. In Boom werd dan
een nieuwe firma gesticht : de N.V. Verhoeven, met als uithangbord “Boom
Cranes” naar een idee van de expert-boekhouder de Heer Hendrik Dhont.
Op die manier werd een punt gezet achter de firma Bagger en Kranenbouw
Femont & Verhoeven, er
verdween een stuk uit de geschiedenis van Boom en werd een nieuw stuk
bijgevoegd. |
|
6201 Type 63 ? Van deze machine is geen type of verdere informatie bekend. Is wel de grootste machine die geproduceerd werd bij Feverboom Jaren '60 |
|
6202 Type 63 ? Jaren '60 |
|
In 1972
bleken de gebouwen in Boom ook te klein geworden en werd een nieuw
bedrijfsgebouw opgericht op de Boomse steenweg in Aartselaar omdat de
hefwerktuigen steeds groter werden en voor de uitrit te Boom niet meer
haalbaar waren. Vader Verhoeven
nam slechts in 1977 zijn pensioen, nadat de firma Boom Cranes
N.V. Verhoeven overgedragen werd aan een Nederlandse holding, die het er
verre van goed afbracht, in 1985 de boeken neerlegde en in failliet werd
verklaard. Femont bouwt nog
tot 2014 loopkat en containerkranen tot
dat ze in dat jaar failliet werden verklaard. |
|
0014 |
![]() |
0015 |
![]() |
20031 De leegstaande werkplaatsen in 2003 |
|