H. WIJNMAN B.V. Noord-Scharwoude |
|
|
|
Tekst en foto's van Rob Wijman |
![]() |
Na zijn ambachtsschool (opleiding metaal) besloot Henk
Wijman uit Krommenie op 22-jarige leeftijd voor zijn eigen te beginnen
in de Grond- Weg- en Waterbouw. Hij behaalde zijn
aannemersdiploma, en liet zich met een startkapitaal van 200 gulden
inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens schafte hij voor 110
gulden gereedschap aan en werden de mouwen opgestroopt. Henk’s oudere
broer Fred verrichte in de avonduren de boekhoudkundige werkzaamheden.
Zo kon Henk zich richten op het aannemen- en uitvoeren van werk. Met zijn Renault 4 en
aanhanger nam hij vaak aan ’t einde van zijn werkdag ook oud
ijzer mee vanaf de bouwplaats. Van de
opbrengst hiervan kon hij de kas van z’n bedrijf weer spekken. Eén van
zijn eerste grote opdrachtgevers was Hollebeek & Vens uit Zaandam. De
opdracht betrof de aanleg van hoofdriolering inclusief aansluitingen en
straatwerk in de omgeving van Zaandam. Ook J.G. Nelis wist Wijman al
snel te vinden als onderaannemer voor het aan elkaar koppelen van
spuitbuizen in Purmerend-Overwhere. Daar kwam een nieuwe uitbreiding en
moest er ca. 70cm zand worden opgespoten. Daarom werd al gauw extra
personeel aangetrokken en grondverzetmaterieel aangeschaft. |
|
6301 Purmerend Aanleg persleiding in onderaanneming voor J.G.Nelis 1963 |
|
6302 Purmerend Aanleg riolering in onderaanneming voor J.G.Nelis 1963 |
|
6303 Alkmaar Aanleg Geestsingel 1963 |
|
6401 Storten van beton 1964 |
|
6402 Storten van beton 1964 |
|
6501 Bergen Rioleringswerk met een ingehuurde ATLAS van H.A. Punt uit Heiloo 1965 |
|
6502 Bergen ATLAS van H.A. Punt uit Heiloo 1965 |
|
6601 Riool woonhuisaansluiting, natuurlijk handwerk 1966 |
|
Na zijn verhuizing naar Noord-Scharwoude kocht Henk in 1967 zijn eerste mobiele bouwkraan, een Sennebogen SK5. Deze kraan was multifunctioneel inzetbaar en hiermee kon vanaf grondwerk, betonstorten en opbouw van staalconstructies de bouw volledig tot dienst zijn. Uiteraard werden ook de nodige bestratingswerkzaamheden verricht door Hijsspecialisten en Aannemers H. Wijman en Co. En als mobiele dragline kon de Sennebogen SK5 rekenen op veel bekijks tijdens de uitvoering van concullega aannemers. In Rotterdam Ahoy moest destijds de tribunes overeind worden gezet en lichtbakken worden opgehangen. Henk liet hierbij zijn veelal grotere concurrerende hijsbedrijven het nazien met zijn lage inschrijving. Hij had van te voren de nauwe afmetingen van ingang Ahoy goed op het netvlies genomen en alles nauwkeurig ingemeten. Vervolgens zijn calculatie gemaakt en ingediend en kwam als laagste “uit de bus”. Maar hoe zou “dat aannemertje uit Langedijk” nu toch dat werk klaren? Toen de Sennebogen van Wijman met ingevouwen giek ter plekke kwam werden de buitenste banden van de machine geschroefd, en kon deze vervolgens op enkellucht gemakkelijk naar binnen. De kraan was daarna binnen korte tijd bedrijfsklaar om te kunnen hijsen. Dat is Henk ten voeten uit: “Praktisch blijven denken en niet teveel fratsen”. |
|
6701 Bergen. SENNEBOGEN SK 5 nog in helemaal nieuw. 1967 |
|
6702 Bergen. Uitklappen van de (top) giek. 1967 |
|
6703 Bergen. SENNEBOGEN SK 5 hijs klaar ! 1967 |
|
6704 Bergen. Bericht uit de plaatselijke krant. 1967 |
![]() |
6705 Bergen. Links op de foto Henk Wijman. 1967 |
|
6706 Bergen. 1967 |
|
6707 Bergen. 1967 |
|
6708 Heiloo. Bericht in het Noord Hollands dagblad. 1967 |
![]() |
6709 Heiloo. Hijsen van stalen balken. 1967 |
|
6801 Groet / Schoorl. 1968 |
|
6802 Petten. De SENNEBOGEN ingezet als dragline. 1968 |
|
6803 Velsen -Teerfabriek. Afvoeren van de grond met een GMC kipper van P.J.Brugman uit Petten. 1968 |
|
Aanvulling op bovenstaande foto door Bertus Land :
Ik kan mij deze kipper nog
herinneren. Pieter Jan Brugman was een zelfstandig vervoerder in
voornamelijk grondverzet en heeft meerdere GMC ‘s gehad en had later ook
een chauffeur in dienst, Piet Zwaan uit Schagerbrug. Pieter Jan Brugman
was een schoonzoon van Dirk Kuiper van de Firma Kuiper en Leeuwenkamp
uit Petten en Monster. In latere jaren reed
P.J. Brugman met RAM's
voor de IJmond vervoerscombinatie in de bekende
creme/grijze kleuren combinatie, veelal op het terrein van de Hoogovens
te Ijmuiden. |
|
6804 In graven van een brandstoftank. 1968 |
|
6805 1968 |
|
6806 1968 |
|
6807 Storten van een werkvloer. 1968 |
|
6808 Velzen. Hijsen van tanks voor de teerfabriek, met een ingehuurde WEHRHAHN W 4000 kraan. 1968 |
|
|
|
6809 Velzen. 1968 |
|
|
|
6810 Sluizencomplex dijk enkhuizen - Lelystad. FIAT rupslader laad een FORD 5000 met kipkar. 1968 |
|
|
|
6811 Sluizencomplex dijk enkhuizen - Lelystad. FIAT rupslader laad een FORD 5000 met kipkar. 1968 |
|
6901 Zaandam. Aanbrengen klinkers op de taluds onder een viaduct. 1969 |
|
6902 Zaandam. Afwerken taluds. 1969 |
|
6903 Zaandam. Afwerken taluds. 1969 |
|
6905 Plaatsen staalconstructie. 1969 |
|
6906 Noord Scharwoude. Storten van een fundering voor woningen. 1969 |
|
6907 Noord Scharwoude. Met het gebruik van een extra trekkabel aan de kubel worden rugklachten voorkomen. 1969 |
|
6908 Noord Scharwoude. Vullen van de kubel met beton onder de voorraadsilo. 1969 |
|
Rond 1970 werden ook vrachtauto’s, tractoren en grondverzetmachines aangeschaft. Inmiddels was ook een eigen kantoor en werkplaats gebouwd waarbij het materieel in eigen beheer werd onderhouden. | |
7001 DAF V1600 kipper word geladen door een FORD Dextra tractor met ATLAS grijperkraan. 1970 |
|
7002 Heerhugowaard. Een nieuwe SENNEBOGEN SK 9 word in gebruik genomen. Alkmaarsche courant 1970 |
![]() |
7003 Alkmaarsche courant 1970 |
![]() |
7004 Oudkarspel. De nieuwe SENNEBOGEN SK 9 aan het werk bij de Allemanskerk. 1970 |
|
7005 Oudkarspel. Houten spanten hijsen bij de Allemanskerk. 1970 |
|
7006 Oudkarspel. Allemanskerk. 1970 |
![]() |
7007 Oudkarspel. 1970 |
![]() |
7101 Noord Scharwoude. De Gebr. Wijman (Links Henk, rechts Fred) op het kantoor. 1971 |
|
7102 Noord Scharwoude. Bestraten van het schoolplein van de PaulusMavo. 1971 |
|
7103 Zuid Scharwoude. Aanvullen van een bouwput met de FIAT rupslader. 1971 |
|
7104 Noord Scharwoude. Uitgraven van een bouwput met de SENNEBOGEN S 667 graafmachine. 1971 |
|
7105 Marken - Binnen. Storten van een betonvloer. 1971 |
|
7106 Callantsoog. Plaatsen van een staalconstructie. 1971 |
|
7107 Callantsoog. Plaatsen van een staalconstructie. 1971 |
|
7108 Bergen aan Zee. Storten van een fundering voor een vakantiewoning. 1971 |
|
7109 Alkmaar. De SENNEBOGEN SK 9 ingezet op een werk van aannemer P.Bot uit Heerhugowaard. 1971 |
|
7110 SENNEBOGEN S 667 laad een kipper van H.A.Punt uit Heiloo. 1971 |
|
7111 SENNEBOGEN S 667 . 1971 |
|
7112 SENNEBOGEN S 667 . 1971 |
|
7113 Zuid Scharwoude. Plaatsen van een voetgangersbrug. 1971 |
|
7114 Plaatsen staalconstructie met de SENNEBOGEN SK 9. 1971 |
|
7201 Noord Scharwoude. Maken van een duiker bestaande uit rioolbuizen met behulp van een YUMBO graafmachine. 1972 |
|
7202 Noord Scharwoude. YUMBO graafmachine. 1972 |
|
7203 Zaandam. Aanvoer zand met de GINAF 6x6 kipper. 1972 |
|
7204 Zaandam. Slopen van een betonnen fundatie met de SENNEBOGEN S 667, erachter een ATLAS COPCO compressor. 1972 |
|
7205 Heerhugowaard. De FIAT rupslader moet in een binnentuin aan het werk, dus word een GROVE TM 800 kraan ingehuurd. 1972 |
|
7206 Heerhugowaard. 1972 |
|
7207 Heerhugowaard. De FIAT rupslader in de stroppen. 1972 |
|
7208 Heerhugowaard. De FIAT arriveert in de binnentuin. 1972 |
|
7209 Koedijk. De Sennebogen SK 9 en de McCormink tractor met Atlas kraan aan het werk bij de restauratie van een boerderij. 1972 |
![]() |
Veel aanzien kreeg Henk in 1973 met de (mede zelf ontwikkelde) Telerups op basis van een Bantam 450. Er is tijdens de ontwikkeling van deze telekraan intensief contact geweest tussen importeur HOLLAND TECHNO NV uit Haarlem en Amerika waar deze kraan oorspronkelijk vandaan kwam. De Amerikanen konden zich een telekraan op rupsen niet echt voorstellen, maar werd uiteindelijk toch “groen licht” gegeven om de kraan aan te passen aan de wenen van Henk. De kraan werd in maart 1973 afgeleverd, voorzien van een DD575A DAF dieselmotor, op zijn eerste klus in Schoorl van Smit’s Bouwbedrijf uit Beverwijk kwamen regelmatig buitenlandse ingenieurs kijken naar deze bijzondere telekraan, vanaf een Duitse bouwmachinebeurs kwam zelfs een keer een bus met chinezen op 't werk om de kraan te bewonderen, dat vond de machinist natuurlijk prachtig ! |
|
7301 Broek op Langedijk. Beton storten met de BANTAM 450 telerups. 1973 |
|
7302 Broek op Langedijk. De BANTAM 450 telerups. 1973 |
|
7303 Alkmaarse Courant. 1973 |
![]() |
7304 Cobouw 119. 1973 |
![]() |
7305 Machinepark 8. Advertentie van importeur Holland Techno. 1973 |
![]() |
7306 Noord Scharwoude. Betonstorten met de BANTAM 450 telerups. 1973 |
|
7307 Noord Scharwoude. BANTAM 450 telerups. 1973 |
|
7308a+b Folder van Wijman van de telerups. 1973 |
![]() ![]() |
7308c+d 1973 |
![]() ![]() |
7309 Alkmaar. Verplaatsen van een standbeeld. 1973 |
|
7310 Alkmaar. Verplaatsen van een standbeeld. 1973 |
|
7310A Visitekaartje. 1973 |
![]() |
7311 Alkmaar. 1973 |
![]() |
7312 Oudorp (NH). Voor het verwijderen van de spits van de kerk werd een DEMAG van Van Santen ingehuurd. 1973 |
|
7313 Oudorp (NH). 1973 |
|
7314 Oudorp (NH). 1973 |
|
7315 Oudorp (NH). 1973 |
|
7316 Oudorp (NH). 1973 |
|
7317 Oudorp (NH). 1973 |
|
7318 Noord Scharwoude. Voorzijde kantoor en werkplaats aan de spoorstraat. 1973 |
|
7319 Noord Scharwoude. De werkplaats met op de inrit de BANTAM telerups en rechts een FORD Dextra tractor met Atlas kraan. 1973 |
|
7320 Noord Scharwoude. Gadegeslagen door de hele familie van de eigenaar van de boot. 1973 |
|
7321 Noord Scharwoude. 1973 |
|
7322 Noord Scharwoude. Nog een ander bootje de Vitalis. 1973 |
|
7323 Noord Scharwoude. Zonder schrammetje op de trailer. 1973 |
|
7324 Noord Scharwoude. De Telerups in de weer met een scheepje in de haven. 1973 |
|
7325 Noord Scharwoude. 1973 |
|
7401 Alkmaarsche Courant van 14 april 1974 |
![]() |
7402 Noord Hollands dagblad van 14 april 1974 |
![]() |
7403 Oudkarspel. Verplaatsen van een houten loods. 1974 |
|
7404 Noord Scharwoude. De telerups op transport met een dieplader van S & S transport uit Ursum. 1974 |
|
7601 Noord Scharwoude. Sloop van de kerk met de BANTAM telerups. 1976 |
|
7602 Noord Scharwoude. De torenspits in de stroppen. 1976 |
|
8101 Noord Scharwoude. Een nieuwe FIAT ALLIS FL 4C rupslader komt de vloot versterken. 1981 |
|
8102 Noord Scharwoude. FIAT ALLIS FL 4C 1981 |
|
De Fiat rupsshovels kon Henk regelmatig inzetten voor diverse
grondwerken. Ook de grotere aannemers uit de Grond- Weg- en Waterbouw
wisten hem te vinden: “Bent u die aannemer met van die kleine
rupsshovels" ? Zelfs onder het concertgebouw te Amsterdam werd een rupsshovel ingezet om tussen de funderingspalen door grondwerk te verrichten. |
|
8103 Zuid Scharwoude. Een ingehuurde asfaltploeg krijgt instructie van Henk. 1981 |
|
8104 Zuid Scharwoude. HAMM wals van Min uit Bergen. 1981 |
|
8105 Zuid Scharwoude. BARBER GREEN SA 144 asfaltmachine van Min uit Bergen. 1981 |
|
8106 Zuid Scharwoude. 1981 |
|
8107 Zuid Scharwoude. Ingehuurde asfaltploeg van Ooms Averhorn. 1981 |
|
8108 Zuid Scharwoude. Wachten op asfalt op de balk van een DEMAG DF 10. 1981 |
|
8201 Noord Scharwoude. De werf met o.a. een Super Dextra tractor. 1981 |
|
8301 Noord Scharwoude. Ingehuurde M.A.N. kipper. 1983 |
|
8302 Noord Scharwoude. O & K MH 4. 1983 |
|
8303 Noord Scharwoude. O & K MH 4. 1983 |
|
8304 Noord Scharwoude. O & K MH 4. 1983 |
|
8305 Noord Scharwoude. O & K MH 4. 1983 |
|
Henk had steeds nieuwe ideeën en ontwikkelingen, stilstand was immers achteruitgang. Daarom kocht Henk ook aangrenzende grond op om zijn bedrijf in de toekomst veilig te stellen voor uitbreiding en ontwikkelingen. Doordat er meer kraanverhuurbedrijven kwamen en de concurrentie “moordend” werd besloot Henk met hijswerkzaamheden te stoppen, en veranderde de naam in H. Wijman BV, Grond-, Weg- en Waterbouwkundige werken. De Telerups werd als laatste hijskraan verkocht, en schafte hij naast het al in bezit zijnde grondverzetmaterieel een “dikke” O&K RH9LC hydraulische graafmachine aan voor veel uiteenlopende grond- en rioolwerken. Deze 30-tonner stond tevens veel in de verhuur groot grondverzetwerk te verrichten, o.a. voor Seignette uit Assendelft en Ooms uit Avenhorn. |
|
8306 Noord Scharwoude. Slaan van de "laatste paal" voor de nieuwbouw van het kantoor en werkplaats met Fred en Henk op de rups van de heistelling. 1983 |
|
8307 Noord Scharwoude. N.C.K. heistelling van Groenleer. 1983 |
|
8308 Noord Scharwoude. De heistelling weer op transport. 1983 |
|
8401 Noord Scharwoude. Fundering van het kantoor met de intussen in de huiskleur gespoten BANTAM. 1984 |
|
8402 Noord Scharwoude. De vloer van het kantoor gereed voor de stort. 1984 |
|
8403 Noord Scharwoude. Een deel van het materieel op de werf tijdens de "bouwvak". 1984 |
|
Rond 1985 startte Henk naast het aannemersbedrijf ook met de verkoop van Sullair compressoren middels BV Compressoren- en Persluchttechniek. |
|
![]() |
|
8501 Noord Scharwoude. Grond laden op het depot van Wijman. 1985 |
|
8502 Noord Scharwoude. De O & K RH 6LC op transport met Schot uit Alkmaar.. 1985 |
|
8503 Noord Scharwoude. O & K RH 6LC. 1985 |
|
8504 Noord Scharwoude. O & K RH 6LC. 1985 |
|
8505 Noord Scharwoude. De GINAF 6x6 kipper met een gebroken schommelas word afgeleverd op de werf door een F.T.F. bergingstruck van Renses uit Heerhugowaard. 1985 |
|
8506 Noord Scharwoude. MERCEDES 307D overgespoten in"Wijman" blauw. 1985 |
|
8507 Noord Scharwoude. Revisie van de FIAT ALLIS FL 4C in de eigen werkplaats. 1985 |
|
8508 Noord Scharwoude. FIAT ALLIS FL 4C . 1985 |
|
Met inmiddels zo’n 35 vaste personeelsleden wist het aannemersbedrijf menig aangenomen project tot een goed einde te brengen. In die tijd was de Nederlandse Spoorwegen (NS) ook een grote opdrachtgever. Doordat er steeds langere treinen moesten worden ingezet werden door het aannemersbedrijf van vele stations de perrons verlengd met keerwanden en RVS- onderhoudspaden gerealiseerd. Daar werd soms ook samengewerkt met Strukton, en die wist Henk regelmatig weer te vinden. Zo ook voor het grond- en asfaltwerk voor de aanleg van een toegangstunnel in de dijk Enkhuizen-Lelystad voor het Zuiderzeemuseum. Het aannemersbedrijf fleurde nog steeds op, en met de uitbreiding van het nieuwe kantoor en - de werkplaats kon men goed uit de voeten. Later zorgde Henk dat hij tot de eerste vijf KIWA-gecertificeerde aannemers in Nederland behoorde voor het saneren van ondergrondse olietanks. Deze heeft Wijman Milieutechniek vele jaren door geheel Nederland verwijderd met bijbehorende werkzaamheden o.a. tijdens actie Tankslag (subsidieregeling). |
|
8701 Enkhuizen. Bouw van een tunnel voor de bezoekers van het Zuiderzeemuseum, in onderaanneming voor Strukton verzorgt Wijman hier het grondwerk. 1987 |
![]() |
8702 Enkhuizen. Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum. Uitgraven bouwput met de O & K's RH 6 LC en RH 9 LC. 1987 |
|
8703 Enkhuizen. Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum. Van Seumeren plaatst de tunneldelen met een LIEBHERR LT 1300. 1987 |
|
8704 Enkhuizen. Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum. Plaatsen tunnelelementen. 1987 |
|
8705 Enkhuizen. Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum. O & K RH 6 LC. 1987 |
|
8706 Enkhuizen. Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum. O & K RH 9 LC. 1987 |
|
8707 Enkhuizen. Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum. O & K RH 6 LC. 1987 |
|
8708 Enkhuizen. Voetgangerstunnel Zuiderzeemuseum. Aanvullen bouwput. 1987 |
|
8801 Noord Scharwoude. Materieel op de werf tijdens de bouwvak. 1987 |
|
8802 Noord Scharwoude. Grond laden op het depot. 1987 |
|
8803 Noord Scharwoude. DAF kipper met Henk zelf achter het stuur. 1987 |
|
8901 Noord Scharwoude. Asfalt leggen op het eigen terrein met een DEMAG DF 10 van Ooms, Henk kijkt toe. 1989 |
|
8902 Noord Scharwoude. Asfalt leggen op het eigen terrein. 1989 |
|
8903 Noord Scharwoude - gronddepot. Laden van een STEYR kipper van Schot Alkmaar. 1989 |
|
8904 Noord Scharwoude - werf. Ingehuurde Mercedes kipper van J.Broers uit Breezand. 1989 |
|
8905 Noord Scharwoude - gronddepot. FIAT FL 4-C rupslader op de NETAM aanhangdieplader. 1989 |
|
8906 Noord Scharwoude - werf O & K RH 9 LC rijd van een dieplader van Schot uit Alkmaar. 1989 |
|
8907 Noord Scharwoude. O & K RH 9 LC bij de aanleg van een riolering. 1989 |
|
8908 Noord Scharwoude - werf. Tweemaal een GINAF kipper. 1989 |
|
8909 Noord Scharwoude - grondepot. GINAF met NETAM aanhangdieplader met als lading een FORD 5000 tractor en een KOMATSU PC 35 minigraver. 1989 |
|
8910 FORD Transit pick-up bij een nachtelijke tanksanering voor de Nederlandse Spoorwegen. 1989 |
|
9001 Noord Scharwoude. FAUN kraan van Peter van Muijen uitSchagen aan het werk op de werf van Wijman. 1990 |
|
9002 Noord Scharwoude. ALHMANN AS 7 en O & K RH 6 LC op de werf. 1990 |
|
9003 Noord Scharwoude. FIAT ALLIS FL 4-C rupslader. 1990 |
|
9004 Noord Scharwoude. Uitbreiding R.K. begraafplaats. 1990 |
|
9005 Eindhoven. Aanleg supportersperron bij het PSV-stadion. 1990 |
![]() |
9101 Hoorn. Onderhoudspad spoorwegcomplex gerealiseerd door Wijman. 1991 |
|
9102 Santpoort. Materiaaldepot N.S. 1990 |
|
9103 Haarlem. Aanleg parkeerterrein voor de N.S. 1991 |
|
9104 Santpoort. Tijdelijke verlenging van het perron. 1991 |
|
9105 Noord Scharwoude. GINAF 6x6 kipper met Atlas kraan. 1990 |
|
9106 Noord Scharwoude. Nieuwe KOMATSU PC 45 minigraver. 1991 |
|
9107 Noord Scharwoude. DAF 2100 met multilift-systeem. 1991 |
|
9201 Noord Scharwoude. Verwijderen olietank met behulp van een ATLAS 1302 mobiele graafmachine. 1992 |
|
9202 Anna Paulowna. Tanksanering in de nacht op het N.S. station. 1992 |
|
9203 Noord Scharwoude. Kantoor en werkplaats. 1992 |
|
Vanaf 1992 vielen de één-op-één opdrachten terug en miste Henk in die tijd enkele grote aanbestedingen. Toen ook de bank de geldkraan dichtdraaide in 1994 gebeurde het onvermijdelijke: H. Wijman BV ging failliet en raakte Henk zijn bedrijf inclusief woonhuis kwijt. Henk had echter weinig schuldeisers, want hij wilde altijd dat iedereen tot de laatste cent zijn geld kreeg. Maar stilzitten kon Henk niet, de compressoren BV was leeg en kon deze nieuw leven worden ingeblazen als Emergo BV (van “Luctor et Emergo”, vertaald “Ik worstel en kom boven”. Enige jaren later werd toch weer de naam Wijman BV doorgevoerd i.v.m. de naamsbekendheid. Als ZZP-er heeft Henk vervolgens vanaf 1996 weer actief als aannemer diverse werken aangenomen zowel één op één als in concurrentie. Veelal betrof dit kleinschalig grond- straat- en rioolwerk voor o.a. bouwbedrijven, woningbouwverenigingen en stichting scholen. |
|
9701 Oud karspel. DAF V 1600 promotietruck bouwjaar 1965. 1997 |
|
|
Vanwege zijn gezondheid heeft Henk Wijman in 2013 op 74 jarige echter het besluit moeten nemen om zijn bedrijf langzaam af te bouwen. |