Gebr. van de Wiel

Amsterdam

Harderhaven

Biddinghuizen

 

 

 

 

   
Foto's en informatie van Jan van de Wiel en Hille Terpstra tenzij anders vermeld.  
   
 
De Gebroeders Van de Wiel bestaande uit  Bertus en Piet starten hun onderneming in 1951 met één enkele dragline vanuit Amsterdam, na twee jaar werd de derde broer Jan medevennoot van het bedrijf, in dat jaar 1953 vertrokken ze naar Zeeland om de schade welke was ontstaan door de watersnoodramp te herstellen.

Ergens in 1955 trokken ze naar Noord Limburg voor de ontginning van de Peel men opereerde vanuit de plaats Meijel.

In 1959 verplaatste ze het werkterrein naar Oostelijk Flevoland welke polder het jaar daarvoor was drooggevallen, het kantoor werd gevestigd in een houten keet nabij het gemaal Lovink te Harderhaven, van daar uit hebben ze een grote bijdrage hebben geleverd aan de ontginning en ontwikkeling van deze polders, waarbij we denken aan het graven van Afwateringskanalen en sloten en het aanleggen van wegen, met als grootste aangenomen werk een deel van de A 6 bij Almere in 1980 met een aanneemsom van ruim 22.000.000 gulden.

Tot 1972 bleef de werkplaats gevestigd in Meijel en het kantoor in Amsterdam daarna werd het gehele bedrijf verplaatst naar Biddinghuizen waar een nieuw kantoor en werkplaats in gebruik werden genomen.

Asfaltwerken werden uitgevoerd door de onderneming IJSSELMEERPOLDERS waar men voor 50 % eigenaar van was.

In 1994 werd het bedrijf overgenomen door KOOP Tjuchem.

   
6301

Zuidelijk Flevoland.

International BTD 8 bullduzer met machinist Gert Mol ingezet voor het verwerken van hoogoverslakken als fundering voor de polderwegen.

 

 

 

 

1963

foto Gert Mol

 

   
6401

Zuidelijk Flevoland.

International TD 9 bulldozer.

 

 

 

 

 

 

1964

foto Gert Mol

 

   
6701

Zuidelijk Flevoland.

International Hough H 30 payloader werd ingezet om de zandbaan te egaliseren en bestratingsmateriaal aan te voeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

foto Gert Mol

 

   
6702

Zuidelijk Flevoland.

International Hough H 30 payloader

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

foto Gert Mol

 

   
6001

Zuidelijk Flevoland.

Een INSLEY dragline tussen het riet in de polder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

   
6002

Zuidelijk Flevoland.

INSLEY dragline met zijn 1.20 meter brede rupsen een prima machine om in de drassige polder te werken..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

   
6003

Zuidelijk Flevoland.

Graven van afwatering sloten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

   
6004

Zuidelijk Flevoland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

   
6005

Zuidelijk Flevoland.

Let op de afwerker met zijn schop met lange steel !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

   
6006

Zuidelijk Flevoland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

   
6007

Zuidelijk Flevoland.

Drie INSLEY's op een wel heel drassig stuk polder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

   
6008

Zuidelijk flevoland.

Met de achterste machine gaat het mis !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

 

   
6009

Zuidelijk Flevoland.

De grond is hier zo slecht dat de INSLEY wegzakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

 

   
6010

Zuidelijk Flevoland.

Gelukkig zijn er andere machines in de buurt om de machine eruit te trekken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

foto Jan Mink

 

 

   
  Zoveel geluk heeft machinist Jan Vaandering niet met zijn INSLEY, samen met een smeerder en twee grondwerkers is hij bezig met het graven van afwateringsloten ergens tussen de Oostvaarders - en Lepelaarsplassen waar hij in een gebied terecht kwam  waar de grond zo slecht was (alles trilde en bewoog) dat de machine op schotten geplaatst moest worden, zo moest de klus toch makkelijk geklaard kunnen worden, daar vergiste hij zich in de schotten begonnen weg te zakken en de machine gleed er af, langzaam zakte de INSLEY weg in de modder snel pakte Jan nog wat gereedschap en andere spullen uit de cabine, zijn broodtrommel liet hij liggen, geen moment had hij verwacht dat de machine zo diep zou wegzakken maar drie kwartier later kon hij op het dak stappen ! de rest van de INSLEY  was verdwenen in de modder !
   
7011

Zuidelijk Flevoland.

Oostvaardersplassen - Lepelaarsplassen.

Alleen de giek is nog zichtbaar.

 

 

 

 

 

1970

foto Jan Mink

 

   
7012

Zuidelijk Flevoland.

Oostvaardersplassen - Lepelaarsplassen.

 

 

 

 

 

 

1970

foto Jan Mink

 

   
7013

Zuidelijk Flevoland.

Oostvaardersplassen - Lepelaarsplassen.

De INSLEY  bleek niet verzekerd te zijn een enorme schadepost !

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

foto Jan Mink

 

   
7014

Zuidelijk Flevoland.

Oostvaardersplassen - Lepelaarsplassen.

Later blijkt dat de dragline zo diep kon wegzakken doordat hij op een niet in kaart gebrachte zuigerput stond welke gevuld was met slib.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

foto Jan Mink

 

   
7015

Zuidelijk Flevoland.

Oostvaardersplassen - Lepelaarsplassen.

Een paar dagen later word geprobeerd om met een paar kranen vanaf de dijk de INSLEY er uit te trekken, zo'n 200 meter word hij onder de grond door getrokken maar blijft dan steken, de kabels knappen en de reddingspoging word gestaakt, onbegonnen werk ! de machine blijft liggen waar hij ligt.

 

 

 

 

 

 

1970

foto Jan Mink

 

   
7101

Biddinghuizen.

HOVERS 500 met machinist Harm Nieuwenhuis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan van de Wiel

   
7102

Biddinghuizen.

Leggen van riolering met twee HOVERS draglines

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan van de Wiel

   
7103

Biddinghuizen.

Scherp maken van een schop de rupsen van een Hovers.

Let op de lange steel van de schop, hiermee werden de tochtwallen bijgewerkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Hille Terpstra

   
7201

Zuidelijk Flevoland.

Graven van sloten en afwateringskanalen met N.C.K.'s type 304 en 305.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Hille Terpstra

   
7202

Zuidelijk Flevoland.

N.C.K. 305 en de RATRAC..

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan van de Wiel

   
7203

Zuidelijk Flevoland.

Vervoer van de machinisten vanaf hun werkterrein naar de wal.

Daar er nog geen wegen waren vond het transport plaats met een RATRAC (lichtgewicht rupsvoertuig voor slechte bodemgesteldheid)

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan van de Wiel

   
7204

Zuidelijk Flevoland.

HYMAC 580 met brede rupsplaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan Mink

   
7205

Zuidelijk Flevoland.

HYMAC 580 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan Mink

   
7206

Zuidelijk Flevoland.

Salonwagen van de familie Mink.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan Mink

   
7207

Zuidelijk Flevoland.

HY MAC 8080.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan Mink

   
7208

Zuidelijk Flevoland.

HY MAC 8080 bij het leggen van riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan Mink

   
7209

Zuidelijk Flevoland.

HY MAC 8080 bij het plaatsen van een put.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan Mink

   
7209

Zuidelijk Flevoland.

Sloten trekken met de HY MAC 8080.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan Mink

   
7301

Zeewolde.

Opbouw van de MARINI asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

1973

 

 
7302

Zeewolde.

Plaatsen van de Doseurs met behulp van een HOVERS 500 rupskraan.

 

 

 

 

 

 

 

1973

 

 

 
7303

Zeewolde.

De installatie heeft een capaciteit van 150 ton / uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

 

 

 
7304

Zeewolde.

De bitumentanks worden aangesloten.

 

 

 

 

 

 

1973

 

 

 
7305

Zeewolde.

Rechts een LINK BELT LS 68 truckkraan van LOOMS & ALBERTS.

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

 

 

 
7306

Zeewolde.

Een kijkje in de commandocabine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

 

 

 
7307

Zuidelijk Flevoland.

Graven van afwateringkanalen en sloten met de N.C.K. 305.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70.

Archief Hille Terpstra

   
7308

Zuidelijk Flevoland.

N.C.K. 305 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70.

Archief Jan van de Wiel

   
7309

Zuidelijk Flevoland.

N.C.K. 305.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70.

Archief Hille Terpstra

   
7310

Zuidelijk Flevoland.

Uitbaggeren van een afwateringskanaal. 

 

 

 

 

 

 

jaren '70.

Archief Hille Terpstra.

   
7401

Zuidelijk Flevoland.

Op transport met LOOMS & ALBERTS. 

 

 

 

 

 

 

jaren '70.

Archief Jan van der Wiel.

   
7402

Zuidelijk Flevoland.

Zand laden. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70.

Archief Jan van de Wiel.

   
7403

 

Precisie graafwerk met de HY-MAC 580. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70.

Archief Hille Terpstra.

   
8001

Biddinghuizen

Kantoor. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan van de Wiel.

   
8002

Zeewolde.

MARINI asfaltinstallatie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan van de Wiel.

   
8003

Almere.

HY-MAC 890 en VOLVO BM 860 dumpers. 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan van de Wiel.

   
8004

Almere.

VOLVO BM grader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan van de Wiel.

   
8101

 

DEMAG DF 10 asfaltafwerkmachine. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Hille Terpstra.

   
8102

 

TERBERG F 1900 kipper. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Hille Terpstra.

   
8301

Oostvaardersplassen

Graven van tochten met een KOMATSU en HY-MAC graafmachine. 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Hille Terpstra.

   
8302

Oostvaardersplassen

KOMATSU PC-220 LC met Verachtert giek en HY-MAC 580 graafmachine. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Hille Terpstra.

   
8303

Oostvaardersplassen

RATRAC rupsvoertuig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Hille Terpstra.

   
8304

Oostvaardersplassen

Tweemaal een KOMATSU PC 200 LC links een ingehuurde machine.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan Mink.

   
8305

Oostvaardersplassen

Tweemaal een KOMATSU PC 200 LC.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan Mink.

   
8306

Oostvaardersplassen

KOMATSU PC 200 LC.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan Mink.

   
8307

Oostvaardersplassen

Een ingehuurde KOMATSU in de problemen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan Mink.

   
8308

Oostvaardersplassen

Redding door de KOMATSU van Van de Wiel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Jan Mink.

   
8401

 

N.C.K. 305. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80.

Archief Hille Terpstra.

   
8501

Flevopolder.

Graven van afwateringsloten.

 

 

 

 

 

 

 

 

1985

 

 

 
8502

Flevopolder.

Graven van afwateringsloten met een KOMATSU PC 220 LC.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985

 

 

 
8503

Almere - stad.

Aanleg recreatiepark,

N.C.K. 305 met machinist Jan Vaandering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985

 

   
8504

Almere - stad.

Aanleg recreatiepark,

N.C.K. 305 laad een Volvo dumper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985

 

   
8504

Almere - stad.

Aanleg recreatiepark,

Verwerken van stortsteen met de N.C.K..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985

 

   
8601

Zeewolde.

Aanleg ijsbaan.

N.C.K. 305 en KOMATSU PC 220 LC met machinisten Harm Nieuwenhuis en Henk Oostra.

 

 

 

 

 

 

 

 

1986

 

 

   
8602

Zeewolde.

Aanleg ijsbaan.

CATERPILLAR D 5 met machinist Jan Jansen.

 

 

 

 

 

 

 

1986

 

   
8603

Zeewolde.

Aanleg ijsbaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1986

 

   
8604

Zeewolde.

Aanleg ijsbaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1986

 

   
8605

Zeewolde.

Aanleg ijsbaan.

Twee Cat D 5 bulldozers.

 

 

 

 

 

 

 

 

1986

 

   
8606

Zeewolde.

Aanleg ijsbaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

1986

 

   
8607

Zuidelijk Flevoland.

Stellen van betonelementen met de KOMATSU PC 220 LC. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70.

Archief Jan van de Wiel

   
8701

Flevoland.

Overlagen provinciale weg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1987

 

   
8702

Flevoland.

Overlagen provinciale weg.

DEMAG DF 10 asfaltafwermachine.

 

 

 

 

 

 

 

1987

 

   
8703

Flevoland.

Overlagen provinciale weg.

HAMM wals.

 

 

 

 

 

 

 

 

1987

 

   
8901

Biddinghuizen.

Opening van het winkelcentrum met behulp van een KOMATSU PW 150.

Machinist Hans Drost geeft instructie.

 

 

 

 

 

 

Jaren '80

 

   
8902

Biddinghuizen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaren '80

   
9201

Flevoland.

Reparatie wegdek provincialeweg met een DEMAG "fietspad" machine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

 

   
9202

Zeewolde.

Grondwerk voor de aanleg van een tankstation.

VOLVO L 70 wielader met aanhangtrilwals met machinist Niek Timmerman.

 

 

 

 

 

 

1992

 

   
9203

Zeewolde.

Aanleg van een tankstation.

Inhijsen van de brandstoftanks door een LIEBHERR mobiele kraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

 

   
9204

Biddinghuizen.

Aanleg riolering met de KOMATSU PC 220 LC.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

 

   
9205

Biddinghuizen.

Aanleg riolering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

 

   
9206

Biddinghuizen.

Aanleg riolering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

 

   
9401

Biddinghuizen.

Afwerken tuin rondom een nieuwbouwwoning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1994

 

   
9402

Biddinghuizen.

Afwerken tuin rondom een nieuwbouwwoning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1994

 

   
9403

Almere.

Maken van een keerwand in een woonwijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

   
9402

Almre.

Afwerken keerwand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

   
   
 
In 1997 is ORANJEWOUD bezig met de aanleg van een ecologische waterverbinding tussen de Lepelaarsplassen en de Oostvaardersplassen als men op de rupsen van de INSLEY stuit van Van de Wiel die in 1970 in de modder wegzakte.

Vanwege het milieu moet de machine nu wel weggehaald worden zeker in een ecologische zone, dus werd er een plan gemaakt om de machine te bergen en op een mooie zonnige dag was het zover, na de put drooggepompt te hebben  werd de zware kleigrond verwijderd en een oprit gemaakt van draglineschotten waarop de dragline werd gekanteld, en naar boven kon worden getrokken, kabels werden aan de rupsen vastgemaakt en met behulp van een aantal Fiat-Hitachi graafmachines werd de INSLEY uit de klei getrokken.

   
9701

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9702

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9703

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9704

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9706

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9707

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9708

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

archief Ad Gevers

 

   
9709

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9710

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9711

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9712

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9713

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9714

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9714a

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

Archief Hille Terpstra

   
9715

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9716

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9717

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9718

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9719

Almere buiten.

Zelfs de eigenaar van de INSLEY  Hr.van der Wiel komt kijken naar de berging.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9720

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9721

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9722

Almere buiten.

Hr. van der Wiel kijkt nu vrolijker als 27 jaar geleden toen zijn onverzekerde machine verdween !

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9723

Almere buiten.

Ook de machinist van de INSLEY, Jan Vaandering is aanwezig en probeert tevergeefs zijn broodtrommel te vinden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9723a

Almere buiten.

Jan Vaandering viert het weerzien met "zijn"machine op gepaste wijze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

Archief Hille Terpstra

   
9724

Almere buiten.

De giek.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Jan Mink

 

   
9725

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

Archief Ad Gevers

 

   
9730

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

   
9731

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
9732

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
9733

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
9734

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
9735

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
9736

Almere buiten.

De CATERPILLAR motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
9737

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
9738

Almere buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

1997

foto Albert van der Hilst

 

   
  De INSLEY heeft een plaatsje gekregen in het museum "Het nieuwe Land" in Lelystad.
   
Home