VISSERS N.V.

Drunen

Maastricht

 

 

 
 
   
Foto's en informatie uit het archief van Vissers in beheer bij Jan de Pinth tenzij anders vermeld.  
   
 
De rijke historie van VISSERS begint al in het jaar 1856 vanaf dat jaar kom je die naam regelmatig tegen bij inschrijvingen op publieke werken.

Oprichter Jan Vissers begint aanvankelijk met het verbeteren van landbouwgronden rondom de gemeente Drunen.

Het eerste echte werk waarvoor hij inschrijft in een onderhoudsbestek " Herstelling Baardewijkse overlaat", de aanbesteding mislukt toch moet er meteen achterstallige werkzaamheden worden uitgevoerd en voor een bedrag van 1000 gulden word dit werk gegund aan Jan Vissers, een tweede bestek word aangenomen voor 2249 gulden en word opgeleverd in 1857, aan alle voorwaarden en eisen is voldaan en voor het eerst is er sprake van het aannemingsbedrijf J.VISSERS.

Jan Vissers krijgt zeven kinderen waarvan de jongste Martinus zijn vader opvolgt in 1879 Jan is dan 67 jaar.

Martinus geeft het stokje in 1937 door aan zijn zoon Jan die echter ernstig ziek word en niet meer bij machte is om het bedrijf te leiden, zo kwam het dus dat zoon Godefridus Johan, onze Jo zoals hij thuis genoemd werd de leiding op zich nam.

Jo was zijn carriŤre in de wegenbouw in 1928 begonnen bij Rijkswaterstaat echter het vak leerde hij in de drie jaar dat hij bij de collega wegenbouwer P.C.Zanen werkte o.a. als molenbaas op een asfaltmolen, werken en zelf doen luidde daar het devies !

In 1931 overleed Martinus en het bedrijf werd voortgezet onder de naam G.J.VISSERS, onder de leiding van Jo groeide het bedrijf en werd er geÔnvesteerd in modern materieel, in 1943 word het bedrijf een N.V.

In 1955 werd in Heumen een volautomatische fabriek voor de productie van lichtbetonstenen in gebruik genomen de N.V. Betonwaren industrie "Maas en Waal" een dochteronderneming van Vissers.

In 1956 was de omzet 6.883.000,00 gulden wegenbouwwerk en 1.127.000,00 gulden aan overige weken.

In 1970 word er na ruim 20 jaar actief te zijn in Limburg een bijkantoor  in gebruik genomen in Maastricht.

In 1975 is de omzet gestegen boven de 50.000.000 gulden, het personeelsbestand is dan gestegen tot 560 mensen.

Het grootste uitgevoerde wegenbouwproject word in 1976 opgeleverd de A 79 Maastricht -  Heerlen de opdracht voor deze 20 km lange weg ontving men in 1967 van het Provinciaal Bestuur van Limburg in de vorm van een raamcontract.

G.J.Vissers legt eind 1976 zijn directeursfunctie neer en gaat op 70 jarige leeftijd met pensioen, de directie word dan voortgezet door M.C.P. (Mart) Vissers, P.M.J. (Piet) Vissers en A.H.Schoffellen

In 1999 gaat VISSERS Infra en Milieu B.V. over in ander handen, na 143 jaar gaat het bedrijf van de familie VISSERS over naar de Koninklijke B.A.M. groep.

 

 
0002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Martinus Vissers

 

 
0003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Godefrides Johan (Jo) Vissers (1906-1990)

 

 

 
0005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het eerste onderhoudsbestek uit 1856 waarvoor Jan Vissers inschrijft.

 

 

 
5001

Machinaal bestraten, een eigen ontwikkeling op deze manier kon men ongeschoolde arbeiders aan het werk zetten wat natuurlijk economische voordeel betekende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin Jaren '50

   
5002

Duidelijk is de transportband zichtbaar waarmee de stenen werden aangevoerd.

En opzichters waren er genoeg in die tijd !!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin Jaren '50

 

   
5003

De SONCO trilplaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin Jaren '50

 

   
5004

Inwassen van het straatwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin Jaren '50

 

   
  Na de oorlog worden de eerste wegenbouw werkzaamheden in Limburg uitgevoerd, in 1948 vind hier de eerste eigen asfalt productie plaats in een door stoom aangedreven ENSINK asfaltmolen, de eerste molenbaas L.Vissers krijgt zijn opleiding bij collega wegenbouwer P.C.Zanen.     
   
5101

Nuth.

ENSINK asfaltmolen aangedreven door stoom en een capaciteit van 15 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

Begin Jaren '50

 

   
5102

Nuth.

ENSINK asfaltmolen.

Asfalt maken was een arbeidsintensief werk, het benodigde zand en grind moest per kruiwagen naar de molen worden getransporteerd de vulstof per zak en  ook het stoken van de stoomketel was natuurlijk handwerk zo waren er rondom de molen wel een man of 15 werkzaam.

 

 

 

 

Begin Jaren '50

 

   
5103

Berg en Terblijt.

Asfalt leggen met een ALFELDER afwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

Begin Jaren '50

 

 

   
5104

Berg en Terblijt.

Asfalt leggen met een ALFELDER afwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin Jaren '50

 

   
5401

Margraten.

Inwalsen met een stoomwals van de mijnsteen fundatie van  de entree wegen van het Amerikaanse oorlogskerkhof.

 

 

 

 

 

 

 

 

1954

 

   
5401

Margraten.

Aanleg van de wegen op het Amerikaanse oorlogskerkhof opdrachtgever de Amerikaanse overheid .

 

 

 

 

 

 

1954

 

   
5501

 

Asfalt leggen met een geleende BARBER- GREENE van REEF Oldenzaal, de wals is een Amerikaanse Buffalo.

 

 

 

 

 

 

 

Jaren '50

 

   
5701

 

ENSINK asfaltmolen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

 

   
5702

Stein.

HUTHER asfaltmolen met een capaciteit van 40-45 ton/uur.

Met doseersilo's voor het zand en grind aangevoerd door een Fordson overdekop lader.

 

 

1957

 

   
5703

Stein.

HUTHER asfaltmolen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

 

   
5801

"machinaal" straten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren  '50

 
   
5802

Aantrillen wegdek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren  '50

 
   
5903

Uigraven sleuf voor de aanleg van een riool met een BOOM dieplepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

  

   
5904

Aanleg riolering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 

   
5905

Aanleg riolering.

De kraanwagen is een amerikaanse FEDERAL 606 oorspronkelijk in dienst bij de US Army en US Airforce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 

   
5906

Aanleg riolering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 

   
5907

Trilplaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 
   
5908

Bestratingswerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 
   
5909

Bestratingswerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 
   
5910

Aanleg riool op een steenkoolmijn, let op de enorme diepte !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

  

   
5911

Aanleg riool.

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 
   
5912

Ingehuurde BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 
   
5913

Ingehuurde BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

   
5913

Ingehuurde BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren  '50

 
   
5915

MAFFEI wals gewicht 3 ton, de rollen gevuld met water 5 ton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
5916

ZETTELMEIJER en MAFFEI wals op de laatste machinist Rinus van der Staak.

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Foto M.C.(rinus) van der Staak

 

   
5917

PRIESTMAN dragline op een DIAMOND halftrack.

Let op de melkboer en bakker op de achtergrond !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
5918

PRIESTMAN dragline op een DIAMOND halftrack met 400 literbak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
5919

PRIESTMAN dragline op een DIAMOND halftrack.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
5920

PRIESTMAN dragline op een DIAMOND halftrack.

Let op de uithouders met wielen !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
5920

PRIESTMAN dragline op een DIAMOND halftrack.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
5921

Venraij.

Aanleg langstraat met een Wakefield ? grader.

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Archief Bert Theeuwen

   
5922

Venraij.

Aanleg langstraat.

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '50

Archief Bert Theeuwen

 

   
6001

Drunen.

MERCEDES kipper geladen met een MAFFEI wals voor het gemeentehuis tijdens een parade.

 

 

 

 

 

 

 

 

begin  jaren  '60

 

   
6002

Drunen.

KRUPP - DOLBERG dieplepel op transport ook voor de parade.

Midden Rinus van der Staak, rechts Ad Vissers.

 

 

 

 

 

 

 

begin  jaren  '60

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
6401

Drunen.

BOOM dragline op transport met een mooie Mercedes met oplegger van DABEKAUSEN.

 

 

 

 

 

 

 

1964

 
   
6402

Drunen.

BOOM dragline op transport.

 

 

 

 

 

 

 

1964

 
   
6403

Drunen.

BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

 

   
6404

Drunen.

RUSTON 10RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

 
   
6405

ALLIS CHALMERS rupslader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

   
6406

ALLIS CHALMERS grader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

 
   
6501

Stein.

De HUTHER asfaltinstallatie capaciteit 40- 45 ton / uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 
   
6502

Stein.

De HUTHER asfaltinstallatie met een enorme voorraadsilo werd in 1957 aan de haven in Stein opgebouwd.

 

 

 

 

 

1965

 
   
6503

Drunen.

HOVERS 400 dragline op een MACK NM serie 3.

Ex US Army waar hij gebruikt werd als artillerietrekker vanwege zijn enorme trekkracht.

 

 

 

 

 

 

1965

 

 
6504

Drunen.

De HOVERS 400 dragline gereed voor transport.

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6505

Drunen.

RUTHEMEIJER wals.

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6506

Drunen.

BUFFELO wals gewicht 12 ton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6507

Drunen.

MICHIGAN 75A wiellader.

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6506

Drunen.

MICHIGAN 75A wiellader.

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6509

Stein.

De vraag naar asfalt bleef stijgen en zo werd midden 1965 werd een nieuwe ALFELDER  type Wien  asfaltinstallatie opgebouwd met een capaciteit. van ca. 80 ton / uur.

Het terrein aan de Mauritzweg werd gehuurd van de D.S.M.

 

 

 

 

1965

 

   
6510

Stein.

Het betrof hier een " vaste" installatie en zo zien we hier de commandopost opgetrokken uit traditioneel metselwerk.

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6511

Stein.

In installatie werd in augustus in bedrijf gesteld.

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6512

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6513

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6514

Stein.

De installatie in vol bedrijf.

 

 

 

 

 

1965

 

   
6515

Drunen.

Kantoor en werkplaats.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6516

Drunen.

G.M.C. kipper.

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6517

Drunen.

SCANIA - VABIS 76 truck met NETAM aanhanger.

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6518

Drunen.

SCANIA - VABIS 76 truck met NETAM aanhanger.

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6519

Drunen.

MERCEDES kipper.

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6520

Drunen.

THAMES TRADER pick-up.

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6521

Drunen.

HANOMAG KURRIER.

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

 

   
6525

KRUPP - DOLBERG dieplepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto M.C.(rinus) van der Staak

   
6526

KRUPP - DOLBERG dieplepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto M.C.(rinus) van der Staak

 

   
6527

KRUPP - DOLBERG dieplepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto M.C.(rinus) van der Staak

 

   
6528

KRUPP - DOLBERG dieplepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto M.C.(rinus) van der Staak

 

   
6601

Drunen.

RUSTON 10 RB Dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 

   
6602

Drunen.

AVELING BARFORD (invicta) wals.

Gewicht 8,5 ton.

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6603

Drunen.

SCHEID  wals.

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6604

Drunen.

FORDSON tractor.

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6605

Drunen.

FORDSON tractor.

 

 

 

 

 

 

1966

  
   
6606

Stein.

ALFELDER Asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6607

Stein.

ALFELDER Asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6608

Drunen.

BARBER GREENE  SA 40 asfaltafwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6609

Drunen.

BARBER GREENE  SA 40 .

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6610

Drunen.

BARBER GREENE  SA 40 op transport.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

  
   
6611

Drunen.

V.W. bus.

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6612

Drunen.

MERCEDES kipper.

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6613

Drunen.

MERCEDES kipper.

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6614

Drunen.

FORD Transit bus.

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

 
   
6615

Nieuwenhagen.

RUSTON 10 RB bij het graven van een sleuf voor een riool met machinist Gerard van der Staak.

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto Gerard van der Staak

 

   
6616

Nieuwenhagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto Gerard van der Staak

 

   
6617

Nieuwenhagen.

De betonnen rioolbuizen worden met de HOVERS kraan in de sleuf gehesen.

Een familie klus, machinist op de HOVERS Ad van der Staak op de RUSTON Gerard van der Staak en Rinus van der Staak als uitvoerder.

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto Gerard van der Staak

 

   
6618

Nieuwenhagen.

HOVERS 400 kraan op een MACK truck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto Gerard van der Staak

 

   
6619

Nieuwenhagen.

HOVERS 400 kraan op een MACK truck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto M.C.(rinus) van der Staak

 

   
6620

Stein.

RUSTON 10 RB met machinist Gerard van der Staak.

 

 

 

 

 

 

 

 

midden jaren '60

Foto Gerard van der Staak

 

   
6701

Drunen.

RUTHEMEYER wals.

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

 
   
6702

CATERPILLAR rupslader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

 
   
6703

CATERPILLAR rupslader.

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

 
   
6704

Drunen.

HUTHER asfaltmolen in 1966 overgeplaatst vanuit Stein.

 

 

 

 

 

 

 

1967

 
   
6705

Drunen.

HUTHER asfaltmolen.

 

 

 

 

 

 

1967

 
   
6706

Drunen.

UNIMOG met rolbezem.

 

 

 

 

 

 

 

1967

 
   
6707

Drunen.

MERCEDES bus.

Touringcar aangekocht voor het vervoer van de "kabelploeg" naar de verschillende werklocaties.

 "VissersTours" was een feit.

 

 

 

 

 

1967

   
6801

Drunen.

Amerikaanse BUFFALO wals.

 

 

 

 

 

 

 

1968

 

   
6802

Drunen.

BUFFALO wals.

 

 

 

 

 

 

 

1968

 

   
6803

Voerendaal.

Aanleg A 76 fase 1 Heerlen - Voerendaal.

In 1968 neemt men het eerste deel van de A 76 aan een 4 km lang wegtrace.

O & K RH 6.

 

 

 

 

 

 

 

1968

 

   
6804

Voerendaal.

Aanleg A 76 fase 1 Heerlen - Voerendaal.

Een prachtige HANOMAG / FRISCH rupslader met aanhangtrilwals.

 

 

 

 

 

1968

   
6805

Voerendaal.

Aanleg A 76 fase 1 Heerlen - Voerendaal.

CAT rupslader en een HASERA graafmachine bij de aanleg van een riolering.

 

 

 

 

 

 

1968

   
6805

Voerendaal.

Aanleg A 76 fase 1 Heerlen - Voerendaal.

CATERPILLAR D 6 B bulldozer.

 

 

 

 

 

 

1968

 

   
6901

Stein

Mede door het aannemen van de A 76 steeg de vraag naar asfalt dusdanig dat de capaciteit van  installatie in Stein te klein bleek en men hem verving door een grotere ALFELDER ? installatie met een capaciteit van 180 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

 

   
6902

Stein

ALFELDER ? asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

 

   
6903

Stein

ALFELDER ? asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

 

   
6904

Venraij.

ALFELDER type Wurzburg asfaltinstallatie geplaatst voor de aanleg van de Wanssunseweg tussen Oostrum en Wanssum. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Archief Bert Theeuwen

   
6905

Venraij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Archief Bert Theeuwen

 

   
6906

Venraij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Archief Bert Theeuwen

   
6907

Venraij.

ALFELDER asfaltinstallatie geplaatst voor de aanleg van de Wanssunseweg tussen Oostrum en Wanssum. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Archief Bert Theeuwen

   
7001

Venray

Aanleg blakterweg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

 
   
7002

Venray

Aanleg blakterweg.

 

 

 

 

 

 

1970

 

   
7003

Drunen

De twee Aveling & Porter stoomwalzen van Vissers, op de sokkel de laatste in bedrijf geweest zijnde stoomwals tot 1957 en de later aangekochte stoomwals bouwjaar 1901 welke geheel is gerestaureerd en word gebruikt bij evenementen.

 

 

 

 

 

 

 

1970

   
7004

Drunen

Aveling & Porter stoomwals.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

 

   
7005

 

???????

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

   
7006

Venraij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Archief Bert Theeuwen

   
7007

Venraij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Archief Bert Theeuwen

   
7101

Stein.

Asfaltinstallatie in vol bedrijf.

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

 

   
7102

Stein.

Asfaltinstallatie in vol bedrijf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

 

   
  -FILM VISSERS (klik hier)-
   
7105

Het eerste nummer van het personeelsblad "VW-kontakt".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

   
7201

CLARK SCHEID bandenwals.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

 

 

   
7401

Stein.

O & K RH 9 LC hydraulische graafmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7402

Stein.

O & K RH 9 LC hydraulische graafmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7403

Stein.

O & K RH 9 LC hydraulische graafmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7404

Stein.

KEMNA  GIG 8 wals gewicht 8,5 ton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7406

Drunen.

POTRATZ 1001 D motordumper (japanner) met ATLAS AL320 grijperkraan.

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7408

Drunen.

POTRATZ 1001 D motordumper (japanner) met ATLAS AL320 grijperkraan.

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7408

Aanleg A 76 Heerlen - Maastricht.

Aanbrengen asfalt.

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7409

Aanleg A 76 Heerlen - Maastricht.

Aanbrengen asfalt met twee BARBER - GREENE SA 41 machines.

 

 

 

 

 

 

 

1974

 

   
7601

Drunen.

Vier stuks nieuwe FORD Transit FT 100 bussen.

 

 

 

 

 

 

1976

 
   
7602

Maaastricht - Heerlen.

De officiŽle opening van de A 76, men had aan deze ruim 20 kilometer lange weg vanaf 1968 aan gewerkt.

Zo verwerkte men :

* 2.5000.000 M 3 Grond (in den droge)

* 148.850 M3 Mijnsteen (fundatie)

* 350.360 ton asfalt

* 42.500 M3 beton

 

 

1976

 
   
7604

Stein.

Leggen van een pijpleiding van DSM Geleen naar de DSM zuivering in Meers.

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7605

Stein.

Een O & K RH 14 graaft de sleuf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7606

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7607

Stein.

Rechts een ingehuurde YUMBO mobiele graafmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7608

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7609

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7610

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7611

Stein.

Dichten van de leidingsleuf met een JOHN DEERE bulldozer.

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7612

Stein.

Verdichten van de aangevulde leidingsleuf.

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto Gerrit van der Staak

 

   
7701

Hilvarenbeek.

Leggen van asfalt met een BARBER GREENE SA 41 voor een fietspad.

 

 

 

 

 

1977

Foto Huub van Dijk

 
   
7702

Hilvarenbeek.

INVICTA wals.

 

 

 

 

1977

Foto Huub van Dijk

 
   
7702

Drunen.

MERCEDES BENZ 307D.

 

 

 

 

 

 

 

 

1977

 
   
 
Het terrein in Stein aan de Mauritzweg waar de asfaltinstallatie vanaf 1965 was gevestigd was eigendom van D.S.M. deze had het terrein echter zelf nodig voor uitbreiding van zijn complex dus zo kwam het bericht dat de installatie in maart 1976 verdwenen moest zijn, deze termijn werd later met een jaar verlengt maar daar waren de problemen voor Vissers niet mee opgelost.

In de regio Zuid Limburg waren echter nog drie aannemers met een probleem de vraag naar asfalt liep terug (ook bij Vissers) en een eigen installatie was niet langer rendabel na lang gepraat werd door de vier ondernemingen een v.o.f. opgericht die de naam ging dragen van Asfalt Centrale Limburg de ondernemingen waren :

* Vissers wegenbouw

* Koninklijke Wegenbouw Stevin

* Moderne Wegenbouw  (N.B.M.)

* Via Regia ( Tempelman Geleen)

Besloten word om het grootste deel van de ALFELDER installatie van Vissers te gaan gebruiken, een nieuw terrein aan de Kerensheide 3 werd aangekocht, en in december 1976 start hiervan het bouwrijp maken, in maart 1977 word de installatie gede- en hergemonteerd door N.B.M. en K.W.S. en 2 mei 1977 werd begonnen met de productie van asfaltmengsels voor de diverse werken.

   
7705

Stein.

Een nieuwe locatie en kleur voor de asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1977

  
   
7706

Stein.

A.C.L.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1977

  
   
7801

Margraten.

O & K RH 6 LC serie D graafmachine.

Deze werkplaats was voor tijdelijk gehuurd als vervanging voor de werkplaats op het D.S.M. terrein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978
   
7802

Margraten.

O & K RH 6 LC serie D graafmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978 
   
7803

Margraten.

RUTHEMEYER RB 4 wals.

 

 

 

 

 

 

 

 

1978  
   
7901

Stein.

SCHAEFF HML 30A graafmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

1979 

 

   
7902

Stein.

BARBER GREENE SA 41 TR asfaltafwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

1979 

 

   
7903

Stein.

BARBER GREENE SA 41 TR asfaltafwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

1979 

 

   
8001

Stein.

De eerste koudfrees een  ROBOT RAB 1000 hd freesbreedte 1 meter.

 

 

 

 

 

 

 

 

1980 

 
   
8002

Stein.

De eerste Vogele S 1500 T asfaltafwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

1980 

 
   
8003

Stein.

Vogele S 1500 T de eerste machine bij Vissers met hydraulisch uitschuifbare balk.

 

 

 

 

 

 

1980 

  
   
8004

Stein.

Vogele S 1500 T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980 

 
   
8007

De ROBOT koudfrees aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980 

 
   
8008

FRISCH F 185 B grader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1980 

 
   
8101

Stein.

De asfaltinstallatie krijgt een opfrisbeurt.

 

 

 

 

 

 

 

1981 

 
   
8102

Stein.

CATERPILLAR 950 wiellader vaste belader van de asfaltinstallatie van de ACL.

 

 

 

 

 

 

1981 

 
   
8104

Venray-Wanssum.

ALFELDER type Wurtzburg capaciteit 80 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

   
8105

Venray-Wanssum.

ALFELDER type Wurtzburg

Deze installatie is in 1963 gekocht en had als eerste standplaats Heerlen al in het voorjaar van 1964 verhuisde hij naar Wanssum.

In 1973 werd daar de 500.000ste ton asfalt geproduceerd.

 

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

 

   
8106

Venray-Wanssum.

ALFELDER type Wurtzburg

In 1974 werd deze installatie tijdelijk gewisseld met de HUTHER uit Drunen dit omdat men daar een groot werk had aangenomen waarbij een grotere capaciteit installatie gewenst was, in 1975 werden de installaties weer terug gewisseld.

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

 

   
8107

Venray-Wanssum.

ALFELDER type Wurtzburg

Na 18 jaar trouwe dienst werd deze molen gesloopt.

 

 

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

 

   
8110

Venray-Wanssum.

De nieuwe AMMANN 1500B installatie capaciteit 150 ton / uur van een collega overgenomen.

De doseurs, bitumentanks en eindvoorraadsilo werden hergebruikt, al metal een investering van 1.250.000 gulden.

 

 

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

 

   
8111

Venray-Wanssum.

AMMANN 1500B installatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

 

   
8112

Venray-Wanssum.

AMMANN 1500B installatie.

 

 

 

 

 

 

 

1981

Archief Bert Theeuwen 

 

   
8113

Venray-Wanssum.

CAT 920 wiellader met 1350 liter bak, de vaste belader van de asfaltinstallatie.

 

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

 

   
8114

Venray-Wanssum.

 

 

 

 

 

1981 

Archief Bert Theeuwen 

   
8201

Bladzijde uit het materielregister, "machinelijsten"van J.J.Kloek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1982 

 

   
8202

Bladzijde uit het materielregister, "machinelijsten"van J.J.Kloek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1982 
   
8203

Bladzijde uit het materielregister, "machinelijsten"van J.J.Kloek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1982 
   
8204

Bladzijde uit het materielregister, "machinelijsten"van J.J.Kloek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1982 
   
8205

Bladzijde uit het materielregister, "machinelijsten"van J.J.Kloek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1982 
   
8301

Stein.

Afscheidsfoto van de SCANIA VABIS 76 aanhangdieplader combinatie hiervoor in de plaats kwam een MERCEDES 2628 AK met NOOTEBOOM aanhangdieplader.

 

 

 

 

1983 

   
8303

Spaubeek.

Verbeteren van de Geleenbeek.

Met tweemaal een O & K RH 6 LC en een RH 12 B LC aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

1983 

 
   
8304

Spaubeek.

Verbeteren van de Geleenbeek.

De beek word opnieuw onder profiel gezet en de taluds en bodem worden bedekt met een laag Silex.

 

 

 

 

 

 

 

1983 

 
   
8305

Spaubeek.

Verbeteren van de Geleenbeek.

Aanbrengen van de Silex met de O & K RH 12 B LC met verlengde giek.

 

 

 

 

 

 

 

 

1983 

 
   
8306

Spaubeek.

Verbeteren van de Geleenbeek.

De Silex word gestort in deze container die door de CAT D 6 C word voorgetrokken.

Om de laag silex tegen wegspoelen te beschermen word deze afgedekt met gaas.

 

 

 

 

1983 

  
   
8401

Stein.

AVELING BARFORD GNS wals gewicht 9 ton.

 

 

 

 

 

 

 

 

1984 

 

   
8402

BOMAG BW 213 D combiwals voor het verdichten van de zandbaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1984 

 

   
8403

De twee Vogele Super 1500 T asfaltafwerkmachines.

 

 

 

 

 

 

 

1984 

 

   
8404

De CAT 950 aan het werk bij de ACL met een hele jonge Jos van der Staak, was dan ook de eerste machine waarmee hij draaide.

 

 

 

 

 

 

 

 

1984 

Foto Jos van der Staak

 

   
8501

Drunen.

O & K  MH 5 met 900 liter bak.

 

 

 

 

 

 

 

 

1985 

 
   
8502

Stein.

O & K  RH 8 LC met 1250 liter bak.

 

 

 

 

 

 

 

 

1985 

 
   
8503

HAMM DV 6 tandemtrilwals (6.6 ton)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985 

 
   
8504

Aanleg riool.

O & K RH 12 BLC.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985 

Foto M.C. van der Staak

 
   
8510

Venray - Wansum.

De oude 40 tons weegbrug word vervangen door een nieuwe van het merk MOLENSCHOT met een capaciteit van 60 ton.

De oude weegbrug word opgeknapt en geplaatst bij de asfaltinstallatie in Drunen.

 

 

 

1985 

 
   
8511

Venray - Wansum.

Vanaf de weegbrug loopt een ondergronds buizenpostsysteem naar het vijftig meter verder staande kantoor waardoor de weegbrief verzonden kan worden de chauffeur hoeft zijn wagen niet meer te verlaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985 

 
   
8601

AHLMANN AZ 9 wiellader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985 

 
   
8602

Asfalt leggen langs de Maas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1986 

 
   
8603

Stukje handwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1986 

 
   
8604

VOGELE S 1500 T asfaltafwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1986 

  
   
8606

O & K  RH 12 LC met 2250 liter bak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1986 

 
   
 
14 November 1984 word in Stein de asfaltproductie in de oude "Vissers"  ALFELDER installatie gestaakt en werd deze ontmanteld, na de sloop van de oude fundaties werd onmiddellijk gestart met de voorbereiding voor een nieuwe ultramoderne AMMANN toreninstallatie welke in mei 1986 in gebruik kon worden genomen en in oktober van dat jaar gingen de vlaggen in top bij de officiŽle ingebruikname op een zondag met 500 genodigden waaronder de 80 jaar oude G.J. Vissers en Dr. U. Ammann de eigenaar van de gelijknamige Zwitserse firma die de installatie leverde.

Technische gegevens :

*  AMMANN T 27100 Hot Stock torenmenginstallatie.

*  Opslag gedroogd materiaal 800 ton

*  Capaciteit menggroep 350 t/u,  drooggroep 250 t/u

*  Droogtrommel voorzien van een combibrander voor aardgas en bruinkoolpoeder.

*  5 stuks vulstofsilo's gezamelijke inhoud 300 ton.

*  3 stuks bitumentanks gezamelijke inhoud 240 ton.

*  Eindproduktsilo's met een gezamelijke inhoud van 360 ton.

*  Geschikt voor hergebruik van 25 % oud asfalt.

*  In de installatie zijn 102 elektromotoren verwerkt varierend van 0,12 tot 250 Kw totaal geÔnstalleerd           vermogen  955 Kw.

 

De A.C.L. is in 1986 een joint venture van :

*  Kon. Wegenbouw Stevin - Heerlen

*  Lintzen Wegenbouw - Sittard

*  Moderne Wegenbouw (N.B.M.) - Heerlen

*  Vissers Wegenbouw - Maastricht.

   
8607

Stein.

AMMANN T 27100  asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

1986 

  
   
8608

Stein.

AMMANN T 27100  asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1986 

 

   
8609

Stein.

AMMANN T 27100  asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

1986 

 
   
8610

Stein.

Beladen dosseurs met van KWS materieel gehuurde CAT 950 B wiellader.

 

 

 

 

 

 

 

 

1986

Foto Jos van der Staak 

 
   
8701

Drunen.

HAMM GRW 10 bandenwals.

 

 

 

 

 

 

 

1987

 
   
8702

BLAW KNOX BK 16 asfaltafwerkmachine ook wel "fietspadmachine" genoemd.

 

 

 

 

 

 

 

 

1987

 

 
   
8703

HAMM HW 90 statische drierolwals.

 

 

 

 

 

 

 

1987

 
   
8704

Venray.

CATERPILLAR 920 de vaste lader van de asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

1987

Archief Bert Theeuwen

 
   
8801

O & K  RH 9 LC.

 

 

 

 

 

 

 

1988

 
   
8803

Tilburg.

Aanbrengen nieuwe toplaag op de Hart van Brabantlaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

 
   
8901

Drunen.

O & K MH PLUS.

 

 

 

 

 

 

 

1989

 
   
8902

Drunen.

RAMMAX tandemtrilwals.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1989

 
   
8903

O & K RH 6 LC.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1989

Foto Jos van der Staak 
   
8904

CATERPILLAR D 6 C met VIBROMAX aanhangtrilwals en een O & K RH 8 LC.

 

 

 

 

 

 

1989

Foto Jos van der  Staak  
   
8905

Drunen.

AMMANN 1000 SB asfaltinstallatie (geplaatst in 1976).

De asfaltvoorraadsilo is vervangen door een veel grotere nieuwe, hierdoor ging de voorraadcapaciteit van 60 naar 150 ton.

Uiteraard geschiede de vervanging in de bouwvakvakantie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1989

 

   
8907

Drunen.

AMMANN 1000 SB asfaltinstallatie met nieuwe voorraadsilo.

 

 

 

 

 

 

 

 

1989

 

   
8908

Drunen.

AMMANN 1000 SB asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1989

 

   
8909

Drunen.

AMMANN 1000 SB asfaltinstallatie .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1989

 

   
8910

Drunen.

AMMANN 1000 SB asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

1989

 

   
8911

Drunen.

AMMANN 1000 SB asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

1989

 

   
8912

Drunen.

De vaste belader van de installatie een CATERPILLAR 916.

 

 

 

 

 

1989

 

   
8913

Drunen.

Vullen van de Doseurs.

 

 

 

 

 

 

1989

 

   
9001

Beek.

Egaliseren van een zandpakket in en rondom een bedrijfshal met de CAT D 3 C.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1990

   
9002

Beek.

CATERPILLAR  D 3 C.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1990

   
9003

CATERPILLAR D 3 C bulldozer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

 
   
9004

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1990

   
9005

Stein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1990

   
9006

Sittard.

 

 

 

 

 

 

 

 

1990

   
9007

Heusden.

Aanbrengen asfalt op de nieuwe brug over de Maas onderdeel van de N 267.

De N 267 werd in combinatie met V.O.W. aangelegd, Vissers verwerkte er 22.500 ton asfalt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1990

   
9008

Heusden.

Inwalsen van steenslag in de toplaag. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1990

   
9101

Beek.

UNIMOG U 1200 veeg / materiaalwagen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1991

   
9202

Drunen.

CATERPILLAR 916 wiellader bij de asfaltinstallatie. 

 

 

 

 

 

 

1992

   
9203

Drunen.

ALHMANN wiellader. 

 

 

 

 

 

 

 

1992

   
9204

Wanssum.

CATERPILLAR D 3 C / 3P. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

   
9205

Leggen van kleurasfalt op een rijwielpad met de VOGELE super boy. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

   
9206

VOGELE super boy.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992

   
9301

Drunen.

AHLMANN AZ 10 met VIBROMAX aanhangtrilwals. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

   
9401

Drunen.

De laatste tonnen asfalt worden geproduceerd door de AMMANN asfaltinstallatie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1994

   
  Op 1 Jul1 1994 word de asfaltinstallatie van H.W.Z. te Tilburg omgedoopt in Asfalt Centrale Tilburg en is vanaf dat moment gezamelijk eigendom van H.W.Z. en Vissers, per diezelfde datum word de asfaltproduktie aan de Bosscheweg in Drunen beeindigd.
Aan die Bossche weg is door drie asfaltinstallaties ( Huther, Alfelder en Ammann) in 28 jaar 750.000 ton asfalt geproduceerd, in December 1995 word de installatie ontmanteld, Een jaar later 1 juli 1996 stopt ook de productie in Venray en word een samenwerking aangegaan met Heijmans voor de exploitatie van de Venlose Asfalt Fabriek.
   
9501

Kaatsheuvel - "De Efteling".

Vissers was jarenlang de huis aannemer op de Efteling, hier bestratingswerk (9500M2)bij de hoofdingang. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1995

   
9502

Kaatsheuvel - "De Efteling".

Handwerk bij het aanbrengen van asfalt bij een van de attracties. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1995

   
9503

Kaatsheuvel - "De Efteling".

Vernieuwen Europalaan de toegangsweg naar de Efteling. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1995

   
9504

Kaatsheuvel - "De Efteling".

Vernieuwen Europalaan, aanbrengen puinfundering.

 

 

 

 

 

 

1995

   
9801

Drunen.

CATERPILLAR M 312 ter vervanging van de SCHAEFF HML 30E. 

 

 

 

 

 

 

 

1998

   
9802

Drunen.

CATERPILLAR M 318 ter vervanging van de O & K MH plus. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1998

   
9803

Drunen.

CATERPILLAR M 318. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1998

   
9804

Drunen.

CATERPILLAR M 318. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1998

   
9805

Drunen.

CATERPILLAR M 318. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1998

   

 

Op 11 mei 1999 maakt de algemeen directeur G.Wissink de overname van Vissers Infra en Milieu B.V. door de Koninklijke BAM groep N.V. bekend, na 143 jaar gaat het bedrijf van de familie Vissers over in andere handen.
   
9901

Laatste editie "Vissers-kontakt".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1999