Visser & Smit

Papendrecht 

 
 

Met medewerking van Rien Eegdeman.

 
  Voor de start van de onderneming N.V. Visser & Smit moeten we terug naar de 19e eeuw
In het jaar 1867 besluit Gerrit Meeszoon om samen met zijn zoon Martinus Visser een aannemingsbedrijf te starten.
De naam Visser & Smit ontstaat in het jaar 1900, het bestaat dan uit de vennoten M. Visser, J. Visser en zwager J. Smit.
In die tijd was de firma vooral gefocust op de aanleg van waterleidingen en de bouw van watertorens, een paar werken uit die tijd waren o.a. de bouw van de watertoren in Leerdam ( 1900 ) en Waalwijk ( 1902 ) .
Ze noemden zich dan ook  “ontwerpers en uitvoerders van drinkwaterleidingen “.
Tot 1930 werden er onder deze vlag 25 waterleidingbedrijven / torens ontworpen en gebouwd.
Daar naast bestond ook nog een aannemersbedrijf J.T. Visser in Papendrecht die zich bezig hield met sluizenbouw, kraanbanen en grote fabrieken o.a. Smit Slikkerveer.
In 1927 gaat firma Visser & Smit samen met Aannemingsmij. J.T. Visser op in de N.V. Visser & Smit's Aannemingsmij. Papendrecht.
De crisisjaren en de daarop volgende tweede wereldoorlog komen ze niet ongeschonden door maar tijdens de wederopbouw komt er voor hun vooral in de gemeente Rotterdam veel werk los.
   

2301

 

Transport buisleidingen t.b.v. drinkwater.

 

 

 

 

 

 

 

 

1923

archief Menno Slagter

   

2302

 

Aanleg buisleidingen t.b.v. drinkwater.

 

 

 

 

 

1923

archief Menno Slagter

   

2303

 

Aanleg buisleidingen t.b.v. drinkwater.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1923

archief Menno Slagter

   

3601

Gorinchem

Grijperkraan op ponton bij de N.V. Nederlands-Indische Gasfabriek.

 

 

 

 

 

 

 

1936

archief Ruud Slagter

   
0002
   

5401

Utrecht

Maken van een doorpersing onder een weg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1954

archief Menno Slagter

   
0003
   

5501

 

RAPIER dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

1955

archief Menno Slagter

   

5502

 

Twee stuks mobiele heistellingen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

archief Rien Eegdeman

   

5601

Mijdrecht

De buizen werden in die tijd nog niet met de dragline gesteld, ( ze wogen niet meer dan rond de 200 KG.) maar met een Portaalkraan die onder een hoek van 30° over de gegraven sleuf stond opgesteld.   

 

 

 

 

 

 

 

1956

archief Menno Slagter

   

5602

Mijdrecht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1956

archief Menno Slagter

   

5603

Mijdrecht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1956

archief Menno Slagter

   

5604

Mijdrecht

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

1956

archief Menno Slagter

   
  Reeds in 1952 word er een samenwerkingsovereenkomst gesloten met aannemersbedrijf Aafjes uit Beverwijk, begin jaren zestig kopen de drie directeuren van Visser & Smit zich in en word al het grondverzetmaterieel ondergebracht bij V.S.A. , Visser Smit Aafjes, de machines worden gespoten in de kleuren, wit / groen met het logo in een gele band, de samenwerking zou duren tot eind jaren zestig dan word Piet Aafjes uitgekocht en maakt het V.S.A. logo weer plaats voor het V & S logo en verdwijnt de kleur wit.
   

5701

 

FIORENTINI FB 500 dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

archief Menno Slagter

   

5702

Mijdrecht

 

 

 

 

 

 

 

1957

archief Menno Slagter

   

5703

Mijdrecht

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

archief Menno Slagter

   

5704

Mijdrecht

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

archief Menno Slagter

   

5705

Mijdrecht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

archief Menno Slagter

   

5801

 

Leggen van een zinker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

archief Menno Slagter

   

5802

 

Leggen hoofddrinkwaterleiding bestaande uit betonnen buizen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

archief Menno Slagter

   

6301

Prinsenbeek

O & K  R 7 plaatst filters voor een bronbemaling op de achtergrond een BAUCHER aggregaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1963

archief Menno Slagter

   

6302

 

Leggen hoofddrinkwaterleiding bestaande uit betonnen buizen. 

 

 

 

 

 

 

1963

archief Menno Slagter

   

6401

Terneuzen.

LIMA 44 dragline met een 800 liter bak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Goof van Drunen

   

6402

Terneuzen.

Goof van Drunen op de LIMA 44.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Goof van Drunen

   

6403

Sluiskil.

O & K  R 12 dragline met een 1250 liter bak word nieuw afgeleverd op het werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Goof van Drunen

   

6404

Sluiskil.

Aanleg betonnen riool van Sas van Gent naar de Westerschelde bij Terneuzen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Goof van Drunen

   

6406

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

Transport van de stelling met smalspoor over een tijdelijke brug.

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6407

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

Oprichten van de stelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6408

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda. Oprichten van de stelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6409

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6410

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6411

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

Even poseren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6412

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6415

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Cor Hardam

   

6416

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Cor Hardam

   

6417

Krimpen a/d Lek

Heiwerk voor een hoogspanningslijn richting Gouda.

Even poseren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6420

Nieuwerkerk a/d IJssel

Heiwerk t.b.v. hoogspanningsmasten.

Verplaatsen van de stoomketel via het smalspoor over een smal bruggetje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6421

Nieuwerkerk a/d IJssel

Heiwerk t.b.v. hoogspanningsmasten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6422

Nieuwerkerk a/d IJssel

Heiwerk t.b.v. hoogspanningsmasten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6424

Nieuwerkerk a/d IJsselHeiwerk t.b.v. hoogspanningsmasten.

Het stoomblok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   

6425

Nieuwerkerk a/d IJssel

Heiwerk t.b.v. hoogspanningsmasten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

archief Jan de Heer

   
  De grootste expansie van het bedrijf vind plaats in de loop van de jaren zestig.
Er worden dan enorme projecten gerealiseerd ondermeer de Flevocentrale en de kerncentrale in Borssele.
Ook op gebied van leidingbouw komt er veel werk i.v.m. de aanleg van het aardgastransport leidingnet voor de Gasunie en ook het hoogspanningsnet word uitgebreid waarvoor heel wat heipalen moeten worden geslagen.
   

6501

Nieuwerkerk a/d IJssel

Heiwerk t.b.v. hoogspanningsmasten.

Transport van de stoomketel per smalspoor over een zelf gebouwde tijdelijke brug.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Jan de Heer

 

   

6502

 

Een zelf geconstrueerd transportmiddel voor het verplaatsen van het heiblok genaamd "het ding".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Jan de Heer

   

6521

Apeldoorn

Aanleg hoofdtransportleiding voor drinkwater.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6522

Apeldoorn

De beste stuurlui...............

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6523

Apeldoorn

Tja hoe gaan we dat doen ???

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6524

Apeldoorn

Eerst maar eens uitzetten !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6525

Apeldoorn

Bronering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6526

Apeldoorn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6527

Apeldoorn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6528

Apeldoorn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6529

Apeldoorn

onder in de leidingsleuf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6530

Apeldoorn

Dichten van de sleuf. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

archief Gerard van Beuningen

   

6535

 

O & K  R12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

archief Rien Eegdeman

   

6601

Nijmegen.

LINK-BELT LS 108B dragline met 1250 liter bak, bij het maken van een zinker door het Maas-Waal kanaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Menno Slagter

   

6602

 

LINK-BELT LS 108B bij het graven van een sleuf voor een riolering.

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Ruud Slagter

   

6603

 

LINK-BELT LS 108B

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Ruud Slagter

   

6604

 

LINK-BELT LS 108B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Ruud Slagter

   

6605

 

LINK-BELT LS 108B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Ruud Slagter

   

6615

Vlissingen

Heiwerk voor een hoogspanningslijn

Stellen van de stelling.

 

 

 

 

 

1966

archief Jan de Heer

   

6616

Vlissingen

Heiwerk voor een hoogspanningslijn

 

 

 

 

 

 

1966

archief Jan de Heer

   

6617

Vlissingen

Heiwerk voor een hoogspanningslijn

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Jan de Heer

   

6618

Vlissingen

Heiwerk voor een hoogspanningslijn

 

 

 

 

 

1966

archief Jan de Heer

   

6619

Vlissingen

Heiwerk voor een hoogspanningslijn

Sleutelen aan het heiblok.

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Jan de Heer

   

6620

Vlissingen

Heiwerk voor een hoogspanningslijn

Bevestigen stoomslang.

 

 

 

 

 

 

1966

archief Jan de Heer

   
  Voor het plaatsen van een groot aantal hoogspanningsmasten moest als fundatie betrekkelijk lichte heipalen geslagen worden, dit op de meest onbereikbare plaatsen.
Dit heiwerk was op zich geen probleem wel het transporteren en stellen van de stoomheistelling, dit zou meer tijd kosten als het heiwerk zelf, immers de masten staan zo'n 300 meter uit elkaar.
Men kwam op de gedachten om zelf een lichte heistelling te construeren op een voertuig dat zich makkelijk kon verplaatsen in moeilijk terrein, hiervoor koos men een oude Caterpillar D 6 bulldozer met verlengd rijwerk.
   

6625

Goes

Caterpillar D6 bulldozerstelling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Rien Eegdeman

   

6626

Goes

Caterpillar D6 bulldozerstelling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Rien Eegdeman

   

6627

Goes

Caterpillar D6 bulldozerstelling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

archief Rien Eegdeman

   

6701

 

In de bouwput met betere werkkleding en valhelmen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

archief Jan de Heer

   

6702

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

archief Jan de Heer

   

6801

Diemen

Een nieuwe AMERICAN 599 word afgeleverd voor het graven van een koelwaterkanaal voor de elektriciteitscentrale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

archief Menno Slagter

   

6802

Moerdijk

Aanbrengen van een duiker onder

RW 16. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

 

   

6803

Moerdijk

Aanbrengen van een duiker onder      RW 16. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   

6804

Moerdijk

Aanbrengen van een duiker onder     RW 16. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   

6805

Moerdijk

Aanbrengen van een duiker onder     RW 16. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   

6806

Moerdijk

Aanbrengen van een duiker onder      RW 16. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   

6807

Moerdijk

Aanbrengen van een duiker onder      RW 16. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   
   Met de bouw van de CATERPILLAR D6 mobiele heistelling was reeds ervaring opgedaan, tijd voor een nieuw ontwerp op basis van een CATERPILLAR D 4 LGP, hiervan werd door Geveke het loopwerk verlengd terwijl derden de heistelling bouwden, welke op het C-frame werd gemonteerd, aan de achterzijde bevonden zich vijzels voor het afstempelen en werden twee draadlieren gemonteerd voor het hijsen van het dieselblok en de paal.
De stelling was in 5 tot 10 minuten operationeel, terwijl het transport ook veel eenvoudiger en sneller ging.
   

6810

 

Heistelling op basis van een CATERPILLAR D 4 LGP bulldozer. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto caterpillar actualiteiten

   

6811

 

Heistelling op basis van een CATERPILLAR D 4 LGP. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto caterpillar actualiteiten

   

6812

 

Heistelling op basis van een CATERPILLAR D 4 LGP. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto caterpillar actualiteiten

   

6813

 

Heistelling op basis van een CATERPILLAR D 4 LGP. 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Rien Eegdeman.

   

6820

 

Het inspuiten van polyethyleen buizen door het Veerse Meer. 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Rien Eegdeman.

   

6831

 

CASE rupslader van V.S.A. op transport met een FODEN van Roseboom.

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Theo Franck

   

6832

Rotterdam

Dichten van een leidingsleuf met de CASE rupslader van V.S.A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Theo Franck

   

6833

 

RUSTON 22RB-HD met op de achtergrond de CASE.

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Theo Franck

   

6834

 

Transporteren betonnen buisleiding met de UNIMOG.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Theo Franck

   

6835

 

Leggen buisleiding.

RUSTON RB 22-HD met op de achtergrond een AMERICAN rupskraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Rien Eegdeman.

   

6901

Tilburg

Samenstellen van een zinker naar een waterzuivering door de Piushaven.

AMERICAN 599

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

archief Menno Slagter

   

6902

Tilburg

Heien van damwanden voor de zinkersleuf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

archief Menno Slagter

   

6903

Middelburg.

LIMA dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Foto archief Rien Eegdeman.

   

6904

Rotterdam.

Aanleg brandstofleiding in de Europoort voor Shell.

Een van de eerste Atlas AB 1700 hydraulische graafmachines in Nederland.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Foto archief Rien Eegdeman.

   
  Eind jaren zestig werden er enorme spaarbekkens aangelegd in de Biesbosch voor de drinkwater voorziening van Rotterdam.
Visser & Smit legd een buisleidingtracé om het water vanuit de spaarbekkens naar de waterzuivering op de Beerenplaat bij Oud Beijerland te pompen en vervolgens van daaruit een tracé van twee buisleidingen die gelegd werden naar Kralingen.
   

7001

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

Een nieuwe AMERICAN 7260 word op dit werk voor het eerst ingezet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7002

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7003

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7004

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

O.& K.  R 12.

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7005

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

AMERICAN 599 en 7260.

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7006

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7007

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7008

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7009

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

AMERICAN 7260.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7011

Zwijndrecht.

Aanleg watertransport leidingen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto nationaal archief

   

7015

Bavel.

Bouw van elf viaducten in de RW 27 en RW 58. 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Breda

   

7016

Bavel.

Bouw van elf viaducten in de RW 27 en RW 58. 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Breda

   

7017

Breda

Bouw het viaduct Franklin Rooseveltlaan over de RW 27. 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Breda

   

7020

Bergen op Zoom.

Theodurushaven. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Markiezaat

   

7022

 

Testen van de GMF sondeermachine op een proeflocatie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Rien Eegdeman

   

7023

 

Testen van de GMF sondeermachine op een proeflocatie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Rien Eegdeman

   

7024

 

CATERPILLAR D 6 Heistelling. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Rien Eegdeman

   

7025 

Uit het materieelboek AMERICAN 7260

 

 

 

 

   

7026 

Uit het materieelboek TRAMAC  ruwterreinkraan

   

7030

Muiden

Verplaatsen van de bulldozerstelling, gewoon door de hoofdstraat.

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

archief Cor Hardam

   

7031

Muiden

Verplaatsen van de bulldozerstelling, gewoon door de hoofdstraat.

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

archief Cor Hardam

   
  In 1970 wordt V & S overgenomen door de baggermaatschappij Adriaan Volker en word men onderdeel van de Koninklijke Adriaan Volker Groep, maar blijft onder eigen naam en bedrijfskleur werken.
   

7101

 

O.& K. R 12 op transport met op de eigen dieplader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Goof van Drunen

   

7102

Groningen

Aanbrengen zinker voor een gastransportleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Ruud Slagter

   

7103

Groningen

Aanbrengen zinker voor een gastransportleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Ruud Slagter

   
  Voor de bouw van hoogspanningsmasten en leggen van leidingen in de Flevopolders waar het terrein soms beter bevaarbaar dan berijdbaar was werd speciaal transportmaterieel gebouwd voor het verplaatsen van materieel en materiaal.
De oplossing werd gevonden in een luchtkussenvoertuig, dit unieke voer(vaar)tuig werd ontworpen en gebouwd door Hoovertrailers International Limited.
De fan van het voertuig werd aangedreven door een Caterpillar 3160 dieselmotor die achterop gemonteerd was, met twee van deze trailers kon de eerder beschreven Caterpillar D 4 LGP heistelling met een gewicht van 30 ton getransporteerd worden in zeer moeilijk terrein.
   

7110

Lelystad - Muiden

HOVER trailer luchtkussenvoertuigen voor het transport van onderdelen voor hoogspanningsmasten over zeer moeilijk terrein in de polders.

 

 

 

 

1971

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7111

Lelystad - Muiden

HOVER trailer luchtkussenvoertuigen.

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7112

Lelystad - Muiden

M.S. Waal transportschip voor het transporteren van materiaal en materieel in de polders.

 

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7201

Hoekse waard.

Zinker watertransport leiding. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto Menno Slagter

   

7203

Hoekse waard.

Zinker watertransport leiding. 

AMERICAN 7260.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto Menno Slagter

   

7204

Hoekse waard.

Zinker watertransport leiding. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto Menno Slagter

   

7205

 

FWD Terracruzer ingezet voor transport in moeilijk terrein bij de aanleg van hoogspanningleidingen.

 

 

 

 

1972

Foto Menno Slagter

   

7210

Breda

Bouw viaducten Rijksweg 16.

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto archief Breda

   

7212

Flevopolder

UNIMOG op rupsen met een Hoovertrailer.

 

 

 

 

 

1972

Foto Caterpillar actualiteiten

   

7213 

Flevopolder

CATERPILLAR D 6 met zeer brede rupsen met de Hoovertrailer geladen met aardgasbuisleiding.

1972

Foto Caterpillar actualiteiten

   

7215

Medemblik

Leggen zinker.

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto archief RWS

   

7216

 

KOEHRING 304 met grijper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto Ruud Slagter

   

7217

 

FWD Terracruzer. 

 

 

 

 

 

 

 

1972

 

   

7218

 

STUDEBAKER M29 Snowweasel, een uit de Amerikaanse legerdump afkomstig voertuig, voor het transporteren van de medewerkers naar de werklocatie in moeilijk begaanbaar terrein.

 

 

 

 

 

1972

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7219

Rotterdam

Horizontaal boor / pers apparaat voor het maken van een doorpersing bij de Hartelbrug.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7220

Rotterdam.

Deze boor / persapparatuur werd in opdracht van V & S gebouwd door machinefabriek Van der Graaf uit Zwijndrecht.

 

 

 

1972

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7221

Rotterdam.

 

 

 

 

 

 

1972

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7230

Rotterdam.

De "Pontramaris"een kabelleg ponton op zijn eerste reis vaaf de scheepswerf van Verolme.D

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7301

Maasbracht

AMERICAN 7260.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Menno Slagter

   

7302

Woudrichem

Heien van damwand met de RUSTON 22 RB met een trilblok voor een waterinlaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Remko Slagter

   

7303

Woudrichem

Heien van damwand voor een waterinlaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Remko Slagter

   

7304

 

Heien van houten palen met de RUSTON 22 RB als heistelling met valblok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Remko Slagter

   

7305

 

Heien van houten palen met een valblok.

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Remko Slagter

   

7306

 

Heien van houten palen met een valblok.

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Remko Slagter

   

7307

Rotterdam.

Trench Cleaner, een door V & S ontwikkeld apparaat om gebaggerde sleuven onder water op te schonen voor een leidingzinker geplaatst kan worden.

 

 

1973

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7308

Hove (België)

VERMEER 5T kettingsleuffrees voor het maken van leidingsleuven voor kabels.

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7310

Doetinchem - Winterswijk

De laatst gebouwde bulldozerstelling op basis van een CATERPILLAR D 5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Archief Kees Heuvelman

   

7311

Doetinchem - Winterswijk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Archief Kees Heuvelman

   

7312

Doetinchem - Winterswijk

DELMAG D 30 heiblok voorzien van een grote "muts" voor het slaan van ronde buispalen met een grote diameter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Archief Kees Heuvelman

   

7313

Doetinchem - Winterswijk

De buispaal in de stroppen van een GROVE ruwterreinkraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Archief Kees Heuvelman

   

7314

Doetinchem - Winterswijk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Archief Kees Heuvelman

   

7315

Doetinchem - Winterswijk

De buispaal zit in de grond, ankers zijn aangebracht, kan gevuld worden met beton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Archief Kees Heuvelman

   

7401

 

Maken van een zinker voor een gastransportleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Remko Slagter

   

7402

 

Maken van een zinker voor een gastransportleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Remko Slagter

   

7403

 

Maken van een zinker voor een gastransportleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Remko Slagter

   

7404

 

Maken van een zinker voor een gastransportleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Remko Slagter

   

7406

 

Dicht gooien van een zinkersleuf met de AMERICAN uitgerust als dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Ruud Slagter

   

7407

 

Heien van damwand met een trilblok op een eerder zelf gebouwde steiger.

AMERICAN 599.

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Ruud Slagter

   

7408

 

Heien van damwand met een trilblok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Ruud Slagter

   

7410

Waddenzee

Kabellegponton bezig met het inspuiten van acht kilometer kabel tussen Friesland en Ameland.

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7411

Velsen

VolksWagen personeelsbus,

waarvan V & S er veel in gebruik had.

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Archief Rien Eegdeman

 

   

7412

Rotterdam Kralingen

AKERMAN M 700 schroefboorstelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7413

Antwerpen (België)

Hei-Bok "Leenderd" met een MENCK stoomblok voor het slaan van betonpalen voor een aanlegsteiger bij de ESSO raffinaderij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7414

Rotterdam Kralingen

Proefbelasting voor een schroefboorpaal met een diameter van 600mm.

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Archief Rien Eegdeman

   

7416

Nigtevecht

Heiwerk met de bulldozerstelling voor een waterleidingzinker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Archief Rien Eegdeman

   
  Een heel bijzonder klus word uitgevoerd in 1975, in opdracht van Pennzoil Nederland word een gasleiding aangelegd dwars door de duinen bij Callantsoog, de Noordzee in naar de gasvelden op het continentale plat.
De gasleiding met een diameter van 91,5 cm is gelegd in een gedeeltelijk tussen damwanden ontgraven en gedeeltelijk gebaggerde sleuf, De gasleiding word landinwaarts van de ontgraven sleuf op een rollenbaan (hulpconstructie) geassembleerd, na aanleg van de leidingsleuf werd de leiding door een in zee verankerd ponton door de sleuf getrokken, hierna werd de leiding in het duingebied gelegd, hulpconstructie gedemonteerd en het duin en strand in de oorspronkelijke staat terug gebracht.
   
7501

Callandsoog.

Situatieschets.
   

7502

Callantsoog.

AMERICAN 599  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto Goof van Drunen

   

7503

Callantsoog.

AMERICAN 599.

De trekkabels.

AMERICAN 599 en LINK BELT LS 108B.

 

 

 

 

 

 

1975

Foto Goof van Drunen

   

7504

Callandsoog.

Via deze stelling werd de gasleiding in zee getrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto Menno Slagter

   

7505

Callandsoog.

Op de gasleiding is een persleiding bevestigd deze dient als drijver, als de leiding in de goede positie ligt word deze gevuld met water en zinkt de buisleiding in de zinkersleuf die te voren is gebaggerd. 

 

 

 

 

 

1975

Foto Menno Slagter

   

7507

Callantsoog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7508

Callantsoog.

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7509

Callantsoog.

Rechts tussen de AMERICANs de FWD.

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7510

Callantsoog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7511

Callantsoog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7512

Callantsoog.

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7515

Noord Wales (GB)

De "TAKLIFT 1" met een HERA D75 offshore heiblok voor het slaan van anker (buis) palen voor Shell.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rien Eegdeman

   

7516

Noord Wales (GB)

Frame voor het HERA D75 offshore heiblok om de deining van het zeewater te compenseren.

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rien Eegdeman

   

7517

Pernis

Heien met de Hei-bok "Jan Teunis " op de Nieuwe Maas voor Shell.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rien Eegdeman

   

7518

Utrecht

AMERICAN 7260 met een BSP Bucket boor voor het boren van funderingspalen voor een uitbreiding van Douwe Egberts.

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rien Eegdeman

   

7519

 

Boorproces met de Bucket boor

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

 

   

7520

Gent (België)

AMERICAN 7260 met een diepwandgrijper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rien Eegdeman

   

7521

Gent (België)

POCLAIN RC 200 met een diepwandgrijper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rien Eegdeman

   

7525

 

Leggen van buisleidingen door een dijk.

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7526

 

Leggen van buisleidingen door een dijk.

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7527

 

Leggen van buisleidingen door een dijk.

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Rijkswaterstaat

   

7601

Raamsdonkveer.

De AMERICAN 7260 met een Bucket boor voor het boren van stalen buispalen voor de fundering van de koeltoren van de Amercentrale. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto Menno Slagter

   

7602

Oost Souburg

AMERICAN 599 bij het bouwen van een leidingzinker, op de voorgrond een HOBART laswagen.

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7603

Nijmegen

AMERICAN 7260 met BSP bucket boorstelling bij een uitbreiding van de Electriciteit Centrale van de PGEM.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7604

Oostzaan - Diemen

AMERICAN 7260 met HERA H45 heiblok voor het slaan van buispalen voor de 380Kv hoogspanningslijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7605

Papendrecht

P & H 330 met boorstelling opgesteld op de werf van V & S.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7606

Pernis

O & K  RH 5 graafmachine werkt een talud af bij Shell.

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7607

Kapelle - Nisse

POCLAIN LY 80 met Aerolift vacuumhef apparaat voor het leggen van een acht kilometer lange asbestcementleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7608

 

CATERPILLAR D6 met een transportcombinatie op rupsen voor het uitrijden van buisleidingen in moeilijk begaanbaar terrein.

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7609

Scheveningen

KLEMM rupsboorwagen voor het maken van verankeringen in damwanden.

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7610

Rilland Bath

CATERPILLAR D5 bulldozerstelling.

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7611

Rilland Bath

CATERPILLAR D5 bulldozerstelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7612

Rilland Bath

CATERPILLAR D6 voor het transport van buisleiding voorzien van HIAB kraan.

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   

7613

Oosterschelde

AMERICAN 599 op ponton met PTC hydraulisch trilblok bezig met het slaan van palen voor een hoogspanningsmast.

 

 

 

 

 

 

 

1976

Foto archief Rien Eegdeman

   
 

In 1978 veranderd er veel bij V & S , als de Adriaan Volker Groep samen gaat met Stevin Groep en verder gaat onder de naam Koninklijke Volker Stevin.  Dan verdwijnt ook de al om bekende groene bedrijfskleur met gele band en wordt al het materieel blauw / wit met oranje band. Tevens wordt het bedrijf gesplitst in Visser & Smit Leidingen en Visser & Smit Bouw,  op dat moment blijven beiden nog in Papendrecht gevestigd, maar tot de Stevin Groep behoorde reeds een concurrent in de leidingbouw n.l. Hanab uit Valkenburg ( ZH ), dus lag het voor de hand dat binnen korte tijd Visser & Smit leidingen en Hanab Leidingbouw werden samen gesmolten tot Visser & Smit Hanab.

   

7801

Leusden

AMERICAN 5299 met WIRTH boorstelling in de kleuren van de STEVIN groep.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Foto archief Rien Eegdeman

   

7802

Borselle

HITACHI KH 100 GLS boorstelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Foto archief Rien Eegdeman

   

7803

Heerlerheide

AMERICAN 599 met WIRTH boorstelling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Foto archief Rien Eegdeman

   

7804

s'Hertogenbosch

AKERMAN H 12 met BANUT boorstelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Foto archief Rien Eegdeman

   

7805

Assumburg - Wijngaarden

Leggen van een aardgaszinker door de rivier de Lek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Foto archief Rien Eegdeman

   

7901

Groningen

AMERICAN 599 in de Volker Stevin bedrijfskleuren dit materieel werd ondergebracht bij de materieeldienst en kwam dus beschikbaar voor alle groepsonderdelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1979

Foto Menno Slagter

   
 

In 1997 fuseert de Koninklijke Volker - Stevin met de Kondor Wessels Groep maar Visser & Smit Hanab blijft een zelfstandige onderneming die deel uitmaakt van het hechte, interne netwerk van VolkerWessels.

   
 
Huidig adres Visser & Smit Hanab bv
Rietgorsweg 6, 3356 LJ Papendrecht NL
Postbus 305, 3350 AH Papendrecht NL
+31 786417222
https://www.vshanab.nl