TROOST
Pernis
 

 

 



























TROOST logo 1950 tot 1960
Foto's en informatie uit het archief van Jan van der Schee en het boek :
"De Gouden Ploeg" (Troost 75 jaar)
 
  Rond 1900 begon Hendrik Troost met een ploegje dorpgenoten werk aan te nemen, dit werk bestond in de zomer vooral uit maaien en in de winter uit sloten graven en uithalen, dit groeide uit  naar alles wat met aarde te maken had, waarschijnlijk is het aanleggen van drainagewerken en het verwerken van het daarbij vrijkomende zand in dijken de basis geweest voor de gehele latere ontwikkeling van de firma Troost.

Rond 1912, het jaartal dat word gezien als het jaar van de start van het bedrijf kwam er werk op de olieopslag  van de Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij aan de Sluisjesdijk in de voormalige gemeente Charlois, dit werd aangenomen door Hendrik Troost met zijn ploeg arbeiders die in Pernis al snel de naam van "De Gouden Ploeg" kreeg, omdat zij het gehele jaar door werk, dus inkomsten hadden wat in die tijd bij de boerenarbeiders niet gewoon was.
De "Gouden Ploeg"was intussen meer en meer gaan functioneren als  zelfstandig collectief van arbeiders  en men beschikten over een eigen opslagplaats, kruiwagens, schoppen, houwelen, fietsen en zelfs paarden met karren in 1914 ontstaat er een bestendig werkverband tussen de K.N.P.M. en Troost en men verricht het grondwerk voor een fabriek voor asfalt en petroleum.
In 1915 werd K.N.P.M. wegens oorlogsgevaar overgeplaatst naar Engeland, Hendrik Troost werd gevraagd om samen met zijn ploeg arbeiders er ook naar toe te gaan om het bedrijf daar op te gaan bouwen, helaas zagen slechts drie mannen van de ploeg dat zitten, Hendrik ging toch en toen hij terug keerde was zijn "Gouden Ploeg"uit elkaar gevallen.
Hendrik pakte echter de draad weer op en in 1920 word een klein vrachtbootje gekocht, inmiddels worden er schepen, wagons en vrachtwagens geladen en gelost, in 1923 word op "de Baan"de vroegere touwslagerij gekocht en omgebouwd tot werkplaats.

In 1926 kwam het plan om de fabriek van de K.P.N.M. te verhuizen naar Pernis, waarbij Hendrik Troost de Hoofdaannemer werd, helaas overleed hij op 8 september 1928 op 52 jarige leeftijd zij vrouw Maartje de Ouden achter latend met 10 kinderen waarvan de jongste 7 jaar was, zij neemt echter het heft in handen zodat het bedrijf ondanks de moeilijke tijden blijft groeien.
   
2601

Hendrik en Maartje Troost.








1926
   
2701

Pernis.

De eerste kipper een Dodge met Aart Troost en Piet Molendijk.




















1927
   
2801

Pernis.

De asfaltmolen was een van de eerste machines van Troost, Hendrik bouwde hem samen met Joh.Kemink voor het bekleden van dijklichamen in Alphen a/d Rijn en Rozenburg een werk voor Rijkswaterstaat.

Hendrik zou hem echter nooit in bedrijf zien.










1928
   
2901

Pernis.

Kipkarren getrokken door paarden aan het werk voor de K.N.P.M.

















1929
   
3701

Rotterdam Heinenoord.

RUSTON 21 RB dragline aan het werk.

























1937
   
3901

Rhenen.

Werken voor defensie, tankgrachten maken.




















1939
   
3902

Rhenen.

Los hakken van de bevroren grond.

Het werk aan de verdedigingswerken duurde maanden en er werd gebruik gemaakt van voor die tijd modern materieel, 8 draglines, 6 locomotieven, 40 kipkarren en zo'n 200 man.

De Hollandse defensiewerken zouden echter nooit worden gebruikt.












1939
   
  En dan is er de oorlog, al snel is er bovengronds niet meer te zien van Troost, de werkplaats op de Baan gaat tijdens een brand in 1942 verloren en al het rijdend materieel werd geconfisqueerd door de bezetter.
In het begin van de oorlog is er nog wel werk, na het bombardement op Rotterdam moet er veel puin worden afgevoerd, ondermeer de Doelen en de Bijenkorf worden door de mannen van Troost gesloopt.
   
4201

Pernis.

De werkplaats, of wat er van over is na de brand.




















1942
   
  Na de oorlog word de draad weer opgepakt de zeven zonen van Hendrik zijn inmiddels volwassen mannen geworden en staan voor de zware taak om het bedrijf nieuw leven in te blazen, de mouwen worden opgestroopt en de Gouden Ploeg herleeft, de werkplaats aan de Baan word opgebouwd en er word dag en nacht gewerkt , oude legertrucks worden omgebouwd en meteen ingezet, vanuit heel Nederland word geconfisqueerd materieel opgespoord.
Reeds in 1946 worden 10 opdrachten uitgevoerd,van het slopen van een tankval in Kijkduin tot het aanleggen van wegen, maken van een perskade voor de 2e petroleumhaven en voor Shell het transporteren van 16 ketels met een gewicht van 20 ton.
   
4701

Pernis.

Overslag aan de Oude Maas, van een tank met een drijvende kraan op het terrein van de Shell.






























1947
   
4801

Pernis.

Afgraven jachtdijk met een RAPIER 410 met machinist Piet 't Hart.






























1948
   
4901

Pernis.

Nieuwbouw B.P.M. langs de Oude Maas.























1949
   
4902

Pernis.

Zwaar transport een kolom voor de B.P.M. met een Diamond T 980 6x4 met M20 als legeraanduiding en afkomstig, zoals zoveel voertuigen uit die tijd, uit Amerikaanse legerdump voorraden. De dieplader aanhangwagen is een Rogers Bros. M9 die, samen met de M20 ballasttrekker de combinatie M19 vormden voor het transport van tanks. De capaciteit van de"trailer" bedroeg 45 ton.

 (info Pieter Groenendyk)



1949
   
 

De Diamond met origineel een Hercules diesel is ooit gebouwd om een Roger trailer te slepen met daar op een tank van zo rond de dertig ton, maar na de oorlog ontdekte o.a de firma Stoof uit Breda al dat hij veel meer in zijn mars had want die hebben ze nog jaren voor grotere vrachtjes gebruikt.

Doordat ze een hele trage overbrenging hadden namen ze bijna alles mee wat je er achter knoopte, maar daardoor lag de topsnelheid op het astronomische getal van 45 kmph en het voertuig had nog een nadeel maar dan voor de chauffeur, want ondanks dat er onder de motorkap maar een zes cilinder motor zat was iedere dag de radiateur eerder thuis dan de chauffeur.

Wat wel weer handig is is dat de vertraging in de tussenbak zat zodat er nu hobbyisten zijn die dit voertuig niet om zijn spierballen hebben maar puur voor de nostalgie en nu de tussenbak omgekeerd monteren zodat de snelheid nu uitkomt zo rond de negentig/vijfennegentig  kmph en dat is toch wel weer een respectabele snelheid want ik had er wat voor over om de gezichten te zien van de huidige chauffeurs die dit apparaat voorbij zien komen.

(info Tiede de Graaf )

   
5101

Pernis.

De DIAMOND T 980 met op zijn dieplader een RUSTON 19 RB dragline.












1951
   
5102

Pernis.

Een G.M.C. (let op die prachtige houten cabine !) onder de zandtrechter welke geladen word door de stoomkraan van Troost.
















1951
   
5401

Pernis.

Zes G.M.C. kippers waarvan diversen met een zelfbouw "troost" cabine.











1954
   
5402

Pernis.

Graafwerkzaamheden voor de Eemhaven.


















1954
   
5403

Pernis - Eemhaven.

RUSTON 19 RB dragline en G.M.C. kipper.
































1954
   
5501

Rotterdam - Botlek.

G.M.C. zijkipper.























1955
   
5502

Pernis.

Dump materieel lossen voor de dumphandelaar Peet Baris uit Spijkenisse.




















1955
   
5503

Pernis.

Dump materieel lossen.


















1955
   
5601

Rotterdam - Botlek.

Twee G.M.C.'s onder de RUSTON 19 RB.




















1956
   
5602

Flakkee.

Zandzuiger op transport.














1956
   
5603

Flakkee.

De zandzuiger achter ALLIS CHALMERS bulldozers.














1956
   
5604

Stad aan het Haringvliet.

Uitgraven van de haven.
















1956
   
5605

Stad aan het Haringvliet.

Opspuit werkzaamheden haven.

















1956
   
5606

Stad aan het Haringvliet.

Opspuitwerkzaamheden haven.




















1956
   

5607

Stad aan het Haringvliet.

Bouw sluis.




















1956

   

5608

Stad aan het Haringvliet.

Twee stuks RUSTON 19 RB graven een tijdelijke dam weg, de haven word verbonden met het Haringvliet.


















1956

   

5609

Rotterdam - Eemhaven.

Met dit type G.M.C's werden in de jaren vijftig honderdduizenden Kuubs grond verzet.

















1956

   

5610

Rotterdam - Eemhaven.

Uitgraven haven.




















1956

   

5701

Pernis - "de Baan".

Het materieel op de werf op de voorgrond de lange neus van de DAIMOND T.













 

 

 

 

 








1957

   

5801

Pernis - "de Baan" .

Het aantal G.M.C.'s blijft groeien.




















1958

   
5802

Pernis - "de Baan" .






















1958
   
5803

Pernis .

De Stoom overslagkraan van Troost.

































1958
   
5901

Rotterdam - Europoort.

Uitgraven van een van de havens.























1959
   
  Het tijdperk van de zestiger jaren is aangebroken, een periode waarin de werkzaamheden van Troost zich uitbreiden, jaar in jaar uit staat in de kroniek van oud directeur Huib Troost de zelfde werkzaamheden vermeld : "uitgevoerd voor Shell Pernis, onderhoud van terreinen en schoonmaken van gebouwen, grasmaaien, onkruid verdelgen, gladheids bestrijding, laden en lossen van schepen,wagons en auto's, leggen van kabels en buizen,reparatie van dijken, greppels en terpen, leveren van stuwhout, betontegels, zand, grind en het afvoeren van vuil naar de stortplaats".
De werkzaamheden zijn met vergelijking met alle voorgaande jaren niet of nauwelijks gewijzigd, zo stelde niemand in het verleden vragen wanneer er werd gesproken over "het afvoeren van vuil naar de stortplaats" echter de zorg voor het milieu groeit en bij Troost werd al voor de oorlog de grondslag voor oplossing voor het probleem van bodemverontreiniging gelegd, het bedrijf kreeg maar al te vaak te maken met een vergunningenstelsel waarvan de naleving nauwkeurig werd gecontroleerd, men vind hiervoor in de loop van de tijd verschillende oplossingen voor, zo word vanaf 1962 gestort in de Stedelijke Polder.
Ook werd de gladheids bestrijding in de winter een nieuw werkterrein, dankzij een opdracht van de Gemeente Rotterdam.
   
6001

Pernis - "de Baan" .

Het materieel bestand blijft groeien, de eerste nieuwe HENSCHEL kippers staan in de rij.
Links GMC's met opgebouwde Atlas kranen.

















1960
   
6002

Pernis - "de Baan" .





















1958
   
  Begin jaren zestig start de stad Rotterdam met de aanleg van de Metro lijn, het eerste deel  vanaf het Centraal station naar het zuiden naar het station Zuidplein.
In het centrum word de lijn ondergronds aangelegd, de metrobuizen worden gebouwd in open bouwputten, veel grondverzet dus en veel werk voor Troost.
Naast het grondverzet trok men oude funderingspalen uit de grond, en slib werd afgevoerd met vrachtwagens waarop men hoge waterdichte boorden laste waarin het slib werd afgevoerd naar een stortplaats in Kralingen.
Een ander staaltje vindingrijkheid werd zichtbaar bij de bouwput op de Weena, deze werd te breed om vanaf de kant te ontgraven, Troost zette de put vol water en met machines op pontons werd de put ontgraven, uiteindelijk zelfs met baggerklokpompen.
   
6101

Rotterdam - Hofplein.

Aanleg Metro.

Ontgraven van de bouwput voor de metrobuizen in den droge met Weserhutte dragline's.


























1961
   
6102

Rotterdam .

Aanleg Metro.

Een HENSCHEL kipper word geladen door een ATLAS kraan gemonteerd op een FORDSON trekker, rechts een Weserhutte dragline.

















1961
   
6103

Rotterdam - Weena .

Aanleg Metro.






















1961
   
6104

Rotterdam .

Aanleg Metro.

FIAT bulldozer en een HENSCHEL kipper.























1961
   
6105

Rotterdam - Weena.

Aanleg Metro.


















1961
   
  Het ontgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen tot zo'n acht meter diepte, werd soms belemmerd door de aanwezigheid van oude paalfunderingen, in eigen werkplaats werd het materieel voor het uittrekken van de palen zelf ontwikkeld en gebouwd onder andere op de DAIMOND T.
"Dat palen trekken ging nog wel"zo word verteld, "behalve als er russen tussen zaten ", wat is een rus ? Russen bleken kromme palen te zijn, normaal trok men zo'n vijftien palen per dag, maar met een rus was men uren bezig en dan brak hij vaak nog af ook !
In de werkplaats werd een soort reuzentang gemaakt van halve buizen met pinnen die zich muurvast om de paal konden sluiten, op deze manier kreeg men de paal eruit ....en altijd gaaf !
   
6106

Rotterdam .

Aanleg Metro.

Trekken van oude paalfunderingen met een stelling gemonteerd op de DAIMOND T, links een LORIAN rupskraan.






























1961
   
6107

Rotterdam .

Aanleg Metro.

DAIMOND T met de palentrekploeg.


















1961
   
6201

Pernis - "de Baan"























1962
   
6202

Pernis - "de Baan"






















1962
   
6203

Rozenburg.

Afgraven eiland "de Beer" met een Weserhütte Matador.

















1962
   
6204

Rozenburg.

Afgraven eiland "de Beer"

G.M.C. met een HENSCHEL motor.
















1962
   
6206

Pernis - "de Baan"

Het wagenpark word steeds verder vernieuwd naast de HENSCHEL's verschijnen er ook G.M.C. 500 kippers.
















1962
   
6207

Pernis - "de Baan"

G.M.C.'s en HENSCHEL's.



















1962
   
6208

Rotterdam - Europoort.

Een G.M.C. kipper word geladen door een WESERHÜTTE dragline.


















1962
   
  De winter is altijd een moeilijke periode, naast het sneeuw en ijs vrij maken van de wegen is er niet zo veel werk, maar soms helpt de natuur een handje mee, de Blaaksedijk breekt door , het ging hier weliswaar om een zomerdijk maar met de ramp van 1953 nog in het achterhoofd was de paniek groot ! in deze dijk lag ook nog eens een oliepijpleiding naar Duitsland.
TROOST zette ondermeer dekschepen in maar die waren niet te houden, het was bar slecht weer, windkracht 10 en dat recht op de dijk, de koppen werden bij elkaar gestoken, dat gat moest dicht, Huib Troost zei dat dat wel kon maar dat dat veel geld ging kosten, maar dan zou het binnen 10 dagen dicht zijn, dat gebeurde ook.
Het werd zelfs een weddenschap, Huib riep de hulp in van BOS en KALIS en binnen de kortste keren ging men er tegen aan met zandzakken van elk een kubieke meter inhoud, er werden honderden tonnen in het dijkgat gestort met een enorm tempo zelfs op de werkplaats werden de zakken gevuld, en zo werd met behulp van een belangrijke relatie de klus geklaard.
   
6209

Rotterdam - Blaakse dijk.

Met enorme hoeveelheden zandzakken word het dijkgat gedicht.




















1962
   
6210

Rotterdam - Blaakse dijk.





















1962
   
6211

Rotterdam - Weena.

Uitgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen..

























1962
   
6212

Rotterdam - Weena.

Uitgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen.

De stoomheistelling is van het heibedrijf Rietveld uit Rotterdam.

























1962
   
6213

Rotterdam - Weena.

Uitgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen.

In het midden van de foto is de Weserhütte bezig met het trekken van oude palen.


























1962
   
6301

Pernis - "de Baan".





















1962
   
6302

Pernis - "de Baan".




















1962
   
6303

Rotterdam - Weena.

De bouwputten voor de Metrobuizen staan intussen onder water en worden op diepte gegraven.




















1963
   
6304

Rotterdam - Coolsingel.

Uitgraven bouwputten voor de Metrobuizen.






























1963
   
6305

Rotterdam - Coolsingel.

Uitgraven bouwputten voor de Metrobuizen.
























1963
   
6401

Rotterdam.

Graven van het Calandkanaal.















1964
   
6402

Rozenburg.

Afgraven eiland "de Beer"

Een HENSCHEL kipper word geladen met een INTERNATIONAL DROTT TD 8 rupslader.














1964
   
6501

Rozenburg.

WESERHÜTTE Pionier dragline  gebouwd op een HENSCHEL truck.

















1965
   
6503

Rotterdam.

Graven van het Calandkanaal.

Doorgraven van de dijk.




















1965
   
6504

Rozenburg.

Afgraven van de polder "landverbetering" tussen Rozenburg en de Beer "met een LORIAN dragline.


















1965
   
6505

Rozenburg.

Maken van zandpalen voor I.C.I.




















1965
   
6506

Rozenburg.

Maken van zandpalen voor I.C.I.































1965
   
6507

Rotterdam - Maasvlakte.

Drainagewerk het maken van zandpalen.




















1965
   
6508

Rotterdam - Maasvlakte.





















1965
   
6509

Rotterdam - Maasvlakte.

Maken van zandpalen.
































1965
   
6601

Rotterdam - Europoort.

Een splinternieuwe G.M.C. kipper.



















1966
   
6602

Rotterdam - Europoort.

Laden van een schip met afval door de LORIAN.
































1966
   
6603

Rotterdam - Europoort.

Zwaar transport, een ketel bestemd voor de SHELL.





















1966
   
6701

Rotterdam - Europoort.

Samen met diversen aannemers werden grote pijpleidingprojecten uitgevoerd ondermeer met P.C. Zanen en het Franse SOCEA, hier een CLEVELAND sleuvengraver aan het werk.
















jaren '60.
   
6702

Rotterdam - Europoort.

CLEVELAND sleuvengraver.

































jaren '60.
   
6703

Rotterdam - Maasvlakte.

HANOMAG bulldozer.


























jaren '60.
   
6801

Pernis.

Intrillen van damwanden door de SMITH dragline bij de SHELL.































1968
   
6802

Rotterdam - Europoort.

WERKLUST "achterover " lader en een RUSTON dragline aan het werk bij de SHELL.
































1968
   
6803

Rotterdam - Pernis.

Slopen van een oude raffinaderij.





















1968
   
6901

Rotterdam - Europoort.

Zout / zand mengen op de loswal voor de gladheids-bestrijding met een WERKLUST 1400 wiellader.















1969
   
6902

Pernis - Loswal "Madroel".

Betonmixers bij de betoncentrale.




















1969
   
6903

Rotterdam - Europoort.

LORAIN dragline op de loswal.























1969
   
6904

Pernis - loswal "Madroel".

Betoncentrale.






















1969
   
6905

Rotterdam.

PRIESTMAN dragline op transport.



















1969
   
6906

Rotterdam.

Een stalen balkje op transport.


















1969
   
6907

Rotterdam - Europoort.

Afwerken van het talud voor de spoorlijn naar de Maasvlakte.






















1969
   
  Het was zeker niet dat het slecht ging zo eind zestiger jaren maar toch ging bij Troost langzaam het roer om, zo verrezen overal civiele-en bedrijfspanden die men in samenwerking met verschillende architektenbureau's bouwde, echter meer en meer werd de stap van civiel naar werktuigbouw gezet dat kreeg echt vorm toen Huib en Arend Troost het  staalconstructiebedrijf  PENN en BAUDUIN overnamen in 1969 een bedrijf dat vooral actief was in de off-shore industrie.
Een jaar later in 1970 treedt Arend Troost de man die het bedrijf 50 jaar leidde terug en geeft het stuur over aan de jongere familieleden, vanaf die tijd groeit het aantal bedrijven dat Troost aankoopt explosief.
   
7001

Rotterdam - Maasvlakte.

RUSTON 30 RB gekanteld nadat er een bouwput ingestort was bij de bouw van een centrale.






















1970
   
7002

Rotterdam - Maasvlakte.

RUSTON 30 RB op zijn kant in de bouwput.






















1970
   
7003

Pernis.

LIEBHERR graafmachine door een putdeksel gezakt op het SHELL terrein.






















1970
   
7004

Pernis.

Loswal "Madroel" met betoncentrale vanuit de lucht gezien.






















1970
   
7005

Rotterdam - Europoort.

WESERHÜTTE Matador met grijper.































1970
   
7201

Pernis - loswal "Madroel".

POCLAIN LC 80 op zijn kant.

























1972
   
7202

Pernis .

Vestiging "Baan".


























1972
   
7203

Pernis - loswal "Madroel".

HENSCHEL kipper onder de zandtrechter.

























1972
   

Logo jaren '70 en '80.


















   
7204

Pernis.

Afsluiten van het bouwdok voor tunneldelen van de Beneluxtunnel met aan het werk de
RUSTON 30 RB dragline en een CATERPILLAR D 6 C bulldozer.


















1972
   
7301

Rozenburg - loswal "Europoort".

Zwaar transportmaterieel, DAIMOND T en HENSCHEL met aanhang-dieplader.

















1973
   
7302

Rozenburg - loswal "Europoort".

Damwand lossen met de COLES kraan.





























1973
   
7303

Pernis.

Droog-gepompt bouwdok van de Beneluxtunnel.




















1973
   
7401

Hoeksewaard.

FIORENTINI dragline weggezakt bij graafwerkzaamheden voor pijpleidingen.



















1974
   
7402

Hoeksewaard.

De FIORENTINI dragline word met behulp van de MACK en WARD LA FRANCE 1000 kraanwagens weer rechtop gezet.


















1974
   
7403

Hoeksewaard.

MACK en WARD LA FRANCE 1000 kraanwagens.




















1974
   
7404

Oenkerk.

TROOST aan het werk ver van huis in de buurt van Lauwersoog in Friesland.






























1974
   
7405

Bierum.

Dijkverzwaring in Groningen.

























1974
   
7406

Hoeksewaard.

Leggen van Aardgaspijpleiding.
















1974
   
7407

Rozenburg - Europoort.

RUSTON 30 RB dragline.



















1974
   
7408

Rozenburg - Europoort.

Loswal.


























1974
   
  De grote betekenis die SHELL had voor de firma TROOST, waardoor het aandeel werk in de petrochemische industrie altijd aanzienlijk was, werd vooral zichtbaar in de ontwikkeling van het bedrijf  in de loop van de jaren '70 .
Wanneer er een bepaalde opdracht werd aangenomen van SHELL had dit een hele kettingreactie tot gevolg veel werk vloeide dan naar de diversen werkmaatschappijen.
Wanneer  een van de onderaannemers in financiële problemen kwam werd Troost met name door SHELL attent gemaakt op een mogelijke overname van het bedrijf.
Zo volgde een en soms meerdere overnames en groeide de onderneming vooral in de metaalsector.
   
7501

Dordrecht.

Weserhütte dragline aan het werk op de stortplaats "stedelijk" (Stort Troost) aan de rand van de Biesbosch.


























1975
   
7601

Moerdijk .

Aanleg riolering op het SHELL terrein.


























1976
   
7602

Moerdijk - SHELL terrein.

In trillen van damwand met de RUSTON 30 RB.


























1976
   
7701

Scharendijke.

Aanleg jachthaven.


















1977
   
7702

Scharendijke.

Aanleg jachthaven.


















1977
   
7703

Hoogvliet.

Aanleg op - en afritten van de Spijkenissebrug.


























1977
   
7801

Pernis - SHELL terrein.

HENSCHEL kipper op zijn kant, omdat bij het kippen de lading in de kipbak bleef plakken.



















1978
   
7802

Moerdijk.

Luchtfoto van de vestiging Moerdijk.































1978
   
7803

Hoogvliet.

Aanleg westelijke toe - ritten Botlektunnel.


















1978
   
7804

Haamstede.

Dijkverzwaring.

























1978
   
7805

Haamstede.

Dijkverzwaring.

























1978
   
7806

Hoogvliet.

Aanleg oostelijke toe - ritten Botlektunnel.
Aanbrengen puinfundering met KWS.




















1978
   
7807

Hoogvliet.

Aanleg oostelijke toe - ritten Botlektunnel.



























1978
   
7901

Pernis.

Inschepen materieel voor een werk in Suriname, hier een CAT D 6 C in de takels.
























1979
   
7902

Pernis.

De D 6 C en een PRIESTMAN Bison broederlijk naast elkaar in de ruim van een schip voor de overtocht naar Suriname.
























1979
   
8001

Rozenburg - Europoort.

Twee HENSCHEL kippers.





















1980
   
8201

Pernis.

HENSCHEL oplegger kipper.
























1982
   
  In de loop van de jaren '80 komt de nadruk van de werkzaamheden bij Troost steeds meer te te liggen bij serviceverlening met name voor de petrochemische industrie, er word een aparte bedrijfstak voor opgezet TIS, Troost Industrie Services.
Bij het stil leggen van het productieproces in de chemische en petrochemische industrie worden een aantal afdelingen van de raffinaderij stilgelegd waarna er geïnspecteerd, schoongemaakt en waarnodig gereviseerd, gerepareerd of gerenoveerd moet worden uiteraard moet het stil liggen van het proces zo kort mogelijk zijn, hier vind je dan ook de specialisten van TIS, verder word de afdeling recycling verder uitgebreid men investeert in puinbrekers en in afval en compostverwerking.
   
8301

Spijkenisse.

In 1983 word een nieuw hoofdkantoor in gebruik genomen achter het kantoor word een bedrijfshal gebouwd waar Troost Mechacon word gehuisvest.























1983
   
8401

Pernis.

Mobiele puinbreker.





















1984
   
8402

Pernis.

Puinladen bij de puinbreker met een HANOMAG B 8 wiellader.



















1984
   
  In het jaar 1984 trekt de familie Troost zich terug uit het bedrijf, een reorganisatie volgt vele ondernemingen worden afgestoten en vele banen gaan verloren.
8403

In het jaar 1984 trekt de familie Troost zich terug uit het bedrijf, een reorganisatie volgt vele ondernemingen worden afgestoten en vele banen gaan verloren.












































1984
   
8501

Rotterdam - Zestienhoven.

Stationaire puinbreker in combinatie met E.Blok.

























1985
   
8502

Rotterdam - Zestienhoven.

HANOMAG 77C wiellader.

























1985
   
8503

Rozenburg - Europoort.

NEAL - UNIT dragline aan het werk op de loswal voor het vullen van een schredder voor het verwerken van sloophout.































1985
   
8504

Pernis - Loswal Madroel.

Lossen van schepen met een NELLEN kraan.































1985
   
8505

Rozenburg - loswal Europoort.

Schepen lossen met een NELLEN kraan op ponton.






























1985
   
8506

Spijkenissen.

Bouwrijp maken van een terrein met een CATERPILLAR D 6 C bulldozer.



















1985
   
8601

Rotterdam - Nieuwe Maas.

Motorschip "Aart".
















jaren '80
   
Logo jaren '80 - '90.
   
8701

In 1987 word het 75 jarig jubileum van de onderneming gevierd.

De onderneming bestaat dan uit vier divisies met elk een aantal werkmaatschappijen.

























1985
   
8801

Rotterdam - Maasvlakte.

Aanbrengen bodemafdichting stortplaats F.B.O.

























1985
   
9001

Rozenburg - Europoort.

Verwerken compost in een sorteerhal.




















1990
   
9201

Pernis  -  Shell terrein.

Opvijzelen van opslagtanks.






















1992

 

 
9202

Pernis  -  Shell terrein.

Onder de opgevijzelde tanks word de grond opnieuw aangevuld en verdicht.






















1992

 

 
  Eind jaren '90 is er vrijwel niets meer over van de afdeling bouw en grondverzet, men is met 400 man nog actief in de metaalindustrie, en nog geen 10 jaar later was het helemaal over voor de aannemer die in zijn beste jaren meer dan 30 bulldozers, 35 draglines, 100 kippers, varend materieel, 6 vestigingen en meer dan 2300 mensen in dienst had.