TROOST Pernis |
|
|
|
TROOST logo 1950 tot 1960 |
|
Foto's en informatie
deels uit
het archief van Jan van der Schee en het boek : "De Gouden Ploeg" (Troost 75 jaar) |
|
Rond 1900 begon Hendrik Troost met een ploegje dorpgenoten werk aan te
nemen, dit werk bestond in de zomer vooral uit maaien en in de winter
uit sloten graven en uithalen, dit groeide uit naar alles wat met
aarde te maken had, waarschijnlijk is het aanleggen van drainagewerken
en het verwerken van het daarbij vrijkomende zand in dijken de basis
geweest voor de gehele latere ontwikkeling van de firma Troost. Rond 1912, het jaartal dat word gezien als het jaar van de start van het bedrijf kwam er werk op de olieopslag van de Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij aan de Sluisjesdijk in de voormalige gemeente Charlois, dit werd aangenomen door Hendrik Troost met zijn ploeg arbeiders die in Pernis al snel de naam van "De Gouden Ploeg" kreeg, omdat zij het gehele jaar door werk, dus inkomsten hadden wat in die tijd bij de boerenarbeiders niet gewoon was. De "Gouden Ploeg"was intussen meer en meer gaan functioneren als zelfstandig collectief van arbeiders en men beschikten over een eigen opslagplaats, kruiwagens, schoppen, houwelen, fietsen en zelfs paarden met karren in 1914 ontstaat er een bestendig werkverband tussen de K.N.P.M. en Troost en men verricht het grondwerk voor een fabriek voor asfalt en petroleum. In 1915 werd K.N.P.M. wegens oorlogsgevaar overgeplaatst naar Engeland, Hendrik Troost werd gevraagd om samen met zijn ploeg arbeiders er ook naar toe te gaan om het bedrijf daar op te gaan bouwen, helaas zagen slechts drie mannen van de ploeg dat zitten, Hendrik ging toch en toen hij terug keerde was zijn "Gouden Ploeg"uit elkaar gevallen. Hendrik pakte echter de draad weer op en in 1920 word een klein vrachtbootje gekocht, inmiddels worden er schepen, wagons en vrachtwagens geladen en gelost, in 1923 word op "de Baan"de vroegere touwslagerij gekocht en omgebouwd tot werkplaats. In 1926 kwam het plan om de fabriek van de K.P.N.M. te verhuizen naar Pernis, waarbij Hendrik Troost de Hoofdaannemer werd, helaas overleed hij op 8 september 1928 op 52 jarige leeftijd zij vrouw Maartje de Ouden achter latend met 10 kinderen waarvan de jongste 7 jaar was, zij neemt echter het heft in handen zodat het bedrijf ondanks de moeilijke tijden blijft groeien. |
|
2601 Hendrik en Maartje Troost 1926 |
|
2701 Pernis. De eerste kipper een Dodge met Aart Troost en Piet Molendijk. 1927 |
|
2801 Pernis De asfaltmolen was een van de eerste machines van Troost, Hendrik bouwde hem samen met Joh.Kemink voor het bekleden van dijklichamen in Alphen a/d Rijn en Rozenburg een werk voor Rijkswaterstaat. Hendrik zou hem echter nooit in bedrijf zien. 1928 |
|
2901 Pernis Kipkarren getrokken door paarden aan het werk voor de K.N.P.M. 1929 |
|
3701 Rotterdam - Bouwput Maastunnel RUSTON 21 RB dragline 1937 |
|
3901 Rhenen Werken voor defensie, tankgrachten maken 1939 |
|
3902 Rhenen. Los hakken van de bevroren grond. Het werk aan de verdedigingswerken duurde maanden en er werd gebruik gemaakt van voor die tijd modern materieel, 8 draglines, 6 locomotieven, 40 kipkarren en zo'n 200 man. De Hollandse defensiewerken zouden echter nooit worden gebruikt. 1939 |
|
En dan is er de oorlog, al snel is er bovengronds niet meer te zien van
Troost, de werkplaats op de Baan gaat tijdens een brand in 1942 verloren en al het rijdend materieel werd geconfisqueerd
door de bezetter. In het begin van de oorlog is er nog wel werk, na het bombardement op Rotterdam moet er veel puin worden afgevoerd, ondermeer de Doelen en de Bijenkorf worden door de mannen van Troost gesloopt. |
|
4101 1941 |
|
4102 krant de standaard 1941 |
|
4401 Pernis De werkplaats, of wat er van over is na een brand 1944 |
|
Na de oorlog word de draad weer opgepakt de zeven zonen van Hendrik zijn
inmiddels volwassen mannen geworden en staan voor de zware taak om het
bedrijf nieuw leven in te blazen, de mouwen worden opgestroopt en de
Gouden Ploeg herleeft, de werkplaats aan de Baan word opgebouwd en er
word dag en nacht gewerkt , oude legertrucks worden omgebouwd en meteen
ingezet, vanuit heel Nederland word geconfisqueerd materieel opgespoord. Reeds in 1946 worden 10 opdrachten uitgevoerd,van het slopen van een tankval in Kijkduin tot het aanleggen van wegen, maken van een perskade voor de 2e petroleumhaven en voor Shell het transporteren van 16 ketels met een gewicht van 20 ton. |
|
4701 Pernis Overslag aan de Oude Maas, van een tank met een drijvende kraan op het terrein van de Shell. 1947 |
|
4801 Pernis Afgraven jachtdijk met een RAPIER 410 met machinist Piet 't Hart. 1948 |
|
4901 Pernis Nieuwbouw B.P.M. langs de Oude Maas. 1949 |
|
4902 Pernis Zwaar transport een kolom voor de B.P.M. met een Diamond T 980 6x4 met M20 als legeraanduiding en afkomstig, zoals zoveel voertuigen uit die tijd, uit Amerikaanse legerdump voorraden. De dieplader aanhangwagen is een Rogers Bros. M9 die, samen met de M20 ballasttrekker de combinatie M19 vormden voor het transport van tanks. De capaciteit van de"trailer" bedroeg 45 ton (info Pieter Groenendyk) 1949 |
|
De Diamond met origineel een Hercules diesel is ooit gebouwd om een Roger trailer te slepen met daar op een tank van zo rond de dertig ton, maar na de oorlog ontdekte o.a de firma Stoof uit Breda al dat hij veel meer in zijn mars had want die hebben ze nog jaren voor grotere vrachtjes gebruikt. Doordat
ze een hele trage overbrenging hadden namen ze bijna alles mee wat je er
achter knoopte, maar daardoor lag de topsnelheid op het astronomische
getal van 45 kmph en het voertuig had nog een nadeel maar dan voor de
chauffeur, want ondanks dat er onder de motorkap maar een zes cilinder
motor zat was iedere dag de radiateur eerder thuis dan de chauffeur.
Wat wel weer handig is is dat de vertraging in de tussenbak zat zodat er
nu hobbyisten zijn die dit voertuig niet om zijn spierballen hebben maar
puur voor de nostalgie en nu de tussenbak omgekeerd monteren zodat de
snelheid nu uitkomt zo rond de negentig/vijfennegentig kmph en dat is
toch wel weer een respectabele snelheid want ik had er wat voor over om
de gezichten te zien van de huidige chauffeurs die dit apparaat voorbij
zien komen. |
|
5001 Dagblad Trouw 1941 |
|
5002 Vrije Volk 1950 |
|
5101 Pernis De DIAMOND T 980 met op zijn dieplader een RUSTON 19 RB dragline. 1951 |
|
5102 Pernis Een G.M.C. (let op die prachtige houten cabine !) onder de zandtrechter welke geladen word door de stoomkraan van Troost. 1951 |
|
5301 G.M.C.'s ingezet bij de watersnoodramp 1953 |
|
5401 Pernis Zes G.M.C. kippers waarvan diversen met een zelfbouw "troost" cabine. 1954 |
|
5402 Pernis Graafwerkzaamheden voor de Eemhaven. 1954 |
|
5403 Pernis - Eemhaven RUSTON 19 RB dragline en G.M.C. kipper 1954 |
|
5404 Pernis - Eemhaven 1954 |
|
5501 Rotterdam - Botlek G.M.C. kipper 1955 |
|
5502 Pernis Dump materieel lossen voor de dumphandelaar Peet Baris uit Spijkenisse 1955 |
|
5503 Pernis Dump materieel lossen 1955 |
|
5601 Vrije Volk 1956 |
|
5602 Rotterdam - Botlek Twee G.M.C.'s onder de RUSTON 19 RB 1956 |
|
5603 Flakkee Aanvoer van de Zandzuiger 1956 |
|
5604 Flakkee De zandzuiger door het terrein voortgetrokken door de ALLIS CHALMERS bulldozers 1956 |
|
5605 Stad aan het Haringvliet Uitgraven van de haven 1956 |
|
5606 Stad aan het Haringvliet Opspuit werkzaamheden haven 1956 |
|
5607 Stad aan het Haringvliet Opspuitwerkzaamheden haven 1956 |
|
5608
|
|
5609 |
|
5610
Met dit type G.M.C's werden in de jaren vijftig
honderdduizenden Kuubs grond verzet
|
|
5611 |
|
5610 Tilburgsche courier 1956 |
|
5701
|
|
5801 |
|
5802 Pernis - "de Baan" 1958 |
|
5803 Pernis De drijvende Stoom overslagkraan van Troost 1958 |
|
5805 Nieuwsblad Hoekse Waard 1958 |
|
5810 Vrije Volk 1958 |
|
5901 Vrije Volk 1959 |
|
5902 Rotterdam - Europoort Uitgraven van een van de havens 1959 |
|
5903 Rotterdam - Europoort Dempen van een oude haven 1959 |
|
5905 Moerdijk Aanleg pijpleiding 1959 |
|
5910 Rozenburg Uitgraven van het Verolme dok 1959 |
|
5911 Rozenburg Uitgraven van het Verolme dok 1959 |
|
5915 Algemeen Dagblad 1959 |
|
Het tijdperk van de zestiger jaren is aangebroken, een periode waarin de
werkzaamheden van Troost zich uitbreiden, jaar in jaar uit staat in de
kroniek van oud directeur Huib Troost de zelfde werkzaamheden vermeld :
"uitgevoerd voor Shell Pernis, onderhoud van terreinen en schoonmaken
van gebouwen, grasmaaien, onkruid verdelgen, gladheids bestrijding,
laden en lossen van schepen,wagons en auto's, leggen van kabels en
buizen,reparatie van dijken, greppels en terpen, leveren van stuwhout,
betontegels, zand, grind en het afvoeren van vuil naar de stortplaats". De werkzaamheden zijn met vergelijking met alle voorgaande jaren niet of nauwelijks gewijzigd, zo stelde niemand in het verleden vragen wanneer er werd gesproken over "het afvoeren van vuil naar de stortplaats" echter de zorg voor het milieu groeit en bij Troost werd al voor de oorlog de grondslag voor oplossing voor het probleem van bodemverontreiniging gelegd, het bedrijf kreeg maar al te vaak te maken met een vergunningenstelsel waarvan de naleving nauwkeurig werd gecontroleerd, men vind hiervoor in de loop van de tijd verschillende oplossingen voor, zo word vanaf 1962 gestort in de Stedelijke Polder. Ook werd de gladheids bestrijding in de winter een nieuw werkterrein, dankzij een opdracht van de Gemeente Rotterdam. |
|
6001 Rozenburg Uitgraven van het Verolme dok 1960 |
|
6002 Pernis - "de Baan" . Het materieel bestand blijft groeien, de eerste nieuwe HENSCHEL kippers staan rechts in de rij. Links GMC's met opgebouwde Atlas kranen. 1960 |
|
6003 Pernis - "de Baan" . 1960 |
|
6004 Rotterdam - Europoort FIORENTINI met poliepgrijper, verwerken van stortsteen. 1960 |
|
6005 Algemeen Dagblad 1960 |
|
6010 WESERHÜTTE dragline op transport 1960 |
|
6012 1960 |
|
6014 Rotterdam Nieuwe HENSCHEL 1960 |
|
6015 Petten HENSCHEL's in de duinen bij het bouwrijp maken van het terrein voor de bouw van de kerncentrale. 1960 |
|
6015 Vrije Volk 1960 |
|
Begin jaren zestig start de stad Rotterdam met de aanleg van de Metro
lijn, het eerste deel vanaf het Centraal station naar het zuiden
naar het station Zuidplein. In het centrum word de lijn ondergronds aangelegd, de metrobuizen worden gebouwd in open bouwputten, veel grondverzet dus en veel werk voor Troost. Naast het grondverzet trok men oude funderingspalen uit de grond, en slib werd afgevoerd met vrachtwagens waarop men hoge waterdichte boorden laste waarin het slib werd afgevoerd naar een stortplaats in Kralingen. Een ander staaltje vindingrijkheid werd zichtbaar bij de bouwput op de Weena, deze werd te breed om vanaf de kant te ontgraven, Troost zette de put vol water en met machines op pontons werd de put ontgraven, uiteindelijk zelfs met baggerklokpompen. |
|
6101 Rotterdam - Hofplein. Aanleg Metro. Ontgraven van de bouwput voor de metrobuizen in den droge met WESERHÜTTE dragline's. 1961 |
|
6102 Rotterdam Aanleg Metro Een HENSCHEL kipper word geladen door een ATLAS kraan gemonteerd op een FORDSON trekker, rechts een WESERHÜTTE dragline 1961 |
|
6103 Rotterdam - Weena Aanleg Metro 1961 |
|
6104 Rotterdam Aanleg Metro FIAT bulldozer en een HENSCHEL kipper 1961 |
|
6105 Rotterdam - Weena Aanleg Metro 1961 |
|
Het ontgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen tot zo'n acht meter
diepte, werd soms belemmerd door de aanwezigheid van oude
paalfunderingen, in eigen werkplaats werd het materieel voor het
uittrekken van de palen zelf ontwikkeld en gebouwd onder andere op de
DAIMOND T. "Dat palen trekken ging nog wel" zo word verteld, "behalve als er russen tussen zaten", wat is een rus ? Russen blijken kromme palen te zijn, normaal trok men zo'n vijftien palen per dag, maar met een rus was men uren bezig en dan brak hij vaak nog af ook ! In de werkplaats werd een soort reuzentang gemaakt van halve buizen met pinnen die zich muurvast om de paal konden sluiten, op deze manier kreeg men de paal eruit ....en altijd gaaf ! |
|
6106 Rotterdam Aanleg Metro Trekken van oude paalfunderingen met een stelling gemonteerd op de DAIMOND T, links een LORIAN rupskraan 1961 |
|
6107 Rotterdam Aanleg Metro DAIMOND T met de palentrekploeg 1961 |
|
6108 Rotterdam Aanleg Metro RUSTON 19RB en WESERHÜTTE met grijper 1961 |
|
6111 LORAIN dragline op transport jaren '60 |
|
6115 Vrije Volk 1961 |
|
6120 Vrije Volk 1960 |
|
6201 Pernis - "de Baan" 1962 |
|
6202 Pernis - "de Baan" 1962 |
|
6203 Rozenburg Afgraven eiland "de Beer" met een WESERHÜTTE Matador 1962 |
|
6204 Rozenburg Afgraven eiland "de Beer" G.M.C. met een HENSCHEL motor 1962 |
|
6206 Pernis - "de Baan" Het wagenpark word steeds verder vernieuwd naast de HENSCHEL's verschijnen er ook G.M.C. 500 kippers 1962 |
|
6207 Pernis - "de Baan" G.M.C.'s en HENSCHEL's 1962 |
|
6208 Rotterdam - Europoort Een G.M.C. kipper word geladen door een WESERHÜTTE dragline 1962 |
|
De winter is altijd een moeilijke periode, naast het sneeuw en ijs vrij
maken van de wegen is er niet zo veel werk, maar soms helpt de natuur
een handje mee, de Blaaksedijk breekt door , het ging hier weliswaar om
een zomerdijk maar met de ramp van 1953 nog in het achterhoofd was de
paniek groot ! in deze dijk lag ook nog eens een oliepijpleiding naar
Duitsland. TROOST zette ondermeer dekschepen in maar die waren niet te houden, het was bar slecht weer, windkracht 10 en dat recht op de dijk, de koppen werden bij elkaar gestoken, dat gat moest dicht, Huib Troost zei dat dat wel kon maar dat dat veel geld ging kosten, maar dan zou het binnen 10 dagen dicht zijn, dat gebeurde ook. Het werd zelfs een weddenschap, Huib riep de hulp in van BOS en KALIS en binnen de kortste keren ging men er tegen aan met zandzakken van elk een kubieke meter inhoud, er werden honderden tonnen in het dijkgat gestort met een enorm tempo zelfs op de werkplaats werden de zakken gevuld, en zo werd met behulp van een belangrijke relatie de klus geklaard. |
|
6209 Rotterdam - Blaakse dijk. Met enorme hoeveelheden zandzakken word het dijkgat gedicht. 1962 |
|
6210 Rotterdam - Blaakse dijk. 1962 |
|
6211 Rotterdam - Weena. Uitgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen.. 1962 |
|
6212 Rotterdam - Weena. Uitgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen. De stoomheistelling is van het heibedrijf Rietveld uit Rotterdam. 1962 |
|
6213 Rotterdam - Weena. Uitgraven van de bouwputten voor de Metrobuizen. In het midden van de foto is de WESERHÜTTE bezig met het trekken van oude houten palen. 1962 |
|
6215 HENSCHEL kipper jaren '60 |
|
6216 HENSCHEL betonmixer jaren '60 |
|
6301 Pernis - "de Baan". 1963 |
|
6302 Pernis - "de Baan". 1962 |
|
6303 Rotterdam - Weena. De bouwputten voor de Metrobuizen staan intussen onder water en worden op diepte gegraven met grijpers 1963 |
|
6304 Rotterdam - Coolsingel Uitgraven bouwputten voor de Metrobuizen 1963 |
|
6305 Rotterdam - Coolsingel Uitgraven bouwputten voor de Metrobuizen 1963 |
|
6310 Vrije Volk 1963 |
|
6401 Rotterdam. Graven van het Calandkanaal 1964 |
|
6404 Artikel De Telegraaf 1964 |
|
6410 Artikel Algemeen Handelsblad 1964 |
|
In 1964 gaat Troost samen met P.C. Zanen en het Franse Socea een hoofd aardgastransportleiding leggen van het Drentse Ommen naar Utrecht een afstand van 110 kilometer met een snelheid van één kilometer per dag. | |
6420 CLEVELAND sleuvengraver ingezet bij lange trajecten met zandgrond. 1964 |
|
6421 CLEVELAND 1964 |
|
6422 CLEVELAND sleuvengraver 1964 |
|
6501 Rozenburg Afgraven eiland "de Beer" WESERHÜTTE Pionier dragline gebouwd op een HENSCHEL truck. 1965 |
|
6502 Rozenburg Een HENSCHEL kipper word geladen met een INTERNATIONAL DROTT TD 8 rupslader 1965 |
|
6503 Rotterdam Graven van het Calandkanaal Doorgraven van de dijk 1965 |
|
6504 Rozenburg Afgraven van de polder "landverbetering" tussen Rozenburg en de Beer "met een LORIAN dragline. 1965 |
|
6505 Rozenburg Maken van zandpalen voor I.C.I. 1965 |
|
6506 Rozenburg Maken van zandpalen voor I.C.I. 1965 |
|
6507 Rotterdam - Maasvlakte Drainagewerk het maken van zandpalen 1965 |
|
6510 Rotterdam - Maasvlakte RUSTON 30RB 1965 |
|
6511 Rotterdam - Maasvlakte Maken van zandpalen 1965 |
|
6512 Rotterdam - Maasvlakte Maken van zandpalen 1965 |
|
6513 Rotterdam - Maasvlakte Maken van zandpalen 1965 |
|
6515 Rotterdam - Europoort Twee splinternieuwe GMC kippers 1965 |
|
6516 Rotterdam - Europoort Een splinternieuwe G.M.C. kipper 1965 |
|
6602 Rotterdam - Europoort Laden van een schip met afval door de LORIAN 1966 |
|
6603 Rotterdam - Europoort Zwaar transport, een ketel bestemd voor de SHELL 1966 |
|
6701 Rotterdam - Maasvlakte HANOMAG bulldozer jaren '60. |
|
6801 Pernis In trillen van damwanden door de SMITH dragline bij de SHELL 1968 |
|
6802 Rotterdam - Europoort WERKLUST "achterover " lader en een RUSTON dragline aan het werk bij de SHELL 1968 |
|
6803 Rotterdam - Pernis Slopen van een oude raffinaderij 1968 |
|
6901 Rotterdam - Europoort Zout / zand mengen op de loswal voor de gladheid bestrijding met een WERKLUST 1400 wiellader 1969 |
|
6902 Pernis - Loswal "Madroel" Betonmixers bij de betoncentrale 1969 |
|
6903 Rotterdam - Europoort LORAIN dragline op de loswal 1969 |
|
6904 Pernis - loswal "Madroel" Betoncentrale 1969 |
|
6905 Rotterdam PRIESTMAN dragline op transport 1969 |
|
6906 Rotterdam Een stalen balk op transport 1969 |
|
6907 Rotterdam - Europoort Afwerken van het talud voor de spoorlijn naar de Maasvlakte 1969 |
|
6908 Pernis Nieuwe HENSCHEL F 261 oplegger kipper 1969 |
|
6910 Advertentie algemeen dagblad 1969 |
|
Het was zeker niet dat het slecht ging zo eind zestiger jaren maar toch
ging bij Troost langzaam het roer om, zo verrezen overal civiele-en
bedrijfspanden die men in samenwerking met verschillende
architektenbureau's bouwde, echter meer en meer werd de stap van civiel
naar werktuigbouw gezet dat kreeg echt vorm toen Huib en Arend Troost
het staalconstructiebedrijf PENN en BAUDUIN overnamen in
1969 een bedrijf dat vooral actief was in de off-shore industrie. Een jaar later in 1970 treedt Arend Troost de man die het bedrijf 50 jaar leidde terug en geeft het stuur over aan de jongere familieleden, vanaf die tijd groeit het aantal bedrijven dat Troost aankoopt explosief. |
|
6915 Artikel Vrije Volk 1969 |
|
7001 Rotterdam - Maasvlakte RUSTON 30 RB gekanteld nadat er een bouwput ingestort was bij de bouw van een elektriciteit centrale 1970 |
|
7002 Rotterdam - Maasvlakte. RUSTON 30 RB op zijn kant in de bouwput. 1970 |
|
7003 Pernis LIEBHERR graafmachine door een putdeksel gezakt op het SHELL terrein 1970 |
|
7004 Pernis Loswal "Madroel" met betoncentrale vanuit de lucht gezien 1970 |
|
7005 Rotterdam - Europoort WESERHÜTTE Matador met grijper 1970 |
|
7101 Advertentie vrije volk 1971 |
|
7201 Pernis - loswal "Madroel" POCLAIN LC 80 op zijn kant 1972 |
|
7202 Pernis Vestiging "Baan" 1972 |
|
7203 Pernis - loswal "Madroel" HENSCHEL kipper onder de zandtrechter 1972 |
|
Logo jaren '70 en '80. |
|
7204 Pernis Afsluiten van het bouwdok voor tunneldelen van de Beneluxtunnel met aan het werk de RUSTON 30 RB dragline en een CATERPILLAR D6C bulldozer 1972 |
|
7210 Advertentie algemeen dagblad 1972 |
|
7301 Rozenburg - loswal "Europoort" Zwaar transportmaterieel, DAIMOND T en HENSCHEL met aanhang-dieplader 1973 |
|
7302 Rozenburg - loswal "Europoort" Damwand lossen met een COLES mobiele kraan 1973 |
|
7303 Pernis Droog gepompt bouwdok van de Beneluxtunnel 1973 |
|
7305 Advertentie vrije volk 1972 |
|
7401 Hoeksewaard FIORENTINI dragline weggezakt bij graafwerkzaamheden voor pijpleidingen 1974 |
|
7402 Hoeksewaard De FIORENTINI dragline word met behulp van de MACK en WARD LA FRANCE 1000 kraanwagens weer rechtop gezet 1974 |
|
7403 Hoeksewaard MACK en WARD LA FRANCE 1000 kraanwagens 1974 |
|
7404 Oenkerk TROOST aan het werk ver van huis aan een dijk in de buurt van Lauwersoog in Friesland 1974 |
|
7405 Bierum Dijkverzwaring in Groningen 1974 |
|
7406 Hoeksewaard Leggen van Aardgaspijpleiding 1974 |
|
7407 Rozenburg - Europoort RUSTON 30 RB dragline 1974 |
|
7410 Rozenburg - Europoort Loswal 1974 |
|
7415 Eersel HENSCHEL kipper geladen door een AKERMAN 16C van Romers 1974 |
|
De grote betekenis die SHELL had voor de firma TROOST, waardoor het
aandeel werk in de petrochemische industrie altijd aanzienlijk was, werd
vooral zichtbaar in de ontwikkeling van het bedrijf in de loop van
de jaren '70 . Wanneer er een bepaalde opdracht werd aangenomen van SHELL had dit een hele kettingreactie tot gevolg veel werk vloeide dan naar de diversen werkmaatschappijen. Wanneer een van de onderaannemers in financiële problemen kwam werd Troost met name door SHELL attent gemaakt op een mogelijke overname van het bedrijf. Zo volgde een en soms meerdere overnames en groeide de onderneming vooral in de metaalsector. |
|
7501 Dordrecht WESERHÜTTE dragline aan het werk op de stortplaats "stedelijk" (Stort Troost) aan de rand van de Biesbosch 1975 |
|
7601 Moerdijk Aanleg riolering op het SHELL terrein 1976 |
|
7602 Moerdijk - SHELL terrein In trillen van damwand met de RUSTON 30 RB 1976 |
|
7605 Moerdijk - SHELL terrein Maken van een bergingsriool 1976 |
|
7701 Scharendijke Aanleg jachthaven 1977 |
|
7702 Scharendijke Aanleg jachthaven 1977 |
|
7703 Hoogvliet Aanleg op - en afritten van de Spijkenissebrug 1977 |
|
7705 Advertentie algemeen dagblad 1972 |
|
7801 Pernis - SHELL terrein HENSCHEL kipper op zijn kant, omdat bij het kippen de lading in de bak bleef plakken 1978 |
|
7802 Moerdijk Luchtfoto van de vestiging Moerdijk 1978 |
|
7803 Hoogvliet Aanleg westelijke toe - ritten Botlektunnel 1978 |
|
7804 Burghsluis Dijkverzwaring langs de Oosterschelde 1978 |
|
7805 Burghsluis Dijkverzwaring langs de Oosterschelde met de Plompe toren 1978 |
|
7806 Hoogvliet Aanleg oostelijke toe - ritten Botlektunnel Aanbrengen puinfundering in onderaanneming van de KWS 1978 |
|
7807 Hoogvliet Aanleg oostelijke toe - ritten Botlektunnel 1978 |
|
7901 Pernis Inschepen materieel voor een werk in Suriname . 1979 |
|
7902 Pernis Hier een CATERPILLAR D6C in de takels 1979 |
|
7903 Pernis De CAT D6C en een PRIESTMAN Bison broederlijk naast elkaar in de ruim van een schip voor de overtocht naar Suriname 1979 |
|
7904 Pernis Inschepen materieel voor een werk in Suriname 1979 |
|
8001 Rozenburg - Europoort Twee HENSCHEL kippers jaren '80 |
|
8002 Rozenburg - Europoort CATERPILLAR D6C jaren '80 |
|
8105 Pernis Mobiele puinbreker jaren '80 |
|
8106 Pernis Gebroken puinladen bij de puinbreker met een HANOMAG B 8 wiellader jaren '80 |
|
8110 Pernis - Loswal Madroel Lossen van schepen met een NELLEN mobiele kraan jaren '80 |
|
8120 Rozenburg - loswal Europoort Schepen lossen met een NELLEN kraan op ponton jaren '80 |
|
8201 Pernis HENSCHEL oplegger kipper 1982 |
|
In Pernis komt door geluid en stof overlast,steeds meer verzet tegen de puinbreker, dus besluit men om samen met aannemer E. Blok onder de naam Recycling Kombinatie een nieuwe puinbreker te plaatsen op een ander locatie, dat word het industrieterrein bij het vliegveld Zestienhoven in Rotterdam. | |
8205 Artikel Vrije Volk 1982 |
|
8206 Rotterdam - Zestienhoven Stationaire puinbreker in combinatie met E. Blok jaren '80 |
|
8207 Rotterdam - Zestienhoven HANOMAG 77C wiellader aan het werk bij de puinbreker jaren '80 |
|
8208 Rozenburg - Europoort NEAL - UNIT dragline aan het werk op de loswal voor het vullen van een schredder voor het verwerken van sloophout jaren'80 |
|
In de loop van de jaren tachtig komt de nadruk van de werkzaamheden bij
Troost steeds meer te te liggen bij serviceverlening met name voor de
petrochemische industrie, er word een aparte bedrijfstak voor opgezet
TIS, Troost Industrie Services. Bij het stil leggen van het productieproces in de chemische en petrochemische industrie worden een aantal afdelingen van de raffinaderij stilgelegd waarna er geïnspecteerd, schoongemaakt en waarnodig gereviseerd, gerepareerd of gerenoveerd moet worden uiteraard moet het stil liggen van het proces zo kort mogelijk zijn, hier vind je dan ook de specialisten van TIS, verder word de afdeling recycling verder uitgebreid men investeert in puinbrekers en in afval en compostverwerking. Ook is men een van de vier partners van de Asfalt Centrale in Schiedam. |
|
8301 Spijkenisse In 1983 word een nieuw hoofdkantoor in gebruik genomen achter het kantoor word een bedrijfshal gebouwd waar Troost Mechacon word gehuisvest 1983 |
|
In het jaar 1984 trekt de familie Troost zich terug uit het bedrijf, een reorganisatie volgt vele ondernemingen worden afgestoten en vele banen gaan verloren. | |
8403 1984 |
|
8501 Rotterdam KOMATSU PC 150 Archief J. van de Velden jaren '80 |
|
8502 Rotterdam KOMATSU PC 150 Archief J. van de Velden jaren '80 |
|
8503 Rotterdam Lossen van de RUSTON 30RB Archief J. van de Velden jaren '80 |
|
8504 Rotterdam Lossen van de RUSTON 30RB Archief J. van de Velden jaren '80 |
|
8505 Rotterdam Nog even de giek monteren Archief J. van de Velden jaren '80 |
|
Logo jaren '80 - '90 | |
8701 In 1987 word het 75 jarig jubileum van de onderneming gevierd De onderneming bestaat dan uit vier divisies met elk een aantal werkmaatschappijen 1985 |
|
8801 Rotterdam - Maasvlakte Aanbrengen bodemafdichting C2 deponie jaren '80 |
|
8802 Rotterdam - Maasvlakte Aanbrengen bodemafdichting C2 deponie Archief J. v.d. Velden jaren '80 |
|
8901 Rotterdam - Maasvlakte Aanbrengen bodemafdichting C2 deponie Archief J. v.d. Velden jaren '80 |
|
9001 Rozenburg - Europoort Verwerken compost in een sorteerhal 1990 |
|
9101 Rotterdam Overslag gebroken puin met een PRIESTMAN truckkraan Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9102 Rotterdam Overslag gebroken puin met een PRIESTMAN truckkraan Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9103 Aanbrengen puinfundatie Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9104 Aanbrengen puinfundatie Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9105 Aanbrengen asfalt met een VÖGELE super 1500 van Omtzigt Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9106 Aanbrengen asfalt met een VÖGELE super 1500 van Omtzigt Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9110 MERCEDES transporttruck Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9111 MERCEDES transporttruck Archief J. v.d. Velden jaren '90 |
|
9201 Pernis - Shell terrein Opvijzelen van opslagtanks 1992 |
|
|
|
9202 Pernis - Shell terrein Onder de opgevijzelde tanks word de grond opnieuw aangevuld en verdicht 1992 |
|
Eind jaren negentig is er vrijwel niets meer over van de afdeling bouw en
grondverzet, men is met 400 man nog actief in de metaalindustrie. In 1997 verliest men het het onderhoud bij een van hun belangrijkste klanten, SHELL en niet veel later word het bedrijf failliet verklaard. Er is dan helemaal niets over van het prachtige aannemersbedrijf dat in zijn beste jaren meer dan 30 bulldozers, 35 draglines, 100 kippers, varend materieel, 6 vestigingen en meer dan 2300 mensen in dienst had. |
|