J.G. Nelis IJmuiden  
   
 
   
 

Op 10 augustus 1906 word Johannes Gerardus Nelis geboren in Haarlemmerliede, Jan groeit op op de boerderij van zijn ouders, als zijn vader overlijd moet Jan (18 jaar) de kost voor het gezin van 18 kinderen gaan verdienen, echter het boerenbestaan trekt hem niet en hij gaat werken bij een kleine aannemer, daar graaft hij bouwputten en vervoert houten palen naar bouwwerken. Maar Jan denkt dat kan ik zelf ook en van zijn gespaarde en van zijn moeder geleend geld koopt hij een kruiwagen en gaat naar de opzichter van de gemeente en vraagt of die werk voor hem heeft, dat had hij een vracht stenen van de werf naar een straatje achter het gemeentehuis brengen voor een dubbeltje per vracht en zo had Jan aan het einde van de week een aardig kapitaaltje verdiend.

Het duurde niet zo lang of Jan zette de tweede stap op weg naar een volleerd aannemer, hij kocht een kipwagen bij Van Driel in Hoofddorp en betrok een pand in de Vosmansstraat in Haarlem. Onder de naam Transport en Aannemersbedrijf JGN voerde hij als onderaannemer van Bas Smallegange diverse werken uit.

In 1933 laat Jan zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en neemt zijn broer Cornelis aan, hij voert grond en waterbouw werken uit voor de gemeente Haarlem, haalt zand uit de duinen en verkoopt uitgegraven grond aan particulieren en eind jaren dertig koopt hij een opslagterrein aan de Harmenjansweg in Haarlem, een slechte tijd, maar Jan blijft aan het werk via de Amsterdamse Ballast Mij voert hij werken uit voor defensie en hij krijgt de opdracht om de Amsterdamse buurt in Haarlem bouwrijp te maken, zijn eerste grote opdracht.

Dan breekt de tweede wereldoorlog uit en is er geen werk meer, hij voert voedseltransporten uit tot zijn trucks worden gevorderd door de bezetter, echter niet alle tien zijn trucks neemt Jan zich voor, hij laat de helft demonteren en verstopt de onderdelen zorgvuldig onder het zand, zo heeft hij na de oorlog nog een aantal trucks, die hij op dolle dinsdag weer te voorschijn haalt en om de Duitsers te pesten Oranje schilderd, dit zal de bedrijfskleur blijven van Nelis.

Drie jaar na de oorlog word de eerste dragline gekocht die kost 39.000 gulden, die had Jan niet dus word hij samen gekocht met Smallegange en de Later. En samen met een heer Vendre, een hoofduitvoerder bij de Ballast, die hij als compagnon inlijft richt hij de N.V. Nelis op. Het eerste werk wat ze uitvoeren is  het leggen van een riool in de Indische buurt in Haarlem.

Begin jaren vijftig zijn er de hoogovens die sterk uitbreiden, dat word een grote opdrachtgever, Nelis voert er zand en grind aan, sorteert puin en verzorgd de bekleding in de ovens, een grote opdracht is de herbouw van de breed(staal)band fabriek en later legt hij er terreinen en wegen aan.

Er word een wals en in Zwitserland een shovel en dragline gekocht, de samenwerking met de heer Vendre word verbroken, Jan koopt grond in IJmuiden en bouwt er een kantoor en werkplaatsen.

 

 
5401

Advertentie
   

5701

IJmuiden

HENSCHEL met een HOVERS dragline tijdens een parade.

 

 

 

 

 

 

Foto Noord Hollands Archief

1957

   

6002

IJmuiden

Grondverzet voor de bouw van een van de sluizen.

 

 

 

 

 

 

 

Foto Noord Hollands Archief

1957

 

   

6101

Haarlem

Opbreken wegdek.

 

 

 

 

 

 

 

1961

 

   

6201

IJmuiden - Hoogovens

CATERPILLAR 933 rupslader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Caterpillar actualiteiten

1962

   

6301

Monnikendam - Volendam

Sneeuwruimen met een CATERPILLAR D6B.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Caterpillar actualiteiten

1963

   

6302

Haarlem - Zijlweg

Wegenaanleg met een behulp van een HOVERS Duowals.

 

 

 

 

 

 

 

 

1963

   

6401

Purmerend

Bouw Hoornse brug.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Waterlands Archief

1964

   

6402

Purmerend

Bouw Hoornse brug.

HOVERS 500

 

 

 

 

 

 

Foto Waterlands Archief

1964

   

6403

Purmerend

Bouw Hoornse brug.

P & H dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Waterlands Archief

1964

   

6501

IJmuiden - Hoogovens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1965

   

6502

Egmond

Zandwinning en het "begraven" van bunkers in het duingebied. 

 

 

 

 

 

1965

   

6503

Egmond

Zandwinning en het "begraven" van bunkers in het duingebied. 

 

 

 

 

 

1965

   

6504

Egmond

Zandwinning en het "begraven" van bunkers in het duingebied. 

P & H draglines.

 

 

 

 

1965

   

6505

Egmond

Zandwinning en het "begraven" van bunkers in het duingebied. 

 

 

 

 

 

 

1965

   

6601

Egmond

Zandwinning en het "begraven" van bunkers in het duingebied. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

   
  In 1968 word een zeewaardig hefeiland in gebruik genomen de "Joost Nelis" genoemd naar de kleinzoon van Jan.
Hierop word als vaste kraan een PRIESTMAN Bison rupskraan geplaatst.
   

6801

Hoorn

Aanbrengen houten palen met het trilblok voor een aanlegsteiger in de jachthaven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   

6802

Hoorn

Aanbrengen houten palen met het trilblok voor een aanlegsteiger in de jachthaven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   

6802

Hoorn

Aanbrengen houten palen met het trilblok voor een aanlegsteiger in de jachthaven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

   
  n 1971 ontvangt men een mooie opdracht van Rijkswaterstaat, om de bodemerosie aan de Walcherse kust een halt toe te roepen moeten er paalhoofden (golfbrekers) op het strand en in zee geslagen worden, een mooie klus voor het hefeiland "Joost Nelis".
 

 

7101

Westkapelle.

De "joost Nelis"bij laag water.

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

 

   

7102

Westkapelle.

Aanvoer houten palen met de TROJAN wiellader.

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

 

 

7103

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

 

 

7104

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

 

 

7105

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7106

Westkapelle.

Inheien van de houten palen met een trilblok. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7107

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7108

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7109

Westkapelle.

 

Speciaal geconstrueerd werkplatform.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7110

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7111

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7112

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7113

Westkapelle.

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7114

Domburg.

Een kabelbaan om het hefeiland bij hoog water te bereiken en verlaten.

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7115

Domburg.

verwijderen van de oude golfbrekers met een PRIESTMAN Bison. 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   

7116

Domburg.

verwijderen van de oude golfbrekers.

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Zeeuws archief

1971

   
  Begin jaren zeventig draagt Jan G. Senior de leiding over aan zijn zoon Jan Junior die de aannemerij met de paplepel ingegoten kreeg, op zijn tiende reed hij met de chauffeurs mee en in de schoolvakanties ging hij met zijn vader mee naar aanbestedingen, in tegenstelling tot zijn vader kreeg Jan Jr een gedegen opleiding, zo deed hij ondermeer de Technische Universiteit en raakte daar geïnteresseerd in innovatie, iets wat hij later zeker gaat gebruiken in de onderneming Nelis waar hij in 1966 aan het werk gaat.
   

7201

FWD Terracruzer met Pesci laadkraan.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70

   

7202

FWD Terracruzer.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70

   

7203

FWD Terracruzer.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70

   

7401

Amsterdam-Rijn kanaal

Baggerwerkzaamden.

 

 

 

 

 

 

 

1974

   

7402

Amsterdam-Rijn kanaal

Baggermolen "Delfzijl".

 

 

 

 

 

 

1974

   

7501

Amsterdam.

Heien van een damwanden voor een bouwput bij de Hemspoortunnel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto nationaal archief

1975

   

7701

Purmerend

Opspuiten terrein t.b.v. de stadsuitbreiding "de Gors".

 

 

 

 

 

 

 

1977

   

7801

Haarlem burgwal

Slaan van damwanden met de PRIESTMAN Bison.

 

 

 

 

 

 

1978

   

7802

Haarlem

De werf aan de Waarderweg dit pand word in 1976 betrokken na een aantal jaren in IJmuiden gevestigd te zijn geweest.

 

 

 

 

 

Foto Nationaal Archief

1978

   
 
   

8501

Uitgraven bouwput met een HITACHI graafmachine.

 

 

 

 

 

 

 

Foto Nationaal archief

1985

   

8502

Overslag van zand.

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto nationaal Archief

1985

   

8601

Almere Buiten

Cutterzuiger "Purmerend" bij het graven van grachten.

 

 

 

 

 

Foto Piet Naaijen

1986

   

8602

Almere Buiten

Cutterzuiger "Purmerend".

 

 

 

 

 

Foto Piet Naaijen

1986

   

8801

Almere Buiten

Cutterzuiger "Purmerend".

 

 

 

 

 

 

 

Foto Piet Naaijen

1988

   
  Begin jaren negentig neemt Nelis een revolutionair baggertuig in bedrijf de "Punaise" dat je het best kunt omschrijven als een onbemande zandzuigende duikboot.
Dit baggerapparaat is bedacht en ontwikkeld door een student en zijn docent van de TU Delft en gebouwd door bagger-scheepsbouwer De Groot Nijkerk in nauwe samenwerking met J.G. Nelis.
Meer informatie over dit bijzonder baggerapparaat vind je bij het topic De Groot of klik
HIER.
Als eerst werd het type PN 250 gebouwd waarmee men proefprojecten uitvoerde en ervaring opdeed ondermeer in de buitenhaven van IJmuiden.
   

9101

IJmuiden


De Punaise type PN 250 word gereed gemaakt voor de eerste proef in de buitenhaven van IJmuiden.

 

 

Foto Frank Visser

1991

   

9102

IJmuiden


De commandocabine, generatoren, compressoren en randapparatuur op de "Joost Nelis". 

 

 

 

Foto Frank Visser

1991

   

9103

IJmuiden


 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Frank Visser

1991

   

9104

IJmuiden


De persleiding in het water. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Frans Linssen

1991

   

9105

IJmuiden


Punaise PN 250. 

 

 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1991

   

9106

IJmuiden


Sleutelen in de Punaise. 

 

 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1991

   

9107

IJmuiden


Gereed voor de proeven. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1991

   

9108

Amsterdam


Proefdraaien in de haven. 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1991

   

9109

Amsterdam


De commandocabine. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1991

   
  Na uitgebreide proeven met het type PN 250 blijkt dat deze enkel geschikt is voor het baggeren van slib, dus word besloten een grotere Punaise te bouwen de PN 400 met een gewicht van 95 ton.
Nelis zet de Punaise 2 in op een strandsuppletie tussen Zandvoort en Bloemendaal waar 500.000 M3 zand moet worden opgespoten een opdracht van Rijkswaterstaat met een aanneemsom van 5 miljoen gulden.
De Punaise is zo ontwikkeld dat hij zich vastzuigt in de bodem zodat bij slecht weer het werk toch gewoon door kan gaan, jammer genoeg slaat de Punaise bij de eerste najaarsstorm (het werk start eind Oktober 1993) van zijn ankers en beland op het strand van Bloemendaal.
Na deze tegenslag word het werk zonder verdere problemen af gemaakt.
   

9301

Nijkerk


De Punaise 2 op de kade bij de werf. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Frans Linssen

1993

   

9302

Nijkerk


Montagewerk op de Punaise 2. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Frans Linssen

1993

   

9303

Nijkerk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1993

   

9304

IJmuiden.

De persleiding word in het water gehesen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1993

   

9305

Zandvoort.

Aanvoer van de commandocabine en walapparatuur.

 

 

 

Foto Wim Tellier

1995

   

9306

Zandvoort.

Leggen van de Tyleen persleiding.

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1993

   

9307

Zandvoort.

Ondanks de harde wind word er toch gewoon opgespoten. 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1993

   

9308

Zandvoort.

Commandocabine, aggregaat en materiaalcontainers.

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1993

   

9309

Zandvoort.

Tyleen persleiding.

 

 

 

 

 

Foto Wim Tellier

1993

   

9310

Zandvoort.

Het stort met op de achtergrond een kilometer uit de kust het ondersteuningsponton.

 

 

 

 

 

Foto Piet Naaijen

1993

   
  Hoewel het apparaat uitstekend functioneerde lagen economische belangen ten grondslag aan de beperkte toepassing van de PUNAISE het patent was opgesplitst in een gebruikersdeel en een fabricagedeel, De Groot Nijkerk bezat het alleenrecht om de PUNAISE te produceren en de aannemer bezat het deel van het gebruik, door tegenstrijdige belangen van beide partijen bleef grootschalig gebruik van de PUNAISE uit.
   

9311

 

Paperclip met logo van het zestig jarig bestaan van de onderneming. 

 

 

 

 

1993

   

9312

IJmuiden.

Aanleg jachthaven. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto archief Piet Naaijen

1993

   

9313

IJmuiden.

Aanleg jachthaven. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto archief Piet Naaijen

1993

   

9314

IJmuiden.

Aanleg Kennemermeer. 

 

 

 

 

 

 

 

Foto archief Piet Naaijen

1993

   
  De schrijver Toon Kortooms schreef een streekroman over het boeiende leven van J.G. Nelis Sr.
met de titel :  Het Gouden Jantje.
   
0001
   
  In 1997 word het complete bedrijf overgenomen door de BAM, de bouw gerelateerde bedrijfsonderdelen worden bij de andere onderdelen van de BAM ondergebracht, de grond, weg en waterbouw afdeling blijft opereren binnen de BAM groep als BAM Nelis de Ruiter Infra.
   
  In 2015 verkoopt de BAM de onderneming Nelis de Ruiter, die dan zelfstandig verder gaat onder de naam Nelis Infra, ook het ponton Joost Nelis gaat mee naar de nieuwe onderneming.
   
Huidige adres
  Ampèreweg 17
3442 AB WOERDEN
(0348) 22 00 01     (0348) 68 93 37
info@nelisinfra.nl