KRAAL
Utrecht
 

 

 
 
Foto's en informatie van Cees Kraal (tenzij anders vermeld) met medewerking van Rien Eegdeman.  
  Arie Kraal begint in 1936 zijn bedrijf als aannemer van sloopwerken en een handelsmaatschappij in zand en grind.
Zijn kantoor was destijds gevestigd bij zijn woning op de Mr. Tripkade 21 in Utrecht.
Na de tweede wereldoorlog begint hij met het aannemen van grond- en rioleringswerken.
Inmiddels waren op het terrein achter zijn woning bedrijfsruimten gebouwd voor de opslag van materiaal en materieel.
   
0005

Arie Kraal (1907-1975)
   
3901

Een van de eerste vrachtwagens een CHEVROLET kipper.

















1939
   
3902

Een splinternieuwe FORD kipper komt de onderneming versterken.

















1939
   
3903

Laden van een truck met een trechter welke word gevuld door een P & H 255A dragline.



























1939
   
3904

Laden van een truck met de schop.


















1939
   
3905

G.M.C. kipper met houtgasgenerator achter de cabine.


















1939
   
3906

FORD kipper.















1939
   
4001

Utrecht.

Sloopwerkzaamheden.
















1940
   
4801

Utrecht.

Advertentie.






















1948
   
4901

Roermond

Een P & H 255A dragline laad een GMC kipper.

























1949
   
4902

Roermond

Een P & H 255A dragline laad GMC kippers.




















1949
   
4903

Roermond

Een P & H 255A dragline laad GMC kippers.





















1949
   
4904

Roermond

Een RUSTON BUCYRUS 10 RB dragline.






















1949
   
5001



Een ingehuurde RUSTON BUCYRUS 10 RB dragline laad een FORD kipper.


















1950
   
5002



Een ingehuurde RUSTON BUCYRUS 10 RB dragline en kipper.




















1950
   
5003



Ook speciaal transport werd aangenomen hiervoor had men een uit de dump afkomstige DAIMOND T trekker met dieplader.















1950
   
5004

Utrecht

Zelfgebouwde trechters op de kade aan de Jekerstraat.













1950
   
5004



Opladen van een transportband.














1950
   
5005



Gereed voor transport achter de DAIMOND T.














1950
   
  In de jaren vijftig zette de groei van de onderneming door, er werd geïnvesteerd in materieel en er werden grondwerken uitgevoerd voor de aanleg van wegen en spoorlijnen.
   
5401

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.

Op de voorgrond een HANOMAG KD 48 met MENCK dozerinstallatie.










1954
   
5402

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.

ALLIS CHALMERS HD 7 bulldozer.










1954
   
5403

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.

Keet op het werk.












1954
   
5404

Vaassen.

Graven van een sloot met een KOEHRING 304 dragline.






























1954
   
5405

Naarden.

Krantartikel uit de Volkskrant over de aanleg van RW 1.













































1954
   
5406

Naarden.

Aanleg RW 1 vanuit de lucht.

Links op de foto een PASAL dragline op een GMC truck.












1954
   
5407

Naarden.

Aanleg RW 1 vanuit de lucht.





















1954
   
5408

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.

RAPIER 410 dragline, de giek op de voorgrond behoort aan een RUSTON 10 RB toe.
























1954

 

 
5409

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.





















1954

 

 
5410

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.





















1954

 

 
5411

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.
















1954

 

 
5412

Leiden.

Verbreden van de spoorbaan.




















1954
   
5413

Utrecht.

Officiële start van de aanleg van het industrieterrein Lage Weide, de HD 7 werd voorzien van een bordes voor de de Burgemeester en Wethouders die zo gezamenlijk de eerste grond voor het project  verzetten.




1954
   
5414

Utrecht.

"Eerste spade" voor het industrieterrein Lage Weide.




















1954
   
5501



Zand laden, KOERHING 304 en GMC.




















1955
   
5502

Wateringen.

Aanbrengen bronnering voor de aanleg van een riool.























1955
   
5503

Wateringen.

Aanbrengen bronnering met een driepoot.


















1955
   
5504

Wateringen.

Graven van de sleuf voor het riool met de P & H 255A.































1955
   
5505

Wateringen.

Plaatsen van de betonnen Ei-vormige rioolbuizen.































1955
   
5506

Wateringen.

Duidelijk te zien de Insteekhaak en de z.g. kloot aan de hijsdraad zodat de draad ook zonder buis (gewicht) goed afloopt .






























1955
   
5507

Wateringen.

Aanleg riool,  uitzetten peil.























1955
   
5507

Wateringen.

Aanleg open bemaling.


















1955
   
5601

Velzen.

Krantartikel.

 






























1956
   
5602

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

 

 

 


















1956
   
5603

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9.

RUSTON BUCYRUS 10RB en ALLIS CHALMERS HD 6.

 

 


















1956
   
5604

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

ALLIS CHALMERS HD 6 rupslader met machinist Toon Bosch.

 

 

















1956
   
5605

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

S.G.M.E. betoninstallatie. 

Weekend dus met de hele familie op het werk gaan kijken !














1956
   
5606

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

Salonwagen van de familie Buijs op het molenterrein. 












1956

Foto Gijs Buijs
   
5607

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

Salonwagen van de familie Buijs op het molenterrein rechts een HUBER wals. 












1956

Foto Gijs Buijs
   
5608

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

Een prachtig speelterrein voor de kinderen in het weekend. 















1956

Foto Gijs Buijs
   
5609

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

De kinderen in de ALLIS CHALMERS HD 6.












1956

Foto Gijs Buijs
   
5610

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

Zand en grind laden met een KOEHRING 304. 


















1956

Foto Gijs Buijs
   
5611

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

KOEHRING 304 met machinist Gijs Buijs.
















1956

Foto Gijs Buijs
   
5612

Velzen.

Rijbaanverdubbeling RW 9

HOVERS duo-wals.






















1956
   
5613

Velzen.

HOVERS duo-wals en een CAT HT 4 Traxcavator.












1956
   
5614

Utrecht.

N.C.K. 304 op de werf.
























1956

Archief Gijs Buijs
   
5701

Utrecht.

Het bedrijf groeit uit zijn jasje en er word een nieuw kantoor gebouwd aan de Jekerstraat.

Hier word de eerste steen gelegd met rechts de heer Arie Kraal.




























1957
 

 

5702

Utrecht.

Plaatsen houten spanten voor de nieuwe werkplaats aan de Jekerstraat..















1957

Archief Gijs Buijs
   
5703

Santpoort.

Koehring 304 dragline.


















1957

Archief Gijs Buijs
   
5902

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

















1959

Foto Nationaal archief
   
5903

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .



















1959

Foto Nationaal Archief
   
5904

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Aanbrengen puinfundering met de CATERPILLAR D6 traxcavator.

















1959

Foto Nationaal Archief
   
5905

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .



















1959

Foto Nationaal Archief
   
5906

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opbreken oud wegdek, let op de mooie bak van de D6 traxcavator.













1959

Foto Nationaal Archief
   
5907

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .















1959

Foto Nationaal Archief
   
5908

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Mooie weg afzetting !














1959

Foto Nationaal Archief
   
5909

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

















1959

Foto Nationaal Archief
   
5910

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .



















1959

Foto Nationaal Archief
   
5911

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Uitgraven tracé nieuwe rijbaan.

















1959

Foto Nationaal Archief
   
5912

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .



















1959
Foto Nationaal Archief
   
5913

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .




















1959

Foto Nationaal Archief
   
5914

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .



















1959

Foto Nationaal Archief
   
5915

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .



















1959

Foto Nationaal Archief
   
5916

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Asfaltinstallatie van Hoogenbirk Laren.















1959
   
5917

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening vernieuwde rijksweg door Minister Drs. H.A. Korthals.

















1959

Foto Nationaal Archief
   
5918

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening Rijksweg, verwijderen oud verkeersbord.



























1959

Foto Nationaal Archief
   
5919

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening Rijksweg, verwijderen borden snelheidsbeperking met een MICHIGAN wiellader.












1959
   
5920

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening, parade van bouwvoertuigen.








1959
   
5921

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening, zelfs de draglines rijden mee in de parade !

















1959

Foto Nationaal Archief
   
5922

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening, Uitnodiging feestelijk diner voor de bouwers.




1959
   
5923

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening, feestelijk diner.

Op een mooi en tijdig opgeleverd werk, Proost bouwers !

















1959
   
5924

Delft.

Rijbaan verdubbeling RW 13 (Rotterdam - Delft) .

Opening, feestelijk diner.

Een feest niet alleen voor de "hoge heren" maar voor iedereen die aan het project had meegewerkt vond Arie Kraal.














1959
   
5925

Beesd.

N.C.K. 304 in het grondverzet.
























1959
   
5926

Culemborg.

Een Koehring 304 dragline word afgevoerd.

















1959

Archief Gijs Buijs
   
5927

Culemborg.

Een nieuwe N.C.K. 304 dragline word afgeleverd.
















1959

Archief Gijs Buijs
   
5928

Culemborg.

De bak er nog aan en dan geld verdienen voor de baas !


















1959

Archief Gijs Buijs
   
5929

Culemborg.

Een nieuwe N.C.K. 304 dragline aan het werk.















1959

Archief Gijs Buijs
   
5930

Culemborg.

Drie stuks NCK 304 bezig met het in den droge afgraven van zand ter voorbereiding van aanleg zwembad De Welborn.














1959

Archief Gijs Buijs
   
5931

Culemborg.

Afgraven van zand ter voorbereiding van aanleg zwembad De Welborn.

















1959

Archief Gijs Buijs
   
6001

Zeist.

Aanleg RW 28.

Een Franse CONTINENTAL CD8 bulldozer, een demo machine van importeur Rotim uit Maassluis op het werk van Kraal.














1960

Foto Joop Vellinga
   
6002

Zeist.

Aanleg RW 28.

CONTINENTAL CD8 bulldozer.
















1960

Foto Joop Vellinga
   
6003

Zeist.

Aanleg RW 28.

CONTINENTAL CD8 bulldozer.




















1960

Foto Joop Vellinga
   
6004

Zeist.

Aanleg RW 28.

CONTINENTAL rupslader.

De bulldozers zijn in Frankrijk wel verkocht , de rupslaadschop echter ook niet .                  Uiteindelijk heeft het Franse leger er maar een partij van gekocht .






















1960

Foto Joop Vellinga
   
6101

Utrecht.

Kunstwerk aangeboden door het personeel bij het 25 jarig jubileum van het bedrijf.
















1959
   
6102

Zeist.

Aanleg RW 28.

Asfaltinstallatie van de partner aannemer Gebr. Hogenbirk uit Laren, die de verharding voor zijn rekening nam.









1961
   
6103

Zeist.

Aanleg RW 28.

Betonmeng installatie, geplaatst in de nabijheid van het spoor voor de aanvoer van cement per trein.

















1961
   
6104

Zeist.

Aanleg A 28.

Afrijden van de zandbaan.


















1961
   
6105

Zeist.

 Afvoer van een flinke boomstronk op een FORDSON power major met kipper.



















1961
   
6106

Amersfoort.

Aanleg Stichtse rotonde.










1961
   
6107

Zeist.

Aanleg RW 28.

CATERPILLAR 977 rupslader, destijds een enorme machine.















1961

Foto Joop Velinga
   
6201

Zeist.

Aanleg RW 28.

Storten rijdek van een viaduct.

GMC betonmixer.










1962
   
6202

Zeist.

Aanleg RW 28.

Storten rijdek van een viaduct.












1962
   
6203

Zeist.

Aanleg RW 28.

Het rijdek moet in een keer gestort worden, dat word natuurlijk nachtwerk !











1962
   
6204

Amersfoort.

krantartikel.



















1962
   
6205

Beesd.

Aanleg Betuwestrand , drieroller op de voorgrond is een uit de Amerikaanse legerdump afkomstige Huber, bouwjaar 1943.












1962
   
 

Omdat men bij Kraal steeds vaker zand ging winnen in het natte besloot men zelf een zuiger te kopen.               De eerste zuiger werd gebruikt gekocht van Gebr. Schouls uit Leiden en kreeg als naam JACMA 1.           JACMA stond voor de eerste letter van de voornamen van A.Kraal zijn 5 kinderen.

   
6206

Beesd.

Aanleg Betuwestrand, met de zuiger Jacma 1.
















1962
   
6207

Beesd.

Aanleg Betuwestrand, met de zuiger Jacma 1.
















1962
   
6208

Zeist.

Aanleg RW 28.

Demonstratie nieuw model waterpasinstrument op het werk.















1962
   
6209


Graven van een bouwput met een Garwood dragline















1962

 

   
6301

Aanvoer zand met een GMC kipper.











1962
   
 

Omdat het bedrijf behoorlijk uit zijn jasje begon te groeien, men had in die tijd een flink machine en wagenpark  en i.v.m. uitbreiding van de woningbouw door de gemeente Utrecht werd er uitgekeken naar een andere en vooral ook ruimere locatie.

Die werd in 1965 gevonden aan de Jekerstraat 100 eveneens in Utrecht, deze locatie lag op een industrieterrein en tevens aan het Merwede kanaal zodat het zand en grind per schip kon worden aan gevoerd en direct via zelf gemaakte houten trechters gelost kon worden.

Grote uitgevoerde werken tot 1965 waren :

1954                       Rijksweg 1  Naarden – Muiden

1956                       Toegangswegen tot De Velsertunnel

1958 – 1961          Rijksweg 26 nu A2 verdubbeling rijbanen traject Hagestein – Beesd

1960 – 1962          Rijksweg 28 Rondweg Amersfoort

1961                       Rijksweg 12 Zevenaar – Duitse grens

1962 – 1967          Rijksweg 13 bij Delft  1e fase

1963 – 1968          Rijksweg 28 gedeelte Hoevelaken – Nulde

1964                       Provinciale weg Nijkerk – Flevo Polder

   
6501

Utrecht.

Vijf van dit type schilderijen sierden de wanden van het kantoor ( kunstenaar Jan Makkes 1935-1999 ).













1965
   
6502


Laden van een GMC kipper met een INTERNATIONAL HOUGH 70 Payloader.

















1965

 

   
6503


Laden van een GMC kipper met een INTERNATIONAL HOUGH 70 Payloader.








1965
   
6504

Beesd.

Zand in het depot spuiten.














1965
   
6505



Opbreken asfaltwegdek met de CATERPILLAR D6 traxcavator.
















1965
   
6506


Vlak zetten weg fundatie bestaande uit slakken met een ALLIS CHALMERS rupslader.













1965
   
6507


Lorain ML 200 A wiellader bezig met het uitbreken van puinverharding.













1965
   
6508

Beesd.

Een van de twee CATERPILLAR D 6 B bulldozers aan het werk.















1965
   
6509


Ingersoll – Rand compressor t.b.v. werkzaamheden aan een viaduct.

















1965
   
6510


Een NCK 304 ingezet als hijskraan bij de bouw van een viaduct.

















1965
   
6511


CATERPILLAR 955 traxcavator.






















1965
   
6512



Zandzuiger van het Duitse fabrikaat Marheine.
Voor het oog geen mooie zuiger, eigenlijk waren het twee pontons met daarop de bovenbouw met machineruimte en kajuit

 









1965
   
6513



Koehring 304 dragline.


 









1965
   
6514



Koehring 304 dragline.


 









1965
   
6515



Koehring 304 dragline.


 









1965
   
6516



N.C.K. 304 dragline laad GMC kippers.








 









1965
   
6517

Utrecht

Brievenbus Kantoor Jekerstraat 100

 















1965
   
6601

Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk.

Grondverzet met een HANOMAG K 60 E Bulldozer t.b.v. een wegcunet.










 









1966
   
6602


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk.

Een RUSTON 22RB in de problemen.






 









1966

 

   
6603


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk.

Rechts een BRØYT X2 in het moeras, tot ver boven de onderwagen, dit was één van de weinige hydraulische machines die Kraal in gebruik had.

 











1966
   
6604


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk.

BRØYT X2 in het moeras.












1966
   
6605


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk.

Na eerst een schottenbaan gelegd te hebben kan de BRØYT gered worden door een NCK 304.


















1966
   
6606


Aanleg RW 28 Hoevelaken - Nijkerk.

NCK 304.













1966
   
6607


Beesd.

Diverse machines aan het werk, de Gele wiellader links is één van de twee Lorain's  ML 200A die men aan het werk had .
















1966
   
6701


De Meern.

Een voormalige zandwinningsplas wordt gedempt met allerlei materialen ( het milieu speelde toen nog geen rol ) en dan kon het gebeuren dat er brand uit brak.

Op de voorgrond een Deutz rupslader , let op het grote oliebadluchtfilter achter de cabine .






















1967

   
6702


Culemborg.

De Jacma 2 in de zandput van A. van Santen aan de Rietveldseweg.

 

 

 













1967

Archief Rinie Piek
   
6703


Culemborg.

De Jacma was uitgerust met een Deutz AM 528 dieselmotor die 290 PK leverde bij 790 omw. / min.

 

 

 






















1967

Archief Rinie Piek
   
6704


Culemborg.

De Jacma 2 werd afgeleverd met een baggerpomp van het Duitse fabrikaat Schreiner, doch die bleek niet slijtvast genoeg voor scherp zand.

Om die reden werd de pomp later vervangen door een uit Australië afkomstige Simonacco Warman die een veel hogere Brinell waarde ( hardheid ) had.

 






















1967

Archief Rinie Piek

   
6705


Culemborg.

De Jacma 2






















1967

Archief Rinie Piek
   
 

In 1970 verhuisde het bedrijf naar Beesd, voor deze locatie werd gekozen omdat daar door de zandwinning t.b.v. uitvoering van de rijbaanverdubbeling gedeelte A2 en de aanleg van een industrieterrein een recreatiegebied was ontstaan .

   
0002


Logo.








   
7001


Beesd.

Het nieuwe kantoor aan de Meinte.














1970
   
7501


Beesd.

Greens DRX drieroller bouwjaar 1956.






















1975
   
 

In 1975 kwam dhr. Kraal op de leeftijd van 68 jaar plotseling te overlijden en is het aannemersbedrijf in de periode 1980 – 1985 afgebouwd, zijn zoons zijn door gegaan met de verdere uitbouw van het recreatiecentrum en de exploitatie van het industrieterrein

Inmiddels worden zowel het recreatiecentrum Betuwestrand als het industrieterrein aan De Meinte door zijn kleinzoons geëxploiteerd.  

   
0004


Relatiegeschenk rolmaat.
   
0005


Relatiegeschenk sigarettendoos.
   
0006

Bronzen plaqette.