Gebr. van KESSEL
Buren
 

 

 
 
Informatie uit het boek :
Even stilstaan bij veertig jaar geschiedenis van Gebr. van Kessel en van Rien Eegdeman
 
  December 1950 word gezien als het startpunt van de onderneming Gebr. van Kessel, toen richten de broers Gerrit en Kees van Kessel een VOF op voor de uitvoering van maaiwerk dat van Rijkswaterstaat was aangenomen.
Echter de familie van Kessel was al vanaf 1940 actief in een gepachte boerderij in MariŰnwaard, landbouwer H.M. van Kessel begon daar een agrarische onderneming, al in 1944 begonnen twee van zijn zonen, Gerrit en Kees een eigen bedrijfje met als voornaamste activiteit het maaien van weilanden en boomgaarden, later werd een dorsmachine aangeschaft, opdrachtgevers waren vooral de fruitbedrijven in de regio, tot een neef die ingenieur was bij RWS de broers tipte om in te schrijven voor het eerder genoemde maaiwerk.
   
0005

Gerrit en Kees van Kessel



























Foto van Kessel
   

4801

John-Deere tractor met petroleummotor en dorskast, dit was de inbreng van Kees bij de samenwerking met zijn broer Gerrit, die op dat moment een fruitbedrijf had.


 

 

 

 

 

 

 

 















1948

Archief Kees van Kessel

   
  In 1951 maaide de nieuwe onderneming drie maal de bermen van twee rijkswegen alles bij elkaar 220 Ha, in 1953 had men een onverwachte meevaller, de vele gerooide bomen wat normaal als afval werd gestort, werd opeens veel gevraagd in Zeeland als vervanging van de door de stormramp vernielde beplanting, de verkoop hiervan bracht dat jaar meer op als het uigevoerde maai en rooiwerk.
Een nieuwe uitdaging diende zich aan in het midden van de jaren '50 de ruilverkaveling, de Van Kessels waren al snel actief bij het uitvoeren van grondwerk en beplanting voor deze projecten.
Kantoor en werkplaats zijn gevestigd in Geldermalsen.
   

5201

Een combinatie om bermen te spuiten, ÚÚn van de specialisaties uit de beginperiode.





 



jaren┤50

Archief Kees van Kessel

   

5502

Atlas 600 SH knijper op Fordson N tractor

 

 




 

 

 

 


 



jaren┤50

Archief Kees van Kessel

   

5503

Aan het begin van de jaren vijftig tot ver in de jaren zestig waren alle autoĺs van het merk Austin geleverd door Gebr. Geurts uit Culemborg.

Hier de Austin K2 Bellewagen waarvan ze er meerdere in waren voor het vervoer van personeel en handgereedschappen.





jaren┤50

Archief Kees van Kessel

   

5504

Austin K 9 vrachtwagen

 

 



 

 

 

 


 



jaren┤50

Archief Kees van Kessel

   

5505

Tractor met een Howard frees

 

 



 

 

 


 



jaren┤50

Archief Kees van Kessel

   

5506

Leggen van draglineschotten met een M.A.N. tractor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 


 



jaren┤50

Archief Kees van Kessel

   

5501

Mc. Cormick en Farmall tractoren uitgerust met Agria maaimachines.

 




 

 

 

 


 



jaren┤50

Archief Kees van Kessel

   
  Waarschijnlijk is het Gerrit geweest die, rondstappend  in de eerste ruilverkavelingprojecten in het draineren een nieuwe mogelijkheid voor de firma zag, aanvankelijk werden de drainagebuizen met de hand gelegd, tot Gerrit en Kees in 1956 in Zeeland waren voor de aanschaf van een kraan, tot men onderweg op het land een voor hen onbekende machine aan het werk zagen, die dag werd er geen kraan gekocht en korte tijd later zaten ze aan tafel met de gebroeders Van den Ende uit Borselle, ontwerpers en bouwers van de eerste Nederlandse draineermachine, die werd gekocht door de Van Kessels, deze aankoop zou opnieuw een mijlpaal blijken in de geschiedenis van het bedrijf in korte tijd verwierf men een belangrijke positie als drainagespecialisten.
   
5601

De eerste drainagemachine geen zelfstandige machine maar een Steenbergen draineerwerktuig gekoppeld aan een FARMALL tractor.











1956

Archief Kees van Kessel
   
5602

De eerste drainagemachine.












1956

Archief Kees van Kessel
   
5603

Theo van Bremen op de bok. Hij was een specialist op het gebied van drainage, als er problemen waren werd hij er dikwijls bij gehaald om een oplossing te bedenken.

Hij had dan ook de bijnaam ôWillie Wortel ô .

Ook de betonplatenpers kwam bij hem uit de koker.









1956

Archief Kees van Kessel
   
5604

 
















1956

Archief Kees van Kessel
   
5605

 

Een groot aantal mensen aan het werk in het veld tijdens de draineerwerkzaamheden 2e van rechts is Kees van Kessel.














1956

Archief Kees van Kessel
   
5606

 

Advertentie





























1956

Archief Kees van Kessel
   
5607

 

De gebakken draineerbuisjes werden nog het land in gereden met paard en wagen















1956

Archief Kees van Kessel
   
5801

 

Austin J 2 personenbus, waar er meerdere van in gebruik waren





















jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5802

 

Voor het onderhoud van bermen en sloten werd er veelal een grote ploeg mensen ingezet, voor het vervoer maakten men dan gebruik van een grote Austin bus.




















jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5803

 

INTERNATIONAL TD 9 bulldozer toen al uitgevoerd met een angleblad.

 















jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5804

 

INTERNATIONAL TD 9 bulldozer

 












jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5805

 

Het leggen van een duiker en afdammen van de wetering

 



























jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5810

 

Ook de dieplader werd getrokken door een AUSTIN trekker

 














jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5901

Dra´entie D15 draineermachine

 











jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
 

Dra´entie uit Tiel was in die tijd hofleverancier van draineermachines bij Gebr. Van Kessel. Op deze fotoĺs een Dra´entie D15 draineermachine, hier nog eigendom van Piet van Driel uit Kapel-Avezaath. Dit bedrijf heeft een korte periode gedraineerd maar later heeft van Kessel hun draineermachine inclusief personeel overgenomen.

   
5902


Dra´entie D15 draineermachine

 










jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5903


Dra´entie D15 draineermachine

 










jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5904


Dra´entie D15 draineermachine

 










jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5905


De FARMALL tractor voor het transporteren van de draineermachine

 










jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5906


Dra´entie D15 draineermachine
op transport

 










jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5907


Dra´entie D15 draineermachine
in kleur



 











jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
5908


Dra´entie D15 draineermachine

 



















jaren ┤50

Archief Kees van Kessel
   
6001


Plaatsen van vangrail

 
















jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6002


Plaatsen van vangrail

 




















jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6005


Van den Ende / Farmall draineermachine met International dieselmotor.

 










jaren ┤60

Archief Kees van Kessel

 

   
6006


Van den Ende / Farmall tractor draineermachine met half rups

 














jaren ┤60

Archief Kees van Kessel

   
 

Bovenstaand, Van den Ende/Farmall tractor draineermachine met half rups, dit onderstel komt van een Cletrac M2 High Speed track type tractor.                                                 Fabricage door de Cleveland Tractor Co en John Deere, samen goed voor een productie van ca. 8500 stuks tijdens de 2e wereldoorlog, was vooral in gebruik als vliegtuigtrekker.(info Bertus Land)

   
6007


Van den Ende / Farmall tractor draineermachine met half rups

 


















jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6010


Dra´entie draineermachine.

 















jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6011


Dra´entie draineermachine.

 















jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6012


Dra´entie draineermachine.

 















jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6015


Dra´entie draineermachine.

 












jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6020

 

Mc Cormick  Farmall tractor met getrokken vijzel die door aftak-as wordt aangedreven.

 











jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
  In 1960 begonnen de broers een nieuwe activiteit, het onderhouden van wegen.
Het was een bescheiden begin met een klein groepje werd onderhoud verricht aan de weg Meteren - Tiel.
Echter er was veel onderhoud  aan de veelal vooroorlogse beton wegen, die waren samengesteld uit grote starre betonplaten die na jaren verzakten en scheuren gingen vertonen.
Hiervoor ontwikkelde men de "platenperser".
   
6101


De "platenpers" een betonmolen en compressor gemonteerd op een aanhanger waarmee men beton onder de verzakte betonplaten kon spuiten.





















1961

Foto van Kessel
   
6101


De "platenpers" in vol bedrijf
















1961

Archief Kees van Kessel
   
6103

 

HUBER TM5-1189 drieroller met Caterpillar D 4400 dieselmotor afkomstig uit het Amerikaanse leger. Van Kessel had 2 van deze walsen in gebruik.

 











jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6104

 

International B-2275 laad / graafcombinatie. Nog jaren heeft de tractor met voorlader dienst gedaan op de werf voor hand en spandiensten.

 

 














jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6201

 

Splitten met een BUCKEYE splitstrooier

 

 












jaren ┤60

Archief Kees van Kessel

 

   
6202

 

Even een stop tijdens het splitten, de strooier is bevestigd achter een REO truck van Gebr. Buunders uit Beesd, zij werkten permanent voor Van Kessel, links nog een AUSTIN en een REO van Van Kessel.

 

 

 

 

jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6203

 

MERCEDES sproeiwagen van N.W.M.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6204

 

SCANIA VABIS sproeiwagen van Smid & Hollander.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
  In 1963 werd de VOF omgezet in een naamloze vennootschap de Gebr. Van Kessel N.V.
Halverwege de jaren '60 is er een toenemende vraag om reparatie aan asfaltwegen uit te voeren.
Al snel werd duidelijk dat er een eigen asfaltinstallatie zou moeten worden aangekocht, die beslissing valt in 1965 er word een nieuwe ALFELDER type " Wien" gekocht met een capaciteit van 60 ton /uur voor 100.000 gulden.
De installatie word opgebouwd in Sevenum voor een werk aan de Midden Peelweg.

In eerste instantie onder leiding van Gerrit (die had alleen verstand van groen en fruit) met molenbaas Gijs de Bie (was tot die tijd verzekeringsagent) en menger Jan Welner (kwam rechtstreeks van de boerderij als veeboer), dat gaf natuurlijk problemen, dus werd broer Henk aangetrokken om de boel vlot te trekken hij had een HTS opleiding gevolgd en kreeg de opdracht om de "asfaltsector" verder te ontwikkelen.

De molen verhuisde nog naar de Wouwse Plantage en Vreeswijk (nu Nieuwegein) maar als het werk "reconstructie RW 27 bij Gorinchem" word gegund aan Van Kessel een werk waar 23.000 ton asfalt moet worden verwerkt vind men een plek op een strategisch punt aan het Merwedekanaal nabij Hoogblokland dit word de vaste plaats voor de asfaltproductie
   
6601

Hoogblokland

 

ALFELDER type "Wien" de eerste asfaltinstallatie

Capaciteit 60 tot 80 ton/uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6602

Hoogblokland

 

Aanvoer zand en grind via de Merwede met een binnenschip

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6605

 

De eerste twee asfaltafwerkmachines bij van Kessel, VÍGELE super 100 H

 

 

 

 

 

 

 

jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6606

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

Dagblad Trouw
   
6610

 

Vangrail plaatsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren ┤60

Archief Kees van Kessel
   
6611

Advertentie

 

 

 

 

 

1966

Algemeen Dagblad
   
6701



Dra´entie D15 draineermachine met Fordson dieselmotor (kettinggraver) om plastic (zie foto) en gebakken drainage buizen te leggen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
  Men ontwikkelden vele drainagemachines van kettinggraaftype's tot de later ontwikkelde "sleufloze"machines die gebruik maken van een "woelpoot"of "deltaploeg" waarmee onder het maaiveld een holle ruimte maken waardoor de drainagebuis word getrokken tot een diepte van 1.80 meter, de kettinggravers werken tot een diepte van 2,80 meter.
Zelfs in het buitenland werden drainagewerken uitgevoerd in 1967 was men actief in de buurt van Nancy in Frankrijk wat later in BelgiŰ en nog later opnieuw in Frankrijk nabij Calais.
   
6702



Dra´entie D15 draineermachine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
6703



Dra´entie D15 draineermachine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
6704



Dra´entie D15 draineermachine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
6705



Dra´entie D15 draineermachine

De vijzel diende voor het weer dichten van de sleuf

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
6706



Dra´entie D15 draineermachine

De vijzel diende voor het weer dichten van de sleuf

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
6707

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

Algemeen Dagblad
   
6710



PANTER diepploeg

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
6715

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

Algemeen Dagblad
   
6716

Advertentie

 

 

 

 

 

 

1967

Algemeen Dagblad
   
6801



Dra´entie D15 draineermachine

 

Leggen van gebakken buizen

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Kees van Kessel
   
6802

Advertentie

 

 

 

 

 

1968

Algemeen Dagblad
   
6803

Advertentie

 

 

 

 

1968

Algemeen Dagblad
   
6804

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

1968

Friesche Courier
   
6805

Advertentie

 

 

 

 

 

1968

Algemeen Dagblad
   
6901

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Telegraaf
   
  In 1973 word de installatie vervangen door een nieuwe WIBAU WKM 250 installatie met een capaciteit van 250 ton/uur.
   
7301


Bouwtekening WIBAU WKM 250

















1973

Documentatie WIBAU

archief Rien Eegdeman
   
7302

Hoogblokland

WIBAU WKM 250















1973

Documentatie WIBAU

archief Rien Eegdeman
   
8001


W.R.M.

























jaren '80

foto NVBW

archief Rien Eegdeman
   
  Een van de vernuftigste machines uit het uitgebreide machinepark de WRM of gewoon Wegdek-Reparatie-Machine.
Deze unieke machine is speciaal ontworpen om over de hele breedte van een rijstrook al rijdend in een werkgang beschadigingen in de asfaltlaag te repareren, de grotendeels computer gestuurde machine herstelt op de juiste plaats het beschadigde wegdek met een afgepaste hoeveelheid bitumen en split en walst het materiaal onmiddellijk zelf aan.
   
8801

Tilburg - A 58

Onderhoudswerk aan het asfaltwegdek















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8802

Tilburg - A 58

WIRTGEN 2600C
De eerste grote koudfrees tot een breedte van 2.60 meter.
Opvallend is dat de frees vooruit rijd en de kippers achteruitrijdend geladen worden








Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8803

Tilburg - A 58

WIRTGEN 2100 VC  wegfrees














Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8804

Tilburg - A 58












Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8805

Tilburg - A 58














Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8806

Tilburg - A 58













Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8807

Tilburg - A 58














Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8808

Tilburg - A 58

Aanbrengen nieuwe toplaag met een V÷gele S 1800 asfaltafwerkmachine














Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8809

Tilburg - A 58















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8810

Tilburg - A 58













Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8815

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

Verdichten puinfundering

























September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8816

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk
















September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8817

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk















September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8818

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

Aanbrengen asfalt

























September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8819

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk













September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8820

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk















September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8821

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

V÷gele Super 1800


























September 1988

Foto Huub van Dijk
   

8822

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk












 

 




September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8823

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk









September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8824

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk
















September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8825

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk


Wallis & Steevens wals


























September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8826

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk





























September 1988

Foto Huub van Dijk

 

   

8827

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

Afstrooien met split












September 1988

Foto Huub van Dijk

 

   

8828

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk













September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8901

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk













April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8902

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk













April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8903

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

VÍGELE Super 1804









April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8904

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

VÍGELE Super 1804


 

 

 

 

 

 






April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8905

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

 

 

 

 

 

 

 

 









April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8906

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk











April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8907

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

 










April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8908

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

 











April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8909

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

 









April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8909

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

WIRTGEN SF 500 C frees.

 









April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8910

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

ALHMANN AZ 10 wiellader



 






April 1989

Foto Huub van Dijk

   

8911

Hilvarenbeek

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk

 

 









April 1989

Foto Huub van Dijk

   

9801

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

Een werk van het Duitse TEERBAU die een tijd een vestiging had in Utrecht maar geen vergunning kreeg voor het in gebruik nemen van zijn asfaltinstallatie, dit asfalt komt dan ook uit de installatie van Van Kessel in Hoogblokland.




Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9802

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

VÍGELE Super 1800

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9803

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

M.A.N. asfaltkipper van Van de Sande uit Berkel-Enschot
 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9804

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9805

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9806

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9807

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9807

Berkel Enschot - A 65

Aanbrengen ZOAB

De VÍGELE Super 1800 samen met twee DEMAG DF 130C machines van TEERBAU

 

 







Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   
  Sinds november 2001 is Gebr. van Kessel een Volker Wessels-onderneming
   

 

Huidig adres :

Kornedijk 7a          4116 CE Buren

Postbus 710          4116 ZJ Buren

T : 0344-57 85 78      F : 0344-57 86 05
www.kessel.nl                Info@kessel.nl