Gebr. van Kessel
Buren
 

 

 
 
   
Informatie uit het boek :
Even stilstaan bij veertig jaar geschiedenis van Gebr. van Kessel
 
   
  December 1950 word gezien als het startpunt van de onderneming Gebr. van Kessel, toen richten de broers Gerrit en Kees van Kessel een VOF op voor de uitvoering van maaiwerk dat van Rijkswaterstaat was aangenomen.
Echter de familie van Kessel was al vanaf 1940 actief in een gepachte boerderij in Mariënwaard, landbouwer H.M. van Kessel begon daar een agrarische onderneming, al in 1944 begonnen twee van zijn zonen, Gerrit en Kees een eigen bedrijfje met als voornaamste activiteit het maaien van weilanden en boomgaarden, later werd een dorsmachine aangeschaft, opdrachtgevers waren vooral de fruitbedrijven in de regio, tot een neef die ingenieur was bij RWS de broers tipte om in te schrijven voor het eerder genoemde maaiwerk.
In 1951 maaide de nieuwe onderneming drie maal de bermen van twee rijkswegen alles bij elkaar 220 Ha, in 1953 had men een onverwachte meevaller, de vele gerooide bomen wat normaal als afval werd gestort, werd opeens veel gevraagd in Zeeland als vervanging van de door de stormramp vernielde beplanting, de verkoop hiervan bracht dat jaar meer op als het uigevoerde maai en rooiwerk.
Een nieuwe uitdaging diende zich aan in het midden van de jaren '50 de ruilverkaveling, de Van Kessels waren al snel actief bij het uitvoeren van grondwerk en beplanting voor deze projecten.
   
0005

Gerrit en Kees van Kessel.




























Foto van Kessel.
   
  Waarschijnlijk is het Gerrit geweest die, rondstappend  in de eerste ruilverkavelingsprojekten in het draineren een nieuwe mogelijkheid voor de firma zag, aanvankelijk werden de drainagebuizen met de hand gelegd, tot Gerrit en Kees in 1956 in Zeeland waren voor de aanschaf van een kraan, tot men onderweg op het land een voor hen onbekende machine aan het werk zagen, die dag werd er geen kraan gekocht en korte tijd later zaten ze aan tafel met de gebroeders Van den Ende uit Borselle, ontwerpers en bouwers van de eerste Nederlandse draineermachine, die werd gekocht door de Van Kessels, deze aankoop zou opnieuw een mijlpaal blijken in de geschiedenis van het bedrijf in korte tijd verwierf men een belangrijke positie als drainagespecialisten.
   
5601

De eerste drainagemachine geen zelfstandige machine maar een werktuig gekoppeld aan een FARMALL tractor.



















1956

Foto van Kessel.
   
  Men ontwikkelden vele drainagemachines van kettinggraaftype's tot de later ontwikkelde "sleufloze"machines die gebruik maken van een "woelpoot"of "deltaploeg" waarmee onder het maaiveld een holle ruimte maken waardoor de drainagebuis word getrokken tot een diepte van 1.80 meter, de kettinggravers werken tot een diepte van 2,80 meter.
Zelfs in het buitenland werden drainagewerken uitgevoerd in 1967 was men actief in de buurt van Nancy in Frankrijk wat later in België en nog later opnieuw in Frankrijk nabij Calais.

In 1960 begonnen de broers een nieuwe activiteit, het onderhouden van wegen.
Het was een bescheiden begin met een klein groepje werd onderhoud verricht aan de weg Meteren - Tiel.
Echter er was veel onderhoud  aan de veelal vooroorlogse beton wegen, die waren samengesteld uit grote starre betonplaten die na jaren verzakten en scheuren gingen vertonen.
Hiervoor ontwikkelde men de "platenperser".
   
6101

De "platenpers"een betonmolen en compressor gemonteerd op een anhanger waarmee men beton onder de verzakte betonplaten kon spuiten.

















1961

Foto van Kessel.
   
  In 1963 werd de VOF omgezet in een naamloze vennootschap de Gebr. Van Kessel N.V.
Halverwege de jaren '60 is er een toenemende vraag om reparatie aan asfaltwegen uit te voeren.
Al snel werd duidelijk dat er een eigen asfaltinstallatie zou moeten worden aangekocht, die beslissing valt in 1965 er word een nieuwe ALFELDER type " Wurzburg" gekocht met een capaciteit van 60 ton /uur voor 100.000 gulden.
De installatie word opgebouwd in Sevenum voor een werk aan de Midden Peelweg.

In eerste instantie onder leiding van Gerrit (die had alleen verstand van groen en fruit) met molenbaas Gijs de Bie (was tot die tijd verzekeringsagent) en menger Jan Welner (kwam rechtstreeks van de boerderij als veeboer), dat gaf natuurlijk problemen, dus werd broer Henk aangetrokken om de boel vlot te trekken hij had een HTS opleiding gevolgd en kreeg de opdracht om de "asfaltsector" verder te ontwikkelen.

De molen verhuisde nog naar de Wouwse Plantage en Vreeswijk (nu Nieuwegein) maar als het werk "reconstructie RW 27 bij Gorinchem" word gegund aan Van Kessel een werk waar 23.000 ton asfalt moet worden verwerkt vind men een plek op een strategisch punt aan het Merwedekanaal nabij Hoogblokland dit word de vaste plaats voor de asfaltproductie.
In 1973 word de installatie vervangen door een nieuwe WIBAU WKM 250 installatie met een capaciteit van 250 ton/uur.
   
7301

Tekening WIBAU WKM 250.



















1973

Documentatie WIBAU

archief Rien Eegdeman
   
7302

WIBAU WKM 250.



















1973

Documentatie WIBAU

archief Rien Eegdeman
   
8001

W.R.M.





























jaren '80

foto NVBW

archief Rien Eegdeman
   
  Een van de vernuftigste machines uit het uitgebreide machinepark de WRM of gewoon WegdekReparatieMachine.
Deze unieke machine is speciaal ontworpen om over de hele breedte van een rijstrook al rijdend in een werkgang beschadigingen in de asfaltlaag te repareren, de grotendeels computer gestuurde machine herstelt op de juiste plaats het beschadigde wegdek met een afgepaste hoeveelheid bitumen en split en walst het materiaal onmiddellijk zelf aan.
   
8801

Tilburg - A 58.

Onderhoudswerk aan het asfaltwegdek.
















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8802

Tilburg - A 58.

WIRTGEN 2600C
De eerste grote koudfrees tot een breedte van 2.60 meter.
Opvallend is dat de frees vooruit rijd en de kippers achteruitrijdend geladen worden.











Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8803

Tilburg - A 58.

WIRTGEN 2100 VC  wegfrees.
















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8804

Tilburg - A 58.















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8805

Tilburg - A 58.
















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8806

Tilburg - A 58.
















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8807

Tilburg - A 58.

















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8808

Tilburg - A 58.

Aanbrengen nieuwe toplaag met een Vögele S 1804 asfaltafwerkmachine.
















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8809

Tilburg - A 58.

















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8810

Tilburg - A 58.















Mei 1988

Foto Huub van Dijk
   
8815

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

Verdichten puinfundering.





























September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8816

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.



















September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8817

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

















September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8818

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

Aanbrengen asfalt.





























September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8819

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

















September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8820

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.



















September 1988

Foto Huub van Dijk
   
8822

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

Vögele Super 1804.




























September 1988

Foto Huub van Dijk
   

8823

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.















September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8824

Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.




















September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8825


Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.


Wallis & Steevens wals.

























September 1988

Foto Huub van Dijk

   

8826


Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.




























September 1988

Foto Huub van Dijk

 

   

8827


Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

Afstrooien met split.











September 1988

Foto Huub van Dijk

 

   

8828


Hilvarenbeek.

Aanleg rijwielpad Goirlesedijk.

 












September 1988

Foto Huub van Dijk

   

9801

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

Een werk van het Duitse  TEERBAU die een tijd een vestiging had in Utrecht maar geen vergunning kreeg voor het in gebruik nemen van zijn asfaltinstallatie, dit asfalt komt dan ook uit de installatie van Van Kessel in Hoogblokland.







Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9802

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

VÖGELE Super 1800

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9803

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

M.A.N. asfaltkipper van Van de Sande uit Berkel-Enschot
 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9804

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9805

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9806

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

 

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9807

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

 

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   

9807

Berkel -Enschot

A 65 - Aanbrengen ZOAB

De VÖGELE Super 1800 samen met twee DEMAG DF 130C machines van TEERBAU.

 








Juni 1998

Foto Huub van Dijk

   
  Sinds november 2001 is Gebr. van Kessel een Volker Wessels-onderneming.
   

 

Huidig adres :

Kornedijk 7a          4116 CE Buren

Postbus 710          4116 ZJ Buren

T : 0344-57 85 78      F : 0344-57 86 05
www.kessel.nl                Info@kessel.nl