HUSSEN Culemborg |
|
|
|
Foto's en informatie uit het archief van Rien Eegdeman (tenzij anders vermeld). |
|
|
De fundamenten voor Aannemings Mij. Hussen B.V. werden gelegd in 1920, door G.F (Garti) van Hussen sr. met het oprichten van een timmer en onderhoudswerkplaats hoofdzakelijk voor particuliere klanten .Geruime tijd later werd het timmerbedrijf voortgezet door zijn 2 zonen G. ( Garti ) van Hussen jr. en M. ( Riens ) van Hussen die zich toen al meer op het grotere werk ( woningbouw ) gingen richten. Na de tweede wereldoorlog volgde er nog meer expansie in het bedrijf, en gingen ze zich naast woningbouw, ook bezig houden met de bouw van kunstwerken, rioolwaterzuiveringen en rioolgemalen en werden er werken aan genomen van Zeeland tot op Texel. Het was in die tijd dat ook Dhr. D. ( Dick) van Deventer in dienst kwam, die later een belangrijke rol in de groei van het bedrijf zou gaan spelen. |
4501
Opheusden. WALLIS & STEEVENS wals
1945
|
![]() |
Deze WALLIS & STEEVENS wals reed net na de tweede wereldoorlog op een landmijn, met dit gevolg, Machinist Gradus van Renswou kwam goed weg en hield aan het gebeuren gelukkig geen noemenswaardig letsel over. |
|
4502 Opheusden. WALLIS & STEEVENS wals
1945 |
![]() |
4503
Opheusden. WALLIS & STEEVENS wals
1945
|
![]() |
5001
Culemborg - Achter de poort. Gegraven sleuf met rioolbuizen koud tegen elkaar. waarbij de kragen gemetseld werden
1950
|
|
5002
Culemborg - Achter de poort. Het heien van betonpalen met een stoomstelling.
1950
|
|
5003
Culemborg - Achter de poort. Rechts van de stoomheikar met de lichte jas G. van Hussen.
1950
|
![]() |
5201
Culemborg. De FORD bitumenspuitwagens van de Nederlandse Wegtanker Maatschappij bij penatratiewerk op een van de dijkwegen.
jaren '50
|
![]() |
5202
Culemborg.
jaren '50
|
![]() |
5203
Culemborg. Het met de hand afstrooien van de split.
jaren '50
|
![]() |
5204
Culemborg. in-vegen van de slijtlaag.
jaren '50
|
![]() |
5205
Culemborg. Arbeidsintensief werk, hier de gehele ploeg verzameld. Let op het masker van de uiterst linkse persoon.
jaren '50
|
![]() |
5301
Culemborg. De werkplaatsen en de uitbouw achter de personenwagen is het kantoor.
1953
|
![]() |
5302
Culemborg - "De Riethoek". Kantoor, werkplaatsen en opslagterrein. Links de Directiewoningen.
jaren '50 |
![]() |
5303
Aanleg riolering. De RAPIER 210 is de eerste dragline die HUSSEN in gebruik had.
1953 |
|
5501
Culemborg - Otto van Reesweg. WALLIS & STEEVENS wals met petroleummotor bij het walsen van een koudasfaltlaag. Machinist Kobus van Diejen, voor de wals M.van Hussen.
1955 |
![]() |
5502
Culemborg - "De Riethoek". Tussen de tijd van beladen van de kippers met de schop en de dragline, zat nog een periode dat men gebruik maakten van een transportladder (jacobsladder). Hier een van het Nederlands fabrikaat MAAGD uit Annerveenschekanaal (Drente).
jaren '50
|
![]() |
5503
Beton werd op het werk gemaakt, laden van de betonmolen met zand en grind uiteraard met de schop en de cement in 50 KG zakken.
jaren '50
|
![]() |
5504
Betonstorten erg arbeidsintensief op deze manier.
jaren '50
|
![]() |
5505
Culemborg. Materieel verzameld op de werf.
jaren '50
|
![]() |
5506
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. Leggen van koudasfalt welke word aangevoerd met een GMC kipper. Machinist met alpinopet, Piet Burggraaf .
1955
|
![]() |
5507
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. VOGELE KL 50 asfaltafwerkmachine voor de verwerking van koudasfalt.
1955
|
![]() |
5508
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. Leggen van koudasfalt . De baas zelf geeft de rijrichting aan.
1955
|
|
5509
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. Een bijzondere machine deze VOGELE KL 50, geen balk maar twee walsrollen aan de achterzijde.
1955
|
![]() |
5510
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. Omdat de machines uit die tijd geen inklapbare hopperzijkanten hadden moest het met de hand uit de hoeken geschept worden .
1955
|
![]() |
5511
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. Aanvoer van asfalt met een BEDFORD kipper.
1955
|
![]() |
5512
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. Afwalzen van de koudasfaltlaag met een Marshall drieroller , met daarop machinist Kobus van Diejen .
1955
|
![]() |
5513
Culemborg - Jan van Riebeeckstraat. Marshall drieroller.
1955 |
|
5515
AIR PUMPS TS-8 compressor met drukvat.
jaren '50
|
|
5601
PRIESTMAN Caribou op een MACK 6x6 truck in een lastige positie.
jaren '50
|
![]() |
5602
Culemborg - industrieterrein De Riethoek. De werkplaatsen met ervoor het wagenpark.
jaren '50
|
![]() |
5603
Culemborg Bouw rioolzuivering. Rapier 210 dragline in gebruik om trechter te vullen , waar het zand en grind met kruiwagens onder vandaan gereden wordt om de ophaalbakken van de betonmolens te vullen.
1956 |
![]() |
5604
Culemborg Bouw rioolzuivering. CATERPILLAR D 4 bulldozer met benzinestartmotor en zelfbouwcabine bouwjaar 1955, machinist Waldrek Mars.
1956
|
![]() |
5605
Culemborg Bouw rioolzuivering. O & K L 102 toen nog op een Duits rupsonderstel met cardanaandrijving met machinist Jo Verhoef.
1956 |
|
5606
Culemborg Bouw rioolzuivering
1956
|
![]() |
5607
Culemborg Bouw rioolzuivering. O & K L 102
1956 |
|
5608
Rijplaten leggen dat ging met de hand van de kieper trekken in dit geval een Bedford 4x2
1956 |
![]() |
5607
GMC 6x6 Kieper tijdens het storten van een vracht zand t.b.v een afrit , chauffeur waarschijnlijk Jo Boon
1956 |
![]() |
5607
Culemborg Asfalt leggen in de Jan van Riebeeckstraat
1956 |
|
5801
O&K L102 dragline en GMC kipper.
jaren '50
|
![]() |
5802
O&K L102 dragline uitgerust met grijper voor het vullen van een trechter.
jaren '50
|
![]() |
5901
Het lossen van de heikar met de PRIESTMAN Caribou.
eind jaren '50
|
|
5902
Het heien van houten palen met de TENSEN heikar.
eind jaren '50
|
![]() |
5903
Het heien van houten palen.
eind jaren '50
|
![]() |
5904
Al het transport gebeurde in eigen beheer , soms werden er op een kipper de meest vreemde constructies gebouwd om lang en zwaar materiaal te vervoeren, zoals op deze GMC.
eind jaren '50
|
|
5905
Strooien van split.
eind jaren '50
|
![]() |
Aan het eind van de vijftiger jaren kwam G. van Hussen jr. op te jonge leeftijd te overlijden, en werd de directie voort gezet door M. van Hussen en als procuratiehouder D. van Deventer, men had toen ook al de eerste schreden gezet op het gebied van de wegenbouw en rioleringswerk. | |
6001
GMC kipper met DAF dieselmotor.
jaren '60 |
![]() |
6002
Tiel. Aanleg riolering.
1960 Archief Rivierenland |
![]() |
6003
Tiel. Aanbrengen verticale drainage met de PRIESTMAN Caribou op een MACK 6x6 truck.
1960 Archief Rivierenland |
![]() |
6004
Maurik. Aanleg riolering in de wijk de Slaag.
1960 Archief Rivierenland |
![]() |
6101
Utrecht - Tuindorp. Jab Baauw net van de ambachtsschool als machinist klein materieel achter een VIBROMAX AT 2000 trilplaat.
1961
|
![]() |
6102
Utrecht - Tuindorp. RUSTON 19 RB dragline.
1961
|
![]() |
6201
Utrecht - Johannapolder. Een splinternieuwe O & K L 252 bij de aflevering door Orenstein & Koppel in de polder, machinist Piet Kruissen.
1962
|
![]() |
|
|
6202
Aanleg rijwielpad met beton wegdek. S.G.M.E. beton verdeel /afwerkmachine met machinist Piet Burggraaf.
begin jaren '60
|
![]() |
6203
Aanleg rijwielpad met beton wegdek.
begin jaren '60
|
![]() |
6204
Aanleg rijwielpad met beton wegdek.
begin jaren '60
|
![]() |
6206
Maurik. Aanleg riolering in de Tielsestraat.
1962 Archief Rivierenland |
![]() |
6207
Culemborg. De planner Joop de Leeuw aan het werk in zijn kantoor op de werf.
1962 |
![]() |
6210
Advertentie
1962
|
![]() |
6301
Culemborg -markt. ROBUSTER RL 1/3 wiellader met machinist Klaas Pannekoek bij het sneeuwvrij maken tijdens de strenge winter '62/'63. Een zeldzame machine deze ROBUSTER er hebben er slechts een of twee van in Nederland gedraaid.
1963
|
![]() |
6302
Culemborg - Parralelleweg. IJsvrij maken van een waterpartij met de PRIESTMAN Caribou op een MACK 6x6 truck met benzinemotor. Machinist Gerrit Peek.
1963 |
![]() |
6303
Culemborg - Parralelleweg. De ijsblokken worden op een GMC 6x6 kipper geladen.
1963
|
![]() |
6304
Culemborg - Parralelleweg. Ook de grijper was van het fabrikaat PRIESTMAN.
1963
|
![]() |
6305
Utrecht - Johannapolder. Fuchs 300 bij het buizen zetten met
insteekhaak , op de achtergrond een O&K R7 dragline die de sleuf heeft
gegraven , machinist op de Fuchs is Jan Baauw.
jaren '60 |
![]() |
6307
Culemborg. Overslag in de haven.
1963 Archief Rivierenland |
![]() |
6308
Culemborg. Overslag in de haven.
1963 Archief Rivierenland |
![]() |
6309
Culemborg. Overslag in de haven.
1963 Archief Rivierenland |
![]() |
6310
Culemborg. Overslag in de haven.
1963 Archief Rivierenland |
![]() |
6401
Culemborg - De Riethoek. Het overeind zetten van het bovenste deel van de betoncentrale door een GOTTWALD opbouwkraan van Stoof uit Breda.
1964
|
|
6402
Culemborg. Aanleg riolering in de Stationstraat.
1964 Archief Rivierenland |
![]() |
6403
Culemborg. Aanleg riolering in de Stationstraat.
1964 Archief Rivierenland |
![]() |
Aan het begin van de zestiger jaren werd in Utrecht de Johannapolder aangenomen om bouwrijp te maken ( nu universiteitscentrum De Uithof ), en groeide het bedrijf als kool. Er werden grote investeringen gedaan in materieel gericht op de grond weg en waterbouw, en de woningbouw verdween steeds meer op de achtergrond , daar naast beschikten ze zelf over een in eigen werkplaats gebouwde ( KOUD ) asfaltmolen en een asfaltset, rond 1965 werd de eerste betonmixer op Praga chassis aangeschaft en ging men zelf ook beginnen met de bereiding van beton. Dhr. van Hussen wilde het liefst alle werkzaamheden in eigen beheer houden, zo hadden ze zelf een zandexploitatie, werd het asfaltmaterieel af gestoten en de asfaltmolen omgebouwd tot betoncentrale, die later nog eens gemoderniseerd werd i.v.m. de noodzakelijke KOMO Keur, voerde men zelf hei en bronbemalingswerk uit, gingen ze beton aan derden leveren en zelf zand en grind schepen lossen. |
|
6501
Culemborg - zandstraat. PRIESTMAN Caribou dragline op een MACK 6x6 truck met benzinemotor bij het plaatsen van een projectbord. Inzet - Achter de handels de toenmalige Burgemeester.
1965
|
![]() |
6502
Culemborg - zandstraat. PRIESTMAN Caribou dragline met achter de handels de toenmalige Burgemeester.
1965
|
|
6503
Leerdam. FUCHS 300 met heiblok bij het heien van damwanden, machinist Jan Baauw.
1965
|
![]() |
6505
Culemborg. Openingshandeling bij de oplevering van het project "Culemborg verjongt zijn hart" (vernieuwing gehele infrastructuur van de binnenstad) met een WHITLOCK 60A graaflaadcombinatie.
1965
|
|
6506
Culemborg. Openingshandeling bij de oplevering van het project "Culemborg verjongt zijn hart" Een van de eerste Marokkaanse gastarbeiders in Nederland is machinist op de WHITLOCK 60A en geeft uitleg over de bediening aan de toenmalige loco-Burgemeester. Links naast de machine chef werkplaats Cees Schreuders en uiterst rechts M. van Hussen.
1965 |
![]() |
6507
Maurik. O & K RH 5 en MICHIGAN bij bouwrijp maken van een nieuwbouwwijk.
1965
|
|
6508
Dit riool komt zo diep te leggen dat de hydr. graafmachine geen bereik genoeg heeft en het laatste er met de dragline en grijper uit gehaald moet worden, machinist kan zelf niet onderin kijken dus juiste aanwijzingen zijn belangrijk, de man bovenop de put is Thomas Rijswijk
jaren '60 |
|
6509
jaren '60 |
|
6510
Een van de Ford Transit FK 100
personeelsbusjes waarvan er tot eind jaren 60 ongeveer 8 stuks hebben
gereden.
jaren '60
|
|
6511
Maurik. Links een LORIAN TL25 K dragline
met machinist Aart Bijen , rechts een MICHIGAN 75A wiellaadschop met op
het wiel machinist Cor de Bie.
jaren '60 |
![]() |
6512
Maurik. O&K RH 5 hydr. graafmachine met op de voorgrond een ploegje grondwerkers , geheel rechts met vetspuit in de hand machinist Henk van Varik.
jaren '60 |
![]() |
6513
Maurik.
WALLIS & STEEVENS drierol walsje in
eigen werkplaats voorzien van Bernhard diesel die met de hand moest
worden gestart , hier bij het afwalsen van een koudasfaltlaag ,
machinist Huib den Hartog.
jaren '60
|
|
6514
Maurik.
jaren '60 |
|
6515
Maurik. Daimond / Terberg 6x6 Kieper met Nooteboom kieper en Mercedes-Benz dieselmotor.
jaren 1965 |
![]() |
6515
Maurik.
jaren 1965 |
![]() |
6515
Maurik. Met de hele ploeg op de foto.
jaren 1965 |
![]() |
6518
Culemborg. Koudasfalt laden bij de installatie op de werf.
jaren 1965 |
![]() |
6520
Beusichem. CATERPILLAR D 4.
1965 Archief Rivierenland |
![]() |
6521
Beusichem. CATERPILLAR D 4.
1965 Archief Rivierenland |
![]() |
6522
Beusichem. CATERPILLAR D 4.
1965 Archief Rivierenland |
![]() |
6601
Culemborg. Leggen van riolering in de Achterstraat.
jaren '60 |
![]() |
6602
Maurik. O&K RH 5 hydr. graafmachine.
jaren '60 |
![]() |
6701
Leerdam. De PRIESTMAN Caribou nadat deze in eigen werkplaats van de MACK truck op een rupsonderwagen was geplaatst, tevens is de cabine aan de moderne tijd aangepast. Machinist Jan Baauw heit hier houten palen.
1967
|
![]() |
6702
Culemborg - Chopinplein. Tijdens het heien voor eeen winkelcentrum in de wijk Terweijde, werd de LORIAN TL 25K dragline verpletterd onder een omgevallen AMERICAN 599 heistelling van NEDERVEEN uit Rotterdam.
1967
|
![]() |
6703
Culemborg - Chopinplein. Machinist Aart Bijen van de LORIAN zag het gevaarte kantelen en kon zich ternauwernood in veiligheid stellen.
1967
|
![]() |
6704
Culemborg. Muller salonwagen.
1967
|
![]() |
6705
Utrecht - Lange Hagelstraat. Aanleg riolering de kipper is een Terberg.
1967 |
![]() |
6706
Culemborg. De werf met de betoncentrale.
1967 |
![]() |
6708
Culemborg. Slaan van een eerste paal.
1967 |
![]() |
6709
Culemborg - Herenstraat. Priestman Caribau, nadat hij in eigen werkplaats op een rupsonderstel was gebouwd en voorzien was van een ruimere cabine.
1967 |
![]() |
6710
Culemborg - Herenstraat. Priestman Caribau, met machinist Jan Baauw.
1967 |
![]() |
6710
Culemborg / Herenstraat. Leggen van een zinker met de Priestman Caribau.
1967 |
![]() |
6711
Culemborg - Herenstraat.. Leggen van een zinker met de O & K RH 5.
1967 |
![]() |
6712
Culemborg - Zuiderwal. Afwerken taluds met de LORIAN.
1967 |
![]() |
6713
Culemborg . Groepsfoto van de asfaltploeg op de balk van de BARBER GREENE asfaltafwerkmachine.
1967 |
![]() |
6714
Culemborg . Naast de dagelijkse werkzaamheden was Hussen ook actief in het zomeravondvoetbal ( bedrijfsvoetbal ) , op deze foto het team op het toenmalige Culemborgse sportcomplex .
1967 |
![]() |
Toen in de
jaren zestig het verkeersaanbod hand over hand toenam, was
ook de stad Utrecht genoodzaakt zijn toegangswegen en
verkeerspleinen aan te passen .
Men wilde dit vooral bereiken door het dempen van singels en een deel van de Leidsche Rijn, maar de waterhuishouding in die singels was zo belangrijk dat dit niet onderbroken kon worden. De waterbouwkundige afdeling van de Gemeente Utrecht kwam op het idee om een spuikoker te realiseren, dan zou het water door een soort caisson gaan en de rijweg er bovenop komen te leggen . Hussen werd aannemer van dit omvangrijke project waarbij opgemerkt moet worden dat er ter plaatse geen mogelijkheid was om de betonnen caissons te bouwen. Als bouwplaats hiervoor werd de Uraniumweg aangewezen op het toen nog grotendeels braak liggende industrieterrein Lage Weide en direct gelegen aan het water (Uraniumkanaal ) . Dat betekende wel dat de gereed gekomen betonnen kolossen met drijvende bokken te water werden gelaten en varend vanaf de bouwplaats via het Amsterdam-Rijnkanaal naar de binnenstad werden verplaatst, waarbij ook vele ophaalbruggen gepasseerd moesten worden. De koker bestond uit 5 moten van elk 36 meter lang, 5 meter breed en 3,25 meter hoog met een gewicht van 500 ton per moot, die ter plaatse werden afgezonken. |
|
6720
Utrecht. Bouw spuikoker. De caissons in de kist.
1967 |
![]() |
6721
Utrecht. Bouw spuikoker. In het water hijsen van de op de wal gebouwde caissons door twee bokken ieder met een hefvermogen van 250 ton.
1967 |
![]() |
6722
Utrecht. Bouw spuikoker.
1967 |
![]() |
6723
Utrecht. Bouw spuikoker. De caissons in het water, zouden ze wel blijven drijven ?
1967 |
![]() |
6724
Utrecht. Bouw spuikoker. De caissons afgemeerd in het Amsterdam - Rijnkanaal.
1967 |
![]() |
6725
Utrecht. Bouw spuikoker. Een bezorgt kijkende Heer Hussen slaat het transport gade vanaf de wal, gaat het allemaal wel lukken ?
1967 |
![]() |
6726
Utrecht. Bouw spuikoker. Passeren van ophaalbruggen.
1967 |
![]() |
6727
Utrecht. Bouw spuikoker. Het laatste stuk word het echt krap.
1967 |
![]() |
6728
Utrecht. Bouw spuikoker. Bijna op zijn plaats.
1967 |
![]() |
6730
Culemborg - Vijverstraat.
Een tamelijk onbekende wiellader deze is van het engelse fabrikaat
Chaseside type SL 1000 en werd in de zestiger jaren geleverd door
Orenstein & Koppel uit Amsterdam, hoewel het de oudste
laadschopfabrikant ter wereld was kon hij niet zelfstandig blijven
bestaan en werd in 1968 over genomen door JCB, die tot die tijd geen
laadschop in het programma hadden.
1967 |
![]() |
6731
Culemborg - Vijverstraat. Bij het dempen van een waterpartij had hij zich vast gereden en moest worden geholpen door de Werklust VL 1300 met machinist Joop Hartings , machinist op de Chaseside was Kees Ekelschot
1967 |
![]() |
6732
Culemborg - Vijverstraat. WERKLUST VL 1300.
1967 |
![]() |
6733
Culemborg - Vijverstraat. Ook de Werklust VL 1300 met machinist Joop Hartings kwam in de problemen en moest op zijn beurt weer geholpen worden door de Michigan 75A met machinist Cor de Bie.
1967 |
![]() |
6734
Culemborg - Vijverstraat.
1967 |
![]() |
6735
Culemborg - Tollenstraat. In de zestiger jaren was de VCA certificering nog ver weg en mochten er zonder problemen mensen in de bak vervoerd worden , deze dames kregen zo geen smerige schoenen , machinist Joop Hartings.
1967 |
![]() |
6736
Culemborg - Markt.
Joop Hartings met in zijn hand een vergroting van bovenstaande foto, met
achter hem een Daf kieper , deze was gebruikt gekocht en had dienst
gedaan als trekker, de schotel werd verwijderd en een kieper opgebouwd,
hoewel het een 4x2 was , kwam hij goed door het zand i.v.m zijn vele
PK's.
1967 |
![]() |
6737
Culemborg - Markt.
WERKLUST VL 1300, bouwjaar 1966 met machinist Joop Hartings.
1967 |
![]() |
6738
Culemborg - Markt.
Egaliseren van een zandbaan voor de stratenmakers.
1967 |
![]() |
6739
Utrecht Leuvenlaan.
CHASESIDE SL 1000 met de zoon van machinist Kees Ekelschot.
1967 |
![]() |
6740
Maurik. Asfalt leggen.
1967 Archief Rivierenland |
![]() |
6801
Culemborg - Markt. WHITLOCK 60A bij het graven van een leidingsleuf voor een gescheiden riool. Machinist Henk van Zoelen.
1968 |
![]() |
6802
Culemborg - Markt. WHITLOCK 60A .
1968 |
|
6803
Culemborg Twee Terberg kippers en in het midden een Werklust wiellader.
1968 |
![]() |
6804
Culemborg Leggen van klinkerbestrating.
1968 |
![]() |
6805
Culemborg Aanleggen riolering in de Zandstraat.
1968 |
![]() |
6806
Culemborg - Weidsteeg.
Door een stuurfout van de
diepladerchauffeur van E.J van Dijk uit Utrecht kwam het
achterwiel van deze VERHEUL combinatie in de wegberm en
liep de kuipdieplader vast op het wegdek .
1968 |
![]() |
6807
Culemborg - Weidsteeg.
Om verder te kunnen moest de O&K R
7 dragline met machinist Gerrit Peek gelost worden,
maar omdat de weg ter plaatse te smal was, werd eerst
de sloot tijdelijk met zand dicht gereden.
1968 |
![]() |
6808
Culemborg - Weidsteeg.
Nadat hier draglineschotten op
waren gelegd kon de dragline er achterwaarts af rijden.
1968 |
![]() |
6901
Culemborg - Markt.
Herbestraten van de markt, de
dragline is de FUCHS.
1969 |
![]() |
6902
Culemborg.
Bouw bedrijfshallen.
1969 |
![]() |
6903
Culemborg.
Storten van een kolom van een
bedrijfshal de betonmixers zijn RAM“s.
1969 |
![]() |
6904
Culemborg.
O & K MH 4.
1969 |
![]() |
6905
Culemborg.
Eind van de jaren “60 stopt men bij
Hussen met het zelf verwerken van asfalt, hier staat de
BARBER GREENE type 873 te koop bij een machinehandelaar.
1969 |
![]() |
7001
Culemborg . Uitnodiging 50 jarig bedrijfsjubileum.
1970 |
|
7002
Culemborg - Paralellweg west 10. 50 jarig bedrijfsjubileum. Kantoor, werkplaatsen en opslagterrein "de Riethoek". Voor deze gelegenheid was het gehele machinepark naar huis gehaald.
1970 |
![]() |
7003
Culemborg - Paralellweg west 10. 50 jarig bedrijfsjubileum. Een aantal machinisten en monteurs geflankeerd door de directie. Op de achtergrond de LORIAN en drie O & K draglines.
1970
|
![]() |
7004
Culemborg - Paralellweg west 10. 50 jarig bedrijfsjubileum. De chauffeurs.
1970 |
![]() |
7005
Culemborg - Paralellweg west 10. 50 jarig bedrijfsjubileum. Het voltallige personeel.
1970 |
![]() |
7006
Culemborg - Paralellweg west 10. 50 jarig bedrijfsjubileum. Artikel uit de krant.
1970
|
![]() |
7101
Utrecht - Lunetten. Beton storten voor een viaduct in aanbouw met een O & K L 102 op een MACK 6x6 truck. Machinist Klaas Pannekoek.
1971 |
![]() |
7102
De WERKLUST VL 1500 bezig met een flink hijswerk , de kenner zal waarschijnlijk opvallen dat deze machine niet de originele banden en velgen heeft maar een groter formaat. Machinist Joop Hartings.
1971 |
![]() |
7201
Culemborg. De LORIAN TL 25 K nadat hij in de werkplaats weer op nieuw was opgebouwd, (na het ongeval met de heistelling) ondermeer met een nieuwe zelfgebouwde cabine. Hier is hij de "Ronde haven" aan het uitbaggeren.
1972 |
![]() |
7202
Culemborg. Nogmaals de LORIAN TL 25 K met machinist Wim van Kranenburg en leerling Rien Eegdeman (zat nog op de SOMA) op de treeplank.
1972 |
|
7203
Culemborg. SF 1200 6x6 Kieper , hiervan werden er in 1972, 2 stuks aangeschaft, op foto 11, rechts Dim van 't Pad en links zijn collega Herman de Lorijn .
1972 |
![]() |
7204
Culemborg. SF 1200 6x6 Kipper.
1972 |
![]() |
7205
Culemborg. SF 1200 6x6 Kipper.
1972 |
![]() |
7206
Utrecht - Rijnsweerd. Graven van een bouwput t.b.v. de bouw van een rioolgemaal. O&K R7 met knijperbak die de door de Atlas uitgegraven grond uit de put draait en vervolgens op een RAM 6x6 kieper laadt . (nog juist zichtbaar achter de dragline )
1972 |
![]() |
7207
Utrecht - Rijnsweerd Het graven van een drainage sleuf onder in een bouwput met een Atlas 512 op Ford tractor
1972 |
![]() |
7401
Utrecht - Paardenveld. Terberg/Daimond M 52 6x6
met Netam 3 zijdige kieper , chauffeur Henk de Bruin.
1974 |
![]() |
7501
Culemborg. O & K R 7 dragline bij het graven van een cunet op het industrieterrein.
1975 |
![]() |
7502
Culemborg. O & K R 7 dragline met machinist Jan Baauw.
1975 |
![]() |
7503
Culemborg - Uitbreidingsplan "de hond". O & K RH 5 graafmachine.
1975 |
![]() |
Tijdens de zeventiger jaren werd M. ( Michiel) Louman ( schoonzoon ) en G. ( Gerrit) van Hussen ( zoon ) mededirecteur en deed M. van Hussen een stapje terug, in de tachtiger jaren ging ook dhr. van Deventer het bedrijf verlaten i.v.m. het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Naast wegenbouw en rioolwerk werden ook stadsverwarmingsprojecten aan genomen, en ging men zich weer meer richten op de bouw en restauratie van bruggen en viadukten alsmede utiliteitsbouw .van Hussen sr. ( die inmiddels de leeftijd van de zeer sterken had bereikt ) hield zich nog bezig met de zandexploitatie. |
|
7510
Folder.
|
|
7511
Folder.
|
|
7512
Folder.
|
|
7513
Folder.
|
|
7601
Culemborg O&K MH4 serie E op de werf, op de achtergrond de betoncentrale.
1976 |
![]() |
7602
Culemborg O&K MH4 serie E
1976 |
![]() |
7604
Culemborg Ginaf 6x6 met Mulder betonmixer, hier nieuw afgeleverd bij de betoncentrale in 1976, hij kreeg wagenpark nummer 51.
1976 |
![]() |
7801
Maurik. Aanleg riolering.
1978 Archief Rivierenland |
![]() |
7901
Utrecht - Hoog Catharijne. O & K MH 6 bij het leggen van diepriool met twee
Ginaf 8x8 kippers om de grond af te voeren , machinist Wim Borgstein.
1979 |
![]() |
8001
Culemborg.
De werf met op de voorgrond de fundering voor het
nieuwe kantoor , daar achter de betoncentrale.
1980 |
![]() |
8002
Culemborg.
De betoncentrale met eronder een GINAF 6x6 truck
met Muldermixer.
1980 |
![]() |
8003
Utrecht.
Hitachi UH09 met machinist Ton van Beek, bij de
aanleg van een diepriool.
1980 |
![]() |
8004
Utrecht.
Hitachi UH09 met daarbij een Ginaf 8x8 kipper.
1980 |
![]() |
8005
Utrecht.
Hitachi UH09 met een Magirus Deutz 6x6 kipper.
1980 |
![]() |
8006
Beusichem.
Zimmermann & Janssen
cutterzuiger van Leenhouts uit Geldermalsen, deze werd gebruikt om zand
te winnen t.b.v. de zandexploitatie van Hussen.
1980 |
![]() |
8007
Beusichem.
Zimmermann & Janssen
profielzuiger van Leenhouts uit Geldermalsen.
1980 |
![]() |
8008
Utrecht. O&K L15 wiellader, hier bezig met het lossen van betonnen rioolbuizen d.m.v. een buizenriek, machinist Guus Jagers.
1980 |
![]() |
8009
Utrecht. O&K MH6 , bij het leggen
van riolering, machinist Jaap Borgstein, meest links op de foto
uitvoerder Thomas Rijswijk.
1980 |
![]() |
8010
Graven van een bouwput t.b.v. een bedrijfshal met O&K MH 4 .
jaren '80 |
![]() |
8011
Hier is de machinist (John Snoek) zelf het te maken werk aan het uit zetten .
jaren '80 |
![]() |
8101
Utrecht - De Uithof. O & K R 7 dragline met machinist Jan Baauw.
1981 |
![]() |
8102
Utrecht - De Uithof. Verplaatsen van stallen met de O & K R 7 en O & K L 252 met de machinsten Jan Baauw en Gerrit Peek. Op de voorgrond een WERKLUST WG 20 met machinist Anton Versluis.
1981 |
![]() |
8103
Utrecht - De Uithof. O & K R 7 en O & K L 252 .
1981 |
![]() |
8104
Culemborg. WERKLUST 1500 bij de betoncentrale.
1981 |
![]() |
8105
Utrecht. GINAF F 490 8x8 Kieper met
voor de truck chauffeur Gerrit van der Heiden.
1981 |
![]() |
8106
Loosdrecht
Het plaatsen van een houten beschoeiing met O&K MH4 aan de Loosdrechtse
plassen.
1981 |
![]() |
8201
Culemborg. Het in eigen beheer gebouwde nieuwe kantoor.
1982 |
![]() |
8202
Culemborg. Werklust WG 18 bij het rooien van struiken ergens in de binnenstad, machinist Gert Mol.
1982 |
![]() |
8203
Culemborg.
Werklust WG 18 bezig met het plaatsen van een zuil
, machinist Gert Mol werk Varkensmarkt.
1982 |
![]() |
8205
Ammerzoden Werkruimte voor een gemaal. Werkterrein met reeds geplaatste Azobé damwanden en palen met kespen t.b.v. fundatie prefab onderbak.
1982 |
![]() |
8206
Ammerzoden Werkruimte voor een gemaal. Prefab betonnen onderbak hangt in de stroppen en wordt door O&K MH4 tussen de damwanden gestuurd.
1982 |
![]() |
8207
Ammerzoden Werkruimte voor een gemaal. Betonnen onderbak hangt in de staalstroppen van O&K R7 rupskraan en wordt geplaatst met alleen vrije val op de machine.
1982 |
![]() |
8208
Ammerzoden Werkruimte voor een gemaal. Plaatsen betonnen onderbak.
1982 |
![]() |
8209
Ammerzoden Werkruimte voor een gemaal. Plaatsen betonnen onderbak.
1982 |
![]() |
8210
Ammerzoden Werkruimte voor een gemaal. Het aanbrengen van draadstangen om de damwanden in positie te houden, wanneer de dam later wordt aangevuld met klei.
1982 |
![]() |
8211
Ammerzoden Werkruimte voor een gemaal. Met beton beklede uitmonding voor het gemaal, bovengrond wordt afgewerkt met een Hitachi UH 07.
1982 |
![]() |
8301
Beusichem. Zand laden op de zandput. HENSCHEL H 261 en O & K R 7
1983 |
![]() |
8302
Berlicum. Hitachi UH09 bezig met het graven van een kanaalverbreding, machinist Jaap van Lunteren.
1983 |
![]() |
8303
Berlicum. O&K R7 dragline met sleepbak bezig met het uitgraven van het kanaal, machinist Jan Baauw.
1983 |
![]() |
8304 Berlicum.
Men bezat een uitgebreid pompenpark, hier een Desmi centrifugaalpomp
met Hatz Diesel, en rechts een Geho horizontale zuigerpomp, die zowel
diesel als elektrisch aangedreven kon worden.
1983 |
![]() |
8305
Culemborg. Werklust WG 18 bij de aanleg van een parkeerterrein op het industrieterrein, machinist Gert Mol, op de treeplank uitvoerder Ben Pasman.
1983 |
![]() |
8306 Culemborg. Magirus Deutz D 256 Kipper met Nooteboom dieplader en daarop een Atlas AB 1202 van Joh. Versteeg, chauffeur Fred Copier.
1983 |
![]() |
8401
Utrecht - Groeneweg. Het leggen van een vrij vervalriool. O & K MH 4 serie F met machinist Rien Eegdeman.
1984
|
|
8402 Culemborg. Een O&K L15 wiellader ingezet bij het huwelijk van een van de collega's. , machinist Ruth Baauw.
1984 |
![]() |
8403 Culemborg. Het plaatsen van stalen damwandschotten met O&K MH4 bij het afdammen van een sloot.
1984 |
![]() |
logo jaren '80 / '90. |
|
8501
Beusichem. De O & K R 7 ( bouwjaar 1963 dus bijna 25 jaar oud ) in ruststand, enkele uren later zou de machine ten prooi vallen aan de snijbrander.
Begin jaren '80.
|
![]() |
8502
Utrecht - Leuvenlaan. O & K RH 6 LC serie C met machinist Jan Baauw aan het werk bij het leggen van een betonnen bruggetje.
1985
|
![]() |
8503
Culemborg - Veerweg. Grove TM 100 telekraan op Terberg truck bij het leggen van een stalen zinker met machinist Frank van der Hoeff, op de achtergrond een ingehuurde O&K MH4 van Joh. Versteeg.
De telekraan is door Hussen gebruikt gekocht en maar korte tijd in
gebruik geweest, omdat het hijsvermogen veel minder was dan gedacht,
daarom is hij niet voorzien van het logo.
1985 |
![]() |
8504
Culemborg - Veerweg.
1985 |
![]() |
logo '80 / '90-er jaren.
|
|
8601
Culemborg - Veerweg. Aanleg van PVC riool met Yanmar YB 301 minigraver, machinist Klaas Pannekoek, met op foto 3 op de voorgrond het aftrillen van de sleuf met Wacker BS 60 Y Trilstamper.
1986 |
![]() |
8602
Culemborg - Veerweg. Yanmar YB 301 minigraver met machinist Klaas Pannekoek.
1986 |
![]() |
8603
Culemborg. O & K RH 8 hydr. graafmachine deze was van het
bouwjaar 1985, dit was een RH6 bovenwagen op RH 9 onderwagen, machinist
voor de rups voor deze gelegenheid met stropdas Jan Baauw.
1986 |
![]() |
8701
Utrecht - Atoomweg O & K MH 6 en O & K MH 4 beide gezamenlijk bezig met de aanleg van stadsverwarming voor REMU, machinisten Hans van Alfen en Rien Eegdeman
1987 |
![]() |
8702
Utrecht O & K RH 6 op 2 schuiten bij het vernieuwen van de beschoeiing in de grachtengordel van Utrecht, machinist Hans van Alfen
1987 |
![]() |
8703
Utrecht O & K MH 4 op ponton in de gracht
1987 |
![]() |
8704
Utrecht O&K MH4 op schuit i.v.m. beschoeiingswerk in een van
de grachten van Utrecht, machinist Jaap Borgstein
1987 |
![]() |
8705
Utrecht - Catharijnesingel Sleepboot "Tineke", welke werd gebruikt om het varend materieel te verplaatsen, links het aanbrengen van metselwerk t.b.v. de beschoeiing
1987 |
![]() |
8706
Utrecht
Aanleg riolering
jaren '80
|
![]() |
8707
Utrecht
Terberg F 1350
8x8 truck met Multilift afzetinstallatie, chauffeur Dim van 't Pad
jaren '80 |
![]() |
8708
Utrecht
Rioolsleuf met
moderne afstempeling n.l. de sleepkisten, de eivormige buizen worden met
een insteekhaak op de betonnen fundatie gezet, rechts metselaar Dick
van Soelen en links tussen de buizen Huib den Hartog
jaren '80 |
![]() |
8709 Utrecht Ginaf 6x6 truck met Mulder
betonmixer hier bezig met het lossen van demmer wat via een pomp het
riool in gaat links op de voorgrond Gerrit van Hussen.
jaren '80 |
![]() |
8710 Utrecht - Lage Weide
Rioolsleuf gestempeld met
stalen damwandschotten en schroefstempels, mensen in de sleuf zijn bezig
met het stellen van de bekisting voor de betonnen vloer, duidelijk is
nog te zien dat het gaat om een onderheide fundatie
jaren '80 |
![]() |
8711 Maurik - Lage Weide
Yanmar YB 301 minigraver bezig
met de aanleg van rioolpersleiding, machinist Klaas Pannekoek
jaren '80 |
![]() |
8712 Culemborg
TERBERG 8x8 met Multilift afzetinstallatie
jaren '80 |
![]() |
8712 Culemborg
TERBERG 8x8 met Multilift afzetinstallatie.
, werd niet alleen gebruikt met kieperopbouw , maar ook om materiaal en
schaftcontainers te verplaatsen
jaren '80 |
![]() |
8712 Culemborg
TERBERG 8x8
jaren '80 |
![]() |
8712 Culemborg
TERBERG
jaren '80 |
![]() |
6716
Culemborg Kantoor met ernaast de Betoncentrale
1965 Archief Rivierenland |
![]() |
8801 Halfweg - Plysu
Voor het bouwen van een
bedrijfshal werd Heibedrijf Voorbij uit Wilnis ingehuurd om de palen te
slaan, American 599 met een Hera Dieselblok
1988 |
![]() |
8802 Culemborg - Markt
Omdat het gemeentehuis
moeilijk te bereiken was, werd de Ahlmann ingezet om een toekomstig
bruidspaar er naar toe te brengen
1988 |
![]() |
8901 Culemborg M.A.N 8 x 4 met Mulder betonmixer, Chauffeur Bert van der Horst
1989 |
![]() |
8902 Erichem.
Ahlmann AZ 9 Zwenklader bezig
met het egaliseren van grond, machinist Gert Mol
1989 |
![]() |
8903 Erichem.
Liebherr R 912 met machinist
Henk van Varik
1989 |
![]() |
9001
Dit soort van compliceerde diepriool constructies waren een specialisme van de firma
1990 |
![]() |
9002 Culemborg
Een gedeelte van het wagenpark voor de garage op de thuisbasis ,
bestaande uit M.A.N , Iveco , Ginaf en Mercedes
1990 |
![]() |
9003 Culemborg - Het Jacht
Ahlmann AZ 9 Zwenklader met in
de bak een Wacker trilplaat , en rechts ervan een van de twee Yanmar
minigravers , machinist Gert Mol
( links op de voorgrond )
1990 |
![]() |
9005 Almere
O&K RH 8 tijdens het beton
storten met de kubel bij een brug, machinist Jaap van Lunteren
1990 |
![]() |
9006 Almere
Op de achtergrond de Liebherr
R 912 bezig met aanvullen van de landhoofden machinist Joop Kuijer , en
op de voorgrond de van conculega Mourik ingehuurde EWK TR 2212LC
telescoopgraver om overtollige grond onder de bruggen weg te halen
1990 |
![]() |
9007 Beusichem
Ingehuurde CATERPILLAR D9G
voor het afschuiven van de bovengrond op de zandput met ernaast de
Nissan Micra van de planner
1990 |
![]() |
9201 Culemborg - Oosterbrug
O&K MH 6 ingehuurd door
collega aannemer Joh. Versteeg om deze zware betonbuizen te leggen,
machinist Jaap van Lunteren
1992 |
![]() |
9202 Culemborg - Oosterbrug
1992 |
![]() |
9203 Culemborg - Landzicht
O&K RH 6 PMS in ruststand aan
het einde van de dag, machinist Henk van Varik, aanleg
uitbreidingsplan Landzicht
1992 |
![]() |
9204 Beusichem
O&K RH 8 aan het werk in de
zandput bezig met zand laden op kippers van Joh. Versteeg, machinist
Jan Baauw
1992 |
![]() |
9205 Beusichem
1992 |
![]() |
9401 Culemborg - Veerkade
Iveco 6 x 6 Kipper tijdens het leeg rijden van een zandschip geladen via
de trechter
1994 |
![]() |
9402 Beusichem - Broeksteeg
De Ginaf G 4443 S bij het verlaten van de zandput, rechts op de
achtergrond zijn oudere broer de Ginaf F 480 8 x 8 Kipper
1994 |
![]() |
9403 Beusichem - Broeksteeg
Deze Ginaf G 4443 S 8 x 8 had een afzetsysteem, voor en achter zat er
onder het chassis een stalen koker waar 4 steunpoten ingeschoven werden, na dat de hydrauliekslangen los gekoppeld waren kon de truck onder de
bak uit rijden en werd een Stetter betonmixer er op geplaatst, chauffeur
Gerrit van der Heiden
1994 |
![]() |
9404 Beusichem
De GINAF met STETTER
betonmixer
1994 |
![]() |
9405 Beusichem - Zandput
Volvo L 120B Wiellader
bezig met het verwijderen van de sliblaag op het spuitstort, dit was de
grootste wiellader uit de vloot van Hussen
1994 |
![]() |
9501 Culemborg Op foto staan 4 hydraulische graafmachines van drie Culemborgse aannemers gebroederlijk naast elkaar : O&K MH4 en O&K MH Plus van Hussen Ford P45 van Joh. Versteeg en
Liebherr 902 van Gebr. van Santen
1995 |
![]() |
In 1995 dreigde er gevaar voor dijkdoorbraak ten gevolge van de hoge waterstand in de rivieren t ook Culemborg moest worden geėvacueerd, gedurende die tijd werden de machines op het hoogste punt gezet, dat was het stations emplacement. |
|
9502 Culemborg
1995 |
![]() |
9601 Culemborg
M.A.N 6 x 6 Kieper met Hyva Autolaadkraan en Multilift afzetsysteem,
hier bij het plaatsen van een telefooncel in een museumtuin, chauffeur Gradus Meegdes
1996 |
![]() |
9701 Beusichem - Zandput
Volvo L 120B Wiellader met
machinist Jan Baauw
1997 |
![]() |
9702 Beusichem - Zandput
BAGEMA elektrisch aangedreven
diepwinzuiger van Christiaan den Dekker, hier bezig met volspuiten van
zanddepot
1997 |
![]() |
9703 Culemborg - Veerkade M.A.N 8 x 8 kieper met Multilift afzetsysteem tijdens het laden onder de trechter, het lossen van het schip gebeurde met een Priestman Lion grijperkraan met verhoogde cabine, chauffeur John van Ewijk
1997 |
![]() |
9704 Utrecht - De Uithof
Transport bestaande uit MAN
6x6 kieper en HMF autolaadkraan met daar achter een Nooteboom dieplader
en als chauffeur Gradus Meegdes, op de dieplader een O&K RH 8 met als
machinist Jaap Borgstein
1997 |
![]() |
9801 Culemborg
Ford Transit personeelsbus , na de overname al in de bedrijfskleuren van
de nieuwe eigenaar, maar nog met het logo van Hussen
1998 |
![]() |
9802 Beusichem
Ford Fiėsta , deze werd voornamelijk ingezet op een of twee-persoons
klussen
1998 |
![]() |
9901
Utrecht - Geerte Bolwerk Aanleg en constructie van stadsverwarmingsleidingen
1999
|
![]() |
In de jaren negentig ontstonden er familieproblemen en moest er naarstig gezocht worden naar een overname kandidaat, die werd in 1999 gevonden in het aannemingsbedrijf Van Wijk uit Nieuwegein, die per 1 januari 2000 de GWW poot overnam. De betonafdeling ging naar Van Hesteren uit Tiel, en de zandexploitatie naar K3 uit Valburg. Zo kwam er een einde aan het 80 jarig bestaan van een bedrijf waar in de gloriejaren ruim 160 personeelsleden werkten. |
|
12001
Culemborg. GINAF betonmixer, na dat Van Hesteren uit Tiel de betonafdeling had over genomen , de trommel is in de oude Hussen kleur maar op de cabinedeur staat al het logo van de Dekker groep waartoe Van Hesteren toen behoorde
Inmiddels is het Cementbouw geworden en is de naam Hussen in het geheel
verdwenen
2000
|
![]() |
12002
Schaalmodel 1 : 50 in onderdelen van de Ginaf G 4443 S 8 x 8 Gebouwd door dhr. van Eck uit Beusichem |
![]() |
12003
Schaalmodel 1 : 50 van de Ginaf G 4443 S 8 x 8 Gebouwd door dhr. van Eck uit Beusichem |
![]() |
|