HOGENBIRK
Laren
 
   
 

 

 
  De twee broers Gerrit en Lourens Hogenbirk respectievelijk 25 en 22 jaar jong richten op 14 februari 1922 de onderneming N.V. Gebr. Hogenbirk Wegenbouw en Stoomwalsenbedrijf op.
Locatie destijds de Grindbank te Laren, later verhuist men naar de Slangenweg.
De eerste werken worden uitgevoerd bij lokale overheden maar al snel worden werken uitgevoerd voor o.a. rijkswaterstaat en de provincie.
Men kocht als een van de eerste aannemers in Nederland een stoomwals.
   

0005

Gerrit Hogenbirk.

   

3501

 

Aanleg betonweg.

 

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

 

   

3502

 

Aanleg betonweg.

 

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

 

   

3503

 

Aanleg betonweg.

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

   

3504

 

Aanleg betonweg.

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

   

3505

 

Aanleg betonweg.

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

   

3506

 

Aanleg betonweg samen met de H.B.M.

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

   

3507

 

Aanleg betonweg.

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

   

3508

 

Aanleg betonweg.

 

 

 

 

 

 

Eind jaren '30

Foto archief VBW

   
 

Buiten hun pioniersdrift hadden Gerrit en Lourens  een sterke sociale inslag. Naast een gemeende betrokkenheid bij het personeel, bewezen ze ook in oorlogstijd het hart op de juiste plaats te dragen. Omdat ze niet voor de Duitsers wilden werken werd alleen werk in de Noordoostpolder aangenomen. Ondertussen stonden er honderden mensen op de loonlijst van de firma. Dit om te voorkomen dat ze werden getransporteerd naar Duitsland. Van het aanvankelijk zo goed lopende bedrijf was na de oorlog dan ook niet veel meer over. Het was compleet leeggehaald. In feite moest het in de tweede helft van de veertiger jaren weer van de grond af worden opgebouwd.

   

4801

Blaricum

Verdichten zandbed van de Huizerweg met de stoomwals.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief VBW

   

4802

 

Advertentie.

 

 

 

1948

 

   

5601

De Punt.

Aanleg RW 31.

ALFELDER asfaltafwerkmachine en een PIONEER wals.

 

 

 

 

 

 

 

 

1956

Foto archief weg & bouw museum

   

5801

Oost Flevoland.

Aanleg wegen in de nieuwe polder met een BARBER GREENE OLDING afwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

1958

Foto archief weg & bouw museum

   

5802

Oost Flevoland.

Aanleg wegen in de nieuwe polder met een BARBER GREENE OLDING afwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

 

1958

Foto archief weg & bouw museum

   

5901

 

Aanleg RW 13.

Asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

1959

Foto archief Cees Kraal

   

5902

 

Aanleg RW 13.

Inwassen en walsen wegfundatie.

 

 

 

 

 

 

1959

Foto nationaal archief

 

 

5903

 

Aanleg RW 13.

advertentie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

 

   

6101

Amersfoort.

Aanleg RW 28.

Asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

1961

Foto archief Cees Kraal

   

6102

Amersfoort.

Aanleg RW 28.

Egalisatie machine op rail.

 

 

 

 

 

 

 

 

1961

Foto archief Cees Kraal

   

6103

Amersfoort.

Aanleg RW 28.

Asfalt spreidmachine op rail.

 

 

 

 

 

 

1961

Foto archief Cees Kraal

   
  Na het overlijden in 1965 van beide broers Gerrit op 68 jarige leeftijd en Lourens op 65 jarige leeftijd word de leiding van de onderneming overgenomen door Berend de zoon van Lourens.
   

6601

Ouderijn.

Onderhoud RW 12.

BARBER GREENE SA 35.

 

 

 

 

 

 

1966

Foto archief VBW

   

6602

Ouderijn.

Onderhoud RW 12.

 

 

 

 

 

 

 

1966

Foto archief VBW

   

6603

Ouderijn.

Aanleg RW 12.

 

 

 

 

 

 

 

1966

Foto archief VBW

   

6604

Ouderijn.

Onderhoud RW 12.

Split strooien met de hand !

 

 

 

 

 

 

1966

Foto archief VBW

   

6701

 

Onderhoud RW 12.

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6702

 

Onderhoud RW 12.

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6703

 

Onderhoud RW 12.

Bezoek van de Rijkspolitie.

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6704

 

Onderhoud RW 12.

 

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6705

 

Onderhoud RW 12.

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6706

 

Onderhoud RW 12.

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6708

Waddixveen.

Onderhoud RW 27.

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6709

Waddixveen.

Onderhoud RW 27.

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6710

Waddixveen.

Onderhoud RW 27.

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6711

Waddixveen.

Onderhoud RW 27.

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

6712

Waddixveen.

Onderhoud RW 27.

Unieke UNIC kipper voor het asfalttransport.

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto archief VBW

   

7001

 

 

BARBER GREENE SA 35.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto archief VBW

   

7002

Knooppunt Eemnes.

Asfalt leggen op een brugdek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto archief VBW

   

7004

Knooppunt Eemnes.

Asfalt leggen op een brugdek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto archief VBW

   
 

Toen de mobiele centrales werden verboden, bleef de onderneming in de regio en stichtte een vaste centrale aan de Eemweg in Eemnes.

De gebroeders Hogenbirk laten nog steeds hun sporen na in het asfalt hoewel ze de uitvinding van ZOAB niet meer hebben meegemaakt, hebben Louwrens en Gerrit Hogenbirk toch indirect meegewerkt aan de totstandkoming ervan. Mede op hun initiatief werd de produktorganisatie VBW Asfalt in het leven geroepen. Samen met Rijkswaterstaat en andere zuster-asfaltorganisaties in Europa deed de VBW onderzoek naar vrijwel alle aspecten van asfalt, ze werkten onder andere mee aan de totstandkoming van het product ZOAB.

   

7201

Eemnes.

WIBAU stationaire asfaltinstallatie met een capaciteit van 250 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto archief VBW

   

7202

Eemnes.

WIBAU stationaire asfaltinstallatie met een capaciteit van 250 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto archief VBW

   

7203

Eemnes.

WIBAU stationaire asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto archief VBW

   

7204

Eemnes.

WIBAU stationaire asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto archief VBW

   

7205

Eemnes.

WIBAU stationaire asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Foto archief VBW

   

8001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaren '80

Foto archief VBW

   

8002

Puinbreker voor recycling oud asfalt.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80

Foto archief VBW

   

8003

Vervanging riolering in een winkelstraat.

LIEBHERR 932.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80

Foto archief VBW

   

8101

Eemnes.

De WIBAU stationaire asfaltinstallatie is ingrijpend gemoderniseerd en voorzien van een vrijstaande asfaltsilo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1981

Foto archief VBW

   

8102

Eemnes.

De nieuwe vrijstaande asfaltsilo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1981

Foto archief VBW

   
  In 1983 komt het materieel en de werken van Hogenbirk uitgebreid op de televisie door de serie "De Weg".
"De Weg" is een Nederlandse televisieserie geschreven en geregisseerd door Willy van Hemert en word begin 1983 uitgezonden door de KRO.
De serie gaat over het gezin van wegenbouwer Frans Van Steenderen, Van Steenderen (André van den Heuvel) en zijn vrouw Janny scheiden als hun zoon Arie (Sjoerd Pleijsier) nog maar een kind is.
Vader van Steenderen stuurt zijn zoon naar een internaat voor zijn opleiding.
 
  Klik op het logo voor de leader van de serie "de weg".
   

8901

 

Stoomwals "de Gebroeders".

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80

 

   

9001

Uitgraven bouwput.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9002

Uitgraven bouwput.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9003

Uitgraven bouwput.

LIEBHERR  932 LC

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9004

Uitgraven bouwput.

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9005

 

Nieuwe deklaag aanbrengen op de A 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9006

LIEBHERR L 521 wiellader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto B.v. Voorst

 

   

9401

 

KRAMER ALLRAD 416S.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1994

Foto B.v. Voorst

   

9402

 

KRAMER ALLRAD 416S.

 

 

 

 

 

 

 

1994

Foto B.v. Voorst

   

9501

Eemnes.

WERKLUST WG 45B voor de bevoorrading van de asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

1995

Foto B.v. Voorst

   

9502

Eemnes.

WERKLUST WG 45B.

 

 

 

 

 

 

 

 

1995

Foto B.v. Voorst

   

9503

Eemnes.

LIEBHERR 902.

 

 

 

 

 

 

 

1995

Foto B.v. Voorst

   

9801

VOEST ALPINE wals.

 

 

 

 

 

 

 

1998

Foto archief VBW

   

9802

Asfalt leggen met een DEMAG DF 100 en rechts een HAMM wals.

 

 

 

 

 

 

 

1998

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9803

Asfalt leggen met een DEMAG DF 100.

 

 

 

 

 

 

1998

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9804

Asfalt leggen met een DEMAG DF 100.

 

 

 

 

 

 

1998

Foto archief weg & bouwmuseum

   

9901

 

GARRAT of LEISTON stoomwals "De Gebroeders"  bouwjaar 1922.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief weg & bouwmuseum

   
  In Februari 2003 valt het doek voor HOGENBIRK en word het bedrijf opgenomen in DURA VERMEER.