N. van der HILST Aalsmeer Het Harde |
|
Foto's en informatie van Cees en Albert van der Hilst. | |
|
|
Nico van der Hilst werkte als dragline
machinist in de eerste jaren na de tweede wereldoorlog samen met zijn
zoon Cees bij de Amsterdamse Aannemings Mij. te Zoetermeer,
echter hij had meer en meer ambitie om voor zichzelf te beginnen en zo
gebeurde het dat hij een NORDEST E 300 dragline kocht en op 6 mei 1950
was hij als zelfstandig ondernemer werkzaam vanuit de vestigingsplaats
Aalsmeer.
Het eerste werkterrein was voornamelijk in de Noord Hollandse polders en al snel verhuisde hij naar Landsmeer ook kwamen er twee RAPIER draglines bij een 4 1/2 0 en 4 1 0, na de watersnoodramp in 1953 ging hij met alle drie de machines richting Noord Brabant en Zeeland voor het herstellen van vele kilometers dijk hier zou hij een jaar of vijf werkzaam blijven en het machinepark werd er uitgebreid met twee INSLEY, twee PRIESTMAN en twee N.C.K 304 draglines. |
|
4601 Zoetermeer. LORIAN dragline van de Amsterdamse Aannemings Mij. met machinist Jan van der Hilst met als smeerjongen (in de achterdeur) Cees van der Hilst.
1946 |
|
4602 Zoetermeer. Poseren in de bak van de LORIAN.
1946
|
|
4701 Lemmer. P & H 150 dragline van de A.A.M.
1947
|
|
4901 Apeldoorn. Lossen van een betonmolen met de P & H 150.
1949
|
|
4902 Apeldoorn. P & H 150.
1949
|
|
4903 Utrecht. P & H 150 op transport.
1949
|
|
4904 Vlaardingen. P & H 150 .
1949
|
|
5001 Noordscharwoude De eerste dragline van Nico een NORDEST E 300.
1950 |
|
5002 Noordscharwoude Trots voor de nieuwe NORDEST een investering van 37.000,- gulden.
1950 |
|
5003 Noordscharwoude Laden van een smalspoort kipkarrentrein.
1950 |
|
5004 Noordscharwoude
1950 |
|
5005 Noordscharwoude
1950 |
|
5007 Watergraafsmeer. In het weekend met de hele familie naar de NORDEST !
1950 |
|
5008 Watergraafsmeer.
1950 |
|
5009 Watergraafsmeer.
1950 |
|
5010 Utrecht. De NORDEST op transport op een MACK met aanhangdieplader van Van Elk uit Haarlem.
1950 |
|
5202 Pernis. Bij het leggen van riolering schuift de NORDEST van de draglineschotten en zakt weg.
1952 |
|
5203 Pernis.
1952 |
|
5204 Pernis Natuurlijk moet hij er uit maar hoe ? Eerst maar eens overleg.
1952 |
|
5205 Zoetermeer. Een dragline erbij een RAPIER 4 1/2 0.
1952 |
|
5206 Delft.
1952 |
|
5301 Moerdijk. Na de watersnood zijn er veel dijken te herstellen in Zeeland en Noord Brabant, men gaat met drie draglines aan het werk, de NORDEST en twee RAPIER's een 4 1/2 0 en een 4 1/0.
1953 |
|
5302 Moerdijk. Er blijken smalspoor en kipkarren te zijn maar geen loc's dus wachten !
1953 |
|
5303 Moerdijk. Uiteindelijk besluit men om paarden voor de kipkarren te spannen, er kan geladen worden.
1953 |
|
|
|
5304 Willemsdorp. Dijkherstel.
1953 |
|
|
|
5401 Willemsdorp. Dijkherstel. Met een loc voor de kipwagons maar het paard is er ook nog !
1954
|
|
5402 Montfoort INSLEY dragline.
1954
|
|
5403 Montfoort INSLEY dragline. Even genieten in het zonnetje !
1954
|
|
5404 Montfoort INSLEY dragline.
1954
|
|
5405 Tholen Sloten trekken met de INSLEY dragline.
1954
|
|
5406 Tholen De NORDEST aan het werk, achterop weer een nieuwe vestigingsplaats Landsmeer !
1954
|
|
5407 Tholen NORDEST.
1954
|
|
5408 Schouwen Duiveland. Dijkherstel met een nieuwe dragline een PRIESTMAN Tiger een type waarvan men er twee kocht.
1954
|
|
5501 Schouwen Duiveland. PRIESTMAN Tiger.
1955
|
|
5502 Schouwen Duiveland. De PRIESTMAN Tiger met machinist Nico van de Bunt op de rups de smeerjongen Hans Schilp en drie grondwerkers v.l.n.r. Jos de Wit, Piet Morsman, Dirk Verboom.
1955
|
|
5503 Schouwen Duiveland. De twee Tigers broederlijk naast elkaar.
1955
|
|
5504 Tholen. De eerste NCK 304 van Van der Hilst, op de achtergrond een BOOM en een RUSTON 30 RB.
1955
|
|
5505 Tholen. NCK 304
1955
|
|
5506 Tholen. Een blik vanuit de cabine van de NCK 304.
1955
|
|
5507 Tholen. Cees op de treeplank.
1955
|
|
5508 Tholen. NCK 304.
1955
|
|
5509 Tholen. Schaften gewoon op de machine natuurlijk !
1955
|
|
5510 Tholen. Ook nieuw op het werk de eerste RUSTON 30 RB in Nederland van aannemer Den Ouden & De Jonge.
1955
|
|
5511 Tholen. NCK 304.
1955
|
|
5512 Sleutelen aan de INSLEY.
1955
|
|
5513 IJsselstein. Uitgraven van een bouwput voor de Wereldomroep met de RAPIER 410 met machinist Reinier Brugman !
1955
|
|
In 1958 verhuisd men naar Almelo en was vandaar uit o.a. werkzaam bij het leggen van vele kilometers gasleidingen in Duitsland, in 1960 werd er verhuisd naar Lelystad waar enorm veel werk werd verzet bij het inrichten van de Flevopolders. | |
5801 De machines worden groter, een RAPIER 450 op transport met een REO met aanhangdieplader.
1958
|
|
5802 Zwolle. Aanleg A 28. En zo lezen we achterop de kraan het bedrijf is nu gevestigd in Almelo !
1958
|
|
5803 Zwolle. Aanleg A 28. RAPIER 450.
1958
|
|
5804 België - Luik. Ook het werkgebied word uitgebreid hier de RAPIER 450 aan het werk voor de aanleg van de wegen rondom Luik.
1958
|
|
5901 België - Luik. De RAPIER 450 op transport met een Belgische transporteur.
1959
|
|
5902 Duitsland. Aanleg gasleiding van Willemshaven naar Keulen. Aftanken van de INSLEY.
1959
|
|
5903 Duitsland. Aanleg gasleiding van Willemshaven naar Keulen.
1959
|
|
5904 Duitsland. Aanleg gasleiding van Willemshaven naar Keulen.
1959
|
|
5905 Duitsland. Cees op werkbezoek, links Piet Lelie rechts een Duitse lasser.
1959
|
|
5906 Delfszijl. De INSLEY probeert op de dijk te komen.
1959 |
|
6001 Duitsland - Essen. De salonwagen.
1960 |
|
6002 N.C.K 605 1A met 2 m3 bak.
1960 |
|
6101 Flevopolder. In het weekend met de familie het werk gaan bekijken in de eigen boot "de Amundsen".
1961 |
|
6102 RAPIER 450 op ponton.
1961 |
|
6201 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal. DE N.C.K. 605 op transport.
1962 |
|
6202 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal. KOEHRING op transport.
1962 |
|
6203 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal. KOEHRING op transport.
1962
|
|
6204 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal. N.C.K. 304 op transport.
1962 |
|
|
|
6205 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal. N.C.K. 304 en PRIESTMAN Tiger.
1962 |
|
|
|
6206 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal. Met zes draglines op het werk.
1962 |
|
|
|
6207 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal.
1962
|
|
6208 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal.
1962
|
|
6209 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal. N.C.K. 605
1962
|
|
6210 Rozenburg. Aanleg Callandkanaal.
1962
|
|
6301 Wessem. N.C.K. 304 ingezet bij de grindwinning, de machine word hier hersteld nadat hij bijna tot aan de dakrand in het water had gestaan.
1963
|
|
6302 IJmuiden. Opschonen van de haven voor de baggermolen uit.
1963
|
|
Midden jaren zestig echter word het minder met de opbrengsten uit het grondverzet en Nico ontdekte dat er ook goed te verdienen was met het opknappen en verkopen van machines, men kocht in 1965 een stuk grond in Het Harde en bouwde een eigen werkplaats en bedrijfswoning en ging zich helemaal richten op het in - en verkopen van draglines en op het verhuur hiervan met en zonder machinist, de machines werden veelal in Engeland gekocht naar Nederland verscheept en in eigen werkplaats als nieuw opgeknapt. | |
6501 't Harde. De werkplaats krijgt vorm.
1965
|
|
6502 't Harde. Meer en meer komt de nadruk te liggen bij het opknappen van de machines hier de eerste in Engeland gekochte, opgeknapte en in de eigen huisstijl gespoten N.C.K. 405 (was oorspronkelijk grijs/rood).
1965
|
|
6503 't Harde. N.C.K. 405.
1965
|
|
6504 't Harde.
1965
|
|
6505 't Harde. N.C.K. 605.
1965
|
|
6506 't Harde. N.C.K. 605.
1965
|
|
6507 't Harde. N.C.K. 605.
1965
|
|
6601 't Harde.
1966
|
|
6602 't Harde. De bedrijfswoning.
1966
|
|
6603 't Harde.
1966
|
|
6701 Amsterdam. Een N.C.K. 605 word geladen in de Coenhaven.
1967
|
|
6702 't Harde. NORTH WEST 80 dragline voor de revisie.
1967
|
|
6703 't Harde. NORTH WEST 80 dragline na revisie. Werd verkocht aan Flier Kampen.
1967
|
|
6704 't Harde. De "werfkraan" een RUSTON 10 RB.
1967
|
|
6705 't Harde. Een Zweedse RUSTON 22 RB.
1967
|
|
6706 't Harde. En enkele keer werd er bulldozer gereviseerd hier een CATERPILLAR D 4.
1967
|
|
6707 't Harde. Een RUSTON 30 RB word gelost.
1967
|
|
6708 't Harde. Een kijkje in het magazijn.
1967
|
|
6709 't Harde. N.C.K. 605.
1967
|
|
6801 Amsterdam. Lossen van een NORTH WEST 80 na revisie verkocht aan E. Blok.
1968
|
|
6802 't Harde. De "werfkraan" een RUSTON 10 RB.
1967
|
|
In 1969 word de leiding van de onderneming
overgenomen door Cees van der Hilst. Met name N.C.K.'s en PRIESTMAN's maar ook AMERICAN's verlieten als nieuw de werkplaats en vonden hun weg naar binnen en ook buitenlandse afnemers, ook specialiseerde men zich op het ombouwen van de machines naar overslagkraan voorzien van eigen ontworpen en gebouwde verhoogde cabines, ook was men een tijd lang importeur van KOCKUM - LANDSVERK en NOBAS. |
|
7001 't Harde. In gebruik name nieuwe hal.
1970
|
|
7002 't Harde. In gebruik name nieuwe hal.
1970 |
|
7003 't Harde. In gebruik name nieuwe hal.
1970 |
|
7004 't Harde. In gebruik name nieuwe hal. Openingshandeling door Burgemeester Westerhuis met een LANDSVERK graafmachine
1970 |
|
7010 Een KOEHRING en een NCK via de Rijn opweg naar een werk in Emmerich Duitsland.
1970 |
|
7101 't Harde. OLEOMAT H 15 C2 graafmachine.
1971 |
|
7102 't Harde. OLEOMAT H 15 C2 .
1971 |
|
7103 Amsterdam. RUSTON 22 RB dragline in de haven, op weg naar Maleisië.
1971 |
|
7104 Amsterdam. Lossen met een containerkraan.
1971 |
|
7105 Amsterdam.
1971 |
|
7106 Amsterdam.
1971 |
|
7107 Amsterdam. Op de kade wachtend voor inscheping.
1971 |
|
7201 't Harde.
1972 |
|
7202 't Harde. Kijkje in de werkplaats.
1972 |
|
7203 't Harde.
1972 |
|
7204 't Harde.
1972 |
|
7301 't Harde. PRIESTMAN LION 3 .
1973 |
|
7302 't Harde. Een zeldzame KOEHRING Skooper welke na een grondige revisie werd verkocht aan Bottelier.
1972 |
|
7501 Utrecht. PRIESTMAN MC 350 verhuurd voor het lossen van schepen.
1975 |
|
7502 Utrecht.
1975 |
|
7901 't Harde. Winter landschap.
1979 |
|
8101 't Harde. Een AMERICAN 599 met verhoogde cabine.
1981 |
|
8102 't Harde. Het kantelen van de cabine geschied met een SENNEBOGEN hulpkraan.
1981
|
|
8103 't Harde. AMERICAN 599.
1981
|
|
8104 't Harde. Een ontmantelde PRIESTMAN word de werkplaats in gehesen.
1981
|
|
8201 't Harde. En zo komt zo'n PRIESTMAN de werkplaats weer uit geheel gereviseerd en voorzien van een verhoogde cabine.
1982 |
|
8202 't Harde. PRIESTMAN MC 350.
1982
|
|
8203 't Harde. PRIESTMAN MC 350.
1982
|
|
8301 Duitsland - Hockenheim. AMERICAN 599c verhuurd aan MOBIUS.
1983
|
|
8302 't Harde. Twee PRIESTMAN's gereed voor afname.
1983
|
|
8303 't Harde.
1983
|
|
8304 't Harde.
1983
|
|
8305 't Harde.
1983
|
|
8310 Belgie - Zolder. Een PRIESTMAN verhuurd aan een steenkoolmijn.
1983
|
|
8311 Belgie - Zolder. Hier moest een kolen slibdepot worden opgeschoond.
1983
|
|
8312 Belgie - Zolder.
1983
|
|
8313 Belgie - Zolder. De machine word vervangen door een PRIESTMAN met verhoogde cabine.
1983
|
|
8314 Belgie - Zolder.
1983
|
|
8401 Leuth. Een AMERICAN 599 verhuurd voor de overslag van grind in een grindput .
1984
|
|
8402 Weert. AMERICAN 599 verhuurd voor het leggen van rioolbuizen.
1984
|
|
8403 Drachten. AMERICAN 599 geplaatst op een ponton voor het uitbaggeren van een kanaal.
1984
|
|
8501 Meppel. RUSTON 22 RB verhuurd voor het leggen van een zinker.
1985
|
|
8601 't Harde. De eerste werkzaamheden aan een gestripte machine, ontvetten met de hogedrukreiniger.
1986
|
|
8602 't Harde. Gestripte AMERICAN 7250.
1986
|
|
8603 't Harde. PRIESTMAN MC 350 voor een Belgische ondernemer.
1986
|
|
8604 't Harde. PRIESTMAN MC 350 gemonteerd op een truckchassis.
1986
|
|
8605 't Harde. Het laden van een PRIESTMAN MC 350 bestemd voor Heuvelman - Ibis.
1986
|
|
8606 't Harde. PRIESTMAN bestemd voor een Ierse aannemer.
1986
|
|
8607 PRIESTMAN BC 80 verhuurd aan A.Hak.
1986
|
|
8701 PRIESTMAN BC 80 gereed voor transport naar Delfszijl.
1987
|
|
8702 Drachten. Schepen lossen langs het kanaal Meppel - Heereveen.
1986
|
|
8703 Drachten.
1986
|
|
8704 Verhuurd aan Heuvelman - Ibis en geplaatst op de ponton "Arie Cornelis".
1987
|
|
8705 't Harde. Twee PRIESTMAN-nen en een NOBAS.
1987
|
|
8706 't Harde. PRIESTMAN BC 80 op een bouwterrein.
1987
|
|
8707 Drachten. Gereed voor transport.
1987
|
|
8708 Drachten. PRIESTMAN op transport.
1987
|
|
8709 't Harde. Misschien ietsje te zwaar voor de PRIESTMAN !
1987
|
|
8801 't Harde. Sponsor voor de plaatselijke voetbalclub.
1988 |
|
8802 Beerta. De PRIESTMAN MC 350 voor langere tijd verhuurd aan de NACAP en op verzoek gespoten in hun bedrijfskleur.
1988 |
|
8803 Wartena. Aanleg hoofdgasleiding. Uitgraven met de grijper van een zinkersleuf.
1988 |
|
8804 Wartena. Aanleg hoofdgasleiding. Plaatsen van de (gas) zinker.
.
1988 |
|
8805 Wartena. Aanleg hoofdgasleiding.
1988 |
|
8806 Wartena. Aanleg hoofdgasleiding. Wachten op transport.
1988 |
|
8807 Wijster. Plaatsen verticale buizen voor het winnen van stortgas bij de V.A.M.
1988 |
|
8808 Wijster.
1988 |
|
8809 't Harde. DAF met oplegger voor transport op het werkplaatsterrein.
1988 |
|
8810 't Harde.
1988 |
|
8811 Brunssum. NCK 1405 dragline aan het werk in een zandgroeve.
1988 |
|
8812 Brunssum.
1988 |
|
8901 't Harde. PRIESTMAN voor Seignette.
1989 |
|
8902 't Harde. PRIESTMAN voor Seignette.
1989 |
|
|
|
8903 't Harde. RUSTON 38 RB.
1989 |
|
|
|
9001 GROVE TMS 250 ingezet voor houtoverslag.
1989 |
|
9102 Zuidwending - Ommen. Een AMERICAN 5299 voor langere tijd verhuurd aan de NACAP voor hijswerkzaamheden bij de aanleg van een Gastransportleiding.
1991 |
|
9103 Zuidwending - Ommen. Netjes in de NACAP kleuren gespoten tussen de HITACHI's.
1991 |
|
9104 Zuidwending - Ommen.
1991 |
|
9105 Zuidwending - Ommen. Oversteken van een asfaltweg. Het wegdek word beschermt tegen de stalen rupsen d.m.v. autobanden.
1991 |
|
9106 Zuidwending - Ommen. Albert aan de handels.
1991 |
|
9107 Zuidwending - Ommen.
1991 |
|
9108 Zuidwending - Ommen. De wat langere transporten met een dieplader van Van der Vlist.
1991 |
|
9109 Zuidwending - Ommen. Wat extra contragewicht op deze site-boom.
1991 |
|
9110 Zuidwending - Ommen. Pijpleiding in de takels.
1991 |
|
9111 Zuidwending - Ommen.
1991 |
|
9112 Zuidwending - Ommen. De leiding is gelegd de sleuf word gedicht.
1991 |
|
9113 Zuidwending - Ommen. NOBAS dragline van E. Drost uit Drachten met een speciale bak voor het dichtgooien van de leidingsleuf.
1991 |
|
9201 't Harde. PRIESTMAN MC 350.
1992 |
|
Begin negentiger jaren was er opeens weer een grote vraag naar rupskranen ! Door de snelle opkomst van de mobiele telefonie moesten er met spoed door heel het land steunzenders geplaatst worden de echte masten lieten een tijd op zich wachten dus voor nood werden de rupskranen met lange giek ingezet. |
|
9202 Beesd. Montage van antennes op en coax kabels langs de giek.
1992 |
|
9203 Beesd. Aggregaat erbij en gereed was de steunantenne.
1992 |
|
9204 't Harde. KOCKUM LANDSVERK KL 235 antennemast.
1992 |
|
9501 Zwolle. AMERCAN 5299 ingezet bij het monteren van prefab betonelementen.
1995 |
|
Bij het plaatsen van prefab-elementen bij een ander kantoorgebouw ging het mis, een van de rupsen zakte weg en de AMERICAN sloeg om, gelukkig geen gewonden maar de schade was groot, later bleek er op die plaats een sloot te hebben gelopen, en de grond was er onvoldoende verdicht. |
|
9502 Zwolle.
1995 |
|
9503 Zwolle.
1995 |
|
9504 Zwolle.
1995 |
|
9505 Zwolle.
1995 |
|
9601 Zwolle AMERICAN 5299 met verhoogde cabine voor Fernhout Zwolle.
1996 |
|
9602 Zwolle Met een DEMAG kraan van Koekkoek word de AMERICAN 5299 op een schip geplaatst.
1996 |
|
9603 't Harde. Priestman op transport.
1996 |
|
9604 't Harde. Een Priestman voor de Gebr. Goeyyaerts uit België in de takels van een N.C.K.
1996 |
|
9605 't Harde. Montage van de Priestman op een onderwagen waarop een hydraulische kraan heeft gestaan.
1996 |
|
9606 't Harde. Overslag kraan operationeel.
1996 |
|
9701 't Harde. RUSTON 38 RB.
1997 |
|
9702 't Harde. Ook werden er cabine verhogingen geplaatst op hydraulische machines, hier op een HITACHI EX 300 voor Heuvelman Ibis.
1997 |
|
9703 't Harde. HITACHI EX 300 voor Heuvelman Ibis.
1997 |
|
9704 't Harde. HITACHI EX 300 .
1997 |
|
9801 't Harde. Priestman-nen met nieuwe ruimere cabines.
1998 |
|
2001 Deventer. De laatste Priestman verhuurd voor de overslag van zand en grind voor de asfaltcentrale "Stedendriehoek".
2000 |
|
In 2001 verhuist men naar een nieuwe werkplaats in Dronten waar het bedrijf tot op vandaag nog steeds gevestigd is en waar men voornamelijk machines ontwerpt, bouwt en verbouwd voor ZWAGERMAN INTERNATIONAAL de leiding is overgenomen door de twee zonen van Cees, Albert en Corné. | |
2002 Deventer.
2000 |
|
2003 Deventer.
2000 |
|
2004 Deventer.
2000 |
|
Na een aantal jaren besluiten Corné en Albert
in goed overleg Zwagerman te verlaten, Albert gaat werken als uitvoerder
/ machinist bij Tebezo en Corné richt Van der Hilst Equipment B.V. op. |
|
huidig adres |
C. van der Hilst B.V. Waterfront 99 8253 ZB Dronten +31 6 832 09514 info@vanderhilst.nl www.vanderhilst.nl |