|
|
Hollandsche Beton Maatschappij
Den Haag |
|
|
|
|
![](0001-hbm.logo.jpg) |
|
|
|
Voor de oorsprong van de H.B.M. moeten we terug naar het einde van de
negentiende eeuw in het buitenland word dan al op bescheiden schaal
gewapend beton toegepast in de bouw, de tijd was rijp om dit in
Nederland ook toe te gaan passen en die persoon was Ir. A.C.C.G. van
Hemert, civiel ingenieur en leraar aan de Koninklijke Militaire Academie
in Breda.
In 1898 werd door de Franse firma Hennebique een ontwerp ingediend voor
het in gewapend beton uitvoeren van een twee kilometer lange
spoorviaduct in Rotterdam, de directie van de Spoor Mij. verzocht van
Hemert om een oordeel uit te brengen over dit ontwerp, die bracht
hierover een rapport uit waarin hij met name kritiek had op bepaalde
druk- en trekspanningen die zouden ontstaan in de constructie.
Van Hemert kreeg de opdracht een eigen ontwerp te maken, hij kwam met
een Melan-constructie, een ontwerp waarbij de wapening stijve
constructies van hoekstaal bevatte.
Na het verkrijgen van de ontwerp opdracht kreeg hij het idee om het werk
ook zelf te gaan uitvoeren, het ontbrak hem nog aan startkapitaal, na
besprekingen over zijn plannen met geïnteresseerden was dit probleem ook
opgelost en zo passeerde op 18 januari 1902 in Den Haag de akte
van oprichting en was daar de N.V. Hollandsche Maatschappij tot het
maken van werken in gewapend Beton, met als directeur Ir. van Hemert.
Eerste werk het bouwen van eerder genoemd viaduct . |
|
|
0005 Ir. A.C.C.G van Hemert |
![](0005-De.ir.a.c.c.g.van%20hemert.jpg) |
|
|
|
Reeds in het tweede jaar van het bestaan van de jonge onderneming is er
sprake van een explosieve groei, dat blijkt ook door het vertrouwen van
Rijkswaterstaat die de opdrachten voor het bouwen van een steiger
en een vishal in IJmuiden en een sluis in het Merwede-kanaal aan de HBM
gunde.
In dat jaar 1903 waagde men ook de eerste stappen om werken te gaan
uitvoeren in buitenland en wel in Nederlands-Indië en Zuid Amerika met
name Chili waar men samen werkte met een plaatselijke aannemer.
Voor het aannemen van een groot werk in Argentinië wat bestond uit veel
baggerwerk zocht van Hemert contact met J.A. van Hattem directeur van
Aann. Mij, v/h G.A. van Hattem uit Dordrecht, men kreeg echter het werk
niet maar dit resulteerde in 1909 in het gezamenlijk oprichten van de
N.V. Hollandsche Aanneming Maatschappij waarin de HBM participeerde met
een aantal aandelen.
Het eerste grootte werk voor de HAM werd binnen gehaald in
Nederlands-Indië in Soerabaja en Tandjong Priok werden de havens
uitgebreid waarvoor 72 miljoen kubieke meter grond verzet moest worden,
van Hemert kon zeggen dat de zon in het HBM-rijk niet meer onder ging !
In 1910 werd er dan ook een kantoor in Ned. Indië in gebruik genomen.
In Nederland ging de HBM zich in die jaren meer en meer bezig houden met
de aanleg van wegen, eerst met puin / leem verharding later werden die
uitgevoerd met betonverharding. |
|
|
2001 Verbreden
van een bestaande weg met puin wat word verdicht met de AVELING & PORTER
stoomwals
jaren '20
Archief weg en bouw museum |
![](2001-H%20B%20my%203.jpg) |
|
|
2002 In wateren
van een wegdek dat bestaat uit puin en leem De
verdichting vind plaats met een PIONEER stoomwals
jaren '20 Archief weg en bouw museum
|
![](2002-H%20B%20my%202kopie.jpg) |
|
|
2005 Aanleg weg met betonverharding,
de beton word aangevoerd per smalspoor met kipkarren
jaren '20
Archief weg en bouw museum |
![](2005-004-wbm.hbm.192-.jpg) |
|
|
2006 Aanleg wegdek met puin / leem
verharding de mannen op de foto sorteren de puin en zorgen voor een vlak
wegdek dat daarna met de stoomwals verdicht word
jaren '20 Archief
weg en bouw museum |
![](2006-037-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2007 Verdichten
puin / leem wegdek
jaren '20 Archief weg en bouw museum |
![](2007-H%20B%20my%2013.jpg) |
|
|
2009 Aanleg puin
/ leem verharding
jaren '20
Archief weg en bouw museum |
![](2009-044-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2010 In walsen
puin met op de achtergrond een mooi waterreservoir
jaren '20 Archief
weg en bouw museum |
![](2010-029-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2011 Aanleg
beton wegdek
Let op het verdichten met de stamper ! en ook hier weer meer kijkers dan
werkers !
jaren '20
Archief weg en bouw museum |
![](2011-049-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2301 Noord Brabant
De puinbreker aan het werk
1923 Archief HBG |
![](2301-brabant.1923.jpg) |
|
|
2401 Den Haag
kantoor HBM
jaren '20 |
![](2401-kantoor.den%20haag.192-.jpg) |
|
|
|
In 1924 neemt Ir. van Hemert ontslag als directeur en benoemd als
commissaris.
Halverwege de jaren twintig vind de bitumen de weg naar Nederland en
worden ook door de HBM de eerste wegverhardingen uitgevoerd met asphalt,
men investeert dan ook in eigen asfaltmolens de eerste MILLAR molen word
in die jaren in bedrijf gesteld. |
|
|
2502 Verdichten
wegdek met een PIONEER tandemwals met dieselmotoraandrijving, zeer
modern in die jaren
jaren '20 Archief
VBW |
![](2502-046-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2503 Spreiden
asfalt met schop, riek en hark
jaren '20 Archief VBW |
![](2503-008-wbm.hbm.asfaltverwerken.192-.jpg) |
|
|
2518 Aanvoer
asfalt met smalspoor kipkarren
jaren '20 Archief VBW |
![](2518-073-wbm.193-.jpg) |
|
|
2601 Rotterdam
MILLAR asfaltmolen op de achtergrond de Van Nelle fabriek in aanbouw
1926 Archief VBW |
![](2601-009-wbm.hbm.millar.rotterdam.1926.jpg) |
|
|
2602
Amsterdam
Aanleg wegen
1926
|
![](movies.png) |
|
|
2603
Rotterdam
1926 Archief Reinier Brugman |
![](2603-RB-014.1926.jpg) |
|
|
2605 Tilburg
- Eindhovenseweg
Aanleg weg naar Moergestel
MILLARS asfaltmolen
1926 Regionaal archief Tilburg |
![](2605-kmw.tilburg.1926-43503.JPG) |
|
|
2606 Tilburg
- Eindhovenseweg
Aanbrengen asfaltverharding op de weg naar Moergeste aanvoer van het
asfalt met paard met kipkar.
Het asfalt word op een ijzeren plaat gestort en vandaar met een
verwarmde bats, riek en hark verspreid.
1926 archief VBW |
![](2606-033-1926%20tilburg%20paard%20met%20kar.JPG) |
|
|
2607 Tilburg
- Eindhovenseweg
Twee walsen in vol bedrijf bij het verdichten van het asfalt op de
'weg naar Moergestel op de voorgrond een "moderne" PIONEER (diesel)
motortandemwals speciaal ontworpen voor de asfaltwegen en een AVELING
PORTER stoomwals, achter de stoomwals is nog de salonwagen van de
machinist te zien.
1926 archief VBW |
![](2607-011-wbm.hbm.tilburg-moergestel.1926.JPG) |
|
|
2807 Tilburg
- Eindhovenseweg
Aanleg weg naar Moergestel
1928 Archief Reinier Brugman |
![](2608-RB-015.1928.jpg) |
|
|
2701 Amsterdam
Asfalt aanbrengen op de Nieuwerzijds voorburgwal
1927 Archief Reinier Brugman |
![](2603-RB-014.1926.jpg) |
|
|
2702 Den Haag
1927 Archief VBW |
![](2702-002-wbm.hbm.den%20haag.1927.jpg) |
|
|
2705
Betonmolen voor kleinere werken
jaren '20 Archief weg en bouw
museum |
![](2705-027-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2706
Grote Betonmolens
jaren '20 Archief weg en bouw
museum |
![](2706-039.wbm.hogenbirk.193-.jpg) |
|
|
2707 Rotterdam
Asfalt leggen op de Nieuwe binnenweg
jaren '20 Archief VBW |
![](2707-010-wbm.hbm.nieuwe%20binnenweg.rotterdam.1930.jpg) |
|
|
2708 Rotterdam.
Asfalt leggen op de Nieuwe binnenweg, verdichten met de PIONEER
tandemwals
jaren '20 Archief Reinier
Brugman |
![](2708-RB-024.1925.jpg) |
|
|
2709 Rotterdam
Asfalt leggen op de Nieuwe binnenweg
jaren '20 Archief VBW |
![](2709-H%20B%20my%208.jpg) |
|
|
2710 Rotterdam
Asfalt leggen op de Nieuwe binnenweg, aanvoer asfalt met paard en kar
jaren '20 Archief VBW |
![](2710-007-wbm.hbm.asfaltverwerken.rotterdam.1927.jpg) |
|
|
2711 Asfaltmolen,
vervoer asfalt met paard en kar, terwijl een kar onder installatie
geladen word worden de paarden gevoerd, een politieagent kijkt toe
jaren '20 Archief VBW |
![](2711-035-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2712 Rotterdam
Aanleg weg met betonverharding
jaren '20 Archief weg en bouw museum |
![](2712-039-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2713
Aanleg industrievloer met vloeibitumen
jaren '20 Archief VBW |
![](2713-040.wbm.hogenbirk.193-.jpg) |
|
|
2715 Deil.
Het verdichten van de
onderbaan van Rijksstraatweg met een 13 ton zware AVELING & PORTER wals
1927 Archief Reinier Brugman |
![](2715-RB-010.1927.jpg) |
|
|
2716 Den Haag -
Sassenheim
Links een A & P van de HBM,
rechts een RUTHEMEIJER van BOESEWINKEL
1927 Archief Reinier Brugman |
![](2716-RB-011.1927.jpg) |
|
|
2801
Verwerken asfalt
jaren '20 Archief VBW |
![](2801-006-wbm.hbm.asfaltverwerken.1928.jpg) |
|
|
2803
MILLAR asfaltmolen
jaren '20 Archief VBW |
![](2803-033-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2804
jaren '20 Archief VBW |
![](2804-034-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2805
Transporteren van een
asfaltmolen, met een drijvende bok word hij in een binnenschip geladen
jaren '20 Archief VBW |
![](2805-040-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2806
jaren '20 Archief VBW |
![](2806-041-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
2901
Aanvoer asfalt.
jaren '20
Archief VBW
|
![](2901-017-wbm.hbm.asfaltmolen.193-.jpg) |
|
|
2902 Huizen ENSINK
asfaltmolen, vervoer asfalt per smalspoor met kipkarren getrokken door
een stoomloc.
jaren '20 Archief VBW |
![](2902-018-wbm.19--.jpg) |
|
|
2903 Huizen ENSINK
asfaltmolen, let op de kipkar onder de molen.
jaren '20 Archief
VBW |
![](2903-019-wbm.19--.jpg) |
|
|
2904 Huizen ENSINK
asfaltmolen.
jaren '20 Archief
VBW |
![](2904-072-wbm.huizen.193-.jpg) |
|
|
|
De HBM had de wind mee tot op de 24e oktober 1929 de fatale krach op de
Newyorkse beurs plaats vond en die ook in het Nederlandse bedrijfsleven
een fase van zeer magere jaren inluide.
Het zou tot het midden van de dertiger jaren duren eer er weer gunstiger
tijden aanbraken. |
|
|
3001
PIONEER tandemwals.
jaren '30
Archief VBW |
![](3001-038-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3002
jaren '30
Archief VBW |
![](3002-H%20B%20my%204.jpg) |
|
|
3005
jaren '30 Archief VBW |
![](3005-H%20B%20my%2014.jpg) |
|
|
3006
PIONEER tandemwals.
jaren '30 Archief VBW |
![](3006-H%20B%20my%2011.jpg) |
|
|
3007
PIONEER tandemwals.
jaren '30 Archief VBW |
![](3007-H%20B%20my%2012.jpg) |
|
|
3008
jaren '30 Archief
VBW |
![](3008-003-wbm.hbm.192-.jpg) |
|
|
3009
AVELING PORTER stoomwals.
jaren '30
Archief VBW |
![](3009-aveling-porter.193-.jpg) |
|
|
3011
Aanleg asfaltwegen op het
platteland.
jaren '30
Archief VBW |
![](3011-014-wbm.hbm.asfaltmolen.193-.jpg) |
|
|
3012
Aanleg asfaltwegen op het
platteland.
jaren '30 Archief
VBW |
![](3012-015-wbm.hbm.asfaltmolen.193-.jpg) |
|
|
3015
jaren '30 Archief
VBW |
![](3015-018-wbm.hbm.asfaltmolen.193-.jpg) |
|
|
3016
jaren '30 Archief
VBW |
![](3016-023-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3017
jaren '30
Archief VBW |
![](3017-024-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3018
jaren '30
Archief VBW |
![](3018-030-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3019
jaren '30
Archief VBW |
![](3019-026-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3020
jaren '30
Archief VBW |
![](3020-028-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3021
jaren '30
Archief VBW |
![](3021-031-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3022
jaren '30
Archief VBW |
![](3022-032-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3023
Aanleg betonweg in samenwerking met
Hogenbirk.
jaren '30 Archief weg en bouw museum |
![](3023-035.wbm.hogenbirj.193-.jpg) |
|
|
3024
jaren '30
Archief VBW |
![](3024-043-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3025
jaren '30
Archief VBW |
![](3025-045-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3026
jaren '30
Archief VBW |
![](3026-048-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3027
jaren '30
Archief VBW |
![](3027-047-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3028
jaren '30
Archief VBW |
![](3028-050-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
3101 Ureterp
1931
Archief VBW |
![](3101-ureterp.1931.jpg) |
|
|
3201
Pernis.
De salonwagen van de familie Brugman voor het
terrein van SHELL, waar op het terrein de wegen werden aangelegd, de
salonwagen kreeg een plaatsje net buiten de poorten van de raffinaderij.
1932
Archief Reinier Brugman |
![](3201-RB-022.1932.jpg) |
|
|
3401
Advertentie
1934 |
![](3401-advertentie.1934.jpg) |
|
|
3501
Asfalt aanbrengen op een dijklichaam, aanvoer
per smalspoor, verdichten met de stamper !
jaren '30
Archief weg en bouw museum |
![](3501-016-wbm.hbm.asfaltmolen.193-.jpg) |
|
|
3701
Asfaltmolen.
jaren '30
Archief weg en bouw museum |
![](3701-025-wbm.hbm.193-.jpg) |
|
|
|
Meer en meer worden onwikkelt de HBM zich tot een totaal bouwer en
worden er steeds grotere waterbouwkundige werken aangenomen. |
|
|
3801
Dordrecht
Bouw spoorbrug over de Oude Maas.
1938
Archief weg en bouw museum |
![](3801-002-spoorbrug.dordrecht.1938.jpg) |
|
|
3802
Dordrecht
Bouw spoorbrug over de Oude Maas.
1938
Archief weg en bouw museum |
![](3802-003-spoorbrug.dordrecht.1938.jpg) |
|
|
3803
Dordrecht
Bouw spoorbrug over de Oude Maas.
1938
Archief weg en bouw museum |
![](3803-004-spoorbrug.dordrecht.1938.jpg) |
|
|
3805
Utrecht.
Bouw viaduct in Rijksweg 22.
1938
Archief weg en bouw museum |
![](3805-001-rw22.utrecht.jpg) |
|
|
3806
Son
Asfaltmolen aan het Wilhelminakanaal.
1938
Archief VBW |
![](3806-001-wilhelminakanaal.son.193-.jpg) |
|
|
3901
Dordrecht
Bouw spoorbrug over de Oude Maas.
1939
Archief weg en bouw museum |
![](3901-001-spoorbrug.dordrecht.1939.jpg) |
|
|
3905
Asfaltmolen
jaren '30
Archief weg en bouw museum |
![](3905-019-wbm.hbm.asfaltmolen.193-.jpg) |
|
|
3910
Amsterdam - Muntplein
Asfalt leggen in de avonduren onder grote
belangstelling
1939
Archief Amsterdam |
![](3910-muntplein.amsterdam.1939-94215882_3127042317358391_7685596839478820864_o.JPG) |
|
|
3911
Amsterdam - Muntplein
Asfalt leggen in de avonduren onder grote
belangstelling
1939
Archief Amsterdam |
![](3911-hbm.muntplein.1939-316204381_5881514665244462_4020623756138361161_n.JPG) |
|
|
|
Toen in de lente van 1940 het noodlot ook in Nederland insloeg waren de
voornaamste projecten war de HBM mee bezig was goeddeels voltooid, nadat
de 10e mei het gehele HBM apparaat had stil gelegd bleek men al spoedig,
wel op kleinere schaal weer te kunnen beginnen. Er waren diverse nieuwe
bouwkundige werken aangenomen en men kon aan de eisen om voor de
bezetter te werken ontkomen. Er was sprake van een uitzondering, de
aanleg van een start en landingsbaan op het vliegveld Gilze-Rijen. |
|
|
4101
Amsterdam
Uitgraven haven.
1941
|
![](4101-amsterdam.1941.jpg) |
|
|
4102
Bunnik - Oudenrijn.
Aanleg RW 12.
JUNG loc met een gewicht van 6 ton.
1941
Archief Reinier Brugman |
![](4102-RB-028.1941.jpg) |
|
|
4103
Bunnik - Oudenrijn.
Aanleg RW 12.
O.& K. loc.
1941
|
![](4103-RB-029.1941.jpg) |
|
|
4301
Amsterdam
Heiwerkzaamheden voor de bouw van een
aanlegsteiger.
1943 |
![](4301-amsterdam.1943.jpg) |
|
|
4501
Amsterdam - Schiphol
Herstel start en
landingsbanen.
1941 Archief weg
en bouwmuseum |
![](4501-schiphol.amsterdam.H%20B%20my%2015.jpg) |
|
|
|
Het eerste vredesjaar leverde naast de vele werk aan het herstellen van
de infrastructuur een 15 tal nieuwe werken op en dat jaar werd dan ook
met winst afgesloten. |
|
|
4801
Advertentie
1948 |
![](4801-017-advertentie.wegen.1948.jpg) |
|
|
5001
Heien van een damwandkuip.
1950
Archief weg en bouwmuseum |
![](5001-016-ghn.hbm.19--.jpg) |
|
|
5002
Briefhoofd
1950 |
![](5002-RB-044.1950.jpg) |
|
|
|
Na de watersnoodramp van 1953 in Zeeland, moeten voor het einde van het
jaar de dijken weer hersteld zijn, dat levert enorm veel werk op voor de
deskundige weg-en waterbouwer HBM die onder andere ruime ervaring heeft
met het bekleden van de dijklichamen. Aan de zuidzijde van Goere
Overflakkee werd een aanvoersteiger en opslagterrein gemaakt voor de
aanvoer van bouwmateriaal en een plek voor de asfaltinstallaties. |
|
|
5401
Advertentie
1950
Vakblad wegen |
![](5401-hbm.wegen.1954-BAC_3104.JPG) |
|
|
5601
HOVERS 500 dragline.
jaren '50
|
![](5601-hbm.hovers.195-.jpg) |
|
|
|
Er waren begin jaren vijftig diverse werken aangenomen in het
buitenland, in 1954 was er Nieuw-Guinea en de Republiek Indonesia, in
Nederland was 1956 het jaar van nieuwe combinaties en deelnemingen, in
Rotterdam werd de Metro tunnel gebouwd en in Zeeland werden in het kader
van de Deltawerken de Haringvlietsluizen gebouwd, en men werkt mee aan
de Veersedam, Volkenrakdam en Brouwersdam. |
|
|
5801
Volkerakdam
Asfaltinstallatie.
1958
Nationaal archief |
![](5801-008-volkenrakdam.1958.jpg) |
|
|
5802
Volkerakdam
Asfaltinstallatie.
1958
Nationaal archief |
![](5802-007-volkenrakdam.1958.jpg) |
|
|
5803
Volkerakdam
Asfaltinstallatie.
1958
Nationaal archief |
![](5803-009-volkenrakdam.1958.jpg) |
|
|
5804
Volkerakdam
Asfaltinstallatie.
WERKLUST OL 501
1958
Nationaal archief |
![](5804-006-volkenrakdam.1958.jpg) |
|
|
5805
Volkerakdam
Asfaltinstallatie.
1958
Nationaal archief |
![](5805-010-volkenrakdam.1958.jpg) |
|
|
5901
Scheveningen
Eerste spade voor de bouw van de pier.
1959
Nationaal archief |
![](5901-scheveningen.1959.jpg) |
|
|
5902
Advertentie
1959
Tijdschrift wegen |
![](5902-hbm.waterstaat.1959.jpg) |
|
|
6001 Haringvlietdam
Asfaltinstallatie.
1960
Archief VBW |
![](6001-009-wbm.19--.jpg) |
|
|
6002 Haringvliet
Asfaltinstallatie.
1960
Archief VBW |
![](6002-051-wbm.hbm.deltawerken.196-.jpg) |
|
|
6003 Haringvliet
Asfaltinstallatie.
1960
Archief VBW |
![](6003-052-wbm.hbm.deltawerken.196-.jpg) |
|
|
6004 Haringvliet
Asfaltinstallatie.
1960
Archief VBW |
![](6004-036-wbm.hbm.195-.jpg) |
|
|
6005 Haringvliet
Asfaltinstallatie.
1960
Archief VBW |
![](6005-022-wbm.hbm.196-.jpg) |
|
|
6006 Haringvliet
Asfaltinstallatie.
1960
Archief VBW |
![](6006-010-wbm.19--.jpg) |
|
|
6010 Amsterdam
BEDFORD kippers op de werf.
1960
Foto nationaal archief |
![](6010-011-hbm.amsterdam.195-.jpg) |
|
|
6011 Amsterdam
Rechts de wagen van de materieeldienst.
1960
Foto nationaal archief |
![](6011-012-hbm.amsterdam.195-.jpg) |
|
|
6101
Veerse dam
Nieuwe AMMANN asfaltinstallatie.
1961
Archief VBW |
![](6101-074-wbm.ammann.veersedam.1961.jpg) |
|
|
6105
Nieuw Guinea
AMMANN asfaltinstallatie
1961
Archief VBW |
![](6105-nieuw%20guinea.1961-56363582_2339152309480733_9112942002403540992_n.JPG) |
|
|
6106
Nieuw Guinea
BARBER GREENE 679A
1961
Archief VBW |
![](6106-hbm.biak.nw%20guinea.1961-284602798_5407450672650866_2847036344720314194_n.JPG) |
|
|
|
In de jaren zestig is er een fusiedrift bij de HBM dat leid er toe dat
in 1963 de woningbouwer Intervam word overgenomen en werd het belang in
de HAM en daarmee dus in de natte waterbouw stelselmatig uitgebreid wat
uiteindelijk zou leiden tot de overname van de HAM. |
|
|
6501
Brouwersdam
Aanbrengen asfalt op de dijk.
1965
Archief RWS |
![](6501-001-rws.brouwersdam.1965.jpg) |
|
|
6502
Brouwersdam
Aanbrengen asfalt op de dijk.
1965
Archief RWS |
![](6502-002-rws.brouwersdam.1965.jpg) |
|
|
6503
Brouwersdam
Aanbrengen asfalt op de dijk.
1965
Archief RWS |
![](6503-003-rws.brouwersdam.1965.jpg) |
|
|
6504
Brouwersdam
Aanbrengen kleeflaag en split.
1965
Archief RWS |
![](6504-004-rws.brouwersdam.1965.jpg) |
|
|
6505
Brouwersdam
Asfaltinstallaties in de werkhaven.
1965
Archief RWS |
![](6505-005-rws.brouwersdam.1965.jpg) |
|
|
6510 Grevelingendam
Verwerken gietasfalt.
1965
Archief VBW |
![](6510-465304.hbm.grevelingen.1965.jpg) |
|
|
6601 Brouwersdam
Betonmenginstallatie.
1960
Archief weg en bouw museum |
![](6601-020-wbm.196-.jpg) |
|
|
6605 Brouwersdam
AMMANN Asfaltinstallatie.
1966
Nationaal Archief |
![](6605-004-brouwershavensegat.1966.jpg) |
|
|
6606 Brouwersdam
AMMANN Asfaltinstallatie.
1966
Nationaal Archief |
![](6606-002-brouwershavensegat.1966.jpg) |
|
|
6607 Brouwersdam
AMMANN Asfaltinstallatie.
1966
Archief VBW |
![](6607-014-brouwersdam.hbm.a.1966.jpg) |
|
|
6608 Brouwersdam
AMMANN Asfaltinstallatie.
1966
Nationaal Archief |
![](6608-005-brouwershavensegat.1966.jpg) |
|
|
6609 Brouwersdam
AMMANN Asfaltinstallatie.
1966
Nationaal Archief |
![](6609-013-brouwersdam.hbm.a.1966.jpg) |
|
|
|
In 1968 word er weer een werkmaatschappij toegevoegd, ditmaal een fusie
met de H.C.G. in Leiden, die de staalpoot van het moederbedrijf zou
worden, de fusie had ook gevolgen voor de naam van moederbedrijf HBM,
die word veranderd in Hollandsche Beton Groep en de naam H.B.M. word
terug gegeven aan de werkmaatschappij. |
|
|
|
![](hbm.250.logo.jpg) |
|
|
6801 Oosterscheldedam - Werkeiland
Roggeplaat
Asfaltinstallatie
1968
Nationaal Archief |
![](6801-001-oosterschelde.196-.jpg) |
|
|
6802 Oosterscheldedam - Werkeiland
Roggeplaat
Asfaltinstallatie
1968
|
![](6802-001.hbm.oosterschelde.1970.JPG) |
|
|
6901 Amsterdam
Asfalt leggen op het Kattenburgerplein
BARBER GREENE SA 41 en MASTER PAVIOR
1969
Archief Amsterdam |
![](6901-kattenburgerplein.amsterdam.1969-84239022_3040956572633633_4981296064809140224_o.JPG) |
|
|
6905 Hoek van Holland
Aanleg havenpier
Transport gietasfalt
CATERPILLAR 944 en AMERICAN
1969
Foto Henny van Staveren |
![](6905-Fra.%20HvH%203.jpg) |
|
|
6910 Rotterdam - Europoort
Heiwerkzaamheden voor de kademuur van de Dintelhaven
MENCK stoom heistelling
1969
Foto Stadsarchief Rotterdam |
![](6910-hbm.europoort.dintelhaven.1969-NL-RtSA_4204_40386.JPG) |
|
|
6911 Rotterdam - Europoort
Heiwerkzaamheden voor de kademuur van de Dintelhaven
1969
Foto Stadsarchief Rotterdam |
![](6911-hbm.europoort.dintelhaven.rotterdam.1969-NL-RtSA_4204_40381.JPG) |
|
|
7001 Hoek van Holland
Aanleg havenpier
Transport gietasfalt
1970
Caterpillar activiteiten |
![](7001-001-ca.966c.rotterdam.1970.jpg) |
|
|
7002 Hoek van Holland
Aanleg havenpier
CATERPILLAR 966B
1970
Caterpillar activiteiten |
![](7002-002-ca.966c.rotterdam.1970.jpg) |
|
|
|
In 1970 word de wegenbouwer P.C. Zanen opgenomen in de H.B.G. groep en
samengevoegd met de wegenbouwtak van H.B.M., samen gaan ze vanaf dan verder onder
de naam Hollandsche Wegenbouw Zanen. |
|
Na de overname in 1979 van Nederhorst N.V. in Gouda verdwijnt de naam
H.B.M. deze veranderd in H.B.W. Hollandsche Beton en Waterbouw, in 2002
word de H.B.G. overgenomen door de Koninklijke BAM groep en verdwijnt
ook de naam H.B.W. |
|
|
|
|