|
|
EWEBO Teteringen |
|
Frans van den Elshout gaf jarenlang samen met zijn broer Jos leiding aan
de onderneming Elshout Wegenbouw Breda B.V., door een verschil in
inzicht besluit Frans in 1985 om het bedrijf te verlaten en zijn eigen
B.V. op te richten onder de naam EWEBO wegenbouw B.V. In de tijd dat de mobile asfaltinstallaties plaats maakten voor stationaire installaties, met als gevolg meer transport kilometers voor het asfalt naar de werken en een nieuwe aanbestedingseis van Rijkswaterstaat die bepaald dat het benodigde asfalt voor de projecten binnen een straal van 50 kilometer bereid en verwerkt dient te worden, brengt Frans op het idee om een drijvende asfaltinstallatie te bouwen die snel te verplaatsen en op te bouwen is en zo dichter bij het uit te voeren werk opgesteld kan worden, zijn idee is niet nieuw de aannemers Heijmans (in de waterbouw) in de jaren vijftig en Tempelman in de zestiger jaren hadden al drijvende asfaltinstallaties, dit eigen ontwerp van Frans betreft een hypermoderne installatie welke voldoet aan de laatste regelgeving ook wat betreft milieueisen. Er word bij WIBAU een installatie met een capaciteit van 100 ton/uur besteld en van een Rijnvaartrederij een pontonbak gekocht en in het voorjaar van 1986 gaat men aan de slag in de Beatrixhaven van Werkendam. |
|
8605 Werkendam - Beatrixhaven De pontonbak krijgt de naam van Frans zijn dochter "Meriam" Hier worden de keten worden aan boord gehesen, hierin word o.a. het asfaltlaboratorium ondergebracht
1986 Archief Frans van den Elshout
|
|
8606 Werkendam - Beatrixhaven Storten van een laag beton in de duwbak voor de benodigde stabiliteit te verkrijgen.
1986 Archief Frans van den Elshout
|
|
8607 Werkendam - Beatrixhaven
1986 Archief Frans van den Elshout
|
|
8608 Werkendam - Beatrixhaven
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8609 Werkendam - Beatrixhaven
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8610 Werkendam - Beatrixhaven Betonstorten met de betonpomp.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8611 Werkendam - Beatrixhaven
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
De installatie is van het fabricaat WIBAU type WKC 100 met een
capaciteit van 100 ton/uur, deze word in een pontonbak van 70 meter
lengte en 9,50 meter breedte geplaatst, naast de menger, droogtrommel en
ontstoffingsinstallatie is er plaats voor 2 bitumentanks met een inhoud
van 120.000 liter, 2 vulstofsilo's van 100.000 ton en een brandstoftank
van 45.000 liter, commandocabine en asfaltlaboratorium, de 7
voorraaddoseurs voor zand en grind, de asfalteindsilo met een capaciteit
van 100 ton en een MOLEN weegbrug komen op de vaste wal te staan. De asfalteindsilo krijgt een flexibele ophaalbaan die een verval van het water van 3 meter op kan vangen, aan boord staat ook een aggregaat van 450 KVA. De pontonbak is voorzien van 2 spudpalen met een lengte van 11 meter en ballasttanks die computer gestuurd gevuld en geleegd worden teneinde de installatie tijdens het productieproces in horizontale positie houden. Tijdens het transport word de weegbrug in twee delen gedemonteerd welke dan passen op de ponton en dienen als laadvlak voor de doseurs en eindsilo, een duwboot brengt het hele gevaarte vervolgens naar zijn bestemming. Het transport en montage van de nieuwe WIBAU installatie houd Frans met zijn neven van de scheepsreparatiewerf EBR uit Lage Zwaluwe in eigen hand de montage geschied op de werf van Kooiman in de Beatrixhaven te Werkendam. |
|
8612 Werkendam - Beatrixhaven De bitumentanks worden aan boord gehesen.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8613 Werkendam - Beatrixhaven
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8614 Werkendam - Beatrixhaven De beide bitumentanks zijn geplaatst.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8615 Werkendam - Beatrixhaven Bitumentanks aangesloten.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8616 Werkendam - Beatrixhaven Aan boord hijsen van de droogtrommel.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8617 Werkendam - Beatrixhaven De droogtrommel op zijn plek.
1986 Archief gemeente Breda |
|
8618 Werkendam - Beatrixhaven
1986 Archief gemeente Breda
|
|
8619 Werkendam - Beatrixhaven Frans poserend bij zijn installatie in wording.
1986 Archief gemeente Breda
|
|
8620 Werkendam - Beatrixhaven
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8621 Werkendam - Beatrixhaven Montage van de warme ladder.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8622 Werkendam - Beatrixhaven Commandocabine.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
Eind mei 1986 gaat de bijna afgebouwde installatie op transport naar
Meppel. De pontonbak word gekoppeld aan een duwboot en de combinatie verlaat de Beatrixhaven in Werkendam (onder de Merwedebrug door) via de Lek en Amsterdan-Rijn kanaal naar Amsterdam, daarna naar Zwartewaal om tot slot te arriveren op zijn eerste productie plek aan het Meppellerdiep te Meppel. |
|
8630
De installatie gereed en onderweg naar zijn eerste ligplaats in Meppel.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8631
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8632
De "Meriam"in de sluis.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8633
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8634
Onder de Merwedebrug door.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8635
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8639
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8640
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8645 Meppel Aankomst "Meriam".
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
Gastvrij werd de "Meriam" niet ontvangen in Meppel, een scheepwerf, jachthaven en Koudasfalt B.V. allen ook aan het Meppeler Diep gelegen tekende protest aan tegen de komst van installatie, B & W van de gemeente Meppel hadden er echter geen problemen mee daar het een tijdelijke situatie betrof. | |
8646 Meppel
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8647 Meppel De "Meriam" nadert de aanlegplaats, de doseurs zijn al geplaatst, net als de asfaltsilo staan die op de vaste wal.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
De Doseurs en asfaltvoorraadsilo worden aangevoerd met een binnenschip, lossen en plaatsen op de wal hiervan en koppellen aan de "Meriam" vergt een werkdag. | |
8648 Meppel
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
Het eerste werk waar asfalt voor geproduceerd word, opdrachtgever is Rijkswaterstaat, het overlagen van rijksweg A 27 van Meppel naar Hoogeveen, totaal 40.000 ton DAB. | |
8649 Meppel De installatie operationeel op 9 juni 1986 word het eerste asfalt geproduceerd.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8650 Meppel
De asfalt voorraadsilo geschikt voor 100 ton.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8651 Meppel
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8652 Meppel
1986 archief Frans van den Elshout |
|
8653 Meppel Asfaltlaboratorium aan boord van de "Meriam" met laborant Koos Homans.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8654 Meppel Laden van de doseurs met een MICHIGAN 55B wiellader.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8655 RW 27 Meppel - Hoogeveen Leggen van asfalt op de RW 27 met een VÖGELE S 1500 afwerkmachine.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8656 RW 27 Meppel - Hoogeveen HAMM HW 90 drie roller wals.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8657 RW 27 Meppel - Hoogeveen VÖGELE Super 1500.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8660
Asfalt leggen op de Lekbandijk.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8661
Asfalt leggen op de Lekbandijk. HAMM DV 6 tandemwals.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8662
Asfalt leggen op de Lekbandijk.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
8663
Asfalt leggen op de Lekbandijk.
1986 Archief Frans van den Elshout |
|
Op 23 September 1987 is het tijd voor een feestje, de installatie heeft dan sinds de ingebruikname in juni 1986 100.000 ton asfalt geproduceerd, de installatie ligt dan in de Neutronhaven van Utrecht waar men 20.000 ton asfalt produceert voor de provinciale weg S4 Bunschoten - Amersfoort. | |
8701 Uitnodiging productie 100.000 ton geproduceerd asfalt door de "Meriam".
23 september 1987 Archief Frans van den Elshout |
|
8702 Folder
1987 Archief Frans van den Elshout |
|
8703 Folder
1987 Archief Frans van den Elshout |
|
8704 Folder
1987 Archief Frans van den Elshout |
|
8705 Folder
1987 Archief Frans van den Elshout |
|
De installatie lag afgemeerd voor het produceren van asfalt in : Meppel,
Zwartsluis, Drachten, Utrecht en Harderwijk waar voor de Gooiseweg 9000 ton asfalt werd geproduceerd, het laatste werk voor de "Meriam". In maart 1988 komt er ondanks de plannen die Frans heeft voor een parralleltrommel voor de productie van geregenereerd asfalt en zelfs voor een tweede asfaltproductieschip een eind aan de zo succesvolle onderneming als de georganiseerde asfalt ondernemers verenigd in de VAA (Vereniging Asfalt Aannemers) de aandelen van EWEBO B.V. opkopen, zo word het asfaltschip gedwongen te stoopen met de productie van asfalt. De installatie word gedemonteerd en de onderdelen worden verkocht aan de leden. Frans van den Elshout is anno 2017 nog steeds aactief in de weg- en waterbouw dit terwijl hij de pensioengerechtigde leeftijd allang heeft bereikt. |
|
huidig adres | |
Hameldonk 8, Telefoon: 076 587 33 02 E-mail:
info@ewebo.nl |
|