COBETON
Geldermalsen
 

 

 
 
   
  COmbinatie BETON verhardingen een samenwerkingsverband tussen : H.W.Z.,  K.W.S. en BALLAST NEDAM, ontstaan begin jaren zeventig bij de aanleg van cementbetonverhardingen op Schiphol toen de drie besloten hun afdelingen betonverhardingen samen te voegen, later werden er door de combinatie diversen wegen voorzien van betonverhardingen zoals de N 261 voor de provincie Noord Brabant en in 1984 een deel van de A 1 van De Lutte - De Poppe tot aan de grens met Duitsland, het was hier weer voor het eerst in 30 jaar dat de opdrachtgever Rijkswaterstaat koos voor een betonverharding op een rijksweg.
Maar de meeste betonverhardingen werden aangebracht op vliegvelden, naast Schiphol ondermeer Maastricht Airport, Welschap, Eelde, Soesterberg, Deelen, Gilze-Rijen, Twente en De Peel.
Zo werd er op Schiphol zo'n een miljoen vierkante meter voorgespannen beton aangebracht op de parkeerplatforms rondom de pieren.
Het verwerken van het beton geschiedde in den beginne met de  "betontrein" hiermee werden rijbanen tot 8,20 meter breedte aangelegd, echter meer en meer werd de "Slipformpaver" ingezet eerst voor wegbreedtes tot 5 meter later waren wegbreedtes van meer dan 10 meter geen enkel probleem en zo verdween de betontrein eind jaren tachtig van de projecten.
   
7801

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Opbouw van een nieuwe S.G.M.E. betonmenginstallatie.











mei 1978

Foto Huub van Dijk
   
7802

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Het molenterrein gereed, naast de S.G.M.E. is een MULDER Tegelen installatie gebouwd.









juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7803

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Op het aan te leggen wegdek is de bekistingrails voor de betontrein aangebracht en de op-afritten zijn voorzien van wapening.










juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7804

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Opbouw van een nieuwe A.B.G. betontrein aan het begin van het tracé onder Esbeek.








juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7805

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

De betoncentrales voor het eerst in gebruik.












juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7806

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

De betontrein op weg.



























juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7807

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.



















juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7808

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Links word de stabilisatie aangebracht.










juli 1978

Foto Huub van Dijk
   
7809

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.











juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7810

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

passage van een viaduct onder Esbeek.











september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7811

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.



















september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7812

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

De laatste machine in de trein is een S.G.M.E. veegmachine hiermee word het wegdek opgeruwd.











september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7813

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Aan het einde van het tracé worden de machines verplaatst naar de andere rijbaan met behulp van een GROVE TM 800 kraan van HOLLEMAN Breda.











september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7814

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.














september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7815

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.






























september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7816

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Het molenterrein.













september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7818

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Het laatste stuk van de betonverharding van de hoofdbaan in uitvoering.



























oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7819

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.











oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7820

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Detail veegmachine.












oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7821

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Wegdek gereed.
















oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7822

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Rijbaan gereed, de machines worden van de rails gehesen met een GROVE TMS 375 LP van Holleman en met opleggers verplaatst naar de nog aan te leggen op en afritten bij de Diessenseweg.



















oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7823

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.














oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7824

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.


























oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7825

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.












oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7826

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Aanvoer cement voor de betonmenginstallaties met bulkwagens.








oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7827

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

De betontrein word opgesteld bij de Diessenseweg.











oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7828

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

















november 1978

Foto Huub van Dijk

 

 
7829

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Krimpvoeg, duidelijk is te zien dat het wegdek enkele centimeters diep word ingezaagd waarna het zelf verder scheurt, op deze plek zijn vooraf "deuvels" (stalenpennen) aangebracht in het toen nog verse beton.





















november 1978

Foto Huub van Dijk

 

 
7830

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.
















november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7831

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Een zijkipper kipt zijn lading beton in de voorste spreidmachine.
Het beton word in twee lagen aangebracht.










november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7832

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Spreiden van de beton de eerste laag bestaat uit een grof mengesel welke word gemaakt in de C.S.E.M. centrale.














november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7833

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Verdichten van de eerste laag beton.















november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7834

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Aan de achterzijde word de laag opgeruwd voor het aan brengen van de tweede laag.












november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7835

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Spreidmachine twee brengt de tweede laag beton aan deze beton met fijner grind word gemaakt met de MULDER installatie..






november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7836

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Verdichten van de tweede laag met verdichter twee.












november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7837

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Achter de verdichter een afrijdbalk.













november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7838

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Met deze machine de "supersmooter" word het wegdek superstrak afgewerkt.












november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7839

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Na afwerkmachine twee worden de randen met de hand afgewerkt.













november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7840

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Als laatste de borstelmachine, na deze behandeling word er nog een chemisch middel op het wegdek aangebracht om een te snelle uitharding van het beton te voorkomen.










november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7841

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Het beton van de vluchtstrook word aangebracht met een S.G.M.E. slipformpaver.












december 1978

Foto Huub van Dijk
   
7842

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Wapening in het wegdek waar een gastransportleiding word gekruist.










december 1978

Foto Huub van Dijk
   
7843

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Diamantzaagmachine van POSHELL voor het zagen van de dwarsvoegen.













december 1978

Foto Huub van Dijk
   
7901

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Vorstverlet.









Januari 1979

Foto Huub van Dijk
   
7902

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.
















Januari 1979

Foto Huub van Dijk
   
7903

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Vorstverlet.




























Januari 1979

Foto Huub van Dijk
   
7904

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

De betontrein legt de laatste meters op dit werk, de GROVE TM 800 van huistransporteur Holleman staat gereed om de machines op de dieplader te plaatsen.

















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7905

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Een van de Spreiders in de takels.













Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7906

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.


















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7907

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.
















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7908

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7909

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.











Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7910

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Een van de verdichtingsmachines in de takels.



























Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7911

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.































Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7912

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.




























Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7913

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7914

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.






























Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7915

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

De machines worden tijdelijk op het terrein bij de betoninstallaties opgeslagen.

























Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7916

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Lossen van een van de spreiders met een 40 tons GROVE TMS 375 LP.











Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7917

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7918

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Leggen van de vluchtstroken met een S.G.M.E. slipformpaver.










Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7919

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7920

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7921

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Het pas gelegde wegdek word netjes afgedekt.














Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7922

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Vullen van de dosseurs van de MULDER betoncentrale met een O & K wiellader van SPIERINGS uit Hilvarenbeek.













Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7923

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

MULDER betoncentrale.


























Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7924

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Afbreken van de C.S.E.M. betoncentrale.



























April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7925

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Afbreken van de C.S.E.M. betoncentrale met een LIEBHERR LT 1050 van KREIKE uit Halfweg.


























April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7926

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.





























April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7927

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.














April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7928

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.





























April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7929

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

De weg nagenoeg gereed.












April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7930

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Afbreken van de MULDER betoncentrale.


























December 1979

Foto Huub van Dijk
   
8001



De betontrein hier met een samengesteld met een spreider.
























Jaren '80

   
8401

Oldenzaal - Aanleg A1

Aanvoer van een nieuwe CATERPILLAR
(C.M.I.) SF-350 slipformpaver.














1984

Foto Archi Prinsen
   
8402

Oldenzaal - Aanleg A1

CATERPILLAR (C.M.I.) SF-350 Opbouw van de slipformpaver hier bijna gereed voor ingebruikname.














1984

Foto Archi Prinsen
   
 
   
8901

Weert - Aanleg A2 Slingertracé

CATERPILLAR (C.M.I.) SF-350














1989

Foto archief RWS
   
8902

Weert - Aanleg A2 Slingertracé















1989

Foto archief RWS
   
8903

Weert - Aanleg A2 Slingertracé

Afdekken wegdek ter voorkoming van het te snel drogen van het beton.












1989

Foto archief RWS
   
8904

Weert - Aanleg A2 Slingertracé
















1989

Foto archief RWS
   
8907

Weert - Aanleg A2 Slingertracé

Aanbrengen betonverharding in twee lagen, met twee slipfompavers, op de foto aanbrengen van de toplaag met een open structuur (soort ZOAB).






















1989

Foto archief RWS
   
8907

Weert - Aanleg A2 Slingertracé
























1989

Foto archief RWS
   
8908

Weert - Aanleg A2 Slingertracé



























1989

Foto archief RWS
   
8910

Weert - Aanleg A2 Slingertracé


























1989

Foto archief RWS
   
8911

Weert - Aanleg A2 Slingertracé


Duidelijk is de open structuur van de toplaag te zien.
























1989

Foto archief RWS
   
9401

Amsterdam - Schiphol

Betonmenginstallaties.


























1994

Foto Archief Prinsen
   
9402

Amsterdam - Schiphol

Betonmenginstallaties.


















1994

Foto Archief Prinsen
   
9403

Amsterdam - Schiphol

PARKER Puinbreker voor het recyclen van beton.















1994

Foto Archief Prinsen
   
9405



PARKER Puinbreker verhuurd aan KWS













1994

Foto Archief Prinsen
   
9406



PARKER Puinbreker
























1994

Foto Archief Prinsen
   
9407



PARKER Puinbreker


















1994

Foto Archief Prinsen
   
9408



PARKER Puinbreker
















1994

Foto Archief Prinsen
   
9409



PARKER Puinbreker














1994

Foto Archief Prinsen
   
9415



A.B.G. betonspreider
















1994

Foto Archief Prinsen
   
9416



A.B.G. betonverdichter












1994

Foto Archief Prinsen
   
9417



A.B.G. betonverdichter















1994

Foto Archief Prinsen
   
9418



A.B.G. betonverdichter















1994

Foto Archief Prinsen
   
9901



Modificeren van de C.M.I. Slipform-paver.















1999

Foto Archief Prinsen
   
9902



C.M.I. Slipform-paver.














1999

Foto Archief Prinsen
   
9903



C.M.I. Slipform-paver.















1999

Foto Archief Prinsen
   
20201

Rotterdam - Botlekspoortunnel

Aanbrengen tnnelinterieur voor de spoorbaan in de tunnel met een slipformpaver, bij de ingang van de tunnel word de beton geladen in een dumper, die het de naar de paver transporteert.












2000

Foto Gomaco
   
20202

Rotterdam - Botlekspoortunnel

Overslag beton in de voorraadsilo in de tunnel.






















2000

Foto Gomaco
   
20203

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver.
















2000

Foto Gomaco
   
20204

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver.




























2000

Foto Gomaco
   
20205

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver.



















2000

Foto Gomaco
   
20206

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver.























2000

Foto Gomaco
   
20501

Utrecht - KWS werf

Beton dumpers.
















2005

Foto Remko Wagemakers
   
20601

Utrecht - KWS werf

Beton dumper gebouwd door Van Gemert Asten.
















2006

Foto Stevin monteur
   
20602

Utrecht - KWS werf

Beton dumper gebouwd door Van Gemert Asten.















2006

Foto Stevin monteur
   
20603

Utrecht - KWS werf

Dwars geplaatste cabine voor makkelijk vooruit en achteruit rijden.













2006

Foto Stevin monteur
   
20604

Utrecht - KWS werf

Voorzien van een DAF 1160 motor.
















2006

Foto Stevin monteur
   
 
   
  In het begin van deze eeuw loopt de werkvoorraad verder terug en besluiten de partners, KWS, Ballast Nedam en BAM om COBETON op te heffen.