BRUIL
Ede
 
   
 
   
  Na twee jaar hier en daar een zandweg te hebben aangelegd besloot de in Doetinchem geboren boerenzoon  Bernard Bruil zich in 1906 serieus met wegenbouw te gaan bezighouden.
Hij slaagde erin veel werk te bemachtigen en dat nog allemaal met de hand, schop, kruiwagen en met paard- en wagen moest worden uitgevoerd !
Hij voerde werken uit in de gemeente Bergh en Doetinchem, bouwde stuwdammen bij Gaanderen en Laag-Keppel, deed grondwerk voor het Paleis Soestdijk, verbeterde een zeedijk bij Delfzijl en nam wegenbouwprojecten aan in allerlei gemeenten.
Bernard wist precies welke weg hij opwilde, en hij besefte dat goed materieel een eerste vereiste was, hij voerde als een van de eerste wegenbouwers in Nederland een stoomwals in.
   
2701

Schipborg (Drente)

Ontginningswerkzaamheden met uiterst rechts oprichter de heer Bernard Bruil en op de tractor Dirk J. Bruil 

 

 

 

 

 

 

 

1927

Foto archief bruil

   
3001

Folder van THIADENS, een geleverde motorwals met wegploeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1930

Document archief bruil

   
  Begin jaren '30 kwamen twee van zijn zoons, Dirk en Frans, het bedrijf versterken er was voor de aanleg van de weg Zelhem-Ruurlo al een stal voor tien paarden zijn gebouwd, toch werd er besloten voor dit werk een locomotiefje aan te schaffen een opdracht in Ede in die zelfde jaren '30 was de aanleiding voor een complete bedrijfsverhuizing naar deze plaats, de familie zag veel voordeel in deze centrale ligging van Ede en vestigde het bedrijf aan de Klinkenbergerweg.
In 1934 besloten Dirk en Frans - zeer tegen de zin van vader in - om in te schrijven op de aanleg van Rijksweg 24 bij Ede, toen ze de aanbesteding wonnen weigerde vader elke medewerking, later zou hij erkennen dat beton een grote toekomst had en al in 1937 maakte men bij Bruil de meeste vierkante meters betonweg van alle aannemers in Nederland.
Na de tweede wereldoorlog maakte Bruil een nieuwe start, één paard en één wagen was het enige dat van het machinepark was overgebleven, nog tijdens de oorlogsjaren was een pand aan de Stationsweg gekocht en een begin gemaakt met een verbouwing tot kantoor, in 1943 was deze afgerond, maar toen moesten er eerst evacués in, pas in 1945 werd het pand als kantoor in gebruik genomen.
In 1946 overleed Bernard Bruil, zijn zoons Dirk en Frans namen de leiding over van het bedrijf.
Na een flinke brand in de werkplaat aan de Klinkenbergerweg verhuisde de werkplaats naar de Schaapsweg.
Er kwamen steeds meer mensen in het kantoor te werken en werd het passen en meten om voor iedereen een werkplek te creëren, dat ging door tot 1953 toen werd besloten op die plaats een nieuw kantoor te bouwen,
wegenbouw stond overigens in die periode boven aan de lijst van activiteiten, men repareerde beschadigde woningen, en dichte gaten in de dijken.
   
3101

Doetinchem - Kruisberg

Grondverzet met smalspoor kipkarren getrokken door paarden. 

 

 

 

 

 

 

 

1931

Foto archief bruil

   
3201

Doetinchem - Kruisberg

Verdichten met stoomwalsen van een wegdek bestaande uit puinverharding en leem

 

 

 

1932

Foto archief bruil

   
  In 1934 besloten Dirk en Frans - zeer tegen de zin van vader in - om in te schrijven op de aanleg van Rijksweg 24 bij Ede, toen ze de aanbesteding wonnen weigerde vader elke medewerking, later zou hij erkennen dat beton een grote toekomst had en al in 1937 maakte men bij Bruil de meeste vierkante meters betonweg van alle aannemers in Nederland.
   
3401

Ede - Rijksweg 24

De betonmolens

 

 

 

 

 

1934

Foto archief bruil

   
3402

Ede - Rijksweg 24

De betonmolens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1934

Foto archief bruil

   
3403

Ede - Rijksweg 24

Transport van de beton met smalspoor kipkarren

 

 

 

1934

Foto archief bruil

   
3404

Ede - Rijksweg 24

Verdelen, verdichten en afrijden van de beton is allemaal handwerk 

 

 

 

 

1934

Foto archief bruil

   
3405

Ede - Rijksweg 24

Zwaar werk, het hanteren van de afrijdbalk !

 

 

 

 

 

1934

Foto archief bruil

   
3501

Arnhem - Rijkerswoerd

Twee asfaltmolens in vol bedrijf 

 

 

 

 

jaren '30

Foto archief bruil

   
3601

Hoevelaken

Grondverzet met de kruiwagen !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1934

Foto archief bruil

   
3801

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1938

Foto archief bruil

   
3901

THIADENS motorwals op transport

 

 

 

 

 

 

1939

Foto archief bruil

   
4101

Advertentie

 

1941

Nieuws van de dag

   
  Na de tweede wereldoorlog maakte Bruil een nieuwe start, één paard en één wagen was het enige dat van het machinepark was overgebleven, nog tijdens de oorlogsjaren was een pand aan de Stationsweg gekocht en een begin gemaakt met een verbouwing tot kantoor, in 1943 was deze afgerond, maar toen moesten er eerst evacués in, pas in 1945 werd het pand als kantoor in gebruik genomen.
In 1946 overlijd Bernard Bruil, zijn zoons Dirk en Frans nemen de leiding over van het bedrijf.
Na een flinke brand in de werkplaats aan de Klinkenbergerweg verhuist de werkplaats naar de Schaapsweg in Ede.
   
4601

Ede - Klinkenbergerweg

Verwoest materieel bij de brand in de werkplaats.

 

 

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4602

Ede - Klinkenbergerweg




 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4603

Ede - Klinkenbergerweg

 

 

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4604

Ede - Klinkenbergerweg

 

 

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4610

 

 

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4611

 

 

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4615

Nijmegen

Salonwagen met natte voeten.

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4620

Aanleg bergbezinkreservoir.

 

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4621

Aanleg bergbezinkreservoir.

 

 

 

 

 

 

1946

Foto archief bruil

   
4701

Advertentie

 

1947

De Tijd

   
4702


THIADENS wals

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4703

Ede - Bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4705

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4706

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4707

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4708

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4709

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4710

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

Plaatsen in delen van een put

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4711

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4712

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4713

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4714

Ede - Schaapsweg

Aanleg riolering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4720

Ede

Jacobsladder

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4725

Ede

Aanbrengen puinbed

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4726

Ede

Aanbrengen puinbed

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4727

Ede

Verdichten puinbed

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4728

Ede

Aanbrengen asfalt in handwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4730

Arnhem - Beekstraat

Aanbrengen puinbed

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4750



FORDSON tractor met blad.

 

 

 

 

 

 

 jaren '40

Foto archief Bruil

   
4760

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4761

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4762

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4763

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4764

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4765

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4766

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4767

Ede - bergstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947

Foto archief Bruil

   
4770

Arnhem

Asfaltmolen




















 

1947

Foto archief Bruil

   
4801

Neede

Aanbrengen asfaltverharding.

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4802

Neede

Aanbrengen asfaltverharding.

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4803

Neede

Aanbrengen asfaltverharding.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4804

Neede

Aanbrengen asfaltverharding.

THIADENS wals

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4805

Neede

Aanbrengen asfaltverharding.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4806

Neede

Poseren bij de wals.

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4807

Neede

Verdichten puinfundering.

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4810

Arnhem - Huyghenslaan

Reconstructie wegdek.

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4811

Arnhem - Huyghenslaan

Aanbrengen puinfundering.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4812

Arnhem - Huyghenslaan

Verdichten puinfundering met een AVELING BARFORD wals.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4813

Arnhem - Huyghenslaan

Verdichten puinfundering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4814

Arnhem - Huyghenslaan

Aanbrengen asfalt verharding.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4816

Arnhem - Huyghenslaan

Aanbrengen asfalt verharding.

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4817

Arnhem - Huyghenslaan

Werk opgeleverd.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4820

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4821

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Aanbrengen kleeflaag.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4822

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Aanvoer asfalt.

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4823

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Aanvoer asfalt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4824

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Spreiden asfalt.

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4825

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Verdichten asfaltlaag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4826

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Verdichten asfaltlaag.

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4827

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Verdichten asfaltlaag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4828

Ede - Arnhemseweg

Overlagen klinkerbestrating met asfalt.

Verdichten asfaltlaag.

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4830

Ede - Stationsweg

Salonwagen voor het voormalig GGD gebouw

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4831

Nijkerk - Putte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '40

 

   
4840

Westervoort

Opbreken beton wegdek langs de IJssel

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4841

Westervoort

Opbreken beton wegdek langs de IJssel

Het "beulen" van het wegdek

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4842

Westervoort

Opbreken beton wegdek langs de IJssel

Het "beulen" van het wegdek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4843

Westervoort

Opbreken beton wegdek langs de IJssel

Het "beulen" van het wegdek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Bruil

   
4901

Arnhem - Broerenstraat

BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

1949

Foto archief Bruil

   
4902

Arnhem - Broerenstraat

BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

1949

Foto archief Bruil

   
4903

Arnhem - Broerenstraat

BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1949

Foto archief Bruil

   
4904

Arnhem - Broerenstraat

BOOM dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

1949

Foto archief Bruil

   
4905

Arnhem

Plaatsen duiker

 

 

 

 

 

 

 

 

1949

Foto archief Bruil

   
4910

Arnhem - Johan de Wittlaan

Verdichten opgebroken betonwegdek, voor het overlagen met asfalt

 

 

 

 

 

 

 

1949

Foto archief Bruil

   
5001



PASAL type 41 dragline op truckchassis

 

 

 

 

 

 

jaren '50

archief Henk Veenendaal

   
5007



Draineermachine op transport

 

 

 

 

jaren '50

archief Bruil

   
5101

Arnhem - Bouw Provinciehuis

Graven bouwput

Eerste spade met een HOVERS 380 dragline

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5102

Arnhem - Bouw Provinciehuis

Graven bouwput

Eerste spade met een HOVERS 380 dragline

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5103

Arnhem - Bouw Provinciehuis

Graven bouwput

Eerste spade met een HOVERS 380 dragline

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5104

Lent

Aanleg defensiedijk

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
  In de jaren ’50 werd tussen Arnhem en Nijmegen een dam aangelegd, de Defensiedijk. Dit was een onderdeel van de IJssellinie en diende als nooddijk bij een eventuele overstroming van de Overbetuwe. Hoewel het enorme zandlichaam natuurlijk heel erg opviel, wist bijna niemand de werkelijke functie ervan.
Na WOII kwam West-Europa in de greep van de Koude Oorlog. De angst voor een Russische inval was zo groot dat men in de jaren vijftig een verdedigingslinie aanlegde langs de Rijn. Om de grote steden in Holland en Utrecht te beschermen, had Nederland de IJssellinie bedacht. Door Waal en Rijn af te dammen met stuwen, kon de IJssel worden omgetoverd tot een kilometers brede barrière. Zwakke schakel in het plan was de Betuwse Bandijk: als die brak, zou het water weglopen door de Betuwe. Daarom besloot men van Arnhem naar Nijmegen een extra dijk te bouwen.De officiële term voor zo’n dam is slaperdijk, maar hij ging in de volksmond al snel Defensiedijk heten. Hij maakte gebruik van de al bestaande spoordijk in Lent, die ter versteviging aan de oostzijde een talud met asfaltzand kreeg. Verder volgde de dijk het tracé van de Rijksweg 52 (nu A325) naar Arnhem. In totaal is voor de aanleg 350.000 kuub klei en 2 miljoen kuub zand gebruikt. Het zand kwam uit een braakliggend terrein bij Elst, nu Aamsche plas. Vroeger werd dit ook wel ‘Defensiekolk’ of ‘Eisenhowerplas’ genoemd.
   
5105

Lent

Aanleg defensiedijk

 

 

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5106

Lent

Aanleg defensiedijk

Ook s'nachts gingen de werkzaamheden gewoon door

 

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5107

Lent

Aanleg defensiedijk

Bekleden van de dijk met asfalt

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5108

Lent

Aanleg defensiedijk

Aanvoer asfalt

 

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5109

Lent

Aanleg defensiedijk

Verwerken asfalt

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5110



Aanbrengen split

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5111



Aanbrengen split

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5112



Aanbrengen split

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5113



Aanbrengen split

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5120

Ede - Schaapsweg

werf

 

 

 

 

 

 

1951

archief Bruil

   
5201

Arnhem  - Stationsplein

Asfalt spreiden met de hand 

 

 

 

 

 

 

1952

archief Bruil

   
5202

Arnhem 

Aanbrengen klinker verharding

 

 

 

 

 

1952

archief Bruil

   
5205

Arnhem 

Aanbrengen split

 

 

 

 

 

1952

archief Bruil

   
5301

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

Graven bouwput tunnel

RUSTON 10RB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
  Ook vanwege de "Koude " oorlog werden er onder het Willemsplein schuilkelders gebouwd die circa 350 personen tegen een atoomaanval moesten beschermen, de schuilkelders werden door twee tunnels verbonden met de omliggende wegen, deze tunnels waren in normale tijden in gebruik als voetgangersonderdoorgang
   
5302

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

Graven bouwput tunnel

RUSTON 10RB en CHEVROLET kipper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5303

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

Bekisting tunnel

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5304

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

Storten van het beton

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5305

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

Storten van het beton

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5306

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

Storten van het beton tot diep in de nacht 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5307

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

De eerste BARBER GREEN OLDING 879B bij Bruil waarschijnlijk op zijn eerste werk !

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5308

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

Asfalt leggen onder grote belangstelling !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5309

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5310

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5311

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5312

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

ROAD-MARCHALL wals

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5313

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5314

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5315

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5316

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5317

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5318

Arnhem  -  Willemsplein

Reconstructie - bouw tunnels

In kleur, bijzonder in die jaren !

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5321

Arnhem 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5322

Bennekom 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

 

   
5323

Bennekom 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5325

Ede - Bergstraat

In elke plaats waar de machine verschijnt is er een enorme belangstelling bij het voor het eerst machinaal leggen van asfalt

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5326

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5327

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5328

Arnhem

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5330

Ede  -  Heideweek

Het prille begin bij Bruil verdichten met een door een paard getrokken wals

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
  In 1935 werd door de voorzitter van de plaatselijke VVV in Ede besloten om een Heideweek te organiseren met als doel meer toeristen naar Ede te trekken en de plaatselijke middenstand meer inkomsten te bezorgen. Dit werd een groot succes en werd tot 1939 jaarlijks gehouden, na de oorlog vond het om de paar jaar plaats onderdeel was de parade van de plaatselijke ondernemers, Bruil pakte e.a. dan ook groots aan en toonde in de parade zowel het oude als het nieuwste materieel.
   
5331

Ede  -  Heideweek

Paard met kar beladen met een smalspoor kipwagon

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5332

Ede  -  Heideweek

FORD kipper

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5333

Ede  -  Heideweek

GMC met JONES kraan

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5334

Ede  -  Heideweek

BARBER GREENE OLDING 879B op de dieplader

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5335

Ede  -  Heideweek

BEDFORD O-type Personeelsbus

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5336

Ede  -  Heideweek

BEDFORD kipper

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5337

Ede  -  Heideweek

FORD THAMES kipper

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5338

Ede  -  Heideweek

BEDFORD O-Type kipper

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5339

Ede  -  Heideweek

BEDFORD O-type personeelsbus

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5340

Ede  -  Heideweek

BEDFORD O-Type kipper

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5341

Ede  -  Heideweek

ROAD-MARCHALL wals

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5342

Ede  -  Heideweek

MACK truck met oplegger beladen met de BARBER GREENE OLDING 879B

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5342

Ede  -  Heideweek

BEDFORD S-Type asfaltkippers

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5343

Ede  -  Heideweek

GMC truck met JONES kraan

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5344

Ede  -  Heideweek

MACK truck met PRIESTMAN dragline

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5345

Ede  -  Heideweek

BEDFORD kipper

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5346

Ede  -  Heideweek

WILLYS Jeep

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5350

Ede  -  Klaphekweg

Reconstructie wegdek

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5351

Ede  -  Klaphekweg

Reconstructie wegdek

BARBER GREENE OLDING 879B

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5352

Ede  -  Klaphekweg

Reconstructie wegdek

 

 

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5353

Ede  -  Klaphekweg

Reconstructie wegdek

 

 

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5354

Ede  -  Klaphekweg

Reconstructie wegdek

 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5355








 

 

 

 

1953

archief Bruil

   
5356







 

 

1953

archief Bruil

   
5360

Ede - Schaapsweg

Reconstructie weg








 

 

1953

archief Bruil

   
5361

Ede - Schaapsweg

Reconstructie weg

Sleuven graven voor de riolering






 

 

1953

archief Bruil

   
5362

Ede - Schaapsweg

Reconstructie weg

Sleuven graven voor de riolering






 

 

1953

archief Bruil

   
5363

Ede - Schaapsweg

Reconstructie weg

Aanbrengen puin fundatie






 

 

1953

archief Bruil

   
5364

Ede - Schaapsweg

Reconstructie weg

Asfalt verharding aangebracht





 

 

1953

archief Bruil

   
5370

Arnhem - Willemsplein

Levering beton op een bouwwerk





 

 

1953

archief Bruil

   
5375

Echt

Aanbrengen riolering

RUSTON 10RB






 

 

1953

archief Bruil

   
   
5401

International Hough HY payloader en een Hovers dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

1954

Foto Joop Vellinga

   
5403

 

Walsen van gebroken puin verharding op het platteland. 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto nationaal archief

   
5404

 

Asfalt "molen".

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto archief gemeente ede

   
  Tien jaar na de oorlog had Bruil weer een fors materieelpark dat bestond uit bulldozers, draglines, verdeel en afwerkmachines voor asfalt en beton, na een paar grote projecten hebben te hebben gedraaid werden ze snel vervangen door modernere machines, men beschikte ook over eigen beton en asfaltinstallaties.
In 1953 werd als nevenbedrijf de Edese Beton Maatschappij opgericht en later in 1956 ook de Edese Beton Centrale.
   
5501

Arnhem - Aanleg rijksweg 12.

PASAL type 41 dragline op een halftrack.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1955

Foto Joop Vellinga

 

   
5502

Arnhem - Aanleg rijksweg 12.

PASAL type 41 dragline op een White halftrack, deze had een zescilinder zijklepmotor, snelheid op verharde weg 50-60 km/u, verbruik 1 op 800 meter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1955

Foto en info Joop Vellinga

 

   
5503

Arnhem - Aanleg rijksweg 12.

De betontrein aan het werk, op de achtergrond een Bristol calfdozer waarvan men er vier stuks bezat.

 

 

 

 

 

 

1955

Foto en info Joop Vellinga

   
5505

 

BARBER GREENE OLDING asfaltmachine met machinist A. Jansen.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Wim Jansen

   
5506

 

BARBER GREENE OLDING asfaltmachine met een BEDFORD asfaltkipper.

 

 

 

 

 

 

jaren '50

gemeente archief ede

   
5507

 

BARBER GREENE OLDING asfaltmachine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Wim Jansen

   
5508

 

BARBER GREENE OLDING asfaltmachine.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Wim Jansen

   
5509

 

Schoon vegen van het wegdek.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Wim Jansen

   
5510

 

Schoon vegen van het wegdek.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Archief Wim Jansen

   
5601

International Hough HY payloader bij het bevoorraden van de asfaltinstallatie, men had er twee met een benzinemotor en een met dieselmotor, deze laatste werd gestart met benzine en na enkele minuten ging hij over op diesel.

 

 

 

 

 

1956

Foto en info Joop Vellinga

 

   
5602

BRISTOL Calfdozer.

Van deze toen populaire machines had men er vier, de kwaliteit was echter bedroevend het motorvermogen was 32 PK  en vanaf 35 PK sprak men over een bulldozer een Calfdozermachinist verdiende in die tijd volgens de CAO minder als een bulldozermachinist wat niet helemaal eerlijk was met de kleinere Calfdozer moest men veel nauwkeuriger werken !

 

1956

Foto en info Joop Vellinga

 

   
5603

Aanleg RW 12.

Leggen van de betonverharding met de betontrein. 

 

 

 

1956

foto nationaal archief

   
5604

Aanleg RW 12.

Betoncentrale's. 

 

 

 

1956

foto nationaal archief

   
5605

Aanleg RW 12.

BEDFORD kipper en een PETTIBONE wiellader. 

 

 

 

 

 

 

 

1956

foto gemeente archief ede

   
5606

Aanleg RW 12.

Beton centrale.

 

 

 

 

 

 

 

 

1956

foto nationaal archief

   
5607

Aanleg RW 12.

GALION grader. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1956

foto nationaal archief

   
  Op 30 juni 1956 opende de Minister van Verkeer en waterstaat, Mr.J.Algera het wegtracé : de Klomp - Planken Wambuis, maar liefst 18 kilometer dubbelbaans weg van rijksweg 12 een belangrijke weg voor het verkeer van de Randstad richting Duitsland een hoogtepunt dus ook bij de N.V. Gebr. Bruil de onderneming bestond nu vijftig jaar.
   
5608

 

Leggen van asfalt in een nieuwbouwwijk met de BARBER GREENE OLDING. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

archief Wim Jansen

   
5701

International Hough HY payloader, deze machines waren gevaarlijk bij het in- en uitstappen met draaiende motor , koppensnellers !!!

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto en info Joop Vellinga

 

   
5702

CATERPILLAR D 2 bulldozer.

De D2 ging in 1957 uit de productie, deze is een van de laatst geleverde machines.

 

 

 

 

 

 

1957

Foto en info Joop Vellinga

 

   
5801

Velp - Aanleg A 12.

GALION grader.

Bruil kocht twee van deze graders in de dump, een voor onderdelen, de motor liep op benzine zoals bijna alle legervoertuigen uit die tijd.

 

 

 

 

1958

Foto en info Joop Vellinga

   
5802

Velp - Aanleg A 12.

GALION grader.

In die tijd moest je op de machine staan om het werk te kunnen zien, ook de leren jas en alpinopet waren "in".

 

 

 

 

 

1958

Foto en info Joop Vellinga

   
5901

Arnhem.

BARBER GREENE OLDING asfaltmachine.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto weg & bouw museum

   
6001

Arnhem - Aanleg rijksweg 12

Na enige tijd heeft Bruil de machine netjes gespoten en van LPG voorzien .
LPG ??? Ja , want langs het werk lag een grote tank omdat veel vrachtwagens er ook op liepen .


Later is er een GM diesel ingezet.

Nog later is deze naar de S.O.M.A. gegaan en is daar voorzien van grotere wielen.

1960

Foto en info Joop Vellinga

   
6002

Arnhem.

CATERPILLAR 933 rupslader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1960

Foto en info Joop Vellinga

 

   
6003

Arnhem - Aanleg Rijksweg 12.

MICHIGAN 75 R wiellader.

Een merkwaardige machine nog een echte voorlader afgekeken van de HOUGH payloaders toen die door HOUGH niet meer gemaakt werden had MICHIGAN deze 75 R (rear wheel drive) nog steeds in zijn leveringsprogramma waarschijnlijk was deze de enige die in Nederland en misschien wel Europa geïmporteerd was.

 

1960

Foto en info Joop Vellinga

 

   
6004

Arnhem - Aanleg Rijksweg 12.

CATERPILLAR HT 4.

Een rupslader op basis van de D 4, ontwikkeld door TRACKSON en twee jaar onder die naam gebouwd de eerste hydraulische laadschop van CAT.

Hier is hij uitgerust met een dozerblad wat zeldzaam was.

1960

Foto en info Joop Vellinga

 

   
6101

Arnhem .

CATERPILLAR 955 H.

De eerste Caterpillar voorzien van powershift.

 

 

 

 

 

 

 

1961

Foto en info Joop Vellinga

 

   
6201

Ede.

DAF 2000DO met NOOTEBOOM oplegger met een INVICTA wals als lading tijdens een parade voor het afscheid van de burgemeester. 

 

 

 

 

1962

Foto gemeente archief ede

   
6202

Ede

FODEN bulkcement truck reed voor de E.B.C.

 

 

 

 

 

 

1962

Foto gemeente archief ede

   
  De jaren zestig stonden vooral in het teken van "de scheiding" in 1963 brak het inmiddels in Aannemingsbedrijf D.J en F.J. Bruil omgedoopte wegenbouwbedrijf in tweeën, toen Frans Bruil en zijn zoon Gert voor zichzelf begonnen onder de naam Bruil Arnhem.
Even daarvoor - eind jaren vijftig - waren Ben en Dick Bruil (derde generatie) al Bruil 2 in Apeldoorn gestart omdat ze het niet eens waren met het beleid van hun vader Dirk en oom Frans, omdat Ben en Dick zich alweer snel hadden verzoend met hun vader konden de medewerkers van het bedrijf in 1963 kiezen tussen blijven bij de inmiddels van naam veranderde Bruil Apeldoorn of meegaan naar Bruil Arnhem.