BRUIL Ede |
|
![]() |
|
Na
twee jaar hier en daar een zandweg te hebben aangelegd besloot de in
Doetinchem geboren boerenzoon Bernard Bruil zich in 1906 serieus
met wegenbouw te gaan bezighouden. Hij slaagde erin veel werk te bemachtigen en dat nog allemaal met de hand, schop, kruiwagen en met paard- en wagen moest worden uitgevoerd ! Hij voerde werken uit in de gemeente Bergh en Doetinchem, bouwde stuwdammen bij Gaanderen en Laag-Keppel, deed grondwerk voor het Paleis Soestdijk, verbeterde een zeedijk bij Delfzijl en nam wegenbouwprojecten aan in allerlei gemeenten. Bernard wist precies welke weg hij opwilde, en hij besefte dat goed materieel een eerste vereiste was, hij voerde als een van de eerste wegenbouwers in Nederland een stoomwals in. |
|
2701 Schipborg (Drente) Ontginningswerkzaamheden met uiterst rechts oprichter de heer Bernard Bruil en op de tractor Dirk J. Bruil
1927 Foto archief bruil |
![]() |
3001 Folder van THIADENS, een geleverde motorwals met wegploeg
1930 Document archief bruil |
![]() |
Begin
jaren '30 kwamen twee van zijn zoons, Dirk en Frans, het bedrijf
versterken er was voor de aanleg van de weg Zelhem-Ruurlo al een stal
voor tien paarden zijn gebouwd, toch werd er besloten voor dit werk een
locomotiefje aan te schaffen een opdracht in Ede in die zelfde jaren '30
was de aanleiding voor een complete bedrijfsverhuizing naar deze plaats,
de familie zag veel voordeel in deze centrale ligging van Ede en
vestigde het bedrijf aan de Klinkenbergerweg. In 1934 besloten Dirk en Frans - zeer tegen de zin van vader in - om in te schrijven op de aanleg van Rijksweg 24 bij Ede, toen ze de aanbesteding wonnen weigerde vader elke medewerking, later zou hij erkennen dat beton een grote toekomst had en al in 1937 maakte men bij Bruil de meeste vierkante meters betonweg van alle aannemers in Nederland. Na de tweede wereldoorlog maakte Bruil een nieuwe start, één paard en één wagen was het enige dat van het machinepark was overgebleven, nog tijdens de oorlogsjaren was een pand aan de Stationsweg gekocht en een begin gemaakt met een verbouwing tot kantoor, in 1943 was deze afgerond, maar toen moesten er eerst evacués in, pas in 1945 werd het pand als kantoor in gebruik genomen. In 1946 overleed Bernard Bruil, zijn zoons Dirk en Frans namen de leiding over van het bedrijf. Na een flinke brand in de werkplaat aan de Klinkenbergerweg verhuisde de werkplaats naar de Schaapsweg. Er kwamen steeds meer mensen in het kantoor te werken en werd het passen en meten om voor iedereen een werkplek te creëren, dat ging door tot 1953 toen werd besloten op die plaats een nieuw kantoor te bouwen, wegenbouw stond overigens in die periode boven aan de lijst van activiteiten, men repareerde beschadigde woningen, en dichte gaten in de dijken. |
|
3101 Doetinchem - Kruisberg Grondverzet met smalspoor kipkarren getrokken door paarden.
1931 Foto archief bruil |
![]() |
3201 Doetinchem - Kruisberg Verdichten met stoomwalsen van een wegdek bestaande uit puinverharding en leem
1932 Foto archief bruil |
![]() |
In 1934 besloten Dirk en Frans - zeer tegen de zin van vader in - om in te schrijven op de aanleg van Rijksweg 24 bij Ede, toen ze de aanbesteding wonnen weigerde vader elke medewerking, later zou hij erkennen dat beton een grote toekomst had en al in 1937 maakte men bij Bruil de meeste vierkante meters betonweg van alle aannemers in Nederland. | |
3401 Ede - Rijksweg 24 De betonmolens
1934 Foto archief bruil |
![]() |
3402 Ede - Rijksweg 24 De betonmolens
1934 Foto archief bruil |
![]() |
3403 Ede - Rijksweg 24 Transport van de beton met smalspoor kipkarren
1934 Foto archief bruil |
![]() |
3404 Ede - Rijksweg 24 Verdelen, verdichten en afrijden van de beton is allemaal handwerk
1934 Foto archief bruil |
![]() |
3405 Ede - Rijksweg 24 Zwaar werk, het hanteren van de afrijdbalk !
1934 Foto archief bruil |
![]() |
3501 Arnhem - Rijkerswoerd Twee asfaltmolens in vol bedrijf
jaren '30 Foto archief bruil |
![]() |
3601 Hoevelaken Grondverzet met de kruiwagen !
1934 Foto archief bruil |
![]() |
3801
1938 Foto archief bruil |
|
3901 THIADENS motorwals op transport
1939 Foto archief bruil |
![]() |
4101 Advertentie
1941 Nieuws van de dag |
![]() |
Na de tweede wereldoorlog maakte Bruil een nieuwe start, één paard en
één wagen was het enige dat van het machinepark was overgebleven, nog
tijdens de oorlogsjaren was een pand aan de Stationsweg gekocht en een
begin gemaakt met een verbouwing tot kantoor, in 1943 was deze afgerond,
maar toen moesten er eerst evacués in, pas in 1945 werd het pand als
kantoor in gebruik genomen. In 1946 overlijd Bernard Bruil, zijn zoons Dirk en Frans nemen de leiding over van het bedrijf. Na een flinke brand in de werkplaats aan de Klinkenbergerweg verhuist de werkplaats naar de Schaapsweg in Ede. |
|
4601 Ede - Klinkenbergerweg Verwoest materieel bij de brand in de werkplaats.
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4602 Ede - Klinkenbergerweg
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4603 Ede - Klinkenbergerweg
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4604 Ede - Klinkenbergerweg
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4610
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4611
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4615 Nijmegen Salonwagen met natte voeten.
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4620 Aanleg bergbezinkreservoir.
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4621 Aanleg bergbezinkreservoir.
1946 Foto archief bruil |
![]() |
4701 Advertentie
1947 De Tijd |
![]() |
4702 THIADENS wals
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4703 Ede - Bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4705 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4706 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4707 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4708 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4709 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4710 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering Plaatsen in delen van een put
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4711 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4712 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4713 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4714 Ede - Schaapsweg Aanleg riolering
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4720 Ede Jacobsladder
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4725 Ede Aanbrengen puinbed
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4726 Ede Aanbrengen puinbed
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4727 Ede Verdichten puinbed
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4728 Ede Aanbrengen asfalt in handwerk.
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4730 Arnhem - Beekstraat Aanbrengen puinbed
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4750 FORDSON tractor met blad.
jaren '40 Foto archief Bruil |
![]() |
4760 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4761 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4762 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4763 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4764 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4765 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4766 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4767 Ede - bergstraat
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4770 Arnhem Asfaltmolen
1947 Foto archief Bruil |
![]() |
4801 Neede Aanbrengen asfaltverharding.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4802 Neede Aanbrengen asfaltverharding.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4803 Neede Aanbrengen asfaltverharding.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4804 Neede Aanbrengen asfaltverharding. THIADENS wals
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4805 Neede Aanbrengen asfaltverharding.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4806 Neede Poseren bij de wals.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4807 Neede Verdichten puinfundering.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4810 Arnhem - Huyghenslaan Reconstructie wegdek.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4811 Arnhem - Huyghenslaan Aanbrengen puinfundering.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4812 Arnhem - Huyghenslaan Verdichten puinfundering met een AVELING BARFORD wals.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4813 Arnhem - Huyghenslaan Verdichten puinfundering.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4814 Arnhem - Huyghenslaan Aanbrengen asfalt verharding.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4816 Arnhem - Huyghenslaan Aanbrengen asfalt verharding.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4817 Arnhem - Huyghenslaan Werk opgeleverd.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4820 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4821 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Aanbrengen kleeflaag.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4822 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Aanvoer asfalt.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4823 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Aanvoer asfalt.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4824 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Spreiden asfalt.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4825 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Verdichten asfaltlaag.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4826 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Verdichten asfaltlaag.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4827 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Verdichten asfaltlaag.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4828 Ede - Arnhemseweg Overlagen klinkerbestrating met asfalt. Verdichten asfaltlaag.
1948 Foto archief Bruil |
![]() |
4830 Ede - Stationsweg Salonwagen voor het voormalig GGD gebouw
1948 Foto archief Bruil |
|
4831 Nijkerk - Putte
jaren '40
|
|
4840 Westervoort Opbreken beton wegdek langs de IJssel
1948 Foto archief Bruil |
|
4841 Westervoort Opbreken beton wegdek langs de IJssel Het "beulen" van het wegdek
1948 Foto archief Bruil |
|
4842 Westervoort Opbreken beton wegdek langs de IJssel Het "beulen" van het wegdek
1948 Foto archief Bruil |
|
4843 Westervoort Opbreken beton wegdek langs de IJssel Het "beulen" van het wegdek
1948 Foto archief Bruil |
|
4901 Arnhem - Broerenstraat BOOM dragline.
1949 Foto archief Bruil |
![]() |
4902 Arnhem - Broerenstraat BOOM dragline.
1949 Foto archief Bruil |
![]() |
4903 Arnhem - Broerenstraat BOOM dragline.
1949 Foto archief Bruil |
![]() |
4904 Arnhem - Broerenstraat BOOM dragline.
1949 Foto archief Bruil |
![]() |
4905 Arnhem Plaatsen duiker
1949 Foto archief Bruil |
![]() |
4910 Arnhem - Johan de Wittlaan Verdichten opgebroken betonwegdek, voor het overlagen met asfalt
1949 Foto archief Bruil |
|
5001 PASAL type 41 dragline op truckchassis
jaren '50 archief Henk Veenendaal |
![]() |
5007 Draineermachine op transport
jaren '50 archief Bruil |
![]() |
5101 Arnhem - Bouw Provinciehuis Graven bouwput Eerste spade met een HOVERS 380 dragline
1951 archief Bruil |
![]() |
5102 Arnhem - Bouw Provinciehuis Graven bouwput Eerste spade met een HOVERS 380 dragline
1951 archief Bruil |
![]() |
5103 Arnhem - Bouw Provinciehuis Graven bouwput Eerste spade met een HOVERS 380 dragline
1951 archief Bruil |
![]() |
5104 Lent Aanleg defensiedijk
1951 archief Bruil |
|
In
de jaren ’50 werd tussen Arnhem en Nijmegen een dam aangelegd, de
Defensiedijk. Dit was een onderdeel van de IJssellinie en diende als
nooddijk bij een eventuele overstroming van de Overbetuwe. Hoewel het
enorme zandlichaam natuurlijk heel erg opviel, wist bijna niemand de
werkelijke functie ervan. Na WOII kwam West-Europa in de greep van de Koude Oorlog. De angst voor een Russische inval was zo groot dat men in de jaren vijftig een verdedigingslinie aanlegde langs de Rijn. Om de grote steden in Holland en Utrecht te beschermen, had Nederland de IJssellinie bedacht. Door Waal en Rijn af te dammen met stuwen, kon de IJssel worden omgetoverd tot een kilometers brede barrière. Zwakke schakel in het plan was de Betuwse Bandijk: als die brak, zou het water weglopen door de Betuwe. Daarom besloot men van Arnhem naar Nijmegen een extra dijk te bouwen.De officiële term voor zo’n dam is slaperdijk, maar hij ging in de volksmond al snel Defensiedijk heten. Hij maakte gebruik van de al bestaande spoordijk in Lent, die ter versteviging aan de oostzijde een talud met asfaltzand kreeg. Verder volgde de dijk het tracé van de Rijksweg 52 (nu A325) naar Arnhem. In totaal is voor de aanleg 350.000 kuub klei en 2 miljoen kuub zand gebruikt. Het zand kwam uit een braakliggend terrein bij Elst, nu Aamsche plas. Vroeger werd dit ook wel ‘Defensiekolk’ of ‘Eisenhowerplas’ genoemd. |
|
5105 Lent Aanleg defensiedijk
1951 archief Bruil |
|
5106 Lent Aanleg defensiedijk Ook s'nachts gingen de werkzaamheden gewoon door
1951 archief Bruil |
|
5107 Lent Aanleg defensiedijk Bekleden van de dijk met asfalt
1951 archief Bruil |
|
5108 Lent Aanleg defensiedijk Aanvoer asfalt
1951 archief Bruil |
|
5109 Lent Aanleg defensiedijk Verwerken asfalt
1951 archief Bruil |
|
5110 Aanbrengen split
1951 archief Bruil |
![]() |
5111 Aanbrengen split
1951 archief Bruil |
![]() |
5112 Aanbrengen split
1951 archief Bruil |
![]() |
5113 Aanbrengen split
1951 archief Bruil |
![]() |
5120 Ede - Schaapsweg werf
1951 archief Bruil |
![]() |
5201 Arnhem - Stationsplein Asfalt spreiden met de hand
1952 archief Bruil |
![]() |
5202 Arnhem Aanbrengen klinker verharding
1952 archief Bruil |
![]() |
5205 Arnhem Aanbrengen split
1952 archief Bruil |
![]() |
5301 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels Graven bouwput tunnel RUSTON 10RB
1953 archief Bruil |
|
Ook vanwege de "Koude " oorlog werden er onder het Willemsplein schuilkelders gebouwd die circa 350 personen tegen een atoomaanval moesten beschermen, de schuilkelders werden door twee tunnels verbonden met de omliggende wegen, deze tunnels waren in normale tijden in gebruik als voetgangersonderdoorgang | |
5302 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels Graven bouwput tunnel RUSTON 10RB en CHEVROLET kipper
1953 archief Bruil |
|
5303 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels Bekisting tunnel
1953 archief Bruil |
|
5304 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels Storten van het beton
1953 archief Bruil |
|
5305 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels Storten van het beton
1953 archief Bruil |
|
5306 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels Storten van het beton tot diep in de nacht
1953 archief Bruil |
|
5307 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels De eerste BARBER GREEN OLDING 879B bij Bruil waarschijnlijk op zijn eerste werk !
1953 archief Bruil |
|
5308 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels Asfalt leggen onder grote belangstelling !
1953 archief Bruil |
|
5309 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5310 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5311 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5312 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels ROAD-MARCHALL wals
1953 archief Bruil |
|
5313 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5314 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5315 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5316 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5317 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels
1953 archief Bruil |
|
5318 Arnhem - Willemsplein Reconstructie - bouw tunnels In kleur, bijzonder in die jaren !
1953 archief Bruil |
![]() |
5321 Arnhem
1953 archief Bruil |
![]() |
5322 Bennekom
1953 archief Bruil
|
![]() |
5323 Bennekom
1953 archief Bruil |
![]() |
5325 Ede - Bergstraat In elke plaats waar de machine verschijnt is er een enorme belangstelling bij het voor het eerst machinaal leggen van asfalt
1953 archief Bruil |
![]() |
5326
1953 archief Bruil |
![]() |
5327
1953 archief Bruil |
![]() |
5328 Arnhem
1953 archief Bruil |
|
5330 Ede - Heideweek Het prille begin bij Bruil verdichten met een door een paard getrokken wals
1953 archief Bruil |
![]() |
In 1935 werd door de voorzitter van de plaatselijke VVV in Ede besloten om een Heideweek te organiseren met als doel meer toeristen naar Ede te trekken en de plaatselijke middenstand meer inkomsten te bezorgen. Dit werd een groot succes en werd tot 1939 jaarlijks gehouden, na de oorlog vond het om de paar jaar plaats onderdeel was de parade van de plaatselijke ondernemers, Bruil pakte e.a. dan ook groots aan en toonde in de parade zowel het oude als het nieuwste materieel. | |
5331 Ede - Heideweek Paard met kar beladen met een smalspoor kipwagon
1953 archief Bruil |
![]() |
5332 Ede - Heideweek FORD kipper
1953 archief Bruil |
![]() |
5333 Ede - Heideweek GMC met JONES kraan
1953 archief Bruil |
![]() |
5334 Ede - Heideweek BARBER GREENE OLDING 879B op de dieplader
1953 archief Bruil |
![]() |
5335 Ede - Heideweek BEDFORD O-type Personeelsbus
1953 archief Bruil |
![]() |
5336 Ede - Heideweek BEDFORD kipper
1953 archief Bruil |
![]() |
5337 Ede - Heideweek FORD THAMES kipper
1953 archief Bruil |
![]() |
5338 Ede - Heideweek BEDFORD O-Type kipper
1953 archief Bruil |
![]() |
5339 Ede - Heideweek BEDFORD O-type personeelsbus
1953 archief Bruil |
![]() |
5340 Ede - Heideweek BEDFORD O-Type kipper
1953 archief Bruil |
|
5341 Ede - Heideweek ROAD-MARCHALL wals
1953 archief Bruil |
|
5342 Ede - Heideweek MACK truck met oplegger beladen met de BARBER GREENE OLDING 879B
1953 archief Bruil |
|
5342 Ede - Heideweek BEDFORD S-Type asfaltkippers
1953 archief Bruil |
|
5343 Ede - Heideweek GMC truck met JONES kraan
1953 archief Bruil |
|
5344 Ede - Heideweek MACK truck met PRIESTMAN dragline
1953 archief Bruil |
|
5345 Ede - Heideweek BEDFORD kipper
1953 archief Bruil |
|
5346 Ede - Heideweek WILLYS Jeep
1953 archief Bruil |
|
5350 Ede - Klaphekweg Reconstructie wegdek
1953 archief Bruil |
|
5351 Ede - Klaphekweg Reconstructie wegdek BARBER GREENE OLDING 879B
1953 archief Bruil |
|
5352 Ede - Klaphekweg Reconstructie wegdek
1953 archief Bruil |
|
5353 Ede - Klaphekweg Reconstructie wegdek
1953 archief Bruil |
|
5354 Ede - Klaphekweg Reconstructie wegdek
1953 archief Bruil |
|
5355
1953 archief Bruil |
|
5356
1953 archief Bruil |
|
5360 Ede - Schaapsweg Reconstructie weg
1953 archief Bruil |
|
5361 Ede - Schaapsweg Reconstructie weg Sleuven graven voor de riolering
1953 archief Bruil |
|
5362 Ede - Schaapsweg Reconstructie weg Sleuven graven voor de riolering
1953 archief Bruil |
|
5363 Ede - Schaapsweg Reconstructie weg Aanbrengen puin fundatie
1953 archief Bruil |
|
5364 Ede - Schaapsweg Reconstructie weg Asfalt verharding aangebracht
1953 archief Bruil |
|
5370 Arnhem - Willemsplein Levering beton op een bouwwerk
1953 archief Bruil |
|
5375 Echt Aanbrengen riolering RUSTON 10RB
1953 archief Bruil |
|
5401 International Hough HY payloader en een Hovers dragline.
1954 Foto Joop Vellinga |
![]() |
5403
Walsen van gebroken puin verharding op het platteland.
jaren '50 Foto nationaal archief |
![]() |
5404
Asfalt "molen".
jaren '50 Foto archief gemeente ede |
![]() |
Tien
jaar na de oorlog had Bruil weer een fors materieelpark dat bestond uit
bulldozers, draglines, verdeel en afwerkmachines voor asfalt en beton,
na een paar grote projecten hebben te hebben gedraaid werden ze snel
vervangen door modernere machines, men beschikte ook over eigen beton en
asfaltinstallaties. In 1953 werd als nevenbedrijf de Edese Beton Maatschappij opgericht en later in 1956 ook de Edese Beton Centrale. |
|
5501 Arnhem - Aanleg rijksweg 12. PASAL type 41 dragline op een halftrack.
1955 Foto Joop Vellinga
|
![]() |
5502 Arnhem - Aanleg rijksweg 12. PASAL type 41 dragline op een White halftrack, deze had een zescilinder zijklepmotor, snelheid op verharde weg 50-60 km/u, verbruik 1 op 800 meter.
1955 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
5503 Arnhem - Aanleg rijksweg 12. De betontrein aan het werk, op de achtergrond een Bristol calfdozer waarvan men er vier stuks bezat.
1955 Foto en info Joop Vellinga |
![]() |
5505
BARBER GREENE OLDING asfaltmachine met machinist A. Jansen.
jaren '50 Archief Wim Jansen |
![]() |
5506
BARBER GREENE OLDING asfaltmachine met een BEDFORD asfaltkipper.
jaren '50 gemeente archief ede |
![]() |
5507
BARBER GREENE OLDING asfaltmachine.
jaren '50 Archief Wim Jansen |
![]() |
5508
BARBER GREENE OLDING asfaltmachine.
jaren '50 Archief Wim Jansen |
![]() |
5509
Schoon vegen van het wegdek.
jaren '50 Archief Wim Jansen |
![]() |
5510
Schoon vegen van het wegdek.
jaren '50 Archief Wim Jansen |
![]() |
5601 International Hough HY payloader bij het bevoorraden van de asfaltinstallatie, men had er twee met een benzinemotor en een met dieselmotor, deze laatste werd gestart met benzine en na enkele minuten ging hij over op diesel.
1956 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
5602 BRISTOL Calfdozer. Van deze toen populaire machines had men er vier, de kwaliteit was echter bedroevend het motorvermogen was 32 PK en vanaf 35 PK sprak men over een bulldozer een Calfdozermachinist verdiende in die tijd volgens de CAO minder als een bulldozermachinist wat niet helemaal eerlijk was met de kleinere Calfdozer moest men veel nauwkeuriger werken !
1956 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
5603 Aanleg RW 12. Leggen van de betonverharding met de betontrein.
1956 foto nationaal archief |
![]() |
5604 Aanleg RW 12. Betoncentrale's.
1956 foto nationaal archief |
![]() |
5605 Aanleg RW 12. BEDFORD kipper en een PETTIBONE wiellader.
1956 foto gemeente archief ede |
![]() |
5606 Aanleg RW 12. Beton centrale.
1956 foto nationaal archief |
![]() |
5607 Aanleg RW 12. GALION grader.
1956 foto nationaal archief |
![]() |
Op 30 juni 1956 opende de Minister van Verkeer en waterstaat, Mr.J.Algera het wegtracé : de Klomp - Planken Wambuis, maar liefst 18 kilometer dubbelbaans weg van rijksweg 12 een belangrijke weg voor het verkeer van de Randstad richting Duitsland een hoogtepunt dus ook bij de N.V. Gebr. Bruil de onderneming bestond nu vijftig jaar. | |
5608
Leggen van asfalt in een nieuwbouwwijk met de BARBER GREENE OLDING.
jaren '50 archief Wim Jansen |
![]() |
5701 International Hough HY payloader, deze machines waren gevaarlijk bij het in- en uitstappen met draaiende motor , koppensnellers !!!
1957 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
5702 CATERPILLAR D 2 bulldozer. De D2 ging in 1957 uit de productie, deze is een van de laatst geleverde machines.
1957 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
5801 Velp - Aanleg A 12. GALION grader.
Bruil kocht twee van deze graders in
de dump, een voor onderdelen, de motor liep op benzine zoals bijna alle
legervoertuigen uit die tijd.
1958 Foto en info Joop Vellinga |
![]() |
5802 Velp - Aanleg A 12. GALION grader.
In die tijd moest je op de machine
staan om het werk te kunnen zien, ook de leren jas en alpinopet waren
"in".
1958 Foto en info Joop Vellinga |
![]() |
5901 Arnhem.
BARBER GREENE OLDING asfaltmachine.
jaren '50 Foto weg & bouw museum |
![]() |
6001 Arnhem - Aanleg rijksweg 12
Na enige tijd heeft Bruil de machine netjes gespoten en van LPG voorzien
. Nog later is deze naar de S.O.M.A. gegaan en is daar voorzien van grotere wielen. 1960 Foto en info Joop Vellinga |
![]() |
6002 Arnhem. CATERPILLAR 933 rupslader.
1960 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
6003 Arnhem - Aanleg Rijksweg 12. MICHIGAN 75 R wiellader. Een merkwaardige machine nog een echte voorlader afgekeken van de HOUGH payloaders toen die door HOUGH niet meer gemaakt werden had MICHIGAN deze 75 R (rear wheel drive) nog steeds in zijn leveringsprogramma waarschijnlijk was deze de enige die in Nederland en misschien wel Europa geïmporteerd was.
1960 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
6004 Arnhem - Aanleg Rijksweg 12. CATERPILLAR HT 4. Een rupslader op basis van de D 4, ontwikkeld door TRACKSON en twee jaar onder die naam gebouwd de eerste hydraulische laadschop van CAT. Hier is hij uitgerust met een dozerblad wat zeldzaam was. 1960 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
6101 Arnhem . CATERPILLAR 955 H. De eerste Caterpillar voorzien van powershift.
1961 Foto en info Joop Vellinga
|
![]() |
6201 Ede. DAF 2000DO met NOOTEBOOM oplegger met een INVICTA wals als lading tijdens een parade voor het afscheid van de burgemeester.
1962 Foto gemeente archief ede |
![]() |
6202 Ede FODEN bulkcement truck reed voor de E.B.C.
1962 Foto gemeente archief ede |
![]() |
De
jaren zestig stonden vooral in het teken van "de scheiding" in 1963 brak
het inmiddels in Aannemingsbedrijf D.J en F.J. Bruil omgedoopte
wegenbouwbedrijf in tweeën, toen Frans Bruil en zijn zoon Gert voor
zichzelf begonnen onder de naam Bruil Arnhem. Even daarvoor - eind jaren vijftig - waren Ben en Dick Bruil (derde generatie) al Bruil 2 in Apeldoorn gestart omdat ze het niet eens waren met het beleid van hun vader Dirk en oom Frans, omdat Ben en Dick zich alweer snel hadden verzoend met hun vader konden de medewerkers van het bedrijf in 1963 kiezen tussen blijven bij de inmiddels van naam veranderde Bruil Apeldoorn of meegaan naar Bruil Arnhem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|