P.C. ZANEN N.V. Heemstede - Tilburg |
|
|
|
Tekst deels uit het boek : Bouwen op mensen van de H.B.G. |
Voor de voorgeschiedenis van P.C. ZANEN
moeten we terug gaan naar het eind van de negentiende eeuw, in het
gebied van de grote rivieren was toen een aantal grondwerk-aannemers
actief, waaronder de vader van Henk en Piet Zanen.
In het begin van de twintigste eeuw begonnen de werken in omvang toe te nemen, echter te groot en te riskant voor één aannemer, dit werkte de vorming van combinaties in de hand, we komen daarbij de naam van ZANEN en ook die van VERSTOEP herhaaldelijk tegen, deze combinatie kreeg de opdracht het Wilhelminakanaal te graven, het project slaagde, ondanks het feit dat in die tijd praktisch nog handwerk was en men bijvoorbeeld zonder bronbemaling bouwputten voor sluizen moest zien droog te houden, door dit werk moet een vaste samenwerking zijn ontstaan tussen ZANEN en VERSTOEP, naast Dirk Verstoep werkten Henk en Piet Zanen, ze waren o.a. in de twintiger jaren samen werkzaam in Noord Frankrijk bij het herstel van de oorlogsschade aan het kanalenstelsel, de combinatie ZANEN & VERSTOEP ging het vanaf de start van de samenwerking voor de wind maar men ging steeds meer van de droge naar de natte grondwerken. In 1922 besluit Piet Zanen voor zichzelf te beginnen, er was geen sprake van een familie-conflct, evenmin lag het in de bedoeling elkaar te gaan beconcurreren, het was het jaar van de oprichting van het aannemingsbedrijf P.C.ZANEN met eigen geld en toen nog met een bescheiden staf, naast Piet Zanen de Heer J.F.T. van der Ree in Tilburg werd een kantoor en werf in gebruik genomen. Men hoefde zich over het snelle succes van het bedrijf niet te verbazen, wie bij ZANEN werkte had de hogeschool van de wegenbouw doorlopen ! Piet Zanen wenste voor alles baas in eigen in eigen huis te zijn, ook het kantoor bevond zich nabij zijn huis een hoogst uitzonderlijke, merkwaardige man, voorzien van een grote dosis vak-en mensenkennis, doorzettingsvermogen en gezag, een voorbeeld van een man die moest slagen, hij wist feilloos wat er onder zijn mensen leefde en werd door hen gerespecteerd. |
0005 Pieter Cornelis Zanen
|
|
2201 Tilburg De eerste ENSINK asfaltmolen in vol bedrijf
jaren '20
|
|
2901 Artikel
Rotterdamsche Courant 1929 |
|
3001
Aanleg betonweg
jaren '30 |
|
3002
Aanleg betonweg
jaren '30 |
|
3101 Donkerbroek - Ooststellingerwerf ENSINK asfaltmolen
1931 Archief VBW |
|
3401 Wezep ENSINK asfaltmolen
1934 Archief VBW |
|
3402 Wezep ENSINK asfaltmolen aangedreven door een stoom locomobiel
1934 Archief VBW |
|
3501 Groningen ENSINK asfaltmolen met ervoor de kippers van de Gebr. Plantinga
1935 Archief VBW |
|
3502 Vianen Zand opspuiten voor de op- en afritten van de brug over de Lek
1935 Folder P.C. Zanen |
|
3701 Artikel
1937 De Banier |
|
3801
1938 Archief VBW
|
|
In 1928 word de onderneming een Naamloze Vennootschap en in 1938 word de hoofd zetel verplaatst naar Heemstede, in dat jaar word op een werk 100.000 M2 asfaltverharding in 10 weken tijd gelegd een topprestatie voor die tijd. | |
3805 Advertentie
1938 De Telegraaf |
|
4001 Bolsward Een van de eerste draglines van Zanen een P & H type 150
1940 Archief Jan van Zanten |
|
4005 Artikel
1940 Tilburgsche Courant |
|
4101 Kolhorn P & H type 150 met machinist Huib van Zanten
1941 Archief Jan van Zanten |
|
4102 Kolhorn P & H type 150
1941 Archief Jan van Zanten |
|
4401 Advertentie
1944 Het Volk |
|
De tweede wereldoorlog was tijdelijk
een rem voor het bedrijf, Piet Zanen zocht en vond mogelijkheden om z'n
mensen aan het werk te houden, als er dan geen wegen te bouwen waren,
wat weerhield hem ervan samen met een collega-aannemer een bruinkoolmijn
in het buurtschap Haanrade (Kerkrade Zuid Limburg) "Anna" genaamd open
te leggen.
Samen met aannemer W. van Maanen uit Arnhem werd een overeenkomst gesloten voor de ontginning van maximaal 400.000 ton bruinkool, op 20 december 1943 werd begonnen met de aanvoer van ondernemersmateriaal, gepland was de inzet van 5 smalspoorlocomotieven, 1 'gewone' stoomlocomotief, circa 80 kipwagens, 3 draglines en 1 stoomexcavateur. Nadat men de bovengrond en leemlaag tot een diepte van 35 meter had verwijderd kon de eigenlijke bruinkool worden gewonnen een laag van 20 meter een 140 tons dragline laadde dagelijks 50 spoorwagons Op 24 mei 1944 werden de eerste bruinkolen uit de 'Anna' geleverd, de overeenkomst eindigde in 1948. Het bleef niet bij bruinkool Piet Zanen zag zelfs kans om een aantal van zijn mensen tot het maken van klompen te inspireren !. |
|
4601 Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4602 Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4603 Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4604 Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4605 Kerkrade - Bruinkoolgroeve Anna
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4801 Amsterdam - Schiphol Aanleg start - landingsbaan
eind jaren '40 Folder P.C. Zanen Archief Rien Eegdeman |
|
4805 Advertentie
1948 Vakblad wegen |
|
4806 Advertentie
1948 Vakblad wegen |
|
In 1949 word in Pretoria Zuid Afrika een nevenvestiging geopend : P.C. Zanen S.A. Ltd. (welke in 1964 word overgedragen aan een onder de zelfde naam werkende Afrikaanse onderneming). | |
4901
Salonwagen op transport op de plattewagen met een G.M.C. ervoor Chauffeur Willem Warmerdam
jaren '40 De Mijlpaal P.C. Zanen |
|
4902
Asfaltmolen op transport
jaren '40 De Mijlpaal P.C. Zanen |
|
4903
RUSTON 10 RB op transport
jaren '40 De Mijlpaal P.C. Zanen |
|
4905
BOOM Dragline
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4906
BOOM Dragline
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4907
BOOM Dragline met machinist Tjeerd van der Zee
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
4908
Draglinebak van de BOOM Dragline
jaren '40 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5001 Deil Aanleg verkeersknooppunt
Begin jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5003 Dijkbekleding met asfalt
jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5004 Maarn Opstelling betonmolens
jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5005 Rijbaan verdubbeling
jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5010
CATERPILLAR D6 bulldozer
jaren '50 Archief gemeente Amsterdam |
|
5011
CATERPILLAR D6 bulldozer
jaren '50 Archief gemeente Amsterdam |
|
5020 Tilburg Asfaltmolen
jaren '50 Archief gemeente Tilburg |
|
5021 Tilburg - Broekhovenseweg Verdichten puin fundering met de stoomwals
jaren '50 Archief gemeente Tilburg |
|
5025 Nieuw Schoonerbeek BOOM dragline
jaren '50 Archief weg- en Bouwmuseum |
|
5030 Abbenes - aanleg RW 44 BOOM dragline in een benarde positie
jaren '50 Foto Oud Abbenes |
|
5050
Betonmolens
jaren '50 Archief Weg- en Bouw museum |
|
5051
Betonmolens
jaren '50 Archief Weg- en Bouw museum |
|
5052
Aanvoer cement met een FORD kipper
jaren '50 Archief RWS |
|
5201
BOOM Dragline
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5202
Graven afwateringskanaal BOOM Dragline
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5203
Graven afwateringskanaal BOOM Dragline
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5204 Graven afwateringskanaal BOOM Dragline
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5205
Graven afwateringskanaal BOOM Dragline
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5206
Graven afwateringskanaal Machinist Tjeerd van der Zee in de cabine van "zijn" BOOM Dragline
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5207
Graven afwateringskanaal
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5301 Zeeland Dichten doorgebroken dijken na de stormvloedramp
1953 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5305 Tilburg Lovense Kanaaldijk Het nieuwe districtskantoor welk in 1953 in gebruik word genomen
1953 Folder P.C. Zanen |
|
5401 Tilburg - Bosscheweg Bouw van de ophaalbrug over het Wilhelminakanaal Op de achtergrond in het midden van de brug het districtskantoor met daarachter de werf en opslagplaats aan de Lovense kanaaldijk
1954 Folder P.C. Zanen |
|
5402 Tilburg - Bosscheweg Bouw ophaalbrug
1954 Folder P.C. Zanen |
|
5405 Enschede Grondverzet voor de bouw van het Diekmanstadion met een van de smalspoor Loc's van PCZ, Marijnke fabricaat O & K bouwjaar 1928. De Boom dragline is in de "Schiphol " kleuren, destijds daar verplicht als je daar een werk uitvoerde
1954 Foto Archief Stoomtrein Katwijk-Leiden |
|
5501 Tilburg ENSINK asfaltmolen op transport met een INTERNATIONAL met oplegger van Gebr. Heijnen
1955 Foto Fons Heijnen
|
|
5502 s' Hertogenbosch BOOM dragline bij werkzaamheden in "de Bossche Broek"
1955 Foto Fons Heijnen
|
|
5503 Enschede Aanbrengen asfalt met een BARBER GREENE afwerkmachine
jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5505 Tilburg - Bosscheweg Feestelijke ingebruikname van de ophaalbrug
1954 Folder P.C. Zanen |
|
5506 Hillegom In 1955 word een nieuwe werkplaats in gebruik genomen verder op de overzichtsfoto de opslagplaatsen en de betonfabriek "de Ringvaart"
1955 Folder P.C.Zanen |
|
5507 Hillegom Een kijkje in de werkplaats
1955 Folder P.C. Zanen |
|
5510 Advertentie Rijksweg Amsterdam - Utrecht
1955
|
|
5520
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5521 Tilburg Graafwerk aan de oevers van de rivier de Leij
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5522 Tilburg Graafwerk aan de oevers van de rivier de Leij
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5523 Tilburg - Hilvarenbeekseweg Op de achtergrond de textielfabriek van Pieter van Dooren
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5524 Tilburg - Hilvarenbeekseweg
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5525 Tilburg - Hilvarenbeekseweg Even de diepte van de sleuf pijlen !
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5526 Tilburg - Hilvarenbeekseweg Even de diepte van de sleuf pijlen !
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5527 Tilburg - Hilvarenbeekseweg
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5601
Tewaterlating van de zandzuiger ZABA
jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5602 Tilburg
midden jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5603
BOOM dragline op transport
midden jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
|
|
5604
BLAW KNOX type Goliath scraper opgeduwd door een FIAT 50 of 60 bulldozer
midden jaren '50. Folder P. C.Zanen |
|
DE BLAW KNOX Goliath had een AEC motor van 150 PK gewicht 19 ton en een laadvermogen van 9 - 12 M3 en een topsnelheid van 30 km/uur. ( info Joop Vellinga ) |
|
5605 Een BARBER GREENE OLDING 879A asfaltafwerkmachine
midden jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5606 Tilburg - RW 63 Brug over het Wilhelminakanaal in RW 63 Tilburg - Eindhoven toen nog uitgevoerd als een enkelbaans weg Midden jaren '50 Folder P.C. Zanen |
|
5610 Tilburg - Paleisring Een AVELING & PORTER Stoomwals en een ZETTELMEIJER wals op de puinfundatie voor het gemeentehuis
1956 Archief Tilburg |
|
5615 Artikel
Staatkundig Dagblad 1956 |
|
5620 Den Bosch - Bossche Broek RUSTON 10 RB
1956 B.H.I.C. |
|
5621
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
In 1957 maakt P.C. Zanen deel uit de
combinatie "N.V. Haringvliet" voor de aanleg van de bouwput
voor de
Spuisluizen, dit met de partners REEF N.V. Oldenzaal,
OOSTERWIJK N.V. Rotterdam en BOLTJE & Zonen N.V. Zwolle.
In een jaar tijd word er 4000 m dijklichaam aangelegd waarin werd verwerkt : - 3.000.000 M3 zand - 200.000 M2 zinkstukken - 300.000 ton stortsteen - 70.000 ton asfalt voor de dijk bekleding |
|
5701 Artikel
1957 De Tijd |
|
5702 Haringvliet Aanleg werkeiland
1957
|
|
5703 Haringvliet
1957
|
|
5704 Haringvliet Asfaltmolens van REEF (voorgrond) en P.C. Zanen
1957 |
|
5705 Haringvliet AMMANN asfaltmolen van P.C. Zanen
1957 |
|
5706 Haringvliet AMMANN asfaltmolen van P.C. Zanen
1957 Archief VBW |
|
5707 Haringvliet Verwerken asfalt op het dijklichaam
1957 Archief VBW |
|
5708 Haringvliet Verwerken asfalt op het dijklichaam
1957 Archief VBW |
|
5720 Tilburg - Willem 2 straat Aanbrengen asfaltverharding
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5721 Tilburg - Willem 2 straat Aanbrengen asfaltverharding
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5722 Tilburg - Willem 2 straat Tweemaal ZETTELMEIJER wals
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5723 Tilburg - Willem 2 straat BARBER GREENE 879A
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5724 Tilburg - Willem 2 straat Aanbrengen asfaltverharding
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5725 Tilburg - Willem 2 straat Aanbrengen asfaltverharding
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5726 Tilburg - Willem 2 straat Aanbrengen asfaltverharding
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5727 Tilburg - Willem 2 straat Aanbrengen asfaltverharding
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5728 Tilburg - Willem 2 straat Tweemaal ZETTELMEIJER wals
1957 Archief Gemeente Tilburg |
|
5750
Folder P.C. Zanen
1957
|
|
5751
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5752
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5753
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5754
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5755
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5756
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5757
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5758
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5759
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5760
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5762
Folder P.C. Zanen
1957 |
|
5801 Hardenberg Lossen zand en grind bij de asfaltinstallatie
1958 Archief Heidemij |
|
5802 Hardenberg WERKLUST OL 501 Overheadloader
1958 Archief Heidemij |
|
5803 Hardenberg Vullen van de Doseurs
1958 Archief Heidemij |
|
5804 Hardenberg AMMANN asfaltinstallatie
1958 Archief Heidemij |
|
5805 Hardenberg Droogtrommel
1958 Archief Heidemij |
|
5806 Hardenberg ophaalbak
1958 Archief Heidemij |
|
5807 Hardenberg Eindsilo
1958 Archief Heidemij |
|
5808 Hardenberg AMMANN asfaltinstallatie
1958 Archief Heidemij |
|
5809 Hardenberg Verharden landbouwwegen Aanbrengen zandichaam ALLIS CHALMERS rupslader
1958 Archief Heidemij |
|
5810 Hardenberg Verharden landbouwwegen Bevochtigen zandpakket voor betere verdichting
1958 Archief Heidemij |
|
5811 Hardenberg Verharden landbouwwegen Verdichten zandbed
1958 Archief Heidemij |
|
5812 Hardenberg Verharden landbouwwegen Egaliseren en in profiel brengen van het zandbed
1958 Archief Heidemij |
|
5813 Hardenberg Verharden landbouwwegen Verdichten na het in profiel brengen van het zandbed
1958 Archief Heidemij |
|
5814 Hardenberg Verharden landbouwwegen
1958 Archief Heidemij |
|
5815 Hardenberg Verharden landbouwwegen Aanbrengen asfalt met de BARBER GREENE OLDING 879A
1958 Archief Heidemij |
|
5816 Hardenberg Verharden landbouwwegen Aanbrengen asfalt met de BARBER GREENE OLDING 879A
1958 Archief Heidemij |
|
5817 Hardenberg Verharden landbouwwegen
1958 Archief Heidemij |
|
5818 Hardenberg Verharden landbouwwegen Aanbrengen asfalt met de BARBER GREENE OLDING 879A
1958 Archief Heidemij |
|
5819 Hardenberg Verharden landbouwwegen
1958 Archief Heidemij |
|
5820 Hardenberg Verharden landbouwwegen Verdichten asfaltwegdek met een tandemwals
1958 Archief Heidemij |
|
5821 Hardenberg Verharden landbouwwegen Wegdek gereed
1958 Archief Heidemij |
|
5901 Geffen WERKLUST OL 501 Overheadloader
1959 Archief gemeente Oss |
|
5902 Geffen WERKLUST OL 501 Overheadloader
1959 Archief gemeente Oss |
|
5910 Helvoirt Rijbaan verdubbeling N 65 Tilburg - Vught Verdichten wegfundatie met een ZETTELMEIJER wals
1959 Archief VBW |
|
5921 Deil Bergen van de gezonken zandzuiger ZABA
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5922 Deil Bergen van de gezonken zandzuiger ZABA
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
5923 Deil Bergen van de gezonken zandzuiger ZABA
jaren '50 Foto Tjeerd van der Zee |
|
In 1960 word in Brisbane Australië een nevenvestiging P.C.Zanen Pty. ltd. geopend, eerder waren er al vestigingen in Zuid Afrika (1948). | |
6001 Haarlem - Aanleg Randweg West
1960 Fotopersbureau de Boer |
|
6002 Haarlem - Aanleg Randweg West
1960 Fotopersbureau de Boer |
|
6003 Haarlem - Aanleg Randweg West BOOM dragline
1960 Fotopersbureau de Boer |
|
6004 Haarlem - Aanleg Randweg West BOOM dragline
1960 Fotopersbureau de Boer |
|
6005 Haarlem - Aanleg Randweg West BOOM dragline
1960 Fotopersbureau de Boer |
|
6006 Haarlem - Aanleg Randweg West BOOM dragline
1960 Fotopersbureau de Boer |
|
6010 Haringvliet
jaren '60 Foto archief RWS |
|
6020 Helvoirt Rijbaanverdubbeling rijksweg 65
jaren '60 Foto archief VBW |
|
6021 Helvoirt Rijbaanverdubbeling rijksweg 65 BARBER GREENE en ZETTELMEIJER
jaren '60 Foto archief VBW |
|
6022 Helvoirt Rijbaanverdubbeling rijksweg 65
jaren '60 Foto archief VBW |
|
6023 Helvoirt Rijbaanverdubbeling rijksweg 65
jaren '60 Foto archief VBW |
|
6024 Helvoirt Rijbaanverdubbeling rijksweg 65
jaren '60 Foto archief VBW |
|
6025 Helvoirt Rijbaanverdubbeling rijksweg 65
jaren '60 Foto archief VBW |
|
6026 Helvoirt Rijbaanverdubbeling rijksweg 65 BARBER GREENE en JOHS MOLLERS wals
jaren '60 Foto archief VBW |
|
6031
NCK 205 dragline
jaren '60 Foto Tjeerd van der Zee |
|
6032
NCK 205 dragline
jaren '60 Foto Tjeerd van der Zee |
|
6033
NCK 205 dragline
jaren '60 Foto Tjeerd van der Zee |
|
6034
NCK 205 dragline
jaren '60 Foto Tjeerd van der Zee |
|
6101 Grevelingendam AMMANN Asfaltinstallatie
1961 Foto archief VBW |
|
6102 Grevelingendam AMMANN Asfaltinstallatie
1961 Foto archief VBW |
|
6104 Grevelingendam Bekleden dijklichaam
1961 Foto archief VBW |
|
6105 Grevelingendam Bekleden dijklichaam
1961 Foto archief VBW |
|
6110 Haarlem - Aanleg Randweg West
1961 Fotopersbureau de Boer |
|
6111 Haarlem - Aanleg Randweg West
1961 Fotopersbureau de Boer |
|
6112 Haarlem - Aanleg Randweg West
1961 Fotopersbureau de Boer |
|
6113 Haarlem - Aanleg Randweg West
1961 Fotopersbureau de Boer |
|
6115 Haarlem - Aanleg Randweg West ZETTELMEIJER wals
1961 Fotopersbureau de Boer |
|
6201 Schiphol Betonmeng en asfaltinstallaties
1962
|
|
Sinds 1961 werkt PC. Zanen aan het het "Schiphol van de toekomst" in de aannemerscombinatie S.L.S. Samenwerking Luchthaven Schiphol naast de collega's Kon. Mij. Wegenbouw en Amsterdamse Ballast Mij. deze samenwerking zal duren tot de oplevering van de nieuwe luchthaven in 1967. | |
6205 Vught Salonwagen van de familie van der Zee
1962 Foto Tjeerd van der Zee |
|
6300 Het bedrijfsorgaan van P.C. Zanen "De Mijlpaal" dat 6x per jaar verschijnt
|
|
6301 Heesch Aanleg RW 55 Den Bosch - Oss. De winter 1962-1963 was uitzonderlijk streng de zandzuiger in deze zandput zat weken lang vastgevroren
1963 De Mijlpaal
|
|
6302 Heesch. Bespreking "op het water" naast de zuiger
1963 De Mijlpaal
|
|
6303 Heesch Aanleg RW 55 Den Bosch - Oss Betonmenginstallatie
1963 De Mijlpaal
|
|
6304 Heesch Aanleg RW 55 Den Bosch - Oss Betonmenginstallatie in de sneeuw
1963 De Mijlpaal
|
|
6305 Grollo Asfaltmenginstallatie in de sneeuw
1963 De Mijlpaal |
|
6306 Tiel - Kesteren Aanleg RW 15 INTERNATIONAL TD15 met machinist Theo de Longte Op dit werk is ook gebruikgemaakt van een aanhangscraper achter de TD15
1963 De Mijlpaal |
|
6310 Haarlem - Schoterweg INTERNATIONAL rupslader Aanbrengen puinfundatie
1963 Fotopersbureau de Boer |
|
6311 Haarlem - Schoterweg Verdichten puinfundatie met de Stoomwals
1963 Fotopersbureau de Boer |
|
6312 Haarlem - Schoterweg Verdichten puinfundatie met de Stoomwals
1963 Fotopersbureau de Boer |
|
6315 Heemstede Op het Hoofdkantoor doet de automatisering zijn intrede !
1963 De Mijlpaal
|
|
6310 Tilbug IZETTELMEIJER wals
jaren '60
|
|
Na de vondst van aardgas kreeg men in Nederland behoefte aan een hoofd-aardgas-leiding-netwerk, het ging om zo'n 400 km buisleiding waarvoor naast Nederlandse ook buitenlandse aannemers konden inschrijven, ZANEN vormde met TROOST Pernis en het Franse SOCEA uit Parijs de combinatie S.T.Z. en hun werd een van de vier bestekken toegewezen, 110 km pijpleiding met de verplichting van het leggen van één kilometer leiding per dag. | |
6401 Wezep Pijpleiding Ommen naar Utrecht Een karavaan van 100 machines van in totaal 20.000 PK en 600 mensen trekt door het land
1964 De Mijlpaal
|
|
6402 Wezep Pijpleiding Ommen naar Utrecht De bronbemaling draait maar toch stort een deel van de sleuf in voordat de pijpleiding gelegd kan worden met de grijper word de sleuf weer op diepte gemaakt
1964 De Mijlpaal
|
|
6403 Wezep Pijpleiding Ommen naar Utrecht. CATERPILLAR "pipelayers" in de modder
1964 De Mijlpaal
|
|
6404 Wezep Pijpleiding Ommen naar Utrecht
1964 De Mijlpaal
|
|
|
|
6405 Wezep Pijpleiding Ommen naar Utrecht Waar het terrein zeer slap was worden draglineschotten gelegd zo'n vierhonderd waren er in de werkplaatsen van TROOST en ZANEN gemaakt, hier is een CATERPILLAR D6 rupstractor voorzien van een kraan ze aan het leggen
1964 De Mijlpaal
|
|
6410
1964 De Mijlpaal |
|
6420 | |
In december 1964 is men aangevangen met de rijbaanverdubbeling van Rijksweg 63 deel Moergestel - Oirschot onderdeel van de weg Tilburg - eindhoven, naast de bestaande betonweg word een nieuwe rijbaan aangelegd met een breedte van 7,35 meter ook met betonverharding en een vluchtstrook uitgevoerd in grindasfalt. | |
6501 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63
1965 De Mijlpaal |
|
6502 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63 Uitgraven tracé
1965 De Mijlpaal |
|
6503 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63 Zandzuiger ZABA
1965 De Mijlpaal |
|
6504 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63 Zandzuiger ZABA wint voor dit werk 60.000 M3 zand
1965 De Mijlpaal |
|
6505 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63 Opspuiten zandlichaam
1965 De Mijlpaal |
|
Een groot belangrijk project word begin 1965 aangenomen, de aanleg van
de E8 de Holland - Twenthe route het contract zal lopen tot 1970. Gestart word met de eerste fase het tracé Hoevelaken - Terschuur inclusief het verkeersknooppunt Hoevelaken. Samen met de Firma Krikke die de 24 kunstwerken in het project bouwt word de combinatie A.C.H.T. gevormd, Aannemers Combinatie Holland Twenthe. |
|
6506 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route De eerste fase Hoevelaken - Terschuur
1965 De Mijlpaal |
|
6507 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Zandput Hoevelaken Opstellen transportband
1965 De Mijlpaal |
|
Om bij het zandtransport van de zandput (ing. Juliusput) naar het werk het drukke spoor- en wegverkeer te mijden word een transportband opgesteld met een lengte van 800 meter welke vervolgens een landweggetje, spoorlijn Esvelderbeek en rijksweg overbrugt. | |
6508 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Zandput Hoevelaken Opstellen transportband
1965 De Mijlpaal |
|
6509 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Zandput Hoevelaken Opstellen transportband rechts de verrijdbare hopper 1965 De Mijlpaal |
|
6510 Enschede - uitbreidingsplan Wesselerbrink CATERPILLAR D6
1965 De Mijlpaal |
|
6511 Enschede - uitbreidingsplan Wesselerbrink N.C.K. dragline
1965 De Mijlpaal |
|
6512 Enschede - uitbreidingsplan Wesselerbrink CATERPILLAR D6 met kraan
1965 De Mijlpaal |
|
6513 Stroe - E8 Holland Twenthe route Verwijderen bovengrond CATERPILLAR D8 en D9G
Oktober 1965 De Mijlpaal |
|
Fase 2 van de Holland - Twenthe route welke in uitvoering word genomen is het tracé Stroe - Assel | |
6514 Stroe - E8 Holland Twenthe route Verwijderen bovengrond
Oktober 1965 De Mijlpaal |
|
Voor het uitgraven van het tracé onder Stroe werden scrapers en bulldozers ingehuurd van Nieuwenhuijse & De Braal uit Kruiningen. | |
6515 Stroe - E8 Holland Twenthe route Verwijderen bovengrond 3x CATERPILLAR DW21 en 1x 631A scrapers
Oktober 1965 De Mijlpaal |
|
6516 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63 Betonmenginstallatie welke bestaat uit 2 1500 liter KAISER molens
1965 De Mijlpaal |
|
P.C. Zanen heeft met lange onderbrekingen gewerkt aan de Rijksweg 63 Tilburg - Eindhoven, gestart in 1947/48 met 2 kilometer weg en de brug over het Wilhelminakanaal in Tilburg, in 1953 2 kilometer weg en een viaduct onder Moergestel, in 1957/58 7 kilometer dubbelbaansweg tussen Oirschot en het Beatrixkanaal alsmede de brug over het Wilhelminakanaal in Oirschot, het verdubbellen van 10 kilometer weg tussen Moergestel en Oirschot in 1964/65 en het aanleggen van vluchtstroken tussen Oirschot en Eindhoven in 1965 | |
6517 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63 Betontrein bestaande uit VÖGELE verdeel en afwerkmachines
1965 De Mijlpaal |
|
6518 Moergestel - Oirschot Baanverdubbeling RW 63 Betontrein bestaande uit VÖGELE verdeel en afwerkmachines Naast 75.000 M2 betonverhardingen word er ook 48.000 ton asfalt verwerkt hiervoor word een tweede asfaltinstallatie in Tilburg opgesteld
1965 De Mijlpaal |
|
6519 Schiphol - nieuwe luchthaven Nieuwe CHARROIJ Betonmenginstallatie met een mengmolen van 4000 liter capaciteit 100 M3 per uur
1965 De Mijlpaal |
|
6520 Schiphol - nieuwe luchthaven Viaduct Schipholweg
1965 De Mijlpaal |
|
Als onderdeel van de combinatie S.L.S. bouwt P.C. Zanen op het nieuwe Schiphol aan start- en landingsbanen, platforms, wegen en viaducten. | |
6521 Schiphol - nieuwe luchthaven Viaduct Schipholweg Betonstort met behulp van betonpompen
1965 De Mijlpaal |
|
6522 Schiphol - nieuwe luchthaven Viaduct Schipholweg Betonstort met behulp van betonpompen
1965 De Mijlpaal |
|
6523 Schiphol - nieuwe luchthaven Viaduct Schipholweg Betonstort met behulp van betonpompen
1965 De Mijlpaal |
|
6524 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Transportband zandput 1965 De Mijlpaal |
|
Nadat er een mondelinge toestemming was verkregen van de Nederlandse spoorwegen startte de bouw van de transportband met een lengte van 800 meter vanaf de zandput over de spoorlijn, rijksweg 29, Esvelderbeek en landbouwweg, de overspanning over de spoorlijn werd s'nachts geplaatst | |
6525 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Plaatsen van een juk voor de transportband door een IMH kraan van Overdorp met assistentie van een NCK 205 van Zanen
1965 De Mijlpaal |
|
6526 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Terwijl de NCK het juk overeind houd hijst de IMH kraan de overspanning op zijn plaats
1965 De Mijlpaal |
|
6527 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Montage overspanning met de NCK en een ingehuurde RUSTON 30RB
1965 De Mijlpaal |
|
6528 Hoevelaken - E8 Holland Twenthe route Gehele transportbrug bijna gereed
1965 De Mijlpaal |
|
6529 Barneveld - E8 Holland Twenthe route Het kantoorcomplex van de Aannemers Combinatie Holland Twenthe
1965 De Mijlpaal |
|
6530 Schelluinen - Aanleg RW 15 Demonstratie met een SCHEID 36.0 bandenwals waarvan er later een word aangeschaft
1965 De Mijlpaal |
|
6531 Schelluinen - Aanleg RW 15 SCHEID 36.0 bandenwals
1965 De Mijlpaal |
|
6532 Hillegom - werf BOOM 112-14 welke in eigen werkplaats compleet is gereviseerd
1965 De Mijlpaal |
|
6550
AMMANN asfaltinstallatie
jaren '60 Foto Franco Beerendonk |
|
6551
AMMANN asfaltinstallatie
jaren '60 Foto Franco Beerendonk |
|
6553
AMMANN asfaltinstallatie
jaren '60 Foto Franco Beerendonk |
|
6560 Stroe - E8 Holland Twenthe route Cementsilo´s voor de stabilisatie met railaansluiting voor de aanvoer van cement via treinwagons
1965 Foto archief VBW |
|
6561 Stroe - E8 Holland Twenthe route
1965 Foto archief VBW |
|
6562 Stroe - E8 Holland Twenthe route Opbouw transport en opslaginstallatie voor steenslag en grind voor de asfaltinstallatie
1965 Foto archief VBW |
|
6563 Stroe - E8 Holland Twenthe route Een nieuwe AMMANN asfalfaltinstallatie, al eerder werd ook een nieuwe AMMANN geplaatst voor dit werk bij Hoevelaken
1965 Foto archief VBW |
|
6564 Stroe - E8 Holland Twenthe route
1965 Foto archief VBW |
|
6565 Stroe - E8 Holland Twenthe route
1965 Foto archief VBW |
|
6566 Stroe - E8 Holland Twenthe route Voorbereiding voor het plaatsen van de ruim 60 meter lange transportbanden
1965 Foto archief VBW |
|
6567 Stroe - E8 Holland Twenthe route Plaatsen van de ruim 60 meter lange transportband m.b.v. 3 kranen
1965 Foto De Mijlpaal |
|
6568 Stroe - E8 Holland Twenthe route Montage van de transportband op 10 meter hoogte
1965 Foto De Mijlpaal |
|
6570 Tilburg - Heuvel / NS plein Aanleg wegen onder het nieuwe hoogspoor
1965 Foto De Mijlpaal |
|
6571 Tilburg - Ringbaan Oost Aanbrengen asfalt met een BARBER GREENE SA-35 en een SA-40
1965 Foto De Mijlpaal |
|
6572 Tilburg - Ringbaan Oost Aanbrengen asfalt met een BARBER GREENE SA-35 en een SA-40
1965 Foto De Mijlpaal |
|
6801 Aanleg E 8 / A 1 L.M.G schoepenwielgraafmachine en 2 INTERNATIONAL PAYHAULER PH 180 dumptrucks
Eind jaren '60. Archief : Harry Broekhuis |
|
6802 Aanleg E 8 / A1.
Eind jaren '60. Archief : Harry Broekhuis |
|
6803 Aanleg E 8 / A1. Op dit werk draaiden 2 L.M.G schoepenwielmachine's en reden 11 INTERNATIONAL dumptrucks.
Eind jaren '60. Archief : Harry Broekhuis |
|
6804 Aanleg E 8 / A1.
Eind jaren '60. Archief : Harry Broekhuis |
|
6805 Aanleg E 8 / A1. INTERNATIONAL HOUGH Paydozer D 120C. Motorvermogen 293 pk.
Eind jaren '60. Archief : Harry Broekhuis |
|
6806 Aanleg E 8 / A1. INTERNATIONAL HOUGH H 400 Paylouder. Bakbreedte 4.3m, bakinhoud 7 m3.
Eind jaren '60. Foto : j.van Essen |
|
6807 Aanleg E 8 / A 1.
Eind jaren '60. Foto : J.van Essen |
|
6808 Aanleg E 8 / A1.
Foto : J.van Essen |
|
6809 Aanleg E 8 / A 1. INTERNATIONAL PAYHAULER PH 140 cap. 33 ton vermogen 396 pk.
Eind jaren '60. Foto : J.van Essen |
|
6810 Aanleg E 8 / A1. INTERNATIONAL HOUGH Paydozer.
Eind jaren '60. Foto : J.van Essen |
|
6811 Aanleg E 8 / A1.
Eind jaren '60. Foto : J.van Essen |
|
6812 Aanleg E 8 / A1.
Eind jaren '60. Foto : J.van Essen |
|
6813 Aanleg E 8 / A1. INTERNATIONAL dumptrucks geladen door een DEMAG of NOBAS dragline.
Eind jaren '60. Archief : Harry Broekhuis
|
|
6815 Aanleg E 8 / A1 : Afscheid van een deel van het materieel.
Archief : Harry Broekhuis
|
|
7101 Aanleg verkeersplein "het laar" in Tilburg. INTERNATIONAL E 200 ladderscraper.
29-01-1971 Foto Huub van Dijk |
|
7102 Aanleg "het Laar"
08-04-1971 Foto Huub van Dijk |
|
7103 Aanleg "het laar". F.W.D. Terracruser cementstrooier en een Vögele BVM 2 stabilisatiemachine.
29-06-1971 Foto Huub van Dijk |
|
7104 AMANN asfalltinstallatie op industrieterrein noord te Tilburg. Cap.100 ton/uur.
03-08-1971 Foto Huub van Dijk |
|
7105 Aanleg "het laar" BARBER GREENE SA 41 asfaltmachine.
10-08-1971 Foto Huub van Dijk |
|
7106 Aanleg "het laar" F.W.D. Terracruser.
18-08-1971 Foto Huub van Dijk |
|
7107 Aanleg "het Laar". De stabilisatieploeg aan het werk een INTERNATIONAL HOUGH H 65 zet het zandlichaam vlak .
2-11-1971 Foto Huub van Dijk
|
|
7108 Aanleg "het Laar".
02-11-1971 Foto Huub van Dijk |
|