P. VERACHTERT Kerkdriel |
|
Foto's en info van Tilly Verachtert met medewerking van Ad Gevers. |
|
Piet Verachtert startte in 1947 met de
handel in zand, had een eigen smidse, reparatie en constructie bedrijf
in Kerkdriel.
Begin jaren '60 werd het aannemingsbedrijf opgeheven en legde men zich uitsluitend toe op het produceren van bakken en andere machine uitrustingstukken. |
|
0001 Piet Verachtert |
|
0002 De kinderen van Piet, Tilly en Ton. Tilly Verachtert was meer als 40 jaar werkzaam op het kantoor van VERACHTERT.
1951 |
|
0005 De werf / fabriek met een HOVERS 1000, NCK, twee PRIESTMANnen en een ALLIS CHALMERS loader.
jaren '50 |
|
0006 GMC 6x6 kipper.
jaren '50 |
|
0007 Priestman dragline op de werf.
jaren '50 |
|
0008 De werf.
jaren '50 |
|
4001 Verleggen van de rails voor de smalspoorkiepkarren.
Eind jaren '40 |
|
4002 Kiepkarren waren er maar nog geen Locomotief.
Eind jaren '40 |
|
4003 Ook werden paarden ingezet die konden meerdere kiepkarren trekken.
Eind jaren '40 |
|
4004 Een zelf gebouwde zandlaadmachine.
1947 |
|
4005 De zandlaadmachine in vol bedrijf de trechter kon geladen worden als er geen trucks waren zo kon men continu werken.
1947 |
|
5004 Vlak zetten van met de truck aangevoerde klei.
Begin jaren '50. |
|
5010 HOVERS 380 dragline.
Begin jaren '50 |
|
5011 HOVERS 350 en een ingehuurde BOOM dragline.
Begin jaren '50 |
|
5012 Kleiwinning, de zware klei wilde maar niet lossen uit de draglinebakken daarom besloot Piet om eigen bakken te gaan ontwikkelen en bouwen.
Begin jaren '50. |
|
5013
Begin jaren '50 |
|
5014 Een HOVERS 600 is gekantelt.
Begin jaren '50 |
|
5015 Met behulp van een HOVERS 380 en een takelwagen word de HOVERS 600 uit zijn benarde positie gered.
Begin jaren '50 |
|
5016 NCK dragline.
jaren '50. |
|
5017 NCK dragline.
jaren '50. |
|
5018 PRIESTMAN dragline, de paarden voor de kipkarren hebben plaats gemaakt voor een echte locomotief.
jaren '50 |
|
5019
jaren '50 |
|
5020 HOVERS 380 met een nieuwe constructiegiek.
jaren '50 |
|
5021 Kleiwinning net smalspoorkipkarren.
jaren '50 |
|
5022 HOVERS 380.
jaren '50 |
|
5023
jaren '50 |
|
5024 HOVERS 380 en een GMC, FORD en CHEVROLET Canada kipper die laatste werd inde volksmond "pekinees" genoemd.
jaren '50 |
|
5025 HOVERS 380 in de kleiwinning.
jaren '50 |
|
5026 HOVERS 380. Een fabrieksfoto van HOVERS CONSTUCTIE.
jaren '50 Archief Ad Gevers. |
|
5027 Een weggezakte HOVERS 600.
jaren '50 |
|
5028 HOVERS 600.
jaren '50 |
|
5029 Lossen van de kipkarren. De loc is een bij HOVERS gebouwde KROMHOUT.
jaren '50 |
|
5030 Werkplaats Kerkdriel. Onderhoud aan de GMC kippers in de winter.
jaren '50 |
|
5031 Werkplaats in Kerkdriel.
jaren '50 |
|
5032 Een tot salonwagen omgebouwde opleggerbus en een veldkeet.
jaren '50 |
|
5033 Een splinternieuwe HOVERS 400 laad een GMC kipper.
jaren '50 |
|
5034 RUSTON BUCYRUS 19 RB dragline.
jaren '50 |
|
5035 RUSTON BUCYRUS 19 RB.
jaren '50 |
|
5036 Ruiverkaveling Bommelerwaard. HOVERS 750 met een Verachterd bak die wel lost !
jaren '50 |
|
5037 Ruilverkaveling Bommelerwaard.
jaren '50 |
|
5038 Aanwijzingen van Piet Verachtert voor de machinist van de HOVERS 750.
jaren '50 |
|
5039 Bronneringspomp.
jaren '50 |
|
5040 Droogpompen voor het aanbrengen van beschoeiing.
jaren '50 |
|
5041 Aanbrengen beschoeiing.
jaren '50 |
|
5042 DEMAG B 408 dragline.
jaren '50 |
|
5043
jaren '50 |
|
5049 Inpakken en wegwezen, naar het volgende werk.
jaren '50 |
|
5050 Zaltbommel. Bij voorkeur ging het transport van de dragline's over het water. Eerst de DEMAG aan boord.
jaren '50 |
|
5051 Vervolgens de RUSTON.
jaren '50 |
|
5053 En als laatste de HOVERS 1000.
jaren '50 |
|
5054 Een beetje passen en meten en alles past erop alleen de schipper heeft niet meer zoveel zicht.
jaren '50 |
|
5055 Gereed aan de "Bommelse kaai"
jaren '50 |
|
5056 HOVERS dragline op de platte schuit.
jaren '50 |
|
5057 Altijd veel belangstelling van de Bommelse bevolking bij het laden.
jaren '50 |
|
5058 Als laatste de keet aan boord.
jaren '50 |
|
5059 Piet Verachtert was een strenge maar rechtvaardige baas, die als het nodig was behoorlijk uit zijn slof kon schieten. Maar hij was nooit te beroerd om een handje te helpen zoals hier bij het wissellen een band van een kipkar.
jaren '50 |
|
5060 Piet liet bij zijn werknemers die het niet zo breed hadden in de winter een mud kolen of een zak aardappelen bezorgen en altijd zonder afzender !
jaren '50 |
|
6001 NOBAS dragline op de werf.
1960 |
|
6002
1960 |
|
6003 Een INTERNATIONAL DROTT rupslader laad een kipper van VERACHTERT op een machine show.
jaren '60 |
|
6004 INTERNATIONAL kipper met aanhanger.
jaren '60. |
|