Van OORD Werkendam

 
   

 

   
  De historie van Van Oord Werkendam B.V. begint in de 19e eeuw, in het jaar 1866 sticht Govert van Oord zijn eigen kleine bedrijf in de griend- en rietcultuur in de Brabantse Biesbosch.
Producten uit dit gebied zoals hoepels voor houten vaten en stokken voor stoelen vonden hun weg over geheel Europa.
Van Oord leverde daarnaast ook grote hoeveelheden rijshout voor zink- en kraagstukken welke toegepast werden in de dijkbouw.
   
0005

Govert van Oord
   
  Govert van Oord overlijd in 1912, hij laat een weduwe drie dochters en vier zonen na, na overleg besluiten de vier zonen, Jan Jasper, Marius Jan, Jacobus Gerrit en Govert verder te gaan met het bedrijf onder de naam Gebr. van Oord.
Aanvankelijk gaat men verder met de griend, riet en later hout handel men exporteerd zelfs naar het buitenland, omstreeks 1930 weet Jac. G. zijn broers te overtuigen om het bedrijf uit te breiden met de waterbouwkundige aannemerij met name het rijs- en zinkwerk.
Dat blijkt een gouden greep en de firma groeit uit tot een middelgroot bedrijf op het gebied van waterbouw en later ook op het gebied van grondwerk.

Zo hadden de  Gebr. van Oord in 1938 meteen de wind in de zeilen, men kreeg het eerste omvangrijke grondwerk toegewezen, het maken van de op- en afritten voor de spoorlijn over het Amsterdam-Rijn kanaal bij Schalkwijk.
In 1945 direct na de oorlog zetten de Gebroeders zich volledig in bij de droogmaking van Walcheren.

Intussen hadden de broers ook zonen gekregen de allen in aanmerking kwamen om een rol te vervullen in het bedrijf,  maar vormgeven aan de opvolging lukte niet en op 24 april 1948 komt Jac. G.  met het voorstel het bedrijf op te splitsen.
Jac. G. en zijn zonen start Jac. G. van Oord (van Oord Utrecht), Marius Jan start Van Oord Laantje in Werkendam, Govert een eigen bedrijf in Dordrecht en
Jan Jasper begint met zijn zonen Goof, Jaap en Kees Van Oord Werkendam.
   

0006

 

De vier gebroeders van Oord

v.l.n.r. Govert, Jac. G. , Marius Jan en Jan Jasper.

 

 

 

 

 

 

1952

   
  Ondanks de splitsing bleef de familieband hecht, ook als de mannen elkaar als concurrent ontmoetten tijdens aanbestedingen.
Veel en grote werken wachtte VOW in 1953 na de stormramp in Zeeland al het materieel en personeel waarover men beschikten werd ingezet op Schouwen-Duiveland voor het maken van de sluitingen bij Ouwerkerk en Schelphoek.
Voor het definitieve herstel van de dijken werd voor het eerst op grote schaal gebruik gemaakt van asfalt, voor de productie hiervan werd een eigen asfaltmolen aangeschaft.
   

4901

Borsele - Quarlespolder

Dichten van het Zuidsloe

BUCYRUS ERIE dragline

 

 

 

 

 

 

 

1949

foto Zeeuws archief

   

4902

Borsele - Quarlespolder

Dichten van het Zuidsloe

Zandtransport via smalspoor

 

 

 

 

 

 

 

1949

foto Zeeuws archief

   

4903

Borsele - Quarlespolder

Dichten van het Zuidsloe

CATERPILLAR D6 bulldozer

 

 

 

 

 

1949

foto Zeeuws archief

   

4904

Borsele - Quarlespolder

Dichten van het Zuidsloe

P & H dragline

 

 

 

 

 

 

 

1949

foto Zeeuws archief

   

4905

Borsele - Quarlespolder

Dichten van het Zuidsloe

Het sluitgat

 

 

 

 

1949

foto Zeeuws archief

   

4906

Borsele - Quarlespolder

Dichten van het Zuidsloe

 

 

 

 

 

 

 

 

1949

foto Zeeuws archief

   

4907

Borsele - Quarlespolder

Dichten van het Zuidsloe

RUSTON dragline

 

 

 

 

 

1949

foto Zeeuws archief

   

5401

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

UNIT dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5402

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

CATERPILLAR 933 rupslader

 

 

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5403

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

GMC kippers

 

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5404

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

Asfaltmolen

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5405

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

Asfaltmolen

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5406

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

Transport van het asfalt per smalspoor

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5408

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

Verwerken asfalt op het dijktalud

 

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5409

Zierikzee

Herstel dijk langs de Oosterschelde

Verwerken asfalt op het dijktalud

 

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5415

Stellendam

Herstel dijk langs de Grevelingen

P & H  255A dragline

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5416

Brouwershaven

Herstel dijk langs de Grevelingen

P & H  255A dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5417

Brouwershaven

Herstel dijk langs de Grevelingen

Aanbrengen asfalt 

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5601

Nieuw Vossemeer

Herstel dijk Eendrachtspolder

 

 

 

 

 

1954

foto Zeeuws archief

   

5605

Kruiningen

Stenen zetten aan de teen van de dijk

RUSTON 22 RB

 

 

 

 

 

 

1956

foto Zeeuws archief

   

5606

Kruiningen

Stenen zetten aan de teen van de dijk

 

 

 

 

 

 

 

1956

foto Zeeuws archief

   

5701

Tholen

Afsluiten van de Pluimpot met zandzakken

Maken damaanzet

P & H 255A en NCK 304 draglines

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   
  Tholen was voor die tijd een eiland, de Pluimpot was de laatste geul die het eiland Tholen scheidde van het vaste land.
   

5702

Tholen

Afsluiten van de Pluimpot

Sluitgat gereed wachten op laag water

1957

Foto Nationaal Archief

   

5703

Tholen

Afsluiten van de Pluimpot

Vullen van de zandzakken

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal archief

   

5704

Tholen

Afsluiten van de Pluimpot

Vullen van de zandzakken

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5705

Tholen

Afsluiten van de Pluimpot

Transport via smalspoor van aannemer Dirk Verstoep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5706

Tholen

Afsluiten van de Pluimpot

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5707

Tholen

Afsluiten van de Pluimpot

Sluiten van de dijk bij laag tij

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5708

Tholen

Sluiten van de Pluimpot

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5709

Tholen

Sluiten van de Pluimpot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5710

Tholen

Sluiten van de Pluimpot

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5711

Tholen

Sluiten van de Pluimpot

Dijk gesloten !

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5712

Tholen

Sluiten van de Pluimpot

P & H 255A

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal Archief

   

5801

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5802

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

 

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5803

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5804

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5805

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

 

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5806

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

Transport asfalt met de GMC

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5807

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

Drukte nabij de gevangenistoren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5809

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

KV 250 dragline op een GMC truck

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5810

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5811

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

De asfaltinstallatie opgesteld bij de elektriciteitscentrale

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5812

Vlissingen

Versterken zeewering Boulevard

Overslag klei

 

 

 

 

 

 

 

1958

Foto Zeeuws Archief

   

5815

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1958

 

   
  In januari 1959 kreeg Van Oord en drie andere ondernemingen op het gebied van zinkwerken een uitnodiging van de Combinatie Dijksbouw om in onderaanneming een prijs op te geven voor het grootste zinkwerk dat tot nu toe in Nederland was uitgevoerd, het betrof het maken, afzinken en bestorten van 200.000 m2 zinkwerk t.b.v. de afsluiting van het Veerse Gat, tijdens het vooroverleg in een zaaltje van een Café ontstond het idee om voor dit werk een combinatie te vormen, niet alleen voor dit werk maar voor alle toekomstige werken voor het Deltapan.
Zo zag op 25 januari 1959 de Aannemers Combinatie Zinkwerken (AZC) het licht, welke bestond uit De Klerk Werkendam, Van Oord Utrecht, Van der Vlies Sliedrecht en Van Oord Werkendam.
In 1960 besloot De Klerk als nog de combinatie te verlaten, Van der Vlies deed dat in 1972 en Van Oord Werkendam zou tot 1979 een combinatie vormen met Van Oord Utrecht.
   

5901

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5902

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5903

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5904

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5905

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

De asfaltmolen, voor het produceren van waterbouwasfalt voor het bekleden van de dijken

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5907

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Asfaltmolen

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5908

Bergen op Zoom.

Aanleg havendammen Theodorushaven

Aanbrengen zinkstukken

KV 250 dragline op een GMC truck

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5909

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Aanbrengen zinkstukken

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouw museum

   

5910

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Aanbrengen zinkstukken

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5911

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5912

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5913

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5914

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5915

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

KV 250 dragline op een GMC truck

Let op de rupsen om de achterbanden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5917

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Asfaltmolen vanuit de lucht

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5918

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Beton maken op een zolderschuit

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5919

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Directiekeet op een zolderschuit

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5920

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Asfaltmolen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5921

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Asfaltmolen vullen dosseurs

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5922

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

In profiel brengen en bekleden met asfalt van het damlichaam

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5923

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

In profiel brengen en bekleden met asfalt van het damlichaam

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5924

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

In profiel brengen en bekleden met asfalt van het damlichaam

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5926

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Maken van de zinkstukken 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5927

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Baggermolen

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

5928

Bergen op Zoom

Aanleg havendammen Theodorushaven

Bakkenzuiger

 

 

 

 

 

 

 

1959

Archief weg & bouwmuseum

   

6001

Bergen op Zoom

Aanleg Theodorushaven

 

 

 

 

 

 

1960

Archief weg & bouw museum

   

6002

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1960

   

6005

 

CATERPILLAR 933 (links) samen met een rupslader van Jac. van Oord Utrecht (rechts)

 

 

 

 

 

1960

Archief weg & bouw museum

   

6201

Grevelingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1962

 

   

6401

 

Cutterzuiger "Gerrit Visser" in het ijs

 

 

 

 

 

 

 

1964

   
In 1964 vond een belangrijke aankoop plaats, die van de eerste zandzuiger, een historische beslissing VOW trad hiermee toe tot de wereld van de baggeraars, het werd de "Gerrit Visser" de naam van een medewerker die in aanzienlijke mate had bijgedragen aan de grootwording van het bedrijf.
   

6402

Cutterzuiger "Gerrit Visser"

 

 

1964

   
6501

Terneuzen

Aanleg voorhavens voor het kanaal Gent - Terneuzen

LINK-BELT  LS 98 dragline




















1965

Foto Caterpillar magazine
   

6601

Terneuzen

Aanleg industrieterrein

LINK-BELT  LS 98 dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

Archief weg & bouwmuseum

   

6602

Drunen

Aanleg RW 59 Maasroute

RUSTON 22 RB dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

Streek Archief Langstraat

   

6605

Büsum (D)

Werk van Van Oord dochter Brewada

CATERPILLAR D6 

 

 

 

 

 

 

 

1966

Foto heer van de Berg

   

6606

Büsum (D)

Werk van Van Oord dochter Brewada

CATERPILLAR D6 

 

 

 

 

 

 

 

1966

Foto heer van de Berg

   

6607

Büsum (D)

Werk van Van Oord dochter Brewada

CATERPILLAR D6 

Grond aanschuiven voor de LIMA dragline

 

 

 

 

 

1966

Foto heer van de Berg

   

6608

Büsum (D)

Niet wonen in een salonwagen maar in de caravan opgesteld op het werk achter de keten !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

Foto heer van de Berg

   

6701

Terneuzen

Aanleg voorhaven voor het kanaal van Gent naar Terneuzen

RUSTON 30 RB 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto Zeeuws archief

   

6801

Born

Aanleg Julianakanaal

RUSTON 22 HD dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Gelders Archief

   

6802

Born

Aanleg Julianakanaal

RUSTON 22 HD dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Gelders Archief

   

6901

Dordrecht

Een P & H dragline in het Moldiep in de polder Merwelanden

 

 

 

 

 

 

 

1968

Archief Dordrecht

   

6904

 

Cutterzuiger "Brabant"

 

 

 

 

 

 

Jaren  '60

Foto Maritiem Digitaal

   

7001

 

Cutterzuiger "Prins Claus"

IHC type Piccolo

 

 

 

 

 

 

Jaren  '70

Foto IHC

   
  De zeventigerjaren, de jaren van grote werken in het buitenland breken aan, o.a. het afdammen van de rivier Stör aan de Elbe in Duitsland, steenstorting op de oevers van de nieuwe haven in Teesside, Engeland, de aanleg van een snelweg in Halen, Begié, het verbreden van het Canal de la Deûte in Frankrijk en het verdiepen van de haveningang in Abijan aan de Ivoorkust
   

7002

Tjeukemeer

Aanleg RW 38 door het Tjeukemeer

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

 

   

7101

Bergen op Zoom - Noordland

Aanleg Schelde-Rijn verbinding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

   

7201

Nieuw Vossemeer

Aanleg Schelde-Rijn verbinding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Archief Rijkswaterstaat

   

7202

Nieuw Vossemeer

Aanleg Schelde-Rijn verbinding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Archief Rijkswaterstaat

   
 
   
  Een historisch moment in de geschiedenis van Van Oord Werkendam B.V. vind plaats in december 1971, de overname door de Hollandsche Aanneming Maatschappij B.V. waardoor men deel uit gaat maken van de Hollandsche Beton Groep N.V.
V.O.W. word een zelfstandige dochteronderneming van de H.A.M.
   

7205

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Het materieel nog in de oude bedrijfskleuren Geel-Blauw.

CATERPILLAR D6C op het stort

 

 

1972

Archief weg & bouwmuseum

   

7206

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

 

 

 

 

 

 

 

1972

Archief weg & bouwmuseum

   

7207

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

LINK-BELT LS 98 en P & H dragline

 

 

 

 

 

 

1972

Archief gemeente Bergen op Zoom

   

7208

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Leggen van een zinkstuk

 

 

 

 

1972

Archief gemeente Bergen op Zoom

   

7209

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Verwerken van mijnsteen

 

 

 

 

 

1972

Archief gemeente Bergen op Zoom

   

7210

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Aanvoer van mijnsteen

 

 

 

 

 

1972

Archief gemeente Bergen op Zoom

   

7211

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Afwerken dijktaluds

 

 

 

 

 

 

 

1972

Archief gemeente Bergen op Zoom

   

7212

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Zetten betonblokken

 

 

 

 

 

 

1972

Archief gemeente Bergen op Zoom

   

7213

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Aanbrengen asfalt op de kruin

 

 

 

 

 

1972

Archief gemeente Bergen op Zoom

   

7301

 

Twee nieuwe cutterzuigers de "Werkendam" en de "Schelde"

 

 

 

 

 

 

 

1973

Archief maritiem digitaal

   

7302

Advertentie

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

 

   

7305

Bergen op Zoom

Aanleg Schelde-Rijn verbinding

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Zeeuws archief

   

7310

Nieuwegein

Opspuiten wegtracé S-15

 

 

 

 

 

 

 

1973

Foto archief weg & bouw museum

   

7401

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Blokken plaatsen met een P & H dragline

 

 

 

 

 

 

1974

Archief weg en bouw museum

   

7402

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Sluitgat in de dijk, eb en vloed hebben nog even vrij spel in het Schelde Rijn Kanaal

 

 

 

 

1974

Archief weg en bouw museum

   

7403

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Archief weg en bouw museum

   

7404

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Cutterzuiger "Werkendam".

 

 

 

 

 

1974

Archief weg en bouw museum

   

7405

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

CATERPILLAR D6C 

 

 

 

1974

Archief weg en bouw museum

   

7406

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Afweken dijktalud

 

 

 

 

 

 

1974

Archief weg en bouw museum

   

7407

Bergen op Zoom

Schelde-Rijn verbinding

Aanleg strekdammen in de Oosterschelde

Lossen betonblokken voor de bekleding van het dijktalud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Archief weg en bouw museum

   

7410

Kapelle Biezelinge

Aanleg RW 58

 

 

 

 

 

1974

Foto Zeeuws archief

   

7411

Kapelle Biezelinge

Aanleg RW 58

 

 

 

 

 

1974

Foto Zeeuws archief

   

7412

Kapelle Biezelinge

Aanleg RW 58

 

 

 

 

 

1974

Foto Zeeuws archief

   

7413

Kapelle Biezelinge

Aanleg RW 58

 

 

 

 

 

1974

Foto Zeeuws archief

   
  Op 1 juli 1975 treden beide directeuren van het bedrijf Kees en Goof van Oord en de Commissaris Jaap van Oord uit V.O.W.
De order portefeuille is in dat jaar voor 40% gevuld met Nederlandse en 60% buitenlandse orders.
gevuld en telt het bedrijf ongeveer 500 medewerkers.
   

7501

 

Cutterzuiger "Zeeland"

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Archief maritiem digitaal

   

7510

 

Afzinken zinkstuk

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Documentatie Van Oord

   

7511

 

Stortsteen verwerken met een NELLEN kraan op ponton de VOW 203

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Documentatie Van Oord

   

7601

 

In profiel brengen van een dijklichaam.

Een CATERPILLAR D6C bulldozer en twee RUSTON 30 RB draglines

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976

Documentatie Van Oord

   

7701

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

AKERMAN H 12

 

 

 

 

oktober 1977

Foto Huub van Dijk

   

7702

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

RUSTON 30 RB bij het graven van nieuwe oevers in het Wilhelminakanaal hier zou een roeibaan ontstaan het gewonnen zand gaat naar het wegtracé

 

oktober 1977

Foto Huub van Dijk

   

7703

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

RUSTON 30 RB dragline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oktober 1977

Foto Huub van Dijk

 

   

7704

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

CAT D6C bij het maken van perskaden op het zanddepot

 

 

 

oktober 1977

Foto Huub van Dijk

 

   

7705

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

RUSTON 30 RB en een CAT 980 van HOLLEMAN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oktober 1977

Foto Huub van Dijk

   

7706

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

RUSTON 30 RB en een P & H

 

 

 

 

 

november 1977

Foto Huub van Dijk

   

7707

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

CAT D6C  bulldozer

 

 

 

 

 

 

november 1977

Foto Huub van Dijk

 

   

7708

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

RUSTON 30 RB en een P & H dragline

 

 

 

 

november 1977

Foto Huub van Dijk

   

7709

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

I.H.C. Beaver cutterzuiger

 

 

 

 

 

december 1977

Foto Huub van Dijk

 

   

7801

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Uitgraven wegtracé

 

 

 

februari 1978

Foto Huub van Dijk 

   

7802

Hilvarenbeek - Aanleg N 261.

Uitgraven wegtracé

 

 

 

februari 1978

Foto Huub van Dijk  

   

7803

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

I.H.C. Beaver in het Wilhelminakanaal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

februari 1978

Foto Huub van Dijk  

   

7804

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

I.H.C. Beaver

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

februari 1978

Foto Huub van Dijk 

   

7805

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

AKERMAN H 12 bij het leggen van een duiker voor "het spruitenstroompje"

 

 

 

 

 

 

 

februari 1978

Foto Huub van Dijk 

   

7806

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

RUSTON 30 RB 

 

 

 

 

maart 1978

Foto Huub van Dijk 

   

7810

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Wegtracé vanuit de lucht

Op de voorgrond het viaduct Westerwijksestraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Archief BHIC

   

7811

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Wegtracé vanuit de lucht

Rechtsboven het strandbad Beekse Bergen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Archief BHIC

   

7812

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Wegtracé vanuit de lucht

Links Esbeek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Archief BHIC

   

7820

Bergen op Zoom

Aanleg Oesterdam

Aanbrengen dijkbekleding

 

 

 

 

 

 

 

1978

Archief weg & bouw museum

   

7901

Oud Gastel

Aanleg Mark Vliet kanaal 

 

 

 

 

 

1979

Archief weg & bouw museum

   

7902

Oud Gastel

Aanleg Mark Vliet kanaal 

 

 

 

 

 

 

1979

Archief weg & bouw museum

   

7905

Moerdijk

Zinkstuk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1979

Foto HBG

   

8001

Oud Gastel

Aanleg Mark - Vliet kanaal

IHC Beaver Cub "Prins Claus"

 

 

 

 

 

 

 

 

1980

archief weg & bouw museum.

   

8002

 

Aanleg Mark - Vliet kanaal

IHC Beaver Cub "Prins Claus"

 

 

 

 

 

 

1980

reg. archief west Brabant

   

8003

 

Aanleg Mark - Vliet kanaal

IHC Beaver Cub "Prins Claus"

 

 

 

 

 

 

1980

reg. archief west Brabant

   

8004

 

Aanleg Mark - Vliet kanaal

RUSTON 30RB op transport

 

 

 

 

 

 

1980

reg. archief west Brabant

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

8101

Neeltje Jans

Bouw stormvloedkering

Doorbaggeren van de dijk om bouwdok 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1981

Foto documentatie vow.

   

8201

Bergen op Zoom

Oosterschelde - aanleg Markiezaatskade

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1982

Foto HBG 

   

8301

Bergen op Zoom

Oosterschelde - aanleg Markiezaatskade

O & K  RH 40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

april 1983

Foto Huub van Dijk 

   

8302

Bergen op Zoom

Oosterschelde - aanleg Markiezaatskade

O & K  RH 40

 

 

 

 

 

april 1983

Foto Huub van Dijk 

   

8303

Bergen op Zoom

Oosterschelde - aanleg Markiezaatskade

O & K  RH 40

 

 

 

 

 

 

 

april 1983

Foto Huub van Dijk 

   

8401

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

O & K  RH9 LC graafmachine

 

 

 

 

 

 

augustus 1984

Foto Huub van Dijk 

   

8501

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

AKERMAN H16 B graafmachine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

september 1985

Foto Huub van Dijk 

   

8505

Amsterdam - Schiphol

Ontgraven bagagekelder C-pier met een cutterzuiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1985

Foto HBG 

   

8601

Aanleg Oesterdam

Zandsluiting laatste stroomgat

 

 

 

 

 

 

1986

Foto Rens Jacobs 

   

8901

Best - Verleggen A 2

Saneren vuilnisbelt met een AKERMAN H14B, VOLVO A 30 dumper en CAT D6C bulldozer

 

   

 

 

mei 1989

Foto Huub van Dijk 

   

8902

Best - Verleggen A 2

Saneren vuilnisbelt

 

 

 

 

 

mei 1989

Foto Huub van Dijk

   

8903

Best - Verleggen A 2

Saneren vuilnisbelt

 

 

 

 

mei 1989

Foto Huub van Dijk 

   

8905

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

HITACHI EX 400

 

 

 

 

 

 

 

juli 1989

Foto Huub van Dijk 

   

8906

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

HITACHI EX 400LC naast een CAT 245 van Jac Rijk

 

 

 

 

juli 1989

Foto Huub van Dijk 

 

   

8907

Best - Verleggen A 2

CAT D6D bulldozer

 

 

 

 

 

september 1989

Foto Huub van Dijk 

   

8908

Best - Verleggen A 2

CAT D6D bulldozer

 

 

 

 

 

september 1989

Foto Huub van Dijk 

   

8909

Best - Verleggen A 2

AKERMAN H14B

 

 

 

 

 

 

september 1989

Foto Huub van Dijk  

   

8910

Best - Verleggen A 2

AKERMAN H14B

 

 

 

 

 

 

 

november 1989

Foto Huub van Dijk 

   

8911

Best - Verleggen A 2

AKERMAN H14B

 

 

 

 

 

 

november 1989

Foto Huub van Dijk 

   

9001

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging met een HITACHI EX 300LC

 

 

 

 

 

 

 

 

mei 1990

Foto Huub van Dijk  

   

9002

Best - Verleggen A 2

Laden van een KOMATSU dumper van ERMERS

 

 

 

 

 

 

 

 

mei 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9003

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

HITACHI EX 400LC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mei 1990

Foto Huub van Dijk  

   

9004

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging

 

 

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

 

 

9005

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging

 

 

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9006

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging

Een HITACHI EX 400LC laad een MOXI 6227 dumper van Van der Bruggen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

 

   

9007

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging

Een HITACHI EX 400 LC laad een MOXI 6227 dumper van Van Kaathoven

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9008

Best - Verleggen A 2.

Ontgraving van de verdiepte ligging.

In profiel brengen van de taluds

HITACHI EX 300LC

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9009

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging

Een HITACHI EX 300LC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

juli 990

Foto Huub van Dijk 

   

9010

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging

HITACHI EX 400LC

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

 

 

9011

Best - Verleggen A 2

Ontgraving van de verdiepte ligging

HITACHI EX 400LC

 

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

 

 

9012

Best - Verleggen A 2

VOLVO A 25 dumper en een CAT D5H van H.W.Z.

 

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9013

Best - Verleggen A 2

AKERMAN H 14B

 

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk

   

9014

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

SOBEMAI evenwichtskraan

 

 

 

 

 

juli 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9015

Best - Verleggen A 2

HITACHI EX 400LC laad een VOLVO A25 dumper

 

 

 

 

 

 

 

 

September 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9016

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

 

September 1990

Foto Huub van Dijk  

   

9017

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

September 1990

Foto Huub van Dijk  

   

9018

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

September 1990

Foto Huub van Dijk  

   

9019

Best - Verleggen A 2

HITACHI EX 400LC laad een VOLVO A25 dumper van H.W.Z.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oktober 1990

Foto Huub van Dijk  

   

9020

Best - Verleggen A 2

CATERPILLAR D6H LGP, met op de achtergrond Aquabest in wording

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oktober 1990

Foto Huub van Dijk  

   

9021

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oktober 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9022

Best - Verleggen A 2

CATERPILLAR D6H LGP

 

 

 

 

 

08-10-1990

Foto Huub van Dijk 

   

9023

Best - Verleggen A 2

Afwerken bermen

 

 

 

oktober 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9024

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

novenber 1990

Foto Huub van Dijk 

 

   

9025

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

 

november 1990

Foto Huub van Dijk 

   

9026

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

november  1990

Foto Huub van Dijk 

 

   

9027

Best - Verleggen A 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

november 1990

Foto Huub van Dijk 

 

   
9101

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

HITACHI EX 300LC met verlengde giek

 

 

 

 

 

 

augustus 1991

Foto Huub van Dijk  

   
9201

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

Baggeren met de SOBEMAI evenwichtskraan

 

 

 

 

 

 

augustus 1992

Foto Huub van Dijk   

   
9202

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

Baggeren met de SOBEMAI evenwichtskraan

 

 

 

 

 

augustus 1992

Foto Huub van Dijk  

   

9203

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

Baggeren met de SOBEMAI evenwichtskraan

 

 

 

 

 

 

augustus 1992

Foto Huub van Dijk  

   

9301

Verbreding kanaal door Zuid Beveland

Dempen oude kanaal in Wemeldinge

HITACHI EX 300LC met een VOLVO A25 dumper  van JAC RIJK

 

 

 

 

augustus 1993

Foto Huub van Dijk  

   
  In 1995 worden de werkmaatschappijen van de H.B.G. ,Van Oord Werkendam en de Hollandsche Aannemings Maatschappij samen gevoegd en gaan verder onder de naam HAM-VOW
   

9601

Epe

FIAT-HITACHI FH450 LCH.3 op de T.K.D.

 

 

 

 

 

 

 

 

juni 1996

Foto Huub van Dijk

   

9602

 

CATERPILLAR D6H bulldozer

 

 

 

 

 

 

1996

Foto Gert Jan Veld

   

9701

Rotterdam

Twee stuks CATERPILLAR D6H op de maasvlakte

 

 

 

 

 

augustus 1997

Foto Huub van Dijk

   

9702

Rotterdam

Twee stuks CATERPILLAR D6H op de maasvlakte

 

 

 

 

 

augustus 1997

Foto Huub van Dijk

   

9801

Rotterdam

Versterken zeewering op de kop van de maasvlakte 

 

 

 

 

augustus 1998

Foto Huub van Dijk

   

9802

Rotterdam

Versterken zeewering op de kop van de maasvlakte 

Links een HITACHI EX 1000

 

 

 

augustus 1998

Foto Huub van Dijk

   

9803

Rotterdam

Versterken zeewering op de kop van de maasvlakte 

 

 

 

 

 

 

 

augustus 1998

Foto Huub van Dijk

   

9804

Rotterdam

Versterken zeewering op de kop van de maasvlakte 

 

 

 

augustus 1998

Foto Huub van Dijk

   

9805

Rotterdam

Versterken zeewering op de kop van de maasvlakte 

 

 

 

 

augustus 1998

Foto Huub van Dijk

   

9806

Rotterdam

Versterken zeewering op de kop van de maasvlakte 

HITACHI UH 083LC

 

 

 

 

 

 

1998

Foto rijkswaterstaat

   
  In 2002 word de H.B.G. en dus ook HAM-VOW overgenomen door de B.A.M. en verdwijnt de naam VOW.
De BAM welke eerder Ballast Nedam Baggeren had ingelijfd, verkoopt echter in 2003 zijn baggerpoot Ballast-HAM Dredging aan Van Oord AZC, samen gaan ze op één nieuwe onderneming Van OORD en die zijn hoofdkantoor vestigt in Rotterdam.