Reef N.V.

Oldenzaal

 

   
0001

 

   
Informatie uit het boek : Honderd jaar Reef. Toen Herman J.H. Reef in 1903 aan de Hengelosestraat in Oldenzaal met een rijwielzaak annex timmerwerkplaats begon, had hij nooit kunnen bevroeden dat zijn geesteskind in de volgende  honderd jaar zou uitgroeien tot een allround wegenbouwbedrijf van landelijke allure.
In 1910 nam hij onderhoudswerk aan in het Postkantoor voor 893 gulden maar ook de bouw van een herenhuis voor 20.593,00 gulden.
Herman had een vooruitziende blik, want hij voorzag een sterke toename van het wegverkeer, dus ook de aanleg van nieuwe wegen, gaandeweg verlegde hij dus de werkzaamheden naar het aanleggen van klinkerwegen (in 1913) en in de tweede helft van de jaren '20 naar betonwegen.
Er werden een aantal huizen met stallen en grond gekocht in 1928 aan de Steenstraat en daar werden kantoor,  werkplaatsen en opslag gevestigd.
   
0004

Herman J.H. Reef.
















   
3001

Aanleg wegen.

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '30

Foto archief Reef

   
3501

Oplegger kipper

 

 

 

 

 

jaren '30

Foto archief Reef

   
3502

Aanleg wegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '30

Foto archief Reef

   
3503

De directiekeet. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '30

Foto archief Reef

   
3504

Advertentie. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '30

archief Weg & bouw museum

   
  Het bedrijf groeide gestaag door en in 1937 werd de eenmanszaak omgezet in een N.V. de directie werd gevoerd door Herman (1) Reef en zijn zonen Herman (2), Anton en Johan.
De drie zonen verdeelden hun aandacht over het hele land, Anton samen met zijn vader het Noorden en Oosten en later de activiteiten voor de N.A.M. , Herman (2) was vooral actief in Friesland en Johan beheerde de rest van het land, in de jaren '30 legde Reef de eerste betonnen startbaan aan op Schiphol.
   
0005

Herman II, Anton en Johan.

 

 

foto archief Reef

   
4801

Flevopolder

Sloten trekken met een RUSTON 19 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

1948

Foto archief Flevoland boven water.

   
4901

RUSTON 10 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '40

archief Anton Stam

   
4902

RUSTON 10 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '40

archief Anton Stam

   
4903

RUSTON 10 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '40

archief Anton Stam

   
4904

RUSTON 10 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '40

archief Anton Stam

   
4905

RUSTON 10 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '40

archief Anton Stam

   
4906

RUSTON 10 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '40

archief Anton Stam

   
4907

RUSTON 10 RB dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eind jaren '40

archief Anton Stam

   
5020

Verwerken van asfalt met de hand. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto archief Reef

   
5301

Rijswijk - Put van Reef

Voor een werk in Den Haag was veel zand nodig , hiervoor werd de zandzuiger "Twente 1" gekocht, de winput werd "de plas van Reef" genoemd. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

Foto archief Reef

   
5401

Hengelo

Asfalt leggen op de weg Hengelo - Delden. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

archief weg & bouw museum

   
5501

Asfalt leggen op een werk van Vissers. 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '50

archief Jan de Pinth

   
5701

Haringvliet

In 1957 neemt men deel aan de combinatie "N.V. Haringvliet", samen met P.C. Zanen Heemstede, OOSTERWIJK N.V. Rotterdam en BOLTJE & Zonen N.V. Zwolle, men legt hier de ringdijk rond de bouwput voor de uitwateringsluizen aan, voor Reef het eerste werk met een aanneemsom boven de tien miljoen gulden.

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal archief

   
5702

Haringvliet

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal archief

   
5703

Haringvliet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1957

Foto Nationaal archief

   
6101


Opening Rijksweg 9 Alkmaar Uitgeest.

Het lint is gespannen tussen twee MICHIGAN wielladers.

 

 

 

 

 

 

 

1961

Foto weg & bouw museum

   
6401

Emmen.

RUSTON 22 RB met machinist Jaap Hilverts.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964

Archief Piet Hilverts

   
6501

Een van de zes asfaltinstallaties die men in de jaren '60 had, op transport.

 

 

 

 

 

jaren '60

 

   
6502

Wezep

Aanleg weg Wezep - Katerveer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

   
6503

Asfalt leggen met een Barber Greene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

   
6601

Twee asfaltinstallaties in vol bedrijf. 

 

 

 

 

 

jaren '60

   
6801

Zuiddorpe.

Salonwagen van de familie Hilverts.

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Archief Piet Hilverts

   
6802

Wachtebeke - België

P & H  535 dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Archief Piet Hilverts

   
6803

St.Niklaas - België

De "Herman Reef" in een zandput. 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief Reef

   
6804

Bergentheim.

P & H  535 dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Archief Piet Hilverts

   
6901

Oldenzaal

De "Puftukker" is een stoomwals uit 1930 welke tot het eind van de jaren '50 is ingezet voor het verdichten van puinfundaties, in de jaren '60 is hij opgeknapt en werd hij ingezet bij openingen en festiviteiten.

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Foto archief Reef

   
0002

Briefhoofd

 

 

 

 

1970

   
  Eind jaren '60 neemt men de aanleg van de RW 58 aan, een wegvak van 22 kilometer met een aanneemsom van meer dan 20 miljoen gulden, het was het grootste asfaltwerk tot dan toe dat in een keer werd aanbesteed in de periode 1969 tot eind 1971 werd er 500.000 ton asfalt gedraaid, voor het opspuiten van het zandlichaam van de weg werden hun twee IHC zandzuigers ingezet, de viaducten werden uitbesteed aan Visser & Smit.
   
7001

Bavel - Aanleg RW 58 Tilburg - Breda.

IHC Beaver cutterzuiger "Herman Reef" in de zandput onder Bavel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Januari 1970

Foto IHC

 

   
7002

Gilze - Aanleg RW 58 Tilburg - Breda.

IHC Beaver cutterzuiger "Stad Oldenzaal" in de zandput onder Gilze.

 

 

 

 

 

 

 

 

Januari 1970

Foto IHC

 

   
7003

Gilze - Aanleg RW 58 Tilburg - Breda.

ALFELDER AE 200 asfaltcentrale capaciteit 200 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juli 1970

Foto Huub van Dijk

   
7004

Gilze - Aanleg RW 58.

ALFELDER AE 200 asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Augustus 1970

Foto Huub van Dijk

   
7005

Gilze - Aanleg RW 58.

HUBER grader.

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Weg & bouw museum

   
7006

Gilze - Aanleg RW 58.

Cementstrooier gebouwd door Läinbo uit Boxtel.

 

 

 

 

 

1970

 

   
7007

Gilze - Aanleg RW 58.

REO waterwagen en een Vögele BVM 2 stabilisatiemachine. 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Reef

   
7008

Gilze - Aanleg RW 58.

Salonwagens.

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

Foto archief Reef

   
7101

Gilze - Aanleg RW 58.

ALFELDER AE 200 asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

1971

Foto archief Reef

   
7102

Aanleg Rijksweg 58.

Toplaag leggen met 2 BARBER GREENE SA 41 asfaltafwerkmachines.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

maart 1971

Foto Huub van Dijk

   
  In 1971 word de directie overgenomen door de derde generatie, Herman III, Paul en Chris Reef gaan het bedrijf leiden.
   
7301

 

Beton leggen met een ABG TITAN 300S.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '70

Foto archief weg& bouw museum

   
7401

Gilze.

ALFELDER type "Amsterdam" Asfaltinstallatie, verving de reeds verplaatste AE 200 installatie.

 

 

 

 

 

1974

Foto Huub van Dijk

   
7402

Gilze.

ALFELDER type "Amsterdam" Asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Huub van Dijk

   
7501

 

Aanleg van een kunstwerk. 

 

 

 

 

 

 

jaren '70

Foto archief Reef

   
7502

Hengelo.

De eerste stationaire asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto archief Reef

   
7503

Hengelo.

WIBAU WKS 300 stationaire asfaltinstallatie, capaciteit 300 ton/uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

Foto Wibau

   
7504

Hengelo.

WIBAU WKS 300 asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1972

Tekening Wibau

   
7505

Sappermeer.

WIBAU WKS 300 asfaltinstallatie in aanbouw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

foto Wibau

   
7506

Sappermeer.

WIBAU WKS 300 stationaire asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

foto Wibau

   
7507

Sappermeer.

WIBAU WKS 300 stationaire asfaltinstallatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1975

tekening Wibau

   
7801

 

Sneeuwruimen met een CATERPILLAR 966 wiellader bij de N.A.M. een belangrijke opdrachtgever voor Reef.

 

 

 

 

 

 

jaren '78

Foto archief Reef

   
7802

Oldenzaal - Kelvinstraat.

Asfalt leggen met een Vögele  machine voor het nieuwe hoofdkantoor dat bij het 75 jarig jubileum in gebruik werd genomen.

 

 

 

 

 

 

1978

Foto archief Reef

   
7901

Petten.

Het verstevigen van de Hondsbossche zeewering een werk dat in de periode 1978 tot 1982 werd uitgevoerd. 

 

 

 

 

 

 

 

1978

Foto archief Reef

   
8501

Leeuwarden - vliegbasis.

Beton leggen op de start-landingsbanen met twee CMI slipformpavers.

 

 

 

 

 

1985

Foto archief Reef

   
9001

't Harde -Vervangen verharding A 28

De slipformpavers werden ondergebracht in de v.o.f. REBRU een samenwerking met Bruil Apeldoorn.

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief Reef

   
9301

Boxmeer - Aanleg A 73

Betonmenginstallatie.

De verharding voor dit wegtracé bestaat uit een puinfundering, een laag beton en een toplaag van asfalt. 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto archief Reef

   
9501

 

Leggen van asfalt met drie Vögele asfaltafwerkmachines en vier HAMM walsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief Reef

   
9502

 

Leggen van asfalt op een rotonde.

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto archief Reef

   
  In 1998 volgt Drs. Ing. Jan de Bont, Herman III op en was de eerste niet Reef-er die aan het hoofd van de onderneming kwam te staan.
Vanaf 2006 maakt REEF infra deel uit van STRUKTON Civiel, de geel / groene bedrijfskleuren zijn verdwenen.
   
 
huidig adres :


 

Reef Infra B.V.

Kelvinstraat 1
Postbus 355
7570 AJ Oldenzaal
Tel. 0541 584 111              Fax. 0541 522 205

www.reef-infra.com              
reef@reef-infra.com