|
|
E.N.C.I.
Maastricht |
|
|
|
|
|
Tekst deels uit het boek : Van Mergel tot Cement Uitgeven in 1996 door
de ENCI |
|
|
In 1917 start de Nationale Kalkmergel Maatschappij
(NAKAM) met de winning van mergel in de groeve Lichtenberg in de
St.Pietersberg, in afwachting van de bouw van een cementfabriek vind de
gewonnen mergel zijn weg naar de landbouw, glasindustrie en als
bouwmateriaal. Door diverse tegenslagen door ondermeer instortingen in
de groeve word de NAKAM in 1919 wegens kapitaalgebrek opgeheven, dit is
echter niet het enige bedrijf met aspiratie voor cementfabricage, aan de
westzijde van de St. Pietersberg start de Kalkmergel-maatschappij
St.Pieter met grootschalige dagbouw, het bedrijf probeert vergeefs een
overheidsbijdrage los te krijgen voor de bouw van een cementfabriek. |
|
|
2001
Winning door de Kalk-Mergel Maatschappij St. Pieter.
begin jaren '20
Foto archief enci |
|
|
|
|
De terreinen van de groeve Lichtenberg worden na de de liquidatie van de
NAKAM publiek geveild zonder dat er een koper word gevonden en in
1921 word het terrein overgenomen door de CBR die de kades opknapt en de
mergelwinning in 1922 hervat, hiermede zijn de enige mergelvoorraden in
Nederland in Belgische handen gekomen.
Op 7 April 1922 start de ontginning door opzichter A. Langeweg met
zes medewerkers, wat schoppen, zes kruiwagens en wat spoormaterieel,
daarna komt het werk snel van start en rijden er in 1925 al drie treinen
van elk zestien wagons die een dagproductie van 3000 kuub mergel
vervoeren.
Samen met een Zwitserse investeerder word een plan ontwikkeld voor de
bouw van een cementfabriek, waarvoor men in 1925 een bouwvergunning
krijgt.
Een jaar later richt men de N.V. Eerste Nederlandse Cement Industrie op. |
|
|
2401
Factuur aankoop spoormaterieel.
1924
Foto archief enci |
|
|
|
|
Door de ENCI word in 1926 de winning in de groeve Lichtenberg hervat,
bedoeling is om hier het terrein vrij te maken voor de bouw van de
cementfabriek die een capaciteit krijgt van 300.000 ton portlandcement
per jaar een capaciteit waarvan men in Nederland nooit heeft durven
dromen.
De gewonnen mergel word verscheept naar de CBR cementfabriek in Lixhe
net over de grens, een deel komt in de vorm van cement weer terug voor
de bouw van de cementfabriek die in 1927 start. |
|
|
2601
De eerste MENCK & HAMBROCK stoom aangedreven hooglepel aan het werk in
de groeve Lichtenberg voor het vrijmaken van het terrein voor de bouw
van de cementfabriek, de gewonnen mergel word afgevoerd via een loopbrug
naar een schip.
1926
Foto archief Enci |
|
|
|
2701
De bouwploeg van de fabriek zit de graafploeg op de hielen !
1927
Foto archief Enci |
|
|
|
2801
Aanvoer van weer een nieuwe MENCK & HAMBROCK hooglepel in totaal had men
er uiteindelijk drie van aan het werk.
1928
Foto archief Enci |
|
|
|
|
Op 7 september 1928 word de eerste oven ontstoken van de fabriek, in die
tijd de grootste en modernste cementfabriek van Europa met een
capaciteit van 300.000 ton per jaar. |
|
|
2802
Advertentie
1928
Telegraaf |
|
|
|
2803
Advertentie
1928
Algemeen Handelsblad |
|
|
|
2901
Limburgse aannemers op werkbezoek in de groeve.
1929
Foto Limburgsche Koerier |
|
|
|
3001
De groeve en fabriekcomplex, met links twee van de MENCK & HAMBROCK
stoomhooglepels op rail.
Duidelijk is het niveau verschil tussen de groeve en fabriek te zien dit
vergemakkelijkt het materiaaltransport in het productieproces, het
smalspoor eindigt in het lage brekergebouw.
jaren '30
Foto archief Enci |
|
|
|
|
In de periode 1932 tot 1935 valt de mergelwinning in de groeve geheel
stil, oorzaak de aanleg van het Albertkanaal in Belgie die word
aangelegd tussen Antwerpen en Luik.
Tussen Kanne en Vroenhoven graven zo'n 30 stoom hooglepels diep in de
mergel om deze met vijfduizend wagons getrokken door 80 stoomlocs af te
voeren.
De maatschappij die aan het kanaal werkt levert deze mergel goedkoper
dan de ENCI deze zelf wint, dus word dubbelspoor van 7 kilometer lengte
aangelegd van Kanne naar de ENCI groeve een deel van de mergel word
gelijk verwerkt, zo'n 1,5 miljoen ton word opgeslagen in de groeve. |
|
|
4401
In de oorlogsjaren rijden de ENCI vrachtwagens op steenkoolgas, hier een
tankwagen die dagelijks het gas transporteerde vanaf de Staatsmijn
Maurits.
jaren '30
Foto archief Enci |
|
|
|
|
Door de oorlogshandelingen komt de groeve in 1940 bijna stil te liggen
en tot het eind van de oorlog word er door brandstof en materiaalgebrek
in een laag tempo geproduceerd.
Na beëindiging van de tweedeoorlog word er door het rijk aangedrongen om
de productie enorm op te voeren dit in het belang van de wederopbouw.
In april 1945 koopt de ENCI uit het depot van het Amerikaanse leger een
aantal tractoren, bulldozers en scrapers. Tegen hun capaciteit moet elk
voorafgaand systeem van afgraven het afleggen en ze blijven dan ook tot
1953 in gebruik voor het afgraven van de deklaag. |
|
|
4501
CATERPILLAR D8 met LE TOURNEAU getrokken scraper.
1945
Foto nationaal archief |
|
|
|
4502
CATERPILLAR D8 bulldozer.
1945
Foto nationaal archief |
|
|
|
4503
CATERPILLAR D8 met LE TOURNEAU getrokken scraper.
1945
Foto nationaal archief |
|
|
|
4504
LE TOURNEAU getrokken scraper.
1945
Foto nationaal archief |
|
|
|
4505
De Groeve met links een MENCK & HAMBROCK MV grijperkraan en in de diepte
een LORIAN hooglepel.
1945
Foto nationaal archief |
|
|
|
|
Eind jaren dertig zijn twee elektrische hooglepels en een
grijperkraan van het merk MENCK & HAMBROCK type MV aangekocht zij
vervangen de rail gebonden stoomhooglepels.
De
grijperkraan verwijderd de dekgrond en de hooglepels winnen de mergel. |
|
|
4506
CATERPILLAR D8 voor de MENCK & HAMBROCK MV grijperkraan.
1945
Foto archief Enci |
|
|
|
4601
Op de achtergrond het afgraven van de deklaag, op de voorgrond de
winning van de mergel.
1946
Foto archief Enci |
|
|
|
4602
Elektrisch aangedreven MENCK & HAMBROCK MV hooglepel.
1946
Foto archief Enci |
|
|
|
4603
1946
Foto archief Enci |
|
|
|
4604
Afgraven bovengrond, deze word per trein afgevoerd naar de westzijde van
de berg, hier word later het ENCI-bos aangeplant..
1946
Foto archief Enci |
|
|
|
4605
De "mergelexpress".
1946
Foto archief Enci |
|
|
|
|
De "mergelexpress", de eerste loc met tien
kipwagons reed al in 1922 bij het vrijmaken van het fabrieksterrein, in
1924 arriveren nog twee locs met veertig wagons, het grootste deel van
het spoormaterieel word in 1928 en 1929 aangeschaft als de
mergelproductie op gang komt.
Een nadeel van het werkspoor is de geringe manoeuvreerbaarheid, het
steeds verplaatsen van de rails is een tijdrovend en moeilijk werk.
In 1958 verdwijnt dan ook de laatste trein en worden ze afgelost door
vrachtwagens. |
|
|
4606
De Locloods.
1946
Foto archief Enci |
|
|
|
4607
Om na de bevrijding de productie te kunnen opvoeren is er in de groeve
een aanvulling van het machinepark gewenst een LORIAN met 1,5 M3
hooglepel word gekocht op een legerdump in België, de machine met
dieselmotor heeft ondanks zijn kleinere lepelinhoud een bijna even grote
dagcapaciteit als zijn tragere grotere broers.
De machine blijft 10 jaar in bedrijf.
1946
Foto archief Enci |
|
|
|
4701
1947
Foto archief Enci |
|
|
|
4702
1947
Foto Nationaal archief |
|
|
|
4801
Het protest tegen het afgraven van de St.
Pietersberg dateert al vanaf 1921. maar in 1948 word de consessie
verlengd met 60 jaar, dit met het oog op de bouw van een nieuwe
cementfabriek welke alleen rendabel is bij een lange consessie, de
groeve mag worden uitgebreid tot 90 Ha.
1948
Limburgsch dagblad |
|
|
|
4802
De "coulissen" een stuk berg tussen de groeve en de
Maas word afgegraven, hier zal de nieuwe cementfabriek verrijzen.
1948
Foto archief ENCI |
|
|
|
4803
1948
Limburgsch dagblad |
|
|
|
4803
1948
Gooi
en Eemlander |
|
|
|
|
In 1950 word er 600.000 ton cement geproduceerd en invrsteerd de Enci in
een nieuwe cementfabriek die word gebouwd in Lixhe (B). |
|
|
5001
Vervangen van de aandrijfas van een van de MENCK hooglepels.
jaren '50
Foto archief Enci |
|
|
|
5003
Ook met de treinen gaat het wel eens mis !
jaren '50
Foto archief Enci |
|
|
|
5004
jaren '50
Foto archief Enci |
|
|
|
5401
De MENCK MV grijperkraan laad bovengrond op een MINERVA kipper.
1954
Foto nationaal Archief
|
|
|
|
|
In 1955 bereikt de jaarproductie van cement de 1.000.000 ton. |
|
|
6001
|
|
|
|
6501
De eerste echte dumptruck arriveert in de
groeve een Amerikaanse MACK, aangedreven door een 200 PK dieselmotor en
een laadvermogen van 30 ton.
1965
Limburgs dagblad
|
|
|
|
6502
Naast de vertrouwde MENCK
hooglepels verschijnt deze elektrisch aangedreven RUSTON BUCYRUS RB 110.
jaren '60
Foto archief Enci
|
|
|
|
6503
MACK dumptruck geladen door een MENCK type DN
hooglepel.
jaren '60
Foto nationaal archief |
|
|
|
6701
MENCK DN met op de achtergrond de nieuwe oven in
aanbouw.
1967
Foto archief Enci
|
|
|
|
6707
Schade aan een MENCK DN door een ingestorte
mergelwand.
Jaren '60
|
|
|
|
6710
Ook met de dumptrucks ging het wel eens fout,
hier een MACK op zijn kant.
jaren '60
|
|
|
|
6711
jaren '60
|
|
|
|
6712
Een MACK met een gebroken vooras.
jaren '60
|
|
|
|
|
In 1968 word 2.000.000 ton cement geproduceerd. |
|
|
6901
1969
Limburgsch dagblad
|
|
|
|
|
In 1969 word in België net over de grens het Albertkanaal verbreed,
tussen Canne en Vroenhoven loopt het kanaal door een smalle kloof welke
daar dient te worden verbreed tot 60 meter, de Enci graaft in opdracht
van moedermaatschappij CBR de vijftig meter hoge mergelwand aan de
noordzijde over een lengte van drie kilometer af, de nieuwe kanaal wand
schuift dan zo'n tachtig meter op, hierbij komt zo'n 3,5 miljoen ton
mergel vrij dat verwerkt gaat worden bij de Enci in Maastricht.
Om vanaf het kanaal bij de fabriek te komen moest een tijdelijke
transportweg worden aangelegd het "mergeltracé" door een sterk glooiend
berglandschap dit vergde al een half jaar werk, ook moest er 2,5 miljoen
M3 dekgrond worden afgegraven, met deze grond werd de Cannerberg zo'n
twaalf meter verhoogd, het werk werd in twee fases uitgevoerd en duurde
tot 1975.
Tijdens de uitvoering van dit werk stond de winning van mergel in de
groeve nagenoeg stil, de aanvoer van mergel vanaf het kanaal kon niet
allemaal gelijk verwerkt worden een deel werd dan ook in depot gezet in
de groeve. |
|
|
6902
Mergelwinning langs het Albertkanaal (B)
1969
Foto archief Enci
|
|
|
|
6903
Albertkanaal (B)
Aftanken van een MENCK M 154 hooglepel.
1969
|
|
|
|
6904
Albertkanaal (B)
MENCK M 154 dragline.
1969
|
|
|
|
6905
KRUPP dumptruck.
jaren '60
|
|
|
|
6906
KRUPP dumptruck.
jaren '60
|
|
|
|
6907
KRUPP dumptruck.
jaren '60
|
|
|
|
7001 |
|
|
|
7002
De MENCK MV, zijn taak, afgraven dekgrond, is overgenomen door draglines
die zichtbaar zijn op de achtergrond.
1970
|
|
|
|
7003
De MENCK MV.
1970
|
|
|
|
7004
Sloop van de MENCK MV.
1970
|
|
|
|
7005
MENCK DN.
1970
|
|
|
|
7010
Een van de MACK dumptrucks in de problemen.
jaren '70
|
|
|
|
7012
jaren '70
|
|
|
|
7013
Met behulp van een van de RUSTON hooglepels word hij weer recht gezet.
jaren '70
|
|
|
|
7105
Maar de KRUPP truck bleven ook niet altijd rechtop !
jaren '70
|
|
|
|
7106
jaren '70
|
|
|
|
7201
Albertkanaal
1972
Limburgsch dagblad
|
|
|
|
7202
Albertkanaal.
Een RUSTON RB110 nog in de fabriekskleur, laad een WABCO dumptruck.
In de diepte het te verbreden Albertkanaal
1972
Foto Joop Vellinga
|
|
|
|
7203
Albertkanaal.
Een van de WABCO's via de transportweg op weg naar de groeve.
1972
Foto Joop Vellinga
|
|
|
|
7205
CATERPILLAR 992 laad een van de WABCO's.
1972
Foto Joop Vellinga
|
|
|
|
7206
CATERPILLAR 992
1972
Foto Nationaal archief
|
|
|
|
7301
Albertkanaal.
1973
Limburgsch dagblad
|
|
|
|
7305
MENCK M 154 Hooglepel.
1973
|
|
|
|
7401
De opvolgers van de MACK en KRUPP dumptrucks, de Amerikaanse WABCO.
1974
Foto Gerard Naseman
|
|
|
|
7402
1974
Foto Gerard Naseman
|
|
|
|
7403
De drie WABCO's bij de stortplaats.
1974
Foto Gerard Naseman
|
|
|
|
7501
RUSTON 110 RB hooglepel laad een WABCO
dumptruck.
jaren '70
Foto archief ENCI
|
|
|
|
7502
jaren '70
Foto archief ENCI
|
|
|
|
7502
RUSTON BUCYRUS RB110
jaren '70
Foto archief ENCI
|
|
|
|
7504
RUSTON BUCYRUS RB110
Foto archief ENCI
|
|
|
|
7505
INGERSOLL - RAND boorstelling.
jaren '70
Foto archief ENCI
|
|
|
|
7506
Een MENCK M 500H hydraulische hooglepel,
waarschijnlijk betreft het hier een demo machine.
jaren '70
Foto archief ENCI
|
|
|
|
8001
RUSTON BUCYRUS RB110.
jaren '80
Foto archief ENCI
|
|
|
|
8002
RUSTON BUCYRUS bedolven onder een
aardverschuiving.
jaren '80
Foto archief ENCI
|
|
|
|
8003
WABCO dumptruck.
jaren '80
Foto archief ENCI
|
|
|
|
8004
WABCO dumptruck.
jaren '80
Foto archief ENCI
|
|
|
|
8005
Getrokken grader, werd geschonken aan het Weg & Bouw
museum.
jaren '80
Foto archief ENCI
|
|
|
|
8501
1985
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
8502
1985
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
8503
Duidelijk zichtbaar de oude tunnels in de berg.
1985
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
8504
1985
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
8601
Een CATERPILLAR 769b van Van Dongen op proef, deze
was ingezet voor het transport van de stortsteen op Neeltje Jans.
1986
|
|
|
|
8701
De opvolgers van de WABCO dumptrucks, de
CATERPILLAR 773
1987
|
|
|
|
8702
CATERPILLAR 773
1987
Foto Gerard Naseman
|
|
|
|
8703
WABCO.
1987
Foto Gerard Naseman
|
|
|
|
8801
Regelmatig word de hulp in geroepen van
aannemers in de groeve, hier een CAT 769 van de Zeeuwse Aannemings
Maatschappij van Jan de Braal .
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8802
Een CAT 769 rijd over een smalle
verbindingsweg achter de fabriek.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8803
Echt smal dus !
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8804
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8805
Een van de WABCO's word afgevoerd met
de DAF 3300 van de Z.A.M.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8806
CAT 245 van de Z.A.M. en een ex Van
Eck FTF kipper.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8807
CAT 245 van de Z.A.M. en een ex Van
Eck FTF kipper.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8808
CAT 245 en een VOLVO dumper van de
Z.A.M. bij het afgraven van de oude verbindingsweg achter de fabriek.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8809
Erg krap !
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8810
De eerste hydraulische graafmachine in de
groeve een LIEBHERR 984 hooglepel.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8811
LIEBHERR 984 hooglepel.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8812
CATERPILLAR 773 dumptruck en 988B wiellader.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
8813
CATERPILLAR 773 dumptruck en 988B wiellader.
1988
Foto Jerry Flipse
|
|
|
|
9001
Een proefput voor de diepwinning van mergel.
jaren '90
Foto archief Enci
|
|
|
|
9101
De LIEBHERR 994 dieplepel ariveert.
1991
Foto archief Enci
|
|
|
|
9102
LIEBHERR 994 dieplepel geschikt voor de
diepwinning.
1988
Foto Archief Enci
|
|
|
|
9103
LIEBHERR 994 dieplepel.
1991
Foto Archief Enci
|
|
|
|
9105
RUSTON
BUCYRUS RB110 geparkeerd.
1991
Foto archief Enci
|
|
|
|
9106
RUSTON
BUCYRUS RB110 geparkeerd.
1991
Foto archief Enci
|
|
|
|
9201
04-07-1992
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
9202
LIEBHERR 994.
04-07-1992
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
9203
LIEBHERR 994.
04-07-1992
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
9204
De twee RUSTON hooglepels staan geparkeerd.
04-07-1992
Foto Huub van Dijk
|
|
|
|
9205
jaren '90
Foto archief Enci
|
|
|
|
9206
jaren '90
Foto archief Enci
|
|
|
|
9207
jaren '90
Foto archief Enci
|
|
|
|
|
In 1993 word de moedermaatschappij CBR overgenomen door de Heidelberg
cement groep. |
|
|
9301
RUSTON BUCYRUS RB110.
1993
Foto Ad Gevers
|
|
|
|
9302
RUSTON BUCYRUS RB110.
1993
Foto Ad Gevers
|
|
|
|
9303
RUSTON BUCYRUS RB110.
1993
Foto Ad Gevers
|
|
|
|
9304
RUSTON BUCYRUS RB110.
1993
Foto Ad Gevers
|
|
|
|
9305
RUSTON BUCYRUS RB110.
1993
Foto Ad Gevers
|
|
|
|
9306
RUSTON BUCYRUS RB110.
1993
Foto Ad Gevers
|
|
|
|
9310
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9311
CATERPILLAR 773 op weg naar de
fabriek.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9312
CATERPILLAR 773 B.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9313
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9314
En weer op weg terug voor de volgende
vracht.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9315
Voorop een CATERPILLAR 775 B.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9316
LIEBHERR 994.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9317
CATERPILLAR No.12 grader houd de aan- en
afvoer wegen bereidbaar.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9318
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9319
RUSTON 110 RB.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9320
LIEBHERR 984 hooglepel.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9321
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9322
De CATERPILLAR 773 word geladen.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9323
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9324
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9325
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9326
CATERPILLAR 775 B .
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9327
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9328
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9329
CATERPILLAR 988 B wiellader.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9330
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9331
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9332
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9333
CATERPILLAR 775B
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9334
In de rij om te lossen.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9335
Lossen in de voorraadbunker.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9336
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9337
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9338
De LIEBHERR 994 aan het werk.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9339
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9340
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9341
Laden van de CATERPILLAR 773 B.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9342
CATERPILLAR 773 B in de werkplaats.
1993
Foto Gertjan Veld
|
|
|
|
9501
LIEBHERR 984 hooglepel
Archief ENCI
|
|
|
|
9502
CATERPILLAR 775B rebuilt door importeur Geveke.
1995
|
|
|
|
9802
CATERPILLAR 775B.
1998
|
|
|
|
|
In 2010 is ENCI met de overheid, Natuurmonumenten en omgeving
overeengekomen om de commerciële winning van kalksteen in de groeve in
juli 2018 te beëindigen, dit werd uiteindelijk enkele maanden later.
|
|
|
2009.01
In 2009 word de LIEBHERR 994 vervangen door een KOMATSU
PC 3000-6.
2009
|
|
|
|
2011.01
KOMATSU PC 3000-6.
2011
Foto Fotoortner
|
|
|
|
2011.02
Deze KOMATSU HD 605-7 vervangt in 2008 een van de CAT 773 dumptucks.
2011
Foto Fotoortner
|
|
|
|
2011.03
CATERPILLAR 988H vervangt in 2011 de 988F.
2011
Foto Fotoortner
|
|
|
|
2011.04
2011
Foto Fotoortner
|
|
|
|
2011.05
Ook nieuw in 2011 de CATERPILLAR 775F
2011
Foto Fotoortner
|
|
|
|
2011.06
2011
Foto Fotoortner
|
|
|
|
2014.01
Deze LIEBHERR 994 hooglepel komt uit een andere CBR groeve.
2014
Foto Tandvfilms
|
|
|
|
2014.02
Deze LIEBHERR 994 hooglepel komt uit een andere CBR groeve.
2014
Foto Tandvfilms
|
|
|
|
2014.031
CATERPILLAR 775B.
2014
Foto Marcel Koenen
|
|
|
|
|
Op 25 Oktober 2018 komt er definitief een eind aan de dagbouw winning in de groeve,
de laatste truck met mergel word die dag gelost in de stortkoker.
Er is dan door de Enci 92 jaar lang mergel gewonnen.
De groeve zal worden getransformeerd naar natuurgebied, de cementfabriek
blijft bestaan de grondstof zal voortaan van elders worden aangevoerd
per schip via de Maas. |
|
|
|
|
|
Film van de laatste vrachten mergel uit de Enci groeve, klik op
bovenstaand logo. |
|
|
|
|
huidig adres : |
Lage Kanaaldijk 115
6212 NA Maastricht
Postbus 1
6200 AA Maastricht
Tel.: +31 (0) 43 329 77 77
Fax: +31 (0) 43 329 78 22 |
|
|
|
|