E.N.C.I.

Maastricht

 
   
 

   

 

In Maastricht vinden we de grootste van de drie echte "groeve's" van Nederland, geŽxplodeerd door de ENCI N.V. de Eerste Nederlandse Cement Industrie, opgericht in 1926 enkele jaren later in 1928 werden in de nieuwe cementfabriek de eerste oven ontstoken, de ENCI is dan de grootste en best geoutilleerde cementfabriek van Europa met een capaciteit van 300.000 ton portlandcement per jaar.
De fabriek werd gebouwd nabij de St.Pietersberg waar sinds jaar en dag kalksteen de grondstof voor cement word gewonnen, aanvankelijk werd het per trein afgevoerd voor verwerking naar de Belgische CBR fabrieken.

In de ENCI groeve (150 HA) word de kalksteen gewonnen in dagbouw, in de fabriek word deze kalksteen verwerkt tot "klinker" welke weer word vermalen tot cement.

Voor de winning worden eind jaren '20 drie MENCK & HAMBROCK hooglepels aangekocht, ze zijn stoomaangedreven en bewegen zich voort over spoorrails.

 

 
4001

In de jaren dertig worden twee hooglepels en een grijperkraan van het merk MENCK & HAMBROCK type MV aangekocht de grijperkraan voor het verwijderen van de dekgrond en de hooglepels voor het winnen van de mergel.

 

 

 

 

 

 jaren '30

Foto Nationaal archief

   
4002

Alle drie de MENCK graafmachines zijn elektrisch aangedreven, het transport van de mergel gaat per spoor, stoomloc's met kipkarren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 jaren '30

Foto Nationaal archief

   
4003

In de tweede wereldoorlog worden de ENCI trucks voorzien van brandstof door een zelfgebouwde gastankwagen die dagelijks bij de staatsmijn Mauritz  met steenkolengas word gevuld.

 

 

 

 

 jaren '40

Foto ENCI

   
4501

Na beŽindiging van de tweede wereldoorlog moet de productie worden opgevoerd, in de groeve is de reserve voorraad blootgelegde mergel bijna uitgeput, met spoed moet er dekgrond worden afgegraven, hiervoor koopt de ENCI uit de depots van het Amerikaanse leger enkele CATERPILLAR D 8 tractoren met LE TOURNEAU aanhangscrapers en een CATERPILLAR D 8 bulldozer, de afgravingen van de dekgrond kunnen worden hervat.

 

 

1945

Foto Nationaal archief

   
4502

CATERPILLAR D 8 bulldozer.







 

 

 

 

1945

Foto Nationaal archief

   
4503

CATERPILLAR D 8 met  LE TOURNEAU aanhangscraper.




 

 

 

 

1945

Foto Nationaal archief

   
4504

LE TOURNEAU aanhangscraper.




 

 

 

 

 

 

1945

Foto Nationaal archief

   
4601


Links de MENCK MV  grijperkraan waarmee de bovengrond word afgegraven.
Beneden een LORIAN hooglepel een tweedehansje aangekocht om de productie op te voeren.

 

 

 

 

 

1946

Foto Nationaal archief

   
5401


De MENCK MV grijperkraan laad bovengrond op een MINERVA kipper word geladen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1954

Archief Ga het na.

   
6601

CATERPILLAR 992 wiellader laad een WABCO dumptruck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

   
7001

MENCK DN Elektrisch aangedreven hooglepel laad een MACK dumptruck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

 
   
7002

MENCK MV grijperkraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto van een Belgische machinist

 

   
7003

MENCK MV grijperkraan.

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto van een Belgische machinist

   
7004

Einde van de MENCK MV grijperkraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto van een Belgische machinist

 

   
7005

MENCK DN Elektrisch aangedreven Hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

 

   
7006

MENCK M 154  Hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

   
7101

Aftanken van een MENCK M 154 hooglepel.

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto van een Belgische machinist

 

   
7102

MENCK M 154 dragline.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto van een Belgische machinist

 

   
7201

Eind jaren '60 word besloten tot verbreding van het Albertkanaal, op een steenworp afstand van de ENCI groeve waar het kanaal het Belgische deel van de St.Pietersberg doorsnijd moet een mergelwand van veertig meter hoog en 50 meter breed worden afgegraven.Dit deel word met ENCI materieel afgegraven en verwerkt in de fabriek, tijdens deze werkzaamheden ligt de winning in de groeve jaren stil.De RUSTON 110 RB hooglepel (nog in originele fabriekskleur) laad een WABCO kipper.In de diepte zie je nog een stuk van het Albertkanaal.

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

 

   
7202

Met WABCO dumptrucks werd de bij het Albertkanaal gewonnen mergel naar de fabriek gereden, hier kruist de truck een landweggetje.

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

 

   
7401

WABCO dumptruck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Gerard Naseman

 

   
7402

WABCO dumptruck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Gerard Naseman

 

 

 
7501

RUSTON 110 RB hooglepel laad een WABCO dumptruck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief ENCI

 

 

 
7502

RUSTON 110 RB hooglepel laad een WABCO dumptruck.

Deze machines waren elektrisch aangedreven.

 

 

 

 

 

 

 

Archief ENCI

 

 

 
7504

INGERSOLL RAND boorstelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief ENCI

jaren '70

 

 
7505

MENCK M 500 H hydraulische hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief ENCI

jaren '70

 

 

 
8501

RUSTON hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

09-08-1985

Foto Huub van Dijk

 

 

 
8502

RUSTON hooglepel en twee WABCO dumptrucks.

 

 

 

 

 

 

09-08-1985

Foto Huub van Dijk

 
   
8503

RUSTON hooglepel en twee WABCO dumptrucks.

 

 

 

 

 

 

09-08-1985

Foto Huub van Dijk

 
   
8504

RUSTON hooglepel en twee WABCO dumptrucks.

 

 

 

 

 

 

09-08-1985

Foto Huub van Dijk

 
   
8701

WABCO dumptruck.

 

 

 

 

 

 

 

 

1987

Foto Gerard Naseman

 

   
8702

CAT 773 dumptruck.

 

 

 

 

 

 

 

 

1987

Foto Gerard Naseman

 

   
8801

Een CAT 769 van de Zeeuwse Aannemings Maatschappij van Jan de Braal .

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8502

Een CAT 769 rijd over een smalle verbindingsweg achter de fabriek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8803

Echt smal dus !

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 
   
8804

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 
   
8805

Een van de WABCO's word afgevoerd met de DAF 3300 van de Z.A.M.

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 
   
8806

CAT 245 van de Z.A.M. en een ex      Van Eck FTF kipper.

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 
   
8807

CAT 245 van de Z.A.M. en een ex       Van Eck FTF kipper.

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8808

CAT 245 en een VOLVO dumper van de Z.A.M. bij het afgraven van de oude verbindingsweg achter de fabriek.

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8809

Erg krap !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8810

CAT 773 dumptruck word beladen door een CAT 988B wiellader.

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8811

CAT 773 dumptruck word beladen door een CAT 988B wiellader.

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8812

LIEBHERR 984 hooglepel.

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 

   
8813

LIEBHERR 984 hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

1988

Foto Jerry Flipse

 
   
9101

ADAMS 104S getrokken grader van de firma Boorn  uit Maastricht verzorgde jarenlang de afdek in de groeve en is in 1991 geschonken aan het wegenbouwmuseum.

 

 

 

1991

Foto Joop Vellinga

 

   
9201

Men graaft in de groeve steeds dieper de mergel af, om deze reden word een dieplepel gekocht een LIEBHERR 994.

 

 

 

 

 

04-07-1992

Foto Huub van Dijk

 
   
9202

LIEBHERR 994.

 

 

 

 

 

 

04-07-1992

Foto Huub van Dijk

 
   
9202

LIEBHERR 994.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

04-07-1992

Foto Huub van Dijk

 
   
9203

De twee RUSTON hooglepels staan als reserve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

04-07-1992

Foto Huub van Dijk

 

   
9301

RUSTON 110 RB hooglepel staat als reserve voor als een van de LIEBHERR's stilvalt.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto Ad Gevers

  

   
9302

RUSTON 110 RB hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto Ad Gevers

 
   
9303

RUSTON 110 RB hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto Ad Gevers

 
   
9304

De tweede RUSTON 110 RB hooglepel met een verbrede cabine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto Ad Gevers

 

   
9305

RUSTON 110 RB hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto Ad Gevers

  
   
9306

RUSTON 110 RB  hooglepel.

 

 

 

 

jaren '90

Foto Ad Gevers

 
   
9307

RUSTON 110 RB  hooglepel.

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Archief Ad Gevers

 
   
9310

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9311

CATERPILLAR 773  op weg naar de fabriek.

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9312

CATERPILLAR 773 B.

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9313

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9314

En weer op weg terug voor de volgende vracht.

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9315

Voorop een CATERPILLAR 775 B.

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9316

LIEBHERR 994. 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9317

CATERPILLAR No.12 grader houd de aan- en afvoer wegen bereidbaar.

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9318

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9319

RUSTON 110 RB.

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9320

LIEBHERR 984 hooglepel.

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9321

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9322

De CATERPILLAR 773  word geladen.

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9323

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9324

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9325

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9326

CATERPILLAR 775 B .

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9327

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9328

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9329

CATERPILLAR 988 B wiellader.

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9330

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9331

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9332

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9333

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9334

In de rij om te lossen.

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9335

Lossen in de voorraadbunker.

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9336

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9337

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9338

De LIEBHERR 994 aan het werk.

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9339

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9340

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9341

Laden van de CATERPILLAR 773 B.

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9342

CATERPILLAR 773 B in de werkplaats.

 

 

 

 

 

 

 

 

1993

Foto Gertjan Veld

   
9501

LIEBHERR 984 hooglepel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archief ENCI

 

   
  Op 25 Oktober 2018 komt er een eind aan de dagbouw winning in de groeve, de laatste truck met mergel word die dag gelost in de stortkoker.
Er is dan 92 jaar lang mergel gewonnen.
De groeve zal worden getransformeerd naar natuurgebied, de cementfabriek blijft bestaan de grondstof zal voortaan van elders worden aangevoerd per schip via de Maas.